Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Glömde dongeln - är det kört nu?

  1. #1
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    Glömde dongeln - är det kört nu?

    Det hände igen. Jag tog med mig projektet på en USB-sticka, men glömde ta med mig dongeln med licensen som sitter undangömd i vanliga fall.

    Är det kört, kommer jag inte kunna jobba i Cubase på några dagar pga detta?
    Jag gillar Cubase, men avskyr att detta kan hända.

  2. #2
    sm2wls
    sm2wls är inte uppkopplad
    sm2wlss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det finns lösningar för att göra nyckeln tillgänglig via internet. Googla på "USB over IP".
    Fungerar oftast, men inte alltid.
    Kan vara ett sätt att slippa problemet framgent.

  3. #3
    RK1
    RK1 är inte uppkopplad

    Senior
    Hänger inte det på om platsen du skall starta upp projektet har en egen licens? Projektet är väl inte kopplat till en viss användare/dator?

  4. #4
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RK1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hänger inte det på om platsen du skall starta upp projektet har en egen licens? Projektet är väl inte kopplat till en viss användare/dator?
    Jag har Cubase installerat på min laptop, som jag har med mig. Men dongeln är i studion.

  5. #5
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sm2wls Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns lösningar för att göra nyckeln tillgänglig via internet. Googla på "USB over IP".
    Fungerar oftast, men inte alltid.
    Kan vara ett sätt att slippa problemet framgent.
    Ah, får kolla på det sen när jag har nyckeln nära mig. Tack!

  6. #6
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Lider med dig. Fy fan va tråkigt/störigt/irriterande. Bajs!

  7. #7

    Veteran
    Kört.

  8. #8
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Äsch, jag gubbvaknade som vanligt, så jag hann till studion innan min avresa. En omväg på en timme, men vafan.

    Tack för expertis i områden. Helt galet att man kan ha licens på ETT ställe. Jag kör mest Ableton och där kan jag har flera licenser installerade samtidigt. Och med mina olika pluggar kan man ha både en mjukvarulicens (som jag har på laptopen) och en på dongle/iLok (som jag har i studiodatorn och aldrig tar därifrån).

  9. #9
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag skulle skrota ut Cubase... vad är et som är så viktigt med det?

  10. #10
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle skrota ut Cubase... vad är et som är så viktigt med det?
    Jag försöker det faktiskt. Sitter i Live när det handlar om musik, men när jag klipper radio gör jag det i Cubase.
    Det är mycket svårare att klippa audio och flytta runt ljudbitar i Live än det är i Cubase, tyvärr.

  11. #11
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    "mycket" svårare?
    med mus, cmd+e och fades... nu kan jag iofs inget om radioklippning...

  12. #12
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "mycket" svårare?
    med mus, cmd+e och fades... nu kan jag iofs inget om radioklippning...
    Nä, radio skiljer sig egentligen inte från vilken ljudredigering som helst.
    Men t ex att markera flera klipp i Ableton och flytta dessa, hur gör man det?

  13. #13
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Du menar flera godtyckliga klipp på flera kanaler men inte alla inom en ruta? Ja, det går ju inte, vilket faktiskt är rätt uselt.

  14. #14
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar flera godtyckliga klipp på flera kanaler men inte alla inom en ruta? Ja, det går ju inte, vilket faktiskt är rätt uselt.
    Ja, precis. Helt galet faktiskt.
    Om ett klipp stäcker sig över tio minuter och sedan ligger andra klipp lite varstans. Funkar inte att flytta korrekt då, tror jag.
    Sedan att det inte finns en sax i Live? (Inte saxofon, det finns!)

  15. #15
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Logic kräver ej Dingle-dongle. Kan vara värt att testa (om du kör mac). Eller ngn annan DAW som tar vst & AU. Dongle är såååååå 1995

  16. #16
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Å andra sidan är dongeln effektiv i det att det inte finns knäckta versioner av Cubase efter v5.5.
    Men jag förstår problematiken, och att det kan vara knöligt om man vill flytta på sig.

  17. #17
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, precis. Helt galet faktiskt.
    Om ett klipp stäcker sig över tio minuter och sedan ligger andra klipp lite varstans. Funkar inte att flytta korrekt då, tror jag.
    Sedan att det inte finns en sax i Live? (Inte saxofon, det finns!)
    en sax finns ju... "cmd+e"

    Ställde just ovan fråga till Ableton och sa att de tappar kunder på att inte ha denna grundläggande funktionalitet... Inväntar svar.

  18. #18
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    en sax finns ju... "cmd+e"

    Ställde just ovan fråga till Ableton och sa att de tappar kunder på att inte ha denna grundläggande funktionalitet... Inväntar svar.
    Jo, fast med den metoden måste du först markera var du vill klippa och sedan köra command + e. I Cubase kan du välja en sax och så trycker du med musen där du vill klippa. Sjukt mycket smidigare.

    Yes, Mac kör jag. Jag är ju inte självplågare

  19. #19
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, fast med den metoden måste du först markera var du vill klippa och sedan köra command + e. I Cubase kan du välja en sax och så trycker du med musen där du vill klippa. Sjukt mycket smidigare.
    Sant... cmd+e är inte bästa funktionen i världen...

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Rrrrreaper

    Tedta, det kostar inget. Prova ReaFIR och de andra Cockos-pluggarna också! Oändligt många tap-delay borde du kunna gära något med även om det inte har inbyggt "grus".

  21. #21
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Audacity borde oxå funka lätt. Inga "jäkla" instrument i vägen. Multitrack audioeditering & that's it (stöder dock vst)

    http://www.audacityteam.org

  22. #22

    Veteran
    Har du inte Reason också? Ok audio redigering där man kan ta tag i många klipp och flytta

  23. #23
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, radio skiljer sig egentligen inte från vilken ljudredigering som helst.
    Men t ex att markera flera klipp i Ableton och flytta dessa, hur gör man det?
    Inte säker på om jag är rätt ute nu. Men det går delvis. Använd shift för att markera de klipp du vill flytta. Använd cmd för att avmarkera de du inte vill ha med, om något klipp hamnat i kläm. Dock avmarkeras hela det spår du cmd-klickar på. Dra och och släpp där du vill ha klippen.

  24. #24
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Katzen!!!!

  25. #25
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Borde inte Steinberg kunna köra en mjukvarudongel a la iLook? Jag vägrade länge iLook-pluggar men när man slapp hårdvarudongeln så kändes det bättre. Den kanske är lättare att knäcka?
    Jag kör också Cubase då det verkar vara det enda DAW jag kan lära mig så jag vet vad det innebär. Har fortfarande original-USB-dongeln från SX1 som fysiskt håller på att falla sönder.

  26. #26
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Kontaktade supporten i lördags.
    Thank you for your request.

    Unfortunately you need and USB-eLicenser in order to open Cubase Artist 7.5. You can go to a good sorted music store and purchase a replacement USB-eLicenser. You can then activate a Trial license for Cubase Pro 8.5 and since our license are downwards compatible you would be able to open Cubase 7.5 with that.

    Thanks for understanding.

  27. #27
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar flera godtyckliga klipp på flera kanaler men inte alla inom en ruta? Ja, det går ju inte, vilket faktiskt är rätt uselt.
    En annan grej jag saknar i live jämfört med cubase är att kunna markera en hög klipp, och sen justera fades på allihop samtidigt.

  28. #28
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör också Cubase då det verkar vara det enda DAW jag kan lära mig så jag vet vad det innebär. Har fortfarande original-USB-dongeln från SX1 som fysiskt håller på att falla sönder.
    Ajdå! Då hade jag personligen nog övervägt att göra något proaktivt så att det inte fuckar ur i ett kritiskt läge. Låta den halvtrasiga ligga som en reserv, eller använda till något på dator 2 typ.



    2. Procedures for lost/defective USB-eLicensers

    I have accidentally lost my USB key! Does it get replaced by Steinberg?

    * Again, the USB-eLicenser is the most vital part of your product!
    Please make sure to have all eLicensers registered in MySteinberg so that they are known. Without a MySteinberg account and a USB-eLicenser registration, no replacement is possible.
    Now, in case the USB-eLicenser has been lost or stolen, please contact your local support for further information on how to proceed.
    It might make sense to have an empty spare USB-eLicenser at hand as we only replace the licenses stored on the lost/stolen key (if all preconditions are met).

    The USB-eLicenser I just bought does not work (the red LED inside the key does not light up when connected). It appears to be just dead (Dead On Arrival, manufacturing error). How do I get it replaced?

    * Please return the whole product package to your dealer or contact our technical support for a replacement.

    My USB-eLicenser worked fine but now it has ceased to function and appears to be defective without any physical damage.

    * In this case please contact our technical support for a replacement of your licenses. Also, if the USB-eLicenser is not physically damaged and is still within the 2-year warranty period, we'll send you a new USB-eLicenser free of charge. Please make sure that the key has been registered in MySteinberg before contacting us!

    I broke my USB-eLicenser!

    * You need to buy a new empty USB-eLicenser.
    Please make sure that the defective key has been registered in MySteinberg before contacting us for any license replacement.
    The new activation code(s) can then be downloaded to the new USB-eLicenser using the eLicenser Control Center.

    https://www.steinberg.net/nc/en/supp...eshooting.html

  29. #29
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ajdå! Då hade jag personligen nog övervägt att göra något proaktivt så att det inte fuckar ur i ett kritiskt läge. Låta den halvtrasiga ligga som en reserv, eller använda till något på dator 2 typ.



    2. Procedures for lost/defective USB-eLicensers

    I have accidentally lost my USB key! Does it get replaced by Steinberg?

    * Again, the USB-eLicenser is the most vital part of your product!
    Please make sure to have all eLicensers registered in MySteinberg so that they are known. Without a MySteinberg account and a USB-eLicenser registration, no replacement is possible.
    Now, in case the USB-eLicenser has been lost or stolen, please contact your local support for further information on how to proceed.
    It might make sense to have an empty spare USB-eLicenser at hand as we only replace the licenses stored on the lost/stolen key (if all preconditions are met).

    The USB-eLicenser I just bought does not work (the red LED inside the key does not light up when connected). It appears to be just dead (Dead On Arrival, manufacturing error). How do I get it replaced?

    * Please return the whole product package to your dealer or contact our technical support for a replacement.

    My USB-eLicenser worked fine but now it has ceased to function and appears to be defective without any physical damage.

    * In this case please contact our technical support for a replacement of your licenses. Also, if the USB-eLicenser is not physically damaged and is still within the 2-year warranty period, we'll send you a new USB-eLicenser free of charge. Please make sure that the key has been registered in MySteinberg before contacting us!

    I broke my USB-eLicenser!

    * You need to buy a new empty USB-eLicenser.
    Please make sure that the defective key has been registered in MySteinberg before contacting us for any license replacement.
    The new activation code(s) can then be downloaded to the new USB-eLicenser using the eLicenser Control Center.

    https://www.steinberg.net/nc/en/supp...eshooting.html
    :-). Tackar. Jag ha tänkt på detta men känner jag mig själv så kommer jag i alla fall stå där med en trasig dongel i något kritiskt läge...

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-09-01, 14:27
  2. Glömde backup! :S
    Av sharkieee i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 20:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •