Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 64

Ämne: Låter VSTs bra nu?

  1. #1
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran

    Låter VSTs bra nu?

    För en som inte har koll och bara blivit inprintad att VSTs låter sämst och hårdvara låter bäst. Gäller detta fortfarande 2016, eller har det börjat ske framsteg?

  2. #2
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Åh nej! =D

  3. #3
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja. Bra VST låter bra.

    Lås tråden omedelbart!!

  4. #4
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Misstänker att detta är att öppna en can of worms och finns nog lika många svar som personer på forumet. Men jag köpte Valhalla Room & VintageVerb för ett tag sedan och tycker att dessa pluggar är roligare än alla "fysiska" reverb jag har.

  5. #5
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	analogvst.jpg 
Visningar:	8 
Storlek:	25,4 KB 
Id:	68410

  6. #6
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Skulle vara kul att höra något exempel på en VST som kan blåsa en ur vattnet. Vill jättegärna bli övertygad

  7. #7
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vang_popcorn.jpg 
Visningar:	8 
Storlek:	52,4 KB 
Id:	68411

  8. #8
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	analogvstromp.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	29,2 KB 
Id:	68412

  9. #9
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Nä men jag är faktiskt med dig.
    Kanske en "Posta det snyggaste ljudet du vet är en mjukvarusynth"-tråd?

  10. #10
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stealthtank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle vara kul att höra något exempel på en VST som kan blåsa en ur vattnet. Vill jättegärna bli övertygad
    Kanske börja med att beskriva lite vad du är ute efter? Eq, kompressor, modularsynt, förstärkaremulering, analogsynt, fm-synt, reverb, fasvändare?

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Varken analogt eller vst låter bra.

  12. #12
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag är mest bitter för att min musik inte blev bättre sen jag la massa pengar på hårdvara.

  13. #13

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske börja med att beskriva lite vad du är ute efter? Eq, kompressor, modularsynt, förstärkaremulering, analogsynt, fm-synt, reverb, fasvändare?
    …en ännu mer grundläggande fråga är kanske "vad menar du med 'låter bra'?"

    (Och jag skulle vilja påpeka att hårdvara ≠ analog eller elektromekanisk teknik.)

  14. #14

  15. #15
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Varken en analogsynt eller en VST låter lika bra som en riktig gitarr!

  16. #16
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varken en analogsynt eller en VST låter lika bra som en riktig gitarr!
    Oj. Har du lyckats hitta en gitarr som låter bra???

  17. #17
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    barockugglan. TACK

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj. Har du lyckats hitta en gitarr som låter bra???
    Godtycklig gitarr låter alltid bra, på samma vis som en godtycklig analog synt! (Givetvis ska det vara en originalutgåva och gitarren får inte vara modifierad på något sätt!)

  19. #19
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stealthtank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle vara kul att höra något exempel på en VST som kan blåsa en ur vattnet. Vill jättegärna bli övertygad
    Med tanke på att 98,99% av all musik du hör idag har körts genom pluggar, är det verkligen nödvändigt?

  20. #20
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varken en analogsynt eller en VST låter lika bra som en riktig gitarr!
    Nej, men inte långt ifrån.

    https://www.youtube.com/watch?v=Ba7RdMoXiT4

  21. #21

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, men inte långt ifrån.
    Grundljudet finns kanske där, men spelstilen gör att det låter mer som en Rhodes eller liknande.

  22. #22
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Helt ärligt låter dom flesta syntar förjävligt..

  23. #23
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt ärligt låter dom flesta syntar förjävligt..
    Samplers däremot...

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grundljudet finns kanske där, men spelstilen gör att det låter mer som en Rhodes eller liknande.
    Licksen är rätt OK, men timing och chord stabs låter klaviatur...


    https://youtu.be/f45ho3Ah2xw

  25. #25
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av stealthtank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För en som inte har koll och bara blivit inprintad att VSTs låter sämst och hårdvara låter bäst. Gäller detta fortfarande 2016, eller har det börjat ske framsteg?
    Nej.

  26. #26
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    Fattar inte riktigt frågan. Jag tycker inte det är någon större skillnad i ljud från någon av mina maskiner eller mjukvara. Men det är en annan känsla att sätta mig vid min Matrix12 eller Jupiter-8 än vid midikeyboardet. Slutprodukten är den samma, men det är mer trivsamt för mig att spela på de gamla hårdvaruburkarna.

    När det gäller modulärt så är ju det taktila allt. Happy accidents all the way i hårdvaran, i mjukvara är det mer precisionsverktyg som sällan överraskar.

    Sen är det ju alltid de som snobbar loss på olika inriktningar. Jag skulle rekommendera att man jobbar som man själv trivs bäst och med de verktyg man får mest gjort med. Så brukar glädjen i allmänhet vara störst.

  27. #27
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej.
    Ja.

  28. #28
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    När vi rett ut detta kan vi diskutera vidare huruvida det görs bra musik 2016 eller om det var bättre förr!

  29. #29
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samplers däremot...
    Yeah!

  30. #30
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja.
    Kanske.

  31. #31
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Techsmechs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När vi rett ut detta kan vi diskutera vidare huruvida det görs bra musik 2016 eller om det var bättre förr!
    Modern R&B från 2010-talet är väl det bästa som hänt musiken?

  32. #32
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Techsmechs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När vi rett ut detta kan vi diskutera vidare huruvida det görs bra musik 2016 eller om det var bättre förr!
    Det vet vi alla svaret på.

  33. #33
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske.
    Inte om man har keps.

  34. #34
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte om man har keps.
    Gubbkeps?

  35. #35
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gubbkeps?
    I Göteborg säger dom Gubbcheps?

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I Göteborg säger dom Gubbcheps?
    om dillchips

  37. #37
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    om dillchips
    Precis. Cheps och depp.

  38. #38
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis. Cheps och depp.

  39. #39
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Inget låter bra förrän det går genom analoga kedjor som kompressorer, EQ's, effekter!

  40. #40
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget låter bra förrän det går genom analoga kedjor som kompressorer, EQ's, effekter!
    Sant.

    Nu kan tråden låsas!!

  41. #41
    deleted user
    Döda mig.

  42. #42
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tinsoldier Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar inte riktigt frågan. Jag tycker inte det är någon större skillnad i ljud från någon av mina maskiner eller mjukvara. Men det är en annan känsla att sätta mig vid min Matrix12 eller Jupiter-8 än vid midikeyboardet. Slutprodukten är den samma, men det är mer trivsamt för mig att spela på de gamla hårdvaruburkarna.

    När det gäller modulärt så är ju det taktila allt. Happy accidents all the way i hårdvaran, i mjukvara är det mer precisionsverktyg som sällan överraskar.

    Sen är det ju alltid de som snobbar loss på olika inriktningar. Jag skulle rekommendera att man jobbar som man själv trivs bäst och med de verktyg man får mest gjort med. Så brukar glädjen i allmänhet vara störst.
    bästa inlägget jag läst på jag vet inte när här på 99:an!! kunde inte hålla med mer. även för mig tycker jag det är hugget som stucket gällande ljudet, iaf i stort. känslan däremot att sätta sig vid hårdvarusynthar å verkligen spela på dem direkt och kunna ratta och knappa loss, den känslan är oslagbar. samma med tex mixer...mixa med musen på datorn jämfört med en hårdvarumixer, inte i samma universum ens. så det taktila och känslan är det som verkligen skiljer sig och avgör för mig. inte ljudet.

    men jag använder mjukvara också till allt möjligt, så allt har sina för och nackdelar helt enkelt. snobberiet och tjaffset kring hård å mjukvara...analogt eller digitalt....nyare eller supergamla analoger å bla bla bla....är bara sååå trist!! allt har sin plats i rätt kontext och händer. thats it!!

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Döda mig.
    kniv, pistol eller kanon?

  43. #43
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    VSTi har låtit bra de senaste 10 åren, typ. Analoga syntar låter också bra - men är klumpigare. De virtuella instrumenten som ska efterlikna analogsyntar låter kanske inte identiskt med sina förlagor - men det är helt ointressant enligt min mening. Det som är viktigt är om det låter BRA eller inte - och det låter bra.
    Numera är det alltså inget att fundera över, tycker jag, utan man kan utan problem använda både virtuella syntar och plugineffekter i kommersiella produktioner. Allt sitter i den som rattar ljudet - dvs dig själv.

  44. #44
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    VSTi har låtit bra de senaste 10 åren, typ. Analoga syntar låter också bra - men är klumpigare. De virtuella instrumenten som ska efterlikna analogsyntar låter kanske inte identiskt med sina förlagor - men det är helt ointressant enligt min mening. Det som är viktigt är om det låter BRA eller inte - och det låter bra.
    Numera är det alltså inget att fundera över, tycker jag, utan man kan utan problem använda både virtuella syntar och plugineffekter i kommersiella produktioner. Allt sitter i den som rattar ljudet - dvs dig själv.
    exakt den verkligt minsta nämnaren och det som det till sist och syvende alltid beror på är skiten bakom spakarna, dvs en själv och vad man kan åstadkomma eller inte. allt annat är bara bs och bortförklaringar som jag ser det. ingen blir bättre för man köper massa dyra saker. det borde väl medlemmar på detta fora veta bättre än de flesta he! he!

  45. #45
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran

    https://youtu.be/bDbvphjAszw

    Its all in the wrist!

    /Mein

  46. #46
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Stealthtank, förlåt att jag fjantade på massa i början av tråden.

    Jag har funderat en del på detta och mer utifrån min egen upplevelse än vad som är "objektivt" och vad jag kan resonera mig fram till. Jag har hållit på mycket med gitarrljud tidigare och har kommit fram till ungefär samma slutsats där.
    När det kommer till att spela, krana, ratta och skapa ljud själv så föredrar jag att jobba med helt analoga signalkedjor. Jag tycker mig förnimma en distans till själva ljudet när det är digitalt eller när det bara går genom digitala effektenheter till ett exempel. Jag har typ bara använt reasons synthar de senaste åren och jag gillar allt med exempelvis Thor förutom någon slags känsla av att ljudet saknar kärna. Alla som upplever skillnad verkar ha ett eget namn för vad som saknas, det kan vara liv, bett och i mitt fall beskriver jag det som kärna. Det intressanta är att när jag väl har renderat något så tycker jag det låter bra (utifrån att jag är amatör). Då märker jag ingen skillnad i "kärna" mellan exempelvis Thor eller Analog 4.
    Jag har från och till skruvat mycket mjukvarusynthar i mina dagar men jag måste säga att när jag skaffade min första hw (evolver) så blev det en jävla wowkänsla, det lät sjukt bra. Ljudet från en enda oscillator, även wavetableoscillatorerna, var liksom i sig rikare/hade mer kärna än det var på datarn än hur jag än stackade synthar i reason.

    Men, jag fick en känsla av besvikelse när jag skaffade min analog four och satte mig att ratta den utan effekter, jag tyckte den lät ganska.. ja jag vet inte, jag hade svårt att få fram kärnan i den. Det låter liksom lite obehagligt och stifft. Efter ett tags skruvande på den har jag börjat uppskatta den också, men faktiskt inte så mycket pga själva grundljudet faktiskt. Tyvärr uppskattar jag inte reverbet så mycket på den heller, det är för snyggt hehe =) Med detta vill jag bara säga att hw eller analogt är inte = "bra ljud" alltid eller rakt av.

    Sorry, vi hade nyss fika på jobbet och jag åt för mycket socker så jag maler på här.

    Något som är intressant och talar för att det inte bara är placebo är att jag har en boss re-20 som jag älskar. Jag trodde faktiskt att den hade true bypass i början men det var något när jag hade den inkopplad i signalkedjan även avslagen (vi snackar elgitarr nu) som gjorde att det blev lite tristare att spela. Svårt att förklara, men jag märkte skillnad när jag plockade bort den. Tänkte att det berodde på impedans så jag flyttade runt den och lekte med en buffer och ingångsvolym, och till sist googlade jag och såg att det inte alls vara true bypass. Så nu lägger jag den med helt våt signal i en effektloop istället. När jag lyssnade på inspelningar hade jag inte alls den känslan dock, det var bara vid själva spelandet.

    Det är lite samma med softsynthar tycker jag. Har någon skiss och när jag lyssnar på dentänker att fan här låter Thor riktigt analogt, men jag vet att när jag spelade in den så störde jag mig lite men märkbart helatiden på ljudet/känslan.

    Ja det här blev ju inte ens om VSTinstrument, jag tog bara upp gamm-Thor och en gammal digital effektpedal men det kanske säger något iaf.

    Jo, just jag lyssnade en del på Stephan Bodzin förut och tyckte alltid att hans ljud var så jävla najs. Hela hans skiva liebe ist... ska tydligen vara gjort ITB med typ arturias kollektion. Samma med hans fantastiska projekt Rekorder som han hade med Oliver Huntemann. Senast jag såg något av Huntemann rattade han en fet cutoffratt på en Moog men tydligen använde de mest mjukvara till Rekorder. Det som är intressant där är att det ändå är bitvis minimal musik och ganska få saker att gömma sig i, så det är ändå någon form av exempel för mig som tyder på att mjukvarusynthar kan låta väldigt bra.

    Mina fem cent! Nu börjar sockret lägga sig. Kommer knappt ha energi kvar att trycka på [posta snabbsvar]

  47. #47

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Döda mig.
    "Killing me softly with his VST"

  48. #48
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag för mig så är VST pluggar helt jämförbar med VA och digisyntar.

  49. #49
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Its all in the wrist!

    /Mein
    Jag har slutat använda detta iofs roliga klipp då jag märkt att färre och färre ser det roliga - snarare ligger puff/pyset från leksaksinstrumenten väldigt nära mångas ljudideal

  50. #50
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag som kommer från en värld där musik spelas på sex strängar tycker att användargränssnittet ska vara så direkt som möjligt. Känner jag spontant sug efter att skapa konst måste tillfället tillvaratagas omedelbart. Att fatta grep i en akustisk gitarr och att sätta sig på en stol tar i optimala fall strax över 0 sekunder och i normalfallet ca 10-20.

    Översatt till elektroniska varianter, oavsett om det gäller elgitarr, hårdvarusynthar, VST eller någonstans däremellan, är ofta tröskeln högre och där är risken att jag hinner tappa glöden överhängande. En analogsynth tar dessutom tid på sig att värmas upp och komma i stämning. Det närmaste jag kommit hittills var när jag hade MicroKORG:en.

    Nu försöker jag sätta upp ett system där jag snabbt och lätt ska kunna komma till min dator där jag har det grundläggande klart för mig inom halvminuten. Bara trycka på power och vänta så ska ett piano vara laddat och utmappat på klaviaturen. Kommer jag dit så är jag hemma tror jag. Än sålänge är det dock en massa musande och klickande innan jag är där, men det närmar sig. Sen om den ena låter si och den andra låter så bryr jag mig mindre om i flesta fall.

  51. #51
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har slutat använda detta iofs roliga klipp då jag märkt att färre och färre ser det roliga - snarare ligger puff/pyset från leksaksinstrumenten väldigt nära mångas ljudideal
    Haha!

    /Mein

  52. #52

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har slutat använda detta iofs roliga klipp då jag märkt att färre och färre ser det roliga - snarare ligger puff/pyset från leksaksinstrumenten väldigt nära mångas ljudideal
    Håna inte Sleng Teng!


    https://youtu.be/Wjw7m-BKmQ8

    (Skulle nog också lägga till Cluster på listan över förträffliga puff-och-pys-musiker.)


    https://youtu.be/L2n7ZueDbWg

  53. #53

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu försöker jag sätta upp ett system där jag snabbt och lätt ska kunna komma till min dator där jag har det grundläggande klart för mig inom halvminuten. Bara trycka på power och vänta så ska ett piano vara laddat och utmappat på klaviaturen. Kommer jag dit så är jag hemma tror jag. Än sålänge är det dock en massa musande och klickande innan jag är där, men det närmar sig. Sen om den ena låter si och den andra låter så bryr jag mig mindre om i flesta fall.
    Något jag tycker hjälpt är att ha en färdig mall i ens ljudprogram. Jag har inte lagt in patchar än, men har effekter och instrument färdiga att ladda in ljud i hjälper en bit på vägen. En del av direktheten med hårdvaruinstrument tror jag ligger just i att de är spelklara direkt efter uppstart, utan att behöva ladda in patchar, skapa kanaler, etc som det lätt blir i valfri DAW (men leder kanske samtidigt till att man styrs mer av vad som redan är där, alternativt väljer instrument som är så enkla att de inte behöver presets).

  54. #54
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Något jag tycker hjälpt är att ha en färdig mall i ens ljudprogram.
    Det där är nog riktigt bra tips! Ungefär i linje med vad jag tänkt, fast mina tankar är inte så välutvecklade än. Men kanske något i stil med att skapa olika mallprojekt för olika tänkbara tillfällen och slänga ut dem som ikoner på skrivbordet borde vara en framgångsfaktor.

    Sen ska allt förstås vara inkopplat och redo att låta nästa gång det är dags att användas. Hålla på och koppla in monitorer eller leta efter hörlurar är fatalt kontraproduktivt.

  55. #55

    Redaktör
    Om du kör Live har de flera olika funktioner för mallar, dels kan man spara ett set som standard när man öppnar det, dels kan man ha färdiga presets för nya kanaler (tex en specifik plugg plus effekter), dels kan man ha presets för enskilda (Live-)enheter, så att man tex alltid har egna inställningar när man lägger in en delay.

    Tidigare hade de också ett par mallar för olika sets (tex för inspelning eller mixning) men jag tror det sorterades bort i samband med att de gjorde om browsern.

    MacOS har också en ganska okänd funktion för att göra valfri fil till ett malldokument (Finder->Visa info för filen, kryssa i malldokument) – då skapas automatiskt en kopia när man öppnar det, så man riskerar inte att skriva över mallen. Så man kan ha ett par olika mallar i tex Logic på det viset.

  56. #56
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jao, får kika på det. Har precis sålt min Livelicens så nu har jag ingenting. Men jag har en ny på gång.

  57. #57
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran

  58. #58
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musik från 2016 som flörtar med förr. Dessutom 100% mjukvara!
    Fantastiskt kompetent och övertygande sångemulering!

  59. #59
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Låter VSTs bra nu?

    Nej, det gör dom inte.
    Dom låter precis som dina andra grejer.

    MAO precis som att du får det du betalar för.

  60. #60
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Färga med en gammal stereoförstärkare och det känns bättre även med simpla gratissaker som Synth1 och magical8bitplug (min favvis). VSTs och ljudkvalite är som toapapper liksom: Toapapper är alltid toapapper, men när det kan skrapa rent och samtidigt vara önskat lent blir flaskhalsen ens egna teknik.

    (This post was brought to you by två glas Viru Valge, Estlands finaste sprit)

Liknande ämnen

  1. Cembalo vsts?
    Av Jätten i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 07:48
  2. VSTs - från PC till Mac?
    Av vargfloejt i forum Övrig mjukvara
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 09:33
  3. Hur låter den här?
    Av Dx200 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 10:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •