Resultat 1 till 47 av 47

Ämne: När befintliga musikprogrammen sviker, och vad som borde göras åt det

  1. #1
    DigitalSoundChips
    DigitalSoundChips är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    När befintliga musikprogrammen sviker, och vad som borde göras åt det

    Du gnider lampan och en ande kommer ur lampan. Han säger att han är musikprograms-anden, och ger dig tre valfria önskningar som han ämnar uppfylla. Vilket är det där som då beskriver musikprogrammet som du då skulle önska? Du har bara en chans här och nu, och anden väntar...

    Godag!
    Funderar på att göra något så ambitiöst som att skapa ett nytt musikprogram.

    Men innan jag tar upp svärdet och ger mig ut i denna kamp där ute, så kanske några vägledande ord på vägen vara på plats.

    Tanken på att skapa ett nytt musikprogram är knappast någon ny idé, för egen del. Tanken slog mig redan för typ 23 år sedan. Mycket tankar gick till detta, men förblev det på idéstadiet, med hundratals skisser på musikprogrammet jag tänkte mig. Men typ efter många år och tusentals timmar av utveckling av hårdvara och mjukvara som erfarenhet, så har det förmodligen blivit dags, och man har blivit gammal nog för att göra det. Tog och gjorde ett enkelt testprogram, ljudet är igång och fungerar, och programmet funkar både på Linux och Windows, och teoretiskt även på OSX. Så nu är det bara att börja koda.

    Men någonstans inser jag att det inte är särskilt inspirerade att göra en blek kopia så det som redan finns. Så frågan ä,r vad som saknas i andra program och vad som kan göras bättre, eller vad som är så bra i ett vist musikprogram, så att man inte kan överleva utan att göra något liknande i ett nytt musikprogram.

    Så vad är det som alla musikprogram misslyckas med, som tillexempel musikinstrument eller annan hårdvara lyckas meds, som dagens musikprogram borde lever upp till. Eller vad är det som kan döda kreativitet, som man önskar var pyts väck i alla musikprogram? Eller vad skulle kunna boosta kreativiteten i musikskapandet?

  2. #2
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Vad jag saknar från Hybrid Arts SMPTE track på Atarin var att man kunde skapa loopar av olika längd som kunde spelas upp parallellt. Dvs en 4 takters loop med kick, en 8 takters med snare och fills, en 16 takters med bassline, osv. Utan att behöva kopiera kunde man snabbt leka fram en grund och ett arrangemang.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag är nog fel man att uttala mig då jag fortfarande kör i Atarimiljö, så kanske finns detta redan, men säger vad jag tänker ändå: Ett enkelt post-it-block kopplat till varje instrument där man kan anteckna patchnummer (för de som inte minns efter avstängning vilket mna använde), info kring midikedjan (för att underlätta felsökning etc) och liknande.

    Svårbegripligt? Exempel: Just nu håller jag på med en låt där VX-600 spelar bas och ett gäng analoga trummisar är kopplade via dynamiskt anslag. När jag väcker studion vaknar synten på patch 1 och jag vill ha den på nummer 6. På samma sätt ska MTM nummer tre stå på route 99 osv. Poppar det upp en liten inforuta om nödvändig manuell switch-info skulle jag gilla det.

    Annars mest önskningar om skippande av "lull-lull". Enkelt är snyggast.

  4. #4
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag saknar från Hybrid Arts SMPTE track på Atarin var att man kunde skapa loopar av olika längd som kunde spelas upp parallellt. Dvs en 4 takters loop med kick, en 8 takters med snare och fills, en 16 takters med bassline, osv. Utan att behöva kopiera kunde man snabbt leka fram en grund och ett arrangemang.
    Är inte det "session" i ableton live?

  5. #5
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RZ-1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte det "session" i ableton live?
    Jo.

  6. #6
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Problemet är GAS. Att vela och fundera över vad som antagligen görs bättre i nåt annat program istället för att lära in programmet i ryggmärgen tar säkert alldeles för mycket av min kreativa tid i anspråk.

  7. #7
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Musikprogram verkar vara ett väldigt brett begrepp. Är det någon sorts DAW du utvecklar eller något annat? Ligger fokus på ljudsyntes eller på att arbeta med arrangering av större strukturer i tid?

    Oavsett är det olika aspekter att tänka på. Ska det vara superenkelt att använda? Ska det ha alla tänkbara avancerade funktioner gömda i menyer? Använder det insticksprogram? Kan användaren anpassa det för sina syften?

  8. #8
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    För mig som användare så måste allt vara lätt att förstå och det mesta skall gå att lösa utan manual.

    Ett nog så tidskrävande sidoprojekt men kan grafikkortet användas som DSP... Talats mycket om det ett tag förr men det kom aldrig(kanske finns en god förklaring).

  9. #9
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Jag läste för länge sen att Acustica Nebula kan utnyttja grafikkort/CUDA... har aldrig vart aktuellt för mig, vet därför knappt vad det betyder, eller hur använbart det blir i realiteten iom latency/kompensation osv.

  10. #10
    DigitalSoundChips
    DigitalSoundChips är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tackar för tipsen. Personligen är jag också inne på tanken att framför allt kunna arbeta snabbt med loopar, och har ganska långtgående tankar kring detta. Men alla intressanta influenser utifrån kan vara bra, om de känns rätt.

    En av målsättningarna är att skapa ett mer snabbjobbat program, som arbetar med loopar. Tanken är att komma igång och få till ett användbart musikprogram snabbt. Med en tillräcklig bra grund, så att programmet får användare snabbt, utan att jag behöver programmera i flera år, innan detta händer.

    Så min tanke för att folk skall vilja använda programmet snart, är att göra ett program som är klippstabilt, och är snabbanvänt och inspirerade till kreativitet, så programmet inte ser ut som en schweizisk armékniv. Snabbhet och kreativitet, är viktigare för mig än att det skulle kräva en kurs i japansk programmeringsmetodik för att använda programmet.

    Tänker mig ett program som ger lite retrovibbar, fast i en helt ny tappning. Mer minimalistiskt och flexibelt. Och med något gränssnitt typ i en mix inspirerat någon stans mellan bladerunner, Atari 2600, och ralph lundstens sequencer...
    https://www.youtube.com/watch?v=VfDr9zaO_TQ

    Fick en märklig idé här, för en stund sedan, och har programmerat några grafik/sequencer rutiner för att testa ideén, och det ser lovande ut. Funderar om jag skall lägga upp programmet så folk kan testa. Men som sagt, programmet är verkligen i startgroparna, så det är inte mycket till värden, men alla projekt börja alltid med ett första spadtag. Jag har en plan med det hela. Vad det blir är en helt konfigurerbart gränssnitt, fast inom strikta enkla men flexibla regler. Jag har letat efter något unikt som kan motivera folk att använda programmet, och detta kan vara konceptet.

    Får väl tacka...
    oberdada för att utmana mina gränser lite, och för att svara så kommer man kunna anpassa det för sina syften, fast på en helt ny nivå än vad vi sett tidigare, den nya tanken som jag kom på för en stund sedan ändrar "allt" :-)

    Och machinepop för att ge mig vatten på min kvarn till att minimalt är bra.

    Även tanken från Modellear om att gåra det så enkelt att man klarar sig utan manual, får se hur jag lyckas med det, detta kommer bli enkelt att använda när man fått det visat för sig, med detta som jag har på lut just nu är ganska psykadeliskt (men jag håller inne med exakt vad, men det kommer att visa sig så såning om när folk använder det).

    Tanken från depulse om att enkelt arbeta med loopar ger mig vatten på min kvarn. Och det kan nog vara bra att kunna ha olika längder på looparna, även om att låsa looplängderna stenhårt kan vara bra ur det perspektivet att man vill skapa klubbmusik som skall användas till att DJ:as. Skall försöka få till en intressant mix av det.

    Hur viktigt är det att kunna styra MIDI prylar? Jag funderar på om jag skall lägga in stöd för MIDI tidigt i programmet. Tanken är att ge stöd för att trigga samplade loopar, och att programmet har inbyggda syntar och trummaskiner och effektenheter. Men det svåra är att avväga vad som skall göras först, tillsammans med ett övervägande av hur lång tid saker tar att genomföra. En sak som jag ser enorma fördelar med är att helt skippa stöd för VST. För egen del ser jag det lite som en cancersvulst för nya musikprogram, i jämförelse med ett eget nytt pluginformat, jag har ett litet koncept för att få till ett nyttpluginformat med fler möjligheter och som är helt cross platform, så samma plug funkar i till alla plattformar som musikprogrammet kommer att stödja.

    Men hur som helt, så är verkligen allt i sin linda, så verkligen allt kan hända om det känns motiverat stilmässigt och tidsmässigt.

  11. #11
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Egna instrument + effekter, både hårt och mjukt, är en central del iaf för mig. Och då har jag ändå inte lagt speciellt många tusenlappar på plugins.

    Men jag gillar loopar! Såna jag spelat in själv, dvs. Både audio och midi.

    Att kunna blanda linjär multikanalsinspelning av audio + looptänk.
    Senast redigerat av RZ-1 den 2015-12-19 klockan 23:03.

  12. #12
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Jag gillar hur du tänker! Gillar minimalismen, enkelheten (snarare än att drunkna i möjligheter), och att konceptet är koncentrerat kring loopar.

    Ja, lägg gärna in stöd för MIDI. Om jag personligen skulle använda ett DAW, vilket jag troligtvis kommer att göra framöver, så är det enbart för att styra externa/outboard synthar via MIDI och CV/Gate. Jag kommer inte att använda plug-in synthar, tror jag, eller kanske. Jag tillhör kanske minoriteten i det tänket. En hybrid mellan båda världarna är kanske bäst tror jag.

    Jag hoppas isåfall på att ditt program kommer att ha stöd för Emagic Unitor 8/AMT 8. Jag har flera sådana enheter som jag tänkt styra syntharna med via ett DAW under Mac OS X.

    Tror du ska prioritera att det fungerar på Mac OS X högst av allt, inte för att jag använder det utan jag tror att de flesta använder Mac OS X för sitt DAW. Windows är nummer två, och Linux kan du skippa.

    Det är för krångligt att få det att lira under Linux på ett användarvänligt sätt. Det är ingen som vill hålla på att starta ALSA servers eller vad det är man ska göra. Skit i Linux. Jag körde Linux i 7 år och har nu byggt ett Hackintosh system med Mac OS X Yosemite på samma hårdvara som jag körde Linux, och jag kommer aldrig i livet att gå tillbaka till Linux. Jag körde Ubuntu.

    Jag antar att du ska programmera i C++? Det är det enda alternativet om man vill kunna konkurrera med de bästa applikationerna, för man behöver full kontroll över minnes layout, kunna använda assembler, och möjlighet att nyttja prestandan i en multicore arkitektur till max, och ett objekt orienterat språk för detta. Det är som gjort för C++14.

  13. #13
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det må vara hänt att det blir krångligt att få att rulla på linux, men det vore ändå en bra idé om du vill se projektet vidareutvecklas även av andra på sikt. Så är det tänkt att vara öppen källkod eller patent och hemlighetsmakeri?

    Personligen har jag förresten inget behov av loop-program, men det verkar rätt att begränsa användningsområdet och göra något välfungerande och enkelt.

  14. #14
    DigitalSoundChips
    DigitalSoundChips är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Intressanta tankar där Andreas T. Jag får ta och kolla upp vad Emagic Unitor 8/AMT 8, är för något.

    Och minimalism blir det, fast av det slag som ökar möjlighet, istället för tvärt om. Just nu känns det typ som att spela space invader, när man navigerar i programmet efter dagen programmering.

    Jag har lite annorlunda tankar om att styra saker, någon gång under programmets gång, så kommer det förmodligen bli ett rikligt stöd för analoga prylar. Men det känns som det kommer att vara viktigt att man inte skall känna sig handikappad i musikprogrammet, bara för att man inte har det kopplat till extern hårdvara. Även musikskapande "på bussen" skall funka tycker jag. Även om MIDI och CV Gate kan få vara med också. Frågan är mest i vilken ordning sakerna blir till.

    Och jo, jag är väl införstådd i realtidsprogrammering. Så jag är tillräckligt torr bakom öronen för att lyckas ro detta i hamn :-) Är i botten hårdvaruutvecklare, ända ner till Kisel om det så skulle behövas.

    Men det kan ju vara bra och uppmärksamma att äpple versionen blir till. Men behöver an mac och kompilera på och för det behövs det kulor om det skall bli av.

    Just nu så kompilerar exakt samma kod, på Linux och windows, då jag redan gör det med jämna mellanrum. Det är inget större extraarbete, och görs på ett par minuter om andan faller på. Får se om jag kan få en mac i nätverket också, så jag kan kompilera där med.

  15. #15
    DigitalSoundChips
    DigitalSoundChips är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Bra frågor där oberdada.

    Jo, det kan ju vara bra med fler programmerare. Och det vore ännu bättre om de fick en lön också :-)

    Jag funderar på att få till en öppenhet, hemlighet och lön för arbete samtidigt. Hemlighetsmakeri i all ära, men ibland är hemligheter mest i vägen, det enda man vill är att folk inte skall tjäna pengar på ens arbete medans man själv står med lång näsa, medans andra tar åt sig äran och succén.

    Jo fokus på enkla fungerande saker som gör jobbet samtidigt som det inspirerar. Och jag tror att saker behöver vara snabbanvända för att öppna för full kreativitet.

    Fokuset på loopar är mest för att jag vill göra ett musikprogram där man kan skapa nya låtar lika snabbt som de kan spelas upp, eller ännu snabbare. Jag tror nämligen att man som musiker tappar kontakten med vad man håller på med, om man hör musiken fler gånger än nödvändigt. Lyssnar man för många gånger, så ändras perceptionen, och man kan inte längre höra vad andra personer upplever när de hör musiken.

  16. #16
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Emagic Unitor8 och Emagic AMT8 är rackbaserade enheter som har 8-IN och 8-OUT MIDI portar, samt en USB anslutning till dator. Det är gamla enheter, men de har extremt tajt timing vilket gör att de används än idag. Det anses vara något av det bästa som går att få tag på (begagnat då.) Upp till 8 st enheter kan seriekopplas med varandra.

    Så om man har ett DAW och vill kunna styra MIDI parken snor tajt så är det här en lösning som gillas av många. Det är proffsgrejer.

    Här kan man läsa mera:
    http://www.soundonsound.com/sos/apr9...s/unitor8.html

    Du kanske ska koncentrera dig på MIDI eller CV/Gate styrning senare kanske, när ditt DAW lirar bra.

    Det är nog vanligt att man vill kunna ansluta en klaviatur via (USB) MIDI till DAW systemet för att kunna spela in noterna, inte bara klicka i dem med musen även om det också kan funka ibland, som "på bussen."

    Du kan testa att installera en Hackintosh med Mac OS X Yosemite. Xcode är gratis, finns på system skivan! Det är rätt goda chanser att du kan köra på samma hårdvara som Linux maskinen.

  17. #17
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RZ-1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag läste för länge sen att Acustica Nebula kan utnyttja grafikkort/CUDA... har aldrig vart aktuellt för mig, vet därför knappt vad det betyder, eller hur använbart det blir i realiteten iom latency/kompensation osv.
    är kort för att trådskaparens skull /Inte ta fokus från...

    Det är till exempel man har en skruttig gammal dator så kan man kanske driva något för att frigöra resurser till processorn Exempelvis ett Reverb.

  18. #18
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DigitalSoundChips Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fokuset på loopar är mest för att jag vill göra ett musikprogram där man kan skapa nya låtar lika snabbt som de kan spelas upp, eller ännu snabbare. Jag tror nämligen att man som musiker tappar kontakten med vad man håller på med, om man hör musiken fler gånger än nödvändigt. Lyssnar man för många gånger, så ändras perceptionen, och man kan inte längre höra vad andra personer upplever när de hör musiken.
    De flesta uppskattar nog ett snabbt och lättjobbat program, så det tycker jag du ska sträva efter. Du har ju rätt i att man uppfattar musiken annorlunda vid andra lyssningen än vid första. Det samma gäller ju för en lyssnare som har hittat en favoritlåt att spela på repeat. Steve Reichs It's gonna rain, ett klassiskt exempel på loop-musik, låter en som lyssnare skifta uppfattning av ljuden under styckets gång. Först hör man orden som repeteras, efter en stund hör man dem som melodier och brus av frikativa konsonanter utan att längre förstå meningen.

    Fenomenet att man tappar distans till sin musik för att man har lyssnat för mycket på detaljer är bekant. Det är något vi musiker måste lära oss komma förbi, bland annat genom att ta pauser och börja om på projektet.

  19. #19

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av DigitalSoundChips Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En av målsättningarna är att skapa ett mer snabbjobbat program, som arbetar med loopar. Tanken är att komma igång och få till ett användbart musikprogram snabbt. Med en tillräcklig bra grund, så att programmet får användare snabbt, utan att jag behöver programmera i flera år, innan detta händer.
    En fråga: har du tittat på Ableton Live, Numerology eller någon av alla de olika sequencers som finns till iOS? Som ett par av inläggen ovanför nämner så är session view i Live i grunden en loopsequencer, och även om du inte vill göra en klon så kan det vara värt att se hur andra har angripit liknande problem.

    "Arbeta med loopar" kan ju betyda allt från Steve Reich till Swedish House Mafia, eller för den delen DJ Shadow, Tangerine Dream eller Young Gods, så det spänner över ett ganska brett fält.

    Själv skulle jag nog strunta i allt som handlar om egna pluginformat, skriva egna syntar eller effekter, eller konfigurerbara gränssnitt och istället bygga prototyper i Max, CSound, vvvv, OpenFrameworks eller något liknande. Är det i första hand sequencers du vill göra så är det processorsnålt och att snabbt kunna ändra gränssnittet är nog viktigare än maximal prestanda. (Nu låter det som du redan kommit en bit på väg, dock.)

  20. #20
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Hur ett bra musikprogram skulle se ut är jag kanske inte rätt peson att svara på.
    Men en sak känns viktig: Håll dig till befintliga standarder; uppfinn inte hjulen igen.

  21. #21
    DigitalSoundChips
    DigitalSoundChips är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Andreas T jag tackar för tipset om Mac OS X Yosemite, får se om när jag jag kan få användning av informationen.

    Det var också intressant det där med MIDI och timing. Lustigt att det där med timing fortfarande kan vara ett problem. Men jag kan samtidigt förstå varför.

    Ljudprogrammering är typ det enda vanliga sakerna i en dator, som behöver realtidsprogrammering för. Typ om man håller på med grafik är det inte lika känsligt, samtidigt som de har egna kretsar för grafikberäkningar. I ljudvärlden har man fått förlita sig på operativsystemet, vilket man inte direkt kan påverka i en vanlig dator. Så det kan vara en aspekt till att ett äpple är mer stabilt för detta, har dock inga egna erfarenheter kring det, så jag kan inte uttala mig om OSX utan att det blir spekulationer.

  22. #22
    DigitalSoundChips
    DigitalSoundChips är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fråga: har du tittat på Ableton Live, Numerology eller någon av alla de olika sequencers som finns till iOS? Som ett par av inläggen ovanför nämner så är session view i Live i grunden en loopsequencer, och även om du inte vill göra en klon så kan det vara värt att se hur andra har angripit liknande problem.

    "Arbeta med loopar" kan ju betyda allt från Steve Reich till Swedish House Mafia, eller för den delen DJ Shadow, Tangerine Dream eller Young Gods, så det spänner över ett ganska brett fält.

    Själv skulle jag nog strunta i allt som handlar om egna pluginformat, skriva egna syntar eller effekter, eller konfigurerbara gränssnitt och istället bygga prototyper i Max, CSound, vvvv, OpenFrameworks eller något liknande. Är det i första hand sequencers du vill göra så är det processorsnålt och att snabbt kunna ändra gränssnittet är nog viktigare än maximal prestanda. (Nu låter det som du redan kommit en bit på väg, dock.)
    Jo jag håller med om att använda så lite processorkraft som möjligt är viktigt för om sakerna skall funka bra live, och få bra respons i prylarna. Men detta är precis anledning till att jag vill göra ett nytt pluginformat. Exakt vad jag tänkt göra förblir hokus pokus, en bra tag framöver.

    Men varför är det viktigt att kunna konfigurera gränssnittet när man håller på med loopar? Vill du eller någon annan utveckla?

  23. #23
    DigitalSoundChips
    DigitalSoundChips är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ett bra musikprogram skulle se ut är jag kanske inte rätt peson att svara på.
    Men en sak känns viktig: Håll dig till befintliga standarder; uppfinn inte hjulen igen.
    Men vad gör man om befintliga standarder är problemet?

    Jag tror det går utmärkt att skapa nya standarder, så länge man dokumenterar hur andra kan använda det.

    Jag har dock kommit över mitt komplex att hålla mig till standarder och tänker bryta alla reglerna i boken. Det enda jag inte tänker bryta är regler för realtidsprogrammering. Typ att ljudet börjar hacka, eller är som en disträ farsa bakom morgontidningen är ingen merit i dessa sammanhang.

    Exakt varför skall man hålla sig till standarder? Hur kunde Reason bli världens mest säljande musikprogram och samtidigt skita i standarder? Självklart vill man kunna ladda in olika samplingar, och skapa mp3 filer och lite sånt.

    No hard feelings, men en dåligt råd, förblir ett dåligt råd. Särskilt om standarder medför att man inte kan bli plattformsoberoende. Att samtidigt frivilligt jamsa med in i Vendor lock-in känns si sådär.

    Jag har högre ambitioner än att skapa en dålig kopia, av andra bra program som gör vad de ska. Jag tänker mig att jag skapar ett program som gör något annat, på ett sätt som jag tror är bättre. Vi får se vad det blir.

  24. #24
    DigitalSoundChips
    DigitalSoundChips är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Liten läges rapport.

    Typ utvecklingen av programmet började för ett par dagar sedan, även om jag har värmt upp i många år

    I förrgår gjorde jag en liten sequencer editor, och det funkar fint.

    Igår stötte jag dock på patrull, hade inte tänkt igenom riktigt hur jag skulle lösa detta med BPM och timing. Har arbetat mest med inbyggda system och egendesignad hårdvara förut, så detta är lite annorlunda. Men jag kom på hur jag skall göra förut när jag var ute och gick. Det blir att göra programmet 100% sample exakt, för triggning av saker.

  25. #25
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av DigitalSoundChips Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vad gör man om befintliga standarder är problemet?

    Jag tror det går utmärkt att skapa nya standarder, så länge man dokumenterar hur andra kan använda det.

    Jag har dock kommit över mitt komplex att hålla mig till standarder och tänker bryta alla reglerna i boken. Det enda jag inte tänker bryta är regler för realtidsprogrammering. Typ att ljudet börjar hacka, eller är som en disträ farsa bakom morgontidningen är ingen merit i dessa sammanhang.

    Exakt varför skall man hålla sig till standarder? Hur kunde Reason bli världens mest säljande musikprogram och samtidigt skita i standarder? Självklart vill man kunna ladda in olika samplingar, och skapa mp3 filer och lite sånt.

    No hard feelings, men en dåligt råd, förblir ett dåligt råd. Särskilt om standarder medför att man inte kan bli plattformsoberoende. Att samtidigt frivilligt jamsa med in i Vendor lock-in känns si sådär.

    Jag har högre ambitioner än att skapa en dålig kopia, av andra bra program som gör vad de ska. Jag tänker mig att jag skapar ett program som gör något annat, på ett sätt som jag tror är bättre. Vi får se vad det blir.
    Ja jag utgår såklart från vad jag önskade i ett program, vilket faktiskt var din inledande fråga. Och ett program som tex inte stöder VST skulle jag inte ens titta åt.

  26. #26
    DigitalSoundChips
    DigitalSoundChips är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja jag utgår såklart från vad jag önskade i ett program, vilket faktiskt var din inledande fråga. Och ett program som tex inte stöder VST skulle jag inte ens titta åt.
    Förmodar då att till exempel Reason till exempel inte är ett alternativ ur din synvinkel. Det var inte meningen att racka ner på dina önskningar på något sätt. Men Jag uppfattade det som att du gav mig en direkt rekommendation.

    Ur en rent filosofisk synvinkel så verkar folk vilja ha det som fungerar, i högre grad än det som är standard.

    När reason kom ut på marknaden, var PC datorer näst intill omöjliga att få någon vettig timing med. Vid denna tiden var nog till och med en gammal atari med cubase ett betydligt stabilare alternativ för MIDI. Och så kan nu vara i många fall än till denna dag. Så jag förmodar utan att exakt veta, att gossarna i stockholm resonerade som att ända sättet att komma runt skiten, var att inte arbeta i realtid, för PC datorerna inte klarade av det tillfredsställande.

    Det jag önskar göra är att lösa detta timing-problem, på ett nytt sätt. Jag har en idé jag tror är bättre, som kräver att jag skiter i VST. Jag har detta med att kunna arbeta live som oerhört viktigt. Men självklart exkluderar man en massa användare. Min tanke är att det kanske finns en grupp användare som vill kunna arbeta live, som kan tänka sig offra högra benet för att få detta. Men det är ett halvt antagande från min sida.

    Hoppas kunna offra en bonde för att klippa damen.

  27. #27
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Jag önskar dig all lycka till och hoppas att du hittar något som är tillfredsställande att utveckla och blir något som får en hängiven användarbas.
    Själv håller jag mig till Cubase, något som har fungerat (och är standard) för mig i över 20 år.

  28. #28
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    DSC; Måste tyvärr meddela att du målar upp en mycket bristfällig och totalt felaktig bild i din s k historieskrivning. Som i många andra fall jag sett. Reason är t ex sample accurate sedan starten, vad menar du med inte realtid? Latencyproblem förekommer framför allt på (dåligt konfade) PC. En historieskrivning utan macdatorer är för övrigt helt pointless. Midimässigt så är det en otroligt seglivad myt att Atari skulle varit 'bättre' än PC och Mac. Detta har aldrig varit sant. Atari var en intressant uppstickare på grund av bra prestanda till lågt pris, men den har aldrig objektivt sett varit 'bättre' än någon annan datorlösning. Det känns som att din research skett för mycket hemma på kammaren utan nödvändiga yttre intryck. Redan 1985 fanns stora och fungerande visioner om sequencing på alla då tillgängliga datorplattformar; flerfaldigt fler än vad som finns idag. Detta säger inte att du inte skulle kunna komma med bra idéer men förvanska inte historien tack. Man kan t ex knappast säga att snabba bilar inte fanns förrän Koenigsegg kom. Personligen ställer jag mig allvarligt frågande kring hela idén att musikprogrammen skulle 'svika'. Det mest svekfulla prgram jag testat är i så fall Steinberg Pro-12, på just Atari. Det kraschade osunt ofta.

  29. #29
    Mattis
    Mattis är inte uppkopplad
    Mattiss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ursäkta om det det är halvt OT, men hade det gått att göra ett ljudkort innehållandes en analog synt?
    Kanske redan gjorts eller är det omöjligt?

    Äh förresten, det går nog. Någon utav alla analoga syntar med USB måste ju även kunna agera ljudkort.
    Men om man snackar om internt ljudkort, finns det något sådant där?

  30. #30
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Mattis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ursäkta om det det är halvt OT, men hade det gått att göra ett ljudkort innehållandes en analog synt?
    Kanske redan gjorts eller är det omöjligt?

    Äh förresten, det går nog. Någon utav alla analoga syntar med USB måste ju även kunna agera ljudkort.
    Men om man snackar om internt ljudkort, finns det något sådant där?
    Sidchippet i Commodore 64 är ett.

  31. #31
    DigitalSoundChips
    DigitalSoundChips är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Mattis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ursäkta om det det är halvt OT, men hade det gått att göra ett ljudkort innehållandes en analog synt?
    Kanske redan gjorts eller är det omöjligt?

    Äh förresten, det går nog. Någon utav alla analoga syntar med USB måste ju även kunna agera ljudkort.
    Men om man snackar om internt ljudkort, finns det något sådant där?
    Man skulle kunna göra det naturligtvis, det svåra är att PCI-e bussen inte är helt enkel att använda, i alla fall inte på något billigt sätt. PCI-e är ingen vanlig databuss utan mer som en nätverksport med pakethantering.

  32. #32
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sidchippet i Commodore 64 är ett.
    HardSID finns/fanns som pci-kort.

  33. #33
    DigitalSoundChips
    DigitalSoundChips är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Här är lite vad som gjorts och vad som komma skall i programmet.

    Hittills så kan man kan man editera noter i notrullen, spela in och spela upp musiken och ändra värden på reglage och annat.

    Just nu är jag inne på att fixa mycket som har med grafiken i programmet att göra. Så det kommer nog bli en massa ommöblerande i programmet, innan jag hittar ett workflow som jag gillar. Hittills så har jag förlitat mig på tangentbordet som användarinterface, så de sakerna skall upp på skärmen som klickbara knappar och annat, typ play, stop, record mm. Häftig ljudsyntes, lyser just nu med sin frånvaro i programmet. Blir annat som får komma på plats först. Kan ändå kan testa grundläggande saker över MIDI eller ljudmaskineriet som piper i datorn (låter mest som ett TV spel från 80-talet just nu). Har hittills mest blivit lite slöprogrammerande framför datorn, men får väl upp ångan snart när jag kommer in på vecka 3 i mitt programmerande, och när man ser att programmet börja påminna om något som kanske skulle kunna kallas ett musikprogram.

    Men vad jag tänkt hittills, är att det kommer bli ett program för mer sporadiska användare av musikprogram, så programmet kommer att kunna köras från USB på vilken dator men vill, utan några som helst krav på drivrutiner eller extern hårdvara.

    Så saker som återstår är att lägga in är en mixer, ett arrangemangsfönster, och ett rack där man kan släng upp inbyggda virtuella rackenheter. Typ sampler, trummaskin, ett par olika syntar, reverb, delay, mixer med EQ och annat.

    Och EQ blir av den mer virtuella analoga sorten. Så filtren blir inga vanliga FIR, IIR eller FFT filter, utan emulering av riktiga analog elektronik istället, kanske lockar någon. Och så tänker jag också att man skall kunna slänga in ett virtuellt modulärt system i racket, som typ ett doepfer system till funktion och utseende.

    Men det är mycket som INTE kommer att erbjudas som jag skalar bort, sådant som har att göra med att sitta och arbeta i en studio, och lägger mitt fokus helt och hållet på laptop och att kunna gör musik på datorer utan att behöva installera mjukvara och hårdvara. Och sedan kommer fokus ligga på att låtformatet som man sparar och laddar låtar i, blir 100% självförsörjande, så att man kan skicka en låt till polaren och alltid 100% av gångerna kan spela och ända alla delar i musiken (Där ryker VST stödet). Och sen blir det nog någon player, för att kunna köra musiken i spel (är datorspelsindustriskadad), och där rök VST stödet en gång till.

    Blir tvungen att "hugga av" massa önskvärd funktionalitet, för att uppnå något 100% portabelt. De som vill göra annat, har förmodligen något som de hellre använder för det ändamålet. Så detta blir något för de som sitter på känd eller okänd dator, och vill att programmet alltid skall fungera oavsett vad, och något för den mer sporadiska användaren som råkar hitta sin USB med programmet på, och vill spela upp några gamla låter utan att gå in i "installationsläge" och installera programvara i 2-3 timmar innan låtarna kan spelas upp. Så om de bara har kvar USB minnet så kan de start upp programmet och spela lite gammalt material, oavsett vilken dator de sitter vid. Så f*ck you installation, specialkonfigurerad dator, och extrahårdvara.

    När det kommer till virtuella syntar i programmet så har jag, kod från hårdvarusynt som jag gjort, som förmodligen kommer göra repris i detta programmet. Får se vad det blir. I alla fall är något i görningen inne på slutet på vecka 2.

  34. #34
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Vad använder du för programmerings språk?
    C?
    C++ (03/11/14)?

    Vad använder du för GUI?
    Qt?
    GTK+ eller gtkmm?

    Vilken data typ använder du för att internt representera sample frames för signaler som representerar ljud?
    IEEE754 Single Precision (32-bit)?
    IEEE754 Double Precision (64-bit)?
    32-bit integer?

  35. #35
    DigitalSoundChips
    DigitalSoundChips är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad använder du för programmerings språk?
    C?
    C++ (03/11/14)?

    Vad använder du för GUI?
    Qt?
    GTK+ eller gtkmm?

    Vilken data typ använder du för att internt representera sample frames för signaler som representerar ljud?
    IEEE754 Single Precision (32-bit)?
    IEEE754 Double Precision (64-bit)?
    32-bit integer?

    Själv programmerar jag C kod, får se om jag känner behov att gå över till C++ senare. Men vissa saker är i C++ för att få full plattformskompatibilitet för OSX och Windows.

    Sen använder jag inget GUI toolkit, kör istället för-renderad hårdvaruaccelererad grafik med hårdvarublitter, som automatiskt går över till processorn om inte datorn har stöd för hårdvaruaccelerering. Vill inte att programmet ser ut som ett "windows program", så mycket kommer förmodligen göras i förväg i 3D program, i isometrisk 3D. Och så ritar jag vissa saker som kurvor och linjer och annat över grafiken där det behövs.

    Vad jag skall köra för typ av beräkning i DSP maskineriet har jag inte bestämt ännu. Det blir nog att jag eventuellt gör vissa saker som flyttal om det behövs, inte annars. Typ vanliga flyttal ger 24 bit upplösning om man håller sig mellan -1 till 1, men då kan jag lika gärna köra fixed point beräkningar med 32bitars heltal. Vissa bibliotek som jag kanske kommer använda kräver dock 64-bits flyttal, så att man kan timestretcha och ändra pitch hur man vill efter envelope, så man kan flytta saker i tid i samplingar med mera. Dock inget jag kommer lägga in i programmet den närmsta tiden.

  36. #36
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DigitalSoundChips Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vissa bibliotek som jag kanske kommer använda kräver dock 64-bits flyttal, så att man kan timestretcha och ändra pitch hur man vill efter envelope, så man kan flytta saker i tid i samplingar med mera. Dock inget jag kommer lägga in i programmet den närmsta tiden.
    Vad är det för bibliotek?
    FFTW är intressant om man har behov av FFT.

  37. #37
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Man kan skriva egna FFTer för den specifika hårdvaran, kan bli mer effektivt så.
    Jag gjorde det för några år sedan, på Ericsson.

  38. #38
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är nog fel man att uttala mig då jag fortfarande kör i Atarimiljö, så kanske finns detta redan, men säger vad jag tänker ändå: Ett enkelt post-it-block kopplat till varje instrument där man kan anteckna patchnummer (för de som inte minns efter avstängning vilket mna använde), info kring midikedjan (för att underlätta felsökning etc) och liknande.

    Svårbegripligt? Exempel: Just nu håller jag på med en låt där VX-600 spelar bas och ett gäng analoga trummisar är kopplade via dynamiskt anslag. När jag väcker studion vaknar synten på patch 1 och jag vill ha den på nummer 6. På samma sätt ska MTM nummer tre stå på route 99 osv. Poppar det upp en liten inforuta om nödvändig manuell switch-info skulle jag gilla det.

    Annars mest önskningar om skippande av "lull-lull". Enkelt är snyggast.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tomtrax.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	42,9 KB 
Id:	63981

  39. #39
    Mattis
    Mattis är inte uppkopplad
    Mattiss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av RZ-1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HardSID finns/fanns som pci-kort.
    Se där, intressant.

    Så utifrån det som DSC sa så skulle en äkta och priseffektivare databuss kunna öppna upp marknaden igen för dylika ljudkort?

  40. #40
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Mattis: Det är väl bara att slänga in nåt glue logic chip som interfejsar på lämpligt vis mellan pci(e) och-vad-man-nu-har på andra sidan. Måste finnas färdiga implementationer för sånt.

    DSC: kör på med projektet. Det lät väldigt intressant med nyskapande ideer och vinklingar inledningsvis men i din senaste uppdatering tycker jag det låter mer som du gör ett nytt Reason. Hoppas jag har fel

  41. #41
    olsner
    olsner är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Eftersom jag är för lat för att välja ett program vilket som helst (Reaper? Ableton?) och lära mig använda det ordentligt har jag också funderat på att bygga eget. Nuvarande tankar är att det ska vara loop-baserat, med ett enkelt text-UI med kryptiska vim-liknande kommandon. Sen får man exportera sin session till ett "riktigt" program för att putsa och mastra om man mot förmodan försöker sig på att göra något seriöst med det.

    (Siktet är alltså ett fulhack som inte ska passa någon annan än mig själv, men jag lär lägga upp koden på github när det går att bygga/köra och det faktiskt gör någonting.)

    Det borde kunna vara väldigt enkelt. I praktiken tänker jag att det som programmet gör är att forwarda input ihopmixat till output, spela upp ett antal loopar kontinuerligt som också går in i mixen, och sen underhålla en buffert bakåt för varje input-kanal där man kan plocka upp saker som man vill loopa. Typ "jamma" fritt och om du hör nåt som verkade bra så har du en knapp för att börja loopa det du spelade in i den sista takten (eller t.ex. förr-förra, om det blev bättre då). Inspelningen stoppar aldrig så länge programmet är igång, men det ska vara lite smart och klippa bort tystnad och ha nån noise gate så det inte tar onödiga mängder ram och disk.

    Effekter lär jag inte lägga in i första taget - men jag har haft lösa tankar på GPU-baserade effekter. Mest för att man då verkar få marginaler att göra saker på dummare sätt med fler beräkningar. I mina enkla experiment med CUDA verkade man också få rätt rimlig latency för en roundtrip till grafikkortet. Ca 0.1ms för fft+ifft plus överföringar åt båda håll om jag minns rätt. Tillräckligt lite att det inte är uppenbart dödfött från början iaf.

  42. #42
    guda
    guda är inte uppkopplad

    Senior
    Att det ska vara någon ide att använda grafikkortet bör du acceptera lite latency om du vill ha någon glädje av accelereringen.
    De flesta ljudoperationer är väldigt sekvensiella vilket inte gör det enklare i CUDA-fallet.
    Det var snack om att använda grafikkort med för några år sen i pluginkretsar men det förkastades då för att det inte passade området.
    Det kan ha hänt en hel del senaste tiden vad det gäller latency dock.

    Jag skulle inte tolka skriva eget program som den lata vägen
    Har du tittat på om formaten för att spara till de stora programmen ens är öppna och i så fall lätta att förstå. Jag skulle tro att exportera till ett annat än sitt "native"-format är rätt så arbetssamt. Det innebär att du i praktiken också anpassar dig till vad som är möjligt i det programmet och då är du redan där och måste lära dig programmet i alla fall, det du ville undvika från början.
    Å andra sidan är jag helt på att det skulle vara roligt hobbyhackande och potentiellt sett användbart program.

  43. #43
    Nogroove
    Nogroove är uppkopplad nu

    Senior
    Hmm, hade det egentligen inte bara vart smidigast att skapa en form av multikanals-sampler med sequencer funktion och några filter och som det är möjligt att spela in direkt till, eller importera wav/mp3/andra format i?
    Är det ändå bara tänkt att arbeta med loopar så borde väl en sådant upplägg vara det smidigaste?
    Tyckte hela idén lät i stil med hur en Roland sp-sampler funkar fast i mjukvaru form.

  44. #44
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Se till att allt som går att göra med audio också gör att göra med videofiler. ableton live stoppade in det som en kul grej men utvecklade det verkligen inte. det är buggigt och hänger sig. men att kunna sitt med sin daw och choppa, timestretcha och pitcha videoklipp är jävligt maxxat. och sen när låten är klar så har man ju en musikvideo som en bonus med.

    Jag skulle också upskatta om man kan switcha mellan vanlig pianoroll editor och musiktracker modellen med tabulaturer ( exempel på trackerinterface renoise m.m.)

  45. #45
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se till att allt som går att göra med audio också gör att göra med videofiler.
    Det vore ju kul, men antagligen icke-triviellt att lösa. Video är så mycket mer komplicerat än ljudsignaler när det gäller sådant som att ändra hastighet. Man skulle verkligen inte komma på tanken att frekvensmodulera avspelningshastigheten på en film i audiohastighet!

    Gör bbcut något av det du tänker på?

  46. #46
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det där med video är min stående feature request på Reason sedan 2001 :-) Vore drömmen

  47. #47
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Jätten jag sitter och leker med Serato DJ och där har faktiskt alla ljudeffekter en tillhörande videoeffekt. Lägger du på ett delay på ljudet så får man en "delay-ig" videoeffekt också

Liknande ämnen

  1. Borde man ha en Memorymoog?
    Av KaptenStofil i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2014-08-23, 00:21
  2. Buchla.com rear ut befintliga 200e-moduler
    Av hasparigus pink i forum Modularer & sånt
    Svar: 116
    Senaste inlägg: 2014-08-22, 15:02
  3. RES-4, alla borde ha en... =)
    Av rydan i forum Modularer & sånt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-09-07, 01:25
  4. semiOT: Hur en synth BORDE se ut
    Av Imported Johannes i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-05-18, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •