Sidan 17 av 20 FörstaFörsta ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 SistaSista
Resultat 961 till 1 020 av 1159

Ämne: Minimoog Model D reissue

Veteran machinepops avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    Om Moog fortsätter producera den så är det inte alls säkert att den håller priset väl, en reissue för 28 000:- kan vara inom räckhåll. Det är mycket deg uppbundet i den så några lär vilja sälja när mättnaden lagt sig och hypen svalnat något.
    Rent teoretiskt kan ju dollarn dyka också... då händer det också saker. Fast det påverkar å andra sidan begagnatmarknaden på amerikanska Ebay också.

Senior yggs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Det absolut viktigaste i sammanhanget _begvärde_ måste vara hur många nya som släpps.
    Blir det 1000 eller 10000... Där i sitter nog svaret och med tiden får vi se.

Veteran Firechilds avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Citat Ursprungligen postat av ygg Visa inlägg
    Det absolut viktigaste i sammanhanget _begvärde_ måste vara hur många nya som släpps.
    Blir det 1000 eller 10000... Där i sitter nog svaret och med tiden får vi se.
    Exakt. Man fick känslan att det är någon form av limited edition när de annonserades.

Reg.datum
    Oct 2010
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    Exakt. Man fick känslan att det är någon form av limited edition när de annonserades.
    Allting går att sälja (till Firechild) med mördande reklam.

Veteran drifter7508s avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Fick #460 idag. Nöjd :-)

Veteran tonefloats avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    34 774:- SEk med dagens SEB Avistakurs får väl anses ok, på bax

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mini bax.JPG 
Visningar:	47 
Storlek:	52,0 KB 
Id:	71167

Veteran
    Reg.datum
    Sep 2009
    Provade en ny mini idag. Fint bygge, kändes lite konstigt att få ett så "allert" pitchhjul. Begagnade minis är lite mjukare än detta....

Julredaktör valsolos avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    10% på bax-shop.be med KA1116B koden endast idag. DET gör en slant

Reg.datum
    Oct 2010
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    Provade en ny mini idag. Fint bygge, kändes lite konstigt att få ett så "allert" pitchhjul. Begagnade minis är lite mjukare än detta....
    Det var min reflektion också. Framförallt att mittläget var så tydligt markerat och inte utslitet. Ovant, men inte nödvändigtvis sämre.

Reg.datum
    Jan 2007
    Det enda negativa jag hittade är att alla knappar är rejält sladdriga och odistinkta. Speciellt powerknappen lever farligt.

@Kroffe... klickande tangenter? Inget som "klickar" på mitt tgb? Finns heller inget distinkt läge för aftertouch vad jag kan känna av iaf.

Vintage kroffes avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Ålder
    41
    Testa vanligt anslag och seb trycker du ned lite extra så ger tangenterna efter till at läget med distinkt klick.

Veteran underminers avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    Testa vanligt anslag och seb trycker du ned lite extra så ger tangenterna efter till at läget med distinkt klick.
    Jepp, kände detta på exemplaret jag provade på 4sound också. Dock bara på de vita tangenterna...

Senior
    Reg.datum
    Aug 2004
    Ja efter några dagar med Nminin så är jag så himla nöjd. Så himla glad att det finns tillverkare som vågar satsa på att bygga riktiga instrument. Låter o känns fantastisk IMO.

Reg.datum
    Jan 2007
    Inte på mitt ex? Trycker hårt som fan men inget "klickläge" på vare sig vita eller svarta?

Senior
    Reg.datum
    Aug 2004
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    Inte på mitt ex? Trycker hårt som fan men inget "klickläge" på vare sig vita eller svarta?
    Jag har "klickläge" på de vita

Börjar bli varm i kläderna luegoodss avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Samma här. Inte så att det hörs ett klick direkt men man känner att det blir ett nytt anslag så att säga

Veteran xyltburks avatar
    Reg.datum
    Sep 2012
    Kan den låta som en Easel?

Reg.datum
    Jan 2007
    Okej... hittade "klickläget"... men man måste ju ta i utav helvete för att få ner tangenterna till det.

En annan sak... PSU'n surrar riktigt illa.... inte så roligt. Jag jobbar hårt för att få min studio så tyst som möjligt. Märkte direkt att nått nytt "surrade". Trist. Har hörsel som en 5-åring fast jag är 41. Ska man inte slippa sådana dära högfrekventa ljud med åldern? ;-)
    Senast redigerat av drifter7508 den 2016-11-02 klockan 22:45.

Reg.datum
    Apr 2011
    Jag upptäckte igår att om jag tryckte rakt uppifrån ner på pitchhjulet så påverkades pitchen. Den är alltså i mittläge hela tiden när jag gör detta. Samma för nån annan?

Börjar bli varm i kläderna Fungitecs avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Ålder
    39
    Vilken fantastisk synth! Jag är kär.

-PSUn surrar inte nämnvärt.
    -Klickläge även här på vita tangenter. Inte så det stör direkt tycker jag. Måste trycka HÅRT för att det skall klicka.
    -Pitchhjulet är inget vidare tycker jag. Det är för stiff och så har den för brutalt nolläge. Ett utslitet pitchhjul på en gammal mini är bra mycket skönare att "benda" med! Hoppas det mjukar upp sig med tiden. O ja den påverkas även här med tryck rakt uppifrån. Nån kvarts semiton eller så.
    -Jag upplever inte rocker-switcharna så värst fladdriga.
    -Jag är så otroligt trött på pris-snacket i denna tråd så det säger jag ingenting om. Det är en nytillverkad MiniMoog model D, punkt.

Jag kan inte klaga annat än på pitchhjulet.

Ljudet är makalöst brutalt vackert o krämigt! Äkta mini. Trackar som en dröm. O så är den ju så vacker också. En riktig mini med fantastisk klav och med modifikationer som BARA är till det bättre. Jag hade gärna sett moderna hjul på den också faktiskt. Åtminstone en annan konstruktion som gjort dom mjukare. Själva hjulen i sig är det inget fel på kanske och med tanke på estetiken hade en annan hjultyp pajat originalintrycket. Men med en modern mekanisk konstruktion till själva pottarna hade gjort den till en makalös "player". Men jag älskar den verkligen ändå.

Senior Techsmechss avatar
    Reg.datum
    Mar 2016
    Surrar den fysiskt alltså? Eller i audiosignalen?
    En annan sak... PSU'n surrar riktigt illa.... inte så roligt. Jag jobbar hårt för att få min studio så tyst som möjligt. Märkte direkt att nått nytt "surrade". Trist. Har hörsel som en 5-åring fast jag är 41. Ska man inte slippa sådana dära högfrekventa ljud med åldern? ;-)

Reg.datum
    Jan 2007
    Citat Ursprungligen postat av Techsmechs Visa inlägg
    Surrar den fysiskt alltså? Eller i audiosignalen?
    Den surrar rent fysiskt. Ej i audiosignalen som tur är =)

Kanske ingen big deal för den som har saker som låter lite i sin studio... datorfläktar sov.
    Jag har gått över allt i min för att få det "knäpptyst". Då hörs surrande nätdelar rätt tydligt.

Moogens nätdel ser ut som en nätdel till valfri gaminglaptop...

Vintage theVOIDs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Det har ju sagts att en orsak till att Minimoogen driver och aldrig låser sig var den halvbra nätdelen som läckte in brus på spänningen som gjorde att oscillatorerna drev Nog "löst" i denna versionen då låter det som

Veteran
    Reg.datum
    Jul 2006
    Citat Ursprungligen postat av Fungitec Visa inlägg
    -Pitchhjulet är inget vidare tycker jag. Det är för stiff och så har den för brutalt nolläge. Ett utslitet pitchhjul på en gammal mini är bra mycket skönare att "benda" med!
    Om de plagierat konstruktionen från originalet, så är det ju ganska lätt att justera. Man skruvar loss hela konkarongen, vänder upp och ned på den och lossar på skruven som håller plåtblecket (eller böjer ut blecket lite).

Namn:	Skärmavbild 2016-11-04 kl. 13.39.29.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	85,2 KB 
Id:	71225

---------EDIT----------
    Om de byggt den som den gamla, så är det bara två skruvar att lossa och sen får man bara ta det lite vackert när man drar fram/upp hela kakan. Det sitter ju kablage där, men om kabellängden är som förr, så kan man få ut och vända på rubbet utan att lossa några kablar, bara man är försiktig.
    Senast redigerat av slirak den 2016-11-04 klockan 16:07.

Reg.datum
    Apr 2011
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    Om de plagierat konstruktionen från originalet, så är det ju ganska lätt att justera. Man skruvar loss hela konkarongen, vänder upp och ned på den och lossar på skruven som håller plåtblecket (eller böjer ut blecket lite).

Namn:	Skärmavbild 2016-11-04 kl. 13.39.29.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	85,2 KB 
Id:	71225

---------EDIT----------
    Om de byggt den som den gamla, så är det bara två skruvar att lossa och sen får man bara ta det lite vackert när man drar fram/upp hela kakan. Det sitter ju kablage där, men om kabellängden är som förr, så kan man få ut och vända på rubbet utan att lossa några kablar, bara man är försiktig.
    Jag provade detta. Kabeln som ansluter aftertouch lossnade och jag var tvungen att skruva loss bottenplattan för att kunna sätta tillbaka den. Inte jättejobbigt men bra att veta!

Veteran mad.gibbons avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Citat Ursprungligen postat av luegoods Visa inlägg
    Jag provade detta. Kabeln som ansluter aftertouch lossnade och jag var tvungen att skruva loss bottenplattan för att kunna sätta tillbaka den. Inte jättejobbigt men bra att veta!
    Härligt med folk som vågar skruva i sin nya "dyra" synt.

Veteran
    Reg.datum
    Jul 2006
    Hoppla! Var det mitt inlägg som lurade dig att skruva loss? Gick det att justera pitchhjulet på det gamla goda viset?

Reg.datum
    Apr 2011
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    Hoppla! Var det mitt inlägg som lurade dig att skruva loss? Gick det att justera pitchhjulet på det gamla goda viset?
    Nedå jag gjorde det innan aa det går att justera mellanläget genom att benda "armen" jag har dock inte skruvat något met för att mjuka upp själv poten. Så det vet jag inte om det går

Veteran
    Reg.datum
    Jul 2006
    Puh! Vill ju inte vara skyldig till att folk får det jobbigt...

Reg.datum
    Jan 2007
    Jag upptäckte igår att om jag tryckte rakt uppifrån ner på pitchhjulet så påverkades pitchen. Den är alltså i mittläge hela tiden när jag gör detta. Samma för nån annan?

Samma här. "Feature"?

Reg.datum
    Jan 2007
    Fan vad nöjd jag är över den. Låter som en dröm. Underbar att ratta och spela på.

Veteran
    Reg.datum
    Jul 2006
    Samma här. "Feature"?
    Originaltroget låter det som. Man kan ju diskutera valet, men jag tror många skulle gnölat annars, eftersom man kunde göra små vibraton på det sättet, på originalet.

Veteran
    Reg.datum
    Sep 2009
    Citat Ursprungligen postat av swede99 Visa inlägg
    Var och provspelade Reissue idag på 4-sound i GBG, Nu vet jag vad alla pratar om och kan bara hålla med, den låter galet gött.

Jag började lyssna på den, sen gick jag till sub37 och den lät fan som en VA, död och tråkig med typ samma inställningar, ungefär som att det låg en filt över OSC och Filter, att den liksom inte kunde sträcka ut i Ljudfrekvenserna.
    Model D däremot. Jag hade av en slump filter freq. på typ 80% öppet och tyckte fan va sköna osc.... å sen när jag märkte att jag hade 20% till att öppna, blev det ju helt jävla krazy.

Spelade sen på en DSI OB6 samma där superkall i ljudet i jmf.
    Spelade sedan på en Mother 32 där var det faktiskt lite närmre, men ändå mil bort.

Nu blir det till att försöka hitta en anledning att lägga för mycket pengar på en leksak.
    oscillatorer och filter på Voyager och sub37 är av modernare typ, som ger ett mer kontrollerat och dämpat ljud, men nog har dom en Moogklang i botten tycker jag. Det finns dessutom två LFO;er, loop på enveloper m.m. för en ännu större variation av klangen. Jag ska byta in min Sub37, för att köpa en Arturia Matrixbrute. Och den verkar ha en vettig kopia av Moogfilter ombord. Annars så hade Sub37 stannat kvar
    OB-6 är som sagt en udda jämförelse. På den så ska man lägga slå på lite av den interna dist-effekten, för att härma intern överstyrning av kretsar på gamla syntar. På Novation Bass station II, drar jag upp filter overdrive till kl.8-9 för liknande effekt.
    Senast redigerat av jocks1 den 2016-11-06 klockan 13:50. Anledning: mer info

Vintage Ƶl8Rs avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Sub 37 är ju helgrym... och tar ju konceptet aningen längre... själv tycker jag den är lite plottrig och jobbig i interfejset och tycker min Pro2 ger mer.. och vill man ha Moog botten så kan man ju kompensera med en Minitaur

Kan ju också vara sjysst med en Minitaur och styra med miniMoogen och köra den genom ext in för 5 osc monstermoog

Reg.datum
    Jan 2007
    "Overload Modification: the output of the Minimoog Model D is automatically scaled and fed back to the External Audio Input for instantly available overdrive"

Kan någon förklara för mig hur detta görs/funkar i praktiken osv?

Vintage zthees avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Rimligtvis är output normaliserad till external in, så höjer du volymen utan något insatt i ext. in så kommer det vara utsignalen istället.

Ren spekulation från min sida...

Vintage Ƶl8Rs avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    Rimligtvis är output normaliserad till external in, så höjer du volymen utan något insatt i ext. in så kommer det vara utsignalen istället.

Ren spekulation från min sida...
    Helt korrekt så man får finlire mella ext inratten och Volym ratten för att få det som man vill

Drifter.. läs manualen du fick med... mkt trevlig och tydlig

Reg.datum
    Apr 2011
    Fungerar väl exakt som en normalerad patchbay

Reg.datum
    Jan 2007
    Jag menar mera "hur gör man"? Ska jag koppla kablar & hur? (Tyckte mig inte hitta nått i manulen men tittade bara som hastigast)

Senior ulf.soderlunds avatar
    Reg.datum
    Aug 2013
    Inga kablar krävs på Minimoog 2016. På frontpanelen: aktivera External In, vrid upp External Input Volume och justera Volume.

Börjar bli varm i kläderna
    Reg.datum
    Sep 2010
    Oops sent svar Ulf hann före

Veteran tonefloats avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    Inga kablar krävs på Minimoog 2016. På frontpanelen: aktivera External In, vrid upp External Input Volume och justera Volume.
    Ahh ok, jag missade också det där med volume, tokvred bara på ext in.

Vintage kroffes avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Ålder
    41
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    Så feedbacken går från efter Main Volume poten?
    Inte som klassiska phones ut till external in tricket alltså?

Senior ulf.soderlunds avatar
    Reg.datum
    Aug 2013

Namn:	Minimoog_2016.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	70,2 KB 
Id:	71298

Reg.datum
    Oct 2010
    Illa... det vill jag ha A-B-testning av... om inte annat bara för att ha något att bitcha om framöver!

Reg.datum
    Apr 2011
    Du kan ju använda kabel också om du vill koppla som vanligt

Reg.datum
    May 2003
    Det är ju bara att använda en kabel så får du precis som du vill

Reg.datum
    Apr 2011
    Finns inget att bitcha över

Vintage kroffes avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Ålder
    41
    Ajaj, vilken design-miss! Den här feature-implementationen kommer Moog missa många kunder på.

Vintage Ƶl8Rs avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Reg.datum
    Jan 2007
    Finns även ett läge man kan slå på för att simulera differanser på motstånden i PR-keyboardet. He he.

Reg.datum
    Apr 2011
    Jag tycks inte märka någon skillnad när jag slår på keyboard error.

Reg.datum
    Apr 2011
    Vad behöver jag för att öppna gaten/v-trig. Funkar det att göra med en pedal? Tänkte spela gitarr igenom t.ex. Så man slipper hålla en tangent nertryckt

Senior
    Reg.datum
    Aug 2004
    jag är så himla glad att jag köpte denna

Börjar bli varm i kläderna
    Reg.datum
    Oct 2011
    Coolt med nya minimoogen! Man blir sugen...

Börjar bli varm i kläderna kifånes avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    Sub 37 har väl varit en hit. Och det var väl delvis därför Voyager togs ur produktion. Jag tänker mig att Moogs nästa steg har sitt avstamp i både Voyager och Sub37. En Voyager MkII Sub49 med 3 vco och alla möjliga skojigheter.
    + 100

Reg.datum
    Jan 2007
    Jahapp. Den "höll" ju länge den här. Tangenten längst ner till höger fastnar ibland i nedre läget + reagerar inte alls på lätta anslag som de andra. Petat på den i max 2 timmar :-/

Reg.datum
    May 2003
    Jahapp. Den "höll" ju länge den här. Tangenten längst ner till höger fastnar ibland i nedre läget + reagerar inte alls på lätta anslag som de andra. Petat på den i max 2 timmar :-/
    *Klappar min gamling*

Reg.datum
    Jan 2007

http://www.youtube.com/v/cU8QYq1LAvg

Ja, anledningen till att jag sålde min gamle var just det värdelösa tangentbordet.
    Historien upprepar sig. La upp video på den nye.

Senior Techsmechss avatar
    Reg.datum
    Mar 2016
    Fan va surt.. någon som vet vad det är för klav i de nya? Fatar..?

Liknande ämnen

1. Moog börjar med modulärt igen
    Av Wiktorion i forum Nyheter
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-03-10, 04:36
  2. Moog börjar med modular igen?
    Av SnareTheMind i forum Syntar & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 16:14
  3. Moog model 15 för endast 6.843€
    Av geeklund i forum Syntar & sånt
    Svar: 0