Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur och vad använder ni era Kassetbands inspelningar till?

  1. #1
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior

    Hur och vad använder ni era Kassetbands inspelningar till?

    Detta är en ganska bred fråga, hur gör ni,vad använder ni det till eller vad har ni för setup, vad man ska tänka på osv.? Vill bara hoarda info om hela den grejen. Jag tillhör ju generationen som har minne av kassettband och min mors walkman (freestyle) gick nyligen igenom mina pärons gamla mixtape-kollektion och gillar verkligen karaktären. Vet att vissa av er här inne använder kassettband.

  2. #2
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jag spelar ibland in på kassett, eller processerar ljud för komprimering och lätt dist ifall det behövs. För mig är inte målet att det ska brusa mer, så jag brukar vara noga med att ta bort brus i mixen.

    Variationen i hastighet som man får när bandet börjar och slutar rulla är intressant att använda som effekt. Genom att ideligen trycka på paus mitt under inspelningen får man en slags mosaik av ljud med glissandoeffekt.

    Och så kan man ju ge ut på kassett, men helst borde man sälja kassettbandspelare också så att de potentiella köparna kunde ha något att spela av dem på.

  3. #3
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Jag spelar in rätt mycket på kassett av lite olika anledningar.

    Det huvudsakliga skälet är att komma bort från att sitta vid en dator, att inte kunna se visuellt vad det är jag har spelat in får mig att lyssna istället. Sedan har jag också noterat att komprimeringen och bruset är användbart för att framkalla "träskstämningen" - något som har varit viktigt i mitt skapande. Det finns också något slumpartat i en kassettinspelning, vilket kan verka inspirerande.

    Jag spelar mestadels in på en gammal bandspelare, och några diktafoner som jag har. De har lite olika egenskaper, men jag väljer huvudsakligen efter vilken som finns närmast för tillfället.

    Jag skulle inte rekommendera någon att börja spela in på kassett utan anledning - det är ett rätt kasst inspelningsmedium, ärligt talat.

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle inte rekommendera någon att börja spela in på kassett utan anledning - det är ett rätt kasst inspelningsmedium, ärligt talat.
    Exakt. Spela in på kassett är bara för dem som vet vad de gör. Och för dem som inte vet vad de gör!

  5. #5
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    spelar sällan in på kassett som så, men använder det live, via porta.
    då saker som är helt orytmiska, drones osv.
    hade det funnits en vettig, billig digital lösning, hade jag nog kunnat övergå till det.
    men annars så är i princip alla mina inspelningar 100% våtsignal från ett bandeko eller två.

  6. #6
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det huvudsakliga skälet är att komma bort från att sitta vid en dator, att inte kunna se visuellt vad det är jag har spelat in får mig att lyssna istället.
    håller helt med. nu spelar jag visserligen in på dator, men försöker hålla mig från att stycka saker i tydliga sektioner, och föredrar att spela in allt live. datorn för mig är i princip en digitalporta med skärm, men tyvärr slutar det ofta med att jag pillar lite väl i det, men det löses då genom att köra det några vänder genom ett bandeko

  7. #7
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Tar en kassett, spelar in i 24/44.1 i nån av datorerna, scannar kassettomslaget - > myser med mitt ljudmaterial som nu är i hanterbart format... -> slänger allt fysiskt kassett-relaterat i relevant återvinningskärl. ;-)

  8. #8
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Jag har lite lo-fi-material som jag brukar köra in på min Portastudio.
    Inspelningen blir helt analog: Synth->Mixer->Effekter->Porta.
    Slutmixarna görs dock in till Cubase.
    Senast redigerat av Göran den 2015-10-26 klockan 12:52.

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Komprimerar/distar som studioeffekt. Mest för crunchet, inte bruset, som oberdada beskrev. Jag testade nå'n gång att banda till sönderskrynklad kassett och dubblera med originalljudet. Intressant det också. <3

    Utanför studion lyssnar jag på dem.

  10. #10
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    kasset band s
    det var en väldigt konstig stavning om inte till och med irriterande måste jag säga

  11. #11
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Well om du refererar till OP:s rubrik i OP så skriver han ju i själva inlägget "kassettband" dvs helt korrekt och sen så förstår ju var och en vad som menas även av rubriken och sen så vet man aldrig vad någon knappar in sin text på för slags enhet med allt vad det kan innebära av ergonomi eller ej och autocorrection och inbyggt T9-ordförråd etc eller vad det nu vara månde.

    Min gamla Sony Ericsson-mobbe t.ex. vet inte vad "Täckningsområde" är. Men den vet vad "Täckning" och "område" är. Skulle jag utan att switcha mellan T9 och multitap på absolut snabbast sätt skriva "Täckningsområde" med den så bleve det "Täckning s område" dvs 82256464#7#667233 (om inte minne eller hjärna luras) utan edits. Bara som exempel assådårå.

  12. #12
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    d e coolt å spela in egengjorda trumrytmer (inkl reverb, comp eq etc) på magnetband och sen sampla. eller bara spela genom bandeko och spela in+aligna ekoljudet.

  13. #13
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Mina kassettband ligger i en låda och avmagnetiserar sig... Portan skänkte jag bort till en kompis för många år sedan.

Liknande ämnen

  1. Använder ni lineboxar (DI) till era synthar?
    Av T11 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2014-02-15, 12:10
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 19:09
  3. Hur många använder Mac vs PC till musik idag?
    Av Jony i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 20:54
  4. Hur många använder effektpedaler till sina syntar??
    Av peter80 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 09:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •