Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: dist, filter och delay i ett

  1. #1
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran

    dist, filter och delay i ett

    jag skulle vilja ha förslag på en effektbox som har dist, filter och delay i samma utan att vara en sån där rackad multieffekt. gärna med lfo också (filter/delay åtminstone). pedal eller annan kompakt desktop modul.
    analogt filter och dist, delay kan vara digitalt.
    gärna lofi och brus för all del.

    Och! man ska kunna köra alla tre i kedja. kan vara fast routat - typ dist -> filter -> delay verkar ju vettigt
    Senast redigerat av saaristo den 2015-10-14 klockan 10:24.

  2. #2
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av saaristo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag skulle vilja ha förslag på en effektbox som har dist, filter och delay i samma utan att vara en sån där rackad multieffekt. gärna med lfo också (filter/delay åtminstone). pedal eller annan kompakt desktop modul.
    analogt filter och dist, delay kan vara digitalt.
    gärna lofi och brus för all del.
    Korg Kaoss Pad?

  3. #3
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    analogt filter och dist?

    men sure. kan man ha på alla saker samtidigt? dist->filter->delay?

    närmaste jag kommer är annars dreadbox epsilon och så får man lägga på delay efter.

  4. #4
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  5. #5
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  6. #6
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av saaristo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    analogt filter och dist?

    men sure. kan man ha på alla saker samtidigt? dist->filter->delay?

    närmaste jag kommer är annars dreadbox epsilon och så får man lägga på delay efter.
    Jaha, du skrev analogt.. Läste slarvigt. Man kan inte ha mer än en effekt i taget med KP3 i alla fall. Men vissa effekter är flera i en s a s. Quad-versionen kanske kan mer men har inte koll på den.
    Har du sett denna? http://escapefromnoise.com/modular/pittsburgh-modular-patchbox-enclosure/
    Blir inte så billigt förstås, men du kan få massor av flexibilitet på liten yta.

  7. #7
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Evolver!!!!! Utan tvekan.

  8. #8
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fabian Fox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo har vart sugen, men alldeles fört dyrt. usch.

  9. #9
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha, du skrev analogt.. Läste slarvigt. Man kan inte ha mer än en effekt i taget med KP3 i alla fall. Men vissa effekter är flera i en s a s. Quad-versionen kanske kan mer men har inte koll på den.
    Har du sett denna? http://escapefromnoise.com/modular/p...box-enclosure/
    Blir inte så billigt förstås, men du kan få massor av flexibilitet på liten yta.
    jag har varit jävligt sugen på den där förstås - men ja, priset är ett problem. kanske om några år eller om det dyker upp beggat...
    är även rädd att det där blir starten på en karriär i modulärträsket

  10. #10
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Evolver!!!!! Utan tvekan.
    berätta mer altemark! går det att köra i serie? är inte alla effekter digitala?

  11. #11
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Inte ens tänkt på att använda evolvern på det sättet. Tack för tipset altermark!


    https://youtu.be/CYniNXtqAyA

    Filtret är analogt, dom tre delayen är digitala.

  12. #12
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Rätta mig om jag har fel men filtret analogt och resten digitalt är det väl..?

    edit: fan. jag som tyckte jag var snabb. Men jag har i alla fall kört den som ett separat filter och det har den fungerat utmärkt som..

  13. #13
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    och dist fanns också jahaja. hur är den? den är ju digital osv (inte sett videon än, ska kolla i em).

    är den lätthanterad då? det jag gillar är ju desktopmoduler/pedaler som har en knapp för vardera funktion, inga menyer och krångel.

  14. #14
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Har inte provat disten på annat än inbyggda osc. Den har ju bara en kontroll och är "steppad", så är väl kanske inte världskvalité. Men är ju enkelt o bara sätta en pedal innan.

    Layouten i evolver är simpel imo. Man vänjer sig rätt snabbt vid den. Du kan prova min lite om du vill?

  15. #15
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Enklaste varianten måste vara en doepfer mini-låda och lämpliga moduler till.

  16. #16
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Jag använde min evolver absolut mest som kompressor (env follower > vca), dist, filterlåda och delaykras till game boy med lsdj under åren jag hade den. Oscillatorerna tjänstgjorde mest för fm av filter osv.

    Distortionen är analog men bitkrossaren är digital.

    Matrisupplägget lär man sig snabbt faktiskt.

    Väldigt kompetent i den här aspekten, rentav genial! Som synt fick jag inte så mycket av den, mest pga ogillade filtren.

  17. #17
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Jag tycker nog att evolvern är lite småjobbig men att bara tweaka ljuden i den är inga direkta problem. Det är ju inte "one-knob-per-function" direkt men matrixen är ju ganska lättbegriplig. Jag brukar oftast med ljud utgå från någon preset som jag sedan tweakar till det jag vill ha men med evolvern känns det ibland helt omöjligt att förstå varför en viss preset låter som den gör och då går det ju inte att tweaka till ljudet på något bra sätt heller..

    Sequencern tycker jag är skitjobbig faktiskt. Har alltid sequencat den externt (tills jag bytte bort octatracken ) men den går ju säkert att lära sig men jag har aldrig orkat. Däremot så låter den ju fantastiskt. Älskar ljuden den gör och den är med på nästan allt jag spelar in.

    Att använda den som filter var dock smidigt. Jag styrde gate och filter resonance/cutoff etc med cc. från octatracken. Funkade hur bra som helst. (för att jag inte orkade lära mig sequencern). Filtret låter grymt tycker jag. Är på djupt vatten nu men det är väl ett curtisfilter om jag inte kommer ihåg fel..

    Tycker delayet är ganska lätthanterligt också.

  18. #18
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Bank 4 program 128 är ju ett init-program. Brukar alltid utgå från det.

    En stor del av charmen med evolver är sequencern imo. Hela synthen bjuder in till experiment med oväntade resultat. För att översätta färdiga idéeer till ljud är den inte optimal.

  19. #19
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hela synthen bjuder in till experiment med oväntade resultat. För att översätta färdiga idéeer till ljud är den inte optimal.
    Håller verkligen med!

    Sequencern kan ju så klart sjukt mycket och är som gjord för galenskaper, jag tycker bara den är väldigt jobbig att arbeta med..

  20. #20
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Evolver har analogt lågpass filter och dist i stereo! Sen digitalt delay. Finns feedback och digitalt högpass filter också. Finns väl envelope follower för ingången också. 4 st LFO.

  21. #21
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Och gate extractor!

  22. #22
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    nä det blir ingen evolver. skaffar jag en sådan blir det som synt. verkar för meckigt att ha som effekt. jag vill ha något som är lika enkelt som en pedal.

    kanske får klara mig med dist och bra filter i samma, har massor med delay redan, får väl slänga på det efter bara.

    så här långt har jag kommit:
    - skychord cloudbuster (lofi delay med dist i) (har en)
    - Sherman filterbank (filter som distar) (har en)
    - dreadbox epsilon (dist och filter)
    - Moog mf drive (dist och filter typ)

    fler tips?

  23. #23
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    T-Resonator?

  24. #24
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    T-Resonator?
    jo den verkar rolig men den är ju så oförutsägbar
    så nej. det ska vara enkelt och direkt. vrid på spak åt ett håll = mer dist.

  25. #25
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    T-resonator är helsjysst på trummor och ger skön och smutsig dist utan att det skriker om man är försiktig med feedbacken. Dock inte så roligt filter imho, om ett filter är det viktigaste så är nog inte t-resonator bäst, imho... Kanske en moog cp-251 för att koppla ihop en egen multieffekt med de pedaler/filter som du redan har?

  26. #26
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av saaristo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jo den verkar rolig men den är ju så oförutsägbar
    så nej. det ska vara enkelt och direkt. vrid på spak åt ett håll = mer dist.
    Funderar om det inte skulle vara bäst med två pedaler i så fall. En valfri delaypedal och sen en Moog 101 lowpass. Moogen har ju både ett fantastiskt bra filter och en superfin overdrive. Sen har den ju dessutom en mixratt så du kan vrida signalen mellan dry/wet.

    Egentligen tycker jag inte att T-resonatorn är så oförutsägbar. Däremot är den ganska känslig så vrida planlöst kan ju ganska lätt knäcka högtalarna om man har otur ho ho

  27. #27
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av knarr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    T-resonator är helsjysst på trummor och ger skön och smutsig dist utan att det skriker om man är försiktig med feedbacken. Dock inte så roligt filter imho, om ett filter är det viktigaste så är nog inte t-resonator bäst, imho... Kanske en moog cp-251 för att koppla ihop en egen multieffekt med de pedaler/filter som du redan har?
    hehe fast den är ju svindyr ju så då hamnar jag ju nästan i samma läge som att köra med Pittsburgh.

  28. #28
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar om det inte skulle vara bäst med två pedaler i så fall. En valfri delaypedal och sen en Moog 101 lowpass. Moogen har ju både ett fantastiskt bra filter och en superfin overdrive. Sen har den ju dessutom en mixratt så du kan vrida signalen mellan dry/wet.

    Egentligen tycker jag inte att T-resonatorn är så oförutsägbar. Däremot är den ganska känslig så vrida planlöst kan ju ganska lätt knäcka högtalarna om man har otur ho ho
    hehe vet vad du menar, har en limiter efter Sherman filterbankhelvetet, just in case.

    jo men jag börjar väl vara inne på att köra delay separat iaf, och ha dist och filter i en enhet.
    funderade nog mer på moogerfooger drive istället för lowpass-filtret pga pris och kanske mer dist-möjligheter.
    fast just nu lutar jag nog mest åt dreadbox epsilon.

  29. #29
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av saaristo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hehe fast den är ju svindyr ju så då hamnar jag ju nästan i samma läge som att köra med Pittsburgh.
    Jo, det är sant förstås

  30. #30
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Ska du ha delay separat så kika på Vermona Retroverb Lancet. Förutom att dista genom att gaina upp ingången så kan du överstyra mer kontrollerat via "Drive"-reglaget och / eller tjocka till det lite med "Balls" innan det går in i filtret. Bra filter och gott om moduleringsmöjligheter, bland annat medelst LFO.
    På köpet får du en fjäder-boing.

    http://www.vermona.com/index.php/en_retrolancet.html

    EDIT: Eller köra på en Filter Lancet och då slippa fjädern samt komma billigare undan.

    http://www.vermona.com/index.php/en_filterlancet.html

  31. #31
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ryssen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska du ha delay separat så kika på Vermona Retroverb Lancet. Förutom att dista genom att gaina upp ingången så kan du överstyra mer kontrollerat via "Drive"-reglaget och / eller tjocka till det lite med "Balls" innan det går in i filtret. Bra filter och gott om moduleringsmöjligheter, bland annat medelst LFO.
    På köpet får du en fjäder-boing.

    http://www.vermona.com/index.php/en_retrolancet.html

    EDIT: Eller köra på en Filter Lancet och då slippa fjädern samt komma billigare undan.

    http://www.vermona.com/index.php/en_filterlancet.html
    jo bra tips, den låter inte alls illa, har vart sugen på den tidigare - men skulle vilja höra mer demos specifikt på hur den kan dista.
    Och så var det priset. för nypris 3400 (thomann) så kan man ju lika gärna ta en ms20 mini och få en synth på kuppen liksom.

  32. #32
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    testkör en mf drive så får vi se om det ger mig vad jag vill ha..

  33. #33
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Ibanez LF7 + DE7

    (digital junk men låter varmt)
    Senast redigerat av bakelit den 2015-11-04 klockan 19:05.

  34. #34
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Monotron delay? Billig, helt analog, brusig, lfo, delay, ms-10 filter (i delay feedbacken! Mumma!) och distar väldigt lätt hehe
    Sur att jag lött sönder min :/

  35. #35
    otechn
    otechn är inte uppkopplad

    Senior
    kolla in gamla ibanez multi-effekterna

  36. #36
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pitir Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Monotron delay? Billig, helt analog, brusig, lfo, delay, ms-10 filter (i delay feedbacken! Mumma!) och distar väldigt lätt hehe
    Sur att jag lött sönder min :/
    Delayet är väl inte analogt i den!?

  37. #37
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Nej det stämmer kanske!

Liknande ämnen

  1. modulär dist/filter-grejs?
    Av enapa i forum Effekter
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2015-10-17, 08:47
  2. pedaler, dist o delay, att användas med synth
    Av godscent i forum Effekter
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2014-12-31, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •