Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 183

Ämne: I stället för prylfokus: Sångfokus?

  1. #121
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...U47 är ett bra steg på vägen för en lärling att upptäcka hur oumbärlig en RCA Model 77-C1 är för rätt sångljud!
    Absolut. Men alla måste börja någonstans

    Och egentligen ska det vara en original LA2 och inte en LA2-A.

  2. #122

    Veteran
    Utan rör blir det ingen varm sång. Helst bandmickat förstås. Gärna utan puffskydd närmickat, mer spännande så.

  3. #123
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Köpte nytt ljudkort igår, jävlar vilken skillnad det blev på sången. Från Behringer sunk-USB Xenyx till M-Audios senaste 96khz 24bit. Verkligen som natt och dag. Riktigt kul!

  4. #124
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssnar just nu på Nick Caves odödliga album "Let Love In". Vilken otroligt fantastisk uppvisning i själva hjärtat av vad bra sång ska förmedla (imho). Sjukt bra produktion rakt igenom dessutom, inte bara sången.
    Har inte lyssnat på den på 15-17 år.... lyssnar ...inser att det är sjukt hård komprimering på sång och kör... men visst vilken vibe, vilken vibe...

  5. #125
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Själv kör jag en Shure PG56 in i ett Mackie 1202 VLZ4. Om någon undrar.

  6. #126
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha detta kanske är den mest prylfokuserade tråden av alla just nu på 99.

    Ingen kritik. Jag älskar det.
    Ja nya rubriken blev ju superkul

  7. #127
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Rubriken ville mana till något annat men vi gör vad vi brukar på 99: pratar prylar...

  8. #128
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rubriken ville mana till något annat men vi gör vad vi brukar på 99: pratar prylar...
    Som MTV "unplugged"

  9. #129
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Bra sång-pryl: QNeo VoiceSynth!!!

  10. #130
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Anser personligen att melodyne o liknande är precis lika accepterbart som kompressor, reverb, delay osv
    Absolut. Ska man spela in sång så ska man f-n göra det rätt. och då krävs det nästan melodyne nu för tiden.
    Precis som kompressorn ett extremt missförstått (och missbrukat) verktyg.

  11. #131
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vid inspelningar i halvdan akustisk miljö har jag allt mer börjat gå över till att använda en kardioid-mik, med uppställningen att den/det som ska spelas in står ganska nära en vägg, med akustikplattor mot/på väggen. Mikrofonen riktad rakt mot dämpplattorna. Nått i stil med:

    Kod:
    |                    |
    |                    |
    |D                   |
    |D S M               |
    |D                   |
    |                    |
    |                    |
    Där D är dämpning, S sångare och M mikrofon. | är främre/bakre vägg. Tycker det brukar bli bäst med små medel...
    Jäpp! Precis så brukar jag rekommendera också (fast gärna i ett hörn, så att man har absorbenter fram mot sidorna på micken också). MYCKET bättre än alla dessa mikrofonskärmar som placeras bakom micken, där kardioid-micken ändå tar upp ljudet mycket sämre...
    http://wiki.kontrollrummet.com/Akust...ing#Liverummet

  12. #132
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut. Ska man spela in sång så ska man f-n göra det rätt. och då krävs det nästan melodyne nu för tiden.
    Precis som kompressorn ett extremt missförstått (och missbrukat) verktyg.
    Varför skulle det krävas Melodyne?

  13. #133
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle det krävas Melodyne?
    Precis.

  14. #134
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle det krävas Melodyne?
    krävs nästan

    För att lyfta det från helt ok till top notch. Jag får jobba med grymt duktiga sångare och sångerskor här, men det finns alltid detaljer att fila på ändå. nån liten krusidull här och var som blir liiite off. Nån längre ton som tappar lite i styrka mot slutet eller glider i ton.

    Tydligen finns det studier som visar att normalt folk nu för tiden hör om sången är en tiondel off, just för att all popmusik är så pitch perfekt. Enorm skillnad mot för 15-20 år sedan.
    Jag gllar personligen när tonen är lite mer sträv, men just melodyne kan göra så ofantligt mycket mer. Slutligen handlar det givetvis om att göra sången snyggare. Inte att göra den helt "rätt".

  15. #135
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mina senaste stämmor blev lite sura, kommer nog behålla dem ändå utan korrigering. Kunde "Hey Ya" bli en hit med sina extremsura körer så vafan.

  16. #136
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    krävs nästan

    För att lyfta det från helt ok till top notch. Jag får jobba med grymt duktiga sångare och sångerskor här, men det finns alltid detaljer att fila på ändå. nån liten krusidull här och var som blir liiite off. Nån längre ton som tappar lite i styrka mot slutet eller glider i ton.

    Tydligen finns det studier som visar att normalt folk nu för tiden hör om sången är en tiondel off, just för att all popmusik är så pitch perfekt. Enorm skillnad mot för 15-20 år sedan.
    Jag gllar personligen när tonen är lite mer sträv, men just melodyne kan göra så ofantligt mycket mer. Slutligen handlar det givetvis om att göra sången snyggare. Inte att göra den helt "rätt".
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    krävs nästan

    För att lyfta det från helt ok till top notch. Jag får jobba med grymt duktiga sångare och sångerskor här, men det finns alltid detaljer att fila på ändå. nån liten krusidull här och var som blir liiite off. Nån längre ton som tappar lite i styrka mot slutet eller glider i ton.

    Tydligen finns det studier som visar att normalt folk nu för tiden hör om sången är en tiondel off, just för att all popmusik är så pitch perfekt. Enorm skillnad mot för 15-20 år sedan.
    Jag gllar personligen när tonen är lite mer sträv, men just melodyne kan göra så ofantligt mycket mer. Slutligen handlar det givetvis om att göra sången snyggare. Inte att göra den helt "rätt".
    Jag tycker iofs sång som är pitch som är pitch perfect a la listpop 2016 låter direkt illa, men jag förstår om det krävs för att smälta in i den smeten.

    Men jag reagerar lite på att det nästan skulle krävas Melodyne om man ska spela in sång "rätt".

    Det är inte en sanning. Kanske inom vissa genres och säkerligen inom den kommersiella popen, men inte annars.

  17. #137
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    krävs nästan

    För att lyfta det från helt ok till top notch. Jag får jobba med grymt duktiga sångare och sångerskor här, men det finns alltid detaljer att fila på ändå. nån liten krusidull här och var som blir liiite off. Nån längre ton som tappar lite i styrka mot slutet eller glider i ton.

    Tydligen finns det studier som visar att normalt folk nu för tiden hör om sången är en tiondel off, just för att all popmusik är så pitch perfekt. Enorm skillnad mot för 15-20 år sedan.
    Jag gllar personligen när tonen är lite mer sträv, men just melodyne kan göra så ofantligt mycket mer. Slutligen handlar det givetvis om att göra sången snyggare. Inte att göra den helt "rätt".
    Har som sagt inget emot melodyne i sig. Kanonverktyg. Och i "popmusik" är det säkert feta mackor som krävs. Vilket i sig varken är fel eller rätt. Däremot att "normala" människor skulle höra så mycket bättre är ju tveksamt. Har vänner som är hyfsat bevandrade i musik men som inte hör skillnaden alls.
    Men det blir lite bizarrt med sångare/skor som ska vara såååå "intima" och lägger 26 dubbar och fläskar på med allt och sen när det är klart så kör vi lite melodajn på skiten också. Närhet? Not so much.

    Håller helt med mr skilling här.

  18. #138
    deleted user
    Tummen ner för att göra inlägg på 99 från mobil enhet...

  19. #139
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hey ya är ett bra exempel, jag har påpekat hur falsk den är för massor med folk och de flesta hör inte "felen" som jag stör mig på.

  20. #140
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Som sagt. Tänk på det som kompressorn. Använder man den fel så blir det inge kul nej.

    Skilling: Det du säger låter ungefär som mig när ämnet diskuterades senast i klassen.
    Lärarns invändning var att "Nej så kan man ju tycka, men just nu är vi här för att lära oss göra det sådär överproducerat bra"

    Därefter fick vi se hur han använder melodyne på något så oväntat som modern svensk proggrock. Det satte lite annat perspektiv på det för mig. Det låter fortfarande som en 50-åring som fått för mycket whisky och cigg i sina dar och beklagar sig med skorrande röst över politiken, men domdär detaljerna som stack ut som gör skillnaden mot amatörmässigt sound försvann.

    men nu går vi lite offtopic här.
    öh. vad var topic?

  21. #141
    deleted user
    Den skulle dessutom tappa på att vara perfekt i pitchen imho. (Hey ya)

  22. #142
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt. Tänk på det som kompressorn. Använder man den fel så blir det inge kul nej.

    Skilling: Det du säger låter ungefär som mig när ämnet diskuterades senast i klassen.
    Lärarns invändning var att "Nej så kan man ju tycka, men just nu är vi här för att lära oss göra det sådär överproducerat bra"

    Därefter fick vi se hur han använder melodyne på något så oväntat som modern svensk proggrock. Det satte lite annat perspektiv på det för mig. Det låter fortfarande som en 50-åring som fått för mycket whisky och cigg i sina dar och beklagar sig med skorrande röst över politiken, men domdär detaljerna som stack ut som gör skillnaden mot amatörmässigt sound försvann.

    men nu går vi lite offtopic här.
    öh. vad var topic?
    Fast med all respekt... Din lärare är inte Jesus.

    Jag vet ett antal nya sångproduktioner av rang där det aldrig har varit aktuellt med Melodyne. Faktum är att bland dem jag har insyn i så vet jag bara om att man använt Melodyne i ett nödfall men aldrig som metod. Jag pratar alltså nu om produktioner med ett visst mått av erkännande, vad nu det är.

    Jag tycker också att det låter lite klåfingrigt att automatiskt vräka på med Melodyne om jag ska vara ärlig.

  23. #143
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    "Så där överproducerat bra" som t ex 10CC lät 1975? Det är så mkt snack. Samma sak på facebook just nu. Grannarna pratar om fiber eller icke. En fiber-förespråkare säger: Det gäller att framtidssäkra, därför ska man ha fiber. Själv säger jag: Det gäller att framtidssäkra, därför ska man ha en bra VHS-spelare. Allt handlar om fokusering. Vill man göra sjukt bra sånginspelning så behövs inte mycket grejer, däremot någonstans att befinna sig utan att bli störd. Tålamod. Gratispluggar, t om gratis DAW-mjukvara. Nån tio år gammal dator. Räcker gott för morgondagens sound om man har viljan, intresset.

  24. #144
    deleted user
    Sedan har jag inget mot att man lär sig Melodyne eller använder det, men jag är inte med på att det är ett essentiellt verktyg för bra sånginspelning.

  25. #145
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker också att det låter lite klåfingrigt att automatiskt vräka på med Melodyne om jag ska vara ärlig.
    Men det har väl ingen påstått att man ska göra?

    Jag försökte inte uppmåla min lärare som nån jesus. Det var bara ett anekdotexempel som var en ögonöppnare för mig.

    Det finns producenter som jobbar utan kompressor också. men de tillhör verkligen undantagen.

  26. #146
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Melodyne idag är faktiskt mycket mer än ett "rättatillsursångverktyg".

    T ex gitarr till MIDI

    https://youtu.be/-ojHdfhl_iw

    T ex jobba med polyfoniska instrument:

    https://youtu.be/cHjoaSPeNT8

    Skapa harmonier etc etc

  27. #147
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det har väl ingen påstått att man ska göra?

    Jag försökte inte uppmåla min lärare som nån jesus. Det var bara ett anekdotexempel som var en ögonöppnare för mig.

    Det finns producenter som jobbar utan kompressor också. men de tillhör verkligen undantagen.
    Ok.

  28. #148
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Melodyne idag är faktiskt mycket mer än ett "rättatillsursångverktyg".
    Igen: Jag lägger ingen värdering i användande av Melodyne. Jag tycker själv inte det är ett intressant verktyg att jobba med, men jag är inte speciellt förtjust i vocoders heller, t ex. Det betyder dock inte på något vis att jag inte kan gilla saker där andra använt det. Oavsett om det är vokala grejer eller annat.

    Nu handlade det mer om ifall det är ett verktyg som ("nästan") krävs för att spela in sång "rätt" eller inte.

    En icke-diskussion egentligen. Sorry.

  29. #149
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    https://soundcloud.com/vpilkington/1001-dollars

    Inspirerad av tråden. Naken sång med för mig väldigt sparsmakad reverb och FX.

  30. #150
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jäpp! Precis så brukar jag rekommendera också (fast gärna i ett hörn, så att man har absorbenter fram mot sidorna på micken också). MYCKET bättre än alla dessa mikrofonskärmar som placeras bakom micken, där kardioid-micken ändå tar upp ljudet mycket sämre...
    http://wiki.kontrollrummet.com/Akust...ing#Liverummet
    Jepp. Hörn ör ännu bättre, men då behöver man kunna behandla hela hörnet, så 120x80cm akustik-gobo kommer inte riktigt duga...

    (120x80 duger inte riktigt i mitt fall heller. Mer är bättre, och kan man täcka helt hörn fram till mikrofonen i sidled är hörn bättre.)

  31. #151
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker själv inte det är ett intressant verktyg att jobba med
    Du kanske bore ta en titt på det. Det är förjäkla praktiskt när man råkat lasta ner sin CV-generator så den inte riktigt gav 1V/oct, eller när man inser att man skulle haft den där modularsekvensen man spelade in till ett ackord till, eller att man skulle haft lite mer/mindre slide mellan två toner (eller bara råkat glömma stämma innan man gjorde LJUDET!)

    (Sen ryktas det att det utöver modulargrejor även går att använda till sång och akustiska instrument, men jag är skeptisk. )

  32. #152
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://soundcloud.com/vpilkington/1001-dollars

    Inspirerad av tråden. Naken sång med för mig väldigt sparsmakad reverb och FX.
    Thumbs up! Fränt syntljud, animerat lixom.

  33. #153
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kanske bore ta en titt på det. Det är förjäkla praktiskt när man råkat lasta ner sin CV-generator så den inte riktigt gav 1V/oct, eller när man inser att man skulle haft den där modularsekvensen man spelade in till ett ackord till, eller att man skulle haft lite mer/mindre slide mellan två toner (eller bara råkat glömma stämma innan man gjorde LJUDET!)

    (Sen ryktas det att det utöver modulargrejor även går att använda till sång och akustiska instrument, men jag är skeptisk. )
    Haha ja... Uppkommer behoven så får jag kika på det.

  34. #154
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://soundcloud.com/vpilkington/1001-dollars

    Inspirerad av tråden. Naken sång med för mig väldigt sparsmakad reverb och FX.
    Du är bäst i världen.

  35. #155
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det här var kul... lofisång som manér.

    https://soundcloud.com/katya-casio/o...ounterfeit-hkc

  36. #156
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://soundcloud.com/vpilkington/1001-dollars

    Inspirerad av tråden. Naken sång med för mig väldigt sparsmakad reverb och FX.
    Lät kanon! Både sång och den "nakna" stajlen. Gillar iofs både och men drar mig nog mest åt att det ska vara just naket. Speciellt på en som du som redan har en så säregen ton.
    Senast redigerat av Keiowas den 2016-09-30 klockan 09:30.

  37. #157
    Mosznic
    Mosznic är inte uppkopplad
    Mosznics avatar
    Senior
    kanske dags för en 99-körslaget?

  38. #158
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här var kul... lofisång som manér.

    https://soundcloud.com/katya-casio/o...ounterfeit-hkc
    I freakin' love it.

  39. #159
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://soundcloud.com/vpilkington/1001-dollars

    Inspirerad av tråden. Naken sång med för mig väldigt sparsmakad reverb och FX.
    Shit Wik. Riktigt jäkla bra. Gillar verkligen när du "kommer fram" som på detta stycke <3

  40. #160
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    synd att tråden delvis spårade PF, tycker att det var en bra påminnelse om hur svårt och bra sång kan vara, tack!

  41. #161
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag håller med om känslan som startade tråden. Tycker den gäller när man Spelar in ett instrument vilket som helst dock. Även om man låter midin spela noterna och skruvar fram soundet under inspelning. Däremot är sång svårare att få till skulle jag säga. Så blir det bra, eller rent av acceptabelt, så blir man ju lycklig

    Att korrigera med pitchverktyg däremot går fetbort.

  42. #162
    Fires_Of_Ork
    Fires_Of_Ork är inte uppkopplad
    Fires_Of_Orks avatar
    Veteran
    ..En annan fundering där SångFokus möter PrylFokus...
    Varför har inte rutinerade sångare en egen mikrofon samt mic-preAmp? (just som andra musiker har sina "prylar/instrument")
    Vet att väldigt få faktiskt har just det men generellt, varför är det inte så????

  43. #163
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    De blev väl sångare för att slippa rådda med gear?

  44. #164
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Bra fråga! Jag vet att Page-Eddie alltid har med egen, men det handlar mest (enbart?) om bacillskräck och äckelkänslan som uppkommer när man börjar tänka på vilka andra som dreglat i samma SM-58.

  45. #165
    Fires_Of_Ork
    Fires_Of_Ork är inte uppkopplad
    Fires_Of_Orks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De blev väl sångare för att slippa rådda med gear?
    Det där var kul och förmodligen sant.....

  46. #166
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det praktiska vinner över detaljerna... Det är så många variabler i live-framträdande så att en pre-amp varken hörs eller skulle underlätta för ljudteknikern. Egen mik vet jag att många har, liksom egen in-ear (inte bara lurarna utan även sändare/mottagare).

    Det är ju lite på samma sätt som att även digifober kör högar av Nordar eller halv/heldigitala gitarr-preamps, just av praktiska skäl! Väldigt gig-vänligt.

  47. #167
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Live eller studio?

    Egen live-mick är inte jätteovanligt. Men, är det hustekniker kan det vara lika bra att dom får jobba med sina egna prylar, går ofta snabbare. Har helt lagt ner att ta med ens egna sångeffekter, soundcheck är alltid för kort ändå. Ju färre parametrar desto bättre chans till bra resultat. Iaf som oetablerad artist utan egen tekniker.

    Egen studiomick har jag läst om några gånger, men där får man nog ha kommit upp i en viss nivå ekonomiskt, ofta går man ju till en studio just för att få tillgång till bättre prylar (och akustik & kunnande såklart).

  48. #168
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det praktiska vinner över detaljerna... Det är så många variabler i live-framträdande så att en pre-amp varken hörs eller skulle underlätta för ljudteknikern.
    Precis, får nog vara konserthus med stråkkvartett för att skillnaden ska framgå. Eller något väldigt intimt akustiskt.

  49. #169
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Bra tråd som nu har fått mig att göra mina första sånginspelningar. Det låter inte vidare och det är ganska pretto men det kommer bli mitt bidrag till julkalendern. Haha. Ja, jisses.

  50. #170
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kör på ba. Dubba och sprid ut i stereobilden, blir fantastiskt.

  51. #171
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    (Dubba inte om du inte menar det. Fast det har diskuterats förut )

    Fick för övrigt till min bästa sångtagning hittills. Nåt har hänt med min röst, och jag tror det är den eviga strömmen av gonattvisor och annan barnmusik jag får ur mig som slipat den. Blir ett par timmar om dagen nästan, nu när minstingen är i den åldern. http://www.99musik.se/showthread.php...%C3%A4nslosamt om det skulle vara intressant...
    Senast redigerat av Ambulansen den 2016-10-29 klockan 18:59.

  52. #172
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra tråd som nu har fått mig att göra mina första sånginspelningar. Det låter inget vidare och det är ganska pretto men det kommer bli mitt bidrag till julkalendern. Haha. Ja, jisses.
    Spelade efter lite magont upp det för frun. Hon sa att hon bliv nykär. Bra betyg med tanke på att vi firade arton år tillsammans nu i veckan.

  53. #173
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    <3 Vart skickar jag fakturan?

  54. #174
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Fast en riktig sångare behöver ingen autotune för att sjunga rent. En riktig sångare sjunger rent även på en scen med skitdålig medhörning och en massa skrammel. Och även utan en mikrofon. Och många sångare som berör sjunger inte ens rent. Vissa får t o m nobelpriset.

  55. #175
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vi lyssnar mycket på Black Sabbath just nu i familjen. Ozzy alltså. Där har vi en som sjunger skevt men fantastiskt. Lite för skevt ibland kanske Men fantastiskt.

  56. #176
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi lyssnar mycket på Black Sabbath just nu i familjen. Ozzy alltså. Där har vi en som sjunger skevt men fantastiskt. Lite för skevt ibland kanske Men fantastiskt.
    +1

  57. #177
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Mer eller mindre vibrato-lös sång får ofta omdömet att den är falsk... Ozzy, Jon, t.o.m. Birgit Nilsson...

  58. #178
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    <3 Vart skickar jag fakturan?
    basisten.somvågade@taton.com

    Och jag sjunger inte med vibrato så det kan nog upplevas lite surt

  59. #179
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocke31 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En riktig sångare sjunger rent även på en scen med skitdålig medhörning och en massa skrammel. Och även utan en mikrofon.
    Förhoppningsvis. Men hör man inte de andra instrumenten är det lätt att tappa både tempo och tonhöjd, så det brukar kunna låta rätt katastrofalt.

    (Growl som i metal fungerar alltid.)

  60. #180
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Growl som i metal fungerar alltid.)
    ...timingen är vikitig i growl!

Liknande ämnen

  1. VST-instrument
    Av Jan i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-10-09, 10:28
  2. Svar: 44
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 23:15
  3. Lån av instrument?
    Av agoraph0bia i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 23:06
  4. Instrument av is
    Av jgb i forum Övriga instrument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 09:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •