Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: Är det bara mina öron?

  1. #1
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran

    Är det bara mina öron?

    Bortse från musikstilen och lyssna från 45 sekunder och framåt nån halvminut. Låter allt ok tycker ni?


    https://youtu.be/CaaYFD0HBtM

    /Mein

  2. #2
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Surt sa räven

  3. #3
    herrfrukt
    herrfrukt är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    haha det surar kalasmycket ibland, men det är roligare så!

  4. #4
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Förstår inte frågan; det är väl knappast en fråga om öron, utan smak. AcidJazz, ska vara lite sur (as in acid), annars är det BillCosby Jazz. Men ja, det är en ovanlig tappning. Antar att du syftar på tonläget i bakgrunds blåset. Jag ser det som en stilfigur, som tillför en skevhet i ramen. Mycket intressant och riskabel, men utan den hade det varit en helt vanlig (och ganska tråkig) acid jazz dänga.

  5. #5
    Dodac
    Dodac är inte uppkopplad
    Dodacs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vanlig tågvisseljazz Inte så snyggt i mina öron...

  6. #6
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Det är ändå en väldigt tråkig jazz-"dänga" - och med detta tilltag dessutom med ostämda instrument. BLÄ! Hemskare än hemskt enligt mina öron! Hade varit mycket trevligare hissmusik om instrumenten inte hade varit lika räligt ostämda som HH's röst...

  7. #7
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår inte frågan; det är väl knappast en fråga om öron, utan smak. AcidJazz, ska vara lite sur (as in acid), annars är det BillCosby Jazz. Men ja, det är en ovanlig tappning. Antar att du syftar på tonläget i bakgrunds blåset. Jag ser det som en stilfigur, som tillför en skevhet i ramen. Mycket intressant och riskabel, men utan den hade det varit en helt vanlig (och ganska tråkig) acid jazz dänga.
    Haha! Nej, detta är inte acid jazz. Men kanske ändå.

    /Mein

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Håller med PeterM att saxofonisten inte spelar i samma tonart som resten.

  9. #9
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Rent spontant så känns orgeln som den största boven.
    Det är surt, men det håller sig inom ramarna.

  10. #10
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha! Nej, detta är inte acid jazz. Men kanske ändå.

    /Mein
    Jag menar inte skivbolaget.... Men visst, om du vill så är det smörebrö-tut i bara dina öron, och acid jazz i bara mina..

    har du låvat en kompis highscore på views? Käns lite så på trådens tittel...

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Tycker det låter helt analogt med modern musik

  12. #12
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Vad petiga ni är! Man förstår gott och väl vilka toner som åsyftas. "Duger väl för jazz."

  13. #13
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag menar inte skivbolaget.... Men visst, om du vill så är det smörebrö-tut i bara dina öron, och acid jazz i bara mina..

    har du låvat en kompis highscore på views? Käns lite så på trådens tittel...
    Fattar inte vad du menar.

    /Mein

  14. #14
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Alltså, det är säkert ok rent matematiskt men det låter inte kul. Jag hörde denna på en radiokanal imorse och fick samma feeling som när nån med långa naglar drar dessa mot svarta tavlan.



    /Mein

  15. #15
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Surt... äähhh... märkliga jazzharmonier bara

    Jäkligt trist hissmusik/reklammusik.

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, det är säkert ok rent matematiskt men det låter inte kul. Jag hörde denna på en radiokanal imorse och fick samma feeling som när nån med långa naglar drar dessa mot svarta tavlan.
    I sitt sammanhang är det ju åt fanders, men kan inte låta bli att vara sarkastisk kring alla upphausade s.k. "skevheter"...

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Surt... äähhh... märkliga jazzharmonier bara
    Nja, det är inte tempererade halvnötter utan felstämt...

  18. #18
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, det är inte tempererade halvnötter utan felstämt...
    Haha! Konkret!

    /Mein

  19. #19
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Precis! Det handlar inte om någon finurlig färgning, utan det är inget annat än felstämda instrument.

  20. #20
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, det är inte tempererade halvnötter utan felstämt...
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis! Det handlar inte om någon finurlig färgning, utan det är inget annat än felstämda instrument.


    Enligt vilken skala? Vad vet den som säger "fel" om intentionerna och idéerna bakom stycket, som inte den som säger "rätt" vet? Vem har behörighet på "rätt" i musik? Majoriteten? Vilken majoritet i så fall? Jag tycker trådens titel är enormt kaxig och provocerande i förhållande till innehållet i #1. Lite som att efterlysa en omröstning om vem som har öron med fel på, och vem som har öron med rätt på... Något som bara kan leda till en dividerande diskussion, som likt en fotbollsmatch har ett vinnande lag. Lite som att vara osäker på sin spegelbild, och vilja ha en klapp i ryggen: "ja, din näsa är jätte fin"

    Personligen tycker jag lead-saxofonisten följer basen alldeles korrekt, men bakgrundsblåset är lite skevt i väl utvalda stunder, ja. Något som jag tycker är både modigt och fräscht för att vara framfört i ett stycke tråkig gubbjazz, oavsätt vad andras öron hör.

    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar inte vad du menar.

    /Mein
    Jag menar att tack vare din post, så kommer Gary Palmer se en spik i sin statistik och tänka: "damn, people like this sour-jam!"
    Senast redigerat av reSet den 2016-01-03 klockan 20:02.

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt vilken skala?
    Som jag skrev, den tempererade halvnottskalan

    Med tanke på omständigheterna (artist, arr etc etc) så är det snarare du som försöker vrida till det att passa dina värderingar. Hade det varit en mer avantgarde artist hade det absolut varit en möjlig avsikt, men i detta fall - dream on!

    Eller du kanske menar att Eddi Van Halen är modig och fräsch i föjande klipp?


    https://youtu.be/Mjx_GjyXCs4

  22. #22
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanke på omständigheterna (artist, arr etc etc) så är det snarare du som försöker vrida till det att passa dina värderingar. Hade det varit en mer avantgarde artist hade det absolut varit en möjlig avsikt, men i detta fall - dream on!

    Eller du kanske menar att Eddi Van Halen är modig och fräsch i föjande klipp?


    https://youtu.be/Mjx_GjyXCs4
    Går ju inte att jämföra, den låten du postar har ett "original" som bevisar att det är "fel" enligt just det originalet....

    Men visst, "mina värderingar" eller vad du nu vill kalla det, är inget för dig eller mein i dessa sammanhang, det vet jag sen länge Jag kommer liksom aldrig tro på en värld med "fel" vs. "rätt" utan grå-zoner.

    You are right! So feel good and be happy! Also: your ears look very good on you

    edit enligt din edit: vem säger att Gary Palmer vill följa den tempererade halvnottskalan? Den här tråden eller Gary Palmer?
    Senast redigerat av reSet den 2016-01-03 klockan 20:16.

  23. #23
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag menar att tack vare din post, så kommer Gary Palmer se en spik i sin statistik och tänka: "damn, people like this sour-jam!"
    Aha, nä, känner inte honom.

    /Mein

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men visst, "mina värderingar" eller vad du nu vill kalla det, är inget för dig eller mein i dessa sammanhang, det vet jag sen länge Jag kommer liksom aldrig tro på en värld med "fel" vs. "rätt" utan grå-zoner.
    Nejdå - gråzoner är rätt och viktigt!

    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    edit enligt din edit: vem säger att artisten vill följa den tempererade halvnottskalan? 99:an eller Gary Palmer?
    Med tanke på det Gary gör i övrigt (och därmed den publik han vill nå) så ser jag det med till visshet gränsande sannolikhet (tack, Tage ) att han inte provocerar medvetet. Men du kan alltid fråga via klutten: https://soundcloud.com/gpalmersax

  25. #25
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanke på det Gary gör i övrigt (och därmed den publik han vill nå) så ser jag det med till visshet gränsande sannolikhet (tack, Tage ) att han inte provocerar medvetet. Men du kan alltid fråga via klutten: https://soundcloud.com/gpalmersax
    Nu har jag lyssnat på massor av hans låtar pga dig min partner undrar vilken p-rulle jag tittar på
    hittar ingen annan låt på hans soundcloud med samma tabbe (lyssnat på kanske 4 av jag vet inte hur många och skippat bland resten), och som du skriver, så verkar Gary veta vad han vill göra och vilken publik han vill nå. Detta leder mig till två (högst personliga) slutsatser:

    Antingen vill han ha den där skeva stämningen, vilket med tanke på titeln "stay with me" håller i konceptet: det drar i själen att låta en älskling gå. (efter tredje lyssningen tycker jag till och med att det är ett bra drag för låten, "falskheten" alltså..)

    ELLER

    så har han hittat den perfekta metoden för att få alla sina följare som tvivlar lite över sitt egna estetiska omdöme att få videon att gå viral

    EDIT: jag utesluter ifs inte att det bara är en skolad lök med många uppmuntrande bra vänner som inte hör att det är åt fanders, och som har tur att det finns kluriga filurer som jag för att rättfärdiga hans tabbar

    så säg, tre möjliga scenarion.
    Senast redigerat av reSet den 2016-01-03 klockan 21:06.

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...om inte annat så lyckas han i alla fall få ett antal procent fler spelningar från ett nordeuropeiskt land!

  27. #27
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    On-topic: Dina öron är nog fult fungerande, mein Men jag står fast vid att det inte finns något som heter "falskt" eller "fel" i musik.

    Kod:
                 ,                           ,
                `\`\                       /'/'
                  `\`\                   /'/'
                    `\`\ ............. /'/'
               ..,;;;;`\`\'''''''''''/'/';;;,..                     
            .:''        `\`\_     _/'/'       ``;.                   
            :::.          `(_)   (_)'         ,;;:                   
            n:.``;;;,....            ....,;;;'',::  
            :\ ``;;;;. ````::::::::'''''.n;;;''  :                   
            : \      ```::n::::::::::'''/ \      :                
            :  \ If a human does not keep pace   :                   
            :   \with it's companions, perhaps   :                   
            :    \ it is because it hears a  \   :                   
            :     \   different drummer.      \ /;                   
            ::.    \-/Henry David Thoreau      v;:
            `:.``:::v....       \ /   ....;;;''.;'
               ``:::... ```::::::v:''' ...;;;''  
                      ````::::::::::''''
    Senast redigerat av reSet den 2016-01-03 klockan 21:14.

  28. #28
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt vilken skala? Vad vet den som säger "fel" om intentionerna och idéerna bakom stycket, som inte den som säger "rätt" vet? Vem har behörighet på "rätt" i musik? Majoriteten? Vilken majoritet i så fall? Jag tycker trådens titel är enormt kaxig och provocerande i förhållande till innehållet i #1. Lite som att efterlysa en omröstning om vem som har öron med fel på, och vem som har öron med rätt på... Något som bara kan leda till en dividerande diskussion, som likt en fotbollsmatch har ett vinnande lag. Lite som att vara osäker på sin spegelbild, och vilja ha en klapp i ryggen: "ja, din näsa är jätte fin"

    Personligen tycker jag lead-saxofonisten följer basen alldeles korrekt, men bakgrundsblåset är lite skevt i väl utvalda stunder, ja. Något som jag tycker är både modigt och fräscht för att vara framfört i ett stycke tråkig gubbjazz, oavsätt vad andras öron hör.



    Jag menar att tack vare din post, så kommer Gary Palmer se en spik i sin statistik och tänka: "damn, people like this sour-jam!"
    +1

  29. #29
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Upplevde att bakgrundsackorden i första posten seglade iväg lite, inte så farligt kanske. Lyssnade på Guns N' Roses - Live and Let Die på radion idag och mellan ca 1.00 & 1.10 in i låten började det skava i öronen, men det gick över...

    mvh
    Axl Rose heter det visst …och ja han är rätt borta nu

  30. #30
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bortse från musikstilen och lyssna från 45 sekunder och framåt nån halvminut. Låter allt ok tycker ni?
    Det var väl det enda som var intressant i hela låten som förövrigt var rätt trist… det ska vara opolerat…. älskade när de släppte Beatles i stereo och man verkligen hörde skevheterna..brotten, vecken eller vad man kallar det… det uppvägde för den mer städade ljudbilden än från originalplattorna som jag ärvt från morsan som inte åldrats särskilt väl men har karaktär

  31. #31
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rent spontant så känns orgeln som den största boven.
    Det är surt, men det håller sig inom ramarna.
    Den som lade en ton i bakgrunden som lät som ett tutande diesellokomotiv? Att saxofonisten drar iväg och gör en helt egen grej är väl bara normalt för saxofonister? Att ge en saxofon till en saxofonist är som att ge tändstickor till ett barn. Det kan bara sluta riktigt illa.

  32. #32
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt vilken skala?
    Kanske den skala som alla andra instrument följer...?
    Jag hör också tydligt om asiatiska instrument är stämda som de ska eller inte, men tycker inte att asiatisk musik generellt låter falsk, som många kanske gör eftersom den inte håller sig till vår invanda tempererade tolvtonsskala. Så länge alla håller sig till samma skala och rätt intonering enligt den, så blir det rätt. Annars blir det falskt. Svårare är det inte. Att slira lite på blå toner, funkar, men att spela ett parti helt falskt, låter bara apa. Inte för att låten var något att hänga i julgranen om det hade varit rent heller, men ändå...

  33. #33
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nej ska man bortse från musikstilen så skulle det ju lika gärna kunna vara något där alla spelar efter olika skalor… organiserat ljud var det ju…sen vadå


    https://youtu.be//watch?v=Rt9D20MDqvg

  34. #34
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Det är inte bara dina öron utan hela min kropp som känns som man bitit i en citron

  35. #35
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, det var gitarrpålägget (det enstaka partiet) och orkesterbakgrunden som kolliderade i mina öron. Axl´s raspiga röst orsakade ju en del uppståndelse när Guns N' Roses brejkade, men det var inte det jag menade.

    mvh
    Alltså det var menat som ett skämt

  36. #36
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var väl det enda som var intressant i hela låten som förövrigt var rätt trist… det ska vara opolerat…. älskade när de släppte Beatles i stereo och man verkligen hörde skevheterna..brotten, vecken eller vad man kallar det… det uppvägde för den mer städade ljudbilden än från originalplattorna som jag ärvt från morsan som inte åldrats särskilt väl men har karaktär
    Intonation och rytmisk precision har blivit mer slipat den senaste tiden eftersom det har blivit enklare att få till det. Därmed väntar sig lyssnarna att det ska vara rent och städat. Hör man på vilken jazzinspelning som helst från 50-talet med piano så är det mera troligt att det är ostämt än nystämt. Till och med på en inspelning av Bach med Sokolov hör man hur pianot blir mer och mer surt.

    Jag gillar också ofta det opolerade; det kliniskt felfria kan bli tråkigt om det inte råkar vara väldigt bra musik också.

  37. #37
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Ni som tycker att det låter hemskt, blir ni också tokiga av såna här house ackord?
    https://www.youtube.com/watch?v=ITOCVN0JXwo

    edit: när jag var punkare (typ 9 bast) så blev iaf jag tokig på house ackord, tyckte det lät prutt... transponering av ackord med sampler liksom... brrr.......

    Men nu älskar jag det

    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske den skala som alla andra instrument följer...?
    (...)
    Inte mina samplers dock och många av mina syntar har både master-tune och en fine-tune ratt

    edit: aah. jag fattar.. tror jag du menar "alla andra instrument" i låtens sammanhang?
    Senast redigerat av reSet den 2016-01-04 klockan 15:46.

  38. #38
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intonation och rytmisk precision har blivit mer slipat den senaste tiden eftersom det har blivit enklare att få till det. Därmed väntar sig lyssnarna att det ska vara rent och städat. Hör man på vilken jazzinspelning som helst från 50-talet med piano så är det mera troligt att det är ostämt än nystämt. Till och med på en inspelning av Bach med Sokolov hör man hur pianot blir mer och mer surt.

    Jag gillar också ofta det opolerade; det kliniskt felfria kan bli tråkigt om det inte råkar vara väldigt bra musik också.
    +7 bump! orättvist att jag lyckades tajma mitt inlägg ~2 sekunder efter ditt....

  39. #39
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som tycker att det låter hemskt, blir ni också tokiga av såna här house ackord?
    https://www.youtube.com/watch?v=ITOCVN0JXwo

    edit: när jag var punkare (typ 9 bast) så blev iaf jag tokig på house ackord, tyckte det lät prutt... transponering av ackord med sampler liksom... brrr.......

    Men nu älskar jag det



    Inte mina samplers dock och många av mina syntar har både master-tune och en fine-tune ratt

    edit: aah. jag fattar.. tror jag du menar "alla andra instrument" i låtens sammanhang?
    Exakt! Alla andra instrument som spelar i låten.

Liknande ämnen

  1. Bara så att mina syntar vet vad som gäller. Ett slags statement.
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-11-04, 07:21
  2. Är det fel på mina öron eller?
    Av Ganryu i forum Allmänt om musik
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 10:20
  3. Hyr mina öron! (Intressekoll mastringstjänst)
    Av stryph i forum Mixning & mastring
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 08:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •