Sidan 19 av 21 FörstaFörsta ... 9 15 16 17 18 19 20 21 SistaSista
Resultat 1 081 till 1 140 av 1212

Ämne: Minimoog Model D reissue

Veteran Firechilds avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    Grattis till en bra fix; well done! Visst känns det lite som du har en djupare relation till den, nu när du "varit inne" i den? ��
    hehe, exakt så tänkte jag. När man moddat saker får man en mer personlig connection till apparaten

Vintage Ƶl8Rs avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Kollade den på Deluxe och sista tangenten har blivit helt nedtryckt fast den fan inte var så när jag plinkade på den när dom fick in den... samma med min.. nu är det så tight att den nästan trycks ned..det var den inte från början.. så träet lever verkligen sitt eget liv....

tycker det är konstigt i alla fall... nåt de borde räknat på liksom...eller?

Veteran
    Reg.datum
    Nov 2009
    Lustigt trä sväller ju av fukt och på vintern är luften torr så då borde ju tangenterna vara mindre.

Men det är ju kanske många människor inomhus nuförtiden och fuktar upp det.

Vintage Ƶl8Rs avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    Lustigt trä sväller ju av fukt och på vintern är luften torr så då borde ju tangenterna vara mindre.

Vintern torr i Stockholm

Veteran drifter7508s avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Maila Moog och berätta om detta... referera även till min.

Mailade själv... :-)
    Senast redigerat av drifter7508 den 2016-12-20 klockan 20:56.

Vintage Ƶl8Rs avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Jo får ta i tu med det efter julen...om man överlever den

Veteran
    Reg.datum
    Jul 2006
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg

Tangenterna är ju av plast. Det är säkert trächassit som krymper. Även om den här vintern är förhållandevis fuktig, så är det garanterat ganska mycket torrare luft i sthlm än i Asheville.

Man kan bli lurad av att den relativa luftfuktigheten är ganska hög här på vintern, men det relativa i måttet handlar om att ju kallare luft, desto mindre vatten kan den absorbera och det är ganska rejäl skillnad. Vid trettio graders värme kan luft absorbera ungefär fem gånger så mycket vatten som vid fem graders värme.

Det är ju varmt inomhus tänker man kanske, men det gör bara saken värre. Den kalla, torra luften som kommer in utifrån torkas ut ytterligare av att vi brassar på med element så här års. Gå in på en musikaffär som säljer gitarrer så här års och dra handen ut med halsens sidor och du lär känna att banden sticker ut (om nu inte halsen har bindings). Det är för att träet har krympt i den torra luften. Även om man brassar på rejält med luftfuktare så är det svårt att hindra fenomenet i en butik där dörrarna öppnas titt som tätt. Problemet är mycket värre med nya gitarrer, där inte träet hunnit sätta sig än och allra särskilt med budgetgitarrer. Ska man tillverka en kvalitetsgitarr, så låter man trästyckena torka ganska länge, månader eller tom år, innan man bygger ihop gitarren, så att träet stabiliserat sig. Tänkte väl inte Moog på...

Veteran SteelberryWorkers avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    ... så låter man trästyckena torka ganska länge, månader eller tom år, innan man bygger ihop gitarren, så att träet stabiliserat sig. ...
    Månader räcker inte om man vill ha hög kalitet. År, helst flera beroende på träslag, först utomhus regnskyddat och sedan i kallförråd. Min far var hobbysnickare och hade flera års pipeline. Jag utgår ifrån att Moog inte sågar ned timret själva...

Veteran Epilepsimons avatar
    Reg.datum
    Dec 2015
    Vilken jävla trip det var att spela på den här.

Veteran NONs avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    Vilken jävla trip det var att spela på den här.
    Ja, var på Jam och snabbrattade på en idag.
    Jag förstår inte varför, men har man rattat på en mini så känns allt liksom bara så billigt...

Reg.datum
    Dec 2015
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    Jag förstår inte varför, men har man rattat på en mini så känns allt liksom bara så billigt...
    Jepp.

Vintage theVOIDs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Den är ju lite extrem iofs, vet inte något jag spelat på som har så solida greppvänliga rattar samt har så mycket yta mellan rattarna.
    Hmm.

Reg.datum
    Dec 2015
    Jag ska ha en, så är det bara.

Vintage outshapes avatar
    Reg.datum
    Dec 2003
    Jag tolkade detta fel. Tänkte att du menade "Har man spelat påmoriginalet känns kopian liksom bara så billig..."
    Har bara sett den nya i butik (Schneiders) och då stod den bredvid Macbeth Elements, så min blick hamnade mer där. Men fin är den, Moogen!

Veteran valsolos avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    Den är ju lite extrem iofs, vet inte något jag spelat på som har så solida greppvänliga rattar samt har så mycket yta mellan rattarna.
    Hmm.
    Denna Dock inte samma status på maskinen
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sledge_panel_large.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	184,3 KB 
Id:	71996

Senior
    Reg.datum
    Aug 2004
    Är det någon mer en jag som har den här lilla egenheten på sin Nmm? https://www.youtube.com/watch?v=zjWgL4kjK4U

Dvs att man får ett litet portamento om man spelar legato, även om glide är av. Hmm inte helt nöjd med det. Inget portamento om man har lång release o SLÄPPER tangenterna mellan varje ton, bara om man drillar s.a.s

Börjar bli varm i kläderna
    Reg.datum
    Jun 2016
    Spelade på den idag. Låter väldigt bra, men 38 000 kr är för mycket. Voyager låter (nästan) lika bra och har bättre patchmöjligheter.

Reg.datum
    Jan 2007
    Det är ju det voyagern inte gör (haft 2st). Den låter inte lika bra. Nya Model D är den första nyproduktionen av en analog synth som verkligen låter "gammalt". :-)

Reg.datum
    Jun 2016
    Som jag skrev tidigare, den låter väldigt väldigt bra och har ett unikt sound i världsklass. Har du pengarna, köp den.
    Jag föredrar Voyager med dess modulationsmöjligheter.

Veteran
    Reg.datum
    Jul 2006
    Jag har haft en Voyager och Model D samtidigt och tycker inte att det är nån jättepoäng att jämföra dem - Voyagern är givetvis en nära släkting, men inte en klon. Den är inte lika bra på att vara en Model D som Model D:n är, men bra mycket bättre på att vara en Voyager, liksom...

När det gäller den nytillverkade Model D:n så har jag testat exen på Dlx och 4sound Söder och de var bra och "moddarna" tillför verkligen en hel del, men jag tyckte inte riktigt om filterresonansen, den var ganska vass och självsvängde lite för snabbt för min smak, i jämförelse med min (välkalibrerade) gamla Model D. Jag har inte riktigt koll på hur de gjort filtret i den nya. Riktigt tidiga Model D hade ju matchade transistorpar i hela transistorstegen, men merparten (ink min gamla) bara hade matchade par först och sist i stegen. Det påstås ha lett till att olika ex lät olika. Möjligen var min gamla extra mjuk i resonansen. Nån som vet om den nya kör matchat hela vägen, eller om filtren kan skilja sig åt hörbart mellan olika ex?

Börjar bli varm i kläderna luegoodss avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    De har gjort filtret efter rev 2 antar jag

Veteran tonefloats avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Äntligen! Efter 7 sorger och 8 bedrövelser blev det äntligen en mini!

Sen blev ajfånen full när jag spelade in, nåja det blev ett potpurri.

http://www.youtube.com/v/M0VZiBwbhck

Reg.datum
    May 2003
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    Äntligen! Efter 7 sorger och 8 bedrövelser blev det äntligen en mini!

Sen blev ajfånen full när jag spelade in, nåja det blev ett potpurri.

http://www.youtube.com/v/M0VZiBwbhck

Kul, men jag blev besviken när det inte var du som jazzade loss där
    En sak med den nya är att gångjärnen på panelen, där i skarven mellan panel och keyboard syns mycket tydligare, inte så snyggt.

Reg.datum
    Dec 2006
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    Kul, men jag blev besviken när det inte var du som jazzade loss där
    En sak med den nya är att gångjärnen på panelen, där i skarven mellan panel och keyboard syns mycket tydligare, inte så snyggt.
    Jag hann inte spela in något bra, jag återkommer med en riktig skinkmacka Gångjärnen har jag inte tänkt på, mest tänker jag på att träet ska krympa, det ser redan tight ut.

Veteran visionfactorys avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Trevlig video. Lysande val av låt (ljud i låten), de bekräftar att jag inte behöver köpa en mini. De ljuden personifierar just det jag aldrig gillat med moog. 👍

Senior nidass avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    Trevlig video. Lysande val av låt (ljud i låten), de bekräftar att jag inte behöver köpa en mini. De ljuden personifierar just det jag aldrig gillat med moog. ��
    Härligt motsägelsfullt skrivet

Veteran visionfactorys avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Nä, det lysande var att det är gynsamt för min plånbok

Reg.datum
    Dec 2006
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    Trevlig video. Lysande val av låt (ljud i låten), de bekräftar att jag inte behöver köpa en mini. De ljuden personifierar just det jag aldrig gillat med moog. ��
    Jag tycker ljuden kanske inte är typiska moogljud, däremot är de typiska för den numera utdöda syntsolo hajpen från 70-talet med Chick Corea, ELP, Rick Wakeman mm där "riktiga" musiker var tvungna att att briljera för att komma undan med att använda synt.

Veteran
    Reg.datum
    Aug 2002
    Jag tycker ljuden kanske inte är typiska moogljud, däremot är de typiska för den numera utdöda syntsolo hajpen från 70-talet med Chick Corea, ELP, Rick Wakeman mm där "riktiga" musiker var tvungna att att briljera för att komma undan med att använda synt.
    Låter som Manfred Mann?

Veteran
    Reg.datum
    Sep 2009
    den låter fint tonefloat
    hittade denna videoserie, där Voyager och nya Mini model D jämförs. Killen säjer efter en stund att Voyager LPF går till 12kHz, Sub37 till 20kHz, och nya model D till 35kHz. Fördelen med högre cutoff frequence, är att övertonerna bl.a. kommer fram i basregistret. Vågformerna var rätt lika, men sågtand har en slingrande kurva på model D.

Veteran
    Reg.datum
    Jul 2006
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    Låter som Manfred Mann?
    Japp. Fast i Moog-klippet mera spelat som man brukade spela hammond i rockband på sent sextiotal/tidigt sjuttiotal. (MM kör väl Vox Continental i originalet, och spelar på rakare popvis.) Är nog spelstilen snarare än ljuden egentligen, som gör musiken så o-moogig. Och tokrolig i sammanhanget.

@tonef: visst är du bassist också, har du ingen luftfuktare igång på vintern?

Reg.datum
    Jan 2007
    Jag hann inte spela in något bra, jag återkommer med en riktig skinkmacka Gångjärnen har jag inte tänkt på, mest tänker jag på att träet ska krympa, det ser redan tight ut.
    Jo, tog ca en månad för min att "krympa"....

Reg.datum
    Dec 2006

@tonef: visst är du bassist också, har du ingen luftfuktare igång på vintern?
    Japp, repar just in några Guns och Zeppelinlåtar inför en spelning på Patricia, men jag vill vara syntare innerst inne.

Nej jag har ingen luftfuktare, basarna skulle bli glada, får starta en tråd om det!

Reg.datum
    Dec 2006
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    den låter fint tonefloat
    Tacka Manfred Mann! Tack för videon, den hade jag missat!

http://www.youtube.com/v/Jd8HGDVEz_E

Senior
    Reg.datum
    Oct 2016
    Tacka Manfred Mann! Tack för videon, den hade jag missat!

http://www.youtube.com/v/Jd8HGDVEz_E
    Manfred Mann är en Mooglegend. Har sett honom live några gånger och han är grym.

Reg.datum
    Apr 2011
    Tänkte kolla om någon kan testa detta med sin mini.

Slå av all osc
    Mod mix på osc 3
    FM på
    Mod hjul fullt uppe
    Tryck på en tangent

Läcker det igenom ljud för er?

Ville addera fm på extern källa och upptäckte detta. Skall det vara så?

Veteran machinepops avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    På 4xxx här och full speta i lurarna så hör jag ljud, ja. Nere i bruset men fullt kranvattnet.

Veteran segerfalks avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Jepp, har nog läckt på alla minisar jag har testat faktiskt.

Reg.datum
    Apr 2011
    Då på nya utgåvan? Detta gäller bara när jag kör med FM på osc 3. Det läcker inget när jag endast kör genom filtret

Vintage theVOIDs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Lär ju läcka, inte hunnit testa på min 4xxx men rätt säker på att OSC3 läcker igenom, särskilt vid högre frekvenser.
    Vill minnas att det är så.

Veteran segerfalks avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Citat Ursprungligen postat av luegoods Visa inlägg
    Då på nya utgåvan? Detta gäller bara när jag kör med FM på osc 3. Det läcker inget när jag endast kör genom filtret
    Har inte testat reissuen, ingen som har behövt få den servad

Reg.datum
    Sep 2010
    Kanske missuppfattar men är väl ingen läcka när man kör med Mod Mix på OSC 3 det är väl själva tanken för att kunna köra FM.
    Det läcker även på min reissue när man inte kör FM men då får man skruva upp rejält för att höra.

Senior
    Reg.datum
    Aug 2004
    Kan nån kolla en grej med filter env? Om man sätter sustain level på max, så är detta max ett lägre värde än attackens brytpunk, så om jag sätter lång attack så hoppar filtret ner en bit när attacken är "klar" Känns inte som detta är korrekt beteende men jag har ju ingen original att jämföra med iofs.
    Bifogade filer Bifogade filer

Veteran
    Reg.datum
    Jul 2006
    Jag har tyvärr inte kvar min gamla Model D, så jag kan inte testa och avgöra om storleken på nivåskillnaden är rimlig, men även gamlingarna har detta fenomen och många anser att det är själva "hemligheten" bakom Minimoog-punchen. Så fenomenet som sådant är som det ska på en klon.

Det går att modifiera, jag vet att MiniMoog-gurun Kevin Lightner (salig i åminnelse) brukade fixa detta på filter-envelopen, men inte VCA-envelopen, eftersom han tyckte det var störande på just filtret. Det går nog att googla sig till hur man gör modden.

Senior
    Reg.datum
    Aug 2004
    Jag har tyvärr inte kvar min gamla Model D, så jag kan inte testa och avgöra om storleken på nivåskillnaden är rimlig, men även gamlingarna har detta fenomen och många anser att det är själva "hemligheten" bakom Minimoog-punchen. Så fenomenet som sådant är som det ska på en klon.

Det går att modifiera, jag vet att MiniMoog-gurun Kevin Lightner (salig i åminnelse) brukade fixa detta på filter-envelopen, men inte VCA-envelopen, eftersom han tyckte det var störande på just filtret. Det går nog att googla sig till hur man gör modden.
    aha intressant, tack för info!

En annan grej jag undrar över är om det ska vara så att när SUSTAIN level är på 0 så ger den inte 0 utan lite högre, så om man vill göra ett ljud vars pitch moduleras med F.ENV så blir slutpunkten dvs värdet på sustain något högre än vad det borde vara. Är detta normalt med? Man kan testa genom att sätta alla F.ENV rattar på 0 o låta Pitch moduleras av FILTER EG o sen dra på modhjulet till max..Då sticker den ca en halvtom i pitch för mig.

mvh

Veteran
    Reg.datum
    Jul 2006
    Lite mer detaljer från Kevin nedan. På ett annat ställe nämner han att han brukar sätta in en trimpot istället för ett nytt motstånd, för att kunna justera mer precist. Motståndens komponentnummer han nämner gäller givetvis på gamlingarna, om de nya Model D:arna har samma numrering törs jag inte säga. Enkel mod på de gamla åtminstone, men inget jag skulle gjort, fenomenet tillhör instrumentets karaktär IMO.

Because the attack portion will overshoot even the highest setting of the sustain control (the maximum possible), it doesn't follow the classic description of an ADS or ADSR where the attack should never exceed the maximum chosen sustain level.
    That means when sent to a VCA, there will be a short spike of volume that's louder than the maximum sustain level.
    If the sustain level was to, say, "go to 11", this effect would probably not be noticeable.

In the VCF env, resistor R13 is normally 4.7Kohms.
    But it should really be closer to about 3.7Kohms.

The same resistor in the VCA env section would be R47, but I've never had the desire to swap it with any other value for fear of removing this "punch."

Vintage kroffes avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Ålder
    41
    Citat Ursprungligen postat av claesbjo Visa inlägg
    En annan grej jag undrar över är om det ska vara så att när SUSTAIN level är på 0 så ger den inte 0 utan lite högre, så om man vill göra ett ljud vars pitch moduleras med F.ENV så blir slutpunkten dvs värdet på sustain något högre än vad det borde vara. Är detta normalt med? Man kan testa genom att sätta alla F.ENV rattar på 0 o låta Pitch moduleras av FILTER EG o sen dra på modhjulet till max..Då sticker den ca en halvtom i pitch för mig.
    I original går det inte att modulera pitch med filter envelopen så det är svårt att kolla...

Veteran
    Reg.datum
    Jul 2006
    Citat Ursprungligen postat av claesbjo Visa inlägg
    Originalet hade ju inte möjlighet att modulera pitchen med EG, så det har jag ingen aning om. Så nån med en ny-D får svara på detta. Det var iofs inte en helt ovanlig mod när det begav sig, så det kanske även finns nån här som har en moddad gammel-D som kan testa.

(Tusan! Jag borde inte hänga i den här tråden, saknar min gamla D nåt grymt nu!)

- - - Uppdaterad - - -

Ah, kroffe vann!

Reg.datum
    May 2003
    Jag börjar bli allt mer sugen på en ny...när den tom verkar ha egenheterna kvar...det är positivt i min värld
    Det var bättre förr! Därav gillar jag 1:1 re-issues! Självklart är inte SMT 1:1 re-issues btw.

Vintage theVOIDs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Enda SMT reissuen jag känner till är väl Korg Odyssey och där har de ju lyckats synnerligen bra.
    Sorry O´T.

Reg.datum
    Dec 2006
    Jag börjar bli allt mer sugen på en ny...när den tom verkar ha egenheterna kvar...det är positivt i min värld
    Det var bättre förr! Därav gillar jag 1:1 re-issues! Självklart är inte SMT 1:1 re-issues btw.
    Det är bara att slå till! Sälj nått!

Reg.datum
    Dec 2006
    Fast du gillade väl SMT MS-20 kit?

Reg.datum
    May 2003
    Fast du gillade väl SMT MS-20 kit?
    Skall jag vara ärligt så är mitt intryck av både Karpen och MS20 kit att de var för stabila. Ljudet är kanon javisst men de låter inte som vintage dito. Det är något för stabilt i det hela som gör dem lite kliniska. Jag skyller detta på SMT
    Mr Stefan Schmidt säger att Through Hole låter bättre därför säger jag det också. Through hole låter bättre!

Vintage theVOIDs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Odyssey och MS20 anses ju vara några av de mest stabila syntarna redan som original..

Veteran
    Reg.datum
    Jul 2006
    Exakt. Har haft original MS-20 och MS-10, samt MS-20 mini och MS-20 kit, alla väldigt pitchstabila. MS-syntarna kör ju V/Hz istället för V/Oct, vilket eliminerar behovet av exponentialkonverterare, vilket annars är en knepig grej att få temperaturstabil. Så det lär vara därför de var och är väldigt pitchstabila. Knappt nån uppvärmingstid heller. Jag har A/B:at med original, inte på nåt vetenskapligt vis, men tyckte verkligen inte de nya lät stiffare.

Jag har inte A/B:at nån original-Ody mot nån Karp, men jag kan säga att när jag hade en Axxe samtidigt som en Voyager, så brukade jag stämma Voyagern efter Axxen. True story!

Reg.datum
    Sep 2010
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    Kanske missuppfattar men är väl ingen läcka när man kör med Mod Mix på OSC 3 det är väl själva tanken för att kunna köra FM.
    Det läcker även på min reissue när man inte kör FM men då får man skruva upp rejält för att höra.
    När jag tänker efter lite bättre så är det ju läckage

Reg.datum
    Apr 2011
    https://soundcloud.com/localgroupmusic/fm-1/s-quoch

där är ett ljudtest att det läcker igenom. Jag startar med en lite filtrerad sågtand och drar in fm med mod hjulet sen så skruvar jag ned volumen på osc. Kan någon testa detta och se ifall det blir samma resultat?

Reg.datum
    Sep 2010
    Ja min är likadan. Men om jag slår av filter modulation knappen så läcker inget.
    Senast redigerat av mooneh den 2017-01-11 klockan 23:46.

Reg.datum
    Apr 2011
    Okej då fungerar våra likadant

Vintage theVOIDs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Exakt. Har haft original MS-20 och MS-10, samt MS-20 mini och MS-20 kit, alla väldigt pitchstabila. MS-syntarna kör ju V/Hz istället för V/Oct, vilket eliminerar behovet av exponentialkonverterare, vilket annars är en knepig grej att få temperaturstabil. Så det lär vara därför de var och är väldigt pitchstabila. Knappt nån uppvärmingstid heller. Jag har A/B:at med original, inte på nåt vetenskapligt vis, men tyckte verkligen inte de nya lät stiffare.

Jag har inte A/B:at nån original-Ody mot nån Karp, men jag kan säga att när jag hade en Axxe samtidigt som en Voyager, så brukade jag stämma Voyagern efter Axxen. True story!
    Har också haft bägge två (2800 modellen av Odyssey med andra oscillatorer än de senare)
    De var sjukt stabila och drev nästan ingenting alls, definitivt ingenting jämfört med Minimoogen.

Liknande ämnen

1. Moog börjar med modulärt igen
    Av Wiktorion i forum Nyheter
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-03-10, 03:36
  2. Moog börjar med modular igen?
    Av SnareTheMind i forum Syntar & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 15:14
  3. Moog model 15 för endast 6.843€
    Av geeklund i forum Syntar & sånt
    Svar: 0