Sidan 20 av 22 FörstaFörsta ... 10 16 17 18 19 20 21 22 SistaSista
Resultat 1 141 till 1 200 av 1277

Ämne: Minimoog Model D reissue

  1. #1141
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Tyvärr. När jag först såg det där så rusade fantasin iväg - en MiniMoog 4voice?! Hade varit nåt!

  2. #1142
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    We Are Satan's Piano?

  3. #1143
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Hmm, lekte lite med en D häromdagen i musikbutiken. Låter härligt, förstås. Men vad är grejen med pitchbendhjulet egentligen? Det var bland det mest tröga, svårjobbade jag stött på hittills. Så där kändes inte de gamla Minimoogarna. Ens när de var nya.

  4. #1144
    Bstrom
    Bstrom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag är ohyggligt nöjd med min D-reissue. Det enda jag reagerat över är att den laggar en hel del över MIDI. Det är som latency på bortåt 15ms på den. Jag kör den först i en kedja, och sedan through vidare till Jupiter6:an. JP6:an laggar inte alls, så det är inget knas via utgången. Det är ju inget problem idag, såklart, då man lätt kompenserar för detta i DAW, men ändå... har ni liknande erfarenhet?

  5. #1145
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    MIDI på Minimoog?!?
    Vad ska det vara bra för?

  6. #1146
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Använde en del Model D i studiosessionen i helgen, den låter verkligen kalasbra. Men även det exemplaret hade ett fullkomligt ospelbart pitchbendhjul, vilket stör mig rejält. Gör om och gör rätt.

    Anyway, vi gjorde både några leads samt basar med Minimoogen, och körde lite andra prylar genom Moogens filter, t ex en sequencerslinga från en Ultranova, Mellotronstråkar via Moogen in i några boxar och ut i en Ampegstärkare. Kunde konstatera att Moogen genom Ampegstärkaren var en riktig hit.
    :-)

  7. #1147
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocke31 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, lekte lite med en D häromdagen i musikbutiken. Låter härligt, förstås. Men vad är grejen med pitchbendhjulet egentligen? Det var bland det mest tröga, svårjobbade jag stött på hittills. Så där kändes inte de gamla Minimoogarna. Ens när de var nya.
    Jag har provat många original-model D med tröga pitchbendhjul. Man kan ställa trögheten själv på originalen, förmodligen även på de nya. Jag tror jag redan beskrivit det tidigare i tråden, men den är ju oändligt lång så vi tar det väl igen. OBS att jag beskriver hur man gör på originalen, det kan ju vara något annorlunda på de nya:
    1) Lossa de två skruvarna framtill på "plattan" som håller modhjulen.
    2) Lösgör försiktigt plattan genom att dra den både lite uppåt och framåt. Det sitter kablage med kontakter på plattans undersida, som man brukar kunna låta sitta i, annars får man dra ur dem och sätta i dem igen när man är klar.
    3) Vänd på plattan. På sidan av pitchhjulet finns en liten skruv som håller ett metallbleck, som "faller" in i en urgröpning på pitchhjulet, när det är i mittenposition. Med den skruven kan man ställa hur tajt det ska vara.
    4) Skruva ihop
    5) Pitcha loss!

  8. #1148
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har provat många original-model D med tröga pitchbendhjul. Man kan ställa trögheten själv på originalen, förmodligen även på de nya. Jag tror jag redan beskrivit det tidigare i tråden, men den är ju oändligt lång så vi tar det väl igen. OBS att jag beskriver hur man gör på originalen, det kan ju vara något annorlunda på de nya:
    1) Lossa de två skruvarna framtill på "plattan" som håller modhjulen.
    2) Lösgör försiktigt plattan genom att dra den både lite uppåt och framåt. Det sitter kablage med kontakter på plattans undersida, som man brukar kunna låta sitta i, annars får man dra ur dem och sätta i dem igen när man är klar.
    3) Vänd på plattan. På sidan av pitchhjulet finns en liten skruv som håller ett metallbleck, som "faller" in i en urgröpning på pitchhjulet, när det är i mittenposition. Med den skruven kan man ställa hur tajt det ska vara.
    4) Skruva ihop
    5) Pitcha loss!
    Ah. Tack för tips!
    Nu var det tyvärr inte min egen Moog jag lirade på, så jag vågar inte skruva i den. Men den dagen jag köper en egen ska jag definitivt använda mig av ditt tips.
    Tackar och bockar.

    (Sedan kan jag iofs ifrågasätta Moogs beslut att leverera en maskin med en oanvändbar lösning som default…)

  9. #1149
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tacka vet jag uppslitna gammelhjul (oräfflade, mind you!).

    *knarr, knarr*


  10. #1150
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tacka vet jag uppslitna gammelhjul (oräfflade, mind you!).

    *knarr, knarr*

    Hehe. Mitt enda krierium är att det ska gå att bända kontrollerat och exakt.

  11. #1151
    Bstrom
    Bstrom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MIDI på Minimoog?!?
    Vad ska det vara bra för?
    Här skall hårdkvantiseras för böfvulen! :-)

  12. #1152
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocke31 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe. Mitt enda krierium är att det ska gå att bända kontrollerat och exakt.
    Uj, det kommer nog aldrig att hända med en Model D. Slackar man hjulet, så kommer pitchen att röra sig en aning inom mittläget, åtminstone på originalen. Mittläget blir liksom lite bredare om hjulet inte är tajt justerat. Fast den händige använder det till sin fördel, man kan göra en sorts mikrovibraton genom att vibrera hjulet inom mittläget. (Tack till Kroffe som lärde mig den saken.)

  13. #1153
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uj, det kommer nog aldrig att hända med en Model D. Slackar man hjulet, så kommer pitchen att röra sig en aning inom mittläget, åtminstone på originalen. Mittläget blir liksom lite bredare om hjulet inte är tajt justerat. Fast den händige använder det till sin fördel, man kan göra en sorts mikrovibraton genom att vibrera hjulet inom mittläget. (Tack till Kroffe som lärde mig den saken.)
    Jo, det är inte lätt. Men det finns de som lyckas. (Därmed inte sagt att jag själv är expert på att bända på Minimoogen.)

  14. #1154
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo, man kan lära sig det. Jag menade bara att man inte ska förvänta sig att det ska vara precist som ett lite modernare pitchhjul, men det kanske var att säga det uppenbara.

  15. #1155
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, man kan lära sig det. Jag menade bara att man inte ska förvänta sig att det ska vara precist som ett lite modernare pitchhjul, men det kanske var att säga det uppenbara.
    Nej, det är sant. Intressant med dina tankar om vad som händer om man justerar hjulet. Ska tänka på det.

  16. #1156
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag har ärligt talat talat aldrig GASat på en Minimoog tidigare men sitter och kollar på nya Modell D på tuben. Otroligt intressanta ljud snubben kramar ur den. Vissa ljud får mig att haja till och tänka "Aha... Tangerine Dream" eller "Aha... Kraftwerk".

    Ja ja, jag köper nog en Monologue eller nått sånt istället. Genom lite effekter så låter det ju ändå ungefär likadant.

  17. #1157
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Testade som hastigast på 4sound idag. Inte samma byggkvalitet som originalet. Pottarna känns ok men switcharna är svajiga. Tangentbordet kändes plastigare också. Tyckte VCO mixern betedde sig annorlunda också - undrar om de ökat överstyrningen av filtret?

  18. #1158
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Har haft Subphatty och Sub37. Upplevde fjädrarna på dessa två som hårdare än på nya Minimoog D. Sub37 kändes dock bättre Subphatty för mej.

  19. #1159
    deleted user
    Stämmer det att byggkvaliteten är sämre än originalet? Jag har inte hört det sägas innan. Jag har inte själv klämt på den nya så jag vet inte själv.

    Emellanåt är jag dock spekulant...

  20. #1160
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Angående switcharna så har Moog svarat så här i ett annat forum:

    Hello all- a little background on the Minimoog switches:

    The switches used in the Minimoogs of the 1970s employed a rocker switch with rivet-affixed switch caps. To do this today, we would have to custom-manufacture a new (mechanically untested) part, which we felt was too risky on an instrument of this quality. With the exception of the manner in which the cap is affixed to switch, it is as true to the original as possible. (fun fact: we did have an out-of-production transistor custom-manufactured for this project

    These are the same high-quality American-manufactured rocker switches found in the Voyager. We chose them because they have proven to be highly reliable after 15 years in the field.

    To implement the part, we increased the rocker switch cutouts in the Minimoog Model D panel to prevent the switches from rubbing. This cosmetic and experiential element was identified while producing the Voyager at our factory in Asheville, NC. The slight increase in perceived wobble is due to lack of direct panel contact.

    This doesn’t change what you are observing, but should help clarify why there shouldn’t be any cause for alarm, as it is completely normal.

    Love,
    Your friends at Moog

  21. #1161
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stämmer det att byggkvaliteten är sämre än originalet? Jag har inte hört det sägas innan. Jag har inte själv klämt på den nya så jag vet inte själv.

    Emellanåt är jag dock spekulant...
    Nej det är det inte.. några skillnader.. men inte i kvalitet skulle jag våga påstå.. det är en rejäl maskin. Testade en som var tusen nummer senare än min och tyckte att rattarna inte var lika centrerade som på min...vet inte varför... däremot så har de åtgärdat mellanrummet mellan key och det potentiellt svällandet trät som fanns på de tidigare.

  22. #1162
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    däremot så har de åtgärdat mellanrummet mellan key och det potentiellt svällandet trät som fanns på de tidigare.
    Finns det länk ang detta att läsa?


    I övrigt så har ju den nya "bättre" byggkvalle förutom just switcharna då. PR tangentborden på dom äldre är ju hemska att underhålla och få liv i.

  23. #1163
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det länk ang detta att läsa?
    Nej det var bara ett konstaterande av mig efter att ha sett några med serienummer över 1400.. vilket ju är ca tusen senare än de första som landade i sverige och hade problemet.... men något officiellt om det vet jag inte... man kanske skulle maila och fråga.

    I övrigt så har ju den nya "bättre" byggkvalle förutom just switcharna då. PR tangentborden på dom äldre är ju hemska att underhålla och få liv i.
    Fast fwitcharna är väl inte "sämre" utan snarare lite annorlunda...dom har ju hällt bra på Voyagern så dålig kvalitets kan man ju inte säga att det är.

  24. #1164
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det var bara ett konstaterande av mig efter att ha sett några med serienummer över 1400.. vilket ju är ca tusen senare än de första som landade i sverige och hade problemet.... men något officiellt om det vet jag inte... man kanske skulle maila och fråga.



    Fast fwitcharna är väl inte "sämre" utan snarare lite annorlunda...dom har ju hällt bra på Voyagern så dålig kvalitets kan man ju inte säga att det är.

    Mitt trä verkar förresten ha rört på sig ytterligare sen justeringen. Så dags att fila lite igen.

    Det jag menar med switcharna är att dom känns odistinkta och svajiga.

  25. #1165
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt trä verkar förresten ha rört på sig ytterligare sen justeringen. Så dags att fila lite igen.
    Ja jag måste fan ta i tu med det där...

    Det jag menar med switcharna är att dom känns odistinkta och svajiga.
    Jo lite och öjämt.. kändes dock bättre på den senare jag provade... men inget som stör mig direkt...viktigare för mig är att rattarna är sjysst centrerade.

  26. #1166
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    (Klicka för att förstora och se skillnaden i mellanrum)

    Efter filandet förra gg:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8684.jpeg 
Visningar:	63 
Storlek:	97,2 KB 
Id:	74042

    Några månader efter ser det ut så här igen:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FullSizeRender.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	270,4 KB 
Id:	74043

  27. #1167
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har haft samma mellanrum på min sedan jag fick den i början av januari. Jag läste precis efter att jag beställde att du och den på Deluxe hade samma problem. Jag skrev till Moog att flera hade problem och undrade om det gick att fixa och att det kanske berodde på klimatet. Jag fick aldrig något svar men kanske att de ändrade något.
    Jag har själv aldrig stört mig på switcharna kanske att jag hade känt annorlunda om jag hade ägt en orginal innan.

  28. #1168
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Kolla in den på 4sound Fridhemsplan, den har nummer 1440 el nåt sånt... den har ett betydligt större mellanrum.. precis som de gamla. Såg att de fixat den på Fridhemsplan... men alla tidiga Svenska har samma problem... men att din fortsatt svällt Drift... det var ju inte så bra

  29. #1169
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Den här verkar rätt rolig med Minimoog någon som testat? Tveksamt om det är värt 400€ dock.


    https://youtu.be/8ra7t1JqXIw

  30. #1170
    Fungitec
    Fungitec är uppkopplad nu
    Fungitecs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har typ redan lirat sönder mitt pitch-hjul. Liten spricka vid infästningen i själva plasten. Det är väl iof så de flesta gammelmini-hjul ser ut efter många års användande. Men på en sprillans ny... ehh?

    Är det fler som råkat ut för denna spricka?

    Jag har kontaktat både Fitzpatrick och Moog utan svar från nån av dem.

  31. #1171
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...den på Deluxe hade samma problem...
    Ja, jag fixade den genom att försänka infästningarna för klaviaturen:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Minimoog_2016_Keyboard_Fix.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	73,9 KB 
Id:	74062

  32. #1172
    jocke31
    jocke31 är inte uppkopplad

    Senior
    Men allvarligt. En kvalitetssynth som kostar nästan 40 000 spänn måste ju ändå förväntas hålla åtminstone 5 år utan någon form av service?

  33. #1173
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Tog en liten fil-session idag. Desvärre lär jag skruva isär den igen och fila lite till när tid finnes. Fortfarande tar tangenten längst till höger i. Påskpyssel?

    Uffe, hur kom du åt den inre listen? Körde du med borrmaskin?

    Ja, det är ju en rejäl designmiss av Moog. På de äldre är spelrummet mellan träram och tangenter betydligt större. Dom har helt enkelt inte tänkt på att trä rör på sig och marginalen är på tok för liten.

  34. #1174
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tog en liten fil-session idag. Desvärre lär jag skruva isär den igen och fila lite till när tid finnes. Fortfarande tar tangenten längst till höger i. Påskpyssel?

    Uffe, hur kom du åt den inre listen? Körde du med borrmaskin?

    Ja, det är ju en rejäl designmiss av Moog. På de äldre är spelrummet mellan träram och tangenter betydligt större. Dom har helt enkelt inte tänkt på att trä rör på sig och marginalen är på tok för liten.
    Ja, skruvdragare och centrumborr. Inget jag rekommenderar annat än till personer med mycket god vana att utföra denna typ av ingrepp - lätt att skada trälådan om man gör fel.

    Jag ville ha en lösning för att kunna lägga i och ta ur tunna brickor allt eftersom trädetaljerna ändrar form, lite på samma sätt som en del äldre maskiner har.

  35. #1175
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocke31 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men allvarligt. En kvalitetssynth som kostar nästan 40 000 spänn måste ju ändå förväntas hålla åtminstone 5 år utan någon form av service?
    Kan man tycka. Känns smått obegripligt.

  36. #1176
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Försöker ställa in min Model D som följande:
    https://youtu.be/B81J3jvoNCc

    Last Note prio har jag lyckats med.
    Dock så får jag inte den att trigga om "allt" vid nästa notnedslag ifall tidigare tangent fortf. hålls ner.
    Nått med "Legato Mode"... men märker ingen skillnad mellan de 2.

    Dvs håller jag fortfarande ner tidigare tangent och slår an en ny så är ju den tonen typ helt "mute".
    (Samma som på Voyager default). Varför vill man "ha det så här" igentligen? Jobbigt att behöva lyfta på fingrarna ;-D

  37. #1177
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Håller du nere D major ackord högst upp vid power on?

    Tycker det kan vara fördel när den inte retriggar vid legato då har man ju två olika attack, en ställbar och en smooth beroende på hur man spelar. Blir inte helt mute om du drar upp cutoff eller vcf sustain.

  38. #1178
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag har testat det men märker ingen skillnad alls.

  39. #1179
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Ok måste vara något fel då retriggar varje gång här. Uppdatera firmware så funkar det säkert. Finns på deras hemsida

  40. #1180
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Fungitec Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har typ redan lirat sönder mitt pitch-hjul. Liten spricka vid infästningen i själva plasten. Det är väl iof så de flesta gammelmini-hjul ser ut efter många års användande. Men på en sprillans ny... ehh?

    Är det fler som råkat ut för denna spricka?

    Jag har kontaktat både Fitzpatrick och Moog utan svar från nån av dem.
    ??? Min gammelmini har tagit mycket stryk genom åren, men spruckna hjul har den inte. Sorgligt att du inte ens fått svar!

  41. #1181
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok måste vara något fel då retriggar varje gång här. Uppdatera firmware så funkar det säkert. Finns på deras hemsida
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2017-05.jpg 
Visningar:	46 
Storlek:	62,0 KB 
Id:	74468

    Finns inget att uppdatera som skulle lösa just detta?

    Som sagt: last note prio har jag fått att fungera men inte ovanstående kombinationer. Märker ingen skillnad på dessa 2. Multi trigger on är korrekt mode va?

  42. #1182
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Eftersom något är fel kan ju vara värt att testa iaf. Här funkar både last note och multi trigger.

  43. #1183
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom något är fel kan ju vara värt att testa iaf. Här funkar både last note och multi trigger.
    Funkade efter FW uppdatering. Märkligt...

  44. #1184
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Firmeware i en Minimoog? Vad är digitalt i den?

  45. #1185
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Firmeware i en Minimoog? Vad är digitalt i den?
    Keyboard scanningen = fatar keyboard.

  46. #1186
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Keyboard scanningen = fatar keyboard.
    Aha... tack för upplysningen.

  47. #1187
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha... tack för upplysningen.
    Ja, tyvärr så har fatar keyboards ingen resistor-stege för analog action utan dess membran kräver digital scanning.

  48. #1188
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Klonkar alla nya Minimoogar lika mycket när man spelar på de svarta tangenterna? Och... var det inbillning, eller är noise volymmässigt lägre på de nytillverkade minimoogarna? (Även på max.)

    (baserat på exet hos 4Sound, Folkungagatan)

  49. #1189
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klonkar alla nya Minimoogar lika mycket när man spelar på de svarta tangenterna? Och... var det inbillning, eller är noise volymmässigt lägre på de nytillverkade minimoogarna? (Även på max.)

    (baserat på exet hos 4Sound, Folkungagatan)

    Klonkar, jovars men vad som helst är ju bättre än P/R tangentborden. =)

    Noise nivån har jag inte reflekterat över men det är möjligt... aldrig någonsin använt noise till nått.

  50. #1190
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Mitt P/R klonkar inte, men så har jag fräscha bussningar också. Jag måste testa noise mer, så jag inte minns fel. Noise är ofta oanvänt här också, men ibland vill man ju ha lite blåsljud.

  51. #1191
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Klaus Schultze
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    The sound of the Minimoog is like a sign, a recognition signal for my Electronic Music, like the electric guitar is for Rock'n'Roll, the honking saxophones for R & B, the Hawaii-guitar for Hula music...
    https://www.klaus-schulze.com/interv/in9400.htm

    Väl talat Klaus!

  52. #1192
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka specifika gitarrer och vilka förstärkare? Annars hade han lika gärna kunnat skriva "The sound of the Synth..."
    Senast redigerat av hasse_fx den 2017-06-05 klockan 12:43.

  53. #1193
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klonkar alla nya Minimoogar lika mycket när man spelar på de svarta tangenterna? Och... var det inbillning, eller är noise volymmässigt lägre på de nytillverkade minimoogarna? (Även på max.)

    (baserat på exet hos 4Sound, Folkungagatan)
    Originalet har åtminstone en intern trimpot för brusnivån, så det är väl inte omöjligt att det finns även på di nye och att den kan behöva justeras. Eller att originalet/en du jämför med är lite högt ställda.

  54. #1194
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Originalet har åtminstone en intern trimpot för brusnivån, så det är väl inte omöjligt att det finns även på di nye och att den kan behöva justeras. Eller att originalet/en du jämför med är lite högt ställda.
    Jag har egentligen bara min egen som referens. Men att intern noise kan vara för högt skruvad är ju nästan inte möjligt, eftersom poten på framsidan i rimlighetens namn finns där för att addera noise (eller låta bli). Så länge det är tyst i nolläget så har åtminstone jag inga problem med att det är tredje världskriget i maxläget.

    Kanske tyckte man 1974 att det var en poäng med syntar som kunde låta som åska, vind och våg. Idag används noise kanske bara till produktionsljuden i blåsimitationer? *spånar*

  55. #1195
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har egentligen bara min egen som referens. Men att intern noise kan vara för högt skruvad är ju nästan inte möjligt, eftersom poten på framsidan i rimlighetens namn finns där för att addera noise (eller låta bli). Så länge det är tyst i nolläget så har åtminstone jag inga problem med att det är tredje världskriget i maxläget.

    Kanske tyckte man 1974 att det var en poäng med syntar som kunde låta som åska, vind och våg. Idag används noise kanske bara till produktionsljuden i blåsimitationer? *spånar*
    Tjaa, servicemanualen för di gamle anvisar åtminstone att man ska trimma ner bruset till -6 dB på maxnivå. Jag vet inte om det läcker vid nolläge annars, det är ju möjligt, men det kan väl också handla om att det inte ska dista om man maxar allt. Hursomhelst så finns det en trimpot för brusnivån alltså och det är väl inte otänkbart att nån som inte läst servicemanualen glatt maxat bruset på din, eller att nyexet du testade var lite hårdare trimmat, med mening eller av misstag ska jag låta vara osagt.

  56. #1196
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    https://youtu.be/_kE-cPTQYj0
    Runt 10:50
    Wtf! Har LFO Rate vredet två lägen och kan dras upp och ner?! :-D Hade jag ingen aning om!

  57. #1197
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://youtu.be/_kE-cPTQYj0
    Runt 10:50
    Wtf! Har LFO Rate vredet två lägen och kan dras upp och ner?! :-D Hade jag ingen aning om!
    ..vafan har du haft den snart ett halvår.. och det diskuterades ju långt innan WOW en till vågform <3

  58. #1198
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Ja, helt sjukt!

  59. #1199
    Azzers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag visste heller inte om det tills jag såg det i en youtube video


    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://youtu.be/_kE-cPTQYj0
    Runt 10:50
    Wtf! Har LFO Rate vredet två lägen och kan dras upp och ner?! :-D Hade jag ingen aning om!

  60. #1200
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Whoops!

    Minimoog Model D Discontinued!
    http://mailchi.mp/moogmusic/minimoog...d?e=4a0f4471e4

Liknande ämnen

  1. Moog börjar med modulärt igen
    Av Wiktorion i forum Nyheter
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-03-10, 03:36
  2. Moog börjar med modular igen?
    Av SnareTheMind i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 15:14
  3. Moog model 15 för endast 6.843€
    Av geeklund i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •