Resultat 1 till 42 av 42

Ämne: Daddy's Car: en "beatles"låt komponerad av artificiell intelligens

  1. #1
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    Daddy's Car: en "beatles"låt komponerad av artificiell intelligens


    https://youtu.be/LSHZ_b05W7o

    Scientists at SONY CSL Research Laboratory have created the first-ever entire songs composed by Artificial Intelligence: "Daddy's Car" and "Mister Shadow".

    The researchers have developed FlowMachines, a system that learns music styles from a huge database of songs. Exploiting unique combinations of style transfer, optimization and interaction techniques, FlowMachines composes novel songs in many styles.

    "Daddy's Car" is composed in the style of The Beatles. French composer Benoît Carré arranged and produced the songs, and wrote the lyrics.

    The two songs are excerpts of albums composed by Artificial Intelligence to be released in 2017.

    Vad tror ni, är detta framtiden? Slippa skriva musik.

  2. #2
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slippa skriva musik.
    Slump och generativa element gillar jag, men slippa vill jag inte. Finns en hel del annat jag kan tänka mig att slippa innan det.

  3. #3
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Bra låt med några oväntat sköna ackordföljder lite schizofren text men den var å andra sidan skriven av en människa

  4. #4
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    French composer Benoît Carré arranged and produced the songs, and wrote the lyrics.
    Men........

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fantastisk låt!

  6. #6
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men........
    Måste vara nån ny MAC dator som heter "French composer Benoît Carré"

    Jag tycker låten och texten är riktigt dålig.

  7. #7
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Självklart är det framtiden vi ser här, dvs på skvalmusik ála Darin odyl.

    Datorgenererad massproducerad musik är nog framtidens refräng. Men musik är mer än bara försäljningssiffror... För min egna del så är själva skapandeprocessen det viktiga.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Frågan är hur datorerna komponerar när de får ström från solkraft vs kärnkraft

  9. #9
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Mata in lite Jimi Hendrix. Det vill jag höra!

  10. #10
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mårre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mata in lite Jimi Hendrix. Det vill jag höra!
    Hahaha... Undra hur man får programmet att agera som en bluesgitarrist som har dragit lite för mycket jazztobak

  11. #11
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    "First ever entire songs composed by AI" är väl ändå en våldsam överdrift. David Cope har jobbat länge med liknande projekt, där han visserligen imiterar klassiska stilar.

    Är detta framtiden? Nej, det är nuet. Men inget att vara alltför oroad över heller. Jämför vad schackspelande datorer har gjort med mänskliga schackmästare, eller trummaskiner har gjort med technomusiken.

    Vill vi ha ett mänskligt kreativt element med i bilden så kommer vi att fortsätta ha det. Men verktyg som det här kommer att göra det möjligt att prova intressanta stilmorfningar eller hybrider mellan artister.

  12. #12
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Helt ok låt. Framtiden? Kanske. Körs det bara tillräckligt mycket på Radio, TV i tuben så funkar det mesta

  13. #13
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Den här va roligare tycker jag, märklig på ett skönt sätt.


    https://youtu.be/lcGYEXJqun8

  14. #14
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Människans tid på jorden är räknad...

    Datan trampar vin, Datan skriver soundtracket, datan lagar mat..

    https://youtu.be/LeJUdGbtX8Q

    https://youtu.be/4DQsG3TKQ0I
    ....

    https://youtu.be/cTwZZz0HV8I

  15. #15
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Urk!! Bedrövligt tråkig låt. Föredrar typ Jeff Lynnes sämsta Beatles pastich framför detta...

  16. #16
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det är ju mer i produktionen som man hör ekon av Beatles än själva kompositionen.

    Och första dator-komposition - löjligt billig marknadsslogan när så pass mycket är manuellt pålägg och det har gjorts massor av musik sedan 80-talets början med datoralgoritmer. Larry Fast Computer Experiments tex.

    Sällan särskilt roligt att lyssna på. Mer kul koncept. Inte i detta fallet heller...
    Om detta är det bästa man kan pressa fram med en algoritm så behöver kompositörsförbundet inte vara oroliga på ett tag. Det handlar väl mest om om någon orkar skriva ett tillräckligt bra program. Bra musik handlar ju så mycket om att låna och kombinera på att intressant sätt - förnyelse, inte nått helt historielöst nytt, det är ytterst få mottagliga för... När man gör en musikalisk IBM Watson som tankar allt på Spotify för att utgå ifrån, då kan vi börja förvänta oss lite mer intressanta verk.
    Senast redigerat av Steelberry den 2016-09-23 klockan 15:08.

  17. #17
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här va roligare tycker jag, märklig på ett skönt sätt.


    https://youtu.be/lcGYEXJqun8
    Ja. Denna var faktiskt lite "roligare"...

    Kanske för att ljudbilden faktiskt också återspeglar det maskinella?

    I övrigt är detta ungefär lika roligt att lyssna på, som att stirra på en skärmsläckare med slumpmässigt valda bilder i en färgskala "som passar ihop"...

  18. #18
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och första dator-komposition - löjligt billig marknadsslogan när så pass mycket är manuellt pålägg och det har gjorts massor av musik sedan 80-talets början med datoralgoritmer. Larry Fast Computer Experiments tex.
    Att komponera poplåtar med dator går ännu längre tillbaka. Olsen & Belar höll på med det på tidigt 1950-tal. Principen då var att analysera ett antal låtar (genom att hitta markovkedjor för hur vanliga olika tonförbindelser är) och generera nya. Jag tror arbetssättet nu är liknande: sätt upp en modell över musiken, analysera några stycken utifrån modellen, slumpa några parametrar och generera nya mästerverk.

    Bra musik handlar ju så mycket om att låna och kombinera på att intressant sätt - förnyelse, inte nått helt historielöst nytt, det är ytterst få mottagliga för... När man gör en musikalisk IBM Watson som tankar allt på Spotify för att utgå ifrån, då kan vi börja förvänta oss lite mer intressanta verk.
    Är inte den tiden förbi när det gick att vara historielös och ändå komma på något nytt? Jag tänker på Lachenmann som är djupt insatt i den klassiska musikhistorien och valde att göra en sorts antimusik som skulle bryta med allt som hade skrivits innan. Och det är, mycket riktigt, inte väldigt många som är mottagliga för den musiken.

    Oavsett, om algoritmen utgår från en modell av vad för slags musik som är tänkbar så kommer dess kompositioner att förbli inom det paradigmet. Så något radikalt nyskapande skulle jag inte vänta mig på en stund.

  19. #19
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    I boken 1984 av Goerge Orwell finns ett stycke som berättar om en hur Storebrors parti titt som tätt låter en maskin tillverka musik för medborgarna. Detta är ett steg mot en dystopi.

  20. #20
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    För eller senare kommer datorer att producera kommersiell musik. När det går att tjäna pengar på det kommer det att hända. Men det är rätt mycket annat i kedjan som måste automatiseras som kostar minst lika mycket som själva komponerandet som måste automatiseras också. Inte minst produktion och lansering.

    Det som borde kunna automatiseras bra mycket tidigare är i så fall DJ:ande. Jag är förvånad över att inte mer hänt där för det kostar väl ändå en hel del att hålla sig med DJ om man tänker sig nöjeslokaler där inte DJ:en är det centrala utan snarare dans, drinkar o mat.

  21. #21
    deleted user
    Är inte det här typ gårdagens framtidsfantasier som ingen egentligen är intresserad av? Jag hajar det inte. Ny teknik är ju najs när det tillför något, men det här? Just why?

    Det är så ohäftigt på något vis. Blir inte provocerad. Blir inte imponerad.

    Med tanke på vad datorer kan göra idag är det väl ingenting att sno ihop en låt om man programmerat programmet att göra det?

  22. #22
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte det här typ gårdagens framtidsfantasier som ingen egentligen är intresserad av? Jag hajar det inte. Ny teknik är ju najs när det tillför något, men det här? Just why?

    Det är så ohäftigt på något vis. Blir inte provocerad. Blir inte imponerad.

    Med tanke på vad datorer kan göra idag är det väl ingenting att sno ihop en låt om man programmerat programmet att göra det?
    Jag tänker nog att detta är steget efter Epidemic Sound. TV4 och liknande kommer använda det för att slippa betala upphovsmän.
    Senast redigerat av outshape den 2016-09-24 klockan 20:41. Anledning: Stavfel.

  23. #23
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker nog att detta är steget efter Epidemic Sound. TV4 och liknande kommer använda det för att släppa betala upphovsmän.
    Men att det inte finns redan egentligen? Det här är ju inget mot vad man har använt datorer till i många år?

    Men visst. Det är ju ett område där det skulle kunna slå.

  24. #24
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Inte orkat lyssna. Men redan titeln känns ju snodd: https://youtu.be/53_Jx8Ezc4Q

    (Driving to the bar. In my daddys car. Ebbot var roligare förr...)

  25. #25
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag tyckte det var en rörig komposition, med delar som inte hänger ihop, hade nog väntat mig något mer imponerande. Men visst, man har ju hört liknande stilgrepp hos kommersiella artister (dock inte Beatles, inte på samma sätt).

    Kan säkert tänka mig att det här är ett sätt att slippa betala kompositörer, här har nån fransos arrangerat och textat, kan nog tänka mig att man kan automatisera alltihop.

    En försäkring mot dystopin är dock att musik har ingen mening utan en lyssnare, och en lyssnare bryr sig inte om en låt om den inte är intressant att lyssna på. Om man bekymrar sig för en framtid där det bara finns skvalmusik så är ju inte datorerna problemet där. Såvida inte det är datorer snarare än människor som kommer att lyssna på och bedöma musiken.

  26. #26
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Tycker också den var lite rörig och utan riktning. Inte en hitsingel.

    Det jag vill veta är hur andra kompositioner av samma AI låter. Om det mesta blir i samma stil så har inte AI:t tillfört särskilt mycket utan då är det den som programmerat och matat in det hela som gjort det egentliga arbetet. Om det däremot är stor variation i kompositionerna som AI:t genererar tycker jag detta är mycket imponerande.

    Ur kommersiell synpunkt tror jag inte detta kommer att bli betydelsefullt så länge produktion och inspelning fortfarande kräver personella resurser och hitfaktorn inte är större. Förr eller senare däremot kommer detta att bli verklighet. Inom journalistiken pågår t.ex. rätt framgångsrika experiment med robotskrivare när det gäller viss rutinrapportering, på Centralen är utropen numera talsyntes o.s.v. Att det finns folk som tycker ett jobb är roligt är inte ett hinder för dem som driver en verksamhet att avstå från att automatisera arbetet. Implikationerna i detta är mycket omfattande och existentiellt problematiska för hela mänskligheten.

  27. #27
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Nu finns det en egen tidskrift för kreativa musiksystem. Ett tecken på att forskningsfältet håller på att mogna.

    [Generative music systems] have produced a range of different types of music in style ranging from popular to “classical”, and some of these outputs have been evaluated as convincing by some human observers
    ...
    While the rise of machine consciousness and machine culture seems [...] some way in the future, it is not difficult to foresee that the outputs of the kinds of generative music systems with which JCMS is concerned may ultimately transcend human creativity.
    Från http://jcms.org.uk/issues/Vol1Issue1/editorial.html.


    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ur kommersiell synpunkt tror jag inte detta kommer att bli betydelsefullt så länge produktion och inspelning fortfarande kräver personella resurser och hitfaktorn inte är större. Förr eller senare däremot kommer detta att bli verklighet. Inom journalistiken pågår t.ex. rätt framgångsrika experiment med robotskrivare när det gäller viss rutinrapportering, på Centralen är utropen numera talsyntes o.s.v. Att det finns folk som tycker ett jobb är roligt är inte ett hinder för dem som driver en verksamhet att avstå från att automatisera arbetet. Implikationerna i detta är mycket omfattande och existentiellt problematiska för hela mänskligheten.
    Tror jag kan instämma i det. Och det är ju i linje med vad redaktörerna säger ovan. Jag kan mycket väl tänka mig att en viss del av musikproduktionen är i farozonen för den sortens automatisering. Bruksmusik som filmmusik kunde vara ett exempel. Det finns ekonomiska incentiv att ersätta dyra tonsättare, och stilistiskt kan en AI säkert få grepp om klischéerna.

  28. #28
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    99musik är hänger uppenbarligen med i utvecklingen...
    Eller i vart fall Outshape som startade tråden.

  29. #29
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Ett närliggande område till detta är väl olika former av automtaiserad assistens i musikmjukvara?
    Än så länge består den ju främst av diverse burkade loopar och rytmer samt färdiga "riggar" för olika genres.

    Här kan man ju tänka sig en ganska rejäl utökning inom en inte alltför avlägsen framtid där inte minst folk med behov av att snabbt skapa skisser och material (t.ex. musik till tv-program) kommer att dra nytta av framstegen och kanske samtidigt göra en och annan mänsklig assistent arbetslös.
    Senast redigerat av Oortone den 2016-10-01 klockan 18:13.

  30. #30
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Intressant text av Kristofer Ahlström i DN idag om algoritmer som kompositörer:
    https://www.dn.se/kultur-noje/algori...nya-hitmakare/

  31. #31
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Bloody paywall.

  32. #32
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Blir lite sne när folk snackar om "machine consciousness".....

    "Maskin medvetande" blir det översatt, och det e ett enormt missförstånd att man jämför neurala nätverk hur djupa de än är - med medvetande...

    Neurala nätverk emulerar hittills ENDAST det vi ibland lite nedlåtande brukar kalla reflexbeteenden och lägre srukturerade hjärnfunktioner.

    Och det syns i "konst" som produceras av DNNs eller hörs "musik" producerat av dem.
    Det finns ingen medvetenhet eller eftertanke i skiten som trycks ut - helt enkelt för att det inte finns nåt medvetande eller tanke där - det är bara reflexmässiga, om än komplexa) respons på input.



    -"Machines are only machines...There is no one there..... Yet..."

  33. #33
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    "I våras kom nyheten att Warner, som första skivbolag, ger skivkontrakt till en algoritm".

    Det är bergis en algoritm som redan har en förälder i branschen.

  34. #34
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Två. Neuromancer och Wintermute

  35. #35
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av freddp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir lite sne när folk snackar om "machine consciousness".....

    "Maskin medvetande" blir det översatt, och det e ett enormt missförstånd att man jämför neurala nätverk hur djupa de än är - med medvetande...

    Neurala nätverk emulerar hittills ENDAST det vi ibland lite nedlåtande brukar kalla reflexbeteenden och lägre srukturerade hjärnfunktioner.

    Och det syns i "konst" som produceras av DNNs eller hörs "musik" producerat av dem.
    Det finns ingen medvetenhet eller eftertanke i skiten som trycks ut - helt enkelt för att det inte finns nåt medvetande eller tanke där - det är bara reflexmässiga, om än komplexa) respons på input.
    Man kan lägga till att vi fortfarande förstår väldigt lite om medvetandet. Dennett har, om jag minns och förstår det rätt, en teori om medvetandet som sammansatt av flera processer. Och kanske är själva begreppet medvetande ett villospår, ungefär som att begreppet själ inte hjälper oss förstå hjärnans anatomi och funktion.

    Så att vänta sig medvetande från maskiner framstår som en ännu större villfarelse. Det väsentliga är att vi kan hitta på algoritmer och system som interagerar med omgivningen på sätt som börjar likna medvetandets yttre kännetecken.

    "Machine creativity" är väl ett oftare använt uttryck i det här sammanhanget, med motsvarande diskussioner om vad kreativitet egentligen är.

  36. #36
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och kanske är själva begreppet medvetande ett villospår, ungefär som att begreppet själ inte hjälper oss förstå hjärnans anatomi och funktion.
    Håller med 100%... De (forskarna) letar på fel ställe...

    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så att vänta sig medvetande från maskiner framstår som en ännu större villfarelse. Det väsentliga är att vi kan hitta på algoritmer och system som interagerar med omgivningen på sätt som börjar likna medvetandets yttre kännetecken.
    Ja... å andra sidan tror jag att OM det händer... att ett system så att säga "awakens"... så kommer vi missa NÄR det hände och inte förstå VAD och HUR det hände..

    Och risken är då - som så ofta återges i science fiction - att vi kommer se ned på dessa entiteter och klassa dem som second class medvetanden, ungefär som vissa gör med djur och t.o.m. folk - bara för att vi inte kan fatta att de är precis som oss fast på andra plan.

    Och vad händer om denne någon som vaknar kommer på att den är en miljard ggr snabbare på att tänka igenom saker å ting, och samtidigt kanske har en mognad som en vresig fjortis????

  37. #37
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    För att göra bra musik av ljud behövs formigenkänningsfaktor inte helt olikt test av t.ex. färgblindhet och en förmåga att sortera, förädla samt samordna uttryck. Detta bör nog passa HSP-personer som av naturen har effektiva sensorer. Inte särskilt förvånande om "hitmakare" involverar bl.a. DJ:s och hårdrockare som har kulturell fallenhet för att koka ner essensen av miljarder noter till formsäkra fraser som ibland kallas "hookar". Vilken mjukvara fixar detta inklusive att bestämma musikstil utan att bli plagiat på komposition?
    Senast redigerat av RX11 den 2019-07-25 klockan 12:59.

  38. #38
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det finns 16777216 unika sätt att kombinera 8 toner efter varandra från en 8-toners skala (då oktaven räknas som egen distinkt ton).

    Det finns 40320 unika sätt d:o om en ton endast får användas en gång.

    Det finns 6588344 unika sätt d:o om samma ton inte får upprepas direkt efter.

    Antalet möjligeheter blir ju givetvis större om man tar med notlängd, längre fraser, "dissonanser" etc...

  39. #39
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av freddp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja... å andra sidan tror jag att OM det händer... att ett system så att säga "awakens"... så kommer vi missa NÄR det hände och inte förstå VAD och HUR det hände..
    Mycket möjligt ja. Som Nick Bostrom resonerar skulle det ske genom att ett system används för att förbättra AI, och att förbättringarna sker i exponentiellt ökande takt. Konsekvenserna beror på hur tätt det systemet är integrerat i omvärlden via sensorer och möjligheter till direkt manipulering av omgivningen.

  40. #40
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns 16777216 unika sätt att kombinera 8 toner efter varandra från en 8-toners skala (då oktaven räknas som egen distinkt ton).
    ...och 8178 ackord inom en oktav. För du kanske har snöat in på Tom Johnson?
    https://www.allmusic.com/album/tom-j...e-mw0000957718

    Denslags algoritmisk musik vore ju enkel att framställa algoritmiskt (!), men det hela ligger i konceptet. Jag antar att den möjligheten ännu ligger outforskad, dvs att sätta en AI på att generera konceptuell musik. På sätt och vis vore det inte svårare än att generera bandnamn och låttitlar inom metal.

  41. #41
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    En annan aspekt av att använda neurala nät till algoritmisk musik är att man inte förstår riktigt hur de fungerar. Man behöver mängder med input i form av förebildlig musik att analysera till att träna de neurala nätverken, men det ger ingen som helst musikteoretisk insikt.

    Artikel om liknande problem inom andra fält som använder AI:
    Intellectual debt

  42. #42
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Det är den här låten som kommer ljuda när Skynet tar livet av oss alla

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •