Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Någon som kan Blender?

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Någon som kan Blender?

    Har problem med unwrapping.

    Amon

  2. #2
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    reSet är vår lokala Blender-resurs.

  3. #3
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Utveckla vad du vill göra, och visa gärna med en bild hur det ser ut istället, så kan jag hjälpa dig.

  4. #4
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Tack! Jag har bara hållit på med Blender i knappt en vecka. Min inlärningskurva har pekat rakt uppåt kan man säga. Så också min information overload.

    Jag har en relativt simpel modell som i princip består av två boxar med några få detaljer. Jag är i läget att jag vill UV-mappa eländet men när jag gör det blir formerna helt kokobäng på själva uv-mappen. Även när jag kör en yta i taget. Det lär bli dåligt när texturerna skall på senare.

    Just nu håller jag på att letar överblivna punkter och kanter som jag tar bort. Jag har också provat att lägga sömmar, och det blir lite bättre i vissa fall men inte alltid. Det hade naturligtvis varit skönt att inte behöva UVmappa fem kvadratiska sidor för sig utan i ett stycke så att säga. Det är ännu värre med ytorna som inte är kvadratiska.

    Just nu håller jag på att städa i modellen, men jag skickar förhoppningsvis upp en bild senare. Jag misstänker jag får göra om det ändå.

    Men det absolut grundläggande nödropet är hur man får över symmetriskt riktiga bilder från modellen till UV-mappen.

  5. #5
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Jag har en relativt simpel modell som i princip består av två boxar med några få detaljer. Jag är i läget att jag vill UV-mappa eländet men när jag gör det blir formerna helt kokobäng på själva uv-mappen. Även när jag kör en yta i taget. Det lär bli dåligt när texturerna skall på senare.
    Om du målar direkt på modellen, så spelar det ingen roll hur "flummig" UVmappade texturen ser ut, så länge näten inte överlappar varandra eller ser helt överstretchade ut.

    Just nu håller jag på att letar överblivna punkter och kanter som jag tar bort. Jag har också provat att lägga sömmar, och det blir lite bättre i vissa fall men inte alltid. Det hade naturligtvis varit skönt att inte behöva UVmappa fem kvadratiska sidor för sig utan i ett stycke så att säga. Det är ännu värre med ytorna som inte är kvadratiska.

    Just nu håller jag på att städa i modellen, men jag skickar förhoppningsvis upp en bild senare. Jag misstänker jag får göra om det ändå.
    clean-up hint:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	amon1.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	96,0 KB 
Id:	64284
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot - 2016-01-09 - 14:49:21.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	97,2 KB 
Id:	64285

    Men det absolut grundläggande nödropet är hur man får över symmetriskt riktiga bilder från modellen till UV-mappen.
    Tanjent "U" för unwrap menyn i 3D View

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot - 2016-01-09 - 14:53:03.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	99,5 KB 
Id:	64289
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot - 2016-01-09 - 14:53:15.jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	98,4 KB 
Id:	64288
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot - 2016-01-09 - 14:53:27.jpg 
Visningar:	3 
Storlek:	98,8 KB 
Id:	64287
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot - 2016-01-09 - 14:54:44.jpg 
Visningar:	3 
Storlek:	95,3 KB 
Id:	64286
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot - 2016-01-09 - 14:55:02.jpg 
Visningar:	1 
Storlek:	94,5 KB 
Id:	64290
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot - 2016-01-09 - 14:55:12.jpg 
Visningar:	1 
Storlek:	95,9 KB 
Id:	64291
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot - 2016-01-09 - 14:55:23.jpg 
Visningar:	1 
Storlek:	96,4 KB 
Id:	64292
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot - 2016-01-09 - 14:55:39.jpg 
Visningar:	1 
Storlek:	95,6 KB 
Id:	64293
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot - 2016-01-09 - 14:55:58.jpg 
Visningar:	3 
Storlek:	95,5 KB 
Id:	64294

  6. #6
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Tack! Mycket bra att veta. Jag han under tiden hitta "project from view" i unwap-menyn. Det blev genast mycket bättre! Just i detta fallet skall jag lägga texturer ute i Photoshop eller motsvarande. Men det är bra att veta för framtiden, det där med formerna.

  7. #7
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Mycket bra att veta. Jag han under tiden hitta "project from view" i unwap-menyn. Det blev genast mycket bättre! Just i detta fallet skall jag lägga texturer ute i Photoshop eller motsvarande. Men det är bra att veta för framtiden, det där med formerna.
    stencil-penslarna
    https://www.youtube.com/watch?v=1DOt1Yh49A4
    Du kan liksom måla på modellen utifrån en bild... Photoshop/Gimp kan vara bra i processen, men först när du har målat texturen färdigt, för att fixa skärpa, färg och normal/bump/osv map. Det blir lätt fram-tillbaka loopar av att hoppa från program till program. Måleri verktygen i blender har blivit helt fantastiska för övrigt! https://vimeo.com/channels/greasepencil

  8. #8
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    stencil-penslarna
    https://www.youtube.com/watch?v=1DOt1Yh49A4
    Du kan liksom måla på modellen utifrån en bild... Photoshop/Gimp kan vara bra i processen, men först när du har målat texturen färdigt, för att fixa skärpa, färg och normal/bump/osv map. Det blir lätt fram-tillbaka loopar av att hoppa från program till program. Måleri verktygen i blender har blivit helt fantastiska för övrigt! https://vimeo.com/channels/greasepencil
    Kanon! Stort tack. Just nu är jag nybörjare och skall försöka göra en asset till Cities Skylines (ganska basic) men när/om jag blir lite mer kunnig/avancerad är detta guld!

    M

Liknande ämnen

  1. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 10:38
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 20:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •