Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: 1176, fråga

  1. #1
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran

    1176, fråga

    Någon som har en känsla för vilken revision av 1176 som funkar bäst för techno/hiphop/elektronisk musik generellt?

  2. #2
    Ogonen
    Ogonen är inte uppkopplad
    Ogonens avatar
    Senior
    Alesis 3630

    Nä, men Warm Audio's nya klon ska ju tydligen bräcka originalen. Tittat på den?

  3. #3
    TAVLAN
    TAVLAN är inte uppkopplad
    TAVLANs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vad är dess syfte?
    Ha på trumbuss, på snare, på vocals , parallell osv osv

  4. #4
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Nja. funderar på att bygga ngn klon och undrar mest vilken man bör bygga. Jag kan typ inget om revisionerna beträffande hur de låter och vad de lämpar sig bäst för.
    Antar att jag kommer mangla det mesta genom dem, kanske trumloopar, synthar och sådant, kanske testa köra slutmixar genom dem (ska nog bygga två), eller så...
    Är egentligen en polare som ville bygga (han är rätt klar över vilka revisioner han ska bygga), men tänkte jag kunde lika gärna passa på att bygga några till mig själv också om jag ändå hjälper honom..

    - - - Uppdaterad - - -

    har en 3632 faktiskt! Den är ju... vass, hehe

  5. #5
    TAVLAN
    TAVLAN är inte uppkopplad
    TAVLANs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ok! Kolla in rev A. Sätt på ett sidechain-filter när du ändå håller på. Kanske tillåme dry/Wet.

  6. #6

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av En_Annan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som har en känsla för vilken revision av 1176 som funkar bäst för techno/hiphop/elektronisk musik generellt?
    Hip hop känns SSL för mig. Hur många bilder har man inte sett från hip hoppare i studios bakom en SSL?

  7. #7
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    En_Annan: Jag har inte svar på din fråga, men jag har tittat runt lite själv på groupdiy och andra sajter där det finns PCB och lådor och så, men inte blivit på det klara vad som vore roligast/bäst i dagsläget. Rapportera gärna!

  8. #8
    TAVLAN
    TAVLAN är inte uppkopplad
    TAVLANs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Dripelectronics kan jag rekommendera. Inte byggd ngt sj, men har testat lite av hans grejjor. Ordentliga saker.

  9. #9
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av En_Annan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja. funderar på att bygga ngn klon och undrar mest vilken man bör bygga. Jag kan typ inget om revisionerna beträffande hur de låter och vad de lämpar sig bäst för.
    Antar att jag kommer mangla det mesta genom dem, kanske trumloopar, synthar och sådant, kanske testa köra slutmixar genom dem (ska nog bygga två), eller så...
    Är egentligen en polare som ville bygga (han är rätt klar över vilka revisioner han ska bygga), men tänkte jag kunde lika gärna passa på att bygga några till mig själv också om jag ändå hjälper honom..

    - - - Uppdaterad - - -

    har en 3632 faktiskt! Den är ju... vass, hehe
    Se till att den eventuella klonen har knappar och itne vred för rates, så du kan ställa british mode (All buttons mode). Annars kan man lika gärna skaffa nå billigare

  10. #10
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se till att den eventuella klonen har knappar och itne vred för rates, så du kan ställa british mode (All buttons mode). Annars kan man lika gärna skaffa nå billigare
    Det har den! ( http://www.hairballaudio.com/catalog/fet-rack )

  11. #11
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    1176 är ju bland det mest estetiskt tilltalande som finns. Det skall inte underskattas! Men - jag tror inte att en FET-modell är vad du vill ha? De är så sjukt snabba, även på långsammaste attackinställningen, att det blir inget klassisk punch och attack i ljudet. Den (1176) suger bara in ljudet så det låter som om det just slog lock för öronen. FET är kalas för t.ex sång, där attackljudet inte är önskvärt. Enligt mig är VCA en bättre lämpad teknik för rytmiska ljud - som t.e.x en SSL-klon. TK Audio BC1 kostar inte så mycket nu för tiden, är relativt lättroddad och kan ha många hattar på sig.

    Fast är kompressionen tänkt som en effekt kanske det kvittar? Då kan ju lock för öronen-känslan vara najs!

  12. #12
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av En_Annan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som har en känsla för vilken revision av 1176 som funkar bäst för techno/hiphop/elektronisk musik generellt?
    Vad ska du göra? Processa? Mixa? Mastra?

    Håller i stort med 8_bits inlägg här ovanför.

    Jag rekommenderar Distressor som både kan göra 1176-grejen och hundra andra saker.

  13. #13
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    hade gärna haft ssl eller distressor, men ... ja, nu var ju grejen att bygga själv. Kanske nöjer mig med en enda 1176 då, hmm.
    Stort tack för alla svar!!

  14. #14
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Jag gör förresten mest minimal techno nu för tiden och då kör jag richie hawtins linje och använder verkligen minimalt med kompression, men nu när en polare undrade om jag kunde hjälpa honom att bygga ihop två 1176-kloner tänkte jag att jag lika gärna kunde bygga två till mig själv också, mest bara för att... Trodde kanske det var en mer universalkompressor än vad ni verkar anse. Hmm...

    Jag tänker mig dock att det vore skönt med någon bättre kompressor (stereo, måste det vara) utanför datorn (ozone).

    Någon som har tips på andra bra diy-kit annars?

  15. #15
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Ah, missade att du skulle bygga, såg nu att du skrev det i en senare post.

    1176or är jäkligt bra och effektiva kompressorer. Har du ett par sådana plus kanske en mastervariant 'a la SSL så har du täckt in det mesta av det du behöver.

  16. #16
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, missade att du skulle bygga, såg nu att du skrev det i en senare post.

    1176or är jäkligt bra och effektiva kompressorer. Har du ett par sådana plus kanske en mastervariant 'a la SSL så har du täckt in det mesta av det du behöver.
    Ah, men dåså! Bra. Då var jag inte helt fel ute ändå då!
    Tack

  17. #17
    TAVLAN
    TAVLAN är inte uppkopplad
    TAVLANs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Richie hawtin , minimal compression? sanning med brutal-modifikation möjligtvis.

  18. #18
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Har för mig ha i ngn intervju från 2007 sa att han typ inte förstod sig på kompressorer ens. Minns inte var. Hmmm

  19. #19
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    “I do not use compressors or limiters on anything,” he attests. “It’s partly because I don’t totally understand how they’re supposed to work — and in the early days, I couldn’t afford them! I leave that stage to the mastering because I do not want to limit the dynamic range or the dynamics, period. There should be parts that are too loud or too soft.”

    ( http://www.audiohead.net/interviews/...in/index2.html )

  20. #20
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Du kan kanske kolla in https://pcbgrinder.com/index.php?rou...tegory&path=60 också, hans "GSSL" t.ex. är rätt trevlig och lätt att bygga, sen har han ett antal "tolkningar" (modernare komponenter etc.) av 1176:or och LA-2/4 etc.

    För mer rakt på 1176 så är väl Hairball lite av en standard (för kit): http://www.hairballaudio.com/catalog/fet-rack

  21. #21
    AVIDA
    AVIDA är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av matsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan kanske kolla in https://pcbgrinder.com/index.php?rou...tegory&path=60 också, hans "GSSL" t.ex. är rätt trevlig och lätt att bygga, sen har han ett antal "tolkningar" (modernare komponenter etc.) av 1176:or och LA-2/4 etc.

    För mer rakt på 1176 så är väl Hairball lite av en standard (för kit): http://www.hairballaudio.com/catalog/fet-rack
    Håller med matsen. Hairball är bra val.

  22. #22
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av En_Annan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har för mig ha i ngn intervju från 2007 sa att han typ inte förstod sig på kompressorer ens. Minns inte var. Hmmm
    Hawtin recommends leaving the compression and limiting to the mastering house. “I do not use compressors or limiters on anything,” he attests. “It’s partly because I don’t totally understand how they’re supposed to work — and in the early days, I couldn’t afford them! I leave that stage to the mastering because I do not want to limit the dynamic range or the dynamics, period. There should be parts that are too loud or too soft.”

    Hawtin recommends working within the mind frame of how you play and perform as a deejay. “I try to use those dynamics to create tension or emotion,” he says. “And if they go a little too far, then we fix that in the mastering stage.”

    http://www.audiohead.net/interviews/...in/index2.html

  23. #23
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hawtin recommends leaving the compression and limiting to the mastering house. “I do not use compressors or limiters on anything,” he attests. “It’s partly because I don’t totally understand how they’re supposed to work — and in the early days, I couldn’t afford them! I leave that stage to the mastering because I do not want to limit the dynamic range or the dynamics, period. There should be parts that are too loud or too soft.”

    Hawtin recommends working within the mind frame of how you play and perform as a deejay. “I try to use those dynamics to create tension or emotion,” he says. “And if they go a little too far, then we fix that in the mastering stage.”

    http://www.audiohead.net/interviews/...in/index2.html
    Smurf!

  24. #24
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av En_Annan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Smurf!
    Haha, skyller på sömnbrist!

Liknande ämnen

  1. DIY 1176 - Dags att beställa prylar
    Av -Baltazar- i forum Allmänt om musik
    Svar: 89
    Senaste inlägg: 2011-01-11, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •