Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fältinspelningar med exempelvis Iphone och bra mikrofon?

  1. #1
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran

    Fältinspelningar med exempelvis Iphone och bra mikrofon?

    Jag funderar över olika alternativ för fältinspelningar. Ett alternativ är att använda min Iphone och en Rode iXY Stereo Mic (lightning connector) istället för en dedicerad apparat. Är det någon som har erfarenhet av detta?

    Huvudalternativet är kanske att använda en Iphone och på något sätt koppla ihop den med min Röde NT4. Det är ett intressant alternativ eftersom jag redan har en NT4 och den kan phantom-matas via ett internt 9-volts batteri vilket borde göra den lämplig för fältinspelningar. Problemet är att jag då behöver en omvandlare från 3,5 mm tele till lightningkontakten på Iphone. Är det någon som har sett någon sådan lösning? Jag är tacksam för alla idéer!

  2. #2
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Varför inte bara köpa en dedikerad enhet om du ändå behöver bära runt en extern mikrofon?

    Du får ju längre batteritid, filerna direkt på ett SD-kort istället för i en app samt en hyffsat "framtidssäkrad" lösning.

    Köp en beggad h4n är mitt tips

  3. #3
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag håller med föregående talare, även om H2:an är smidigare om man inte vill koppla på externa mickar.

    Med iPhone måste du dessutom köpa till lämplig app för att kunna få högkvalitativt ljud. Men om du ändå vill använda din telefon måste du väl inte koppla in dig på lightningporten? Det räcker väl med mikrofoningången?
    http://www.kvconnection.com/product-p/km-iphone-mic.htm

  4. #4
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Om jag har fattat det rätt kan man bara få mono via mikrofoningången.

  5. #5
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det stämmer såklart. Då är det lightning som gäller. Men såvitt jag vet är det en digital in/utgång, så du behöver någon slags digitalomvandling. De mickarna som finns specifikt för telefonen sköter ju det, så de är nog mycket smidigare än externa mickar.
    Om Røde är för dyr, kolla Zoomen istället (det är ju säkert ganska likvärdigt en H4n eller H2):
    http://www.thomann.de/se/zoom_iq6.htm

  6. #6
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför inte bara köpa en dedikerad enhet om du ändå behöver bära runt en extern mikrofon?

    Du får ju längre batteritid, filerna direkt på ett SD-kort istället för i en app samt en hyffsat "framtidssäkrad" lösning.

    Köp en beggad h4n är mitt tips
    +1

  7. #7
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Väcker denna tråden lite.
    Vilka bra mikrofon alternativ finns det idag till iPhone? Vill kunna filma, men få lite bättre ljud än den inbyggda mikrofonen i mobilen. Snabbt och enkelt prioriteras. Får gärna vara liten också. Fint om den har nåt litet vindskydd om man filmar ute. Och som bonus även kunna använda den för fältinspelning. Någon som har något tips/rekommendationer där?

  8. #8
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Jag har en zoom iq5. Blir bra inspelningar men jag vet inte om det är proffskvalitet. Men den är lätt att bära med sig. Den känns kanske lite ömtålig men den håller än så länge.

  9. #9
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tublenco Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väcker denna tråden lite.
    Vilka bra mikrofon alternativ finns det idag till iPhone? Vill kunna filma, men få lite bättre ljud än den inbyggda mikrofonen i mobilen. Snabbt och enkelt prioriteras. Får gärna vara liten också. Fint om den har nåt litet vindskydd om man filmar ute. Och som bonus även kunna använda den för fältinspelning. Någon som har något tips/rekommendationer där?
    Vill du "mygga" in i din iphone, så finns det Rode SmartLav+ som funkar fint för just det ändamålet.
    kostar ca 600kr.

    http://www.rode.com/microphones/smartlav-plus
    https://www.youtube.com/watch?v=N0UJbcTVFzQ

Liknande ämnen

  1. mikrofon till iPhone
    Av ntg i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-07-22, 02:09
  2. Bra Mikrofon för -500:-
    Av davmann i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 15:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •