Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Någon som har erfarenhet av Softube Console 1?

  1. #1
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior

    Någon som har erfarenhet av Softube Console 1?

    Hej!
    Jag tycker inte alls om att mixa med musen. Jag vill gärna ha fysiska rattar när jag mixar.
    Någon som har erfarenhet av Softube Console 1 för detta? Vad jag kan se så verkar den vara en bra lösning.
    Jag har dock inte hört hur pluggarna låter. Jag ver inte heller hur kvaliteten är på hårdvaran.

    Någon som vet mer?

  2. #2
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Inte suttit länge med en, men den kändes väldigt rejäl och gedigen alltså.

  3. #3
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ingår pluginen?

  4. #4
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    vet ej, har den inte själv.

  5. #5

    Redaktör
    SSL 4000-pluginen ingår, och har du andra Softube-pluggar så kan du också använda dem:

    Citat Ursprungligen postat av Softube
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Included in the Console 1 package is Softube's model of Solid State Logic SL 4000 E—one of the most classic and widely used analog consoles in the world. Softube's model has been scrutinized by Solid State Logic's own experts, who have officially endorsed it. The channel strip includes the coveted black knob E 242 equalizer, the classic channel compressor, the musical expander/gate and the sweet high and low cut filters from the SL 4000 E channel.

    We have also included a model of the harmonics, distortion and non-linearities obtained from overdriving the SL 4000 E console, so you can drive it hard for that slighly gritty and coherent sound that the SL 4000 E is famous for. Adding to that is Softube's own Transient Shaper, which is not a part of the SL 4000 E console or any other analog unit for that matter.
    http://www.softube.com/console1.php

  6. #6
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Lite sent svar, men jag tycker verkligen att den är skitbra! Speciellt nu när jag har nästan alla deras pluggar eftersom de smidigt kan väljas + styras av kontrollern. Jag saknar verkligen inte något av mina gamla analoga "finmixerbord".. nu full recall.. ~ lika snabbt och smidigt att jobba med.. fler val med olika EQs/kompressorer/etc per kanal.. osv.

  7. #7
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Tack för svaret. Får nog bli en sån....

  8. #8
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Och nu är den beställd. Ska bli spännande att höra/känna skillnaden mot innan...

  9. #9
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Skriv gärna ner dina intryck efter du provkört. Jag fick rejäl GAS på den här
    Hörde också under gårdagen att det ska komma något nytt, stort och intressant till denna plattform. Vet inte om det var säljsmör eller om det låg något i det.

  10. #10
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skriv gärna ner dina intryck efter du provkört. Jag fick rejäl GAS på den här
    Hörde också under gårdagen att det ska komma något nytt, stort och intressant till denna plattform. Vet inte om det var säljsmör eller om det låg något i det.
    Jag återkommer så fort jag testkört! Jag hoppas inte det stora nya och intressenatt är Console 2...

  11. #11
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Nej det skulle det inte vara, ställde exakt samma fråga

  12. #12
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Nu har jag suttit med den i ca 6 timmar och meddela att jag är mycket nöjd.

    Jag höll på med en låt när den kom och slängde helt enkelt in en Console-1 plug på varje kanal och började mixa.
    Ljudet är mycket bra men jag kan inte säga hur nära ett riktigt SSL-bord det ligger.

    EQ´n och kompressorn gör jobbet man förväntar sig och jag kände inte att jag behövde använda några andra pluggar just nu. Men uppkommer säkerligen situationer när man vill ha ett annat ljud och kommer att använda andra pluggar eller outboard.

    Drivkontrollen och Shapern var riktigt trevliga båda två och gjorde trummixningen fantastiskt mycket snabbare.

    Så änsålänge känns det som ett mycket bra köp!

  13. #13
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Gött, tack för svar!

  14. #14
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Funkar den med ableton live när man har grupperade spår? Typ som i drumracket?

  15. #15
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Pete Townsend talar ut om Console 1.

    https://youtu.be/5vB4GcOiJH4

  16. #16
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    En halvdöv gubbe som säger hur bra det låter.... 😉

  17. #17

    Veteran
    Nu är jag riktigt sugen på en Console 1, hittade en snubbe som gjort en Remote map till Reason. Nu måste jag bara hitta någon som har en Console 1 som man skulle kunna få låna en dag för att testa om det lirar.
    Någon i Göteborg med omnejd som har en Console 1 som kan tänka sig låna ut bara hårdvaran? Alt att jag kommer med min laptop och testar?

    I den här tråden finns remote mappingen.
    https://forum.reasontalk.com/viewtop...f=12&t=7493177

  18. #18
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Lustigt att du bumade den idag, gick och tänkte på den jag med. Känns som jag vill testa hur den fungerar med live så att det verkligen går att jobba snabbt med den. Vore dessutom grymt om det går att lira deras reverb. Även om jag gillar mixerbordet så
    är det frestande att ha en riktig dundermaskin under armen, särskilt med tanke på priset och att slippa all jobbig midimapping som gör att jag annars tröttnar fort på controlers.

  19. #19
    cberg
    cberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Också blivit pepp på denna, har många softubepluggar och de pluggar de gjort för Universal audio - topp kvalitet i mina öron. Nu skall en kunna köra även UA via console, skulle öppna upp en värld av rattande här, följer m intresse

  20. #20
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Också blivit pepp på denna, har många softubepluggar och de pluggar de gjort för Universal audio - topp kvalitet i mina öron. Nu skall en kunna köra även UA via console, skulle öppna upp en värld av rattande här, följer m intresse
    Ganska coolt ja... sen var jag dum att kolla vad slate raven var som kom upp som alternativ...oj, vill visst ha båda

  21. #21
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Är också väldigt sugen på en. Men alltså det går alltså att köra UA-pluggar på console 1 utan att ha någon av deras ljudkort eller hårdvarutillbehör? Är det alla eller är det några få? Det hade vart helt fantastiskt i så fall!

  22. #22
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Nä, du måste ha UAD hårdvara. Console 1 är bara en midikontroller med tillhörande GUI som gör det lätt att hoppa runt mellan olika kanaler och tweaka. Finns ingen DSP i den alls.

  23. #23
    ljb
    ljb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Införskaffade mig en igår
    Hann dock inte testa den, men ska mixa lite i helgen så den kommer nog gå varm.

Liknande ämnen

  1. Någon som har erfarenhet av Jam:s syntverkstad?
    Av bergshantering i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2015-09-01, 22:15
  2. Softube Console 1
    Av kirre777 i forum Nyheter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-11-20, 14:55
  3. patchbays med D-sub: någon som har erfarenhet?
    Av bakKbone i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 11:19
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 20:10
  5. Någon som testat Hercules Dj console Rmx/steel?
    Av Synapskollaps i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 09:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •