Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 78

Ämne: SCSI2SD

  1. #1
    Bobjumik
    Bobjumik är inte uppkopplad
    Bobjumiks avatar
    Senior

    SCSI2SD

    Jag tänkte fylla på lite mer info om SCSI2SD i en annan tråd men insåg att det är lika bra att vi har en dedikerad tråd.
    Det blir lättare att hitta om någon söker på det så lägg gärna till info om era erfarenheter med olika synthar/samplers och SCSI2SD.

  2. #2
    Bobjumik
    Bobjumik är inte uppkopplad
    Bobjumiks avatar
    Senior
    Det här inlägget skrev jag i den här tråden för ett tag sedan om hur man gör för att få det att funka med en Kurzweil K2000:
    http://www.99musik.se/showthread.php...mplers-har-ni/



    Jag blev tipsad om SCSI2SD av my03 och köpte en sånn + en DB25-adapter så att man kan koppla den direkt till SCSI-uttaget på baksidan med en SCSI-kabel.
    https://www.itead.cc/scsi2sd.html
    https://www.itead.cc/scsi2-50pin-to-...5-adapter.html

    Sen är det bara att stoppa in ett SD-kort i den och köra för den drivs av SCSI-termineringsströmmen så man behöver ingen extra ström till den, mycket smidigt! 737 kr inkl frakt gick det kalaset på från Itead. Men kabel och SD-kort får man skaffa någon annanstans om man inte redan har det.

    När du fått den så stoppar du i SD-kortet och kopplar den med microusb/usb till valfri dator med valfritt OS och laddar ner senaste firmware-versionen och scsi2sd-util (http://www.codesrc.com/files/scsi2sd/latest/), kör igång util-programmet, uppgraderar firmware och sen konfigurerar du en 1 eller 2 GB-partition (beroende på vilken OS-version du har på din K2000, har du senaste versionen (3.87) så kan du ha 2 GB, annars får du nöja dig med 1 GB). Sen är det klart, bara att koppla in kortet till din K2000 och den hittar direkt din scsi-device som du sen kan formatera. Sen är det bara att kopiera in filer och ladda in dom.

    Bara att fråga om du har några frågor. SCSI2SD rekommenderas iaf!

    Just ja, du kan ju skippa DB-25-konvertern om du nöjer dig med att ha kortet kopplat med en vanlig SCSI-flatkabel inne i maskinen, det har jag dock inte testat men borde funka finfint. Nackdelen är ju att det blir svårare att ta ur och sätta i SD-kortet om man inte löser det på något sätt.

    Edit: Glömde säga att du bör ta bort "QC Passed"-klistermärket också eftersom det tydligen är strömledande. Det står även här: http://www.codesrc.com/mediawiki/ind...?title=SCSI2SD

  3. #3
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    SD Card Interface Standard SDSC (1GB maximum size)
    SDHC, SDXC

    Ovan står på sidan du länkade till. Stämmer det? Max 1Gb?
    Jag hade funderingar på att sätta i ett 4Gb-kort och dela upp i 4 partitioner (på varsin scsi ID till EmaxII)

  4. #4
    Bobjumik
    Bobjumik är inte uppkopplad
    Bobjumiks avatar
    Senior
    Här finns en ritning till ett skal som är gjort för SCSI2SD som man kan printa ut om man har tillgång till 3D-printer:
    http://www.thingiverse.com/thing:1131419

    Men nu till informationen som jag ville lägga till!

    Man kan ju i SCSI2SD konfigurera den så att den emulerar fyra SCSI-enheter. Detta ställer man enkelt in med senaste versionen av scsi2sd-util. Eftersom jag har en äldre OS-version på min K2000RS som bara stödjer 1 GB per SCSI-enhet så ville jag få till det så att jag kunde använda alla fyra enheterna och på så sätt få 4*1 GB istället. Efter lite "trial and error" så förstod jag att SCSI2SD-programmet bara gör en partition på minneskortet vilket gör att bara Windows och Linux (ej testat med Mac) ser den första delen av minneskortet, i mitt fall den första SCSI-enheten med 1 GB. Vad jag inte förstod var hur jag skulle få tillgång till dom andra tre enheterna. Dom fungerade aldeles utmärkt i Kurzweilen men jag kunde inte kopiera dit filer från en dator.

    Jag skrev iaf ihop en beskrivning av mitt problem och mailade till han som gjort SCSI2SD och fick ett svar inom ett dygn, han hade en lite bökig (definitionsfråga) men fullt fungerande lösning som jag nu testat och den funkar finfint! Den kräver dock lite kunskap om Linux men jag ska försöka vara så detaljerad jag kan.

    Ok, here we go ...

    Om du inte redan gjort det så måste du med scsi2sd-util skriva ner en ny konfig där alla fyra enheter är aktiverade.
    Så här ser konfigurationen ut för mig som har har fyra engigsenheter:

    SCSI ID SD start sector Sector size (bytes) Sector count Size
    0 0 512 2088960 1020 MB
    1 2088960 512 2088960 1020 MB
    2 4177920 512 2088960 1020 MB
    3 6266880 512 2088960 1020 MB

    I min K2000RS med gammalt OS (3.18J) så är max 1 GB men varje gång jag försökte ladda in en fil på den så fick jag ett felmeddelande och maskinen bootade om när jag hade 1 GB (1024 MB) så jag ändrade till 1020 MB istället, då fungerade det utmärkt.

    När du konfigurerat klart så sparar du ner konfigen och flyttar över din SCSI2SD till din K2000 och går in i diskmenyn och formaterar SCSI-enhet 0, 1, 2 och 3 (om det är dom som är SCSI2SD). När det är klart så plockar du ut minneskortet och sätter in det i en dator med Linux, jag kört på en laptop med Debian på.

    Börja med att kolla vilken Linux-device som minneskortet hamnade på (dmesg eller lsblk är lämpliga kommandon).
    Min hamnade på /dev/sdb så jag kommer använda det i mina exempel.

    Med kommandot dmsetup så kan du skapa egna linux-devices och i mitt exempel så vill vi skapa fyra devices på 1 GB vardera som alla ligger på /dev/sdb.

    Så här:
    sudo dmsetup create scsi2sd-drive1 --table '0 2097152 linear /dev/sdb 0'
    sudo dmsetup create scsi2sd-drive2 --table '0 2097152 linear /dev/sdb 2097152'
    sudo dmsetup create scsi2sd-drive3 --table '0 2097152 linear /dev/sdb 4194304'
    sudo dmsetup create scsi2sd-drive4 --table '0 2097152 linear /dev/sdb 6291456'

    Sen vill vi montera dom någonstans så vi skapar fyra kataloger i /mnt:
    sudo mkdir /mnt/s2s1
    sudo mkdir /mnt/s2s2
    sudo mkdir /mnt/s2s3
    sudo mkdir /mnt/s2s4

    Efter det så vill vi montera dom skapade devicerna på i respektive katalog, det görs så här:
    sudo mount -t vfat /dev/mapper/scsi2sd-drive1 /mnt/scsi2sd-drive1
    sudo mount -t vfat /dev/mapper/scsi2sd-drive2 /mnt/scsi2sd-drive2
    sudo mount -t vfat /dev/mapper/scsi2sd-drive3 /mnt/scsi2sd-drive3
    sudo mount -t vfat /dev/mapper/scsi2sd-drive4 /mnt/scsi2sd-drive4

    Nu har du alla fyra devices mountade på din Linuxdatan och kan kopiera dit filer.
    När du är klar är det bara att ta ur minneskortet, sätta tillbaks det i SCSI2SD:n i Kurzweilen och börja använda filerna.

    Så, hoppas någon mer än jag får nytta av det här.

    Btw. Om man har OS version 3.87 i sin K2000 så kan man såklart använda 2 GB per enhet istället = totalt 8 GB.
    Senast redigerat av Bobjumik den 2016-04-11 klockan 08:43.

  5. #5
    Bobjumik
    Bobjumik är inte uppkopplad
    Bobjumiks avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SD Card Interface Standard SDSC (1GB maximum size)
    SDHC, SDXC

    Ovan står på sidan du länkade till. Stämmer det? Max 1Gb?
    Jag hade funderingar på att sätta i ett 4Gb-kort och dela upp i 4 partitioner (på varsin scsi ID till EmaxII)
    Som jag skrev i min beskrivning ovan så fungerar det finfint med 4*1 GB iaf. Jag tror det borde funka med 4*2 GB. Jag har ett 16 GB-kort i min men utnyttjar bara 4 GB i dagsläget.

    Filsystemet FAT16 har väl maxgräns på 4 GB så det borde inte vara det som begränsar iaf. I mitt fall är det ju Kurzweilen som begränsar till 1 GB per enhet.

  6. #6
    Bobjumik
    Bobjumik är inte uppkopplad
    Bobjumiks avatar
    Senior
    Oops, jag var visst lite för snabb nu märker jag. Jag testade inte att ladda in några ljud i Kurzweilen förut. Det verkar som att 1 GB = 1024 MB är för mycket för att det ska gå att läsa filerna också. Jag gjorde om processen och ändrade till 1020 MB istället, då gick det bra att läsa filerna. Ska se om det funkar med filerna på dom andra tre enheterna också, isf uppdaterar jag inlägget ovan om vilka värden som gäller.

  7. #7
    fsm
    fsm är inte uppkopplad
    fsms avatar
    Senior
    Skaffade scsi2sd och db25-adaptern nyligen. Har bara testat med eps16+ (keyboard) än så länge, men kan bekräfta att det funkar utmärkt. Ger ingen termineringsström verkar det som, så jag kör med en usb-laddare istället.

  8. #8
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Ska testa mot S5000 med ett 64GB sdxc-kort jag köpte nyligen

  9. #9
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    jag kör detta med kortläsare i maskinerna, men gör ingen musik

    https://www.adaptec.com/en-us/suppor...ac/usbxchange/

  10. #10
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    En sån där har man sneglat på minsann ~~~, men problemet är att de kostar en arm och ett ben att köpa numera

    just ja, formatterade mitt sdxc kort direkt på Akaien och den tutade ur sig en 4gb fat32 partition. Resten var oanvänt. Ska se vad som händer om man tvingar diskpart att skapa en full 64gb disk nu (kommer Akai kräkas?)

  11. #11
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Det hade jag inte Andrew. Tack

    Satte om till 64 (testade även 57 senare) och i båda fallen fick jag ett "it's impossible to perform this operation as the maximum numbers of disk sessions has been reached" ifrån Akaien. Går säkert att labba vidare med detta.

  12. #12
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska testa mot S5000 med ett 64GB sdxc-kort jag köpte nyligen
    Va det inte du som sa att det fanns en maxgräns på runt 10Gb för just s5000? Jag tror att jag har semi-verifierat att det faktiskt finns en gräns hos s5000... återkommer när jag kollat igenom vad jag skrivit innan.

  13. #13
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    partitionera kravanket i mindre vitala delar
    grejjerna perplexar ofta
    palla inte med en större HDD / SSD

    A B C D E F partitionering tills det funkar!

  14. #14
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Aeon,

    tror det var denna tråden: http://www.99musik.se/showthread.php...hlight=storlek

    Läste mig själv till att många tyckte att 9gb var max, men samtidigt läser man om folk som pulat i stora diskar på över 100gb utan problem (??). Kanske finns någon gräns i Akai OS vad gäller "removeable" jmf mot normala hårddiskar. Där finns dock möjlighet att konfa scsi2sd att se ut som vilken som och det kanske kan påverka det hela.

    Lyckades iaf formatera mitt kort till 64 (61.3GB) och ska testa att ösa in WAV-filer på det för att se om jag får samma bekymmer som du fick tidigare i den förra tråden. Har konfat min som fast hårddisk också.


    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    partitionera kravanket i mindre vitala delar
    grejjerna perplexar ofta
    palla inte med en större HDD / SSD

    A B C D E F partitionering tills det funkar!
    Förmodligen det säkraste valet

  15. #15
    jonnem
    jonnem är inte uppkopplad
    jonnems avatar
    Senior
    Jag kan bekräfta att SCSI2SD fungerar finfint till AKAI S3000.

    Skapa en HD på 510MB i scsi2sd programmet in med den i s3000 och formatera. Sen partionera upp den i 60MB partioner, A-I.

    Det man dock bör veta är att man måste slipa ned den lilla "piggen" på scsi-kontakten och VÄNDA PÅ SCSIKONTAKTEN när man ansluter den inuti S3000!!! (varför akai valt denna självklara lösning är ett mysterium).

    /J
    Senast redigerat av jonnem den 2016-04-11 klockan 19:28.

  16. #16
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    såja. Nu testade jag att tanka och zippa upp ~25gb samplingar på sd-kortet (separata mappar) och S5000 hade ju inga som helst problem att läsa slumpmässiga foldrar ifrån det hela. Ser bra ut


    (härifrån: http://www.musicradar.com/news/tech/...-multis-627820)

  17. #17
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Jag kör en tidig version av scsi2sd till min ASR10R. Sladd-hembygge för DB25. Tror jag kört den i kanske 2år eller nåt sånt. Funkat fint.

    Testat den som snabbast i K2000 också, det funkade också fint.

  18. #18
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    såja. Nu testade jag att tanka och zippa upp ~25gb samplingar på sd-kortet (separata mappar) och S5000 hade ju inga som helst problem att läsa slumpmässiga foldrar ifrån det hela. Ser bra ut


    (härifrån: http://www.musicradar.com/news/tech/...-multis-627820)
    Grymt! Jag lyckades ju aldrig få min s5000 att acceptera flera virtuella diskar på min scsi2sd. Och en max storlek på runt 9 gb för den "disken". Men jag är nöjd ändå
    Men körde du dessa 25gb på en "disk" eller flera "diskar" på scsi2sd?

  19. #19
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Körde den på en disk (hela alltet upptogs av en partition). Jag satte "scsi2" och "allow disconnect" (tror jag det var) och 64Gb och flashade med de inställningarna. Efter formattering av Akaien så hade jag just 61,3GB ledigt.

    Ska inte köra med ett sånt jumbokort i burken. Har ett 2GB kort normalt och det täcker ju behoven så här långt egentligen :-D

  20. #20
    EmaxII
    EmaxII är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Monterade in en scsi2sd i min EMAX II idag. Tog en jävla tid att formatera alla 4 diskarna

  21. #21
    pistolpete
    pistolpete är inte uppkopplad
    pistolpetes avatar
    Senior
    Såååå, vart köper man denna? Får upp massa döda länkar bara?

  22. #22
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    here you go Pete:

    scsi2sd (version 5): http://shop.codesrc.com/index.php?ro...&product_id=58 (finns tydligen v6 nu också om jag inte är felinformerad)

    tillsammans med denna lilla adapter: http://shop.codesrc.com/index.php?ro...&product_id=59

    och 3d-printa denna låda: http://devnull.bigcartel.com/product/scsi2sd-enclosure så har man en extern "hårddisk" dessutom (passar V5, ej V6)

  23. #23
    pistolpete
    pistolpete är inte uppkopplad
    pistolpetes avatar
    Senior
    boom! Tackar. En av mina EPS16+ ska nog få en i julklapp.

  24. #24
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag köpte ett kort till en Emu es-2o00 men fattade fan inte hur man ska göra, pisset lyser lite men sen fattar jag inte hur man ska göra.

  25. #25
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pistolpete Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    boom! Tackar. En av mina EPS16+ ska nog få en i julklapp.
    Funkar det till dem nu?!?
    Senast redigerat av kroffe den 2016-09-26 klockan 19:26.

  26. #26
    balansen
    balansen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Någon som testat en EMU E5000 ?

  27. #27
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte ett kort till en Emu es-2o00 men fattade fan inte hur man ska göra, pisset lyser lite men sen fattar jag inte hur man ska göra.
    Mount drives eller nåt heter det väl, då kommer Emun hitta "disken", sen kan du formatera

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av elod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som testat en EMU E5000 ?
    Ja, jag har testat med en E4XT, också i Ultra serien och det funkade fint, så bör göra det i E5000 med.

  28. #28
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Köpte två stycken SCSI2SD v6 nyligen. Dessa stöder upp till sju partitioner. Installerade båda idag.

    Den ena hamnade i min Emax I SE HD där jag lade upp sju partitioner på vardera 20 MB. Fem av partitionerna fyllde jag med färdiga images av fabriksbiblioteken med hjälp av HDD Raw Copy Tool, medan övriga två är till för mina egna banker. Tyvärr strular det ibland när jag försöker spara egna banker. Det kan bero på att v6 är helt omgjord jämfört med tidigare versioner och fortfarande buggig, men jag har läst om ett par som haft samma problem och där det hjälpt att byta PSU vilket jag kommer att testa. Oavsett vilket är den en extremt snabbjobbad sampler nu (ladda en bank tar tre sekunder).

    Den andra hamnade i min EIII Rack. Allt fungerade helt klockrent från början. Skapade fem partitioner på 1 GB vardera och fyllde dessa med banker från mina samplings-CD med hjälp av EMXP. Lade sedan även här upp varje image på en partition med HDD Raw Copy Tool. Totalt ca 450 banker där det finns många ljud som är helt underbara... <3

  29. #29
    Jakkz
    Jakkz är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag har just skaffat en SCSI2SD v5 och uppgraderat firmware till 4.6 , gjort inställningar efter guide som ska funka för EmaxII. 4 partitioner på 100 Mb var. När jag väljer drive får jag meddelande "Not EMAX2 drive", så jag kan inte formattera partitionerna. Så jäkla frustrerande, skulle ju få igång denna ikväll hade jag tänkt
    Nån som haft samma problem men kunnat lösa det?
    /J

  30. #30
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Tänk på att på Emax II kan du ha betydligt större partitioner. 100 banker a 8 MB ger ju Max 800 MB, så sätt ett GB per partition så går du inte i taket.

    Edit: såg att du försökt formatera redan..

  31. #31
    Jakkz
    Jakkz är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på att på Emax II kan du ha betydligt större partitioner. 100 banker a 8 MB ger ju Max 800 MB, så sätt ett GB per partition så går du inte i taket.

    Edit: såg att du försökt formatera redan..
    Jag tänkte testa olika storlekar sen men det går som sagt inte att formatera partitionerna på EMAXII:an.

  32. #32
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Har du provat att bara skapa en partition? Och har du provat att formatera den i EMXP istället?

  33. #33
    Jakkz
    Jakkz är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du provat att bara skapa en partition? Och har du provat att formatera den i EMXP istället?
    Ja blev ingen skillnad...

  34. #34
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pistolpete Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    boom! Tackar. En av mina EPS16+ ska nog få en i julklapp.
    bump, kan nån svara på om det verkligen fungerar till EPS16+ och ASR-10 nu?

    OK, en googling säger att det fungerar men jag har aldrig sett det bekräftat på riktigt i form av en film eller liknande?
    http://www.codesrc.com/mediawiki/ind...ty_accessories

  35. #35
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av elod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som testat en EMU E5000 ?
    Den är väl så pass modern att diskdriven kan bytas ut mot en vanlig minneskortläsare av rätt modell? Med senaste EOS så skall de kunna läsa PC-formaterade lagringsytor. Tusan vet om det inte sitter en vanlig IDE-HDD i min e5000 också.

  36. #36
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är väl så pass modern att diskdriven kan bytas ut mot en vanlig minneskortläsare av rätt modell? Med senaste EOS så skall de kunna läsa PC-formaterade lagringsytor. Tusan vet om det inte sitter en vanlig IDE-HDD i min e5000 också.
    Jo E5000 har både internt IDE och SCSI. Jag satte precis in interna IDE SSD på 64 GB i båda mina. Knäpptyst, vrålsnabbt och hur mycket plats som helst! Det bästa är att man fortfarande har tillgång till scsi-porten och kan ladda/spara/kopiera ljud från HDD och CD-ROM.

    Det funkar även med IDE-> SATA-adapter med mer moderna diskar. Det enda jag inte fått att funka tyvärr är IDE->CF-adapter. Vet inte varför. Men scsi2sd funkar till ett högre pris.

  37. #37
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jakkz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja blev ingen skillnad...
    Hade du en hårddisk i den tidigare?

  38. #38
    Jakkz
    Jakkz är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade du en hårddisk i den tidigare?
    har en extern scsi på 500 Mb som funkar, jag skulle kunna testa att montera den disken i kanske eller skulle ju kunna sätta in SCSI2SD i den externa lådan också.
    Kan det bero på storleken på SD minnet, mitt är 8Mb?

  39. #39
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det bästa är att man fortfarande har tillgång till scsi-porten och kan ladda/spara/kopiera ljud från HDD och CD-ROM.
    Fast det där är ett extra steg som jag verkligen vill undvika. Hur mycket tid tar det inte att hålla på att bläddra bland och testa ljud från CD-skivor? Alldeles för lång tid för att jag skall orka göra det i alla fall.

    Skaffa en SCSI2SD v5 (hyfsat billig) och installera den där floppyn sitter så du kan byta ut microSD-kortet. Partitionera upp och formatera fyra partitioner på ett eller flera microSD-kort, läs in dina CD till datorn med hjälp av EMXP och kopiera över alla bankerna till partitionerna. Då blir det mycket snabbare att läsa in bankerna och ta backup på hårddisken och samplern blir helt självständig utan externa kablar och lådor.

  40. #40
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jakkz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    har en extern scsi på 500 Mb som funkar, jag skulle kunna testa att montera den disken i kanske eller skulle ju kunna sätta in SCSI2SD i den externa lådan också.
    Kan det bero på storleken på SD minnet, mitt är 8Mb?
    SD minne på 8Mb? Det kanske är ett gammalt och ej kompatibelt SD? Finns ju nånstans en lista på föredragna SD-parametrar (har väl att göra med skriv/läshastighet eller något)

  41. #41
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo E5000 har både internt IDE och SCSI. Jag satte precis in interna IDE SSD på 64 GB i båda mina. Knäpptyst, vrålsnabbt och hur mycket plats som helst! Det bästa är att man fortfarande har tillgång till scsi-porten och kan ladda/spara/kopiera ljud från HDD och CD-ROM.

    Det funkar även med IDE-> SATA-adapter med mer moderna diskar. Det enda jag inte fått att funka tyvärr är IDE->CF-adapter. Vet inte varför. Men scsi2sd funkar till ett högre pris.
    halvt ot men har du något tips på var man köper sådana ide-ssd? En sån skulle jag behöva

  42. #42
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jakkz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    har en extern scsi på 500 Mb som funkar, jag skulle kunna testa att montera den disken i kanske eller skulle ju kunna sätta in SCSI2SD i den externa lådan också.
    Kan det bero på storleken på SD minnet, mitt är 8Mb?
    Jag antar att du menar 8 GB och det skall inte vara några problem.

    Jag hade testat att köra hårddisken internt och kanske framför allt SCSI2SD externt. Därmed inte sagt att det är så du skall behöva köra det, men i alla fall för att se om det är någon skillnad. Jag vet att Emax I hanterar SCSI olika internt och externt.

    Jag förutsätter att SCSI termination på ditt SCSI2SD-kort är på? Det skall det vara som standard.

  43. #43
    Jakkz
    Jakkz är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag antar att du menar 8 GB och det skall inte vara några problem.

    Jag hade testat att köra hårddisken internt och kanske framför allt SCSI2SD externt. Därmed inte sagt att det är så du skall behöva köra det, men i alla fall för att se om det är någon skillnad. Jag vet att Emax I hanterar SCSI olika internt och externt.

    Jag förutsätter att SCSI termination på ditt SCSI2SD-kort är på? Det skall det vara som standard.
    Hehe, ja självklart menar jag 8Gb. Ja jag har inte gjort några ändringar vad gäller termineringen.

    Jag ska testa att slänga in kortet i den externa boxen eftersom jag vet att den disken funkar.
    Skulle ju också kunna vara fel på SCSI kabeln som jag köpte av en snubbe som haft den liggande i en låda sen 80 talets slut

  44. #44
    Jakkz
    Jakkz är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Jakkz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har just skaffat en SCSI2SD v5 och uppgraderat firmware till 4.6 , gjort inställningar efter guide som ska funka för EmaxII. 4 partitioner på 100 Mb var. När jag väljer drive får jag meddelande "Not EMAX2 drive", så jag kan inte formattera partitionerna. Så jäkla frustrerande, skulle ju få igång denna ikväll hade jag tänkt
    Nån som haft samma problem men kunnat lösa det?
    /J
    Nu har jag fått det att funka.
    Det visade sig att man inte skulle välja disk innan man formatterade utan boota med diskett, sedan formattera partitionerna direkt. Kan vara bra att veta om någon mer EMAX-ägare tänker skaffa SCSI2SD

    Det är härligt med hårdvara från 1989 som möter ny teknik, Helt knäpptyst med hur mycket lagring som helst

    /J

  45. #45
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Grattis, kul att det funkade i din Emax II! Blir till Emax I/II för mig också vad det lider.
    Kvällens formatering blir EIII/EIIIXP/XS och se om de kan boota från samma drive.

    De IDE SSD jag köpt är:
    https://www.aliexpress.com/item/King...08.4.29.no1EyS

    Har funkat utan problem. De är inte det absolut snabbaste SSD:erna vilket jag tror är bra.
    Det verkar som E5000/ultramaskinerna har lite svårt när det går för fort.
    Då kan man få read error och behöva ladda samma bank igen.
    Se däremot upp med billigare SSD:er, de kan vara näst intill "slöa" jämfört med denna.

  46. #46
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grattis, kul att det funkade i din Emax II! Blir till Emax I/II för mig också vad det lider.
    Kvällens formatering blir EIII/EIIIXP/XS och se om de kan boota från samma drive.

    De IDE SSD jag köpt är:
    https://www.aliexpress.com/item/King...08.4.29.no1EyS

    Har funkat utan problem. De är inte det absolut snabbaste SSD:erna vilket jag tror är bra.
    Det verkar som E5000/ultramaskinerna har lite svårt när det går för fort.
    Då kan man få read error och behöva ladda samma bank igen.
    Se däremot upp med billigare SSD:er, de kan vara näst intill "slöa" jämfört med denna.
    Grymt!

  47. #47
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    SCSI2SD V6 är out of stock...här:
    http://shop.codesrc.com/index.php?ro...&product_id=62

    Vet ni var man kan hitta en någon annanstans?

  48. #48
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Köpte en scsi2sd v5 till min Asr10 rack. Nån som har nån guide eller nått hur man ska koppla? hittar inget på nätet. asr scsi kortet verkar ha flera scsi utgångar

    http://46.21.154.146/listimg/img1_06...98458xh4_r.jpg

    vilken av dessa ska ja koppla scsi2sd till? :-/

  49. #49
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte en scsi2sd v5 till min Asr10 rack. Nån som har nån guide eller nått hur man ska koppla? hittar inget på nätet. asr scsi kortet verkar ha flera scsi utgångar

    http://46.21.154.146/listimg/img1_06...98458xh4_r.jpg

    vilken av dessa ska ja koppla scsi2sd till? :-/
    Två av kablarna skall kopplas till det analoga och det digitala kortet. Den som blir över kopplar du till SCSI2SD-kortet.

  50. #50
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SCSI2SD V6 är out of stock...här:
    http://shop.codesrc.com/index.php?ro...&product_id=62

    Vet ni var man kan hitta en någon annanstans?
    http://www.ebay.co.uk/itm/SCSI2SD-V6...-/192131282486

  51. #51
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    ok tackar

    verkar dock va omöjligt att hitta en 25-pin Female DSub to 50-way IDC Female SCSI Adapter

  52. #52
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Är det nån som fått Scsi2sd att fungerar internt i en asr10 istället för floppy?

  53. #53
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ok tackar

    verkar dock va omöjligt att hitta en 25-pin Female DSub to 50-way IDC Female SCSI Adapter
    Du måste nog koppla in den där den externa SCSI-porten sitter och ha en kabel som också går vidare till den.

    Jag har aldrig haft någon ASR-10. Det funkar för en del, men det verkar vara en del strul för andra.

    https://www.gearslutz.com/board/elec...-asr-10-a.html

  54. #54
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Ok har beställt lite adaptrar nu får se hur d går

    verkar va ett jävla gissel att få d att funka internal med scsi2sd o asr10

  55. #55
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Fick in en ASR10 med SCSI2SD som inte vill boota från SD-kortet. Verkar stökigt.

    Vad har du setup ? Hur har du gjort för att skapa SD-kortet med OS på ?

    WT

  56. #56
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Är lite trött på att byta disketter till min EMAX SE. Någon som testat att köra SCSI2SD och fått det att fungera?

  57. #57
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jakkz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag fått det att funka.
    Det visade sig att man inte skulle välja disk innan man formatterade utan boota med diskett, sedan formattera partitionerna direkt. Kan vara bra att veta om någon mer EMAX-ägare tänker skaffa SCSI2SD
    Är också på gång att sätta in Scsi2sd i min Emax2.

    Hur har ni andra som monterat i Emax hanterat just det faktum att man kan komma att behöva diskettstation för att ladda OS någon gång i framtiden? Har ni låtit diskettstation sitta kvar i maskinen och installerat Scsi2sd inuti samplern eller är det rentav möjligt att lägga OS:et på en första partition och få samplern att alltid ladda den först så man därmed helt enkelt kan byta ut den fysiska diskettstation mot Scsi2sd?

    Har sedan tidigare installerat i Akai S3000XL och det är ju extremt smidigt att ha snabbt, tyst och utökat minne i en såpass gammal maskin.

  58. #58
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dinmamma Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är lite trött på att byta disketter till min EMAX SE. Någon som testat att köra SCSI2SD och fått det att fungera?
    Se #28

  59. #59
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    För er som vill ha floppyn kvar men ändå ha scsi2sd så kan jag tipsa om en grej jag gjorde på mitt EX5R:

    Montera scsi2sd internt någonstans och skaffa en sådan här ( i lämplig längd ):

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	scsi2cd_extender.gif 
Visningar:	3 
Storlek:	73,5 KB 
Id:	88141
    Senast redigerat av my03 den 2019-06-23 klockan 21:40.

  60. #60
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    hej!
    precis köpt ett scsi2sd v6 kort till min kurzweil k2500r. den dator jag använder ihop med kurren är en win7 64-bitars-maskin. dock har jag en del funderingar över saker som är under och/eller inte kunnat få att fungera.

    skulle vilja uppdatera firmwaret men det går inte på ngt sätt. man skall ha en drivrutin som behövs för att kunna uppdatera firmware. laddat ner senaste versionen av denna drivrutin men kan inte installera den. klickar man exe-filen dyker en ruta upp för en sekund som man inte kan se vad det är. prova ett program som rekommenderas för att installera det men det fungera inte heller. har läst att det finns de som har fått det att funka mha av linux, men tänkte om det möjligtvis gick att få att fungera på något annat sätt? jag har näst senaste firmwaret så det är ingen fara på taket men det skall ju ändå fungera om och när man skulle vilja uppdatera firmwaret.

    andra problemet är att k2500r inte kan läsa de filer som förs över via usb. de förs över och lagras på sd-kortet men kan inte läsas av k2500r (ser ut som om det är tomt på k2500r). dock syns alla (fyra stycken) partitioner i datorn.

    däremot om man tar ut sd-kortet och mha en sd-läsare kör det på datorn så går det bra att addera filer som sedan kan läsas å visas av k2500r. men då pga det är ett flyttbart medium så gäller det enbart för första paritionen.

    så min fråga här är väl varför inte k2500r kan läsa från sd-kortet när det går att föra över filer från datorn till just sd-kortet via usb.

    så är det så det fungerar gällande usb till scsi2sd-kortet v.6?? eller går det att göra ngt åt det? firmware-uppdaterings-problemet ovan måste ju iaf gå att lösa tycker jag.

    tacksam för svar och bot mot dessa huvudbryn

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-03-14, 18:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •