Sidan 16 av 22 FörstaFörsta ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SistaSista
Resultat 901 till 960 av 1275

Ämne: Minimoog Model D reissue

Veteran
    Reg.datum
    Dec 2001
    Testade denna idag. Hjälp!

Veteran drifter7508s avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    För dyrt. Här är det hårfint vad jag vill betala. Den är redan på övre smärtgränsen med "ursprungspriset". ;-)

Veteran tonefloats avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    bax och gera4music tar 36 400:-, med leveranstid på 5-10 veckor

Senior ulf.soderlunds avatar
    Reg.datum
    Aug 2013
    A/B-testade lite snabbt en 2016 års Mini mot en original 1971 års muSonics och dessa var mer lika i sitt grundljud än vad man faktiskt skulle kunna ha trott.

Största skillnaderna var den nya maskinens något bättre individuella tracking av OSC, den något mer uttalade svävningen vid snedstämning av OSC hos muSonicsen, den något mer övertonsrika filterdistorsionen hos muSonicsen samt att ENV-generatorerna tidsmässigt arbetade på något olika sätt vid identiska panelinställningar. Dessa avvikelser var dock inte mycket större än de som normalt upplevs mellan två individuella exemplar av en Mini.

Saker som ex OSC-modulering av filter och OSC, Out>External In, SAW+INVSAW för PWM, KBD Filter Tracking och OSC Glide uppförde sig i det närmaste identiskt.

Något som inte framgår av den nya maskinens utsida är möjligheten att ställa KBD Note Priority (Last/Low/High), Multi-Trigger (On/Off) samt möjligheten att efterlikna de små tonhöjdsvariationer som det fasta resistornätverket i ett original Pratt-Read KBD skapar (Random Detune).

Vintage kroffes avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Ålder
    41
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    Något som inte framgår av den nya maskinens utsida är möjligheten att efterlikna de små tonhöjdsvariationer som det fasta resistornätverket i ett original Pratt-Read KBD skapar (Random Detune).
    Smart!
    Men hur är känslan i nya klaviaturen?
    När jag jämförde Voyager med en Mini med nya pratt-reed bushing häromhelgen kändes skillnaden ganska markant.

Senior mgronrooss avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Jag har en två år gammal Voyager Performer och en Mini som jag bytt bushings på för några månader sedan ståendes precis bredvid varandra.
    I normala fall håller jag Fatar TP/8S som det bästa keyboardet, tätt följt av TP/9S, som sitter i Voyagern och den nya Minin.
    Trots att jag inte vill säga det, så tycker jag faktiskt feelingen i Pratt-Reed keyboardet är mycket skönare.

Anledningen är den perfekta stunsen, det sköna anslaget, lagom "key travel" och att det är en lyckad kombination av både vikt och motstånd (friktion) när man spelar.

Sedan saknar ju PR-KB:t velocity och aftertouch, och känns i övrigt inte lika stabilt, även om det nu visat sig hålla ganska länge..
    Jag skulle aldrig välja bort en ny Model D Reissue på grund av keyboardet. Tvärt om så bytte jag precis det gamla keyboardet i Anniversary Voyagern till ett helt nytt TP/9S bara för att keyboardet är så bra. Så jag tycker att Fatarkeyboardet i Model D reissuen snarare är en god anledning till att köpa den.

Dessutom får man ju CV-patchmöjligheter på baksidan, vilket mången mången modulartraktör kommer att uppskatta.

Vintage Ƶl8Rs avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    att ENV-generatorerna tidsmässigt arbetade på något olika sätt vid identiska panelinställningar. Dessa avvikelser var dock inte mycket större än de som normalt upplevs mellan två individuella exemplar av en Mini.
    När det gäller att det inte arbetar lika vid identiska panelinställningar så förklarade dom det i SOS recensionen:

"The old Allen-Bradley type J post (which are no longer available) typically had more resistance than they were rated for and, for example, the 1MΩ audio pots were often more like 1.2MΩ. Because of this and manufacturing tolerances, a vintage Model D may have slightly longer time constants than the markings on the front panel and the new Model D."

Läs hela artikeln (augustinumret) den är bra

Är det samma OSC och filter i MuSonics Moog som i R.A. Moog och inte som de senare rev 2 som denna bygger på?

Börjar bli varm i kläderna KaptenStofils avatar
    Reg.datum
    Sep 2012
    Nu har jag snabbtestat 4 olika Minimoogar side by side. Från vänster till höger (den färggranna keyboarden till höger i bilden deltar ej i testet):

Voyager El Blue
    Gammal ”MMDsen” av senare versionen
    Gammal ”MMDosc” med gamla osc board
    ”NyMMD”

Voyager låter som Firechild påpekat (tror jag) som om den är dämpad i ljudet, även med max filter öppet. Ingen stor sak, man har tydlig Moog känsla, men den sticker ut jämfört med de 3 andra. Jag upplever Voyagerns ljud som mer designat, den låter nog mer som en Moog, som gemene man tänker sig, det är lite samma som MKS80 vs JP8. Jag tror Roland fläskade på med något VCA trick på MKS80 för att den skulle låta fetare.

MMDsen och NyMMD låter mest lika varandra, och som jag fattat så är det MMDsen som legat till grund för NyMMD. De kan skilja sig en smula, tex vid ext in feedback från Lo out. Där är NyMMD något lättare att få till så det låter snyggt (om man nu vill det), MMDsen är lite vildare där. Min NyMMD låter olika om man kör kabel lo out till ext jämfört med den interna kopplingen – kul!

MMDosc, den gamle, låter något starkare, kraftigare. Kanske för att det händer saker med tuningen allt eftersom kvällen går… . Feedback loop har råare ljud.

MMDosc, MMDsen och NyMMD är mycket lika i sin grundkaraktär. Det är nog inte omöjligt att skruva på dem så att de låter tämligen lika varandra, tex genom att stoppa in någon effekt i feedback loopen för att boosta upp ljudet, eller lägga till eq eller annat. Enligt mig är den goa Minimoog känslan helt klart i NyMMD. Dessutom gillar jag midi, tangentbordet och de små tilläggen. Säkert kommer någon nu att säga att de gamla låter bättre, men mina öron är nöjda iaf. Tidigare har jag jämfört Doepfer Eurorack med ladderfilter och MMDsen och funnit att MMDsen låter betydligt bättre, testade några av patchbook ljuden. Det finns ett liv i MMD ljuden, som faktiskt är ganska lätt att höra. Därmed inte sagt att Doepfers kloner låter dåligt.

Om ni har pengar och är sugna på en MMD, så tror jag ni kommer bli väldigt nöjda, känns som ett instrument som kan gå i arv i familjen i många generationer

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20161018_190550.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	99,6 KB 
Id:	70914

Senior ulf.soderlunds avatar
    Reg.datum
    Aug 2013
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    När det gäller att det inte arbetar lika vid identiska panelinställningar så förklarade dom det i SOS recensionen:

"The old Allen-Bradley type J post (which are no longer available) typically had more resistance than they were rated for and, for example, the 1MΩ audio pots were often more like 1.2MΩ. Because of this and manufacturing tolerances, a vintage Model D may have slightly longer time constants than the markings on the front panel and the new Model D."

Läs hela artikeln (augustinumret) den är bra

Är det samma OSC och filter i MuSonics Moog som i R.A. Moog och inte som de senare rev 2 som denna bygger på?
    Ah, intressant! Var inte bara jag utan även musiker vana vid sina modernare Minis som noterade just detta.

Maskinen som sådan är en sen muSonics 12xx, tillverkad under de sista dagarna av 1971. Filterkortet är ett original 12xx (Tropical Fish Caps) men har uppgraderats med en Trimpot för Filter Scale - i övrigt är just detta filterkort bestyckat med identiska komponenter som användes i 10xx-11xx (R.A. Moog).

Oscillatorkortet i denna maskin har dock bytts ut någon gång under årens lopp. Det ursprungliga från 1971 med diskreta transistorer har bytts ut mot ett "Old Board" från 1974 - gissningsvis för att originaloscillatorerna var alltför instabila.

Oscillatorkortet i en Mini 2016 är baserat på "Old Board" som har 7 kalibreringspottar: OSC 1/2/3 RANGE, OSC 1/2/3 SCALE samt OCT.

"New Board" har 12 kalibreringspottar: OSC 1/2/3 RANGE, OSC 1/2/3 SCALE, OSC 1/2/3 OCT ADJ samt OSC 1/2/3 HI END COMP.

Oscillatorkortet i en R.A. Moog/muSonics har 10 kalibreringspottar: OSC 1/2/3 RANGE, OSC 1/2/3 SCALE, OSC 1/2/3 LEVEL samt OCT.

Senior tuts avatar
    Reg.datum
    Jan 2013
    Musikanten Umeå har fått in en, men jag är utsocknes och kommer vem först senare i veckan.
    Spännande blir det.

Veteran
    Reg.datum
    Sep 2009
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    Hoppas att det inte fjädrar tillbaka! *hädelse*
    Va, har den inte den modernare Roland-pinnen! då skippar jag den helt klart
    (läses som , "så avstyrde jag mej själv från ännu ett köp")

Börjar bli varm i kläderna Fungitecs avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Ålder
    39
    Någon som har info om leveransbesked från fitzpatrick eller moog...? "Nån månad" har det ju strax gått...

Vintage kroffes avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Ålder
    41
    Nu har jag spelat på den nya på 4sound också, inte helt såld.
    Tyckte att klaviaturen var lite obehaglig med sitt "klickande" aftertouch läge. Sen inbillar jag mig att oscillatorerna inte distade lika mycket in i filtret som det brukar göra på min samt att filtrets resonans var lite vassare. Men det är såklart subtila skillnader, det ju fantastiskt att kunna köpa helt nya minimoogar idag 2016.

Veteran Firechilds avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Tyckte att klaviaturen var lite obehaglig med sitt "klickande" aftertouch läge. Sen inbillar jag mig att oscillatorerna inte distade lika mycket in i filtret som det brukar göra på min samt att filtrets resonans var lite vassare. Men det är såklart subtila skillnader, det ju fantastiskt att kunna köpa helt nya minimoogar idag 2016.
    Intressant. Har du en med tidigare serienummer? Det kan förklara lite av skillnaden. Jag upplever ett lite vassare ljud via YT också men annars är jag "hyfsat" imponerad att de är relativt lika.
    Jag har själv en ganska tidig 4xxx och upplever inte samma mättnadskänsla in i filtret men jag har enbart sett på yt klipp.

Vintage kroffes avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Ålder
    41
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    Intressant. Har du en med tidigare serienummer? Det kan förklara lite av skillnaden. Jag upplever ett lite vassare ljud via YT också men annars är jag "hyfsat" imponerad att de är relativt lika.
    Jag har själv en ganska tidig 4xxx och upplever inte samma mättnadskänsla in i filtret men jag har enbart sett på yt klipp.
    Nej, min och lisaus är ganska sen 98xx-serien. Men man skulle ju vilja jämföra tete-a-tete.

Veteran Framerates avatar
    Reg.datum
    Jun 2014
    Tror att den klickande ATn ger med sig efter ett tag. Har upplevt samma sak på en annan ny synt så jag förstår precis vad du menar.

Reg.datum
    Jan 2007
    Klickande AT? Jag vill inte ha nån jädrans AT! :-) Den är väl ändå inte default eller hur?

Vintage kroffes avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Ålder
    41
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    Klickande AT? Jag vill inte ha nån jädrans AT! :-) Den är väl ändå inte default eller hur?
    Jag menar att det är ett mekaniskt klick i fatar-klaviaturen när man trycker ned sista biten för aftertouch.

Reg.datum
    May 2003
    Jag menar att det är ett mekaniskt klick i fatar-klaviaturen när man trycker ned sista biten för aftertouch.
    Det tycker jag är ganska skönt, så är det på Andromedan också. Då känner man vart at:n börjar ta.

Senior
    Reg.datum
    Aug 2004
    Citat Ursprungligen postat av Fungitec Visa inlägg
    Någon som har info om leveransbesked från fitzpatrick eller moog...? "Nån månad" har det ju strax gått...
    Har hört ett rykte om att jag ska få min idag eller imorrn

Vintage kroffes avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Ålder
    41
    Det tycker jag är ganska skönt, så är det på Andromedan också. Då känner man vart at:n börjar ta.
    Jag som är av den bestämda uppfattningen att Minimoog inte bör ha aftertouch känner ju direkt att detta inte är för mig.

Senior
    Reg.datum
    Aug 2004
    Jag som är av den bestämda uppfattningen att Minimoog inte bör ha aftertouch känner ju direkt att detta inte är för mig.
    Synthar bör varken ha anslagskänslighet eller aftertouch, lite sur på att det finns sånt otyg i nya Minin

Vintage Ƶl8Rs avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Nej det ska ju vara en stum rock-orgel

Börjar bli varm i kläderna luegoodss avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Varför ska man vara sur att det finns? Det är ju en valmöjlighet att använda om man VILL

Reg.datum
    Dec 2006
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    Va, har den inte den modernare Roland-pinnen! då skippar jag den helt klart
    (läses som , "så avstyrde jag mej själv från ännu ett köp")
    vecka 44, nästa vecka pratas det om enstaka ex till affärerna, typ 1-2 ex

Reg.datum
    Jan 2007
    Tryckte precis på köpknappen. Tog UMEÅ-moogen.... ;-)

Senior
    Reg.datum
    Aug 2004
    Ja nu har jag fått min! hurra

Reg.datum
    May 2003
    På tisdag får ni domen...då skall jag testa en ny model d rejält.

Börjar bli varm i kläderna
    Reg.datum
    Sep 2010
    Snälla inte en "jag vill behålla värdet på min vintage" bedömning

Reg.datum
    May 2003
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    Snälla inte en "jag vill behålla värdet på min vintage" bedömning
    Hehe, tyvärr kan det bli så
    Närå jag är aspirant på en ny också som är mer instant tracking vänlig.

Veteran gumses avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Hehe, tyvärr kan det bli så
    Närå jag är aspirant på en ny också som är mer instant tracking vänlig.
    En dubbelblind-test hade ju varit trevligt.

Vintage Ƶl8Rs avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Inte en käft skulle höra någon skillnad.... psykologi hos ägare av de gamla kanske (finns ju dom som tror på tomten också). Den är en Model D och den är bättre än den gamla...så är det bara

Vintage kroffes avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Ålder
    41
    Instrument är ju tyvärr inte bara ljudet de emanerar Emulator, utan interaktionen med utövaren.

Börjar bli varm i kläderna Fungitecs avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Ålder
    39
    Men interaktionen måste väl ändå bli bättre med ett toppmodernt klaviatur med velocity och aftertouch. Fler dimensioner kan förmedlas i sitt uttryck på varje not. Dessutom en liten ratt nära till hands för vänsterhanden på modulations-LFOns hastighet. I mina ögon blir det ju en bättre spelupplevelse på alla plan...

Vintage Ƶl8Rs avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Instrument är ju tyvärr inte bara ljudet de emanerar Emulator, utan interaktionen med utövaren.
    Absolut och där är den nya eminent i jämförelse med den gamla. Det var just tillägget av en extra LFO och keyboard med pressure och aftertouch som gjorde att jag beställde en... det blir ett uttrycksfullt instrument i stället för e stum rock-orgel.

Vintage kroffes avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Ålder
    41
    Smaken är som baken men för mig känns det klabbet lika sexigt som att spela på minibrute, den har också aftertouch. Så känns inte orginal pratt-reed.

Vintage Ƶl8Rs avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Smaken är som baken men för mig känns det klabbet lika sexigt som att spela på minibrute, den har också aftertouch. Så känns inte orginal pratt-reed.
    Nej tack och lov för det... rock-orgeln är död.

Vet inte vad Klav har med sexighet att göra (måsta vara en rockNroll kvarleva????) men Minibruten är ju en riktigt trevlig maskin för kaffepeng dessutom. och i båda fallen så går den ju att stänga av om man vill.

Tror det handlar om gammal ingrodd vana och tankestelhet bara..... den nya är ju grym.

Senior mgronrooss avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Hahahaha, EMU, du kanske skall byta till lite bättre högtalare? 😀

Måste något per automatik vara sämre för att det är nytt eller annorlunda?

Jag testade Model D Reissuen idag på Estr.. 4Sound på folkungagatan.
    Min spontana reaktion är att det är 100% minimoogsound. De har inte lyckats göra en bra kopia, det ÄR samma sound.
    Vidare tycker jag klaviaturen, i motsats till vad jag förväntade mig, passar helt perfekt till D Reissuen. Bättre än originalklaviaturen tom. För min del så är klaviaturen en stark anledning till att köpa den. Du har ännu bättre kontakt med maskinen känns det som.

Sedan är det ingen tvekan om att det hörs att det är moderna komponenter i den. Inte någonstans på ett dåligt sätt, men det hörs tydligt. I vissa lägen mer än andra, men jag tror faktiskt inte någon i den här tråden skulle gissa fel om man gör ljud där skillnaderna blir tydliga. Då talar jag inte om en öppen sågtand eller en fyrkantsvåg med fast filter på 150 Hz, utan ljud man använder i en verklig situation.

Moderna komponenter har mycket bättre toleranser än vad man hade förr. Vi har gjort mätningar på "samma" komponenter som är vintage och nya, och såg variationer på upp till 40% från specarna. Även temperaturstabilitet är bättre idag. Det är klart att det märks. Hjärnan är programmerad att finna skillnader i mönster, så den registrerar minsta förändring.

Den låter 100% Model D fast med stabiliteten och ljudkvaliteten av en Voyager skulle jag vilja säga. Du har disten in i VCF och VCA och allt det där, men den där tjockheten och spretigt okontrollerbara spraket är inte lika framträdande. Även om jag älskar Model D, så tycker jag det är till Reissuens fördel.

Varför? Jo, många maskiner kan låta underbart ensamma, men är synnerligen svåra att få att låta bra och finna sin plats i en mix. Andra kan låte lite halvt oinspirerande för sig själva, men sitta perfekt i mixen. Dagens popproduktioner skiljer sig soundmässigt ganska mycket från hur det lät när Model D hade sina glansdagar, så jag tror faktiskt att D Reissue kan vara betydligt lättare att få på rätt plats i en modern mix. Därför tror jag den kan bli en hit. Folk får till det, liksom..

Jag tror även det är anledningen till Voyagerns försäljningsframgång. Vintage lovers (inklusive jag själv) tycker den är jämförelsevis för steril i många lägen, medan andra tycker den ger precis rätt analoga krydda till mixen.

Jag är överraskat positiv till Model D Reissuen efter att ha testat den. Nästan så jag tycker den soundmässigt är den perfekta blandningen av Model D och Voyagern; det man skulle önska att båda de andra var..

Hör man skillnad? Tveklöst.
    Kan du lura mig med rätt ljud på på en D Reissue? Tveklöst.
    Kan jag skilja dem åt i en hel mix? Troligtvis inte.
    Tycker jag den är lika bra som sina föregångare? Tveklöst.

Hög köprekommendation om du gillar minisoundet.
    Not: min Model D är en av de 500 sista, och den känns okontrollerad och mindre stram jämfört med Reissuen. Enligt minipuritaner borde min vara den sterilaste. Vi hade tidigare en sub 2xxx, så jag är förtrogen med de skillnader som finns. De som värderar det subtila i en vintage D kommer att fortsätta vilja betala för just det är min gissning, så jag tror inte priserna går i botten.

Så jag håller med EMU; ingen hör skillnaden i en mix, men om du A/B-testar efter skillnader så kommer du att höra dem tydligt. Sedan är det upp till var och en vad man tycker mer om och prioriterar.

Vintage Ƶl8Rs avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    Så jag håller med EMU; ingen hör skillnaden i en mix, men om du A/B-testar efter skillnader så kommer du att höra dem tydligt. Sedan är det upp till var och en vad man tycker mer om och prioriterar.
    I en mix tror jag inte en käft hör skillnad på en MiniMoog eller en NordLead.. trots att de tror och vill det

I ett A/B/C/D/E mellan fem MiniMoogar av olika årgång och konfiguration skulle inte en käft höra någon skillnad mellan en ny och en gammal ..speciellt inte musiker över fyrtio som turnerat och spelat och har klart begränsat sin hörförmåga..... hur bra monitorer de än har.

Nu är det ju ändå så trevligt att vi har fått valet att köpa en sprillans ny med tillägg eller en gammal stubbe....och en Voyager som är så mkt mer....eller alla varianter om vi vill eller har råd.... vi lever ju fan i de bästa av synthvärldar

Veteran Lackans avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    I en mix tror jag inte en käft hör skillnad på en MiniMoog eller VST.. trots att de tror och vill det
    FXD. Lyssna bara på Kloons musik.

Vintage Skillings avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Jag har hört några exempel på att det minsann går att få Minimoog att låta som den stelaste VST. Behövs ingen VST för att låta mjukis, alltså!

Vintage outshapes avatar
    Reg.datum
    Dec 2003

Vintage machinepops avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Extern PSU alltså - det avgör saken!

Vintage outshapes avatar
    Reg.datum
    Dec 2003
    Stämmer det verkligen att originalet sjönk i värde nu när kopian släpptes?

Vintage Ƶl8Rs avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Förmodligen.... i alla fall på sikt i och med att alla smärtskaft lägger ut sin gamla till försäljning för dyr slant...tillgång efterfrågan. MiniMoogen har ju gått upp..eller i alla fall har folk försökt få en massa pengar för dom senaste åren... men det är inte länge sedan dom låg rätt lågt. Så dom droppar nog till en mer normal nivå strax under de nyproducerade skulle jag tro. Samma hände ju med MS-20.

Reg.datum
    Oct 2010
    En liten dipp blir det nog. Men jämförelsen med Fenderstrator från förr och "rätt" Hammond är ganska relevant. Sedan är det ju inte för investeringen vi har dem hoppas jag?!

Om nå'n säljer den nya för samma peng som jag köpte min gamla så skaffar jag nog en till.

Reg.datum
    Jun 2014
    Dollarn är ju löjligt rekordhög för tillfället, den står i över nio kronor (!), att jämföra med under 6 som den var runt 2008 eller runt 6,50 så sent som 2014. Jag kan inte låta bli att leka med tanken på vad den nya Minimoogen skulle kunna ha kostat med en annan dollarkurs och hur det hade påverkat begagnatpriserna.

Även euron är hög nu, snart tio kronor.

Det märkliga är att man har vant sig vid de höga priserna nu. Man märker det liksom inte på nya saker.

Reg.datum
    May 2003
    Jag tror faktiskt Model D reissuen kommer göra att originalet går ner eller åtminstone stoppar upp i prisutveckling. När det är en reissue som blir väldigt lyckad har det blivit så. Jag väljer synthar för att de skall låta bra inte för att de skall vara vintage per se. Jag är tex nöjd men mina ny SEM och kommer därför inte köpa gammel SEM och tänker flera som jag minskar efterfrågan på gamla och prisbilden anpassar sig till efterfrågan. Samma sak med MS20 som sagt. Däremot Odyssey tror jag inte blev lika perfekt reissue så där kan jag tänka mig att originalen håller priset bättre. Alla VA kopior gör däremot att originalen ökar i värdet då de mer boostar hajpen.

Börjar bli varm i kläderna
    Reg.datum
    Sep 2010
    Rätt inställning

Ljudmässigt brukar jag alltid föredra vintage vilket är lite jobbigt, hade hellre köpt nytt. Men den här verkar klockren.

Senior Phats avatar
    Reg.datum
    Nov 2012
    OMG, Minimoog reissue.

Helt sagolikt bra ljud. Känslan i klaviatur och rattar är makalös. Är fullständigt golvad över hur bra den är ärligt talat.

Har visserligen inte så mycket erfarenhet av den gamla Model D men har oftast tyckt att klaviaturen varit rätt klonkigt och allmänt oskönt på dom jag spelat på. Att spela på reissue är som en dröm i jämförelse och i övrigt kan jag personligen inte komma på en enda anledning till varför jag skulle välja den gamla före reissue.

Kan också tänka mig att det är rätt naturligt att många som har originalet (och dessutom ser den lite som en investering) letar saker som hävdar motsatsen.

Men dammit, det är så här en reissue ska göras. Nu drömmer jag om att Dave kunde göra likadant med Prophet-5 (ja, jag vet att han sagt att han alltid blickar framåt yada yada men ändå).

Reg.datum
    Jan 2007
    Sålde ju min mintiga orginal just pga av att just tangentbordet var helt FUBAR.... trots timmar av försök att fixa det.
    PR- tangentbord suger som fan enligt mig. Samma med min Prophet 5.... orka gnugga isoprop varje månad!
    Model D's tgb är ju ännu värre iom dom där hemska fjädrarna! =)

Hoppas man blir nöjd med den nye. =)

Senior swede99s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Var och provspelade Reissue idag på 4-sound i GBG, Nu vet jag vad alla pratar om och kan bara hålla med, den låter galet gött.

Jag började lyssna på den, sen gick jag till sub37 och den lät fan som en VA, död och tråkig med typ samma inställningar, ungefär som att det låg en filt över OSC och Filter, att den liksom inte kunde sträcka ut i Ljudfrekvenserna.
    Model D däremot. Jag hade av en slump filter freq. på typ 80% öppet och tyckte fan va sköna osc.... å sen när jag märkte att jag hade 20% till att öppna, blev det ju helt jävla krazy.

Spelade sen på en DSI OB6 samma där superkall i ljudet i jmf.
    Spelade sedan på en Mother 32 där var det faktiskt lite närmre, men ändå mil bort.

Nu blir det till att försöka hitta en anledning att lägga för mycket pengar på en leksak.

Vintage Skillings avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Ja fast OB-6 är en helt annan synt. Jag blir nästan provocerad av sådana jämförelser eftersom de är irrelevanta. Eller nä, jag blir inte provocerad, det är bara ett uttryck. Men Minimoog låter Minimoog, det är helrätt när man vill att det ska låta Minimoog men helt fel i andra lägen.

(Funderar för övrigt på både Minimoog och OB-6, men av väldigt olika anledningar)

Reg.datum
    Jun 2014
    Midge Ure säger att man inte kan sälja såna här syntar längre... han hade fel.

Senior yggs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Jag tror faktiskt Model D reissuen kommer göra att originalet går ner eller åtminstone stoppar upp i prisutveckling. När det är en reissue som blir väldigt lyckad har det blivit så. Jag väljer synthar för att de skall låta bra inte för att de skall vara vintage per se. Jag är tex nöjd men mina ny SEM och kommer därför inte köpa gammel SEM och tänker flera som jag minskar efterfrågan på gamla och prisbilden anpassar sig till efterfrågan. Samma sak med MS20 som sagt. Däremot Odyssey tror jag inte blev lika perfekt reissue så där kan jag tänka mig att originalen håller priset bättre. Alla VA kopior gör däremot att originalen ökar i värdet då de mer boostar hajpen.

Tror faktiskt du har rätt. Fast skillnaden mot ms20 och odyssey är väl ändå antalet producerade? Nu vet man väl iof inte hur många moog har tänkt att släppa, men det kommer säkert finnas nya minis till alla som vill ha, i slutändan.

Senior mgronrooss avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Samtidigt, om folk tycker de är lika bra, fast olika versioner, typ som de olika OSC-boarden på Model D, så kanske de på längre sikt (som borde vara mest relevant) kan leva sida vid sida medl ungefär samma värde?

Voyagern dödade ju inte D-marknaden, trots att den är "bättre" rent funktionsmässigt. Den kanske tom bostaden hypen. D Reissue kanske gör Model D-soundet tillgängligt för sådana som annars bara skulle läsa om MiniMoogen, men inte ha möjlighet att testa. Så det kanske höjer hypen ytterligare ett snäpp!

Kolla SP1200-Reissuen; få tycker nog den är sämre än originalutgåvan, och de lever ju tämligen sida vid sida till samma pris. Kanske bidrog även den till ökad hype?

Svårt att sia om det här, men den samlade känslan av vad folk som vi tycker är förmodligen en bra barometer för utvecklingen. Jag såg en Model D för 12k €, vilket känns lite överdrivet i nuvarande situation, så om något positivt kommer ur det så är det kanske att fantasipriserna dämpas något...på kort sikt..

Vintage Skillings avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Jag trodde förresten att de flesta som har koll tycker att KArpen ljudmässigt är lika lik originalen som originalen är lika varandra sinsemellan? Själv tror jag att det gynnar originalens värde att Korg smurfade smurfen i smurf.

Moog har inte smurfat, men gjort lite förändringar. Tror personligen inte att Minimoogar av vintagemodell kommer att tappa i pris något nämnvärt, det var redan sedan tidigare framför allt samlarvärde på dem, nyproduktion gör inte dem mindre vintage. Vi får se, men jag tror de ligger kvar i pris och fortsätter att öka. En spännande fråga blir vad de nyproducerade hamnar på i beggatpris om typ två år.

Reg.datum
    Oct 2010
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    En spännande fråga blir vad de nyproducerade hamnar på i beggatpris om typ två år.
    Där, mina vänner, är den stora frågan...

...och den beror ju delvis på vilken takt Moog kan hålla vid monteringen.

Reg.datum
    Dec 2006
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    Kolla SP1200-Reissuen; få tycker nog den är sämre än originalutgåvan, och de lever ju tämligen sida vid sida till samma pris. Kanske bidrog även den till ökad hype?
    Den var väl i princip identisk på komponentnivå fast med fixad nätdel så den inte blev så varm, de flesta föredrar väl nästan reissuen?

Reg.datum
    Dec 2006
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    En spännande fråga blir vad de nyproducerade hamnar på i beggatpris om typ två år.
    Om Moog fortsätter producera den så är det inte alls säkert att den håller priset väl, en reissue för 28 000:- kan vara inom räckhåll. Det är mycket deg uppbundet i den så några lär vilja sälja när mättnaden lagt sig och hypen svalnat något.

Liknande ämnen

1. Moog börjar med modulärt igen
    Av Wiktorion i forum Nyheter
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-03-10, 03:36
  2. Moog börjar med modular igen?
    Av SnareTheMind i forum Syntar & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 15:14
  3. Moog model 15 för endast 6.843€
    Av geeklund i forum Syntar & sånt
    Svar: 0