Sidan 25 av 25 FörstaFörsta ... 15 21 22 23 24 25
Resultat 1 441 till 1 483 av 1483

Ämne: Syncussion SY-1 klontråden

  1. #1441
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av hblomman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Switchade nätagg är djävulens uppfinning!!

    Hade ett oljud från mitt linjära labb-agg oxå innan jag petade dit en 7812 på ingående 12v.

    Nu har jag moddat 2st med 7812 och resultatet är lika bra på bägge.

    Vet inte hur man postar bilder från fånen, men Jon har fått bilder på min "moddade".
    Hur såg det här ut egentligen? Har testat lite, men har fortfarande hörbart switchat oljud.

  2. #1442
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur såg det här ut egentligen? Har testat lite, men har fortfarande hörbart switchat oljud.
    Jag körde Blommans mod (se bild) och det funkar fint.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8749.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	279,7 KB 
Id:	75461  

  3. #1443
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Fick du bort det switchade oljudet då? Inte bara vanligt brus som försvann?

    Nu placerade jag den inte just där utan vid ingångsjacket för ström, men det borde väl inte påverka tycker jag. Jag upplevde det switchade ljudet som högre efter modden, men det kan ha berott på att bruset dolde det tidigare.

  4. #1444
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Hmmm...ganska säker på det. Problemet med hiss i volym-reglarna försvann helt när jag gjorde denna modden - det är något i alla fall uppfattar som switchat oljud? Kan dubbelkolla ikväll och kanske posta nåt ljudexempel.

  5. #1445
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Gör gärna det! Bruset försvann för mig, men inte oljudet från det switchade.

  6. #1446
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gör gärna det! Bruset försvann för mig, men inte oljudet från det switchade.
    OK, här är en liten snutt när jag fadar upp en oscillator i taget med output-reglarna. Kör ifrån en Clas Ohlson Switched model 9825-LV (item 32-2316) PSU.
    syncussion.mp3

    En sån här alltså:
    http://www.amplus.com.hk/power_9825lx_multi_output.htm

  7. #1447
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det där lät ju inte så dumt. Skall testa att sätta 7812 där istället då så får vi se om det hjälper.

  8. #1448
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Efter lite labbande så är följande väldigt klart:

    Ha rätt nätadapter!

    Testat med fyra olika, varav den som zthee tipsade om (något från Kjell) gjorde att både brus och oljudet från switchandet försvann helt! 7812 sitter på plats den med.

    Fel adapter gav allt från störande ton till allehanda gurgel i bakgrunden.

  9. #1449
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Bra, då har vi slagit fast det.

  10. #1450
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Intressant ändå att adaptern påverkar så mycket. Med rätt adapter så blev det helt tyst med volymreglarna i botten. Med den som jag hade kört så fanns det kvar brus samt gurgel från switchning.

  11. #1451
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    den som zthee tipsade om (något från Kjell) gjorde att både brus och oljudet från switchandet försvann helt!
    Vilken var det? Jag har bara accepterat bruset utan minsta tanke på att det skulle gå att få bort.

  12. #1452
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    https://www.kjell.com/se/sortiment/e...c)-12-w-p44264 såg det ut att vara vad jag kommer ihåg.

    Men då hade jag gjort modden med en 7812 instoppad också. Notera, 7812 finns också hos Kjell.

  13. #1453
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Vart är det troligast problem om vco 1 varken hörs eller modulerar vco 2 på ena kanalen? Kass transistor?

  14. #1454
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det är precis samma funktion på båda två. Så in med multimetern på t.ex. alla ben på 4069:orna och se om det är några värden som skiljer. Både ohm och spänning kan du mäta. Om det diffar så är det förmodligen i den delen av kretsen det är fel.

  15. #1455
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Tack som fan alla!!! Tror jag köper tre stycken 7812 så att man har rätt <3

  16. #1456
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack som fan alla!!! Tror jag köper tre stycken 7812 så att man har rätt <3
    Det är inte modellen på 7812 som är viktig utan på din adapter.

  17. #1457
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är precis samma funktion på båda två. Så in med multimetern på t.ex. alla ben på 4069:orna och se om det är några värden som skiljer. Både ohm och spänning kan du mäta. Om det diffar så är det förmodligen i den delen av kretsen det är fel.
    Alla 4069 på ena kanalen har värden som skiljer sig från den andra kanalen, men filter och vco2 fungerar. Transistorerna verkar okej, osäker på om de är matchade men det kvittade väl om jag minns rätt?

    Förtydligande Edit: Om en 4069 är trasig, kommer det att påverka värdena på de andra 4069 i samma kanal? Eller är det någon annan komponent som kan vara orsaken till att värdena på alla 4069 i den kanalen skiljer sig? Ursäkta min okunskap Om jag hinner så byter jag imorgon och ser om det löser problemet. Tack för hjälpen Zthee!
    Senast redigerat av iamrucke den 2017-06-22 klockan 18:07.

  18. #1458
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Kan man beställa en extra hatt till slider av zthee tro?

  19. #1459
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kolla direkt med honom är nog enklast.

  20. #1460
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage

  21. #1461
    Aerobics
    Aerobics är inte uppkopplad

    Senior
    wow, kan man förhandsboka ett ex?

  22. #1462
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Stark produkt!

  23. #1463
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ren poesi!

  24. #1464
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Mums!

  25. #1465
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior

  26. #1466
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Herr ober, I möchte fünf dieser Geräte kaufen!

  27. #1467
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    omg. måste ha. nu. vart är köpknappen

  28. #1468
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage

  29. #1469
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Snygg!

  30. #1470
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yess!! Köpt..

  31. #1471
    Gnapp
    Gnapp är inte uppkopplad
    Gnapps avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hur var det nu? Hände detta? Kommer det att hända (igen)?

  32. #1472
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gnapp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur var det nu? Hände detta? Kommer det att hända (igen)?
    https://shop.73-75.com/syncussion-sy-1-preorder

  33. #1473
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    ^Destoppversionen inte som bilden ovan^

  34. #1474
    Nille
    Nille är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Kommer sist till festen, men har nu äntligen byggt ihop min SY-1.

    Allt verkar fungera som det ska, har moddat med ”blommans” modd (tack @kroffe). Kör med switchad 12v wall wart, men ska fixa en fast 12v. Dock är det inte jättemycket brus ut nu. Det där bruset som växer när man drar ner volympotten försvann helt med modden.

    MEN: När jag ska trimma den så är det ingen ljudsignal vid testpunkterna 1 & 2 utan bara ett starkt brum. Tänkte använda mig av den här metoden - https://www.youtube.com/watch?v=l6chonwdCk0 , och i videon så är det ju en tydlig tonsignal vid punkterna (5:54 in i videon)

    Någon som känner igen sig? Alla tips emottages tacksammast!

  35. #1475
    zarar
    zarar är inte uppkopplad
    zarars avatar
    Senior
    Nån som har koll på om det finns nån DIY euro-version? Orkar inte bygga hela igen, så att ha en halv synkussion i euro vore nice, men hade varit nice med diy.

  36. #1476
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zarar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som har koll på om det finns nån DIY euro-version? Orkar inte bygga hela igen, så att ha en halv synkussion i euro vore nice, men hade varit nice med diy.
    Fanns prototyp men såvitt jag vet nådde aldrig THCs euroklon längre än prototyp-stadiet.

  37. #1477
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zarar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som har koll på om det finns nån DIY euro-version? Orkar inte bygga hela igen, så att ha en halv synkussion i euro vore nice, men hade varit nice med diy.
    Både michigan synth works och pharmasonic säljer en eurovariant.

  38. #1478
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Hej!
    Har precis börjat bygga en och är nästan klar med "board 1" så vitt jag fattar så är det den rev1.

    Jag tycker det var väldigt förvirrande vad jag ska och inte ska göra i byggen när jag läste http://thehumancomparator.net/wordpr...l-information/ är "Rev 2 information" för att förklara skillnaderna och vad jag måste ändra på rev 1?

    Jag skippade t.ex. 10k resistorn i noise.

    To reverse the mod to an original SY-1 — Remove the diode and jumper pin 6 and 8 on the TL497.
    Är det något jag ska göra eller är det för Rev2 byggare?

    Board 1, The pinout of the noise transistor is wrong. It’s labeled as EBC from top to bottom, but it should be CBE instead. A BC547 will fit with the silkscreen and work well.
    Det antar jag att jag ska göra?


    Sen fattar jag det som att det här är den rekommenderade moden?
    https://www.dsl-man.de/display/DSO/S...r+Modification

    Är det några andra ändringar jag ska göra på rev1?

    ------

    Sen visade det sig att jag hade fått med 12st 100kB sliders från den jag köpte, men det skulle vara 6st 100kB och 6st 100kA. Kunde inte hitta sliders i BOMen så undrar om något vet var de går att hitta (finns de på mouser hade det varit kanon då jag ska göra en order där ifrån)?

  39. #1479
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Fick kontakt med säljaren. Han hade visst bara råkat ge några sliders fel så det ska lösa sig

  40. #1480
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sunflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej!
    Har precis börjat bygga en och är nästan klar med "board 1" så vitt jag fattar så är det den rev1.

    Jag tycker det var väldigt förvirrande vad jag ska och inte ska göra i byggen när jag läste http://thehumancomparator.net/wordpr...l-information/ är "Rev 2 information" för att förklara skillnaderna och vad jag måste ändra på rev 1?

    Jag skippade t.ex. 10k resistorn i noise.



    Är det något jag ska göra eller är det för Rev2 byggare?



    Det antar jag att jag ska göra?


    Sen fattar jag det som att det här är den rekommenderade moden?
    https://www.dsl-man.de/display/DSO/S...r+Modification

    Är det några andra ändringar jag ska göra på rev1?

    ------

    Sen visade det sig att jag hade fått med 12st 100kB sliders från den jag köpte, men det skulle vara 6st 100kB och 6st 100kA. Kunde inte hitta sliders i BOMen så undrar om något vet var de går att hitta (finns de på mouser hade det varit kanon då jag ska göra en order där ifrån)?
    "To reverse the mod to an original SY-1 — Remove the diode and jumper pin 6 and 8 on the TL497."

    På rev 2 finns det footprint för att löda fast en diod samt en bortplockade kopparbana som tidigare kopplade ihop pin 6 och 8 på TL497, detta för att få stopp på bruset. I Rev 1 finns inte dessa ändringar på pcbn (se bilder nedan) således finns det inget att "reversa" för Rev 1.

    Vill du ändå implementera modden så går det bra. Dock tyckte jag inte den funkade för fem ören då bland annat TL497 blev brännhet, detta rapporterdaes även av flera andra på muffwiggler som testat modden.

    Länk till post på muffwiggler, du kan starta från mitt inlägg och scrolla nedåt för att se hur det gick för folk som försökte sig på modden:
    https://www.muffwiggler.com/forum/vi...3727&start=325

    Altitude/Michigan synth works postade på muffwiggler ang modden:
    Found the problem, that 1N4001 "fix" droops the voltage, the reg gets SUPER hot quickly and the device doesn't put out nearly enough voltage for 2 voices. It should NOT be used, pin 6 should connected to pin 8 like in the original schematic. When I did this, back to normal. With it in place, the negative rail was in the low -7s with one voice card and that drop downs to -5.9 with two resulting in the malfunction.

    Someone should let him know, run 2 boards dont work right with that part installed
    Erik G här på 99an som kom på modden hade dock inte det problemet. Länk till hur du implementerar hans mod på Rev 1 finns här:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3213416

    Skillnaden på Rev 2 är alltså att kopparbanan mellan pin 6 och pin 8 på TL497 inte finns där samt att det finns footprint för en diode.



    Vill du få bort bruset ordentligt föreslår jag modden från DSLman (jag råkar faktiskt ha 1 sån färdigbyggd pcb över som du kan få köpa för 300kr vilket är samma pris som DSLman tar på sin webshop om man räknar in frakt).

    Vill du höra skillnaden med ovan mod kan du göra det här:

    https://youtu.be/ON04Ooqm4Dc

    och läsa mer om den nedan (DSLman har i princip snodd modden från stereoping och gjort en pcb bara )
    https://www.stereoping.com/syncussio...e-fix/?lang=en

    ------------------------

    "Board 1, The pinout of the noise transistor is wrong. It’s labeled as EBC from top to bottom, but it should be CBE instead. A BC547 will fit with the silkscreen and work well."

    Det är bara bokstäverna som är omkastade, själva footprinten är korrekt så det är bara att löda dit en BC547!

    ------------------------

    "Är det några andra ändringar jag ska göra på rev1?"

    Ja! För Board 1 måste du sätta dit ett annat motstånd för LFOn:
    "Board 1, The rate slider for the LFO might kill the LFO when it’s at bottom. Increase the 470Ω resistor next to it to something between 560Ω and 1k depending on your preference. This might not affect all builds."

    Sen är det några footprints som är fel på board 2, även där är det motstånd:
    "Board 2 & 3, Four resistors are marked with the wrong value – 100k and 47k instead of 22k! See image for their location, it shows the values to install."


    Det ska vara allt, nu ska jag spela SWTOR. Undrar du ngt mer är det bara att hojta till har byggt 15st tror jag ¯\_(ツ)_/¯
    Senast redigerat av aabbcc den 2020-07-09 klockan 21:29.

  41. #1481
    symptm
    symptm är inte uppkopplad
    symptms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av aabbcc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [B]

    Sen är det några footprints som är fel på board 2, även där är det motstånd:
    "Board 2 & 3, Four resistors are marked with the wrong value – 100k and 47k instead of 22k! See image for their location, it shows the values to install."


    22k är alltså korrekt och det det skall vara?

  42. #1482
    symptm
    symptm är inte uppkopplad
    symptms avatar
    Senior
    Någon som har ett obyggt kit att sälja förresten?

  43. #1483
    dannekapten
    dannekapten är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Ska man byta 470ohms motståndet till vänster om LFO speed slider på både den övre samt den undre delen av kort 1?
    Alltså nere till vänster på den övre samt under till vänster på den undre?

Liknande ämnen

  1. Syncussion på ebay
    Av sawtooth i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 106
    Senaste inlägg: 2016-09-08, 13:44
  2. Syncussion, elen sa poff.
    Av ROT i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-16, 15:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •