Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: Sequenca en sequencer

  1. #1
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran

    Sequenca en sequencer

    Var på väg att köpa en Metropolis som jag hade tänkt transposa med en RYO sequencer. Men ser mej även runt efter andra grejer (Metropolis stor och dyr). Finns det något vettigt alternativ med transpose funktionalitet? (Minst 8 steg)

  2. #2
    rickardg84
    rickardg84 är uppkopplad nu
    rickardg84s avatar
    Senior
    Pittsburgh seq kan det. Har dock inte gate ut.

  3. #3
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Funkar inte metropolis lite skumt med transponering?

    2st Xaoc tirana kanske? De går att seriekoppla. Med upprepning som metropolis, fast light light, och transponering. Har inte provat den men den ser intressant ut.

  4. #4
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Metropolis vill ha +/- 5 v in, istället för 1 v/oct. Men man behöver väl normalt sett inte transponera sequencern i sig. (Kanske om sequencern hade pitch CV ut per steg eller nåt sånt.) Om det du vill är att styra sequencer två på ungefär samma sätt som när man transponerar en SH101-sequencer och att slutresultatet ska vara välstämd pitch-CV, då kan du lika gärna summera de bägges CV-output, mha tex en precision adder eller en unity gain CV-mixer. Resultatet blir detsamma och den metoden funkar med vilken sequencer som helst. Jag tror fö att det är så transpose in funkar på Pittsburghen.

  5. #5
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Det jag vill göra är att köra en sekvens tex 8-steg och transposa den efter 8-steg efter nästa värde på första seqen. Den första sequencern måste alltså gå långsammare, men det fixar väl en clock divider/multiplier.

  6. #6
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Detta är väl inspirationskällan:

    https://vimeo.com/78402007

  7. #7
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Räcker ju med två sequencers å en precision adder/untity mixer.

  8. #8
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Lustigt. Det är ungefär detta jag vill åstadkomma utifrån min frågeställning i denna tråd. Fast i mitt fall vill jag styra en sequencer ifrån en keyboard istället för en annan sequencer, men principen torde vara densamma (fast du behöver en till sequencer).

  9. #9
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Japp, även funderat på att ha en microbrute som andra sequencer och få en synth på köpet.

    Nånstans i leder måste väl en kvantiserare in också.

    Ok en precision adder alltså, ska läsa på mer om den!
    Senast redigerat av HEK den 2015-08-29 klockan 15:36.

  10. #10
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Om sequencern har quantizer är det ju en skön grej med inbyggd transponering, så kan man transponera med tex. en RYO utan ytterligare moduler.

    Doepfer Precision Adder verkar lite menlös utifrån beskrivningstexten? Bara oktavtransponering med switcharna, och ickekvantiserad ihopmixning av insignalerna? Bra till annat kanske, men just till detta vore något liknande den här bättre http://synthesizers.com/q123.html

    EDIT: Eller sorry den där mixade ju inte ihop två källor, nåväl.
    Senast redigerat av beem den 2015-08-29 klockan 16:24.

  11. #11
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Grejen med en precision adder eller en unity gain CV-mixer är att de kan summera cv utan att tappa skalningen, det fixar inte de flesta mixrar, även om de kan mixa CV. Det är alltså renodlad CV-summering man vill ha i det här fallet, inget annat. En scaler är jättekul (jag har två och kommer nog att köpa fler), men behövs inte för det HEK efterfrågade.

  12. #12
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Tack för expertis slirak m.fl. Så 2 Seqs och en cv-mixer, några tips på nån sån?

    Men en till grej, måste inte ena sequencern gå långsammare? Om den ska transponera den andra med sina steg efter säg 8 steg.

  13. #13
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för expertis slirak m.fl. Så 2 Seqs och en cv-mixer, några tips på nån sån?
    http://www.doepfer.de/home_e.htm

    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men en till grej, måste inte ena sequencern gå långsammare? Om den ska transponera den andra med sina steg efter säg 8 steg.
    Det beror förstås på vad du är ute efter. En precision adder eller unity gain CV-mixer skulle ju inte bry sig om hur snabbt den s.a.s. styrande sequencern går, CV:n skulle summeras ändå. En adder eller CV-mixer har inget att göra med tempoförhållandena.

    Om transponeringen ska ske efter åtta steg, som du skriver, ja, då får den styrande sequencern givetvis inte skicka ny CV annat än efter åtta steg. Det kan man göra på två olika sätt. Antingen ser man till att den styrande sequencern stegar framåt åtta gånger långsammare än den styrda sequencern (så skulle jag gjort), eller så får man se till att den styrande sequencern inte byter CV förrän var åttonde steg. (Vilket förstås kräver att den styrande sequencern har mer än åtta steg.)

    Som jag skulle gjort det (och gör ibland), så skulle jag använt en klockdelare (t.ex.en Circuit Abbey G8) för att skicka en åtta gånger långsammare klocka till den styrande sequencern än till den styrda.

  14. #14
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Om du vill hålla nere priset så kolla på MFB Seq03, inte så hands on, men den har intern quantizer och kan ha olika clock division på olika spår och skulle alltså kunna transponera sig själv genom en unity mixer, utan RYOn. Den är väldigt trevlig som gatesequencer också.

    En annan billig variant är Analogue Solutions SQ8. Den har en trig out på ettan som skulle kunna stega RYOn framåt ett steg varje loop. Då behöver du också en quantizer efter unity mixern. SQ8 har gate-switchar också till skillnad från RYO. Ganska djup i cm.

    En till RYO, en uStep, en uScale och en unity mixer vore en fin lösning också. Väldigt flexibel. Blir några tusen dock.
    Senast redigerat av beem den 2015-08-30 klockan 08:30.

  15. #15
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    En sak att tänka på här. Om man vill transponera en sekvens, men stanna inom vald tonart, måste kvantiseraren ligga sist i kedjan, efter CV-mixern. Detsamma gäller om man kör en sequencer som man transponerar med anna CV (t ex keyboard).

  16. #16
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Meeen i alla lägen skulle man ju ha kvantiseraren i slutet om man har två okvantiserade källor, annars behöver man ju två kvantiserare (om man vill ha resultatet kvantiserat). Och jag skulle säga att om man transponerar med något som redan är kvantiserat, tex. ett keyboard, så kan quantizern lätt flippa och hoppa fram och tillbaka för att värdet blir för nära gränsen, varpå jag oftast i det läget satt mixern efter kvantiseraren.

  17. #17
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Jo, tänkte bara att det var snack om sequencers med inbyggd quantizer, och det gör ju (i de allra flesta fallen) inte jobbet i det här fallet.

  18. #18
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag tänker mig en A-155 (sequencer) som jag rattar in sekvensen på, patchar ut till A-156 (quantizer med transponering) och sätter keyboarden (eller en annan sequencer med 1/8 klocka) i transpose på A-156. Blir det rätt tro?

  19. #19
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Johey, låter ju bra i teorin kan jag tycka. För min del står d nog mellan RYO + 2x Tirana alt en moskwa + en Tirana.

  20. #20
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Beatstep pro + unity mixer

  21. #21
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Ajust d, kom även på tusenkronors seqqen sq-1.

  22. #22
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Secret option: G8 (eller annan klockkälla som kan spotta ur sig dividerade klockor parallellt) + Orbitals + uScale. Orbitals kan köras som 2 x 8 och gör man det, så kan de två kanalerna ta individuella klockor. Och uScale har två ingångar och utgångar, varav ingång två kan transponera det som kommer in på ingång ett och skicka det till utgång ett (eller två, om man vill styra två VCO med olika toner). Så då kan man köra kanal ett på Orbitals som själva melodikällan med t.ex. sextondelar och skicka det till uScale kanal ett och sen låta kanal två på Orbitals gå t.ex. i heltaktstempo och skicka det till uScales shiftingång för transponering.

  23. #23
    Matthew360
    Matthew360 är inte uppkopplad
    Matthew360s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har Korgs SQ-1 och en MicroBrute. Har mixat deras CV med en RYO Vertmix (köpte prexis en Mutable Links som får ta hand om detta framöver) med hyfsat resultat. Nackdelen med MicroBrute är att CV-pitchen ut ligger väääldigt högt. Vet inte varför. Går man ner i oktaverna på Bruten så blir det väl OK men det är inte optimalt. Är lite besviken på det. Annars så funkar ju Bruten väldigt bra med eurorack.

    Tänkte bara nämna det eftersom du skrev om MicroBrute.

    Funderar på att skaffa en SQ-1 till. Billig och för pengen riktigt bra seq. Den saknar dock transponering... Men för det priset så kan man väl inte få allt!

  24. #24
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Har nu en kilpatrick k4815 på ingång som skulle var kul att kunna transponera på flykten. Har ingen extra sequencer (möjligtvis A4) men skulle i min fantasi se en modul som man kan köra cv:n från k4815 genom och sen trigga olika tonhöjdsteg med. Kan man? Hur gör man?

    Är en presicion adder nått att ha här?

  25. #25
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har nu en kilpatrick k4815 på ingång som skulle var kul att kunna transponera på flykten. Har ingen extra sequencer (möjligtvis A4) men skulle i min fantasi se en modul som man kan köra cv:n från k4815 genom och sen trigga olika tonhöjdsteg med. Kan man? Hur gör man?

    Är en presicion adder nått att ha här?
    Japp. En till sequencer + en precision adder eller en unity mixer för att mixa signalerna från sequencerna.

    (Sen ska man komma igåg att om man transponerar en kvantiserad sekvens så hamnar man inte i samma tonart som man var i innan, så om man vill kunna transponera en slinga samtidigt som man vill hålla den inom en given tonart måste kvantiseringen göras efter transponeringen.)

  26. #26
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Flikar in en allmänt inspirerande sekvens.. https://vimeo.com/26516844

  27. #27
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Rydan, borde kunna funka med en LFO också va, kanske genom en kvantiserare. Lite mindre kontroll då kanske. Men va fasen har ju A4:an iofs.

    Lär köpa en A185-2 då då kanske.

    Kotten, najs

  28. #28
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rydan, måste man ha 2 sequencers, kan det funka med en LFO? Lite mindre kontroll då kanske. Men va fasen har ju A4:an iofs.
    lfo(/loopbar env) via s&h och kvantiserare är också ett sätt att få fram grejer, särskilt om man resetar lfo'n ibland så blir det mindre random.

  29. #29
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Yes exakt! Kan nog bli najs detta. Precision adder och unity mixer, är det samma sak i stort? A185-2 ser ju ut att ha lite mer kontroll/funktion än tex en intellijel unity mixer på 2hp.

  30. #30
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Doepfers quantizer har ju transpose. Då kan du peta in sequencer 1 i quantizern och transponera med sequencer två och få allting härligt kvantiserat.

  31. #31
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Doepfers quantizer har ju transpose. Då kan du peta in sequencer 1 i quantizern och transponera med sequencer två och få allting härligt kvantiserat.
    +1, använder detta själv med mycket gott resultat.

  32. #32
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes exakt! Kan nog bli najs detta. Precision adder och unity mixer, är det samma sak i stort? A185-2 ser ju ut att ha lite mer kontroll/funktion än tex en intellijel unity mixer på 2hp.
    Japp. Sen är inte riktigt alla unity mixers verkligen unity (den intellijel jag har är dock det, med mycket liten felmarginal), så för ditt användningsområde är nog P-adder betydligt bättre (men tar lite mer plats)

  33. #33
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    A-156 var ju ett alternativ. Har dock en Disting med presicion adder läge kom jag på, lär testa med den först

  34. #34
    athens400
    athens400 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hur löste du det till slut? Jävligt kul att lösa matnyttiga förslag på problemlösningar.

    Jag är väldigt ny på eurorack och analoga synthar överlag men måste ändå flika in lite här om jag förstår problematiken rätt.

    Transposefunktionen ska du ge fan i inom sekvensen eftersom den kommer flytta dig till en annan tonart (nu lät jag otrevlig men det var verkligen inte meningen). Har man tur kan det ju funka men i regel kommer du hamna i en skala som du inte vill ha och som låter falsk. För att ge ett exempel: En låt går tonart B-dur och innehåller ackorden B, C#m, G#m och E. Transponerar du efter B-ackordet allting till C# kommer du, förutsatt att du inte också har en cv-kontrollerad skalväljare på kvantiseraren som du slänger över till moll, hamna i C#-dur vilket kommer låta fel.
    Däremot behöver du något utanför sekvenskedjan som transponerar till den tonart du vill ha (b i exemplet)

    Sen vet jag inte om precision adder är vad du vill ha heller eftersom de väl lägger på hela volt, dvs en hel oktav.

    Spontant hade jag löst det med:
    CV kontroll (maths, fonitronik cascade, pitch in från nåt externt etc) -> kvantiserarens (ex doepfer a156) transpose
    Klocka (ex lfo) -> klockdelare (ex doepfer a160-2) eller klockmultiplikator
    Klocka -> Sequencer 1
    Delad klocka -> Sequencer 2

    Alternativt låter du steg 1 i den "snabba" sequencern trigga nästa steg i den "långsamma" sequencern och skippar klockdelaren, förutsatt att sequencern har både gate och cv ut.

    CV från sequencer 1 & 2 -> mixer (ex intellijel unity gain mixer)
    Mixer -> Kvantiserare

    Sen vilken/vilka sequencers är också en bra fråga.
    Electronic Mood Measures, Ryo VC Sequencer, Bastl Instruments Popcorn har ju 8 steg på 10hp. Bastl har ju lite övriga finesser också.
    Ryo Penta har bara 5 steg men är jävligt liten och behändig. Xaoc Tirana bara 4.
    Så kanske 1 Penta eller Tirana och en Popcorn för 5 alternativt 4x8 steg. Eller 3 Tirana kanske. Eller 1 Penta och 2 Tirana. Eller...

  35. #35
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Precision Adder gör jobbet. Den summerar inkommande spänningar med hygglig precision (till skillnad från många CV-mixrar). Envoltsadderandet (eller subtraherandet) är valfritt och ger då förstås ett oktavskutt, vilket kan vara praktiskt ibland.

    Citat Ursprungligen postat av athens400 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur löste du det till slut? Jävligt kul att lösa matnyttiga förslag på problemlösningar.

    Jag är väldigt ny på eurorack och analoga synthar överlag men måste ändå flika in lite här om jag förstår problematiken rätt.

    Transposefunktionen ska du ge fan i inom sekvensen eftersom den kommer flytta dig till en annan tonart (nu lät jag otrevlig men det var verkligen inte meningen). Har man tur kan det ju funka men i regel kommer du hamna i en skala som du inte vill ha och som låter falsk. För att ge ett exempel: En låt går tonart B-dur och innehåller ackorden B, C#m, G#m och E. Transponerar du efter B-ackordet allting till C# kommer du, förutsatt att du inte också har en cv-kontrollerad skalväljare på kvantiseraren som du slänger över till moll, hamna i C#-dur vilket kommer låta fel.
    Däremot behöver du något utanför sekvenskedjan som transponerar till den tonart du vill ha (b i exemplet)

    Sen vet jag inte om precision adder är vad du vill ha heller eftersom de väl lägger på hela volt, dvs en hel oktav.

    Spontant hade jag löst det med:
    CV kontroll (maths, fonitronik cascade, pitch in från nåt externt etc) -> kvantiserarens (ex doepfer a156) transpose
    Klocka (ex lfo) -> klockdelare (ex doepfer a160-2) eller klockmultiplikator
    Klocka -> Sequencer 1
    Delad klocka -> Sequencer 2

    Alternativt låter du steg 1 i den "snabba" sequencern trigga nästa steg i den "långsamma" sequencern och skippar klockdelaren, förutsatt att sequencern har både gate och cv ut.

    CV från sequencer 1 & 2 -> mixer (ex intellijel unity gain mixer)
    Mixer -> Kvantiserare

    Sen vilken/vilka sequencers är också en bra fråga.
    Electronic Mood Measures, Ryo VC Sequencer, Bastl Instruments Popcorn har ju 8 steg på 10hp. Bastl har ju lite övriga finesser också.
    Ryo Penta har bara 5 steg men är jävligt liten och behändig. Xaoc Tirana bara 4.
    Så kanske 1 Penta eller Tirana och en Popcorn för 5 alternativt 4x8 steg. Eller 3 Tirana kanske. Eller 1 Penta och 2 Tirana. Eller...

  36. #36
    athens400
    athens400 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ah, då kanske jag skulle ta och köpa mig en precision adder. Har nämligen funderat på att införskaffa en unity gain mixer men med en p-add får jag ju isf två funktioner. Najs

  37. #37
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Gjorde jag inte det här med en MI Links? undrar hur precisionen är i en sån. Är det precision I den approachen är det ju det som är bästa sättet. Billig modul som är bra på mycket annat samtidigt.

  38. #38
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av athens400 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, då kanske jag skulle ta och köpa mig en precision adder. Har nämligen funderat på att införskaffa en unity gain mixer men med en p-add får jag ju isf två funktioner. Najs
    Addern är väl i grund och botten en unity gain mixer antar jag. Intellijelen har fördelen av storleken, även på djupet, addern är så djup att den inte kan sitta varsomhelst i en del skiffar. Men jag gillar adderns extrafunktioner.

  39. #39
    athens400
    athens400 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Intellijelen har jag kollat på mycket på grund av storleken. Har 2x84 så det blir lätt lite trångt men vill försöka hålla mig där nånstans.

  40. #40
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Bara milda framgångar här med cv-adder(Disting) men ska testa att Sequenca transpose inputen på en a-156 när jag får den.

Liknande ämnen

  1. DSI Evolver, sequenca ackord
    Av hypercykel i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-01-21, 23:44
  2. Sequenca mina trummaskiner (typ MFB) med Redrum?
    Av Ego Trip i forum Reason Studios
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-09-29, 17:25
  3. MIDI: Sequenca Roland PMA-5 med MFB-STEP64
    Av TNDR_1 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 10:39
  4. Sequenca
    Av ntg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 21:13
  5. Sequenca Airbase via
    Av altemark i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •