Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 183

Ämne: I stället för prylfokus: Sångfokus?

  1. #61
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser framför mig en mörk dystopisk framtid där 99an förvandlas till ett renodlat synt-forum med ett gäng Kraftwerk-wannabes som diskuterar "på tisdag, på torsdag"-voccoders.
    dagsNoteringFiXd

  2. #62
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha släpp hangup'en på rubriken, Valsolo har tolkat den helt rätt, en kick in the butt mest för mig själv & en fascination av det Einar är inne på — att vi pratat i 2000 mansår om allsköns detaljer i en Juno 106 men på vägen glömt musiken.
    Vi å vi.
    Jag har inte glömt någon musik.
    Nog för att jag gillar apparater men musiken kommer alltid i första rummet.

  3. #63
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Som en övning till Bitbob och andra som säger sig inte kunna sjunga: det är en myt för det första, alla kan faktiskt lära sig. Men testa i alla fall att spela in världens enklaste sånggrej, dubba den fem-sex gånger och panorera ut dubbarna lite. Lägg på effekter. T ex chorus, bandeko / delay, reverb. Detta är en wow-upplevelse, jag lovar.

  4. #64
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Å så en dos melodyne på det.. Perfekt. Sång!!

  5. #65
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jo, fast jag tänker alltid på all bra sång på skiva från tiden lååångt innan Melodyne och Antares. Kunde man då så kan man idag.

  6. #66
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Anser personligen att melodyne o liknande är precis lika accepterbart som kompressor, reverb, delay osv

  7. #67

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Anser personligen att melodyne o liknande är precis lika accepterbart som kompressor, reverb, delay osv
    Jag använder Melodyne/Autotune på min Moog när den är lite för snestämt. Så då kan man tänka sig att föra detsamma när jag är sne...

  8. #68
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Rackarns. Får väl börja korrigera mitt svajande sångpalats. Men jag är så syntskadad att jag alltid överdriver effekten för att få till en vocoderkänsla. Men det är ju roligt ändå. Hehe.

  9. #69
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Einar Lindgren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det värsta jag vet är omotiverade manér i sång. Tvi vale. Det ligger som ett störande filter och all mening, nerv osv. försvinner.
    Ajdå. Grejen jag lattjar med nu har ju rena hårdrocks-70-tals-experiment i sig. Ge gärna exempel på dessa omotiverade manér!

  10. #70
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Anser personligen att melodyne o liknande är precis lika accepterbart som kompressor, reverb, delay osv
    Jag har inga som helst problem med det vad gäller som effekt yada yada. Men det är ändå lite ironiskt att prata om att ge sig ut på djupt vatten när det ska läggas tillrätta ändå.

  11. #71
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha släpp hangup'en på rubriken, Valsolo har tolkat den helt rätt, en kick in the butt mest för mig själv & en fascination av det Einar är inne på — att vi pratat i 2000 mansår om allsköns detaljer i en Juno 106 men på vägen glömt musiken.
    Gott att höra!

  12. #72
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inga som helst problem med det vad gäller som effekt yada yada. Men det är ändå lite ironiskt att prata om att ge sig ut på djupt vatten när det ska läggas tillrätta ändå.
    Med risk för OT. Men är kallas det tillrättalägga även om man använder kompressor på en Minimoog?

  13. #73
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med risk för OT. Men är kallas det tillrättalägga även om man använder kompressor på en Minimoog?
    Klart det kallas för det men det är inte riktigt samma sak enligt mig.

  14. #74
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart det kallas för det
    Tipptopp!

  15. #75
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hur ser era fem viktigaste "kanalstrip"-tips ut på en sångkanal? Lägger ni effekterna på sångbussen eller individuellt per kanal? Ingen regel utan undantag så klart. Ibland vill man kanske prova någon annan metod.

  16. #76
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ser era fem viktigaste "kanalstrip"-tips ut på en sångkanal? Lägger ni effekterna på sångbussen eller individuellt per kanal?
    jag kör per kanal.

    Högst personligt recept som passar mitt sound: ganska hård limiter med lite gain för krydda, EQ bort lite botten och mid, varje kanal får eget reverb som får ta ganska mycket plats.

    Jag är personligen inget fan av naken röst, det får gärna färgas och tvättas en hel del. En grej jag gör ganska ofta är att verkligen köra en riktigt hög gain på limitern, då får jag med alla röstens nyanser, varje andetag och gälla övertoner i stämbanden när jag sjunger väldigt mjukt träder fram mycket.

  17. #77
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    EQ, Kompressor, EQ, Kompressor, Limiter. Flera omgångar. Slutar med limiter (fast börjar bli lite tveksam på limiter på enskilda spår - tror att det är mer lathet från min sida)

    Sen ofta send till auxbuss för alla dubbningar av "samma slag" (dvs leadsånglongreverb eller stämma 1longreverb osv) för Reverb o delay.

    Dessutom grupperar jag även de "vanliga" spåren till bussar för enklare volymkontroll. Samt i slutändan ännu fler grupperingar "leads", "stämmor".. O TILL SLUT "all vocals"

  18. #78
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en tråd som det fälls/du fäller en massa påståenden i vilket jag kan bemöta som i vilken annan tråd som helst som intresserar mig. Bra försök
    Dessutom har du ju fel.
    den där paragrafen har du en snabbknapp för på tangentbordet erkänn!

  19. #79
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Anyway. Luften är fri
    ..oh!

  20. #80
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    den där paragrafen har du en snabbknapp för på tangentbordet erkänn!
    Ha-ha.. nä men liksom..tjoho. Men det är ju klart det var ett rent trams uttalande att det skulle bli mindre gear fetisch... det är väl bara att se posterna ovan.. EQ, Kompressor, Limiter... Reverb, Delay... DDDD-SSSSSer.. eviga mickfetisch hos vännerna som är sångare...liksom.. kom igen

    Alla instrument har ju sin karaktär och behandlas och mickas olika beroende på vad man vill uppnå..och situation ..osv.. enda egentliga skillnaden är ju precis som någon/ra påpekar ovan just att text har ett tydligt meningsinnehåll (oftast).. nu är ju just poptexter i regel tämligen kitchiga och imbecilla... men visst är det så.

    I övrigt så är det så många "sångare" som just aldrig kommer till den självinsikten att de gjorde en större musikalisk gärning om de faktisk höll käften. Men bra sång är ju underbart
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2016-09-28 klockan 17:29.

  21. #81
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som en övning till Bitbob och andra som säger sig inte kunna sjunga: det är en myt för det första, alla kan faktiskt lära sig. Men testa i alla fall att spela in världens enklaste sånggrej, dubba den fem-sex gånger och panorera ut dubbarna lite. Lägg på effekter. T ex chorus, bandeko / delay, reverb. Detta är en wow-upplevelse, jag lovar.
    Jag uppskattar enklare sångljud mer men beroende på genren såklart, men generellt så är dubbar något som mest tar bort nyanserna (på gott och ont iofs) men tillför lite stöd och något att gömma sig lite bakom. Men på lite refrenger är det ju ibland lite kul med nån dub och effekt.

    Andra skolan är ju att rösten blir ett av ljuden med vocodrar å massa effekter sen beror det ju på om man är Bill Leeb så behöver man ju mörka en hel del med dubbar och effekter eller om man är Johnny Cash som kanske har lite raggareko å lite jänkarstämmor här å var.

    Generellt så är enklare produktioner på sjung mer intressant för mig.

    Det är märkligt att lägga sång, svårt att få nån feeling och man blir alltid förbannad på sig själv och att man gav sig in på det.

    Syntar är ju långt ifrån lika utrycksfulla som röster eller "riktiga" instrument, en klaviatur har aldrig givit mig nån återkoppling alls jämtemot tex en gitarr eller bas som jag klockar med och gillar.

    Zynthslakt!

  22. #82
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Raggareko och jänkarstämmor! I love it! Skööön tråd det här börjar bli! #thumbsup

  23. #83
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage

  24. #84
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Sången är ju det mest flexibla instrumentet med tanke på alla sångsätt som har uppstått. Tuvinsk strupsång, opera, jazz, beatboxing, kulning osv.

    Jag håller med om att det går upp ett ljus när man börjar prova själv och använda sång som huvudstämma / integrerad del av arret / ljudeffekter eller vad man nu gör. Ingen dum idé heller att skriva för andra sångare.

  25. #85
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    I studio har jag ju sjungit i diverse olika mickar och effektkedjor och minns inga av dessa.

    Hemma för demo etc så blir det antingen en rörmik (Studioprojects T3) eller SM58.

    Körde med en SPL Channel 4 ganska länge, värmer upp bra, men har det senaste året eller så kört med enbart Voxengo Voxformer som channelstrip. Brukar väl kapa bas, lite extra i 400Hz och runt 12Khz samt de-esser och kompressor.

    Sen brukar det ju bli en del Reverb och delay. Oftast Cubase delay och Yamahas DSP platereverb i mitt Steinberg ljudkort.
    Ofta lite snäll komprimpering efter alltihop, i form av PSP Vintagewarmer, som ger lite "tape" feeling.

    Har dock börjat gå ifrån SM58:andet helt och kör mer och mer rörmik.
    Men har just nu en del problem med dämpning, funderar på att bygga ett bra sångbås hemma i hörnet av sovrummet.
    Tar gärna emot tips på hur ni andra gjort med dämpning, vill gärna slippa en massa absorbenter i sovrummet om möjligt.

  26. #86
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag kör odämpat med en lågt gainad shotgunmik med hypercardmönster. Ställer den snett emot dit jag sjunger och slipper en hel del eko. Framför allt ett dirty sätt att slippa dämpa studion/mitt vardagsrum

  27. #87
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag fick en liten hangup angående "Einars" post om "teatraliska" sångpålägg och eftersom vi alla har våra utgångslägen kan jag bara referera från min pågående asroliga låtsession, den har fått mig att hitta helt nya sidor av mig själv men jag vet inte om det blir bra alls. Dock kändes det nu efter genomlyssning som vafan, det är bara att köra. Jag gör alla röster men det låter som helt olika personas, först inleder jag själv med min för mig nu rätt bekanta röst, sedan kommer Scissor Sisters in och ylar lite å sen kommer Nazareth och sjunger lite refräng ett varv. Peter Gabriel lägger ett svar. Sedan gör jag en skamlös Chaka Khan-pastisch och så vips på med Nazareth igen, full on inklusive tamburin. Hahaha.

  28. #88
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ser era fem viktigaste "kanalstrip"-tips ut på en sångkanal? Lägger ni effekterna på sångbussen eller individuellt per kanal? Ingen regel utan undantag så klart. Ibland vill man kanske prova någon annan metod.
    1) Hur låter rösten (timbre, volym)
    2) Svagt, starkt, dynamiskt, närmik eller avstånd.
    3) Välj mik efter 1 och 2
    4) Kanalstrip-frågan...

    Spelar man in sig själv (och är ovan att sjunga i studio) är 1-2 ganska mycket hit/miss. Lätt då att man trackar "det som blev" och mekar med kompressorer, EQ, mer kompressor, en EQ till etc... Bättre om man tar sig tiden att lära känna sin röst först. Ställ en hyfsad kondensator en meter, spela in rakt, utan EQ och effekter. När man lyssnat in sig på sig själv (kan vara en hemsk upplevelse, jag vet ) så är det lättare att jobba med EQ och effekter sedan.
    Senast redigerat av hasse_fx den 2016-09-28 klockan 17:32. Anledning: Comple...

  29. #89
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av lesterbanjo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    fast om man går ut så provokativt får man nog stå ut med lite mothugg...att dissa folks intresse för utrustning för att man upptäckt något nytt själv är ju lite onödigt - men visst, betyder detta att du slutar sälja ljudbibliotek.....
    Fast det där var ju bara nattmössesvammel av PF. Tror inte riktigt han tänkte efter där

  30. #90
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Viktiga frågan alla väntar på att få höra svaret på:

    Kan du låta som en 303?

  31. #91
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha-ha.. nä men liksom..tjoho. Men det är ju klart det var ett rent trams uttalande att det skulle bli mindre ger fetisch... det är väl bara att se posterna ovan.. EQ, Kompressor, Limiter... Reverb, Delay... DDDD-SSSSSer.. eviga minkfetisch hos vännerna som är sångare...liksom.. kom igen

    Alla instrument har ju sin karaktär och behandlas och mockas olika beroende på vad man vill uppnå..och situation ..osv.. enda egentliga skillnaden är ju precis som någon/ra påpekar ovan just att text har ett tydligt meningsinnehåll (oftast).. nu är ju just poptexter i regel tämligen kitchiga och imbecilla... men visst är det så.

    I övrigt så är det så många "sångare" som just aldrig kommer till den självinsikten att de gjorde en större musikalisk gärning om de faktisk höll käften. Men bra sång är ju underbart
    Ja men sedär.. Spot on.

  32. #92
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Viktiga frågan alla väntar på att få höra svaret på:

    Kan du låta som en 303?
    Jag är rätt bra på att låta som trumpet med sordin.

  33. #93
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick en liten hangup angående "Einars" post om "teatraliska" sångpålägg och eftersom vi alla har våra utgångslägen kan jag bara referera från min pågående asroliga låtsession, den har fått mig att hitta helt nya sidor av mig själv men jag vet inte om det blir bra alls. Dock kändes det nu efter genomlyssning som vafan, det är bara att köra. Jag gör alla röster men det låter som helt olika personas, först inleder jag själv med min för mig nu rätt bekanta röst, sedan kommer Scissor Sisters in och ylar lite å sen kommer Nazareth och sjunger lite refräng ett varv. Peter Gabriel lägger ett svar. Sedan gör jag en skamlös Chaka Khan-pastisch och så vips på med Nazareth igen, full on inklusive tamburin. Hahaha.
    Att testa en massa olika sång är svinbra träning!

  34. #94
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Dynamisk mik (b57)>tubemp preamp>harmonic precolator klon>mixerbordsEQ>kompressor (dbx eller tk bc1) brukar jag köra på sjung...

  35. #95
    deleted user
    En superbra grej med den här tråden är att den helt tog bort fokus från prylar.

  36. #96
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Namn:  Skärmavbild 2016-09-28 kl. 18.38.10.png
Visningar: 206
Storlek:  25,9 KB

    Fyfaaaaan vad kuuuuul det här äääääär!!! <3

  37. #97
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    EQ, Kompressor, EQ, Kompressor, Limiter. Flera omgångar. Slutar med limiter (fast börjar bli lite tveksam på limiter på enskilda spår - tror att det är mer lathet från min sida)

    Sen ofta send till auxbuss för alla dubbningar av "samma slag" (dvs leadsånglongreverb eller stämma 1longreverb osv) för Reverb o delay.

    Dessutom grupperar jag även de "vanliga" spåren till bussar för enklare volymkontroll. Samt i slutändan ännu fler grupperingar "leads", "stämmor".. O TILL SLUT "all vocals"
    Just ja, tänkte på din "I wish I was a polyphonic synth" till exempel, hur ser den ut på skärmen tros? Otrooooliga sandslott av kanaler å inställningar å fix som du bygger om du kör enligt denna metodik på alla låtar.

  38. #98
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag brukar köra, kaffe eller helst folköl.

  39. #99
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kaffe all the way här, kylen är tom och koffeinet får duga som föda.

  40. #100
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...först inleder jag själv med min för mig nu rätt bekanta röst, sedan kommer Scissor Sisters in och ylar lite å sen kommer Nazareth och sjunger lite refräng ett varv. Peter Gabriel lägger ett svar. Sedan gör jag en skamlös Chaka Khan-pastisch och så vips på med Nazareth igen, full on inklusive tamburin. Hahaha.
    Och sen blev det en Earth Wind & Fire-aktig vers on top.

    Nu är låten klar men jag vet inte om jag vågar visa den för någon alls. Haha. Men faaan vad kul vi hade jag å låten. Spontandansande nattmumrik i total connection med muzaken. Inte mixat något & kört allt i hörlurar så nu rastar jag mig från tjutande öron. "På't igen ba'" som man säger.

    Jaha... äta nåt kanske...

  41. #101
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran

  42. #102
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, fast jag tänker alltid på all bra sång på skiva från tiden lååångt innan Melodyne och Antares. Kunde man då så kan man idag.
    ...fast när man hör en del av de där gamla 50/60-talsklassikerna som man älskade anno dazumal, så hör man hur sur sången egentligen var ibland... Man har väl blivit mer och mer kräsen med åren, så med tanke på upplevelsen av musiken, så kan man säga att det var "bättre" förr...
    Som förmildrande omständlighet, får man kanske nämna att rubbet var live i studion på den tiden, så att göra en omtagning innebar att hela bandet eller orkestern fick spela om - så om det inte lät rent för j-t, så lät man felen passera. Sådana kompromisser slipper man idag och man kan få det att låta precis som man har tänkt sig.

  43. #103
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Einar Lindgren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Större än världsklass.

  44. #104
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Större än världsklass.
    Earth, Wind & Fire och Chicago (eller, ja i alla fall Bill Champlin), Jay Graydon och David Foster i högform! <3
    Som grädde på moset en av de grymmaste vokalisterma i vår tid!!!!! <3 <3 <3

  45. #105
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Och så har man kollat "56orna" nu, nostalgin stor, tårkanalerna laddade... feelings

  46. #106
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör odämpat med en lågt gainad shotgunmik med hypercardmönster. Ställer den snett emot dit jag sjunger och slipper en hel del eko. Framför allt ett dirty sätt att slippa dämpa studion/mitt vardagsrum
    Eftersom du gör några av de bästa och mest intressanta sångpåläggen (på 99 + imho) i dina spår är det extra kul att höra om just så'na "dirty tricks". Lyssnade f ö på senaste alstret på SC i lurar vid midnatt när jag hängde tvätt i en kolsvart trädgård. Najz!

  47. #107
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag gör oftast allt man inte bör göra när jag sjunger in. Sitter böjd som en ostbåge med mik rätt framför mig studiobordet (som gör att massa extraljud kommer in o get mer efterarbete). Men o andra sidan går det snabbt att både sjunga o hantera logic på samma gång. Snabbt flöde är viktigare för mig än ev lite mindre tagningar etc

  48. #108
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men har just nu en del problem med dämpning, funderar på att bygga ett bra sångbås hemma i hörnet av sovrummet.
    Tar gärna emot tips på hur ni andra gjort med dämpning, vill gärna slippa en massa absorbenter i sovrummet om möjligt.
    Vid inspelningar i halvdan akustisk miljö har jag allt mer börjat gå över till att använda en kardioid-mik, med uppställningen att den/det som ska spelas in står ganska nära en vägg, med akustikplattor mot/på väggen. Mikrofonen riktad rakt mot dämpplattorna. Nått i stil med:

    Kod:
    |                    |
    |                    |
    |D                   |
    |D S M               |
    |D                   |
    |                    |
    |                    |
    Där D är dämpning, S sångare och M mikrofon. | är främre/bakre vägg. Tycker det brukar bli bäst med små medel...

  49. #109

    Veteran
    Bokhylla är en enkel form av diffusor. Gillar rydans kod. Ganska enkelt att få till och kan ge bra resultat.

  50. #110
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gör oftast allt man inte bör göra när jag sjunger in. Sitter böjd som en ostbåge med mik rätt framför mig studiobordet (som gör att massa extraljud kommer in o get mer efterarbete). Men o andra sidan går det snabbt att både sjunga o hantera logic på samma gång. Snabbt flöde är viktigare för mig än ev lite mindre tagningar etc
    Logic Remote?


    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bokhylla är en enkel form av diffusor. Gillar rydans kod. Ganska enkelt att få till och kan ge bra resultat.
    +1

  51. #111
    deleted user
    Lyssnar just nu på Nick Caves odödliga album "Let Love In". Vilken otroligt fantastisk uppvisning i själva hjärtat av vad bra sång ska förmedla (imho). Sjukt bra produktion rakt igenom dessutom, inte bara sången.

  52. #112
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Logic Remote?
    Har testat. Inte samma flow. Skulle jag införskaffat en sån där sånglåda (som han philip gör reklam för så hade jag dock varit tvungen). Men nu går workflow o skaparlust före optimalt människoutblås från övre håligheterna

  53. #113
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vid inspelningar i halvdan akustisk miljö har jag allt mer börjat gå över till att använda en kardioid-mik, med uppställningen att den/det som ska spelas in står ganska nära en vägg, med akustikplattor mot/på väggen. Mikrofonen riktad rakt mot dämpplattorna. Nått i stil med:

    Kod:
    |                    |
    |                    |
    |D                   |
    |D S M               |
    |D                   |
    |                    |
    |                    |
    Där D är dämpning, S sångare och M mikrofon. | är främre/bakre vägg. Tycker det brukar bli bäst med små medel...
    Intressant! Får testas, tack för tipset. Min rörmick har en ratt på transformatorn med 9 lägen mellan
    omni directional, wide cardioid, cardioid, supercardioid, hypercardioid och en "åtta"

  54. #114
    deleted user
    Haha detta kanske är den mest prylfokuserade tråden av alla just nu på 99.

    Ingen kritik. Jag älskar det.

    Kan bli en bra tråd och jag ser gärna fler trådar om sång och sånginspelning.

  55. #115
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter böjd som en ostbåge med mik rätt framför mig studiobordet (som gör att massa extraljud kommer in o get mer efterarbete). Men o andra sidan går det snabbt att både sjunga o hantera logic på samma gång. Snabbt flöde är viktigare för mig än ev lite mindre tagningar etc
    Har också en mik liggande vid studiobordet genom vilken jag oftast kör mina sånggrejer. Har jag folk på besök i studion så står de dock i ett annat rum och sjunger.
    Dock är det rummet också utrustat med en bildskärm, samt trådlös mus och tangentbord, så vill man kan man enkelt ensam sköta allting därifrån också.

  56. #116
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har också en mik liggande vid studiobordet genom vilken jag oftast kör mina sånggrejer. Har jag folk på besök i studion så står de dock i ett annat rum och sjunger.
    Dock är det rummet också utrustat med en bildskärm, samt trådlös mus och tangentbord, så vill man kan man enkelt ensam sköta allting därifrån också.
    oj. så sångaren har en egen liten kontrollstation. Skitfräckt!

  57. #117
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    För min del har rösten pajat pga förkylning just nu och kanske halvpermanent pga kvartalslångt luftrörskatarr häromåret. Eftersom jag siktar på skriksång blir det lite kämpigt, sjunga toner går väl an men det är TÖNTIGT. Så jag kikar på visk/väs/gurgel/prat som inte pajar stämbanden, in i nord modular som trasar sönder det hela. Låga growls kanske kan funka också om jag övar. Och så vocoders och dylikt, gjorde en vocoder som trackar rösten med zero crossing counter, låter rätt mycket som LPC, (typ bitspeek) det skulle kunna bli bra. Särskilt om man spelar mikrotonala kluster som bärvåg istället för cheesy treklanger.

  58. #118
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssnar just nu på Nick Caves odödliga album "Let Love In". Vilken otroligt fantastisk uppvisning i själva hjärtat av vad bra sång ska förmedla (imho). Sjukt bra produktion rakt igenom dessutom, inte bara sången.
    Ja den är riktigt bra!

  59. #119
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En superbra grej med den här tråden är att den helt tog bort fokus från prylar.
    Det är för att alla redan vet att sången inte blir genuin och äkta förrän man använder en Neve 1073-limpa genom en LA2-A när man kopplar upp U47an.

  60. #120
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är för att alla redan vet att sången inte blir genuin och äkta förrän man använder en Neve 1073-limpa genom en LA2-A när man kopplar upp U47an.
    ...U47 är ett bra steg på vägen för en lärling att upptäcka hur oumbärlig en RCA Model 77-C1 är för rätt sångljud!

Liknande ämnen

  1. VST-instrument
    Av Jan i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-10-09, 10:28
  2. Svar: 44
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 23:15
  3. Lån av instrument?
    Av agoraph0bia i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 23:06
  4. Instrument av is
    Av jgb i forum Övriga instrument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 09:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •