Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tips på multitrackmaskin?

  1. #1
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran

    Tips på multitrackmaskin?

    Jag har inte riktigt 30,000kr att lägga på ett bra ljudkort med mer än 8 kanaler. Jag vet att det finns maskiner som t.ex den gamla alesis HD24 som gör multitrackinspelningar.

    Finns det några moderna motsvarigheter som gör linjära inspelningar utan hörbar distortion, förvrängning etc? Jag skulle behöva 10 kanaler i varje fall.

  2. #2
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Nu vill jag inte låta dryg men nog finns det ljudkort för 10-20% av priset du nämner som grejjar det? Eller vill du specifikt komma ifrån datorn? Isf är väl en Alesis HD24+mixer ingen dum lösning idag heller?

  3. #3
    Schlachthof
    Schlachthof är inte uppkopplad
    Schlachthofs avatar
    Senior
    Vill du köpa en HD 24 så kan jag rota fram en i bra skick med Hd docka.

  4. #4
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Finns billiga ljudkort m adat. Finns även fler billiga ljudkort man kan (om man kör Mac) köra parallellt (som aggregated device).

  5. #5

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stealthtank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte riktigt 30,000kr att lägga på ett bra ljudkort med mer än 8 kanaler. Jag vet att det finns maskiner som t.ex den gamla alesis HD24 som gör multitrackinspelningar.

    Finns det några moderna motsvarigheter som gör linjära inspelningar utan hörbar distortion, förvrängning etc? Jag skulle behöva 10 kanaler i varje fall.
    Sannolikt vartenda flerkanalsljudkort som tillverkas för just nu. Mätmässigt så är Focusrite billiga serie Scarlett bättre än Alesis HD24.

    Man behöver inte längre oroa sig och sova dåligt pga ADDA omvandlare om man säger så...

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Focusrite Saffire Pro 40 eller Scarlett 18i20 får du ju för under 5k, och båda har 8 analoga in.

    Själv uppdaterade jag nyligen till ett Motu 24ai + Ultragain och fick 32 kanaler in för totalt ca 12.000:- och jag tycker det låter grymt bra.

  7. #7
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Är säker på att du kan hitta ett billigt begnagat Audio Interface (under 3000kr) som förutom minst 4 analoga in även har ADAT/Lightpipe in/ut. Sen skaffar du (som Lackan skriver) en billig converter (max 2000kr) o så har du 12 in för 5000kr.

    Jag har själv sålt MOTU kort - med jävla massa in/outputs PLUS adat - här inne på 99an

  8. #8
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Lackan, hur trivs du med din 24ai?
    Har du ett annat ljudkort för dina outputs och motu 24ai för dina inputs?

  9. #9
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag trivs kanon med det. Faktiskt det första riktiga plug'n'play jag någonsin upplevt! Allt har funkat supersmidigt, och jag tycker det låter jättebra.

    Jag använder mitt gamla Balance som "stereo ut"-kort, och det funkar kanon.

    För mig att gå över från att köra 100% analogt med HW-mixers till att mixa ITB har nog varit enda problemet i hela stupen. Dvs min gamla trötta hjärna som fortfarande längtar efter fysiska mixers och fysiska effekter…

  10. #10
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    https://www.bax-shop.se/externt-audi...midi-interface

    O sen valfri converter (ADAT) = 18 in för billig peng

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stealthtank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte riktigt 30,000kr att lägga på ett bra ljudkort med mer än 8 kanaler. Jag vet att det finns maskiner som t.ex den gamla alesis HD24 som gör multitrackinspelningar.

    Finns det några moderna motsvarigheter som gör linjära inspelningar utan hörbar distortion, förvrängning etc? Jag skulle behöva 10 kanaler i varje fall.
    Jag kan inte tänka mig att en sådan här maskin introducerar någon dist att tala om:
    https://www.thomann.de/se/zoom_r24.h...track_252044_1

    24 kanaler, 4500 kr.

  12. #12
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Alexis Multimix16 USB2.0 skickar alla 16 plus master till datorn (parallellt.) Tror dock inte den tillverkas längre.

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Fostex D2424LV här. Gillas stenhårt... om du nu inte går på ljudkortsspåret.

Liknande ämnen

  1. Tips på en bra mic pre-amp
    Av gunlis i forum Inspelning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-04, 23:36
  2. TIPS Kassettband för tape-dealy TIPS
    Av netlas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-05-25, 23:11
  3. Vocoder; tips för jämn inspelningsvolym och tips på EQ?
    Av McVicar i forum Mixning & mastring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-25, 13:06
  4. DJ tips
    Av moenia i forum Allmänt om musik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 17:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •