Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 92

Ämne: Dave Smith Instruments Pro 2

  1. #1
    deleted user

    ...

    ...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	osc.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	100,0 KB 
Id:	63464   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	waveleftright.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	96,2 KB 
Id:	63465   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	filter.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	86,3 KB 
Id:	63487  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	filterdisplay.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	96,5 KB 
Id:	63488   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	adsr.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	93,1 KB 
Id:	63528   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	lfo.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	95,4 KB 
Id:	63529  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	modmatrix_display.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	84,2 KB 
Id:	63530   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	feedback.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	101,2 KB 
Id:	63572   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	extinput.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	76,8 KB 
Id:	63573  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P2.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	87,1 KB 
Id:	63463  
    Senast redigerat av Skilling den 2017-07-16 klockan 23:05.

  2. #2
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Ska bli intressant att följa! Bra upplägg.

    Enda negativa är att det väl att det blir svårare att få tag på en begagnad efter detta.

  3. #3
    deleted user
    Härligt! Du fick dig Pro-2 tillslut Kul läsning o ser fram mot vad du kommer göra med den!

  4. #4
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det stora problemet med Pro2/P12 är att man fastnar i ljudskaparuniversumet och försvinner helt i från världen...tiden försvinner snabbt och man har bara gjort en massa ljudtrix....

    Men varför i helvete Dave inte kunde stoppat dit en effekt bypass knapp är ju förbryllande..... eller så är jag så dum i huvudet att jag inte hittat den ännu...

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Bra (be)skrivet! Marc Doty-tricksen är ju bra exempel på flexibilitet och möjligheter!

  6. #6
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...imponerad av filtersektionen, men det finns också en liten detalj som är en av de få saker jag reagerat på här. På en så avancerad synt där det känns som de tänkt på allt och lite till, hade jag gärna haft negativa värden på key amount också. Som det är nu finns det bara positiva vilket innebär att man bara kan lyfta fram högre toner, inte tvärtom. Det är en liten detalj dock, för det här är en filtersektion jag aldrig sett maken till på någon synt jag har ägt.
    Borde det inte gå att fixa med mod source "note number" och negativ amount mot filtret? Nu har jag ju ingen P2, så jag kan inte testa själv, men det känns lite som att alla modulationsmöjligheterna gör att man kan finna alternativa sätt att lösa saker på.
    Senast redigerat av Framerate den 2015-12-05 klockan 10:00.

  7. #7
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Filtret är grymt och Pro2 är ypperlig för att få till OSCar ljud ..även om OSCar har lite mer djävlar anamma i sig... men Pro2 kan ju så mkt mer.. tack vare att allt i filtret (inte enbart givetvis) är modulerbart så är den världens bästa dronemaskin.... djävlar vilka ljudfanskap som öppnar sig. Börjar man sedan modulers med osc, character, överdrive, Fm...osv... ja djävlar säger jag.....

    Har inte ens provat med externa källor... det känns nästan överflödigt.....

  8. #8
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Mycket tydlig och intressant recension Skilling!
    Med det grymma filtret, modulationsmöjligheterna och alla vågformer borde det gå att få till fantastiska ljud. Tyvärr tycker jag de videos jag sett/hört av pro 2 låter det bara "typiskt prophet"...jag skulle vilja höra lite exempel på andra, unika ljud....

  9. #9
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Är feedbacken samma som på evolver?

  10. #10
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Jag förstår dig, Skilling. Vad jag menade var att jag får känslan att de försöker VISA att p2 kan låta analogt retro, och mallen för detta är i p2:ans stamfäders kölvatten. Lite unika ljud med analog värme vill jag höra. Sen om någon demonstrerar att den kan låta som andra klassiska synthar, som Jp8, OBH Expander osv, skulle få mig att vilja ha den ännu mer. Jag har varken råd, plats eller tid att samla på mig drösvis med hårdvarusynthar. Jag vill ha en huvudsynth som klarar massor!

    Ser fram emot att få höra snippets och läsa resten av sagan..., flåt, recensionen;-)

  11. #11
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Hur är envelopes på den då? Samma som tidigare DSI?

  12. #12
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    ja ja, bortsett från det - har den några schyssta presets?



    Grym recension, Skilling. Häftigt med modulationsmatrisen, det låter som det bästa från Oberheim Matrix/OBMx?

  13. #13
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Tänkte mer på detta med de oändliga routing-möjligheterna. Det är detta som jag älskar med min OBMx, så fort du känner att "om bara X kunde styra Y" - och så går det att göra! T.ex. det inverterade keyboardet som Framerate tipsade om.

    Modulartänket fast utan sladdsallad!

  14. #14
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fast så funkar ju evolvern också... och Waldorfs burkar...

  15. #15
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ah du han klämma in ett svar i mellan... det var Lackan jag svarade på.... alltså Matriser...modularupplägg i burk
    Evolvern är ju samma... bara att pro2 har många mer kopplingar (el vad man säger?).

  16. #16
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    @Emu, jo och även ESQ1 funkar ju så, det är ju mer mängden som skiljer dem och gör en stor skillnad.

    @Skilling: Kan man lägga två likadana matriser i lager? Dvs om du vill skapa en supervild LFO-mod så patchar du LFO1 flera gånger så den modulerar så in i bänken?

    Dvs ställa in alla 16 "fria" patcherna till LFO1->OSC1 pitch? Eller ADSR1 x 16 -> LP-filter för superbranta kurvor?

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Avsnitt om Delay tillagt i recensionspost nummer 2:

    http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post2853015
    Sant om delayerna - inte så värst roliga om man inte mekar med modulationer (P12 saknar BBD-emuleringen, annars är det identiskt med det du beskriver)

  18. #18
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Under min tid med Pro-2:an så tyckte jag det var kul att temposynka ett par delayer olika och sen panna dem L/R. Kunde bli väldigt trevligt med rytmiska sekvenser. De synkade tyvärr skakigt via MIDI, men det var en fix på gång redan för några månader sen, så man får hoppas att den är släppt nu. Själv köpte jag en Usamo för att råda bot på skakigheten.

  19. #19
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Fint! En väldigt ingående recension. Sånt gillas.

    Även om jag inte ville ha dendär gasen...

  20. #20
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Bra skrivet! Bara en fråga... känns den "rätt" som monosynth eller saknar man polyfonin. (Frågan har inget med parafonin att göra, för den ser jag mest som en bonus bara).

    Hoppas det inte låter som en dum fråga.

  21. #21
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Läste någonstans att en Pro 2 funkar bra att styra en P12 Desktop med, så vill man ha polyfoni finns ett hyfsat överkomligt alternativ om man hittar en begagnad.

  22. #22
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fast dom har ju inte samma rattar, dessutom har ju P12 mer tillgängligt på panelen. Gillar att den har nufferplatta också precis som PEK...bara slå in vilket ljud du vill ha direkt mm. Gillar ändå P6:ans minneslösning bättre.

  23. #23
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Nä, det funkar nog inte 1 till 1, men ex vis "sliders" och den biten funkar.

  24. #24
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså för att förtydliga: Enbart som monosynt är det den mest kraftfulla sådan jag stött på. Den är ett monster.
    Ha-ha-ha.. ja jag tyckte det var kul "den HÅLLER som monotonis synth" ...men som du sen säger... den knäcker ju allt annat som monosynth. Den knäcker rätt många polysynthar också faktiskt..även som paraffin med begränsningar...

    P12 blir ju mer av ett monster när det gäller 4 OSC + subOSC x12 .... och jag tycker filtret på Pro2 passar mer på en monofonisk maskin medan ett filter som P12:ans passar mer på en polyfon av den kalibern....alt det diskreta filtet uppbyggt mer som i P6 än som det är i Pro2...i P12 alltså. Dave vet vad han gör.. det folk gnäller på P12 om som filter mm är väl avvägda val... det gäller ju även superwaverna på Pro2..som passar där men känns lite overkill på p12...skulle bara bli bröt.....en monofon har ju sina fördelar när det gäller ljud

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, det funkar nog inte 1 till 1, men ex vis "sliders" och den biten funkar.
    "sliders" ?

  25. #25
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Ja stripesarna då. Vad heter dom, touchgrejerna?

  26. #26
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja stripesarna då. Vad heter dom, touchgrejerna?
    Ah då är jag med... tänkte ju fan den har ju bara rattar inga "slajders"...men dom ja ...jo det funkar säkerligen... men ska man ha den som programmet vill man väl ha lite mer än så..... förövrigt förstår jag inte hur han tänkte med P12 racket.... glädjedödare...

  27. #27
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Tack för en insiktsfull recension! Tur att jag inte gasar på avancerade syntar!

  28. #28
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Du blir inte lite sugen på en P12:a då

  29. #29
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Två veckor efter den kom och jag är helt övertygad om att det är den bästa synt jag någonsin lagt mina händer på. Jag menar det. Av alla.

    Total kärlek.
    Härligt att höra att du är nöjd Skilling. Jag har inte spelat på den, men tycker den verkar grymt kompetent, möjligtvis för avancerad för en halvdan mjukvaru-rattare som jag (med en manual-fobi som lyckligtvis håller på att försvinna;-). Det är bara ljudexemplen som gör mig tveksam. De är så "mörka" och dystra och som jag sagt tidigare, enligt mina novisa öron, typiskt Prophet-ljud. Dock hittade jag en video idag med presets av Aiyn Zahev, och där tyckte jag mig höra en annan sida som jag inte hört förut. Jag väntar fortfarande på lite "ljusare" ljudexempel för att bli såld. Men det finns tid, då jag måste spara bra länge innan jag går och impulsköper min första analoga synth

  30. #30
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Du menar denna...

    Jag har lyssnat på den många gånger. Verkligen spännande ljud. Annorlunda!


    https://youtu.be/2T2iX1OCIOY

  31. #31
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Absolut Framerate. Aiyn är riktigt duktig och även om jag inte själv använder presets har han visat, tex genom sina u-he Hive-demos, vad just den synthen är kapabel till. Och som du säger var denna Pro 2-demo annorlunda och mycket intressant.

  32. #32
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Skilling, jag har testat A1:an men det var nog inte riktigt det jag sökte. Samtidigt är det enormt svårt, när jag själv inte riktigt kan sätta ord på vad jag söker. Du har nog rätt i att man inte ska utgå från de presets som existerar för synthen man överväger, då det främst är de kunskapsmässiga och kreativa begränsningarna hos utövaren som främst avgör hur en såpass kompetent synth som Pro 2 kommer låta. Men, jag måste ändå bli lockad av annat än specifikationer och utseende - jag vill bli trollbunden av några av ljuden, för att känna att jag hittat det jag söker.

    Jag söker ingen analog synth som försöker emulera någon specifik klassiker. Jag är ute efter en bred synth med varma filter, helst även med wavetables som bonus och goda möjligheter att synka med datorn via usb (där går ju de gamla klassikerna bort). Att få den låta retro är mycket viktigt, men gärna även modernt analogt sound;-) Hittills har Waldorf pulse 2 fallit mig bäst i smaken genom denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=lHgIVCOL3rs
    - för mig påminner den mycket om synthen Syrinx i Erasures "You surround me" (Syrinx mix). MEN, jag vill ha en "main-synth" där kontrollerna sitter på utsidan, som i Pro 2, helst en ratt per funktion. Jag tycker fortfarande Pro 2:an är väldigt lockande, men behöver nog spela på den ett tag för att skaffa mig en rättvis bild.

    Jag ber om ursäkt för det förvirrade inlägget

  33. #33
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag tycker att det generellt är svårt att hitta demos som gör en synth rättvisa, så jag utgår ifrån extremerna och försöker själv förstå vad jag skulle kunna åstakomma genom att "morpha ihop" det jag hör. Av den anledningen tycker jag att videon ovan är bra, för den är ganska annorlunda, men flera ljud är för "tranciga/moderna/extrema" för mig.

    Jag har även lyssnat en del på Paul Dither, som använder modulation med sliders (med mera) ganska mycket, något jag saknar på andra demos. Han har gjort flera ganska nya videos på tuben.

    https://www.youtube.com/watch?v=DGGEdz_dShw

  34. #34
    Mattis
    Mattis är inte uppkopplad
    Mattiss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Grym rec!

    Men den är för dyr för mig. Får sukta efter Pulse 2 istället.

  35. #35
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Mattis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grym rec!

    Men den är för dyr för mig. Får sukta efter Pulse 2 istället.
    Så resonerade jag också. Har kollat in Pulse 2 och gillar verkligen den. Sen dök det upp ett intresse för Pro 2. Men nu är det Prophet 12 som har fastnat på näthinnan. Typiskt. Undrar om man kan sälja några organ, eller om de tar några i inbyte?

  36. #36
    RFedsOlderCuzins avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ska damma av min eller jag har den under dammskydd så mer bildligt menat.

  37. #37
    RFedsOlderCuzins avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Är igång mer. Hallå modern synth.

    Varit i kontakt med supporten om bästa sätt för att få cv clock, cv reset ut (och in!). Förutom att sätta en klockad lfo på jobbet finns inget jättebra sätt - vilket är synd med tanke på sequencern. Vill du klocka en Grids, Pam's, René, Metropolis, Stillson Hammer, Ansible eller VAD som helst annat som ska ha äkta, lättkonfigurerad klocka, då ska den komma från sequencern.

    Så om du älskar (andrahandssvärdet på) din DSI Pro 2:a, skriv till support(a)davesmithinstruments.com och säg "Please consider making a meaningful CV implementation part of the DSI sequncer. This will truly take it one step closer to having the really advanced sequencer it was billed to come with, and also add hours of fun integrating it to eurorack for real, allowing for The Pro 2 to really take center stage for live use as well".

    Nåt åt det hållet!! Seså upp med mailen nu

  38. #38
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Har en till låns hemma nu, reagerade på hur obright den är, testat de vanliga vågformerna sågtand osv, jämförde med evolvern och modularen och det är stor skillnad. Testade att höja air men då blev den ju bara nasal. Missar jag nåt? Kör basic program och cutoff helt öppen. Kollade också i analyzer och den kommer inte över 15k.

  39. #39
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Obright? ..nä det kan jag inte påstå att jag märkt av... tycker min är precis lika bright som PEK och P6.. om jag förstår dig rätt? Känns alla ljud/presets lika dant?

  40. #40
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Ja, mer eller mindre. Bytte kablar och ingång på kort men samma sak. Alla ljud kapas runt 15k.

  41. #41
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rili Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, mer eller mindre. Bytte kablar och ingång på kort men samma sak. Alla ljud kapas runt 15k.
    Håller med dig.

  42. #42
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med dig.
    Intressant! Är det så alltså?

  43. #43
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Hmm.. testade min hörsel ordentligt nu och jag hör inte ett smack över 14k så kanske därför då..... fan bara ett par år sen hörde jag 16k+ illa .......i och för sig kan jag ju inte påstå att det är frekvenser som jag saknar så där djävulskt mkt......spelar det nån roll för ljudet.... jag ogillar ju en del Clavia synthar just pga att jag misstänker att det är en del ljud i dom nivåerna som tröttar ut en utan att man märker det....

    Skulle vara intressant att göra en bred jämförelse.... jag tycker Pro2 låter fint.

  44. #44
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Nä, inte egentligen, är väl ganska sällan man kör filter helöppet men ändå, jag märkte det väl, var inte så att jag satt och mätte först. Kan ju vara nåt knas på den jag har här eller handhavandefel. Nån annan som kan kolla? Ja imorgon då, inte så många som sitter och nördar på midsommarafton, själv sjuk o inte så mycket för mig

  45. #45
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rili Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, mer eller mindre. Bytte kablar och ingång på kort men samma sak. Alla ljud kapas runt 15k.
    http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post2708924

    Gissar att P2 gör samma...

  46. #46
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Tack Hasse, där ser man, trist ändå, det är ju tydligt hörbart.

  47. #47
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha-Ha-Ha... snacka om att man har kort minne... inte bara den mest ignorerade tråden utan den mest förträngda

    Tycker fortfarande den låter skitbra..... ställer om frågan nu när du haft den ett tag. Hur gillar dina öron P12?

  48. #48
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Men det här är väl inte ett välkänt faktum? Har inte kollat alla recensioner såklart men har inte hört om det, Marc Doty har ju en ordentlig genomgång utan att nämna (märka?) det. Inte heller i Sound on soundrecensionen nämns det.

  49. #49
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nä det är bara vi som visste det för mer än två år sedan.. med god demens ..Men att du tycker den låter obright och ingen annan verkar ju göra det... fast de flesta som fäller et omdöme har ju uppnått en ålder där de frekvenserna är borta sedan länge....inte minst Dave Smith själv...

  50. #50
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Tror inte det bara är jag om man bara lyssnar och jag tror inte det är bara det allra högsta som försvinner utan att det tappar längre ner i frekvenser (övertoner) också, min hörsel borde inte vara perfekt, passerat 40 år och spelat live i 25 år.

  51. #51
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det är ju mest skumma ljud den får göra, även om den fixar att göra riktigt fina mattor också - annars använder den mest som masterklaviatur...

    @rill: Det är inte helt lätt att tolka spektrumdiagram i förhållande till vad man hör. Om man studerar P12ans spektrum så kapas det vid ca 15 kHz, emedan DCO i O6 faller av mer naturligt med övertoner långt över 20 kHz. Men Det syns också att P12 har aningen starkare övertoner under 15 kHz än O6. Det stämmer också med min uppfattning vid tillfället att P12 lät brigthare!! (Lägger man på ett uns av den analoga disten i P12 skapas övertoner långt över 20 kHz).

    Jag kan bara mäta "däruppe" ety min hörsel har sett sina bästa dagar Men gör gärna motsvarande mätning som du gjorde på de andra DSI-instrumenten så kan du se varför du tycker dessa är brightare. Jag gissar att de har "ännu mer signal" runt/över 10-12kHz.

  52. #52
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fast rilli tycker ju att den låter obright och du tycker P12 lät brightare vilket ju verkar rimligt i och med att den har starkare övertoner under 15k. Så nåt stämmer ju inte riktigt.

  53. #53
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Kollade nu och den har även mindre övertoner vid 15 och under 15, stor skillnad runt 11-12 och jag hör det tydligt på sågtand. Jag kanske missar nåt?

  54. #54
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    testa med självsvängande filter och dra upp frekvensen över 20 kHz - är responsen rak, dvs den tappar inget så högt du nu kan mäta? (min P12 självsvänger upp till ca 80kHz)

  55. #55
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Har testat, tappar inte

  56. #56
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Samma fenomen på spektrum på vita bruset från p12?

  57. #57
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Men om du drar på en aning av analogdisten då?

    Men å andra sidan.. känslan av "obright" borde ju ändå handla om övertoner längre ned i spektrat... så där högt är ju inget man vill höra el som är kul...inte ens vid FM mos. jag vet inte vad det spelar för roll för helheten...

  58. #58
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma fenomen på spektrum på vita bruset från p12?
    Förstår inte riktigt vad du syftar på men det ser likadant ut med bruset.
    Testade att vrida om ett preset, nollställa utan att använda basic program för att utesluta något där som jag missat men får samma resultat.

  59. #59
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om du drar på en aning av analogdisten då?

    Men å andra sidan.. känslan av "obright" borde ju ändå handla om övertoner längre ned i spektrat... så där högt är ju inget man vill höra el som är kul...inte ens vid FM mos. jag vet inte vad det spelar för roll för helheten...
    Ska testa med lite dist.

    Ja det är inget jätteissue och ja, det är längre ner i spektrat man hör det väl. Tyckte bara det var lite märkligt.

  60. #60
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nej bara intressant att man kan uppleva något så olika.. om du säger obright (på ett neg sätt som jag förstod det?) och hasse säger bright.. och jag själv tycker den låter fint på ett sätt så jag inte fått en hang up på något särskilt.

    Preferenser, öra?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •