Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: fjäder eller "fjäder" med 100% wet?

  1. #1
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran

    fjäder eller "fjäder" med 100% wet?

    vad har ni för tips på bra fjäderreverb (äkta eller simulerat) som kan ge 100% wet signal? jag vill nämligen använda som send effect. gärna liten och lätt...

  2. #2
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Boss RE-20 klarar ju det och kostar inte så mycket.
    Igår körde jag Holy Grail live och den har ju också en fjädersimulator och kan köra 100% om jag hörde rätt.

  3. #3
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Jag tycker inte RE20 låter särskilt fjäder..alls. Kolla dessa http://www.premierguitar.com/article...roundup?page=1

  4. #4
    Wilhelms avatar
    Senior
    Om du använder logic så finns ett i "pedalboard" som går att ställa till 100% wet, "spring box". jag brukar ha den på en send och skicka lite sång och virveltrumma dit.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Bandive Accessit låter förhållandevis stort med tanke på sin storlek. Riktig stereofjäder och möjlighet till 100% wet... Brukar gå för runt 1500 nuförtiden.

  6. #6
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    tack för tips! använder inte dator när jag spelar, så ska va hårdvara

  7. #7
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Det mest våta du kan få borde väl vara att köpa en tank, bygga en förstärkarkrets och bussa ut genom den. Trög, både kroppsligt och själsligt, som jag är har jag inte kommit mig för att göra det själv, men finns många skisser på nätet.

  8. #8
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Doepfers A-199. Men det är bara ett tips ifall det är aktuellt att skaffa en stor nog låda för den + tillhörande hobby.

  9. #9
    Limestream
    Limestream är inte uppkopplad
    Limestreams avatar
    Senior
    Tror inte jag hört en enda fjädersimulation som låter rätt.
    Har doepfer a-199 med beltontank nu men funderar på att byta till intellijels Springray som är lite mer flexibel och kan hantera fler tankar i samma modul.
    Vill man akta sig för Eurorack så kolla Ekdahl moisturizer eller budgetalterativet Danelectro Springray.
    Ekdahl är förjävla kul men en aning kostsam.

  10. #10
    vilsen
    vilsen är inte uppkopplad
    vilsens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Igår körde jag Holy Grail live och den har ju också en fjädersimulator och kan köra 100% om jag hörde rätt.
    Det gjorde du! Funkar prima på 100%.

  11. #11
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Limestream Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har doepfer a-199 med beltontank nu men funderar på att byta till intellijels Springray som är lite mer flexibel och kan hantera fler tankar i samma modul.
    Hade springray med alla tankar. Sålde den och behöll döppe. Vet inte varför, men jag och springray klickade inte hur mycket jag än försökte.

  12. #12
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag håller med Limestream angående Moisturizern.
    Den e fantastiskt kul!
    Så mycket mer än en fjäder.
    Knastrig o lite sprakig men å andra sidan en väldigt levande o mångfasetterad maskin.
    Mucho bang for the extra buck!

  13. #13
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Limestream Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... budgetalterativet Danelectro Springray.
    Vill bara nämna några grejer för trådskaparens vetskap: Spring King är nog, enligt min subjektiva uppfattning, värd max en femhundring om man hittar den beggad, men jag skulle inte köpa det nytt. Pedalen kan inte ställas till hundra procent våthet och den har ett jobbigt delay i sig. Delayet kan inte mjutas, det går inte att styra feedback, inte att styra hastighet.

  14. #14
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Är det någon som skulle vara intresserad av ett nytillverkat stereofjäderrverb? Köpte ju en Great British Spring för ett tag sen som jag totalrenoverade och insåg genast att det där kan jag göra bättre själv...
    Mono (fjädrar i serie) och stereolägen, dub-eq, overdrive på ingången och CV på level och eller wet/dry är funktioner som jag funderar på.
    Rack, eurorack eller fristående? Vad skulle ni ge för ett sådant? Tänkte ev bygga till mig själv så då kan jag göra ett par till.

  15. #15
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Klart intresserad! Köper gärna kit istället för färdigbyggd.

  16. #16
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    En fristående skulle vara grymt. Antingen som kit eller som färdig. Ingen aning om prisbilden däremot egentligen.

  17. #17

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill bara nämna några grejer för trådskaparens vetskap: Spring King är nog, enligt min subjektiva uppfattning, värd max en femhundring om man hittar den beggad, men jag skulle inte köpa det nytt. Pedalen kan inte ställas till hundra procent våthet och den har ett jobbigt delay i sig. Delayet kan inte mjutas, det går inte att styra feedback, inte att styra hastighet.
    Verkar som det går att modda: http://www.thegearpage.net/board/ind...ng-mod.440401/

    (och är man beredd att peta runt i innanmätet så borde man kunna fixa 100% wet också, men det är förmodligen enklare att hitta något som klarar det från början…)

  18. #18
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som skulle vara intresserad av ett nytillverkat stereofjäderrverb? Köpte ju en Great British Spring för ett tag sen som jag totalrenoverade och insåg genast att det där kan jag göra bättre själv...
    Mono (fjädrar i serie) och stereolägen, dub-eq, overdrive på ingången och CV på level och eller wet/dry är funktioner som jag funderar på.
    Rack, eurorack eller fristående? Vad skulle ni ge för ett sådant? Tänkte ev bygga till mig själv så då kan jag göra ett par till.
    Vore fint med möjlighet att välja tank själv, att den passar alla accutronics med ett visst motstånd kanske, så att man kan byta. Överdrift och en enkel EQ (för min del funkar det med en tone-ratt bara) är ju jättefint. Möjlighet till hundra procent blöthet (väta?) vore supergött.

    Skulle hellre ha det som separat effekt än euromodul.

    Har du någon aning om vad det skulle kosta?

  19. #19

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som skulle vara intresserad av ett nytillverkat stereofjäderrverb? Köpte ju en Great British Spring för ett tag sen som jag totalrenoverade och insåg genast att det där kan jag göra bättre själv...
    Gå hela vägen ut och gör en BX 20-klon?

  20. #20
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som skulle vara intresserad av ett nytillverkat stereofjäderrverb? Köpte ju en Great British Spring för ett tag sen som jag totalrenoverade och insåg genast att det där kan jag göra bättre själv...
    Mono (fjädrar i serie) och stereolägen, dub-eq, overdrive på ingången och CV på level och eller wet/dry är funktioner som jag funderar på.
    Rack, eurorack eller fristående? Vad skulle ni ge för ett sådant? Tänkte ev bygga till mig själv så då kan jag göra ett par till.
    Låter intressant!
    vad skulle kostnaden bli. cirka, för en "icke euro/modular modul"?
    Intressant med "change of trades"?
    Jag=fotograf

  21. #21
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ok, feature-drömmar...
    Inbyggd feedback som på Doepfers A-199, gärna lite omväxlande när man kör i stereo och mono.
    Kompressor i feedbackkedjan, intellijels Springray som exempel.
    Insertmöjlighet i feedbackkedjan.
    Insert-möjlighet om man kör fjädrarna i serie, in med phasern eller annat här.
    Beroende på hur det byggs men... det är kul att kunna peta på fjädrarna med saker.
    Kontaktmickar på fjädertankarna, samt förstärkare för dem. Extra utgångar med lite annat innehåll skadar aldrig.

    Föredrar fristående/rackmonterbar variant, skall man ändå ha stora fjädertankar kan man lika gärna montera in dem.

  22. #22
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    jag är också sugen, men det beror ju i vanlig ordning på pris. fristående variant tack. eller rack, men ej euro/modular.

  23. #23
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Elcapistan har ett smaskigt fjäderreverb som "hemlig" effekt.
    Låter förbaskat bra enligt min mening.

  24. #24
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Tack för er input, ska klura om det är värt arbetet!
    En Ekdahl kostar ju ca 5000 så ska det bli extern CV och/eller filter och grejer så lär det bli i de trakterna.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gå hela vägen ut och gör en BX 20-klon?
    haha, ingen skulle ha råd!

  25. #25
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Snåla 99:or!
    Allvarligt, är det någon som är seriöst intresserad så skriv gärna här annars så fokuserar jag min energi på något annat projekt!

  26. #26
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    5000 kr är helt klart mer än jag lägger på effekter. Har man euro (även om jag hellre skulle ha en dedikerad effekt) så kostar det väl en tusing + tank för att få ett helt okej Doepfer-reverb.

    Det vill säga, jag ser hellre enkelhet för 1500 kr än komplexitet för 5000 pix.

  27. #27
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snåla 99:or!
    Allvarligt, är det någon som är seriöst intresserad så skriv gärna här annars så fokuserar jag min energi på något annat projekt!
    Jomen, dra en speciell samt prisbild! Annars blir det lite väl oklart vad som gäller. 5000 är ok om features matchar vad jag vill ha, annars så klarar jag mig nog på de fjädrar jag har.

  28. #28
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag vet inte riktigt om jag förstår det där hehe men då vet jag! Att bygga en stereofjäder för 1500:- inkl. moms är inte möjligt tyvärr. 4000:- inkl är ingen vidare marginal det heller men om jag bygger en till mig så gör jag kanske en eller två till så får vi se, betalar kanske materialet i alla fall!

  29. #29
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Bygg en ttsh. Preamp in. Genom lite filter och jox. Pan max höger. Reverb max vänster. Plocka ur vänsterkanalen. Låter 100 procent wet tycker jag. Plus att du får lite annat på köpet

    Bifogad fil 61073

  30. #30
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    TTSH har bra fjäder helt klart, gillar den!

  31. #31

    Redaktör
    Köper/bygger du två kan du dessutom få äkta stereo.

  32. #32

    Redaktör

    https://youtu.be/NNM_SPK3CsM

    (dock med Moogerfooger-delay och ringmodulation, plus reverb i videon)

    http://www.electrofaustus.com/ef110-blackfly/

  33. #33
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bandive Accessit låter förhållandevis stort med tanke på sin storlek. Riktig stereofjäder och möjlighet till 100% wet... Brukar gå för runt 1500 nuförtiden.
    Ekar mig själv... köp nightzones för två papp och sluta tjafsa!

  34. #34
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Den är verkar bara vara 100%:
    http://www.paia.com/proddetail.asp?prod=6740K

  35. #35
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fabian Fox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är verkar bara vara 100%:
    http://www.paia.com/proddetail.asp?prod=6740K
    Skulle vilja höra ett sånt nån gång. Beskrivningen är lite roligt formulerad, nämner att fjäderreverb är en lågbudgetlösning med en del bieffekter (ljud från fjädrar, till exempel). Känns som en jävligt gammal manual.

    Craig Anderton's innovative design incorporates some of the same tricks that are used to "hot rod" guitar pickups. Instead of a single reverb tank, this design uses two tanks with the input and output transducers connected in such a way that the original audio as well as "sproings" and "boings" are canceled out leaving only clean multiple echoes and reflections.

  36. #36
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Allt från PAIA låter mer eller mindre mögigt jämför med moderna grejer, innehåller de billigaste komponenterna etc. Därmed inte sagt att de inte är musikaliska eller användbara!

  37. #37
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Knas har det fetaste fjäder reverbet i världen(tycker jag). Har filters och lfos och whatnots och fjädern är exponerad, så det är ett instrument för sig. Men det är nog rätt dyrt....

    Edit: moisturizer heter det ja... Och ekdahl... Tack limestream. Knas är lättare att komma ihåg
    Senast redigerat av reSet den 2015-09-22 klockan 00:07.

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 00:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •