Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Ljudkort eller mixer med ljudkort?

  1. #1
    Valdo
    Valdo är inte uppkopplad
    Valdos avatar
    Senior

    Ljudkort eller mixer med ljudkort?

    Hej bullen.
    Såhär då, jag har inget ljudkort och ett ganska slitet litet mixerbord på typ 4 kanaler. Vilket gör det rätt svårt (har en gammal zoom jag kan spela in med) för mig att ta min modularsynth och integrera med ableton.
    Frågan är vad ni tror är bäst för mig att investera i, ett Mackie mixerbord med inbyggt ljudkort eller typ ett safire 2i2kort?
    Hur dåliga är ljudkortet i dom nya mixerborden, funkar dom ens med ableton?
    Hur modular synthesis funkar är jag på det torra med men inspelning eller ableton är för mig en jävla gåta.
    Tacksam för svar.

  2. #2
    Valdo
    Valdo är inte uppkopplad
    Valdos avatar
    Senior
    Det faktum att jag ibland kanske vill skicka klocka från ableton till typ Trigger riot talar väl för ett riktigt ljudkort med in och utgångar va?
    //Ängslig kille

  3. #3
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag vet inte hur Mackie-bordens ljudkort är. Jag har ingen koll på Saffire 2i2 heller.

    Men om du kör modulärt kanske det är värt att överväga att om du köper ett ljudkort med ADAT I/O, så kan du köra med €-modulen Expert Sleepers ES-3 för att få åtta stycken snortajta och väldigt flexibla CV ut (kan också agera Gate). Modulen ansluts alltså till ett ljudkort via ADAT/Lightpipe.

    Köper du till deras plugin-pack Silent Way, så får du väldigt goda möjligheter att integrera modularen med Ableton. Det finns plugins i packet som kan agera gate, LFO:er, EG, MIDI->CV/Gate och fritt styrbara CV:s. Alla styrspänningarna kan automatiseras och/eller sekvensas ifrån Ableton. ES-3 går dessutom att expandera med flera CV och Gate ut. Det finns även en modul för att få CV/Gate In. (De har också moduler som ansluts via S/PDIF, men vad jag förstår så är de lite mer begränsade.)

    Om du tycker att Ableton är en jävla gåta kanske det här inte är det första du ska ge dig in på. Men kanske ändå nåt att överväga om du ska shoppa nytt.

    Vad är det för Mackie-mixer med inbyggt ljudkort du funderar på? Jag ser att de har några som kör med FireWire. Det skulle jag kanske inte köpa, FireWire verkar vara på väg ut. Apple har t.ex. slutat uppdatera sina drivisar för FireWire-audio.

  4. #4
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    jag har en mackie mixer med inbyggt ljudkort, en onyx 1640i, samt den trakterar även ett firewire-gränssnitt. fungerar hur bra som helst och ljudet är kristallklart. rekommenderas verkligen. samt lyxiga och praktiska grejer som att kunna skicka 16 simultana kanaler via firewire både från mixern till datorn och vice versa. kan mao både tracka och mixa med samma mixer, extremt praktiskt. använde ljudkort innan man det här är mycker mer smidigt

  5. #5
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Motu ultralite MK2? Den kan användas utan dator som mixer även om det inte är så väldigt hands on. Dessutom funkar den med Silent way.

    - - - Uppdaterad - - -

    Bra med fysiska in och ut dessutom.

  6. #6
    krusty4president
    krusty4president är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Intressant tråd. Har någon funderat på Presonus StudioLive 16 0 2 ? Jag känner mig själv rätt sugen på ett sådant...

  7. #7
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Blev tipsad om Soundcrafts Signature serie igår.
    Jag har själv blivit väldigt sugen på Signature 12 och skippa ljudkortet http://www.thomann.de/se/soundcraft_signature12.htm

  8. #8
    tetra
    tetra är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Är inne i liknande tankar. Vad kom du/ni fram till?

  9. #9
    Grahnen
    Grahnen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej vet inte om någon ser en sådan här gammal tråd men precis sådant här jag funderar på. Vet NON om det är 16 eller 24bit ljudkort? Typ detta måste ju vara ganska perfekt för hemmabruk om man lägger på ett instrument/sång i taget. Man kan enkelt ha instrumenten inkopplade på var sin kanal och få medhörning till ljudanläggning eller hörlurar. Endast en USB kabel in i datorn. Det avlastat ju datorn också om man använder mixerns ljudeffekter. Man kan som sagt undra om ljudkvaliteten samt om ev brus och brum?? Vad finns det för alternativ om man skulle kunna spela in på flera kanalet samtidigt in i musikprogrammet med separata kanaler? Dä gissar jag prislappen skenar?

  10. #10
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Det Singnature kommer i två modeller.
    Signature MTK är den modellen där man kan spela in flerkanaler samtidigt och är 24/48.
    Den vanliga modellen skickar bara stereo ut på USBn, som i stort sett alla andra USB-mixrar. Men den har andra sidan upplösning upp till 24/192.

  11. #11
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Alesis Multimix 16 USB2.0 har alla kanaler in till datorn, men endast två ut (upp till 24/96). Jag saknar att det inte är flera kanaler ut eftersom jag kör mycket outboards. Förutom inspelning (såklart), så använder jag ofta till datorkanalerna som effekttappning och kör pluggar så att säga live. Mycket användbart eftersom knasiga-effekt-pluggar ofta kräver att man spelar grejer i symbios med effekterna.

    Största felet med upplägget är väl den dagen drivrutinerna inte längre uppdateras.

  12. #12
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alesis Multimix 16 USB2.0 har alla kanaler in till datorn, men endast två ut (upp till 24/96). Jag saknar att det inte är flera kanaler ut eftersom jag kör mycket outboards. Förutom inspelning (såklart), så använder jag ofta till datorkanalerna som effekttappning och kör pluggar så att säga live. Mycket användbart eftersom knasiga-effekt-pluggar ofta kräver att man spelar grejer i symbios med effekterna.

    Största felet med upplägget är väl den dagen drivrutinerna inte längre uppdateras.
    min mackie onyx 1640i funkar som så att man kan skicka sändsignal tillbaka till datorn och använda mjukis-fx som sedan om man vill kan gå tillbaka till mixern....den har 16 kanaler både in och ut. Väldigt smidigt och användbart. Har därmed även inbyggt ljudinterface, inget usb men väl dock firewire. Med ett bra fw-kort i datorn så är det en suverän lösning, iaf om man som mig använder en mer kraftfull stationär dator.

  13. #13
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    min mackie onyx 1640i funkar som så att man kan skicka sändsignal tillbaka till datorn och använda mjukis-fx som sedan om man vill kan gå tillbaka till mixern....den har 16 kanaler både in och ut. Väldigt smidigt och användbart. Har därmed även inbyggt ljudinterface, inget usb men väl dock firewire. Med ett bra fw-kort i datorn så är det en suverän lösning, iaf om man som mig använder en mer kraftfull stationär dator.
    Vad får du för signalnivå in i datorn när du maxar det analoga på din 1640i?

  14. #14
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad får du för signalnivå in i datorn när du maxar det analoga på din 1640i?
    ingen aning, aldrig haft behov av att maxa den analoga signalen. 0 på mackien motsvarar iaf -12 dbfs i min daw (cubase). behöver du än mer kräm kan du ju alltid lägga till lite gain i din daw.

  15. #15
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag har en mackie mixer med inbyggt ljudkort...
    Kan du skicka och ta emot 16 kanaler i 24 bit/96 kHz?

  16. #16
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du skicka och ta emot 16 kanaler i 24 bit/96 kHz?
    16 i/o via firewire yes....och jag tror det går att göra med den upplösningen....men här är en länk till mackie och den mixern, så kan du kolla specen själv...men det verkar så

    http://mackie.com/sites/default/file...40i/index.html


    .....själv brukar jag köra i 24bit 44.1KHz och det är inga problem iaf

  17. #17
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev tipsad om Soundcrafts Signature serie igår.
    Jag har själv blivit väldigt sugen på Signature 12 och skippa ljudkortet http://www.thomann.de/se/soundcraft_signature12.htm
    MTK kan vara bra att veta har flera ut. Om man nöjer sig med stereo par ut så fungerar den du länkade till bra. Är sugen på mtk:an

  18. #18
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag har en mackie mixer med inbyggt ljudkort, en onyx 1640i, samt den trakterar även ett firewire-gränssnitt. fungerar hur bra som helst och ljudet är kristallklart. rekommenderas verkligen. samt lyxiga och praktiska grejer som att kunna skicka 16 simultana kanaler via firewire både från mixern till datorn och vice versa. kan mao både tracka och mixa med samma mixer, extremt praktiskt. använde ljudkort innan man det här är mycker mer smidigt
    Onyx görs inte längre eller? Har Mackie någon ersättare? Ursäkta, googletrött idag.

  19. #19
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Onyx görs inte längre eller? Har Mackie någon ersättare? Ursäkta, googletrött idag.
    ok, tycker inte det var så länge sedan jag köpte min men men, allt går ju så fort numera. ja isf bör den väl gå att finna på beggatmarknaden för en snällare peng än vad jag gav. så inget ont som inte har något gott med sig. men det är en jädra bra mixer i vilket fall som helst.

  20. #20
    Grahnen
    Grahnen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av MK Ultra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MTK kan vara bra att veta har flera ut. Om man nöjer sig med stereo par ut så fungerar den du länkade till bra. Är sugen på mtk:an
    Hej du kanske sett mina konversationer om denna mixer om inte så har jag just köpt en Signature 12 MKT. Verkar helt ok. Drygt 4000:-. Mack med Logic funkar bra. Man ser alla 12 kanalerna separat om man väljer ett audio spår. Känns inte som världens bästa hantverkskvalitet?? Lite knäppningar i tryckknappar ganska brusigt i effektdelen men den kanske man inte använder så mycket. Lite små saker man kan reta sig på i mixerns uppbyggnad. t.ex. mono i hörlursuttaget om man inte vill ha ljud ut i högtalare. Är dock nöjd med det mesta i min studienivå. Mycket prisvärt med 24 bit ljudkort och 12 separata in. Måste även vara en mycker bra livemixer om man klarar sig med dessa 12 kanaler.

Liknande ämnen

  1. Mixer eller ljudkort?
    Av SFN i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 14:27
  2. Ljudkort + Mixer eller ljudkort med många preamps?
    Av pierrer i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 00:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •