Sidan 11 av 22 FörstaFörsta ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SistaSista
Resultat 601 till 660 av 1277

Ämne: Minimoog Model D reissue

  1. #601
    RMI
    RMI är inte uppkopplad
    RMIs avatar
    Senior
    Äsch, de enda riktiga model D är de som R.A. Moog tillverkade.







    [OBS --> skämt]

  2. #602
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad finns att gnälla på? Jo, att de utger den för att vara en kopia och exakt som orginalet när den inte är det, skannar klaviaturen digitalt, annan keybed etc...
    Nej den utger sig one för att vara någonting.. MoogMusic säger exakt vad det är en exakt kopia men med modern key (tack och lov) med pressure mm... extra CV ut.. dom redogör ju rätt klart för vad som är vad.. men det är en Model D samma kort samma komponenter, men ny key... glasklar och helt öppet... kan inte se hur man kan köra med öppnare kort.

  3. #603
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad finns att gnälla på? Jo, att de utger den för att vara en kopia och exakt som orginalet när den inte är det, skannar klaviaturen digitalt, annan keybed etc...
    Model D2 ??

  4. #604
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av RMI Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äsch, de enda riktiga model D är de som R.A. Moog tillverkade.







    [OBS --> skämt]
    Jo fast med måtten som puritangubbarna så är det ju sant då skulle dom efter R.A. Moog heta DD eller D+ ..osv.. det är ju inte samma oscillatorer mm. Det lustiga är att de flesta R.A. Moog eden är ombyggda med stabilare oscillatorer än de som sitter i nya Model D för de var så djävla svajiga att ingen orkade med dom ....men nu är det ballt att äga.. dom står och samlar damm i alla studios men de är så "distinkta" så alla kör arturia plugg eller nåt i stället...men sitter gärna på bild med stubben

  5. #605
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det var ju samma med Easeln.. alla gnällde över att den inte såg ut som originalet... sen gnällde de över lite läck, noise, reverbtank och lite till som ju just var arv för man varit så trogen originalet...ingen gnällde över att den hade extra arpeggion eller en extra oktavdutt.. bara det stod "Electric music box" med rätt font

  6. #606
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Enda alternativet för att få cred i "elitsyntharnas" kretsar är att bygga en tidsmaskin, åka tillbaka till 1972 och tillverka några extra Minimoogs exakt likadant i samma fabrik som sedan får bli gamla så man kan köpa dem via analogvintagepremiumsuperduperelitesynthesizers.co m.

    Kom igen nu Moog. Fixa!
    Fast de har kanske inte åldrats i nån replokal eller spelats på scen, därför har de inte rätt patina😉

    Fast innerst inne är jag elitsyntare trots att jag inte kan spela eller skruva speciellt bra.

  7. #607
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    När jag var liten tvingades jag äta Konsums blå vita Corn flakes tillverkade i Tyskland. Små gula stenhårda saker som smakade papp, mina föräldrar hävdade bestämt att det inte var någon skillnad mot "riktiga" corn flakes.

    Den här känns dock mer äkta än MS-20 eller kArpen. Sjukt mycket pengar, det kan komma en fet säljes annons snart på allt jag har.

  8. #608
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Hade dom kallat den för Model E så hade efterfrågan nog varit sämre eftersom den då inte hade varit en Model D.

  9. #609
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade dom kallat den för Model E så hade efterfrågan nog varit sämre eftersom den då inte hade varit en Model D.
    D-type?


  10. #610
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran

  11. #611
    luegoods
    luegoods är inte uppkopplad
    luegoodss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Öppet mål

  12. #612
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej den utger sig one för att vara någonting.. MoogMusic säger ju rätt klart för vad som är vad.. men det är en Model D samma kort samma komponenter, men ny key... glasklar och helt öppet... kan inte se hur man kan köra med öppnare kort.
    Ok, med andra ord kommer jag kunna köpa reservdelar i form av nya kort etc till min gamla? Tror det när jag ser det...

  13. #613
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, med andra ord kommer jag kunna köpa reservdelar i form av nya kort etc till min gamla? Tror det när jag ser det...
    Vilken cool grej! en hybrid, blandat gamla o nya kort, ingen vintage mini kan säljas utan att ha öppen huv

  14. #614
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, med andra ord kommer jag kunna köpa reservdelar i form av nya kort etc till min gamla? Tror det när jag ser det...
    Till själva synthdelen.. absolut, om dom säljer och om du har samma rev på oscillatorerna. Till och med kortet med psu är samma men dom använder inte just den delen för det är en extern i stället. I övrigt så verkar allt vara samma.

  15. #615
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Är taliban, har originalet och bara älskar den nya.

  16. #616
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har originalet & en Voyager, kunde vara trevligt även med en ny kan jag tycka.
    (men jag måste nog lära mig, av Machinepop, hur man slår ut lite väggar först, börjar bli lite trångt)

  17. #617
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag insinuerar ingenting. Bara att Moog gör en sellout och kallar den Model D. Lägger man till keyboard med velocity och aftertouch, extra LFO, MIDI, ett gäng extra CV jack, ändrar PSU lösning så tycker då jag att det inte är en Model D längre även om de låter identiskt. Som någon nämnde var det mindre skillnad mellan C och D.

  18. #618
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av lesterbanjo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sånt här får mig att vilja lämna 99 för alltid - talibaner med "orginalet" ska snacka ner en ny synt dom varken sett eller rört.
    Köp den eller låt bli men dissa inte dom som väljer att köpa en genom att insinuera att dom blir lurade....det är bara elakt.
    Det är väl ingen som snackat ner den bara pekat på skillnader eller möjliga skillnader från originalet.. det är väl ingen vad jag kan förstå som tycker att det är trist att dom släpper den igen..eller har jag missat något?

  19. #619

    Veteran
    Model D - NG (NG=Next Generation)

  20. #620
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Model D - NPG - Prince-hyllningen

  21. #621
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag insinuerar ingenting. Bara att Moog gör en sellout och kallar den Model D. Lägger man till keyboard med velocity och aftertouch, extra LFO, MIDI, ett gäng extra CV jack, ändrar PSU lösning så tycker då jag att det inte är en Model D längre även om de låter identiskt. Som någon nämnde var det mindre skillnad mellan C och D.

    Som sagt, vilken model C? vi snackar några prototyper här vilka några kallades C och några D.. men produktionsmodellen oavsett vilken typ av oscillator den har (och där kan du ju snacka om skillnad) och om den är fabriksmoddad med extra CV eller en extra LFO som de brukade ha i en break out box... är Model D.. det finns liksom ingen annan model för dig och mig... det finns prototyper och Model D sen finns Voyager och OS/XL.. thats it. Man kan enkelt säga.. det finns inga andra MiniMoogar än Model D.

  22. #622
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lesterbanjo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sånt här får mig att vilja lämna 99 för alltid - talibaner med "orginalet" ska snacka ner en ny synt dom varken sett eller rört.
    Köp den eller låt bli men dissa inte dom som väljer att köpa en genom att insinuera att dom blir lurade....det är bara elakt.
    Ansolut inte snackat ner den mer än att jag verkligen vill höra den live och ratta på den själv. Är lite trött på nya modeller som skall låta precis som de gamla enligt tillverkare och många som recenserar dem. Jag har 2 gamla och förbokat den nya men kommer inte köpa förrän jag testat den och eftersom jag enbart har de demos på youtube att höra på kommenterar man dem under tiden.

    Från min sida är det klart tumme upp till Moog som äntligen gör en Model D igen. Namn mässigt bryr jag mig inte om den skall kallas D2 eller annat man vet ju att den är nytillverkad. Hur gör de med serinr? Kommer de börja om på nytt eller fortsätta de gamla?

  23. #623
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Skillnaden mellan de olika model-D oscillator-revisionerna är faktiskt väldigt marginell. Det handlar om egentligen bara om diskreta matchade transistor par vs samma i en integrerad krets + buffer board för att den tidiga lösningen påverkades för mycket av efterliggande kretsar. Inget som påverkar själva soundet.
    http://minimoog.monsite-orange.fr/page1/index.html

  24. #624
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skillnaden mellan de olika model-D oscillator-revisionerna är faktiskt väldigt marginell. Det handlar om egentligen bara om diskreta matchade transistor par vs samma i en integrerad krets + buffer board för att den tidiga lösningen påverkades för mycket av efterliggande kretsar. Inget som påverkar själva soundet.
    http://minimoog.monsite-orange.fr/page1/index.html
    Äh det är väl just det alla påstår att det gör.. påverkar soundet... Med de små skillnaderna i oscillatorer och filter.. så förmodligen så skiljer sig den nya sig inte mer eller mindre än vad de tidigare gör med varandra.. vilket som, det är en äkta ny model D.

  25. #625
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Min fördomsfullhet säger mig att folk vill vara lite unika med sin rariteter, men plötsligt kan alla köpa en MS20 Mini, Korg Odyssey, TT-303 etc (det kommer fler) Kan gissa att man känner sig lite vissen när man slängt 10.000:- tals kronor på något och plötsligt kan vilken tjome som hellst köpa samma pryl för minde än halva priset, ny!.

    Ingen vill vara i klubben där alla kan vara med 😜😂

  26. #626
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min fördomsfullhet säger mig att folk vill vara lite unika med sin rariteter, men plötsligt kan alla köpa en MS20 Mini, Korg Odyssey, TT-303 etc (det kommer fler) Kan gissa att man känner sig lite vissen när man slängt 10.000:- tals kronor på något och plötsligt kan vilken tjome som hellst köpa samma pryl för minde än halva priset, ny!.

    Ingen vill vara i klubben där alla kan vara med ����
    Grejen är ju att vi pratar om ungefär samma pris.

  27. #627
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grejen är ju att vi pratar om ungefär samma pris.
    I Moogs fall, men tillgängligheten ökar lavinartat. Samt alla tjommar som jag, som är livrädd för att gamla IC-kretsar ska ge upp en dag kan sitta lugnt i båten.
    Senast redigerat av visionfactory den 2016-07-22 klockan 21:44.

  28. #628
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lesterbanjo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ok, inte meningen att boxa på någon. Tycker bara diskussionen blir lite osaklig ibland.

    jag skulle aldrig säga till grannen, i hans nya volvo, att volvo numera bara är kinesiskt skit men just den typen av kommentarer ser jag ofta här... (obs - jag tycker alltså inte så om volvo)
    I Behringersynttråden verkar det vara fritt fram för snobbism, fördomar och hat, men här tycker jag mest att det har varit rätt lugna åsikter på en helt ok nivå, men toleransen för kritik verkar vara typ jättemycket lägre här.

    Så jag förstår vad du menar.

  29. #629
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min fördomsfullhet säger mig att folk vill vara lite unika med sin rariteter, men plötsligt kan alla köpa en MS20 Mini, Korg Odyssey, TT-303 etc (det kommer fler) Kan gissa att man känner sig lite vissen när man slängt 10.000:- tals kronor på något och plötsligt kan vilken tjome som hellst köpa samma pryl för minde än halva priset, ny!.

    Ingen vill vara i klubben där alla kan vara med ����
    Spelar väl ingen roll om fler kan ha samma instrument som jag själv har.. tvärtom kul att höra vad andra gör eftersom vi alla tänker så olika. Tycker det är fantastiskt att fler har upptäckt Odyssey´n, 2600, MS20, Easeln, TB-303:an... . Många har dock gått vidare från nytillverkningen / klonerna och köpt orginalen. Finns säkert hur många olika skäl som helst till detta.

  30. #630
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh det är väl just det alla påstår att det gör.. påverkar soundet... Med de små skillnaderna i oscillatorer och filter.. så förmodligen så skiljer sig den nya sig inte mer eller mindre än vad de tidigare gör med varandra.. vilket som, det är en äkta ny model D.

    Jag har inte testat R.A/Musonic-VCO:n. Men på en Moog-träff A/B:ade jag med Kroffes. Kroffes hade väl "mittenvarianten", den jag hade var en av många som ursprungligen haft dem också, men som senare fått dem bytta mot de stabilare med ua726:or. Det var ju ingen vetenskaplig jämförelse, men det enda jag lyckades höra var att på min kunde man få oscillatorerna att faslåsa, det gick inte med Kroffes. I övrigt lät de extremt lika.

    Det finns de som hävdar att skillnaden är större mellan filtren, än mellan VCO-modellerna. I de tidiga filtren var alla transistorpar matchade, men merparten har bara de första och sista paren matchade, så karaktäristiken kan variera en del mellan enskilda ex, om de så har serienumren efter varandra.

    Spelar det roll? Inte ett skit för min del. Jag skulle nog hellre köpa tillbaka min gamla D, med VCO-modellen som påstås vara den tråkigaste, än att köpa en ny med poppis-VCO-klon (eller ens en gammal!), men det är hundra procent för affektionsvärdet och inte alls nån diss av den nya.

  31. #631
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spelar väl ingen roll om fler kan ha samma instrument som jag själv har.. tvärtom kul att höra vad andra gör eftersom vi alla tänker så olika. Tycker det är fantastiskt att fler har upptäckt Odyssey´n, 2600, MS20, Easeln, TB-303:an... . Många har dock gått vidare från nytillverkningen / klonerna och köpt orginalen. Finns säkert hur många olika skäl som helst till detta.
    Nä och det är ju inget unikt att äga en MiniMoog ..det gör ju 13259 personer till och nu kommer det fler Ingen raritet med andra ord.

    För min del så tycker jag det är helt underbart.. allt det som var trist med Odysseyn tung, stor bajsiga slajders har man gjort till en mkt mindre lättare störtskön liten pryl utan att kompromissa med ljudet (visst lite mer mörkel i gamla) och alla tre filter....damn! .. samma med Easeln, inte en käft hör skillnad mellan originalet (om de ens hittar en som dessutom finns i flera revs) men med extagodis...och nu MiniMoog med allt det extra som jag bara kunnat drömma om.. samma sjyssta fatar keys som Voyagern.. och möjlighet att använda pressure mm om jag vill... helt jävla underbart

    Och Oberheim SEM i olika utföranden och Two-Voice ...nu börjar vi fan bli bortskämda..

    Och nya MS-20 i 3 utföranden.. filter FM mm... sen en massa nya maskiner som P12/6..OB-6..Dominion 1, MonsterSchmidt...och Matrixbrute..... dessutom finns ju alla gamla generationer av synthar kvar + en miljon olika eurocrack, frac, Serge, Buchla, Moog ..modular..modular... i massor...i drivor..... till och med Roland har vaknat.. system 500m..

    Och vad har ni i datamaskinen grabbar

    för att inte tappa tråden.. NY MINIMOOG ÄR GRYMT!!!!! OCH DEN HETER MODEL D

  32. #632
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spelar väl ingen roll om fler kan ha samma instrument som jag själv har.. tvärtom kul att höra vad andra gör eftersom vi alla tänker så olika. Tycker det är fantastiskt att fler har upptäckt Odyssey´n, 2600, MS20, Easeln, TB-303:an... . Många har dock gått vidare från nytillverkningen / klonerna och köpt orginalen. Finns säkert hur många olika skäl som helst till detta.
    Så är det säkert, också.

  33. #633
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    D+
    haha, kom precis på detta i ett annat sammanhang, och skulle bidra här med, så har du såklart hunnit före.
    great minds think alike, some thinks slower though.

  34. #634
    Analog
    Analog är uppkopplad nu
    Analogs avatar
    Senior
    Jag är så glad att de inte gjorde en 86% version... Jag skulle nästan vilja okynnesköpa en (om man nu haft råd!) bara för att den är fullsize..!

  35. #635
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    för att inte tappa tråden.. NY MINIMOOG ÄR GRYMT!!!!! OCH DEN HETER MODEL D
    Ok, ser fram emot att A-B testa på kommande moog-träff. Kul att det blev av till slut trots att de snubblar lite kring målet.

  36. #636
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lesterbanjo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ok, inte meningen att boxa på någon. Tycker bara diskussionen blir lite osaklig ibland.

    jag skulle aldrig säga till grannen, i hans nya volvo, att volvo numera bara är kinesiskt skit men just den typen av kommentarer ser jag ofta här... (obs - jag tycker alltså inte så om volvo)
    Men det är just så tongångarna går på olika bilforum.

  37. #637
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, ser fram emot att D-D testa på kommande moog-träff. Kul att det blev av till slut trots att de snubblar lite kring målet.
    fixD

  38. #638
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, ser fram emot att A-B testa på kommande moog-träff. Kul att det blev av till slut trots att de snubblar lite kring målet.
    Fast exakt vad snubblar de kring målet? Skulle de haft gamla keyet? skulle de haft S-trig med CJ jack? Skulle de slopat Midi och extra CV ut.. skulle de slopat en extra LFO?

  39. #639
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Undrar jag med? :-) Vad är målet?

  40. #640
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast exakt vad snubblar de kring målet? Skulle de haft gamla keyet? skulle de haft S-trig med CJ jack? Skulle de slopat Midi och extra CV ut.. skulle de slopat en extra LFO?
    Som jag tolkat kritiken så är det främst namnet som det invänds mot. D+

  41. #641
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag tolkat kritiken så är det främst namnet som det invänds mot. D+
    Jo jag vet... men det finns liksom ingen fog för det

  42. #642
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo jag vet... men det finns liksom ingen fog för det
    Jag kommer att gnugga ditt ett "+" på min iallafall. Den goda smaken, vikten av detaljer & ett starkt rättvisepatos kräver detta.

  43. #643
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det finns en ganska ingående recension i nya SoS, som till stora delar är en jämförelse med recensentens egen gamla mini. Hans slutsats: det är en Model D.

    Nu är det iofs Gordon Reid som är recensenten och det var väl han som en gång i tiden menade att MS-20-pluginet lät precis som hans gamla MS-20. Men han går igenom skillnaderna ganska systematiskt och de verkar i huvudsak vara försumbara. Det är nog klavven som är största skillnaden. (Ja, förutom tilläggen, men de ändrar ju ingen originalfunktionalitet.)

  44. #644
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kommer att gnugga ditt ett "+" på min iallafall. Den goda smaken, vikten av detaljer & ett starkt rättvisepatos kräver detta.
    Ska då fan inte gnuggas något på min

  45. #645
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska då fan inte gnuggas något på min
    När du minst anar det kommer det en ninja smygande i natten med en gnuggis.

  46. #646
    deleted user
    Jag var på väg att bli sugen men den här tråden får mig att känna att jag inte vill ha någon Minimoog vare sig den är ny eller gammal. Det här vill jag inte vara en del av. Det är bara trökigt.

  47. #647
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, ser fram emot att A-B testa på kommande moog-träff. Kul att det blev av till slut trots att de snubblar lite kring målet.
    När är det moog träff? Jag är på!

  48. #648
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast exakt vad snubblar de kring målet? Skulle de haft gamla keyet? skulle de haft S-trig med CJ jack? Skulle de slopat Midi och extra CV ut.. skulle de slopat en extra LFO?
    Ja, det tycker jag. Och sättet de inkorporerat den nya LFOn är svinfult på LHC. Misstänker att baksidan inte är ens i närheten av identisk heller.

  49. #649
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är det iofs Gordon Reid som är recensenten och det var väl han som en gång i tiden menade att MS-20-pluginet lät precis som hans gamla MS-20.
    ...det var väl för att den gjorde just det...

  50. #650
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    denna nya är samma med samma kort som mellanmodellen (den mest producerade men med tillägg av populäraste fabriksmodden..
    Alltså, när jag kollar på de här bilderna så är det ganska uppenbart att korten inte är identiska med orginalen:



    De har varken samma formfaktor eller anslutningar som originalen, så framtiden får väl utvisa hur mycket de "bättrat på"/anpassat krets-lösningarna efter moderna komponenter.

  51. #651
    luegoods
    luegoods är inte uppkopplad
    luegoodss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    snark

  52. #652
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Vet inte om den här är postad här ännu:

    https://youtu.be/0HrmPGbplUg

  53. #653
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skillnaden mellan de olika model-D oscillator-revisionerna är faktiskt väldigt marginell. Det handlar om egentligen bara om diskreta matchade transistor par vs samma i en integrerad krets + buffer board för att den tidiga lösningen påverkades för mycket av efterliggande kretsar. Inget som påverkar själva soundet.
    http://minimoog.monsite-orange.fr/page1/index.html

    https://youtu.be/jvwwSOigxlg
    https://www.youtube.com/watch?v=jvwwSOigxlg
    Vid 1:14 "...we found that a lot of people gravitate towards the rev 2, or the second rev of the oscillator board, which isn't the earliest with discrete transistors, and its not the latest one, post serial number 10000, um...but that middle run, which is the majority of the Minimoogs out there, have that style of oscillator."

    Är det inte skillnad då i kretsarna i de olika versionerna av Minimoog D, där komponenter faktisk påverkar själva soundet? Är det inte det han säger?

  54. #654
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [flutters inlägg]

    +1 ...och inte heller en diss av "nya D". Men jag hade hellre sett nå't nytt coolt att skapa ny magi kring och som smittar på varumärket. MiniMoog Challenger (fast utan explosionen) eller nå't. Inspiration till designen kan tas från mini D om alla nu går igång på den. Priset blir ju ändå som det blir med nya maskiner. Varför inte erbjuda nå't nytt då. De hade kunnat sälja till alla som vill ha en nytillverkad Moog, men också till alla som redan har någon gammal D som de inte vill släpa ut på vägarna.

    Då hade de sluppit onödiga jämförelser... och om folk ändå jämför så slipper de klagomål om att det inte låter likt.




    ...eller inte.

  55. #655
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...det var väl för att den gjorde just det...
    He he... nja...han kallar den (vst ms-20) "remarkably similar" Se även inlägg #591, 592 och 599 angående SOS recensioner. Jag tycker själv att de (jämfört med andra teskrifter osv) är väldigt nyanserade om man verkligen tar sig tid att läsa igenom ALLT och reflektera. Men självklart är det i grunden sunt att ifrågasätta, och man bör självklart inte enbart förlita sig på vad andra skriver

    Hursomhelst, det kan säkert finnas små skillnader. Men jag tycker - i samma "anda" som @raol flutter ovan - att "nya minimoogen" verkar väldigt, väldigt lovande

  56. #656
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Man borde ju kunna använda LFOn som en extra oscillator, det vore fett.

  57. #657
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [flutters inlägg]

    +1 ...och inte heller en diss av "nya D". Men jag hade hellre sett nå't nytt coolt att skapa ny magi kring och som smittar på varumärket. MiniMoog Challenger (fast utan explosionen) eller nå't. Inspiration till designen kan tas från mini D om alla nu går igång på den. Priset blir ju ändå som det blir med nya maskiner. Varför inte erbjuda nå't nytt då. De hade kunnat sälja till alla som vill ha en nytillverkad Moog, men också till alla som redan har någon gammal D som de inte vill släpa ut på vägarna.

    Då hade de sluppit onödiga jämförelser... och om folk ändå jämför så slipper de klagomål om att det inte låter likt.


    ...eller inte.
    Öh ..Voyagern har gått dig helt förbi eller

    Annars finns ju även Sub 37 som ju inte direkt är fy skam heller

  58. #658
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä och det är ju inget unikt att äga en MiniMoog ..det gör ju 13259 personer till och nu kommer det fler Ingen raritet med andra ord.

    För min del så tycker jag det är helt underbart.. allt det som var trist med Odysseyn tung, stor bajsiga slajders har man gjort till en mkt mindre lättare störtskön liten pryl utan att kompromissa med ljudet (visst lite mer mörkel i gamla) och alla tre filter....damn! .. samma med Easeln, inte en käft hör skillnad mellan originalet (om de ens hittar en som dessutom finns i flera revs) men med extagodis...och nu MiniMoog med allt det extra som jag bara kunnat drömma om.. samma sjyssta fatar keys som Voyagern.. och möjlighet att använda pressure mm om jag vill... helt jävla underbart

    Och Oberheim SEM i olika utföranden och Two-Voice ...nu börjar vi fan bli bortskämda..

    Och nya MS-20 i 3 utföranden.. filter FM mm... sen en massa nya maskiner som P12/6..OB-6..Dominion 1, MonsterSchmidt...och Matrixbrute..... dessutom finns ju alla gamla generationer av synthar kvar + en miljon olika eurocrack, frac, Serge, Buchla, Moog ..modular..modular... i massor...i drivor..... till och med Roland har vaknat.. system 500m..

    Och vad har ni i datamaskinen grabbar

    för att inte tappa tråden.. NY MINIMOOG ÄR GRYMT!!!!! OCH DEN HETER MODEL D
    Amen Ƶ!

  59. #659
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Öh ..Voyagern har gått dig helt förbi eller

    Annars finns ju även Sub 37 som ju inte direkt är fy skam heller
    Nix, därav namnförslaget... Men oldschoolifiera designen utan touchpaden i mitten. Men utveckla Voyagerkonceptet. Så tänker jag...

  60. #660
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nix, därav namnförslaget... Men oldschoolifiera designen utan touchpaden i mitten. Men utveckla Voyagerkonceptet. Så tänker jag...
    Minimoog Voyager oldschool var ju moogs mest kortlivade produkt sedan de återuppstod, så det är ju förståeligt att de inte testar det igen.

Liknande ämnen

  1. Moog börjar med modulärt igen
    Av Wiktorion i forum Nyheter
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-03-10, 03:36
  2. Moog börjar med modular igen?
    Av SnareTheMind i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 15:14
  3. Moog model 15 för endast 6.843€
    Av geeklund i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •