Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vilken mikrofon? hjälp!

  1. #1
    gunlis
    gunlis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Vilken mikrofon? hjälp!

    SNÄLLA HJÄLP (Jag är så sugen på att komma igång) !!!!
    Som Rubriken antyder så är jag ute efter ett par mikrofoner till min podcast.
    jag postade gällande detta tidigare och då ang inspelningsenhet och efter lite velande slog jag till och köpte en Zoom H6.

    Nu är jag ute efter mikrofoner...
    Det jag är ute efter är något väljudande (självklart ) men även något som ger ett visst "svängrum" till de som pratar...

    Jag har tittat på:
    Rode Procaster
    Shure SM58
    Rode NT1-A

    Men alla dessa verkar ha en sak gemensamt: Man måste vara nära mikrofonen, annars blir det mindre bra.

    Och då jag och gästerna (förhoppningsvis) kommer ha livliga konversationer fram och tillbaks så vill jag att de ska slippa vara fokuserade på vart de har skallen

    Jag har försökt att ta reda på vilka mikrofoner som används i BBC Radio 5 live:s podd (se bilden nedan) för där tycker jag verkligen att de kan ha miken rätt långt ifrån munnen och ändå få bra kvalite.
    Även om inte modellbeteckningen syns så kom jag (och FB) fram till att det borde vara någon form av Beyerdynamic, med liten kapsel.

    Ser ni vilken mikrofon det är? eller har ni tips på andra mikar där en kan sitta så långt ifrån den och ändå få det att låta ok?
    Stort tack för hjälpen!
    Bifogad fil 60672Bifogad fil 60671

    Stort tack för hjälpen!

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    En stormembranig kondensatormik så tror jag du kommer långt. Pris 1000-2000 beroende på sort. Billigare begagnad. Dessa kräver fantommatning, men som exempel... mina tar upp både fåglar utanför fönstret och grannarnas slammer med kaffemuggar på deras uteplats 20 meter bort. Borde räcka för livliga diskussioner.

    Alltså går SM58 fetbort... Är det till tal och liknande så överdriv inte, en podcast är en podcast och då komprimeras hela härligheten bortom rimlighetens gränser iaf.

  3. #3
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Dina länkar anses vara "ogiltiga". Posta igen så man kan se vad det handlar om för mikrofon. Jag försökte googla, men såg både Neumann, Gefell och andra mickar som användes i BBC 5 live...

    Även om de är en bit från mikrofonen så finns det andra faktorer att ta hänsyn till. Med avstånd måste man gaina micken, med en sämre preamp tillkommer mycket brus. Desto mer gain, desto mer krävs av inspelningsrummet, dvs man vill inte spela in ventilation, element eller stående vågor. Så hur är det med preamp och rummet du vill spela in i?

    Spontant hade jag satsat på någon slags mygga/headset. Det är nog säkraste kortet.

  4. #4
    gunlis
    gunlis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ok, här kommer bilderna igen hoppas jag.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Beyer mic.JPG 
Visningar:	45 
Storlek:	19,8 KB 
Id:	60707Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mark mic.JPG 
Visningar:	40 
Storlek:	47,7 KB 
Id:	60708

    Enligt en brittisk ÅF så ska det vara Beyerdynamic M201tg...
    Men tror du/tycker du att pre-amp:arna i Zoom H6 är tillräckligt bra för att en ska kunna ha mikarna en bit bort?


  5. #5
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har bara använt Zoom H4n, men jag gissar att de inte uppdaterat preamparna nämnvärt. I mitt tycke är de lite brusiga. Särskilt om du vill använda dynamiska mikrofoner typ ovan nämnda Beyerdynamic. Den har dessutom hypercardioid upptagningsförmåga, vilket innebär att den är väldigt riktad. Alltså, om du ska fånga mer än en person kan det bli svårt om du inte har enskilda mickar till samtliga.

    Någon typ av kondensatormikrofon är bättre i så fall då de har hög output och du inte behöver gaina lika mycket.

  6. #6
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Dynamisk stormembransmikrofon typ procaster är "enklast" på så vis att de låter bra och inte är så känsliga för akustiken. Jag har en procaster och den låter bra, men kräver en del gain och har du en brusig preamp bör du nog skaffa en cloudlifter, eller liknande, för att få lite extra ren gain.

  7. #7
    gunlis
    gunlis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Fabian Fox:
    Ah ok jag tänkte köpa fyra mikar, en till varje person/gäst och då känns det väl nästan bättre att de är väldigt riktade?

    lingondricka:
    Ah tack för tipset!
    (Är cloudlifter samma sak som en pre-amp eller?)

    Jag var annars inne på att köpa några ART Pre-amp för typ 400SEK.
    Men det kanske inte fungerar lika bra?

  8. #8
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av gunlis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lingondricka:
    Ah tack för tipset!
    (Är cloudlifter samma sak som en pre-amp eller?)
    Cloudlifter är typ en pre-preamp som du har mellan mikrofonen och preampen. Dynamiska mikrofoner (som broadcastmikrofoner brukar vara) ger ofta en svag signal, vilket innebär att du måste förstärka signalen ganska mycket med preampen. Preamps tenderar att bli brusigare ju mer du krämar på och det cloudliftern gör är att förstärka signalen innan den går in i preampen så att du inte behöver pressa den så mycket.

    Du kan ju testa hur det funkar med preampsen i det interface du ska använda. Blir du nöjd med signalen du får in till datorn så kan du strunta i en cloudlifter. Är signalen svag och/eller brusig kan cloudliftern vara ett alternativ. Det finns alternativ till cloudlifter som gör samma sak också, men den är väl den mest kända. Läs mer här: http://cloudmicrophones.com/cloud12/...udlifter-cl-1/

  9. #9
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag gjorde faktiskt en "snålvarg" och köpte mig en t.bone SC 300 på Thomann https://www.thomann.de/se/the_tbone_sc300.htm
    Köpte också till deras mickstativ och puffskydd.
    Den räcker för mig för att jag ska komma igång med sången.

  10. #10
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    har du kollat på myggor?

  11. #11
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av gunlis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fabian Fox:
    Ah ok jag tänkte köpa fyra mikar, en till varje person/gäst och då känns det väl nästan bättre att de är väldigt riktade?

    lingondricka:
    Ah tack för tipset!
    (Är cloudlifter samma sak som en pre-amp eller?)

    Jag var annars inne på att köpa några ART Pre-amp för typ 400SEK.
    Men det kanske inte fungerar lika bra?
    Kan absolut vara bättre att de är riktade. Bara inte de som ska spelas in rör på sig för mycket.

    För att återgå till originalfrågan, mikrofon med avstånd, det tycker jag mer har med preampen än med micken att göra. För mig har en bra preamp 70 dB gain där de sista 20 dB inte brusar nämnvärt. Men de är ganska dyra. Men jag gissar på att du vill ha 40-50 dB utan brus. Då ställer jag mig förisktigt tveksam till att en ART preamp för 400 spänn håller måttet. Men jag har ingen erfarenhet av den preampen, så den bedömningen gör nog någon annan bättre.

    Men om du tänker punga ut med 1900:- X 4 + 4 X 400:- = 8200:- hade jag i ditt ställe lagt mer på att få ok preampar och mindre på mikrofoner. Det är dock lite så att för att få bättre grejer behöver du egentligen lägga ut ännu mer. Kan du tänka dig att bygga själv verkar det här vara ett bra alternativ:
    http://expataudio.myshopify.com/coll...plifier-4-pack

    Till sist vill jag avsluta med att säga vad Steve Albini säger om M201:an, "If the SM57 were a microphone, it would sound like this".
    http://www.electricalaudio.com/item....ctures/140.jpg

  12. #12
    gunlis
    gunlis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ok så ni hade rätt... preamparna i zoomen var lite för klena för beyermikarna och brusade lite.
    Så nu tänkte jag kolla efter en mik som är riktad för att försöka stänga ute allt ”övrigt” ljud.
    Sedan så tänkte jag kombinera detta med att det ska bara stormembrans kondensatormikrofon 48V.
    Detta för att slippa vrida upp gainen så mycket...
    Låter detta som en bra idé och isf: har ni några tips på bra mikar?
    Stort tack för hjälpen!

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Som jag sa innan, testa en billig för upp till en tusenlapp begagnad eller 1500 ny. Det och en okej preamp för en femhunring kanske. Det brukar finns bra paket hos Thomann eller så ser du dig om efter begagnat.

    Till podcast och röstpålägg räcker det bra och resten av energin kan du lägga på att dämpa miljön du spelar in i.

Liknande ämnen

  1. vilken allround-mikrofon?
    Av Pehr i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 10:16
  2. Mikrofon/Sånginspelning - hjälp
    Av Dinos i forum Inspelning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 02:41
  3. Vilken mikrofon for ca 1000kr?
    Av Harri Habitat i forum Inspelning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 17:04
  4. Hjälp med ny mikrofon
    Av Pidda i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 15:13
  5. Vilken mikrofon?
    Av Gaston i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2002-07-26, 21:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •