Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 70

Ämne: Yamaha Reface DX

  1. #1
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran

    Yamaha Reface DX

    Jag har haft en Reface DX hemma några dagar nu, och tänkte dela lite tankar kring mina första intryck. För lite tid för en fullödig recension ännu, men tänkte att den här tråden kunde fyllas på med mer tankar och tips vad det lider från tillkommande testare.

    Format och gränssnitt
    Jag tillhör dem som tycker om formatet. Det passar mig väldigt bra att den är liten och kompakt, och jag blev glatt överraskad över byggkvaliteten när jag packade upp den. Den känns solid och gedigen, möjligen med undantag för de lite flimsiga volym/oktav-reglagen. Jag kan ha den inkopplad till min masterklav och ändå enkelt ha den tillgänglig, eller plugga ur den och sitta och experimentera vid soffbordet eller i fåtöljen. Mycket bra.
    Minitangenter spelar ingen större roll för mig, jag är inte klassiskt skolad, och visst går det att spela både felfritt och snabbt på dem. Jag upplever att de är betydligt bättre än t.ex. Korg iMS20 eller MicroKorg. Det gör också mycket för formatet, även om jag kan tycka att Roland har ett bättre koncept med sitt plugin-keyboard till Boutique-modellerna.

    Pitchspaken var också en positiv överraskning. Den har precis rätt motstånd och gör det möjligt att precist och enkelt böja och färga toner. Modulationshjul saknas, men den svarar på modulation via MIDI.

    Touchreglagen var också bättre än förväntat - de är väldigt responsiva utan att feltrigga och de byter enkelt skepnad mellan knapp, stegning och reglage baserat på vad de ska kontrollera. Som vanligt med touchreglage är det inte alltid lätt att få det omfång man skulle vilja ha, och jag sitter ibland och "tar om" för att få upp värdet dit jag vill.

    Man hade kunnat löst det med klickbara rattar istället. Men jag noterar att väldigt många encoders på instrument under senaste 15 åren börjar krångla någon gång under livscykeln, och tror att detta är en mer hållbar lösning. För yngre och mindre konservativa är det självklart med taktila touchkontroller, och jag tror också det är en målgruppsfråga. Slutligen passar det väldigt bra in i designen, som på mer än ett sätt påminner om DX7 original

    MIDI-gränssnittet är dock fullständigt idiotiskt. Yamaha har valt en kontakt som är väldigt ovanlig (lycka till om du tappar bort adaptern) och otroligt svår att använda. Alla som någon gång fumlat bakom en tjock-tv på 90-talet och svurit långa haranger över att försöka få i SCART-kontakten kommer att få en olustig deja vú. Jag skulle vilja påstå att det inte går att få i den i blindo, utan du måste titta rakt på kontakten för att få i den rätt, och jag oroar mig för att folk kommer att skada kontakten när de försöker trycka i den med våld- MIDI kan man ofta rotera tills den "klickar i" medan den här typen av seriell minikontakt har flera "falska" lägen där den verkar gå i men inte gör det. Riktigt dåligt.

    Övriga detaljer är funktionella. Bra display, ok knappar, inget konstigt. Lite förvirrande editering i början, men blir snabbt snabbjobbad när man lär sig hur de tänkt. OTROLIGT plus för att man nu äntligen kan justera flera relevanta parametrar samtidigt, och att man snabbt kan växla mellan operatorer i samma editeringsläge.

    Hur låter den då??
    Den låter riktigt bra! Jag har inte längre någon DX eller TX att A/B-jämföra med, och jag vet inte ens om det skulle vara relevant. Det finns en helt befängd video på YT där någon jämför en DX7II med denna, och använder olika ljud samt olika volym på ljuden, för att på något sätt "visa" att originalet skulle vara bäst.

    Faktum är att jag tror Yamaha gjorde något smart här. Många (inklusive jag i början) stönade högljutt över att den inte skulle kunna ladda de tusentals ljud som finns på nätet till DX/TX7. Men i och med att man ger den en egen identitet skapar man också en ny rymd av ljud. Det bästa exemplet är de ljud som den kommer förladdad med: De första bankerna går plikttroget igenom de "klassiska" FM-ljuden, du har Whitney Houstons piano följt av Top Gun-klockorna och Howard Jones "What is love"-bas. Och ja, du kommer att spela de riffen lyckligt berusad någon timme när du först kopplat in den. Men någon bank in kommer nya, svepande, lite halvgalna ljud, som verkligen visar var FM kommer att stå i ljudbilden från 2015 och framåt.

    Om den laddat gamla ljud hade hela nätet varit översvämmat av folk som sitter och tittar på vågformer i oscilloskop, och drar slutsatsen att "den gamla DX7 allt har bättre aliasfissel på det här ljudet". Vilket förstås är helt irrelevant för kvaliteten som instrument. Det finns en hel skog av gamla DX7 och TX7 att köpa relativt billigt, och jag säger det här och nu- vill du ha exakt det soundet, då ska du köpa en sådan. Det här låter lite annorlunda.

    Jag var helt uppfylld av oro att Yamaha skulle missa poängen med FM, men min oro var förstås obefogad. De har lyckats bevara precis det som var viktigt, nämligen ljudens uttrycksfullhet, och dessutom lagt till en helt ny nivå av modulation och skulptering av ljuden.

    Kort historik
    När DX7 kom var den stora grejen två saker- den erbjöd en helt ny ljudpalett än befintliga analoga syntar, och den var spelbar på ett sätt som man inte varit bortskämd med tidigare. Jag var uppväxt med analoga syntar utan anslagskänslighet och en mängd reglage, så för mig var detta till att börja med svårare att ta till mig, men mina vänner och bekanta som fokuserade mer på spelande och t.ex. spelade piano blev helt lyriska över hur mycket mer ljuden kunde uttrycka genom anslag och aftertouch. Jag gissar att det var därför DX-soundet översvämmade produktionerna under en period på 80-talet, det var ett instrument för musiker och inte ljudmakare. Det var svårt, men belönande, för mig att lära mig spela mer nyanserat med anslag (jag som kom från Mono/Poly och MS-20-världen) och jag insåg att de som köpte anslagslösa DX-synthar totalt hade missat poängen.

    Detta gjorde också att jag tappade intresset till slut. Jag har ägt både TX7 och DX7II, men de förblev sterila, fast i ett decennium av stereotypa ljud. De är otroligt jobbiga att programmera (TX7 kräver dessutom dator) och till slut satt jag med tusen nedladdade banker av anonyma ljud och laddar och lyssnar. Och tröttnar. De blev presetsyntar för 80-talet. (Detta dessutom sagt av någon som nördade in sig fullständigt på FM-syntes och skruvat rätt många ljud i mina dagar)

    Tillbaks till ljuden
    Den låter bra! Yamaha slog vakt om anslagskänsligheten, gjorde det möjligt att modulera fler saker, och ljuden blir grymt spelbara. Det är också så otroligt enkelt nu att ta fram alla operatorernas nivå och anslagskänslighet och justera dem samtidigt medan man spelar på ljudet. Mmmmmmm! Tänk vad Yamaha hade kunnat förlängt livet på sin ursprungliga DX-serie om man bara adderat några reglage till ...

    Det låter inte riktigt 6-op om den. Jag kan ännu inte sätta fingret riktigt på vad, men jag saknar det där riktiga djupet. Dock har man igen i mina öron gjort ett rätt designval och bytt ut den oberäkneliga feedbacken (som i princip försköt sinusvågen mot en sågtand - jag har tittat på den i oscilloskop när det begav sig) mot waveshaping mellan fyrkant-sinus-sågtand! På varje operator! Så här finns en helt ny FM-ljudrymd att utforska!

    De inbyggda effekterna är adekvata och lagras per ljud. Jag tycker om upplägget, de blir lite en integral del av ljudet på ett enkelt sätt, men kan också stängas av snabbt om man vill det.

    Den har lite för lite polyfoni. 8 noter gör inte FM-syntes full rättvisa, och jag saknar möjligheten att lägga ned en matta av toner som väser och pulserar. Men jag kan leva med det i perspektiv till kostnad och format. Vore intressant om Yamaha lägger till en "spill-funktion" så att man kan seriekoppla DX-ar på samma sätt som TX*16-systemen.

    Slutligen högtalarna, som åtminstone jag tycker om! Jag slipper ha den uppkopplad/hörlurad jämt utan kan ta med den till där jag vill sitta och experimentera lite. Trötta trubadurskämt åsido, säkert måste det vara fler än jag som uppskattar instrument som kan låta i sig själva? Jag tyckte dessutom de lät överraskande bra, men lider av sedvanliga problem som att bas nästan helt saknas, och tyvärr får du lätt resonansskaller i lådan - och med FM-syntes är det nästan omöjligt att undvika resonanta övertoner i någon form.

    Slutsats
    Jag får återkomma med lite djupare ljudanalys när jag hunnit jobba lite mer med den. Men för den som vill utforska FM-syntesen och börja trycka in lite retro-nya klanger i sin musik, så är min rekommendation klar:

    KÖP!

    Innan 2020 kommer vi att ha en monsterhit på listorna som innehåller något av: DX-piano eller FM-brass. Och otroligt skönt med något som inte är ännu-en-analog-rehash.


  2. #2
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Tack för recensionen!

  3. #3
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Tack för en bra recension! Blir en sådan nu i veckan. Hade hoppats att den varit en gnutta billigare bara. Hur känner du över pris kontra vad du får? För dyr eller ok?

  4. #4
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Snyggt jobbat

  5. #5
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Bygger vidare på T11s intryck:
    Har oxå haft Reface DX i ngn vecka nu. Har både DX7 o TX816. Har ALDRIG orkat göra ljud från scratch på DX/FMsyntar.. Tills nu!!! Bara det är helt fantastiskt IMHO. Självklart skulle jag velat haft större (läs bredare) tangenter. Självklart hade det varit bra med 1st vanlig dataregel.. Självklart hade FLER minnesplatser varit guld, självklart hade separat loopminne / preset varit bra osv osv (alla "standardmotargument).. MEN... Synten är faktiskt FANTASTISK. Den låter skitbra, den kompenserar (IMHO) 6 operatorsavsaknaden med feedback på varje operator, den är också extremt lätt att arbeta med jämfört med DX7an iom att allt känns "nära", bra skärm o de "konstiga" reglarna känns inte alls konstiga efter ett tag.

    Jag får inspiration av att hålla på med den. Inspiration o leklust jag länge saknat! Den o Alesis SR16 har jag nu framför mig på mitt kontor för instant syntpopinspiration närhelst vardagens slit för amerikanska kapitalistföretagen blir för tung!
    Senast redigerat av valsolo den 2015-09-22 klockan 12:11. Anledning: stavfel

  6. #6
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag får inspiration av att hålla på med den. Inspiration o leklust jag länge saknat! Den o Alesis SR16 har jag nu framför mig på mitt kontor för instant syntpopinspiration närhelst vardagens slit för amerikanska kapitalistföretagen blir för tung!
    Håller med, vissa instrument är överkomplicerade! Ngt jag inte alls vill ha i min hemstudio. Skapa ska vara kul!

  7. #7
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för en bra recension! Blir en sådan nu i veckan. Hade hoppats att den varit en gnutta billigare bara. Hur känner du över pris kontra vad du får? För dyr eller ok?
    Tack! Jag tycker den ligger helt ok i pris/prestanda. Med en starkare krona hade det varit snudd på ett fynd.

  8. #8
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Bra recension!

    Vad kul det varit om Yamaha kom med en lite större DX där man bygger vidare på glädjen och enkelheten från denna. Känns som vi behöver lite FM i våra liv igen. (Det är ju nästan konstigt om dom inte gör det med tanke på hur mycket uppmärksamhet DX fått jämfört med de andra Reface-mojängerna inbillar jag mig.)

  9. #9
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Jag tycker den ligger helt ok i pris/prestanda. Med en starkare krona hade det varit snudd på ett fynd.
    Har kollat runt lite nyligen på Katsunori Ujiies demo t.ex., verkar faktiskt vara en mini powerhouse

  10. #10
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Tack!

    Oavsett vad jag nu tycker eller har för fördomar kring ReFX-serien så tackar jag för en alldeles fantastiskt utmärkt recension!
    Objektiva betraktelser och ingående, sammanhängande resonemang kan man inte få för mycket av.

    Tack igen!

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Mycket bra recension! Tack

  12. #12
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ska bli spännande att höra vad du fyller på med, för det här kändes lite tunt…

    Mycket bra recension!

    Tycker själv det är kul med alla minisyntar som kommer nu. De fullstora syntarna finns ju fortfarande kvar, så det är väl inget att gnälla över.

    Är själv rätt pepp på JU08 utan keyboard faktiskt. Om den låter bra. Jag hör ingen gnälla över Jupiter 4'ans polyfoni..?

  13. #13
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    minitangenter???? tacka vet jag vintage controllers

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1dx7.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	39,8 KB 
Id:	61367

  14. #14
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker själv det är kul med alla minisyntar som kommer nu. De fullstora syntarna finns ju fortfarande kvar, så det är väl inget att gnälla över.
    Helt rätt inställning!

  15. #15
    tut
    tut är inte uppkopplad
    tuts avatar
    Senior
    Bra skrivet! Det kan vara det här som får min dx bägare att rinna över?

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mycket snygg recension, klart bra infall!

    Funderar seriöst på lilla DX nu ja!

  17. #17
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Tack för bra recension!

    Jag testade DX en liten stund i musikaffären i fredags. En trevlig bekantskap faktiskt, lätt att "skruva" på och för mig som har noll koll på FM så lät det helt ok... Den kändes rejäl även om jag inte gillar pyttetangenterna.

    Inget jag kommer att köpa för nypris just nu tror jag, men who knows what the future brings.

  18. #18
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Oj, tack för alla snälla kommentarer. Glad om detta kan hjälpa någon ytterligare i beslutet för... eller emot.

  19. #19
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har kollat runt lite nyligen på Katsunori Ujiies demo t.ex., verkar faktiskt vara en mini powerhouse
    fIIIdobackeh!!!



    Han e ju för go'ba!

  20. #20
    deadbeats avatar
    Veteran
    Ja, det var mycket trevlig läsning. Tack för det, Introverten!

  21. #21
    RMI
    RMI är inte uppkopplad
    RMIs avatar
    Senior
    Håller med övriga - jättebra och intressant recension! Tack!

  22. #22
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Japp, kanonrecension!

  23. #23
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Intressant och bra recension!

  24. #24
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tror jag redan slarvat bort midi-adaptern, men jag föredrar USB-midi o den funkar skitbra. Dyker upp i Logic så fint så

  25. #25
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    En riktigt redig & personlig recension!

  26. #26
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Suverän recension. Högsta nivå! Tack!

  27. #27
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Tycker ni som har en, att signalen e låg på tele-utgångarna? Hur får man över ljudet via usb, inget som verkar dyka upp bara så där vad d verkar.

    Kan man förresten stänga av högtalarna?
    Senast redigerat av HEK den 2015-09-26 klockan 21:47.

  28. #28
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Högtalarna slår du av/på med en inställning som har en högtalarikon. Ligger under en av knapparna (har inte den framför mig)

  29. #29
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Högtalarna slår du av/på med en inställning som har en högtalarikon. Ligger under en av knapparna (har inte den framför mig)
    jepp. Jag gillar dock att ha de på samtidigt som jag lajnar ljudet. Ger schöön feeling

  30. #30
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Ok kanon. Måste säga att jag verkligen gillar den. Om en pryl man får hem får en att vilja spela in nått med den efter 5 min känns det rätt bra.

  31. #31
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok kanon. Måste säga att jag verkligen gillar den. Om en pryl man får hem får en att vilja spela in nått med den efter 5 min känns det rätt bra.
    Jepp, den känslan skall det vara, annars åker den!

  32. #32
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Soundmonodo, är det något som kommer komma?

  33. #33
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Soundmonodo, är det något som kommer komma?
    väntat sen 1 september... Inget besked från Yamaha..

  34. #34
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Testat nu... jävlar den var ju riktigt kul.. och ja tangenterna var ju riktigt sköna.. och precis lika ful som originalet.... ska man behöva köpa den här djäveln också

    Hade hellre avfärdat det som skräp och sluppit GAS.....helvete

    CS tyckte jag kändes begränsad... inte lika rolig... DX och CP bäst i test

  35. #35
    namysome
    namysome är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    blir sugen på en DX. ska gå till butiken och prova.. kanske blir det affär.

  36. #36
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Tack för bra och informativ recension. Har varit sugen på en Reface DX sen den kom och suget blev inte mindre nu! Gillar att den känns så oerhört snabb på nåt sätt...

  37. #37
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Köpte en förra veckan och är riktigt nöjd. Sequencern är riktigt bra också. Fungerar mycket bra tillsammans med modularen.

  38. #38
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Trodde efter att ha sett ett klipp att det gick att mata in olika ljud/spår i loop-spelaren, vart lite putt när det inte gick. Killen i klippet måste ha kört en extern loop-pedal. Men visst skön synt, bra size, bra kvalle och nu finns soundomondo för de som kankse inte tycker FM e självklart.

  39. #39
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Riktigt synd med enbart 8 rösters polyfoni. Känns lite snopet när DX7 och 9 hade 20 röster redan för 33 år sedan.

  40. #40
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Riktigt synd med enbart 8 rösters polyfoni. Känns lite snopet när DX7 och 9 hade 20 röster redan för 33 år sedan.
    Vill inte vara för petimeter, men de DX7 har 16

  41. #41
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    8 röster är ju helt ok. Fyra, som Buttik och Kylie, är en tydligare begränsning. Till och med 6 röster kan vara på håret ibland tycker jag.

    Jag är lite småsugen på en Reface DX. Kan tänka mig att skruva ljud med den i soffan och eftersom jag ändå inte har någon ergonomiskt bra plats för den i "studion" så kommer den där att hamna på en hylla och köras från ett fullstort klav. Gillar den tanken faktiskt och då är det bara bonus med liten klav. Uh... fick akut GAS nu känner jag...

  42. #42
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag har akut GAS på den hela tiden... den låter sjukt bra.... höll på och trillade med Roland System 500 på estrad och visst det lät ok... 20k halvfärdig d-set... men så står DX bredvid...så mkt roligare...och säger det igen...låter så djävla bra... basarna från DX 100 mm som är precis det jag vill ha från en sån här maskin.... vill jag ha något mer avancerat så köper jag en SY-77 eller FSR1 el nåt.... men den här är TECHNO... för bövelen...

  43. #43
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill inte vara för petimeter, men de DX7 har 16
    Ajdå, nu blev jag besviken... och jag som hade en DX:a när det begav sig och trodde hela tiden att det var 20 röster - det va liksom så många att fingrarna inte räckte till. Långa releasetider blev fattigmans reverb. Nu känns det som om DX7 är bara 86% så bra som förut...

  44. #44
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har akut GAS på den hela tiden... den låter sjukt bra.... höll på och trillade med Roland System 500 på estrad och visst det lät ok... 20k halvfärdig d-set... men så står DX bredvid...så mkt roligare...och säger det igen...låter så djävla bra... basarna från DX 100 mm som är precis det jag vill ha från en sån här maskin.... vill jag ha något mer avancerat så köper jag en SY-77 eller FSR1 el nåt.... men den här är TECHNO... för bövelen...
    Nee. Orginal vill du ju hellre ha?!

    https://youtu.be/CkASMvica_Q

  45. #45
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Lite orättvist att jämföra en 4-op mot en 6-op synth kanske?
    Förstår inte varför Yamaha inte lagt mer krut på fler röster och OP:s när de i övrigt satsat på väldigt fin kvalitet på klaviatur (enda mini klavet jag provat som jag gillar), design och kvalitetskänsla. De skulle sålt såpass många fler så den extrakostnaden skulle lätt tjänas in med samma prissättning.

  46. #46
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fast du får jämföra med DX 100 inte DX7...

  47. #47
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Äsch! 4-op äger ju

  48. #48
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    jo, sant. tyckte också videon var lite orättvis iom att det är lättare att få balanserat liv och uttryck i de anslagskänsliga ljuden med fullstora tangenter.

  49. #49
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Dessutom är det en DX7 2:a som har bra mkt bättre ljud än originalet...

    Tycker i och för sig att tangenterna på refacen är riktigt sjyssta och uttrycksfulla... och sen bäst av allt den är så djävla liten... för oss med lite utrymme

    Du är väl inte kvar i garderoben med Matrix 12:or å JP-6:or å modularer mm..och vill ha in en DX7 ...nä reface är mer lagom...och brun

  50. #50
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Suttit med refacen i ett par timmar ikväll och ja - vilken fantastisk synt! Gränssnittet är verkligen fenomenalt. Låter utmärkt, extra bra när den får köras genom euroracken. Fruktansvärt kul att sequenca eurot med sequencern också. Spottar midi och synk.

  51. #51
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Testade lite i butik idag.
    Känns kvalitet!
    Låter kvalitet!
    Eget ljud, minst lika användbart som DX7!

  52. #52
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Finns det några videos eller ljudexempel när den inte används som ostsynth? Skulle vara schysst att höra något som inte är dansband. Ska väl sägas att jag inte har luskollat youporn efter videos men det jag sett hittils har varit sådär. Tänker att den ska låta kanon dock.

  53. #53
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det några videos eller ljudexempel när den inte används som ostsynth? Skulle vara schysst att höra något som inte är dansband. Ska väl sägas att jag inte har luskollat youporn efter videos men det jag sett hittils har varit sådär. Tänker att den ska låta kanon dock.
    I mina öron är iofs ost positivt Här finns några exempel jag gjort Kanske är ost i dina öron, dock ej dansband hoppas jag!
    http://soundcloud.com/mjukost-1/marimbaheaven-extended
    http://soundcloud.com/mjukost-1/refacedx-multi
    http://soundcloud.com/mjukost-1/love-is-reface-dx

  54. #54
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I mina öron är iofs ost positivt Här finns några exempel jag gjort Kanske är ost i dina öron, dock ej dansband hoppas jag!
    http://soundcloud.com/mjukost-1/marimbaheaven-extended
    http://soundcloud.com/mjukost-1/refacedx-multi
    http://soundcloud.com/mjukost-1/love-is-reface-dx
    Ska lyssna imorgon. Ost kan ju vara fint men det är mest ost jag hört. Vill höra hur gött den kan låta i lite annorlunda tappning. Klinkklonk, sploik, smuuuufräl och fröööödskaspluttflärp.

  55. #55
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Här fanns några riktigt grymma patchar tycker jag...

    https://soundcloud.com/r-parker-refa...ace-dx-patches

    Lite originellt om inte annat...

    https://soundcloud.com/shuehliong/se...-2mins-for-the

  56. #56
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran

    Videotutorial del 1

    Dags för lite Reface-DX-FM-tutorial! Börjar med grundläggande FM och hur det ser ut på Reface DX. Jag rattade och klippte videon, barockugglan står för ljudproduktionen!


    https://youtu.be/anhGxtFf5PY

  57. #57
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Snyggt jobbat!!!

  58. #58
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    Tack för den! Har aldrig riktigt orkat fatta det där med FM-syntes förut. Nu blev man ju riktigt sugen...

  59. #59
    AVIDA
    AVIDA är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Grym sammanställning!

    Säkert redan många som testat men om ni har en DX7 eller TX7 av äldre modell så testa att väcka liv i dem genom pluggen DEXED. Låter bra redan som plug-in men får ytterligare en dimension när man tankar över ljuden till DX7:an. Då kommer "smutset" och värmen från hårdvaran (om man nu söker det soundet). Förenklar även programmeringen och möjliggör enkel översikt på ljudbanker som det finns flera tusen att hämta på nätet. Jag kör den ihop med en controller för att enklare styra parametrarna.

  60. #60
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dags för lite Reface-DX-FM-tutorial! Börjar med grundläggande FM och hur det ser ut på Reface DX. Jag rattade och klippte videon, barockugglan står för ljudproduktionen!
    Grymt! Riktigt bra tutorial även om det gick lite snabbt ibland för min tröga skalle. Föredömlig längd på avsnittet även!

Liknande ämnen

  1. Göra Noise på Reface DX, möjligt?
    Av valsolo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-10-23, 02:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •