Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 183

Ämne: I stället för prylfokus: Sångfokus?

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    I stället för prylfokus: Sångfokus?

    Ja nu sitter jag här å hostar igen, det blir så när man försöker lägga överstämmor och har tjuvrökt något dygn innan. Funkar inte. Det är som små öar av torka i svalget, de kommer fram i ljuset när man pressar rösten, och vips jävlar har man torrhosta som om man levt sitt liv i ett blankettförråd på pappersgatan.

    Och samtidigt skrattar man åt alla forumets diskussioner om instrument.

    För när man lägger sång så är det som ett helt annat universum man cyklar i. Sitt eget. Där man är på hal is.

    Den som aldrig testar att lira in med mikrofon, menar jag, går aldrig ut på isen där det häftiga mötet med musikens hjärta verkligen sker. Det är där ute som du kan se hajarna simma under dig, det är där du går på lina.
    Senast redigerat av PF den 2016-09-29 klockan 03:35.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    +1

  3. #3
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den som aldrig testar att lira in med mikrofon, menar jag, går aldrig ut på isen där det häftiga mötet med musikens hjärta verkligen sker. Det är där ute som du kan se hajarna simma under dig, det är där du går på lina.
    Jag har mickat många synthar genom stärkare på skiva jag.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Svårt att förklara och omöjligt på 99musik säkert, förutom bland de som sjunger och lirar in... Det är något jävligt speciellt som händer när man bandar in sång - plötsligt blir det ju något satans unikt som ingen annan i hela världen kan göra såvida de inte kopierar dig.

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jo, jag har sjungit en hel del också. Men inte svär jag för det.

  6. #6
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svårt att förklara och omöjligt på 99musik säkert, förutom bland de som sjunger och lirar in... Det är något jävligt speciellt som händer när man bandar in sång - plötsligt blir det ju något satans unikt som ingen annan i hela världen kan göra såvida de inte kopierar dig.
    Jag upplever det väldigt sällan så när jag lyssnar på musik. Tycker att den allra mesta sången bara blir ett instrument bland andra instrument. Några sticker ut såklart, men det gör några som lirar synth, gitarr, trummor, bas, osv också.

    Men bra sång är naturligtvis riktigt bra!

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Mina texter är bättre än sångrösten (tycker jag m fl), men det stoppar inte mig. Jag älskar att progga rytmer och krana synt, men känner att det blir lite stympat utan text. Ibland funkar det instrumentalt, men ibland inte alls. Men det är genreberoende såklart. Alla blir saliga på sin grej...

    Men alla borde testa, minst en gång.

  8. #8
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Sång är ju sång liksom. Jarre i all ära, Oldfield i mer ära (de instrumentala styckena), men jävlar vad fint det är med sång, när någon vill säga något, men även när det är Erasure kärleksblaj lyfter det allt.

  9. #9
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svårt att förklara och omöjligt på 99musik säkert, förutom bland de som sjunger och lirar in... Det är något jävligt speciellt som händer när man bandar in sång - plötsligt blir det ju något satans unikt som ingen annan i hela världen kan göra såvida de inte kopierar dig.
    Äh Roland kan emulera det där
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2016-09-28 klockan 00:37.

  10. #10
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Instämmer helt med gode PF. Det blir unikt. Kanske inte alltid bra, men unikt. O instämmer oxå att ngt speciellt händer när man sjunger in. Det är en annan dimension man ger sig in på. Läskigt ibland, kanske tom med riktigt kasst resultat ibland.. Men ALLTID lärorikt o utvecklande

  11. #11

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svårt att förklara och omöjligt på 99musik säkert, förutom bland de som sjunger och lirar in... Det är något jävligt speciellt som händer när man bandar in sång - plötsligt blir det ju något satans unikt som ingen annan i hela världen kan göra såvida de inte kopierar dig.
    Av all "musikmagi" är sång det mest mest magiska IMHO - visst är det lärorikt och upplyftande att sjunga själv, men än mer att ha förmånenatt medverka eller åtminstone "övervara" när magi skapas med riktigt bra och personliga röster - då kan man tala om laddning, som den första minuten i följande - ett ögonblick som sitter etsat med alla sinnen i minnet...


    https://youtu.be/uKZNHXAYe0U

    Sidsel Endersen heter bäraren av rösten.

  13. #13
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Kan bara hålla med. Utan sång blir musiken bara komp och inte någon färdig låt. Rösten är enligt min mening det absolut viktigaste instrumentet, som alla andra instrument är till för att ge stöd åt.

  14. #14
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Sång är ett unikt instrument som jag verkligen älskar att spela!

    Sång hjälper låtar att knyta an till oss, för vi kan lyssna på text och förstå den lättsamt.

    Samtidigt är det i mina ögon ett likvärdigt instrument som alla andra. När artister skapar har de en vision, och när visionen griper tag i lyssnaren eller betraktaren så har den fyllt ett visst ändamål.

    Den kan inspirera, vara bakgrund till egna tankar och reflektioner, provocera eller beröra.

    Vi knyter lätt an till sång, för den berör. Men personligen kan jag bli minst lika berörd av instrumentala alster. Typ när jag ligger och fulgråter till Language Barrier av Lusine ICL.

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är dags att vi släpper lite på den oändliga prylfokuseringen bara menar jag. Här finns något av större vikt att diskutera kring, det är något magiskt som händer när en bra idé börjar spelas in och komma till liv; bli en låt. Det är viktigt att förmedla till de som bara gör instrumental musik — experiment med sång är en kommunikationsform som man kan få så otroligt mycket mer sagt med. Jag hoppas alla testar det om så bara för skojs skull. Det är lite som att instrumental musik är ett datorspel; musik med sång är att ge sig ut i en riktig slalombacke. Att lära känna sina verkliga förmågor.

  16. #16
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Äh vilket kvalificerad struntprat... blir väl precis samma oändliga prylfokusering fast med mickar, kompressorer och amps....

    Dessutom tycks det vara underförstått att det handlar om textbaserad pop.. kan ju lika gärna vara abstrakta skrik, Beat Box... eller andra udda och primala ljud... röst är ett instrument som alla andra och spelar vi in den så behandlas den elektroniskt...

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nu är inte det här ännu en tråd där du kan ifrågasätta diskussionen Emulator. Vill du inte diskutera frågan, byt tråd.

  18. #18
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är inte det här ännu en tråd där du kan ifrågasätta diskussionen Emulator. Vill du inte diskutera frågan, byt tråd.
    Det är en tråd som det fälls/du fäller en massa påståenden i vilket jag kan bemöta som i vilken annan tråd som helst som intresserar mig. Bra försök
    Dessutom har du ju fel.

  19. #19
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Håller med dig om allt PF!
    Sjunger dagligen, och sjunger in något varannan vecka ungefär.

  20. #20
    deleted user
    Haha, någon borde ha tagit Mozart, Beethoven, Bach och de andra i örat.

    You guys...

  21. #21

    Veteran
    Instrument är bra när man skriver låtar så att man kan sjunga ihop med instrumenten.
    Få gånger jag börjar bara med sång och skriver klart något utan instrument.
    Utom det här stycket där jag multitrackat min röst och inget annat.
    https://soundcloud.com/dabene/relax-voice

    För mig händer också nåt magiskt när jag sjunger, det är utlämnande och spännande på ett helt annat sätt än när jag spelar instrument. I början när jag började sjunga så tog jag illa vid mig när någon kritiserade sången. Det är ingen vintagesynt utan det är en del av mig. Sång är helt klart mer utlämnande än något annat instrument. Rösten blir påverkad av hur du mår. Jag påverkas av texter och melodier så att jag ibland bryter ihop och inte kan fortsätta lägga sång för rösten inte bär. Det händer aldrig om jag spelar på en synt eller annat instrument.

  22. #22
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Man blir ju sugen på att spela in sång när man läser en sån här tråd

    Fast jag kan inte sjunga och inte skriva texter. Och tycker att sång mest bådar för tråkiga arr där musiken får stå tillbaka. Blir knepigt att få ihop det där.

  23. #23

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man blir ju sugen på att spela in sång när man läser en sån här tråd

    Fast jag kan inte sjunga och inte skriva texter. Och tycker att sång mest bådar för tråkiga arr där musiken får stå tillbaka. Blir knepigt att få ihop det där.
    Klart du skall prova att sjunga, du kunde säkert inte arra låtar innan du började att prova dig fram eller hur?

  24. #24
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Inget fel ALLS på musik utan sång. Men när man tar steget ut o sjunger så läggs det till en ny dimension. Språk, lyrik, frasering, koppling, budskap, det unika i varje individs röst etc etc etc.


    Sen tycker jag visserligen att PFs rubrik är helt felaktig. Men tror att det var "provokation utan illa mening"

  25. #25
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, någon borde ha tagit Mozart, Beethoven, Bach och de andra i örat.

    You guys...
    De skrev många körverk också... just sayin'.

    Sedan håller jag med om att det inte måste vara textbaserad pop. Lisa Gerrard står högt i kurs här t ex, vilka röstresurser den kvinnan har!

  26. #26
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    99acapella

    Personligen tycker jag att det är en jävligt tråkig rubrik och även senare inlägg från PF. Ett sätt att racka ner på oss som inte gör musik med röster i eller inte kan sjunga. Den biten hade lugnt kunnat skippas här, utan istället bara vara glad över att hitta något som gör dig lycklig och sprida den glädjen! Utan att racka ner på något annat.

  27. #27
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Namn:  no trumpet.png
Visningar: 347
Storlek:  79,5 KB

  28. #28
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, någon borde ha tagit Mozart, Beethoven, Bach och de andra i örat.

    You guys...
    +1

    Har själv sjungit i 25 år ish.. Fantastiskt instrument förstås men här blir det lite väl mycket halleluja över det. Handlar ju väldigt mycket om vilken genre en väljer att pyssla med. Sång passar inte överallt heller.
    Dessutom är det enligt mig det som kan förstöra mest av alla instrument.
    Senast redigerat av Keiowas den 2016-09-28 klockan 11:11.

  29. #29
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Ser framför mig en mörk dystopisk framtid där 99an förvandlas till ett renodlat accapella-forum med ett gäng Real Group-wannabes som diskuterar "på tisdag, på torsdag"-trummor.

  30. #30
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    - -

    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser framför mig en mörk dystopisk framtid där 99an förvandlas till ett renodlat accapella-forum med ett gäng Real Group-wannabes som diskuterar "på tisdag, på torsdag"-trummor.

  31. #31
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Var och en blir salig på sin tro. Jag har inte så mycket intresse för musik med sång. Eller jag älskar Philip Glass, reggae och massa saker med sång, men popmusik går jag sällan på nuförtiden.

    Men har testat att sjunga ändå ibland (tyvärr?)
    T ex gjorde jag världens första remix på Paperboycalles välkända rockband. Och då sjöng jag faktiskt.

    Instrumental musik är mer min påse, både som utövare och lyssnare.

    Jag skulle kunna starta en tråd som heter "Fyfaaan vad sång är oviktigt”, men det låter jag nog bli för grannsämjans skull

    Tillägg: Fast jag håller delvis med om att prylhetsen kan vara hämmande.

  32. #32
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Det känns ju faktiskt som att vi som gillar musik med sång, är en minoritet på 99an.
    Dom flesta här verkar gilla någon form av instrumental Techno alternativt en puttrandes drönare eller någon form av icke melodiös modular musik.

  33. #33
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Musik med sång finns och hörs precis överallt i alla sammanhang. Om det är så att 99an har fokus på andra saker så tycker jag det är bra. Samtidigt som jag tycker att allt ska få plats. Jättekul med blandat material.

  34. #34
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag tycker alltid sång låter bättre när jag har druckit ett par öl. Lyckligtvis gillar jag inte så mycket att dricka öl.

    Fast jag gillar körsång, som instrument betraktat.

  35. #35

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle kunna starta en tråd som heter "Fyfaaan vad sång är oviktigt”, men det låter jag nog bli för grannsämjans skull
    Nej, vad tusan, kom igen nu! Tror inte den kommer att provocera så mycket på 99an...

  36. #36
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99acapella

    Personligen tycker jag att det är en jävligt tråkig rubrik och även senare inlägg från PF. Ett sätt att racka ner på oss som inte gör musik med röster i eller inte kan sjunga. Den biten hade lugnt kunnat skippas här, utan istället bara vara glad över att hitta något som gör dig lycklig och sprida den glädjen! Utan att racka ner på något annat.
    Njäe. Tycker du övertolkar. Visst "suger" rubriken, men förutom det hyllar han att det sjungs. Det betyder inte att instrumentalmusik suger. PFs flesta alster är ju tom instrumentala

  37. #37
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Instrument som ljuder är sång utan mänskliga stämband. De sjunger ändå (med hjälp av den där människan). Men det är ju inte minsta fel att diskutera sång här, eller? Vilket skulle handla om 0,0000001% av det här forumets innehåll. Det kan oreras om röster på polyfona syntar och om det är prisvärt eller inte i tusentals inlägg ..i en enda tråd! Har den CV out, har den MIDI in, kan den självocillera, PWM-modulera? Huh?

    Det lyssnas efter minsta microdetalj i ljudåtergivning. Jag känner igen det från min musikertid då det var ett enormt fokus och gullande med "vacker ton", hur det lät. Ja, visst är det viktigt och vi vill ha kontroll över det. Eller få input av slumpmässiga "beteenden" och bygga vidare på det.

    En van och hypertränad sångare har redskap och kontroll. Ibland kanske för mycket så att det blir tråkigt. Det är en balansgång. Det värsta jag vet är omotiverade manér i sång. Tvi vale. Det ligger som ett störande filter och all mening, nerv osv. försvinner.

    Nu postar jag det här inlägget utan vara helt nöjd med dess innehåll. Allt är Behringers fel. Skyll inte på mig. Dålig skitmixer som förstör mina tankar! Äh.

  38. #38
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Njäe. Tycker du övertolkar. Visst "suger" rubriken, men förutom det hyllar han att det sjungs. Det betyder inte att instrumentalmusik suger. PFs flesta alster är ju tom instrumentala
    Jag förstår intentionerna, men reagerar starkt på saker av typen "har du inte gjort det här så har du inte upplevt det sanna".

  39. #39
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det känns ju faktiskt som att vi som gillar musik med sång, är en minoritet på 99an.
    Dom flesta här verkar gilla någon form av instrumental Techno alternativt en puttrandes drönare eller någon form av icke melodiös modular musik.
    Nu får du skilja på den musik man gillar och den musik som man skapar. Jag t.ex. gillar väldigt mycket musik med sång i, men den musik jag gör själv har nästan aldrig vokala inslag i sig.

  40. #40
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu får du skilja på den musik man gillar och den musik som man skapar. Jag t.ex. gillar väldigt mycket musik med sång i, men den musik jag gör själv har nästan aldrig vokala inslag i sig.
    Du har rätt. Jag menade "gillar att skapa".

  41. #41
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår intentionerna, men reagerar starkt på saker av typen "har du inte gjort det här så har du inte upplevt det sanna".
    Well, man kan aldrig gardera sig mot andras tolkningar. Jag ser hans inlägg som ett uttryck av lycka att han egentligen går utanför sin comfort zone o delar med sig av den glädjen. Än en gång; pissig rubrik. Men tror de flesta som vet vad PF oftast gör för musik kan förstå att rubriken är lite självironisk o kanske riktad mot honom själv.

    Men så är ju jag en förespråkare av mer naiv o ev lite blåögd "hellre hissa än dissa" attidyd. Detta gör dock att jag blir mindre lätt irriterad

  42. #42
    deleted user
    Jag förstår inte diskussionen alls.

    Whaaaat? Vad handlar det om?

  43. #43
    _Peter_
    _Peter_ är uppkopplad nu
    _Peter_s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det känns ju faktiskt som att vi som gillar musik med sång, är en minoritet på 99an.
    Dom flesta här verkar gilla någon form av instrumental Techno alternativt en puttrandes drönare eller någon form av icke melodiös modular musik.
    Mina låtar skulle få sig ett rejält lyft med sång, men eftersom jag inte känner någon som vill/kan sjunga så saknas det. (Jo, jag har provat, inte bra ) Hade en del samarbeten förr i tiden, och det var både inspirerande och utvecklande för mig.

  44. #44
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte diskussionen alls.

    Whaaaat? Vad handlar det om?
    PF är glad över att han sjunger...

  45. #45
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PF är glad över att han sjunger...
    ... och säger...

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den som aldrig testar att lira in med mikrofon, menar jag, går aldrig ut på isen där det häftiga mötet med musikens hjärta verkligen sker. Det är där ute som du kan se hajarna simma under dig, det är där du går på lina.
    ... vilket jag tolkar som att racka ner på andra. Min tolkning blir "ni som inte gör det här, ni gör det inte på riktigt".

  46. #46
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det är jäkligt bra att PF gillar att sjunga och blir glad över det! Jag är ju en av dem som tycker att PF borde sjunga oftare på sina låtar, för de gånger han gör det så blir det riktigt bra!

  47. #47
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    99Testosteron, så spelar det ingen roll vad som diskuteras.

    #whatelse

  48. #48
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PF är glad över att han sjunger...
    I salute that!


    Jag tyckte jag läste i tråden något om att det är mer "äkta" med sång och att musik inte är hel utan och att alla andra instrument bara är till för att backa upp sången. Glad att jag läste fel och väljer att inte scrolla tillbaka och dubbelkolla.

  49. #49
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Sång är så viktigt att det kan förstöra vilken låt som helst!

  50. #50
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I salute that!


    Jag tyckte jag läste i tråden något om att det är mer "äkta" med sång och att musik inte är hel utan och att alla andra instrument bara är till för att backa upp sången. Glad att jag läste fel och väljer att inte scrolla tillbaka och dubbelkolla.
    Beundransvärd approach <3 Räcker m att räkna hur många låtar PF har med sång vs utan det

  51. #51
    indigo
    indigo är uppkopplad nu
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte diskussionen alls.

    Whaaaat? Vad handlar det om?
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PF är glad över att han sjunger...
    Jag har lite svårt att förstå trådar som är mer som ett blogginlägg. Är det inte därför vi har "Skrik" egentligen?

  52. #52
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av indigo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har lite svårt att förstå trådar som är mer som ett blogginlägg. Är det inte därför vi har "Skrik" egentligen?
    Men han postar i underforumet sång o hyllar sång... Det finns tusen exempel på poster som t ex "fan, en värld utan minimoog är inte värd att leva"... Ingen då som tar illa upp etc etc.

    Anyway. Luften är fri

  53. #53
    indigo
    indigo är uppkopplad nu
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men han postar i underforumet sång o hyllar sång... Det finns tusen exempel på poster som t ex "fan, en värld utan minimoog är inte värd att leva"... Ingen då som tar illa upp etc etc.

    Anyway. Luften är fri
    Jag har lika svårt att förstå alla de trådarna också

  54. #54
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Sång eller trombon, synt och megafon, alla är verktyg för att göra musik. Det är musikens helhet som ger upplevelsen, men rösten har fördelen att kunna förmedla ord och mening på ett tydligt sätt. Är det bättre? Alla dessa möten med sångare som jag har haft där det har låtit skit rent ut sagt.
    Appropå likelsen att gå på lina och se hajar simma under sig, så vet jag bestämt att det är många som inte föredrar det.

  55. #55
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Samtidigt kan sång vara kraftfullt utan att förmedla ett budskap - min egen sång till exempel, är inget mer än en massa nonsens. Samtidigt tycker jag det låter bra, och att låtarna skulle vara innehållslösa utan vissa sångpartier.

  56. #56
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte diskussionen alls.

    Whaaaat? Vad handlar det om?
    Den handlar om att 99:an borde sluta prata synthar och effekter, och istället prata preamps och mikrofoner.

  57. #57
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Sångteknik och eller övningar vore iofs inte fel att prata om.

  58. #58
    deleted user
    Vocoders.

  59. #59
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men han postar i underforumet sång o hyllar sång... Det finns tusen exempel på poster som t ex "fan, en värld utan minimoog är inte värd att leva"... Ingen då som tar illa upp etc etc.

    Anyway. Luften är fri
    Det vette fan om luften är fri.. Sorry.

  60. #60
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha släpp hangup'en på rubriken, Valsolo har tolkat den helt rätt, en kick in the butt mest för mig själv & en fascination av det Einar är inne på — att vi pratat i 2000 mansår om allsköns detaljer i en Juno 106 men på vägen glömt musiken.

Liknande ämnen

  1. VST-instrument
    Av Jan i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-10-09, 10:28
  2. Svar: 44
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 23:15
  3. Lån av instrument?
    Av agoraph0bia i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 23:06
  4. Instrument av is
    Av jgb i forum Övriga instrument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 09:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •