Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Steinberg UR824 vs MOTU 828 vs RME Fireface UC/800

  1. #1
    rdmn
    rdmn är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Steinberg UR824 vs MOTU 828 vs RME Fireface UC/800

    Om det stod mellan dessa tre (fyra), varför skulle man välja ett av dem?

    De ligger jämförbart i pris, ett av dem verkar vara vettigt för mig. Jag antar att alla har DSP och medföljande effekter.

    Anyone? :-)

  2. #2

    Veteran
    RME för stabila drivisar och garanterat låg latency.
    MOTU för att att man kan styra syntar med CV från den.
    Steinberg för... inte ver jag...

  3. #3
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag har inte haft något RME eller MOTU kort, men jag har ett Steinberg UR242 och haft bl.a Focusrite, Emu och Behringer mm.

    Min personliga erfarenhet är att Steinberg är inte riktigt så bra och fungerar inte riktigt som man skulle kunna tro. Därför rekommenderar jag att du lägger pengarna på något utav de andra korten (speciellt när det handlar om kort över 8kkr).

  4. #4
    rdmn
    rdmn är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hm ok. Jo jag har hört mkt gott om RME. Motiv även för steinberg är iofs låg latency o lågt pris på de mindre korten, överväger ett UR44, men tills man äger ett är det svårt att veta drivisarnas kvalitet. Dock är både UR824 o UR44 riktigt svårt att hitta beggat, finns ju ev en anledning till det...

    Vad för RME motsvarar UR44 (6in, 6out, 2phone, midi), RME Fireface UC är ju väsentligt mycket mer ooomph?!

    Ska funka både på PC o Mac samt både ProTools 12 o Cubase 8.5.

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag tycker att det låter som att du behöver en UC. Väldigt låg latency, stabil som tusan på båda plattformarna och jag tyckte jag såg en billig till salu på vend. Om du även behöver DSP-meck (EQ osv) så är det UCX som gäller. UCX har dessutom ytterligare litelite lägre latency.

  6. #6
    rdmn
    rdmn är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    hehe, behöver är ju relativt ;-)
    så UC har inte dsp? jo jag såg den på vend..

    hur är det med tidigare generationer Fireface vs nya OS, dsp o drivers dä?

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rdmn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hur är det med tidigare generationer Fireface vs nya OS, dsp o drivers dä?
    De fungerar generellt sett klockrent. Inte lika bra latency eller ljud, men fortfarande toppen. Inge DSP-processning där heller.

  8. #8
    rdmn
    rdmn är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det låter ju som att RME i alla avseenden är en vinnare i längden, om jag tolkar er rätt. Tack, det kan ju råka bli ett steinberg UR44 ändå men mest för att inte RME har nåt i den änden av skalan. Ett beg UC förefaller vara ett väldigt bra köp dock, om än dubbla prislappen än en 44.

  9. #9
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rdmn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter ju som att RME i alla avseenden är en vinnare i längden, om jag tolkar er rätt. Tack, det kan ju råka bli ett steinberg UR44 ändå men mest för att inte RME har nåt i den änden av skalan. Ett beg UC förefaller vara ett väldigt bra köp dock, om än dubbla prislappen än en 44.
    Sitter själv med dubbla UR824 ihopkopplade med ADAT, som jag är hur nöjd som helst med. Kör 16-tracks inspelning på en i7 stationär dator med 16 MB minne, tuffar på som tåget. Inga problem med latency, dessutom är det snyggt integrerat med Cubase.

    //Tom

  10. #10
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rdmn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter ju som att RME i alla avseenden är en vinnare i längden, om jag tolkar er rätt.
    Om du inte vill trixa med CV-styrning så, ja. Jag kör motu själv, men har kört RME förr, och skulle kört RME igen om jag inte ville åt CV-möjligheten. Med det sagt, jag är väldigt nöjd med mitt MOTU (Ultralite Mk3) oavsett.

  11. #11
    rdmn
    rdmn är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du inte vill trixa med CV-styrning så, ja. Jag kör motu själv, men har kört RME förr, och skulle kört RME igen om jag inte ville åt CV-möjligheten. Med det sagt, jag är väldigt nöjd med mitt MOTU (Ultralite Mk3) oavsett.
    Sedan jag lade inlägget har det hänt lite grejer; det slutade faktiskt med ett UR44, färre kanaler men jag bestämde mig för att nöja mig där så länge. Ett UR44 beggat kommer man iaf undan med för 1500, ett beg RME för 3-4000 (samma för MOTU antar jag).

    En sak jag lärde mig i processen är att endast Steinbergs grejer integrerar med direct monitoring bra i Cubase, förmodligen samma sak med AVIDs ljudkort vs Pro Tools. Ni som använder RME har säkert hittat workaround på detta, t ex använder Cue för direktmonitorering, vilket jag hört iaf att man måstse göra. UR44:an integrerar som en dröm med Cubase Pro, absolut inga problem så långt.

    En annan bra sak jag lärt mig om Steinbergs ljudkort är att drivisarna tål en Cubase krasch, vilket jag vet med säkerhet att Rolands UM-serie inte klarar (omstart av hela datorn). Nu kör jag ju windows om det är nåt som påverkar, men UR44ans drivisar är toppen.

    Tack för all input, det värmer att folk är så engagerade här!

  12. #12
    rdmn
    rdmn är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du inte vill trixa med CV-styrning så, ja. Jag kör motu själv, men har kört RME förr, och skulle kört RME igen om jag inte ville åt CV-möjligheten. Med det sagt, jag är väldigt nöjd med mitt MOTU (Ultralite Mk3) oavsett.
    Det där ser ju onekligen väldigt mysigt ut men alla sina anslutningar trots det kompakta formatet. Det enda den saknar är ADAT expansionsmöjlighet, vilket inte UR44 heller har, men i detta prisintervallet med 24/192 omvandlare är det väl inte dåligt med allt den erbjuder. Nån gång i framtiden blir det kanske behov av fler line-in och -ut än vad UR44 erbjuder, då har jag detta i bakhuvudet.

  13. #13
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rdmn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där ser ju onekligen väldigt mysigt ut men alla sina anslutningar trots det kompakta formatet. Det enda den saknar är ADAT expansionsmöjlighet, vilket inte UR44 heller har, men i detta prisintervallet med 24/192 omvandlare är det väl inte dåligt med allt den erbjuder. Nån gång i framtiden blir det kanske behov av fler line-in och -ut än vad UR44 erbjuder, då har jag detta i bakhuvudet.
    Senaste UltraLite AVB har ADAT (dock inte elektisk spdif, så man får välja adat eller optisk spdif på optiska in/ut).

Liknande ämnen

  1. Steinberg UR824 standalone + externa effekter möjligt?
    Av T11 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-06-17, 13:47
  2. USB-ljudkort m ADAT för 4000-7000 kr (ID22, Motu AVB och UR824)
    Av T11 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 04:58
  3. Steinberg UR824 erfarenheter?
    Av T11 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-01-26, 18:36
  4. Motu 2408 mk3 vs RME Fireface 800
    Av Rizzo i forum Inspelning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •