Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 67 av 67

Ämne: Propellerheads Allihoopa

  1. #61
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Min take: VST (och, gissar jag, de flesta andra pluginformat) har ingen säkerhetsmodell för minne och övriga resurser. Enklaste sättet att krascha en DAW är att installera risiga pluggar. Det gillar inte Propellerheads, dom vill kontrollera hela kedjan. Så dom hittar på ett eget format, som jag visserligen inte kollat närmare på alls, men fått intrycket har en lite annan modell tekniskt. Och där PHeads framförallt har kontroll på vad användaren kan installera.

    En analogi är väl iOS vs. Android. Mer kontroll & stabilare produkter, vs. mer frihet och större risker.

    Ren policy alltså, finns givetvis ingen teknisk anledning till att det skulle vara omöjligt att skriva en VST adapter till Reason.
    Senast redigerat av PeterH den 2017-01-22 klockan 13:10.

  2. #62
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Det är visserligen sant att det finns vst-stöd för samma plattformar som Reason stödjer och det finns inget rent tekniskt som hindrar Propellerheads från att lägga till vst-stöd i Reason. Men efter att ha tittat igenom sdk:et för Rack Extensions så kan jag med säkerhet säga att det aldrig kommer att hända.
    API:et för rackextensions är extremt hårt hållet och syftar till att göra allt för att kackig-tredjepartskod inte ska kunna försämra användarupplevelsen genom att göra saker de inte ska, trilskande re:s kan stängas ner och tillåtas krascha utan att Reason följer med ner till exempel.

    Att öppna upp för vst:s (och då AU, rtas och annats) är att öppna för att köra externt kompilerade binärer, skrivna av vem som helst, som kan göra typ vad som helst. Det är en Pandoras ask av stabilitets- och kompabilitetsproblem som Propellerheads hittills har gjort allt för att behålla kontrollen över. Så nej, jag tror inte att det händer.

    edit: PeterH var snabbare, men ja, säkerhetsaspekten är viktigt den med.

  3. #63
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Reason är också fullständigt plattformsoberoende — om vi då nöjer oss med Mac OS X och Windows. VST är egentligen minst fyra olika format. De två operativen och så 32- och 64-bitarsversioner. Skulle man implementera stöd för pluggar så skulle man även behöva stödja AU, AAX och kanske ännu fler format. Att det skulle vara som att navigera i en djungel vore bara förnamnet.

  4. #64
    Patric
    Patric är inte uppkopplad

    Senior
    Där var den igen: plattformsoberoende! Vad betyder det? Reason finns ju också i fyra olika versioner (i alla fall var det så tidigare) skillnaden var väl att man fick all fyra samtidigt och inte behövde välja vilken installation man skulle köra själv...Men jag fattar fortfarande inte vad det är som gör Reason plattformsoberoende och att man kallar de andra för anpassade till olika plattformar...
    Är det så att man bara behöver skriva kod en gång och så kompileras den i fyra olika versioner automatiskt?

    Det där med att man inte kan eller vill var väl på samma sätt i de första versionerna då man inte hade audio...men då var det ju någon som skrev en wrapper för att lösa detta. Han fick väl dock ta ner den illa kvickt, blev något jidder med rättigheter har jag för mig. Är det därför man inte sett någon som skriver REs men som inte finns i Propellerheadstore?

  5. #65
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    En låt gjord på PC & Windows 2000 m Reason 1.0 öppnas på Mac & OS 9, Reason 2, remixas, samplingar läggs till, skickas till PC m Reason 5 och Win XP, sparas, öppnas i Mac OS X 10.6 / Reason 7, remixas än mer, skickas till PC med Windows 8 & Reason 8 där den mastras lite. Typ så. Samma fil. Olika datorplattformar.

  6. #66
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Totalt yrande i nattmössan där du Slirak.
    Vad menar herrn?

  7. #67
    Patric
    Patric är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En låt gjord på PC & Windows 2000 m Reason 1.0 öppnas på Mac & OS 9, Reason 2, remixas, samplingar läggs till, skickas till PC m Reason 5 och Win XP, sparas, öppnas i Mac OS X 10.6 / Reason 7, remixas än mer, skickas till PC med Windows 8 & Reason 8 där den mastras lite. Typ så. Samma fil. Olika datorplattformar.
    Ok, fattar vad du menar...men i princip kan man göra samma med andra DAWar och plug-in men det klart det innebär rätt mycket mer manuellt meckande...Tack för förklaringen!

Liknande ämnen

  1. Propellerheads före sin tid?
    Av moenia i forum Reason Studios
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 01:29
  2. Propellerheads Record
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 281
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 15:54
  3. Propellerheads på YouTube
    Av Audible Beauty i forum Reason Studios
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 02:51
  4. Propellerheads på TV
    Av Katsuragi i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-07-11, 19:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •