Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 171

Ämne: Windows 10

  1. #1
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran

    Windows 10

    Okej, Win-10 har varit på tapeten ett tag nu och för en månad sedan kom releasedatumet ut (29/7). Jag måste erkänna att jag faktiskt missat releasedatumet fram till nu.
    Det som jag tycker verkar intressant är att alla från Win-7 till 8.x kommer att kunna uppdatera till Win-10 gratis första året som det finns ute. De säger också att de ska försöka att bli världsledande på nätet. Det verkar som om de tänker att ta upp kampen rejält med både Apple och Google...

    http://www.theverge.com/2015/1/21/78...-and-8-1-users

  2. #2
    deleted user
    Har microsoft så bråttom att äntligen få ett eget os 10 så de skippar 9?

  3. #3
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Någon som provat, vad tycker ni?

    Finns det något med Win 10 som är bra för oss som håller på med musik/audio?

  4. #4
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag brukar nördigt läsa in mig på detaljnivå men har skippat. Börjar tröttna på teknik och vill hellre läsa om ätliga växter i svensk natur eller något sådant.

    Tidigt läste jag något om att det skall vara resurssnålt? och sånt är ju viktigt särskilt på lite äldre datorer. men vet inte...

    i vilket fall så är det viktigt att själv kunna ställa in allt i ett OS för musik eller spel.

    jag hittade i alla fall det här
    "Användare av Windows 10 Home kommer få automatiska uppdateringar påslagna vare sig man vill eller inte. Användare av Pro- eller Enterprise-versionerna kan fortfarande välja om detta ska vara påslaget."

    Det där är ju sådan som kan bli väldigt tråkigt om man spelar in LIVE och den får lagg precis då på grund av en automatisk uppdatering.

    Vidare sådant som jag vill veta är: kan man stänga av allt amn inte vill ha i systemet som animerade fönster och Strömsparfunktioner så vidare.

    ??

    Lär läsa på närmre... men jag väntar nog tills den är släppt och kör vidare på Win7 så länge tills folk säger sitt. orkar inte hålla på och böka för mycket. Troligtvis lär Win7 hålla bra i många år till och jag ser ingen egentlig anledning till en uppgradering ärligt talat.

    Windows 7 är jättebra.

    Är man gamer och vill köra DirectX 12 är det förmodligen en förutsättning. Allt annat är mumbojombo men massa nya skärmbakgrunder och småprogram(Som segar ner) som man aldrig kommer använda.

    "Windows Media Center försvinner helt." För en gångs jälva skull!!!
    "USB-diskettstationer kräver uppdaterade drivrutiner från tillverkaren som i vissa fall även kan laddas ner från Microsoft. Vi vet inte exakt vilka modeller som det gäller men eftersom att Microsoft tar upp frågan antyder det att om inte tillverkaren uppdaterar drivrutinen kan de sluta fungera."

    Ja se där... det finns en anledning att se upp och vänta en skvätt och surfa på sin produkt för att se om problem finns eller på tillverkarens sida att stöd finns.

    Själv så funderar jag att testa det på en skruttig äldre laptop men då måste jag kolla upp så chippsett och grafikruntin finns.

    Stöd lär komma men lär ta ett tag och är nog upp till tillverkaren...mycket kommer i servicepack ett vänta på det om du vill ha det enkelt.
    Senast redigerat av Modellear den 2015-07-19 klockan 14:39.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Som långtida iPhonebrukare har jag faktiskt skakat liv i min nyfikenhet för alternativa saker & köpt en Microsoft Lumia 640 med Windows Phone 8.1 & tycker det känns lite spännande med att "tian" ska göra det lättare för appmakare att sy om sina iOS-dojor så de även passar Windowsfötter. Kunde liksom inte få upp hakan från golvet efter att jag kollat in telefonen & dess prislapp - och därefter jämfört med Apples numera lite väl jävliga priser. Vore ju extremnajs om Nano Studio, Betapet och Tower Madness kom till WP.

  6. #6
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Jag har testat på en lite äldre fujitsu-siemens laptop. Helhetsintrycket är gott. Jag gillar det mesta av det nya utseendet och möjligheten att ha flera skrivbord verkar finemang. Kommer nog att avvakta ett tag innan jag hoppar på.

    En liten rolig detalj; laptopen levererades med windows xp men jag har kört windows 7 på den hela tiden. Bluetooth har inte funkat med windows 7. Tillverkaren har inte haft drivrutiner att ladda ner etc. Men på windows 10 funkar det utmärkt.

  7. #7
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    just ja.. kom på att jag har en laptop, uppgraderar på den så länge så får man sig en inblick i hur det verkar.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har testat på en lite äldre fujitsu-siemens laptop. Helhetsintrycket är gott. Jag gillar det mesta av det nya utseendet och möjligheten att ha flera skrivbord verkar finemang. Kommer nog att avvakta ett tag innan jag hoppar på.

    En liten rolig detalj; laptopen levererades med windows xp men jag har kört windows 7 på den hela tiden. Bluetooth har inte funkat med windows 7. Tillverkaren har inte haft drivrutiner att ladda ner etc. Men på windows 10 funkar det utmärkt.
    Hehe, fick Win 98 / 2000-vibbar där, med W2000-beta klarade plötsligt grafikkortet mkt mkt högre skärmupplösningar

  9. #9
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Man får inte gratiserbjudandet om man kör Win 7 på Bootcamp.

    Jag är fortfarande helt nöjd med 7'an.

    /Mein

  10. #10
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag hade Windows 10 installerat idag i en timme men kunde som väl är återgå till sjuan med alla program intakta. Nåt måste ha gått snett för istället för en uppgradering så verkar det som om jag fick en halvren nyinstallation. Bara två program behölls och resten låg i en old.windows-mapp eller vad den hette. Jag måste nog läsa på innan jag försöker igen.

  11. #11
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får inte gratiserbjudandet om man kör Win 7 på Bootcamp.

    Jag är fortfarande helt nöjd med 7'an.

    /Mein
    Skumt, för det har jag fått. Bootcamp + Win7 Enterprice på en MacBook pro

  12. #12
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag fick inget stöd på min Asus1215B, inte några drivisar för W10 på deras hemsida så det blir inget för min del...Mejlat asus och väntar på svar, i bland duger ju gamla drivutiner även om det inte står.

    Inget stöd till stationära superdatorns ljudkort.

    Nehepp...

  13. #13
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Hade en grymt smärtfri uppgradering här!

  14. #14
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Väntar fortfarande på ett meddelande...

  15. #15
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Jag gjorde uppdateringen med MediaCreationToolx64, men den rekommenderar jag bara om man vet vad man gör! Denna är även bra om man vill tanka hem en backup kopia, eller en senare clean install.

    https://www.microsoft.com/en-us/soft...load/windows10
    Senast redigerat av Kloon den 2015-07-29 klockan 17:12.

  16. #16
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag har inte heller fått något klarmeddelande ännu, men jag är verkligen i valet och kvalet om jag ska uppdatera.
    Jag vill gärna ha Windows 10 nya funktioner, enklare startmeny och sånt, då 8.1 är lite krångligt även om jag lärt det mig nu.
    Men jag har ju med åren lärt mig att man inte ska laga det som fungerar, och jag är lite bekymrad över hur Scope/Pulsar2 kortet och Cubase kommer funka.
    Steinberg har bett sina användare att avvakta lite tills dom hunnit testa win10, och det är nog smartast för mig också att avvakta och se hur det går.


    Edit: nu såg jag att Steinberg går ut med info att dom har hittat många "issues" och säger att man inte ska uppdatera nu.
    http://www.steinberg.net/forums/view...?f=226&t=83295
    Senast redigerat av Albedo den 2015-07-29 klockan 18:04.

  17. #17
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gjorde uppdateringen med MediaCreationToolx64, men den rekommenderar jag bara om man vet vad man gör! Denna är även bra om man vill tanka hem en backup kopia, eller en senare clean install.

    https://www.microsoft.com/en-us/soft...load/windows10
    Jag var otålig (har ännu inte fått notifieringen) så det var just den jag använde. Den klagade på att jag hade engelsk version och nu skulle byta till svenska och därför inte kunde överföra alla inställningar och som jag erfor senare programmen. Eller är det så att man helt enkelt inte kan göra "bara" en uppgradering med det toolet?

    Efter att ha sett lite av Windows 10 så är jag också kluven om man verkligen ska uppgradera. Kul att startmenyn är tillbaka men designen är lite inkonsekvent tycker jag. Det mesta är flat look men här och var så ser man det gamla Windows 7.

  18. #18
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Ah! Start menyn tillbaka? ligger stoppknappen kvar där?

    ..... Ok solly....... Jag kunde inte låta bli....

  19. #19
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jäpp, startmenyn är tillbaka

    Helt plötsligt fick jag meddelandet att jag kunde uppgradera så jag kunde inte låta bli. Det tog en stund men alla program och inställningar följde med. Det enda som fick hicka var grafikkortet (nvidia) men det var snart fixat. Jag har testat ett 3d-spel, iTunes och Ableton Live och det verkar funka bra så här långt.

  20. #20
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Oj oj oj, se upp för denna!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	w10.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	69,8 KB 
Id:	60206

  21. #21
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj oj oj, se upp för denna!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	w10.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	69,8 KB 
Id:	60206
    WOW!!!! inbyggd bitorrent?!?!?! HAHAHA!! det är nog safe, om jag förstår hur den technologin fungerar... Men roligt av "piratkopierarnas ärkes fiende" att implementera det i systemet >

  22. #22
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Det delar tydligen med sig av ditt wifilösen till dina bekanta och (microsoft) också om man inye stänger av det. Så att bekanta på besök ska slippa skriva in kgJjBl95c6G typ.

  23. #23
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Det här är lite skrämmande också :

    http://www.rockpapershotgun.com/2015...s/#more-304747

  24. #24
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    snyggt som fan var det iaf!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tumblr_nsa3oyRIVw1sydj82o1_540.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	47,5 KB 
Id:	60209

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Finns det nån som helst egentlig anledning generellt att uppdatera 7 till 10 på en liten laptop man har? Ska säga att jag verkligen verkligen avskyr automatiska funktioner nån förvalt åt en, oavsett om det är i datorn eller typ i bilstereon.

  26. #26
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Windows 7 har support fram till 2020 så det är ingen stress.

  27. #27
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hehe... Har inte behövt kontakta windowssupporten sen -95

    Har vista på den andra laptoppen, XP på studiodatorn. Ingen av datorerna har några problem. Så det lär nog inte bli nån tia här förrän det är dags för ny dator.

  28. #28
    deadbeats avatar
    Veteran
    XP eller win 7 säger jag, angående musikproduktion. Byta för bytandets skull känns inte aktuellt.
    Har någon Minecraftanvändare märkt av problem vid uppdatering till win 10? Har hört att det blir problem?

  29. #29
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    XP är ju bra men Win7? Win8+10 har ju betydligt bättre prestanda! Finns ingen som helst anledning att köra 7:an. Missnöjet med 8:an beror på okunskap så även hos mig första tiden. Man kan ju helt enkelt skita i Metro läget och köra precis som i 7:an. Problemet är ju att folk inte fattat att detta går utan stirrat sig blinda på "fyrkanterna". :-)

  30. #30
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    XP är ju bra men Win7?
    Helt enkelt för att win 7 (även gamla xp, tills jag körde 7:an) har rullat utan problem på de två musikburkar jag kör. (Rullar dagligen i olika projekt).

  31. #31
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Your encryption key is backed up to OneDrive
    Not necessarily a bad thing but something you should be aware of. When device encryption is turned on, Windows 10 automatically encrypts the drive its installed on and generates a BitLocker recovery key. That’s backed up to your OneDrive account.

    http://thenextweb.com/microsoft/2015/07/29/wind-nos/

    LEEEL

    DOUBLE LEEEEEEEEEEEEL

    Microsoft can disclose your data when it feels like it
    This is the part you should be most concerned about: Microsoft’s new privacy policy assigns is very loose when it comes to when it will or won’t access and disclose your personal data:


    We will access, disclose and preserve personal data, including your content (such as the content of your emails, other private communications or files in private folders), when we have a good faith belief that doing so is necessary to protect our customers or enforce the terms governing the use of the services.
    Senast redigerat av reSet den 2015-07-31 klockan 20:09. Anledning: "good faith" HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

  32. #32
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Har ni fått ner 10an än? Jag har inte fått någon notis om att det skulle vara "redo".

  33. #33
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ni fått ner 10an än? Jag har inte fått någon notis om att det skulle vara "redo".
    Tröttnade på att vänta... kan ju ta veckor. Finns iso att ladda ner på MS sida. Bara att tuta och köra =)

  34. #34
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ni fått ner 10an än? Jag har inte fått någon notis om att det skulle vara "redo".
    Testa den här länken... https://www.microsoft.com/en-us/soft...load/windows10

    Eller den här för svenska... https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10

  35. #35
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    inget funkar ens till 95% ännu, grejen snopar alla dina filer, krypteringens enda funktion är att skydda dina dickpicks från din sambos ögon....
    men ni VILL ha det ändå?

    I give up!

    Nu ska ni få prata om överv... hrm data ostört av mig, jag låvar inget, men jag ska hålla mig i kragen...


    lycka till!!!!

  36. #36
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Kommer att installera arbetsdatorn på måndag. Dels för att jag sitter med jobbet att hjälpa kollegorna med sina datorer och program och då måste jag veta hur det fungerar eller inte fungerar. Och så vet jag om att vissa kollegor hatar livet ur 8.1 och kommer att uppdatera till 10 så fort de kan. Men sedan så är jag själv nyfiken också

    Det ända som oroar mig är väl att alla andra program skall fungera strulfritt. Supporten är ju bara en liten del av mina arbetsuppgifter om man säger så. Gör väl en ghostimage innan jag börjar med 10 så jag gå tillbaka om det behövs.

  37. #37
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Argh! 10:an tog bort alla ens program osv! =P Varning!
    Måste installera om alla prylar.

    Nvidia drivrutinerna vägrar att installeras. Någon som löst detta? =/

    Update:
    "-Go to Task Manager, end all processes and task from NVIDIA

    -Start the win10 driver that you downloaded from NVIDIA

    -After extraction at the Installation options go for: Custom(Advanced)

    -Tick in all the components, and tick: !!Perform a clean install!!

    -Your computer will restart after a few minutes of cleaning

    -When Windows starting up, unplug the internet cable

    -When it started up, nvidia will install the drivers automatically

    -When its done, you can plug back the internet, and enjoy Windows 10
    "
    Senast redigerat av drifter7508 den 2015-07-31 klockan 21:32.

  38. #38
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    För mig funkade det smidigt på Surface pro 3.

  39. #39
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag är på banan nu iaf. på min Mac Pro med Geforce GTX 680 + Motu 828 MK3 + 8 PRE. =)

    Körde in WIN10 på Surface 3 Pro enheterna på jobbet igår. Gick toksmidigt där iaf.

  40. #40
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    XP eller win 7 säger jag, angående musikproduktion. Byta för bytandets skull känns inte aktuellt.
    Har någon Minecraftanvändare märkt av problem vid uppdatering till win 10? Har hört att det blir problem?
    De släppte en "Minecraft windows 10-edition". Tacka fan för det... Jag snurrar på med det gamla och 7:an ett bra tag.

    http://www.minecraftforum.net/news/6...ows-10-edition

  41. #41
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Har inte märkt nåt dåligt förutom att Edge (som inte har adblock) verkar vara trevlig (om man undviker sidor typ Aftonbladet).
    Jag gjorde uppdatering från 7 och alla program och drivisar verkar ha löst sig.

  42. #42
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Efter några dagars användande har jag noterat att jag har riktigt dålig prestanda i Ableton Live efter uppgraderingen. Jag är nästan säker på att det är en viss/vissa pluginer som inte funkar så bra med Windows 10 men har ännu inte lyckats reda ut vilken/vilka de är. Ska väl ta mig tid någon dag och köra uteslutningsmetoden.

  43. #43
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig funkade det smidigt på Surface pro 3.
    Samma här. Nu skall jag bara in å slå av all övervakningsskit. Har inget att dölja men det är principen.

  44. #44
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Blir förresten en vbox först att testa i. Kanske man kan avstå från de tre separata installationerna man har nu: arbete, musik, spel och ha en med allt i.

  45. #45
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Hmmm, tyvärr har jag kommit fram till att det inte spelar någon roll vilka plugins jag använder. Har för mig att det var likadant den korta tid jag hade Windows 8. Det lutar nog åt att jag ännu en gång måste gå tillbaka till sjuan

  46. #46
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Testkör just nu 10an på min "släpbara".
    Installationen gick smärtfritt och alla inställningar är kvar från 7an.
    Ska testa Sonar-X1 och Cubase 6 LE som jag har på denna dator...

  47. #47
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Sonar X1 funkar men inte Cubase pga att eLisenser inte funkar ihop med 10an just nu...
    ---
    Nu så!
    eLicenser måste uppdateras manuellt. Nu har jag fått igång Cubase också
    Senast redigerat av NON den 2015-08-05 klockan 22:38. Anledning: eLicenser

  48. #48
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Fortsätt gärna rapportera om hur det går. Min erfarenhet av musikmjukvaror under de 15 år jag hållit på är att de är lika stabila som nitroglycerin på bleeding edge hw/sw. Om något program inte gillar vad du har i din burk är det nästan garanterat ett musikprogram Kan vara bra att hålla koll på sånt.

    Har precis beställt en 480GB SSD som får bli den nya installationen. Vill ha rent hus med Windows 10 så det blir ingen in-place-uppgradering. Och naturligtvis så lade jag med en hdmi-adapter som inte finns i lager så hinner inte grejerna fram innan helgen. Faaaack! Slå mig, glömmer alltid bort att kolla lagersaldot

  49. #49
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Man vill ju inte utmana ödet men peppar, peppar så har jag fått tillbaka nästan samma prestanda som jag hade i sjuan. Jag hade visst kvar en blåtandsdongel i en usbport och när jag drog ut den så blev det fart på Live. Jag har bara provat i några timmar men fortsätter det funka så har uppgraderingen trots allt gått bra

  50. #50
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Compatibility of Steinberg products with Windows 10

    July 29, 2015
    We would like to inform you about the results of our compatibility tests around Microsoft’s new operating system, Windows 10.

    While many Steinberg products have successfully been tested under Windows 10, such as WaveLab, our VST instruments and our audio interfaces running in ASIO mode, others, unfortunately, still cause problems when run on the new operating system by Microsoft. We recommend users notably of our DAWs, Cubase and Nuendo, not to update for the time being as this may lead to an increase in audio drop-outs and MIDI timing issues. We also have recognized incompatibilities when using Apple QuickTime and the Steinberg EuCon adapter, and audio interfaces won’t operate reliably in WDM audio mode either. Our engineers are examining the problems and evaluating possible solutions for affected customers. We shall immediately inform you as soon as we know more.

    We’ve published a Knowledge Base article that gives a daily updated overview of Steinberg products that run smoothly under Windows. Please check the article’s included chart for current information on product compatibility.



    https://www.steinberg.net/nc/en/supp...indows-10.html


    Microsoft Windows 10 compatibility (as of July 30th, 2015)

    Cubase
    Product Version Comments
    Cubase Pro 8.0.20 Not recommended. Performance and timing issues.
    Cubase Artist 8.0.20 Not recommended. Performance and timing issues.
    Cubase Elements 8.0.20 Not recommended. Performance and timing issues.
    Cubase AI 8.0.20 Not recommended. Performance and timing issues.
    Cubase AI 7.0.80 Not recommended. Performance and timing issues.
    Cubase LE 8.0.20 Not recommended. Performance and timing issues.
    Cubase LE 7.0.80 Not recommended. Performance and timing issues.
    Cubasis Project Importer 1.9.5 Compatible

    Nuendo
    Product Version Comment
    Nuendo (incl. NEK) 7.0.20 Not recommended. Performance and timing issues.
    Nuendo Live 1.0.0 Not recommended. Performance and timing issues.

    WaveLab
    Product Version Comments
    WaveLab 8.5.30 Compatible
    WaveLab Elements 8.0.4 Compatible
    WaveLab LE 8.0.4 Compatible
    WaveLab LE 7.2.1 Compatible

    Sequel
    Product Version Comments
    Sequel 3 3.0.1 Not recommended. Performance and timing issues.
    Sequel LE 3 3.0.1 Not recommended. Performance and timing issues.
    VST Instruments
    Product Version Comments
    Groove Agent 4 4.2.290 Compatible
    HALion 5 5.1.10 Compatible
    HALion Sonic 2 2.0.0 Compatible
    The Grand 3 3.1.1 Compatible
    Padshop (Pro) 1.1.0 Compatible
    Prologue for MOX 1.3.2 Compatible
    Retrologue 1.1.0 Compatible

    VST Plug-ins
    Product Version Comments
    RND Portico 5033 1.1.0 Compatible
    RND Portico 5043 1.1.0 Compatible
    Sonote Beat re:edit 1.1.1 Compatible
    VST Connect 3.0.40 Compatible
    VST Connect SE 3.0.30 Compatible
    Yamaha Vintage Plug-in Coll. 1.0.0 Compatible

    Content Sets
    Product Version Comments
    VST Sound Instrument Sets 1.x Compatible. VST SIS "Synthesizers": Presets for HALion One don't appear in MediaBay.
    VST Sound Loop Sets 1.0.0 Compatible. Make sure to have a current eLicenser Control Center installed prior to the installation.
    Sequel Content Sets 1.0.0 Compatible

    Hardware
    Product Version Comments
    CC121 1.7.6 Test ongoing
    CI1 1.9.2 Issues with sample rate changes
    CI2/CI2+ 1.8.3 Issues with sample rate changes
    CMC Series 1.1.3 Test ongoing
    EuCon adapter 7.0.1.83 Performance issues in combination with the new MS Edge browser.
    MR816 1.7.6 Issues with sample rate changes
    Nuendo SyncStation 1.0.0 Compatible
    UR12 1.9.2 Issues with sample rate changes
    UR22 1.9.2 Issues with sample rate changes
    UR242 1.0.0 Issues with sample rate changes
    UR44 2.1.0-2 Issues with sample rate changes
    UR824 2.1.2 Issues with sample rate changes
    UR28M 2.1.2 Issues with sample rate changes

    Miscellaneous
    Product Version Comments
    eLicenser Control 6.9.1 Compatible
    SKI Remote for Cubase iC Pro 1.0.6.58 Compatible
    SKI Remote for Cubase iC 1.0.4.7 Compatible
    MP3 Patcher 1.0.3 Compatible

  51. #51
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Har testat 10 någon dag nu. Tycker att det känns minst lika stabilt som 7an och har därför installerat det på min stationära också.

  52. #52
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Intressant win10-specialare på sonicstate, med hög nördfaktor http://www.sonicstate.com/news/2015/...ogram-manager/

  53. #53
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Med touchscreen är W10 en befrielse jämfört med W8. Känns både snabbare och stabilare.

  54. #54
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant win10-specialare på sonicstate, med hög nördfaktor http://www.sonicstate.com/news/2015/...ogram-manager/
    Den där var ju jättespännande.
    Tror nog att det här kan bli riktigt bra.

  55. #55
    Mattis
    Mattis är inte uppkopplad
    Mattiss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Oavsett resultat, ange gärna daw-version och ljudkortsmodell alla ni som testat eller kör Windows 10.

    Kan vara bra om vi samlar all sådan info här så att folk därute i stugorna vet om de ska vänta med att uppgradera eller inte

  56. #56
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag har Ableton Live 9.2 och NI Komplete Audio 6. Funkar bra men läs nedan:

    Jag var lite tidig att säga att mina problem med ljudet var löst (jag skrev iofs peppar, peppar) men så gjorde jag några inställningar i bios och allt ordnade sig och lite till! När jag stängt av speedstep så blev jag inte bara av med oljud och dropouts, jag fick också otroligt mycket bättre prestanda än jag någonsin haft oavsett OS. Just det där med att stänga av speedstep har ju varit ett råd som existerat länge men det är först nu jag har provat (och haft behov av) själv.

  57. #57
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Kört windows 10 sedan någon månad tillbaka på min htpc i stort sett enbart för streaming (netflix, viaplay och hbo). har funkar utmärkt.

    Uppgraderat övriga PCs nu. Inser att min musik-pc faktiskt är äldsta/långsammaste datorn jag har numera men verkar flyta på bra där med. Inte haft tid att verkligen använda musikdatorn men den verkar fungera som den ska. Kör Reason 7.1 och ett gammalt E-mu 1820m . Mest varit rädd för att ljudkortet inte skulle fungera, men de sista betadrivisarna som släpptes (som man var tvungen att ha för att få ljudkortet att funka i win 7) verkar funka

  58. #58
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant win10-specialare på sonicstate, med hög nördfaktor http://www.sonicstate.com/news/2015/...ogram-manager/
    Intressant att MS faktiskt på allvar verkar börja lyssna på sina användare, och på allvar försöker bli bättre. Intressant också att höra hur galet långt efter OSX de faktiskt är inom audio och midi. T ex säger han att WDM kommer nå "near asio performance". CoreAudio har ju varit förbi asio performance i säkert 10 år. De har mycket jobb att göra, men nu verkar de ju i alla fall vara inställda på att försöka.

  59. #59
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Någon som kör Motus midi interface under Windows 10?

  60. #60
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Aha nu dök imagerna upp i MS Intune, såhär verkar det se ut

    Windows 10 Enterprise
    Windows 10 Enterprise bygger på Windows 10 Pro, men kommer med premiumfunktioner som är utformade för att tillgodose de behov som stora och medelstora organisationer har (inklusive stora akademiska institutioner), exempelvis avancerat skydd mot moderna säkerhetshot, fullständig distribution av OS, uppdaterings- och supportalternativ, och dessutom omfattande hantering av enheter och appar samt kontrollmöjligheter.

    Windows 10 Enterprise KN

    Windows 10 Enterprise KN inkluderar samma funktioner som Windows 10 Enterprise, förutom vissa mediarelaterade tekniska funktioner (Windows Media Player, kamera, musik, tv, och filmer), och den inkluderar inte Skype-appen.

    Windows 10 Enterprise LTSB

    LTSB-versionen ger kunden tillgång till Long Term Servicing Branch som ett distributionsval för uppdragskritiska enheter och miljöer.

    Eller som nån från MS skojade till det: "Vi håller på att beställa pizza här för 1.5 miljarder människor. Vad skall du ha på din?"

Liknande ämnen

  1. Windows 8.1
    Av kirre777 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2014-11-10, 13:15
  2. För er med Windows
    Av Haplo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-10-22, 18:55
  3. Windows 7
    Av momangen i forum Pro Tools
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 12:01
  4. Windows XP
    Av the.boss i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •