Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: Vad har Presonus på g med Studio One nu då?

  1. #1
    deleted user

    Vad har Presonus på g med Studio One nu då?

    Live podcast 25/2. Weird och olikt Presonus och de verkar tycka att de har något speciellt på g. Jag blir mest orolig. S1 är bäst som det är, jag har svårt att föreställa mig vad det handlar om.


    https://youtu.be/UGIsNrG8bsk

  2. #2
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Dom har lagt till en preset på alla kanaler som inte går att ändra.. Den heter scatman.
    Bee ba pa pada boo!

  3. #3
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom har lagt till en preset på alla kanaler som inte går att ändra.. Den heter scatman.
    Bee ba pa pada boo!
    Asgarv!

  4. #4
    deleted user
    GRYMT!!

  5. #5
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    De har tagit bort stöd för fullstora tangenter.

    Får jag välja vill jag ha midikanaler, ni vet , så som de såg ut förr. Volymfader, panratt och kanske 5 rattar till med fördefinierade CC-värden (vars defaultvärden kan väljas i förväg) och högerklick på respektive ratt=välj nytt värde. Men om en sådan funktion skulle komma till så är det inget de skulle bry sig om att marknadsföra eftersom det bara är jag och gamla 50+ som vill ha det.
    Och inverterade färger.

  6. #6
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Tror att dom hade en webcast vid senaste .1 också. Denna gång gissar jag på utökad modularitet likt meta devices i renoise. Typ styra parametrar med LFO, keytracking och envelopes. Det känns som ett bra tillägg efter deras lysande modulära chains. Vild gissning dock

    Går att göra med obskyra vst:er som gärna kraschar, men bör vara inbyggt i varje modern DAW.

  7. #7
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Webcasten ska nog börja 17:00 svensk tid idag, 2016-02-25.

    http://blog.presonus.com/index.php/2...webcast-feb25/

  8. #8
    deleted user
    Console shaper!

    Verkar mycket lovande alltihop. Härligt! Bra grejer och ingen jefla communitybullshit!

    Älska S1!

  9. #9
    deleted user
    VCA-kanalerna... topp!

  10. #10
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Här är en genomgång av nya features:


    https://youtu.be/FaJ73BVdqvQ

  11. #11
    Ralmroth74@gmail.com
    Ralmroth74@gmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Imponerande gratisuppdatering.

  12. #12
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Men fortfarande inga normala MIDI-spår.

  13. #13
    deleted user
    Jag vet inte vad normala midispår är och har inte använt midi i DAW på det viset sedan Hedenhös, så det är möjligt att de suger på den avdelningen.

    Men arbetsflödet har blivit ännu bättre och Console Shaper och VCA-kanaler är kungligt jävla bäst. Satt och testade igår lite och är mycket impad. De har alltså infört en ny typ av "plugin"-typ i DAW där Console Shaper är den första. Förstår jag det rätt kommer det fler och bland annat verkar Softube ha något på gång. Mycket spännande! För mig är det här nog den mest intressanta nyheten i något DAW sedan jag vet inte hur länge. Bra på riktigt.
    Senast redigerat av Skilling den 2016-02-26 klockan 09:47. Anledning: DAW! Jefla autocorrect-

  14. #14
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Nu kan ju inte jag mixa, men jag krämade på console shapern på mastern på några projekt och märkte att det limmade direkt Fick nästan intrycket av att den magiskt skalade bort en del av behovet att EQ:a. Det rekommenderas tydligen att man lägger på den innan man börjar mixa.

    VCA lär jag använda flitigt. Egentligen är det ju bara en grupperare+multiplikator för faders, så inget tekniskt avancerat. Men en stor workflow-förbättrare att när som helst snabbt kunna flytta faders parallellt utan att ta omvägen via bussar eller riskera att send-faders inte hänger med på rätt sätt.

    PS. Kan man förmoda att det så småningom kommer en mix effekt (console shaper et c) med intelligent frekvensduckning (som sidechainad dynamisk EQ) mellan spåren? Det känns som att presonus nosar på att introducera ett till "lager" i mixningsförfarandet, med lösningar som är för jobbiga att åstadkomma på traditionellt sätt. Tänk att t ex kunna distribuera vilken prioritet varje spår ska ha över frekvensspektrat (hur skulle det låta?).
    Senast redigerat av joule den 2016-02-26 klockan 09:48.

  15. #15
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu kan ju inte jag mixa, men jag krämade på console shapern på mastern på några projekt och märkte att det limmade direkt Fick nästan intrycket av att den magiskt skalade bort en del av behovet att EQ:a. Det rekommenderas tydligen att man lägger på den innan man börjar mixa.

    VCA lär jag använda flitigt. Egentligen är det ju bara en grupperare+multiplikator för faders, så inget tekniskt avancerat. Men en stor workflow-förbättrare att när som helst snabbt kunna flytta faders parallellt utan att ta omvägen via bussar eller riskera att send-faders inte hänger med på rätt sätt.

    PS. Kan man förmoda att det så småningom kommer en mix effekt (console shaper et c) med intelligent frekvensduckning (som sidechainad dynamisk EQ) mellan spåren? Det känns som att presonus nosar på att introducera ett till "lager" i mixningsförfarandet, med lösningar som är för jobbiga att åstadkomma på traditionellt sätt. Tänk att t ex kunna distribuera vilken prioritet varje spår ska ha över frekvensspektrat (hur skulle det låta?).
    Just justerbar crosstalk är så jävla bra att jag får dåndimpen. Det kommer att vara ovärderligt på t ex trumbussar. Med VCA kan man ju styra hur het signal man vill ha på en buss på absolut bästa sätt. Precis som de säger så rekommenderar jag också att ha med CS när man börjar mixa, det blir knepigt att styra vad som händer sen annars. Det känns som att det är det naturliga sättet att jobba.

    Jäkla genier alltså.

    Vad gäller framtiden är jag extremt nyfiken på vad Mix Engine FX kommer att innebära.

    Console emulation is just the beginning. PreSonus, Slate Digital, Softube, Acustica Audio, and other third-party developers will be releasing more Mix Engine FX in the coming months. (http://studioone.presonus.com/whats-new)

    Det här blir riktigt bra.

  16. #16
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Dävligt cool ide måste jag säga
    Emulerar mixern någon särskild console, neve etc?
    Eller är den så neutral som möjligt som Cubase/Logic etc?

  17. #17
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Emulerar mixern någon särskild console, neve etc?
    Inofficiellt SSL 4000.

    EDIT: Det nämndes iaf något om det i videon jag länkade ovan.

  18. #18
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dävligt cool ide måste jag säga
    Emulerar mixern någon särskild console, neve etc?
    Eller är den så neutral som möjligt som Cubase/Logic etc?
    Jag tror inte de emularerar någon speciell, men de har gått på djupet med exakt vad som händer i en massa konsoller. Det är lite det jag gillar, det känns mer helt integrerat i DAW:et än som en emulering av något, som andra summeringspluggar gör. Har kört Waves lite innan och det är bra, men känns... avigt och konstigt. Det här känns mer integrerat och det fungerar väl tekniskt på ett mycket mer genuint sätt och påverkar "the core" av ljudmotorn. Inte en vanlig VST alltså. Något nytt.

    Så nä, jag tror inte det är en ren emulering. Ska bli intressant att se vad Slate och Softube hittar på dock. Det kan ju bli hur jäkla bra som helst. Speciellt Softube ser jag fram mot med extrem spänning.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inofficiellt SSL 4000.
    Aha, se där. Ok. Jag har förstått att de analyserat flera olika.
    Senast redigerat av Skilling den 2016-02-26 klockan 10:40.

  19. #19
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dävligt cool ide måste jag säga
    Emulerar mixern någon särskild console, neve etc?
    Eller är den så neutral som möjligt som Cubase/Logic etc?
    Alltså mixermotorn original är ju mycket neutral och korrekt. När man använder Mix Engine FX så går den in och ersätter den vanliga på aktuell buss eller på mastern till och med om man vill. Man kan alltså byta ut hela mixermotorn.

  20. #20
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag tolkar mix FX som en effekt som läggs på en buss och som sedan går "bakåt" och appliceras per spår (innan effektkedjan) på alla spår som ingår. Det vore kanske (nästan) möjligt att göra liknande på traditionellt vis i mixningen, men helvetiskt jobbigt. I just fallet med console shapern så har man gjort en console-emulering, men tänkbart finns det ju även andra tillämpningar!

  21. #21
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså mixermotorn original är ju mycket neutral och korrekt. När man använder Mix Engine FX så går den in och ersätter den vanliga på aktuell buss eller på mastern till och med om man vill. Man kan alltså byta ut hela mixermotorn.
    Häftigt!

  22. #22
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tolkar mix FX som en effekt som läggs på en buss och som sedan går "bakåt" och appliceras per spår (innan effektkedjan) på alla spår som ingår. Det vore kanske (nästan) möjligt att göra liknande på traditionellt vis i mixningen, men helvetiskt jobbigt. I just fallet med console shapern så har man gjort en console-emulering, men tänkbart finns det ju även andra tillämpningar!
    Nja, de pratade någonstans om att den till skillnad från VST påverkar "the core" av "mixing engine". Nu såg jag så mycket igår så jag kommer inte ihåg om det var nån intervju eller när de som ledde livesändningen eller var det var. Men det gjordes en poäng av att det fungerar i grunden olika mot VST.

  23. #23
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Softtube är ju BÄST, så att de är inblandade vittnar om att detta blir en DAW som faktiskt "låter bättre" än allt annat

  24. #24

    Veteran
    Då kan man börja kriga om vilken mixer låter bäst, Neve eller SSL!

  25. #25
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då kan man börja kriga om vilken mixer låter bäst, Neve eller SSL!
    API!

  26. #26
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då kan man börja kriga om vilken mixer låter bäst, Neve eller SSL!
    Haha, grejen är väl att det är högst troligt att det kommer emuleringar av alla möjliga olika bord. Det kan man nog räkna med.

    Det är en sak, men egentligen inte den stora grejen för mig. Summeringslösningar i pluggform finns i olika emuleringar redan och de är helt okej. De gör saker som kan vara bra för slutresultatet, men det är i grunden i effektform. Det som känns så spännande med det här är att MEFX formar om själva mixermotorn.

    Jag tycker det är väldigt spännande att se vad det kommer att användas till och hur det kan användas. Till exempel tror jag att det kan innebära mycket för tapeemulering. Det är skillnad på att lägga på en effekt på en kanal för att den ska få det att låta rullbandspelare mot att mot att köra in ljudet i en motor som beter sig precis som en rullbandare, tänker jag.

    Och framför allt ser jag fram mot innovationer som inte är emuleringar.

    Känns mycket spännande när det gäller att jobba med dynamiken. Bara att kanalerna kan läcka på riktigt tycker jag är skäl till att slå en volt.

    Nu ska jag gå och ta en kall dusch.

  27. #27
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då kan man börja kriga om vilken mixer låter bäst, Neve eller SSL!
    Behringer, helt klart. Och då behöver jag inte ens lyssna på de andra. B lär ju garanterat färga minst i alla fall.

  28. #28
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    B lär ju garanterat färga minst i alla fall.
    Nej.

  29. #29
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej.
    Jämfört med gamla skåp ovan nämnda? Vad är det då för vits att köpa svindyra mixgrejer?

  30. #30
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jämfört med gamla skåp ovan nämnda? Vad är det då för vits att köpa svindyra mixgrejer?
    De flesta av klassikerna är väldigt rena* och fina tills en börjar låta förstärkarna svettas lite eller tills en börja motionera EQs, kompressorer osv. Vitsen är att de är helt fantastiskt bra verktyg som en kunnig tekniker kan göra underverk med. Mångsidiga verktyg.

    *Allting är relativt.. och jämfört med exempelvis SPL Neos så är de inte så värst rena. Men det är då absolut inte billiga mixerbord heller.

  31. #31
    deleted user
    Alltså... de föll sig så väl att den här uppdateringen kom två dagar innan jag började mixa kommande mini-LP med Silencio Stampa (idag).

    Jag sitter och mixar med ett stort leende. Console Shaper och VCA är bara... åh <3!
    Senast redigerat av Skilling den 2016-02-27 klockan 18:42.

  32. #32
    deleted user
    Hmm, kanske borde prova Studio one, verkar grym som mix/master plattform. Är lite låst till Live iom vissa M4L plugins så får harva på där fortsättningsvis för jam.

  33. #33
    deleted user
    Och när det gäller jammande och så, så är Ableton antagligen mycket bättre också. De är så olika och har sina respektive förtjänster. Studio One är som jag ser det framför allt ett alternativ till Pro Tools och jag föredrar S1. Tycker helt enkelt att det är bättre på att vara samma typ av verktyg. Logic och Cubase tycker jag ligger klart efter. Oceaner, typ.

    Men alla tycker olika och jag drar mig för att rekommendera DAW faktiskt. Det är tydligt att olika människor kommer till olika slutsatser när det gäller DAW och det är väl fint så.

    Jag är i alla fall hemma. Om jag byter hem någon gång i framtiden återstår väl att se.

  34. #34
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, kanske borde prova Studio one, verkar grym som mix/master plattform. Är lite låst till Live iom vissa M4L plugins så får harva på där fortsättningsvis för jam.
    Jepp. Å S1:s kompingfunktion är typ bäst! (Och integrationen med Melodyne är inte att leka med). Med det sagt, finns nog inte en chans att jag lämnar Live, förlorar för mycket annat. Däremot kör jag redan nu S1 free som komplement när jag behöre comp:a saker. Så vädligt synd att inte S1 kan köra som rewire-slave, DET skulle rockat!)

    (Och, som vanligt, att inte varenda daw-tillverkare kopierat/snott lives "adaptive grid/quantize" är ett totalt mysterium. Bara den funktionen är nog för att jag inte ska kunna byta DAW)

  35. #35
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså... de föll sig så väl att den här uppdateringen kom två dagar innan jag började mixa kommande mini-LP med Silencio Stampa (idag).

    Jag sitter och mixar med ett stort leende. Console Shaper och VCA är bara... åh <3!
    Jag GAS:ar svårt på S1 och har kämpat mot impulsen att trycka på köp-knappen sen denna uppdateringen släpptes. Provade S1 Free och gillar det verkligen.

    Hur upplever du Console shaper-grejen såhär några dagar senare?

  36. #36
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag GAS:ar svårt på S1 och har kämpat mot impulsen att trycka på köp-knappen sen denna uppdateringen släpptes. Provade S1 Free och gillar det verkligen.

    Hur upplever du Console shaper-grejen såhär några dagar senare?
    Mitt i en intensiv mixperiod och jag ser det som den viktigaste DAW-nyheten sedan millenieskiftet. Framför allt läckaget som är helt på riktigt, men också sättet den distar när man överstyr. Helt och fullt övertygande. Redan känns det fullt naturligt och självklart att jobba med. Skulle ha extremt svårt att byta till ett annat DAW, faktiskt.

    Jag är medveten om att jag kanske sätter mer värde i det här än gemene man, men för mig är det mer än bra.

  37. #37
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt i en intensiv mixperiod och jag ser det som den viktigaste DAW-nyheten sedan millenieskiftet. Framför allt läckaget som är helt på riktigt, men också sättet den distar när man överstyr. Helt och fullt övertygande. Redan känns det fullt naturligt och självklart att jobba med. Skulle ha extremt svårt att byta till ett annat DAW, faktiskt.

    Jag är medveten om att jag kanske sätter mer värde i det här än gemene man, men för mig är det mer än bra.
    Fan också... Must... resist...

  38. #38
    deleted user
    Jag är livrädd för att rekommendera DAW så jag tar inget ansvar...

  39. #39
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Fritt spekulerande/önsketänkande:
    Presonus släpper Console Shaper.
    Softube är inblandade på något sätt och ska släppa något till detta.
    Jag hör en säljare berätta att Softube har något stort på gång med sin Console 1.
    Hmm...
    Senast redigerat av Bobbski den 2016-03-06 klockan 15:24.

Liknande ämnen

  1. Presonus Studio One Free
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-09-18, 14:36
  2. Presonus Studio One 2
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2014-02-06, 22:38
  3. Tips: Presonus Studio One Pro för 1840 kr
    Av orchidee i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 11:32
  4. Presonus Studio One
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 09:39
  5. Presonus Studio One
    Av drifter7508 i forum Övriga DAW
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 13:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •