Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 68 av 68

Ämne: Song och refräng hur?

Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av What Gives? Visa inlägg
    Ska vi ta och försöka göra den här diskussion till det nya analogt vs digitalt? Eftersom internet.
    Varför i hela fridens namn då? Eller var det ett skämt?

Tycker denna tråden i all sin förvirring pekar på en massa intressanta saker. Får allt svårare för hur folk måste ha in alla diskussioner i att "nu pratar vi om A33 och endast A33", och om det inte är uppenbart i OP exakt vad frågan är så blir det 3 sidor fullt med metasnack om vad det egentligen är vi diskuterar. :/

Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    Varför i hela fridens namn då? Eller var det ett skämt?
    Det var ett skämt. Tycker också det vore synd om det blev så.

hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av What Gives? Visa inlägg
    Ska vi ta och försöka göra den här diskussion till det nya analogt vs digitalt? Eftersom internet.
    ja det var inte vi som börja. nån tomte i the wire ägnade två helsidor om lou reed åt tjat om att han inte använde V-ackordet.

men jag tycker IV till I är som att säga Tja! istället för Tjenamoss! Tjenixen och Morsning Korsning är iii till I och ii till I=reggae

Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Veteran
    Ok då var det jag som var förvirrad, ber om ursäkt.

Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    Ok då var det jag som var förvirrad, ber om ursäkt.
    Uppskattar hövligheten. Det är verkligen ingen fara!

itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Ni är många här med stor kunskap om musikteori så förlåt mig om jag inte är helt korrekt i min utsaga, men jag tänkte komma med ett tips till TS som hjälpt mig när jag kört fast i skrivandet.

Lär dig lite om "the modes", tror det kallas modal teori på svenska. Väldigt mycket populärmusik bygger på durskalan (Jonisk / Ionian mode). Analysera vilket "mode" din komposition är i (Jonisk?) och experimentera sedan med att låna ackord från andra "modes". Dessa lån från andra skalor kan hjälpa till att skapa spänningar och vägar som leder framåt i skapandet.

Den här tabellen tycker jag är jättebra:
    https://cdn.tutsplus.com/audio/uploa.../mi_chart1.jpg

Tabellen utgår från durskalan och noterar moll med minus och sänkta höjda toner med b och #. Exempelvis är tredje ackordet i Dorisk skala utgående från samma som grundton som tredje i durskalan men sänkt en halvton och maj7 istället för istället för moll.

Man kan också välja ett "mode" (kan man kalla det skala på svenska?) och börja med ackord och toner från just den skalan i sin komposition. Smart är väl då att inte välja Jonisk.

Om man vill gräva djupare så har skalorna koppling till olika emotionella stämningar och man kan utfrån det välja att leda lyssnaren mot en stämning genom val av skala/ackord.

oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    Lär dig lite om "the modes", tror det kallas modal teori på svenska. Väldigt mycket populärmusik bygger på durskalan (Jonisk / Ionian mode). Analysera vilket "mode" din komposition är i (Jonisk?) och experimentera sedan med att låna ackord från andra "modes". Dessa lån från andra skalor kan hjälpa till att skapa spänningar och vägar som leder framåt i skapandet.
    Det skulle kunna bli intressant. Om jag tolkar dig rätt skulle man göra modulationer genom att behålla samma grundton (tonika) och modulera genom att byta modus.

(Det heter alltså modus på svenska, ett modus, flera modi, adjektivform modal. "Skala" fungerar också i det här sammanhanget.)

itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    Det skulle kunna bli intressant. Om jag tolkar dig rätt skulle man göra modulationer genom att behålla samma grundton (tonika) och modulera genom att byta modus.
    Exakt så. Som jag förstår det är det inte helt ovanligt inom jazzen.

Nyligen jobbade jag med en låt i B/H dur och lånade in en IV från Lydiskt modus vilket bröt av på ett fint sätt. Just det valet kom på gehör, men när jag insåg att jag lånat från Lydisk blev det även några andra lån därifrån.

Liknande ämnen

1. Refräng...
    Av Frengus i forum Sång, rap mm.
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-11-13, 16:48
  2. vers - refräng ackordföljder
    Av cyberpunx i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 118
    Senaste inlägg: 2013-04-15, 17:52

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar