Sidan 1 av 22 1 2 3 4 5 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 1277

Ämne: Minimoog Model D reissue

  1. #1
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran

    Minimoog Model D reissue

    (admin edit: nu när det är bekräftat så flyttas det till nyheter och alla trådar slås ihop till en /jgb)



    Tar upp tråden från här. Eller är det redan gjort?

    Med tanke på att Model D är en segsliten favorit synth och kommer t.o.m högt på vanligaste synthen på detta forum så känns det inte helt galet att Moog faktiskt skulle ge efter och tillverka en Model D igen. I synnerhet nu när Voyager lagts ner. Och när Moog dessutom registrerat varumärket Model D för ett drygt år sedan så känns det inte som helt grundlöst att börja fantisera om en nytillverkad Model D. Med tanke på att dom återupptog Moog Modular serien om än i mindre skala så verkar det som att retro är OK på Moog HQ.

    Registreringen täcker både Electronic musical keyboards; music synthesizers OCH Software for composing, recording and playing music. Den senare känns lite oväntad om man inte tänker på nån sorts editor/library ala Sub Phatty.

  2. #2
    deleted user
    Jag hoppas verkligen att de inte går den vägen på riktigt. Upplever Moog som en levande tillverkare som utvecklar nya instrument och har självförtroende nog att göra det.

    Som jag skrev i den andra tråden så skulle jag antagligen vara intresserad av en återutgiven Model D, men skulle mycket hellre se en utveckling och en ny synt som efterträder Voyager. Lämna kloner och sånt åt numera indentitetslösa tillverkare som Korg och Roland. Dessutom skulle den ändå bli halvsågad av puritanerna, det vet man ju redan innan.

    Jag vet att jag har en lätt ambivalent inställning till sånt här...

  3. #3
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Voyager Oldschool är ju verkligen nära en "D" i många aspekter - och den blev fan inte långlivad hos MOOG. Frågan är hur det lilla företaget skulle kunna göra en mer "korrekt" Model D med rimligt pris som är märkbart mycket bättre... Tror det blir satans svårt. Titta på vad de nya MOOG Modular-systemen kostar. Där är det diskreta kretsar och mycket handbyggen; men kostar ju skjortan om du jämför med de moderna klonerna (MOS-LAB inte minst) - då blir det svårt att konkurrera på mass marknad. Några få talibaner kan du säkert sälja till; men det kan man inte driva business med tyvärr.

    FAW

  4. #4
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Om Moog verkligen gör en Model D så blir det nog på samma sätt som deras ny/gamla Modular - komponent för komponent. Och till ett liknande pris, enbart riktat till analog talibaner. Känns svårt att förstå hur en modern serietillverkad budget Model D skulle komplettera Sub 37 och Sub Phatty på ett vettigt sätt.

    Och som Frengus säger - Old School har man redan testat, så det måste bli lägre pris eller komponent för komponent.

  5. #5
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Sub 37 har väl varit en hit. Och det var väl delvis därför Voyager togs ur produktion. Jag tänker mig att Moogs nästa steg har sitt avstamp i både Voyager och Sub37. En Voyager MkII Sub49 med 3 vco och alla möjliga skojigheter.

  6. #6
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sub 37 har väl varit en hit. Och det var väl delvis därför Voyager togs ur produktion. Jag tänker mig att Moogs nästa steg har sitt avstamp i både Voyager och Sub37. En Voyager MkII Sub49 med 3 vco och alla möjliga skojigheter.
    Jo det låter rimligt men varför skulle man kalla den Model D? Volvo kallar inte sin nya bil Amazon...

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Undrar varför de fegade å inte kallade den Sub U-137.

  8. #8
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    Tror de skulle nå en stor marknad med handbyggda Model-D för ca. 35 000 - 40 000 kr. Lite som Fender och Gibson som gör reissues hela tiden i det prissegmentet. Minimoog Model D är den klassiska synthen. Mer än någon annan!

  9. #9
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sub 37 har väl varit en hit. Och det var väl delvis därför Voyager togs ur produktion. Jag tänker mig att Moogs nästa steg har sitt avstamp i både Voyager och Sub37. En Voyager MkII Sub49 med 3 vco och alla möjliga skojigheter.
    Jag hoppas iofs att de gör en modell som inte har Sub-soundet. Det är annorlunda mot Voyager, vilken är mer klassiskt Moog, och det vore najs om det fortsatte med båda linjerna. På det jag hört från Mother -32 så har den inte samma sound som Subben, så det är ju lovande tänker jag.

    Fast du kan mycket väl vara spot on.

  10. #10
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hoppas iofs att de gör en modell som inte har Sub-soundet. Det är annorlunda mot Voyager, vilken är mer klassiskt Moog, och det vore najs om det fortsatte med båda linjerna. På det jag hört från Mother -32 så har den inte samma sound som Subben, så det är ju lovande tänker jag.

    Fast du kan mycket väl vara spot on.
    Jo jag menar inte bara ljudmässigt utan också rent funktionsmässigt. Moog saknar ju ett flaggskepp nu när voyagern är borta (är voyager xl också borta?).

    Men ja, det vore ju vettigt att inte ha sub-soundet. Bland annat för att de säkert vill att vi köper båda..

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tror iofs att de skyddar namnet lika mycket som de funderar på ny maskin. När de tog tillbaka namnet minimoog tillkom voyager som ett tillägg till namnet. Då tror jag mer på 834 att tankarna går i de banorna. Bort med displayer och bakgrundsbelysning, in med en massa göttiga rattar och best of från alla nya modeller. Om de sedan kallar den "Model D V'ger" eller nå't annat kan nog kvitta. Men de vill inte ha någon annan som erbjuder en "model D", det är ju ett som är säkert.


    Kanske laddar de inför 50-årsjubileet?!

  12. #12
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    JApp , om man tänker på vad de nya Moog Modular klonerna kostar så skulle väl en Model D 1:1 kopia ligga på runt 80.000:- och då blir den ju svårsåld. Var komponenterna bättre och dyrare förr ??

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    *spekulerar*

    "Model D Polyphonic"
    "Model D MemoryMoog"
    "Model D V'ger"

    Jag tänker att det börjar bli dags för Moog att möte Dave Smith i samma boxningsring.

  14. #14
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Testa bildgoogla "Model D"..

    Testa sedan bildgoogla "Model D 1966", "Model D 1917" och "Model D 1911". De blir häftigare ju tidigare årtal man lägger till

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa bildgoogla "Model D"..

    Testa sedan bildgoogla "Model D 1966", "Model D 1917" och "Model D 1911". De blir häftigare ju tidigare årtal man lägger till
    *haha* Jag tänkte på det också... 1917 får nog min röst.

    Men mer allvarligt tycker jag en poly hade varit rimligt nu. Visst, Moog har ofta handlat om mono, men de har gjort polysyntar också och både PolyMoog och MemoryMoog har ju faktiskt skönt rykte idag (även om PM ligger lite risigare till). Kan Dave knö ut en poly för 30 papp som folk gillar och köper så borde Moog vara intresserade av att göra en som matchar och de kan förmodligen ta tio papp till bara för namnet. MomoryMoog har ju sex röster, precis som nya profeten. Den externa hårdvaran påverkas minst utan det är på komponentnivå det förändras och tillkommer kostnader.

    "Model D SixPack" som en blinkning åt Daves spritvisningsbehov kanske?

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    1912:


  17. #17
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Apropå poly, nåt som jag sett föreslagits på moogforumet är enkla moduler för att polychaina sub37. (Sub zero var det någon som kallade den. )

    Det vore ju i mina ögon/öron en bra idé. En liten låda utan rattar som ger mig fem extra röster till min sub37.

  18. #18
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apropå poly, nåt som jag sett föreslagits på moogforumet är enkla moduler för att polychaina sub37. (Sub zero var det någon som kallade den. )

    Det vore ju i mina ögon/öron en bra idé. En liten låda utan rattar som ger mig fem extra röster till min sub37.
    Om det låter sig göras under nuvarande design så vore det väl galant. Fast det landar utanför Model D-konceptet. SubZero vore isf ett utmärkt namn (och inte bara ett syntpopband från Arlöv och 90-talet).

    Men Moog gillar lyxiga helhetskoncept verkar det som. Så MemoryMoog Model D får ändå min röst.

  19. #19
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Model D 86%.

  20. #20
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Model D 86%.
    Nooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oooooooooooooooooooo!

  21. #21
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Behringer "Model D"

    • Stabila DCO
    • Ytmonterat
    • Mjukvaru envelopes
    • Minitangenter
    • Digitala Multieffekter
    • USB Midi
    • Patchminnen
    • Integrerad med Ableton Live
    • Plastsidor
    • Listpris 5990:-


    Allt lanserat av Scooter som turnerar runt med sin nya singel.

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var komponenterna bättre och dyrare förr ??
    Nu är det ju inte "bättre" som söks utan låg kvalitet (toleranser etc) som i sin tur ger ett mer... uppskattat sound. Det som drar iväg är arbetskostnader. Dividera lönen för en amerikansk elektronikmontör år 2015 med lönekostnaden för t ex 1975 Multiplicera resultatet med listpriset för model D för 1975 och du har en uppskattning av listpriset för en ny handbyggd model D.

    Det går förstås att automatisera och ha sig i produktionsprocessen men då blir det ju garanterat "sämre" än en original model D

    De skulle komma långt med en visuell kopia med samma funktioner, fylld med kinalödda miniatyrkomponenter, typ det som det görs på gitarrfronten...

  23. #23
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker att det börjar bli dags för Moog att möte Dave Smith i samma boxningsring.
    Model Dave

    Skulle kunna tänka mig att de släpper en handbyggd, svindyr väldigt limiterad Model D i samma anda som nya modularerna, mest bara för att de kan o vill.

  24. #24
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag vill ha en billig kopia. Äkta trä och metall, MIDI och minnen, en enkel tidseffekt. OBS! Ingen LCD, endast två tecken röd LED-segment) Innehållet (VA, analog) spelar ingen roll, bara det låter nära nog.

  25. #25
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill ha en billig kopia. Äkta trä och metall, MIDI och minnen, en enkel tidseffekt. OBS! Ingen LCD, endast två tecken röd LED-segment) Innehållet (VA, analog) spelar ingen roll, bara det låter nära nog.
    SooundForce controller i trä och NI MONARK kommer rätt nära den beskrivningen....

  26. #26
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill ha en billig kopia. Äkta trä och metall, MIDI och minnen, en enkel tidseffekt. OBS! Ingen LCD, endast två tecken röd LED-segment) Innehållet (VA, analog) spelar ingen roll, bara det låter nära nog.
    Det där låter nästan som Voyager, varför skulle de tillverka en sån igen?

  27. #27
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där låter nästan som Voyager, varför skulle de tillverka en sån igen?
    "Billig kopia" och "ingen LCD". Långt ifrån Voyager alltså.

  28. #28
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Billig kopia" och "ingen LCD". Långt ifrån Voyager alltså.
    Du tror alltså att LCDn är det som kostar i Voyagern?

  29. #29
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du tror alltså att LCDn är det som kostar i Voyagern?
    *hmpf*
    I min Voyager fanns det minsann då ingen LCD.

    ...men visst vore det skitkul om de satte igång med en nyproduktion av den gamla trotjänaren.

  30. #30
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du tror alltså att LCDn är det som kostar i Voyagern?
    Ja, självklart.

    Vilken del av "billig kopia" var det du inte förstod? Fast du kanske tycker 40k+ är billigt, vad vet jag.

  31. #31
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Förstår inte varför moog skulle vilja göra en billig kopia. De gör ju redan billiga grejjer - varför konkurrera med sig själv?
    Voyagern fungerade uppenbarligen inte riktigt så bra som Model D så det känns ju inte helt otänkbart att de gör en nytillverkad variant av den senare.

  32. #32
    deleted user
    Fast vänta lite nu... Hur länge tillverkades Voyager? Tretton år? Knappast ett misslyckande och jag skulle snarare vilja kalla den för väldigt framgångsrik. Jag vet att den aldrig kommer att accepteras av alla, men det spelar faktiskt mindre roll. Det är en klassiker redan nu.

    Minimoog tillverkades för övrigt under tolv år väl? Inga övriga jämförelser, men att antyda att Voyager var ett misslyckande känns nästan lite magstarkt.

  33. #33
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Voyagern tycker jag ändå var rätt lyckad , det ända problemet med den var att det var för lite kräm in i filtret vilket gjorde att den lät mycket tamare än Model D , men det fanns ju en workaround som gjorde att man kunde använda insert jacket som tog ut signalen innan filtret och så kunde man gaina på signalen och sedan tillbaka in genom filtret , blev stor skillnad faktiskt , det lilla som gjorde ett aha, vad bra det låter.

  34. #34
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast vänta lite nu... Hur länge tillverkades Voyager? Tretton år? Knappast ett misslyckande och jag skulle snarare vilja kalla den för väldigt framgångsrik. Jag vet att den aldrig kommer att accepteras av alla, men det spelar faktiskt mindre roll. Det är en klassiker redan nu.
    Men Voyagern är ju en snarare sju olika modeller - Old School, XL, Performer, Rack, Electric Blue osv. Om den nu var så lyckad hade de väl inte behövt göra en massa varianter på den hela tiden?

  35. #35
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hoppas verkligen att de inte går den vägen på riktigt. Upplever Moog som en levande tillverkare som utvecklar nya instrument och har självförtroende nog att göra det.
    Gillar Moog som märke men tycker tyvärr att allt de gjort i modern tid varit att koka soppa på en spik - hur många synthar med två analoga oscillatorer kan man släppa liksom?
    Little Phatty, Slim phatty, Sub Phatty, Taurus 3, Minitaur och Sub 37.
    Och sen Werkstadt och Mother32 som båda har en oscillator var.

    När ska Moog följa upp Memorymoogen egentligen? Det var den sista intressanta moogen enligt mig.

  36. #36
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillar Moog som märke men tycker tyvärr att allt de gjort i modern tid varit att koka soppa på en spik - hur många synthar med två analoga oscillatorer kan man släppa liksom?
    Little Phatty, Slim phatty, Sub Phatty, Taurus 3, Minitaur och Sub 37.
    Och sen Werkstadt och Mother32 som båda har en oscillator var.

    När ska Moog följa upp Memorymoogen egentligen? Det var den sista intressanta moogen enligt mig.
    Ja en polyfon Moog vore helt klart jäkligt spännande.
    Och dyrt.

  37. #37
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    En Memorymoog eller Jupiter-8 klon skulle ju kosta närmare 150.000:- förmodligen...det är ju bara att kolla vad det kostade när det begav sig och sedan göra index justering med dagens penningvärde.
    Det är billigt med Vintage polysar , är det ingen annan som fattat det
    Att samla på vintage monosar... med nästan tomma innehåll komponentmässigt...är det så smart ( Lackan ? )
    Nej, då är det farligt när klonerna anfaller

  38. #38
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En Memorymoog eller Jupiter-8 klon skulle ju kosta närmare 150.000:- förmodligen...det är ju bara att kolla vad det kostade när det begav sig och sedan göra index justering med dagens penningvärde.
    Det är billigt med Vintage polysar , är det ingen annan som fattat det
    Att samla på vintage monosar... med nästan tomma innehåll komponentmässigt...är det så smart ( Lackan ? )
    Nej, då är det farligt när klonerna anfaller
    Kloner likt klenisarna i Clone Wars? Not so scary!

  39. #39
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En Memorymoog eller Jupiter-8 klon skulle ju kosta närmare 150.000:- förmodligen...det är ju bara att kolla vad det kostade när det begav sig och sedan göra index justering med dagens penningvärde.
    Om Arturia kan sälja en mono för 3.000kr så borde dom kunna sälja en poly för 12-15KSEK. Kanske inte samma kvalitet som Jupiter 8 men 150KSEK känns lite väl högt. Prophet 6 går ju på 27KSEK

  40. #40
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kloner likt klenisarna i Clone Wars? Not so scary!
    De siktar sämre än Roland

  41. #41
    deleted user
    En sak jag gillar med den här typen av trådar är att jag nästan får ett kall att vända ryggen till allt var vintage heter och bara köpa nya grejer.

    Åh, om jag en dag lyckades med det. <3

  42. #42
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om Arturia kan sälja en mono för 3.000kr så borde dom kunna sälja en poly för 12-15KSEK. Kanske inte samma kvalitet som Jupiter 8 men 150KSEK känns lite väl högt. Prophet 6 går ju på 27KSEK
    Vi pratar ju kloner och Prophet 6 är ju trots allt en tiondels så stort bygge som en Memorymoog. Kolla under huven så förstår du vad jag menar
    Jag tror faktiskt 150k är i underkant om jag skall vara ärlig på en klon av dessa maskiner.

  43. #43
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att samla på vintage monosar... med nästan tomma innehåll komponentmässigt...är det så smart ( Lackan ? )
    Nu vill jag bara först dementera att jag på något sätt skulle "samla" på syntar. Jag är en oerhört seriös musiker som faktiskt (delvis) har musiken som levebröd.

    Annars får jag aldrig köpa Skillings Polivoks.

    @FC; du glömmer väl inte att hela värdeökningen av dina vintage-polys oavkortat kommer gå till deleted user i Etuna för att han måste serva dem?
    Senast redigerat av Lackan den 2015-11-10 klockan 22:51.

  44. #44
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Kommer det en ny Mini eller uppdaterad Voyager II så vore jag glad.
    Släpper de en polyfon bjässe typ Memorymoog i modern tappning så blir jag euforisk.
    Jag sparar hela veckopengen till nästa stora Moognyhet redan!

    Jag tror inte det behöver bli sååå hiskeligt dyrt.
    Det är trots allt skillnad på handbyggda tribute serier av modularer och modern serietillverkning.
    Dessutom behöver de inte använda unobtainium chip idag längre.
    Antingen gör de egna chip som masstillverkas billigt i Kina, eller så kan de köra SMT.

    Någonstans tror jag ändå Moogs intäkter ligger i större serier än vintage kloner av modularer.
    Därav även modernare tillverkning, vilket ger överkomligare maskiner, även polysar.

    Hoppas jag, må tilläggas..

    Voyagern och SE-1X fick mig att tänka om angående nytillverkade analoger.
    Inte lika feta, men tillräckligt bra och de passar väl i moderna produktioner.
    TTSH:n och kARP:en övertygade mig helt om att det kan låta minst lika bra om en ny analog som en gammal!

    Servicen på några av mina gamla har gett mig sömnproblem ett par gånger.
    Det slipper man på nyproducerade maskiner.
    Jag har noterat att jag själv börjar tycka att nyanaloger åtminstone kan vara ett komplement, om inte alternativ..

    I väntan på att Moog skall släppa sargen har jag börjat bygga en egen Model D klon.
    Hela servicemanualen finns ju på nätet, så det är bara att köra copy/paste..

    //M.

  45. #45
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars får jag aldrig köpa Skillings Polivoks.
    Det får du inte ändå.

  46. #46
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Analogia i Polen har hur många Polivoksar som helst till salu, man lägger en beställning och anger om man vill ha en i fint skick med eller utan MIDI etc.

  47. #47
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det får du inte ändå.
    Fan.

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Analogia i Polen har hur många Polivoksar som helst till salu, man lägger en beställning och anger om man vill ha en i fint skick med eller utan MIDI etc.
    Jo, jag har sett det. Analogia låter dyrt bara. Har ändå inte plats just nu eftersom polyfonerna på något outgrundligt sätt gjort sitt intåg i mitt kyffe… Damn those polyphones.

    Men Polivoksen avskräcker lite eftersom jag lovat mig själv att bara skaffa saker jag klarar av att laga på egen hand om de går sönder.

  48. #48
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Bob Moog gillade inte polyfoner.......Han har väl själv aldrig utvecklat någon väl?

  49. #49
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Dr. Wh.. erhm, jag menar Moog, I presume? thereminen är flagskeppet i mina ögon! I mina öron är det fingrarna på funk-kings:en.
    Var är bilderna på korgs 86%iga wasp-clone? Blev dom rapporterade efter machinepops infarkt?

    Är nog lite fantasilös i sammtidssyntfrågan.nu mer. Vill ha kontroll, sound har jag. Vad skulle jag vilja göra med en moog? Jag skulle vilja ha en theremin kostym. Typ cybersteam stuff. Men den måste ha någon slags trum kit, annars måste en starta band och grejjer...

    8 analoguekanaler i ett backpack, med thereminer som trackar rörelser. bena är trumkitet, och armarna är synth. vänster env och cutof+res osv.. xyz axel. Finger = arpegiospeed, Vänstertå#3= ARMERAdroppet.
    något sensitive liksom. Hd motionsynthesizer

    The Moogment
    Senast redigerat av reSet den 2015-11-11 klockan 01:19.

  50. #50
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Men Polivoksen avskräcker lite eftersom jag lovat mig själv att bara skaffa saker jag klarar av att laga på egen hand om de går sönder.
    Polivoksen är inte värre än andra, snarare tvärt om vill jag påstå. Lättskruvad. Allt är lättåtkomlig, diskret design.
    Så, du kommer inte undan

  51. #51
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Polivoksen är inte värre än andra, snarare tvärt om vill jag påstå. Lättskruvad. Allt är lättåtkomlig, diskret design.
    Så, du kommer inte undan
    Jo men att jaga ryska komponenter, eller försöka hitta västs motsvarighet avskräcker. Samt att läsa scheman med kirylliska bokstäver…

  52. #52
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det får du inte ändå.
    Look who's turning his back on vintage and doing a very good job!

  53. #53
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Man kan bygga en 808 för 5 tkr, man kan bygga en ARP 2600 för 10 tkr. Och detta för hand, av en person!
    Jag köper fan inte snacket numera att det skulle bli för dyrt. Om en person kan fixa en 808 för 5 tkr vad kan då en industri som Roland och Korg osv åstadkomma idag?

    Finns ju även en snubbe som byggt en JP-8 klon själv för runt 20 tkr!

  54. #54
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Look who's turning his back on vintage and doing a very good job!
    Jag jobbar på det!

  55. #55
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan bygga en 808 för 5 tkr, man kan bygga en ARP 2600 för 10 tkr. Och detta för hand, av en person!
    Jag köper fan inte snacket numera att det skulle bli för dyrt. Om en person kan fixa en 808 för 5 tkr vad kan då en industri som Roland och Korg osv åstadkomma idag?

    Finns ju även en snubbe som byggt en JP-8 klon själv för runt 20 tkr!
    Men i detta fallet är 5 och 10-tusen kr enbart komponent-kostnad då jag tvivlar på att du räknat in arbetstid, R&D och allt annat som är en del i produktuveckling och kostar pengar. Och om enbart komponenterna kostar 10 papp så blir utpriset bra mycket högre med tanke på att det ska tillverkas också.

  56. #56
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    ..fast komponetentpriset lär ju gå ner rejält vid mass/storproduktion.

  57. #57
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ..fast komponetentpriset lär ju gå ner rejält vid mass/storproduktion.
    Och R&D per apparat vid massförsäljning. Och automatiserad tillverkningsprocess och låga lönekostnader.

    Jag tror absolut Roland skulle kunna skeppa en JP8-klon/kopia för 25k. OM, det säljs tillräckligt många. Och då är den stora kostnaden personalen på 4sound.

  58. #58
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Förvisso, men i så fall skulle man ju aldrig kunna tillverka Bruttorna, BS II eller Slimtjockisen för så lite pengar som man faktiskt gör.
    Än mindre kARP eller Pro 08 eller 6.
    Med stora inköp och masstillverkning sjunker tillverkningskostnaden radikalt.

    Jag skulle snarare säga att tillverkningskostnaden för en TTSH är högre än för en massproducerad poly.

    Utvecklings- och tillverkningskostnaden ligger inbakat i vinstmarginalen, och återvinns genom volym.
    Efter break even genererar produkten vinst.

    Ni som jobbar i musikaffär vet vad inköpet på en synth brukar ligga.
    Sedan är det bara att räkna baklänges.
    Det betyder att en BS II max kostar någonstans mellan 500-1000kr att tillverka, allt inräknat.
    Så lite skulle jag aldrig kunna bygga en själv för, allt inräknat.

    Större och dyrare synthar är en större investering, större risk och har oftast ett mindre kundsegment.
    Det måste även återspeglas i vinstmarginalen per styck och då även försäljningspriset.

    En "normal" modernt tillverkad poly borde kunna säljas från 15k och uppåt.
    Där är Mopho X4 ett bra utgångsvärde.
    Allt över det är baserat på fler features, kvalitativare komponenter och utförande samt premiumpåslag.

    Fast till och med moog har ju börjat tillverka överkomligare modeller, låt vara med lite billigare komponentval emellanåt, så jag har stora förhoppningar om vad som komma skall.

    Vi skall dessutom inte räkna ut Korg och Roland, som visat framfötterna på senare tid.
    Det kan absolut röra om i den amerikanska analoggrytan!
    Vad Yamaha håller på med vet nog ingen riktigt, med det vore ju kül om de överraskade oss positivt någon gång!

  59. #59
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan bygga en 808 för 5 tkr, man kan bygga en ARP 2600 för 10 tkr. Och detta för hand, av en person!
    Jag köper fan inte snacket numera att det skulle bli för dyrt. Om en person kan fixa en 808 för 5 tkr vad kan då en industri som Roland och Korg osv åstadkomma idag?

    Finns ju även en snubbe som byggt en JP-8 klon själv för runt 20 tkr!
    Japp , en 808 klon för 7-8k är inget problem med det relativt lilla innehållet och det görs ju redan av Acidlab för de pengarna.
    Det är idioti att inte Roland gör en 1:1 klon av 808 och säljer för 7995:-.

  60. #60

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men i detta fallet är 5 och 10-tusen kr enbart komponent-kostnad då jag tvivlar på att du räknat in arbetstid, R&D och allt annat som är en del i produktuveckling och kostar pengar. Och om enbart komponenterna kostar 10 papp så blir utpriset bra mycket högre med tanke på att det ska tillverkas också.
    +1.

    Jag känner inte till någon som säljer färdiga 2600:or för 10.000kr, och de jag hittar på nätet kostar avsevärt mer än så. Då har ju också zthee (och andra här på forumet som hjälpt till) gjort mycket av arbetet som skulle krävas för andra reissues.

    Det en stor tillverkare sparar in på massproduktion försvinner i fasta kostnader, distribution, marknadsföring, samt, inte minst, ett intresse av att ha en stor nog vinstmarginal att företaget kan hållas flytande. Ska det dessutom vara kloner som ligger nära originalen i fråga om konstruktion och kretsar är det idag ovanliga kretsar, manuella lösningar och annat som drar upp tillverkningskostnaden.

    Jag tror också 99musik generellt överskattar intresset för ortodoxt korrekta reissues, och underskattar priskänsligheten hos köpare. Acidlab har kloner av både TR-606 och TR-808, men det verkar inte vara många som köpt. Betydligt fler verkar ha köpt TR-8, tex.

Liknande ämnen

  1. Moog börjar med modulärt igen
    Av Wiktorion i forum Nyheter
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-03-10, 03:36
  2. Moog börjar med modular igen?
    Av SnareTheMind i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 15:14
  3. Moog model 15 för endast 6.843€
    Av geeklund i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •