Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Buyers remorse... rätt eller fel?

  1. #1
    Andlae
    Andlae är inte uppkopplad

    Senior

    Buyers remorse... rätt eller fel?

    Är egentligen reaper användare sedan många år tillbaka och med pluggar från u-he, Camel Audio och Fabfilter + nån enstaka analog pryl, kände jag inte att jag saknade så mycket (...).

    MEN! Impulsköpte Ableton Live Suite (alltså inkl Max4Live) för en dryg vecka sedan (fick ett rabatt erbjudande på upgrade från en 7 Lite jag aldrig använt).

    I alla fall, spelar inte Live, och komposition är mitt huvudsakliga fokus.

    Så vad har jag köpt egentligen (som jag inte hade tidigare)?
    • Session view Verkar som ett trevligt och fritt sätt att leka med arrangemang?
    • Max4Live har inte hunnit använda ännu - (kommer att köpa Reaktor 6 om den kommer på NI:s rea snart)
    • Skulle kunna tänka mig att eventuellt använda Push någon gång i framtiden - även om det är osäkert.


    Ni på 99 som kör Ableton, har jag missat någonting? Är ovanstående värt prislappen? Eller är folk påväg bort till Bitwig/Reaper/[your DAW here]?

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Rätt eller fel kan bara du själv avgöra. Men jag kan säga att än så länge har jag inte känt mig lockade att byta tillbaka till någon av de DAW jag tidigare körde. Har kört Ableton Live sen version 5 (om jag minns rätt). Session View ger dig möjlighet att jamma fram låtidéer istället för att direkt linjärt arrangera dem i Arrange View. Jag använder båda, helt beroende på vad jag jobbar med för projekt.

    Är lite sugen på Push jag med, men för tillfället jag kör Maschine som en kontroller när jag kör Session View för att trigga clip och styra parametrar.

    Som sagt, om det är prisvärt och rätt för dig är det bara du som kan avgöra. Men personligen var Ableton Live helt rätt spår för mig.

  3. #3
    Andlae
    Andlae är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rätt eller fel kan bara du själv avgöra. Men jag kan säga att än så länge har jag inte känt mig lockade att byta tillbaka till någon av de DAW jag tidigare körde. Har kört Ableton Live sen version 5 (om jag minns rätt). Session View ger dig möjlighet att jamma fram låtidéer istället för att direkt linjärt arrangera dem i Arrange View. Jag använder båda, helt beroende på vad jag jobbar med för projekt.

    Är lite sugen på Push jag med, men för tillfället jag kör Maschine som en kontroller när jag kör Session View för att trigga clip och styra parametrar.

    Som sagt, om det är prisvärt och rätt för dig är det bara du som kan avgöra. Men personligen var Ableton Live helt rätt spår för mig.
    Tack för svaret!

    Hade Maschine mk1 + K9U tidigare som jag sålde för att det inte passade mitt dåvarande arbetssätt. Nu har jag ändrat rätt mycket i både produktionens innehåll och hur jag jobbar sedan dess. Men Komplete lockar inte så värst. Maschine var kul men blev oanvänt då det blev lite inception-daw (daw i daw) och inte tillräckligt "instrument" för mig, men Push (kommer Push 2 förresten?) skulle kunna vara rätt om man kan hitta en bättre begagnad i s f.

    Har inte hunnit ge det så mycket tid, men session view verkar det som har mest potential att ändra mitt arbetssätt mest... är det i huvudsak session view som skiljer mot Reaper/Cubase/Logic/etc eller finns det andra skillnader jag missat?

    Är givetvis bara jag som kan avgöra om det är rätt för mig, så jag försöker informera mig!

  4. #4
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Kör också live som DAW, utan att spela särskilt mycket live.

    Använder session-view dels vid inspelning/jam/ideskapande, dels som "palett" och clipboard vid arrage (är ofta inne å klipper grejor i arrange, som jag sedan drar tillbaks till nytt clip i session)

    Något du nog missat är dels EffectRacks, som är ett helt fantastiskt sätt att bygga komplexa effektkedjor (som även kan ha parallella spår), dels Abletons "dubbla" automation (automation/modulation) som är riktigt jäkla grymt sätt att få levande automation (ett clip kan alltså ha modulation-kurvor för automation-parametrar som kan ha loop-längd helt oberoende av klippets längd. Google/YouTube är din vän om du vill ha exempel...)

    Sen är ju bara Abletons implementation av "adaptive grid", där grid och quantize anpassar sig till zoom-nivån, skäl nog att köra Live. =)

  5. #5

    Redaktör
    Jag är förmodligen partisk eftersom mitt intryck av Reaper är att det är tusen inställningar, samt så har jag kört Live sedan version 4.

    Jag tycker session view och det generella arbetsflödet i Live är fantastiskt bra, och skulle ha svårt att byta till något som inte fungerar på samma sätt. Det kan ibland vara lite tröskel att förstå tänket med session/arrange, så det kan vara en poäng att titta på lite tutorials eller liknande. Live är generellt väldigt live-orienterat (till ingens förvåning), så förutom racken och automationen som rydan nämner så gillar jag att man kan koppla om det mesta i farten, ändra ordning på effekter och liknande.

    Push tycker jag är väl värd pengarna, speciellt om man vill vara hands-on.

    Jag har Reaktor och Max for Live och jag skulle säg att de är fokuserade på olika saker. Reaktor är mycket mer av ett instrumentbyggarverktyg, medan Max är mer tacksamt för kontroll på not/sequencer-nivå, speciellt nu med Live-integrationen. Dvs, ska man bygga en polyfon Moog-klon skulle jag välja Reaktor, medan om det är en stokastisk sequencer som dessutom styr Live så skulle jag välja Max, så det finns inget hinder i att ha bägge. Sen går det naturligtvis göra sequencer i Reaktor eller Moog-kloner i Max, men i mina ögon har de olika styrkor.

  6. #6
    Andlae
    Andlae är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör också live som DAW, utan att spela särskilt mycket live.

    Använder session-view dels vid inspelning/jam/ideskapande, dels som "palett" och clipboard vid arrage (är ofta inne å klipper grejor i arrange, som jag sedan drar tillbaks till nytt clip i session)

    Något du nog missat är dels EffectRacks, som är ett helt fantastiskt sätt att bygga komplexa effektkedjor (som även kan ha parallella spår), dels Abletons "dubbla" automation (automation/modulation) som är riktigt jäkla grymt sätt att få levande automation (ett clip kan alltså ha modulation-kurvor för automation-parametrar som kan ha loop-längd helt oberoende av klippets längd. Google/YouTube är din vän om du vill ha exempel...)

    Sen är ju bara Abletons implementation av "adaptive grid", där grid och quantize anpassar sig till zoom-nivån, skäl nog att köra Live. =)
    Aha! Ska googla detta. Tack! Allt som bidrar till en levande produktion känns ju vettigt.


    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är förmodligen partisk eftersom mitt intryck av Reaper är att det är tusen inställningar, samt så har jag kört Live sedan version 4.

    Jag tycker session view och det generella arbetsflödet i Live är fantastiskt bra, och skulle ha svårt att byta till något som inte fungerar på samma sätt. Det kan ibland vara lite tröskel att förstå tänket med session/arrange, så det kan vara en poäng att titta på lite tutorials eller liknande. Live är generellt väldigt live-orienterat (till ingens förvåning), så förutom racken och automationen som rydan nämner så gillar jag att man kan koppla om det mesta i farten, ändra ordning på effekter och liknande.

    Push tycker jag är väl värd pengarna, speciellt om man vill vara hands-on.

    Jag har Reaktor och Max for Live och jag skulle säg att de är fokuserade på olika saker. Reaktor är mycket mer av ett instrumentbyggarverktyg, medan Max är mer tacksamt för kontroll på not/sequencer-nivå, speciellt nu med Live-integrationen. Dvs, ska man bygga en polyfon Moog-klon skulle jag välja Reaktor, medan om det är en stokastisk sequencer som dessutom styr Live så skulle jag välja Max, så det finns inget hinder i att ha bägge. Sen går det naturligtvis göra sequencer i Reaktor eller Moog-kloner i Max, men i mina ögon har de olika styrkor.
    Tack!

    Push känns lite som att borde vara en naturlig sak att ha om man kör Live, men det kan vänta lite.

    Får läsa in mig lite på Max - på en översiktlig nivå verkar det som om man kan använda det till en hel del, men jag gissar att jag inte kommer att lägga tid på att göra egna devices. - Samma för reaktor, bygga egen synt (utöver blocks i Reaktor 6) kommer jag nog inte heller lägga tid på - prio på komposition.

  7. #7
    bloomah
    bloomah är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Var tveksam till att köpa en Push men gillar den starkt! Såklart är den fullständigt integrerad och intuitiv vad gäller Live, men även som ett "instrument", de olika layouterna för skalor eller kromatiskt, för en som kan spela piano/keyboard öppnas här helt oväntade möjligheter, samt att man kan ställa in anslagskänslan, från brutalt till absurt känsligt. Väldigt coolt som instrument också mao.

  8. #8
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Push + Live är en grym kombo. Särskilt med lite extraskript, som ger bättre möjligheter i Arrange View.

  9. #9
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Push + Live är en grym kombo. Särskilt med lite extraskript, som ger bättre möjligheter i Arrange View.
    Några tips?

  10. #10

  11. #11
    bloomah
    bloomah är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    cool! ska undersökas...

  12. #12
    Stromkraft
    Stromkraft är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag gillar inte syntharna i Live men allt detta plus Push 1 håller mig kvar i Live Suite:

    Drum Racks, mer flexibelt och djupt än man tror
    Sampler
    Nya Simpler
    Auto Filter, med nya filter i 9.5 från Cytomic
    Beat Repeat
    Corpus
    Dynamic Tube
    EQ Eight, med vissa bidrag från Cytomic
    Frequency Shifter
    Gate
    Glue Compressor
    Grain Delay
    Redux
    Resonators
    Saturator
    Spectrum
    Utility

    Omistliga Max For Live devices (plus 30 till):
    Convolution Reverb
    Convolution Reverb Pro

    Arbetssätten är ofta bra och intuitiva, men hoppas på utveckling.

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-11-28, 20:42
  2. rätt eller fel?
    Av noise i forum Mixning & mastring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 14:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •