Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4
Resultat 181 till 219 av 219

Ämne: Soundcraft Signature 12-22 MTK

  1. #181
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du effekter inkopplad så kan det vara de som brusar.
    brusar även när ingenting är inkopplat.

  2. #182
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du effekter inkopplad så kan det vara de som brusar.
    Inget i aux, inget i reutnr, samma inställningar som andra kanaler. brus.

  3. #183
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Nu har jag inte pillat på detta bord men om du har höjt regeln till max så är den gainad +10db enligt skalan på grafiken. Stereoreglarna mao 2 x 10db gain. Spontant låter det inte alls omöjligt att ett mixerbord i den prisklassen brusar en hel del. Om du ställer regeln på 0 istället, brusar det markant då oxå?
    Effektreturen går väl direkt ifrån den interna effekten som säkert inte är brusfri på tomgång. Räcker ju att de läcker brus in från sendarna för att det skall fortplanats ut på fx-mastern.

    Det är ju oftast önskvärt att ligga så nära regel-nollan som möjligt på alla inblandade kanaler.

  4. #184
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag inte pillat på detta bord men om du har höjt regeln till max så är den gainad +10db enligt skalan på grafiken. Stereoreglarna mao 2 x 10db gain. Spontant låter det inte alls omöjligt att ett mixerbord i den prisklassen brusar en hel del. Om du ställer regeln på 0 istället, brusar det markant då oxå?
    Effektreturen går väl direkt ifrån den interna effekten som säkert inte är brusfri på tomgång. Räcker ju att de läcker brus in från sendarna för att det skall fortplanats ut på fx-mastern.

    Det är ju oftast önskvärt att ligga så nära regel-nollan som möjligt på alla inblandade kanaler.
    Tack för input! jag hade både hoppats och anat att det var handhavande fel det handlade om. En sten föll ifrån mitt hjärta, nu slipper jag skicka tillbaks det. Får laborera mer med nivåerna. tack!

  5. #185
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Har lekt lite nu och tror jag gillar bordet. Inte spelat in något än, men allt verkar funka fint.

    Stör mig bara på en sak: Om jag kör hörlurar och vill lyssna på mastern måste jag även dra upp volymen på mastern, vilket innebär att jag måste stänga av monitorerna, vilket är ganska meckigt för mig. Om jag lyssnar PFL i stället så stör jag mig på att det är prefader (doh). Postfader utom på mastern, är vad jag är ute efter antar jag.

  6. #186
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har lekt lite nu och tror jag gillar bordet. Inte spelat in något än, men allt verkar funka fint.

    Stör mig bara på en sak: Om jag kör hörlurar och vill lyssna på mastern måste jag även dra upp volymen på mastern, vilket innebär att jag måste stänga av monitorerna, vilket är ganska meckigt för mig. Om jag lyssnar PFL i stället så stör jag mig på att det är prefader (doh). Postfader utom på mastern, är vad jag är ute efter antar jag.
    Ja, bättre lösning för lyssning saknar jag med. Samma problem om du ska spela in mastern i datorn så måste den ju upp på max. Alternativet är att använda GRP 1-2 till monitorerna om du inte behöver dom till annat.

  7. #187
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Mmm, kör redan GRP till monitorerna i väntan på nya fräscha xlr-kablar, men du har rätt i att det kanske är lika bra att fortsätta med det sen. Hade någon idé om att dra de interna effekterna till GRP och sen vidare för att få dem på en egen kanal i DAW:en, men så jävla viktigt är det inte egentligen.

  8. #188
    klonqs avatar
    Veteran
    om man köper sig en strymon deco och vill koppla in den på mastern. Hur hade ni gjort då?

  9. #189
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    om man köper sig en strymon deco och vill koppla in den på mastern. Hur hade ni gjort då?
    Över hela masterbussen? Du kan ju routa allt till gruppen, gruppen till deco, tillbaka in på en stereokanal som går till mastern.

  10. #190
    klonqs avatar
    Veteran
    jag hade velat ha inserts på master bussen som på min gammla epm 8 mixer. Undrar hur jag kan lösa det.

  11. #191
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag hade velat ha inserts på master bussen som på min gammla epm 8 mixer. Undrar hur jag kan lösa det.
    Japp, hade jag också velat ha. Borde vara lätt att modda om man vill men jag har inte tagit tag i det. Jag hade helst velat ha insert som även går pre ADC på ljudkortet så man kan spela in masterbussen med inserten.

  12. #192
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag har tänkt på en grej... det här fokuset på mik-ingångar och monokanaler, är det verkligen rätt målgrupp särskilt för 12-kanalaren?

    Jag skulle lätt kunna tänka mig samma fysiska format, det är perfekt, men 1-2 vara mono och resten stereo, det skulle ge fyra extra kanaler.. dumpa mikpreamparna utom 1,2, in med en analog volymratt på main out så det går att ha masterregeln på max men sänka lyssningen. In med några analoga ut som går direkt från mjukvaran så man slipper offra kanal och gå via aux på bordet bara för att man vill skicka ljud från datorn nånstans.

    Soundcraft gör som jag säger så blir det här svinbra. Tack.

    Edit: Och just det, hade det inte varit väldigt vettigt att få upp aux'arna som outputs i datorn också så man kunde skicka ljud direkt till typ sitt reverb utan att behöva gå via en kanal?
    Senast redigerat av kotten den 2018-11-26 klockan 21:04.

  13. #193
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Jag har inget emot monokanaler, men kan hålla med om att det är många xlr-ingångar.

    Och ja: fler utgångar och AUX som outputs i datorn! Mkt viktigt.

  14. #194
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag vill få upp volymen på mina inspelningar lite gran, jag spelar in ifrån master out, 13-14. Så jag har höjt volymen så mätarn går till 0db men får problem med digitaldist när det väl ligger på datorn. Nån som haft liknande problem som kan hjälpa? Brukar vara handhavande fel för min del när jag håller på

  15. #195
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill få upp volymen på mina inspelningar lite gran, jag spelar in ifrån master out, 13-14. Så jag har höjt volymen så mätarn går till 0db men får problem med digitaldist när det väl ligger på datorn. Nån som haft liknande problem som kan hjälpa? Brukar vara handhavande fel för min del när jag håller på
    Efter att jag gått igenom hela processen igen lite mer försiktigt så får jag inget digitaldist längre.

  16. #196
    klonqs avatar
    Veteran
    Hej Bullen,

    Jag försöker förstå mig på hur routingen via grupp 1-2 fungerar. Hur får jag ett ljud att bara låta i reglage nr.1 eller nr.2 och fortfarande vara mono?

  17. #197
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej Bullen,

    Jag försöker förstå mig på hur routingen via grupp 1-2 fungerar. Hur får jag ett ljud att bara låta i reglage nr.1 eller nr.2 och fortfarande vara mono?
    Panorera max vänster (1), höger (2).

  18. #198
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av _Peter_ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Panorera max vänster (1), höger (2).
    ah, jag har inte de skarpaste besticken i lådan märker jag. Men tack iaf Nu har jag öppnat upp ytterligare en värld av möjligheter.

  19. #199
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av _Peter_ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Panorera max vänster (1), höger (2).
    Följdfråga, hur blir det då med stereo mixningen? Om jag panerar en monokanal hard left, tex?

  20. #200
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Om du skickar group1/2 till master out så blir det samma panorering eller mono summering (monoknappen ovanför group reglarna). Vad är det du vill göra? Kanske finns ett annat sätt

  21. #201
    klonqs avatar
    Veteran
    hej tack, nej jaga bara förkovrar mig.

  22. #202
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Kolla manualen annars (om du inte redan har gjort det), där finns beskrivet hur man kan routa ljudet mm.

  23. #203
    klonqs avatar
    Veteran
    hitttade den inte men det finns såklart en online version...

  24. #204
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Men precis, grp 1,2 beter sig precis som en extra stereoutgång, så jag panorera du för att få ut en signal på den ena så påverkar det hur kanalen panoreras i mastern också. Det finns ju aux ut också om du behöver få ut en signal separat utan att påverka panoreringen.

  25. #205
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Exempel på användning av grp är om man har trummor på kanal 1-8 och skickar dessa till grp 1/2 så kan man reglera volymen på alla samtidigt eller koppla en kompressor till utgångarna grp1/2.

  26. #206
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag använder oftast group som master output så att jag kan skicka ut tele istället för XLR och använda mastern för att cue:a saker i hörlurar.

  27. #207
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    jag får inget ljud i min 22 mtk på logic-macbooken som har mojave (catalina funkade inte heller), macbooken med yosemite funkar bra som vanligt dock och så hittade jag det här (nedan). är det nån här som har fått nyare os än el capitan att funka?

    "But much of the advice I got from Harman support kept coming back to "the mixer is only certified for El Capitan". Selling a new mixer in 2019 that is supposedly USB class-compliant but is only certified for an OS that hasn't been shipped on a new Mac since July 2016 is just not up to the Soundcraft brand."

    https://proforums.harman.com/soundcr...jave-os#latest

  28. #208
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Jag hade aldrig problem med min 12 mtk på mojave/mac mini 2012.

  29. #209
    klonqs avatar
    Veteran
    Min soundcraft signature mtk 12 la av idag när jag skulle spela lite ljud. Jag har inte haft igång den på tre månader, jag har varit mycket nöjd. Men nu blev jag helt jävla galen, jag provade allt. Sen drog jag ut strömmen, satte i den igen och då lös inga lampor, den var död. Har jag gjort något fel, så är det helt okej. Upphämtas i Göteborg se det som en skänk ifrån ovan. PM om ni vill hämta den.

  30. #210
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min soundcraft signature mtk 12 la av idag när jag skulle spela lite ljud. Jag har inte haft igång den på tre månader, jag har varit mycket nöjd. Men nu blev jag helt jävla galen, jag provade allt. Sen drog jag ut strömmen, satte i den igen och då lös inga lampor, den var död. Har jag gjort något fel, så är det helt okej. Upphämtas i Göteborg se det som en skänk ifrån ovan. PM om ni vill hämta den.
    Vanligt problem med dem är att strömmen (inbyggda transformatorn) går, de gjorde de för en vän till mig på sin mtk22. De gick på garanti.

  31. #211
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Roffemoffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vanligt problem med dem är att strömmen (inbyggda transformatorn) går, de gjorde de för en vän till mig på sin mtk22. De gick på garanti.
    Längesedan jag köpte den. Iför i tiden kunde man lägga ett mixerbord på vinden. Men tack för tipset. Kom och hämta!

  32. #212
    klonqs avatar
    Veteran
    Bor du i Göteborg kommer jag och lämnar den, bor du utanför så betalar jag för frakten. PM vid intresse!

  33. #213
    wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Senior
    Hur får jag egentligen hörlurarna (har en mtk12) att vilja spela upp ljudet i stereo? Jag känner mig ofattbart puckad som inte får detta att fungera.

  34. #214
    klonqs avatar
    Veteran
    Bordet ligger nu elektronikskroten på danskavägen. Ber om ursäkt för att jag skojjade igår om att skicka mixerbordet. Jag hade druckit några öl, den skiten vill ni inte ha hemma.

  35. #215
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av wws Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur får jag egentligen hörlurarna (har en mtk12) att vilja spela upp ljudet i stereo? Jag känner mig ofattbart puckad som inte får detta att fungera.
    PM

  36. #216
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PM
    kan du avslöja det för mig också?

  37. #217
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kan du avslöja det för mig också?
    Aldrig! Eller okej då. Skrev såhär:

    Lurljudet är (med största sannolikhet) i mono för att du pre-fader-lyssnar. Kolla att PFL inte är intryckt på någon kanal, samma med AFL på auxbussarna. Det kan vara så att inget får vara mutat heller, men är inte säker.

    Om allt stämmer ska mastern nu spelas i hörlurarna (du måste alltså dra upp masterregeln, vilket är lite irriterande om du har monitorerna på den också). Det som ska spelas i lurarna ska med andra ord också skickas till mastern.

    Ibland blir det ändå mono för mig, för att jag råkat trycka in något annat, och om inte ovanstående funkar kan du testa att trycka av precis alla knappar på bordet, varenda en, sedan trycka på mastern på alla och testa igen.

  38. #218
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    tackar!

  39. #219
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hej! Jag har alltid för lite kanaler. Tänker att jag är en sån som ska ha lite prylar OCH kan kopla ion det jag ska använda för stunden, men det blir inte så.

    Nu dök det upp ett 22 till bra pris i stan, ska jag byta upp mig från 12'an? Den är ju ENORM den jävla mixern, är det värt det?

Liknande ämnen

  1. Vilket bord ska man välja Soundcraft 600 eller Soundcraft ghost le.
    Av emanuele i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-08, 08:06
  2. Paul stanley custom signature v
    Av depulse i forum Stränginstrument
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 11:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •