Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 68

Ämne: Song och refräng hur?

Modellear
    Modellear är inte uppkopplad

Moderator

Song och refräng hur?

Jag gör en låt nu men det blev visst lite rörigt...Som det lätt blir... Jag har inget musikspråk och ingen utbildning eller något alls att luta mig mot så har inga regler eller metoder att plocka fram...

Så hur i sjutton gör man? Först kommer jag in i evig refräng. sen hittar jag en melodi sen tar det slut... Blir gröt av alltihop, inte grötigt men ostruktur.

Gav mig fan på att musik skall vara fri utan regler, muskiskolelevers grejer låter bara allt tråkigare ju längre dom är i musikskolan liksom... Tänker att regler och musiklärande pajar alltihop...Sen är det kört och dom blir aldrig någonsin något...Bra eller intressant nej.

Men nu kör jag fast så man kanske får ta in lite i minimal dos... det jag vill passa mig för

Hjälp!

Ge mig en minimal dos tack

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det där är ett sorgligt missförstånd för de enda som kan bryta mot regler på ett bra vis är de som kan dem.

Minimaldos, tja, du har självklart något att luta dig mot eftersom du lär ha växt upp med en del musik? Refrängen är ofta den bit som tål att upprepas, som representerar hela verket, som får dig att lyssna på resten i en låt.

Om vi tar Carolas Främling, vilka ord tror du hör till refrängen? :-) "Främling... vad döljer du för mig" eller något annat?

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    Det där är ett sorgligt missförstånd att de enda som kan bryta mot regler på ett bra vis är de som kan dem.
    there. Fix'd your post.

Veteran
    Bryta medvetet mot reglerna. Kan man inte reglerna bryter man omedvetet mot reglerna.

Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Kör dit eget race!!!!

Eller.....

Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Finns inga regler i musik. Bara å veva på. Om det sen är så att en själv inte tycker det blir bra så får en testa något annat sätt att göra på. Lyssna på ens favvomusik och ta in lite info om hur dom lyckas få det att låta som det gör är ett tips du kan testa.

cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

Veteran
    teori är ett mkt bra stöd att utgå ifrån. att det skulle bli stel musik bara för man kan en del teori är enbart en fördom. finns många musiker som kan en hel del teori som gör väldigt bra musik. exempel från min personliga smak är bl.a kraftwerk och jean-michel jarre som både har studerat musik. det ena behöver inte utesluta det andra och de två världarna är absolut inte oförenliga.

så mitt råd är att du lär dig iaf lite av det mest grundläggande gällande sådant som harmonilära, låtars form, arrangemang osv. inte kul att lära sig nej men kan vara så jädra bra att kunna. och det finns inga absoluta regler i musik. men teori är än en gång ett jädra bra stöd och grund att utgå ifrån när man/du sedan skall anlägga känslor och vara lite "wild and crazy" helt enkelt

lycka till i ditt skapande

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    teori är ett mkt bra stöd att utgå ifrån. att det skulle bli stel musik bara för man kan en del teori är enbart en fördom. finns många musiker som kan en hel del teori som gör väldigt bra musik. exempel från min personliga smak är bl.a kraftwerk och jean-michel jarre som både har studerat musik. det ena behöver inte utesluta det andra och de två världarna är absolut inte oförenliga.

så mitt råd är att du lär dig iaf lite av det mest grundläggande gällande sådant som harmonilära, låtars form, arrangemang osv. inte kul att lära sig nej men kan vara så jädra bra att kunna. och det finns inga absoluta regler i musik. men teori är än en gång ett jädra bra stöd och grund att utgå ifrån när man/du sedan skall anlägga känslor och vara lite "wild and crazy" helt enkelt

lycka till i ditt skapande
    Håller med. Att lära sig teorin gör absolut ingen skada. Det finns många som skyller på att de inte vill lära sig teori av rädsla för att det ska förstöra deras kreativa skapande. men det låter mer som lathet enligt mig.
    Därmed inte sagt att man inte kan vara hur kreativ och duktig som helst utan att kunna teorin. Det finns hur många exempel som helst på det.

Men om man stöter på problem så kan teorin hjälpa till med att förstå varför. Och kan dessutom ge dig fler verktyg att vara kreativ med.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bliv vid din läst och släpp din banjo.

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    Bliv vid din läst och släpp din banjo.
    Pick up your fiddle and drop that banjo?

In Grid ca. 1994 iirc.

Modellear

Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    Lyssna på ens favvomusik och ta in lite info om hur dom lyckas få det att låta som det gör är ett tips du kan testa.
    Då får jag så mycket ideer så jag hinner inte med att göra något...sen är det borta

Modellear

Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    Men om man stöter på problem så kan teorin hjälpa till med att förstå varför. Och kan dessutom ge dig fler verktyg att vara kreativ med.
    Säg
    Jag gör ett intro och sen en vers... Sen vill jag förändra något hmm Tar bort något och lägger på en liten melodi som blir en lång melodi sen så blir det en gröt tenderar att man lägger på och lägger på...

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    Kör dit eget race!!!!

Eller.....

Tack

Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Enligt min mening är inte musikteori så mycket hjälp för att skapa musik - utan mer för att förstå och analysera i efterhand. Möjligen kan musikteori (i form av exempelvis kvintcirkeln) hjälpa till om man kör fast i ett arrangemang någon gång, men det tillhör nog ändå undantagen. Bättre att jamma fram nästa steg och lita på sin egen musikalitet.
    Jag har lärt mig läsa noter när jag för typ 100 år sedan gick i kommunala musikskolan och lärde mig spela ett par olika blåsinstrument. Har också på senare år av eget intresse lärt mig det mest fundamentala av musikteori, men tyckte inte att det egentligen gav mig särskilt mycket.
    Låtuppbyggnad, instrumentering etc lär man sig ganska snabbt om man gör ett gäng covers på andras låtar (gärna i flera olika genre, för att inte köra fast i en enda stil), så det tycker jag är en mycket snabbare och smidigare väg till att lära sig, än att läsa in en massa teori. Teori kan ibland skada det spontana, men också hjälpa till i vissa lägen.
    Det är förstås olika från person till person, vilken uppfattning man har om teori när det gäller konstnärliga yttringar, så ta min åsikt för vad den är; min åsikt och ingen allmängiltig sanning.

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Modellear: Att ta bort är ofta en bättre idé än att lägga till mer

Allt detdär är sånadär saker som jag teoretiskt har lärt mig men är kass på att tillämpa på min egen musik.

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...musikteori ger mest när man ska utveckla låtar och arrangera. Min erfarenhet säger att det det är mycket lättare att fastna i något "som fungerat" om man kör trial and error och stanna av i utvecklingen - ett exempel alla musiker/band som slagit igenom med något "eget" för att sedan inte komma vidare. Man tränar också lyssnandet, att höra vad som pågår på olika håll i musiken - sin egen och andras.

Men det är en aspekt av många - har man inte driv, nyfikenhet och tålamod blir det inte så mycket av det hur många år man än studerar. Det fordras så klart inte studier för att skriva/spela/producera - men här och var på vägen kan det underlätta att ha lite koll på teorin. Och inte minst när man ska spela/kommunicera med andra inom musik

Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

Senior
    Det finns ju en del generell praxis som kan vara bra att känna till - även om man inte vill hålla sig till den...
    T.ex. AAB (brukar kallas "Ready Steady Go" (varför inte "klara färdiga gå!") i musikvetarkretsar). Funkar såhär: 1) Gör någonting (melodifigur, motiv, textrad, vers etc.). 2) Upprepa. Därigenom har man skapat ett mönster och en spänning - när ska mönstret brytas? 3) Gör något annat. Bryt mönstret, (upplös spänningen?). Den grundläggande strukturen hittar man i massor av musik (och andra konstformer, John Cleese har kallat den "The Rule of Three" i hur man kan konstruera en rolig sketch).
    Ex: Bluestolva, där första raden upprepas. Paul McCartneys For No One: She wakes up (A) She makes up (A) She takes her time.. (B). Början på Mozarts Eine kleine Nachtmusik.

Bygger man ut AAB till AABA får man sk sonatform, extremt vanlig i klassisk musik, men har också använts av andra, kolla in Roundabout med Yes. IOFS krävs det lite mer ingredienser för att man ska kalla det sonatform, men grundstrukturen är AABA.

Intressanta exempel på musik där man medvetet undviker formmässiga klicheer: Weather Report (Joe Zawinul skrev verkligen egensinnigt. Kolla in t.ex. A Remark You Made eller Night Passage). 10 CC (Flera låtar på Sheet Music, t.ex. Somewhere in Hollywood).

Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Senior
    Det fina med att jobba i ett DAW som Logic och andra, är att det är lätt att klippa klistra och prova sig fram till vad som "låter bra"!
    Oftast bestämmer jag en tonart och tempo allra först, eftersom jag spelar in audio, även keys.
    Sedan är det bara att experimentera. Kanske skjuta in en vers utan sång, göra ett dubbelt outro mm.
    Bitarna jag bygger av är alltid moduler av 4 takter, dvs 8-16-32 osv ... vilket gör det lättare att lyssna.
    Om vi nu tänker västerländsk populärmusik.
    Och redigering på datamaskin.

/Mikke
    Logic-er

joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Senior
    Vill man gå lite djupare än att bara få kläm på grundläggande låtstruktur så kan jag rekommendera "The Addiction Formula" av Friedemann Fiendeisen. Han formaliserar en låts energikurva på ett bra sätt. Energikurvan, om jag minns rätt, styrs av tre faktorer - hype, tension (+ implied tension) och groove - och han beskriver arrangemang och trick som i sin tur kan användas för att få ett resultat i linje med rådande stilideal. I grunden handlar det så klart om att behålla lyssnarens intresse.

Modellen kallar han för "lyricless storytelling" och i princip all vänsterländsk populärkultur menas vara baserad på samma typ av energikurva och "dramaturgi". Här gör han lite reklam för sin bok: http://blog.holistic-songwriting.com...ook-audiences/

Jag har inte läst färdigt hela boken än, men den är helt klart guld om man vill lära sig att förfina en låtstruktur.

cyberpunx

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    Vill man gå lite djupare än att bara få kläm på grundläggande låtstruktur så kan jag rekommendera "The Addiction Formula" av Friedemann Fiendeisen. Han formaliserar en låts energikurva på ett bra sätt. Energikurvan, om jag minns rätt, styrs av tre faktorer - hype, tension (+ implied tension) och groove - och han beskriver arrangemang och trick som i sin tur kan användas för att få ett resultat i linje med rådande stilideal. I grunden handlar det så klart om att behålla lyssnarens intresse.

Modellen kallar han för "lyricless storytelling" och i princip all vänsterländsk populärkultur menas vara baserad på samma typ av energikurva och "dramaturgi". Här gör han lite reklam för sin bok: http://blog.holistic-songwriting.com...ook-audiences/

Jag har inte läst färdigt hela boken än, men den är helt klart guld om man vill lära sig att förfina en låtstruktur.
    weltklasse (ja inte den där lilla merca-bilen som hade en förmåga att just välta för ett antal år sedan nu utan superklass hö! hö! ) mannan, kanon ja musikens värld är verkligen outgrundlig. så här djupt vet jag inte om jag vill personligen gå men det är ändå helt klart intressant och hatten av för alla som vill gå den vägen. kanske jag gör det själv en dag när jag är än mer varm i kläderna men vi får se. som sagt var intressant

mountkili
    mountkili är inte uppkopplad
    mountkilis avatar
    Senior
    Kör du instrumentalt eller med sång?

mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    Så hur i sjutton gör man? Först kommer jag in i evig refräng. sen hittar jag en melodi sen tar det slut... Blir gröt av alltihop, inte grötigt men ostruktur.
    Rent vetenskapligt så behöver du tydligen en "hook" var sjunde sekund.
    http://http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/article23844364.ab

KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    Rent vetenskapligt så behöver du tydligen en "hook" var sjunde sekund.
    http://http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/article23844364.ab
    Och inte blir det bättre för det

joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Senior
    Det här är en så himla bra tut. Hon är så bra att jag nästan inte vill ge länken

https://www.youtube.com/watch?v=t4sxlj0Tz3A

När man börjar implementera de här idéerna så blir det väldigt mycket enklare att göra en låtstruktur. Hon snackar om hur man fixar kontrast (vilket egentligen är detsamma som förändring / nyhet / intresse).

Bara att anamma två av verktygen leder jävligt långt, t ex: 1) introducera ett nytt ackord i varje sektion, 2) börja melodin på olika ställen i takten för varje sektion.

gazt
    gazt är inte uppkopplad

Veteran
    Joule: tack för tipsen! Riktigt bra tips

Modellear

Moderator
    Citat Ursprungligen postat av mountkili Visa inlägg
    Kör du instrumentalt eller med sång?
    Instrumentalt

NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Som många har påpekat här så är snarare musikteori något akademiskt och snarare något för att kunna förstå och analysera i efterhand.
    Gör vad du själv tycker låter bra. Kommer man inte på någon refräng må det så vara.

Om man lyssnar på t.ex jazz så är det ofta uppbyggt i 8 eller i 12 takter och saknar refräng. Och krautrock är väl i princip uppbyggt på 4 takter.

valsolos avatar
    Administrator
    Enda regeln är att det inte finns regler... ta detta exemplet av ett av mina favvoband.. 74 olika teman. O ändå hänger allt ihop. Underbart... (Vimeo verkar inte funka som inbäddad video o klippet är borttaget från youtube. Men klicka gärna på länken. Underbar ROCKLÅT)

https://vimeo.com/42290107

NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    Enda regeln är att det inte finns regler... ta detta exemplet av ett av mina favvoband.. 74 olika teman. O ändå hänger allt ihop. Underbart... (Vimeo verkar inte funka som inbäddad video o klippet är borttaget från youtube. Men klicka gärna på länken. Underbar ROCKLÅT)

https://vimeo.com/42290107
    Gillar deras Tribute.
    https://www.youtube.com/watch?v=_lK4cX5xGiQ

(edit)
    Tycker att dom får i hop det rätta bra med att man känner på sig att man har något riktigt bra på gång, men det blir ändå aldrig riktigt som man har tänkt sig...
    Senast redigerat av NON den 2017-08-14 klockan 10:03. Anledning: inte riktigt som man har tänkt sig

Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Veteran
    Kan man jämför med humor? Precis som vad det innebär att musik är bra är det svårt att sätta fingret på vad som gör att ett skämt är roligt, men det finns vissa observationer och tricks. En observation kring något som är ha-ha-roligt är att komikern börjar en klyschig berättelse och sen bryter tvärt mot vad publiken förväntar sig att höra. Med tillräcklig finess och/eller brutalitet så blir det roligt.

På samma sätt kan man göra musik, man tar en slags musik man gillar, härmar den och sen tar man bort små delar och gör något oväntat där istället eller bara byter runt lite. Eller (mitt eget sätt att lära mig), man försöker härma musik man gillar, misslyckas här och där, och misslyckandena blir der nya som man tillför.

joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Senior
    Humor bygger på tabu (snarare skam, ytterst). Musik bygger på matematiska mönster. Det personliga har mer med innehållet än med formen att göra.

Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Om man tänker att jazz i sig handlar om anspänning och avslappning, så handlar ju även. pop/rock/elektronisk musik om detta på olika sätt.
    Men även att ge en hint om vad som är påväg att hända. En vers ger en hint om detta är låten så här låter detta, en brygga signalerar om att nu kommer detta ändras och ta mig till ny del i låten samt ref. är själva kontentan av låten.

I pop tar bryggan dig till ref.
    I Edm tar breaket/lugna bygger förväntning till droppet. Förväntning leder sedan till Klimax var man avfyrar hela låten.

Utan dessa fluktueringar så uppfattas musik snabbt monotont. Det i sig kan också vara meningen med musiken.
    Så det är slutligen upp till dig personligen vad du vill säga.

Undantaget bekräftar regeln alltid i musik.
    Ska man dra ut och slira så kan det var nyttigt att lära sig grunden först och bygga på från det.
    Typ Jazz ser jag som konstanta mikro anspänningar och avslappningar.
    Men i slutändan finns ingen direkt regel.

Spacedude
    Spacedudes avatar
    Senior
    Och såklart kan man ta en liten titt på vilka ackord som gärna drar ett snäpp extra till grundtonen i låten.
    även en melodi slinga kan du dela upp i 3 olika melodier.
    1. En slinga som hintar mot grund idén.
    2. En mer utsvävande melodi som gärna vill landa tillbaka till grundtonen - Brygga
    3. Själv Grund idén (hook) - Refräng

Om du först bygger "the main theme" så får du försöka "Backengineera" låten. Om du alltid har en tendens att skriva hooken först.

Det är bara melodi sen hart du ju rytm,
    Jag brukar gilla att versen är simplast möjliga, i bryggan drar man till en lite mer busy rytm på melodin för att sedan landa i ett "välbehag" /"hem"

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    Det här är en så himla bra tut. Hon är så bra att jag nästan inte vill ge länken
    Tack för tips!

Om man inte kan reglerna finns det stor risk att man följer dem utan att veta om det

slirak
    slirak är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av What Gives? Visa inlägg
    Om man inte kan reglerna finns det stor risk att man följer dem utan att veta om det
    Klok kommentar. Även om jag inte håller med om att man måste kunna reglerna för att kunna bryta mot dem, så är det förvånansvärt ofta så att den teoretiskt okunnige är den som mest slaviskt följer de mest banala och basala reglerna, helt utan att veta om det. Verklig musikalisk ignorans är en sällsynt gåva.

cyberpunx

Veteran
    jupp verkligt klok kommentar och stämmer fruktansvärt bra. vilket gör det än mer patetiskt för dem som gormar om teorins onödighet, snacka om ironiskt moment 22

Modellear

Moderator
    Det är lätt att fastna i vinkelvolten, men det kanske är bra när det handlar om musik eller inte beroende på hur man ser det

oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jag kan nästan varje regel i schack, men vilka är reglerna för musik i allmänhet? I avgränsade områden som de fem slagen av kontrapunktövningar man går igenom för att lära sig skriva i palestrinastil finns det mycket strikta regler, men inte ens Palestrina själv är konsekvent med dem.

Den enda situationen jag kan komma på där det verkligen krävs att man gör "reglerna" explicita är om man vill programmera en algoritm som ska spotta ur sig stilkopior, eller om man håller på med algoritmisk komposition i sin egen stil.

Instämmer för övrigt i att musikteori är bra att kunna. Inte bara efteråt för att analysera vad man har gjort. Det vidgar vyerna och kan ge idéer till hur man undgår vers och refräng.

I annat fall måste man tillgripa äkta kreativitet. Även det kan i viss mån systematiseras. Man analyserar möjligheterna och provar samtliga tänkbara kombinationer, exempelvis av vilket ackord som ska följa efter ett annat. Plus en skopa punkattityd.

slirak

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    Jag kan nästan varje regel i schack, men vilka är reglerna för musik i allmänhet? I avgränsade områden som de fem slagen av kontrapunktövningar man går igenom för att lära sig skriva i palestrinastil finns det mycket strikta regler, men inte ens Palestrina själv är konsekvent med dem.
    Jag tror inte vi pratar Palestrina här, eller ens Bach. Frågan gällde ju struktur och ordet "refräng" nämndes och då pekar det ju åt den formel du själv är inne på: (ev intro med refrängvinkar), vers, refräng, vers, (ev brygga), refräng, stick, refräng, refräng (med tonartshöjning om det är mello), eller smärre variationer på detta.

Snackar vi pop de senaste 40 åren kan vi väl tillägga att det handlar om tre till fem ackord per sektion och att om det totala antalet överstiger fem, så kan vi antagligen förklara det genom att betrakta en del av dem som tonartsändringar. I stort sett bara treklanger, med eventuellt nån sexa instucken om vi är uppe på fem ackord.

Regler, schmegler, det finns kanske ingen regelbok, men 99% av all pop hamnar där ändå. Och ska vi ta ett par exempel på band som närmast koketterat med sin musikaliska obildning och som ändå - eller antagligen just därför - hamnat klockrent inom den fåran, så kan vi nämna Ramones och Human League anno Dare (som båda skrev mängder med fantastiska låtar inom den begränsade formeln IMO, men det är en annan historia).

Prova samtliga tänkbara kombinationer? Tjaa, de blir ju inte så många inom popramen. Kör vi D-dur så kan vi köra D/A/G/Em, eller D/G/A/Em, eller möjligen Em/D/A/G, Em/A/G/D eller - tjaa, ni hajar.

Den enda situationen jag kan komma på där det verkligen krävs att man gör "reglerna" explicita är om man vill programmera en algoritm som ska spotta ur sig stilkopior, eller om man håller på med algoritmisk komposition i sin egen stil.
    Jag skulle i och för sig kunna kontra med några andra situationer där explicita regler kan vara hjälpsamma. Tror dock ordvalet "regler" för diskussionen åt fel håll. Det är tveksamt om det som kan kallas regler varit tänkta att följa till punkt och pricka de senaste tusen åren, om ens någonsin.

Håller på att läsa Leonard Meyer just nu. Han förklarar de här grejerna bra när han teoretiserar skillnader mellan lagar, tendenser och strategier. Tips för den som tycker det är kul med teori. Annars kan det räcka med lite kvintcirkel antar jag.

joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Senior
    "Formler" är ett bättre ord, tycker jag.

Jag visste inte vad en oscillerande ackordsföljd var. Nu vet jag hur man gör tråkiga verser som ändå "fungerar" I eller vi varannat ackord - däremellan vad som helst inom tonarten. Använd gärna ii eller iii där det inte riktigt "passar", för att få det att låta ambivalent.

barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Senior
    Jag tänker mig musikteori som en vokabulär. Sedan kan man sätta ihop orden i den ordning man själv tycker är snyggt. Ibland kan man fundera på om man vill skriva "de" eller "dem" och då kan det vara till hjälp att veta hur andra brukar göra.

Spacedude
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    Jag tänker mig musikteori som en vokabulär. Sedan kan man sätta ihop orden i den ordning man själv tycker är snyggt. Ibland kan man fundera på om man vill skriva "de" eller "dem" och då kan det vara till hjälp att veta hur andra brukar göra.
    Håller med, musikteori kan man ju använda som hjälpmedel/verktyg att ta sig vidare, väldigt användbart om man fastnat att kunna slå upp vilka möjligheter (ackord) man har möjlighet att använda, men såklart inte låta musikteori diktera "the outcome" av vad man gör.

barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    "De" eller "dem" är egentligen ett dåligt exempel, för ett D istället för ett Dm (ackord) kommer aldrig göra folk lika upprörda som "de" istf "dem".

Det jag menar är bara att det kan vara värdefullt med ett lager med exempel i bakhuvudet i de fall inspirationen tryter.

oberdada
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    Prova samtliga tänkbara kombinationer? Tjaa, de blir ju inte så många inom popramen. Kör vi D-dur så kan vi köra D/A/G/Em, eller D/G/A/Em, eller möjligen Em/D/A/G, Em/A/G/D eller - tjaa, ni hajar.
    Ja, begränsningarna är ju rätt stora om man ser det så. Poängen med att prova alla kombinationer är just att bryta ut ur ramen. Den strategin kan med fördel användas på mycket annat än ackordföljder: kombinationer av ljud, melodier, tonkombinationer i färgade ackord osv.

oberdada
    oberdadas avatar
    Veteran
    Håller för övrigt med joule om att vi hellre borde tala om formler än regler. Så det är mest ordvalet jag hakar upp mig på.

Jag skulle i och för sig kunna kontra med några andra situationer där explicita regler kan vara hjälpsamma. Tror dock ordvalet "regler" för diskussionen åt fel håll. Det är tveksamt om det som kan kallas regler varit tänkta att följa till punkt och pricka de senaste tusen åren, om ens någonsin.

Håller på att läsa Leonard Meyer just nu. Han förklarar de här grejerna bra när han teoretiserar skillnader mellan lagar, tendenser och strategier. Tips för den som tycker det är kul med teori. Annars kan det räcka med lite kvintcirkel antar jag.
    Ja, vi lär oss väl musik genom imitation primärt, inte genom att läsa någon slags manual för hur man går till väga. Men vilka situationer tänker du på där explicita regler kan vara till hjälp?

Meyer var det länge sedan jag läste, men det är ju en klassiker inom musikvetenskap.

cyberpunx

Veteran
    personligen så kallar jag och även betraktar teori som utgångspunkter. rent strikt så finns det inga regler i ordets rätta beämärkelse. dock finns det en hel de saker som går igen så ofta och i så måna kontexter att man nästan kan då tala om "regler".

slirak

Veteran
    Ja, begränsningarna är ju rätt stora om man ser det så. Poängen med att prova alla kombinationer är just att bryta ut ur ramen. Den strategin kan med fördel användas på mycket annat än ackordföljder: kombinationer av ljud, melodier, tonkombinationer i färgade ackord osv.
    Jo. Fast OP:s fråga var ju inte hur man bryter sig ur ramen, utan snarare motsatsen.

oberdada
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    Jo. Fast OP:s fråga var ju inte hur man bryter sig ur ramen, utan snarare motsatsen.
    Ja, det är ju sant. Modellear får väl försöka göra en låt eller posta en skiss så kanske någon kan komma med mera konkreta tips. Det tror jag vore mer fruktbart.

Ja, vi lär oss väl musik genom imitation primärt, inte genom att läsa någon slags manual för hur man går till väga. Men vilka situationer tänker du på där explicita regler kan vara till hjälp?
    Till exempel påbudet att ändra/ta bort tersen ur 11-ackord för att den inte ska dissonera mot elftenoten, eller att parallella kvintharmonier helst bör undvikas.

Det ligger förstås även smakomdömen i detta, och betyder förstås inte att dessa måste följas. Men det har i alla fall hjälpt mig att känna till dessa och andra liknande regler.

En annan vinkel på att diskutera regler (inte minst i kontrapunkt) är att de medvetandegör många problem i musicerandet, som en musiker behöver ta ställning till oavsett hur de löses. Med andra ord handlar reglerna mer om att uppmärksamma fenomen, inte att förse oss med kakformar.
    Senast redigerat av What Gives? den 2017-08-19 klockan 17:27.

hasse_fx
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    11 - ters = sus4

oberdada
    oberdadas avatar
    Veteran
    En annan vinkel på att diskutera regler (inte minst i kontrapunkt) är att de medvetandegör många problem i musicerandet, som en musiker behöver ta ställning till oavsett hur de löses. Med andra ord handlar reglerna mer om att uppmärksamma fenomen, inte att förse oss med kakformar.
    Så kan man absolut se det.

Jag tycker i alla fall det är meningslöst att introducera regler utan att förklara deras syfte. Förbudet mot kvintparalleller har man ju för att syftet är att ha självständiga stämmor som ska gå att urskilja, om de rör sig parallellt i kvinter smälter de alltför väl ihop. När man fattar det kan man välja om man vill skapa en homogen effekt eller ha individuella stämmor.

hasse_fx
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Vid samarbete med andra är det bra med en vokabulär. För att underlätta att andra ska kunna spela, skriva tillsammans eller fråga efter/bidra med hjälp. Ungefär som matematik. Reglerna gör det enklare att förklara. (Dumt) exempel: "Höj ett tonsteg sista refrängen!" betyder implicit att använda andra specifika toner enligt ett bestämt regelverk.

oberdada
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    Reglerna gör det enklare att förklara. (Dumt) exempel: "Höj ett tonsteg sista refrängen!" betyder implicit att använda andra specifika toner enligt ett bestämt regelverk.
    Regelbundenhet snarare? Visst behöver man gemensamma begrepp för att samarbeta, men det verkar vara vanligare här att göra allt själv och på sin höjd få syntarna att samarbeta via MIDI ...

Jag tycker i alla fall det är meningslöst att introducera regler utan att förklara deras syfte.
    Jag håller med!

Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Lite intressant när vi pratar om formler och harmonik i popmusik:
    http://flypaper.soundfly.com/write/w...armony-in-pop/

KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Peeter Visa inlägg
    Ahh så det är därför såfort man råkar höra nån top låt från tex usa så känns det som låten bara maler på och saknar innehåll, utöver texten då som låter som nåt de improviserat ihop på 5minuter

hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peeter Visa inlägg
    man kunde ha en klubb för låtar med extra dramatiska V-ackord (kanske på bröderna olsson där Sunkigt brukade köra) så kan man digga happy birthday to you och mors lilla olle å ba "mmmm det här e funktionell harmonik!"

oberdada
    oberdadas avatar
    Veteran
    Haha! Funktionell harmonik, icke att förväxla med "funk"!

Ska vi ta och försöka göra den här diskussion till det nya analogt vs digitalt? Eftersom internet.

Liknande ämnen

1. Refräng...
    Av Frengus i forum Sång
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-11-13, 15:48
  2. vers - refräng ackordföljder
    Av cyberpunx i forum Komposition
    Svar: 118
    Senaste inlägg: 2013-04-15, 16:52

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar