Resultat 1 till 60 av 60

Ämne: Fairlight CMI IIx emulator "SampLIGHT !!

  1. #1
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran

    Fairlight CMI IIx emulator "SampLIGHT !!

    Sleepydog hittade denna från Alyjameslabs:


    SAMPLight !!

    Tidig demolåt från tillverkaren:

    https://soundcloud.com/alyjameslab/s...rlight-test-01

    * VST

    * Samma tillverkare som VLinn !! <3

    (Tar transponeringen på allvar genom emuleringen av variable samplerate)

    * Läser Fairlight CMI IIx Image filer.
    Senast redigerat av Jeppe K den 2015-07-02 klockan 19:05.

  2. #2
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    lät inte fel det, många nostalgiska vibbar också, göttans

  3. #3
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Jo... Så jäkla bra att jag blev rädd. Måtte han nu få genomföra detta !!
    Senast redigerat av Jeppe K den 2015-07-02 klockan 12:25.

  4. #4
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Läser att han förutom variable sampleraten också söker emulera de olika röstkorten. Dessa "två beståndsdelar", (transponeringen och olika trimmade röstkort) var bland det som orginalkonstruktören Peter Vogel i samband med lanseringen av CMI30A påpekade var omöjligt att emulera med datorkraft i vanlig PC. (Fairlight 30A använder ett svindyrt DSP från Farlight LTD Styrt av Linux)

    Även om Aly inte använder sig utav former av direkt "kretskortsemulering" eller dylikt, så tror jag man kommer riktigt långt genom att focusera på ovanstående "storheter". Det har ingen annan någonsin gjort tidigare.

    Aly visar genom VLinn att han har känsla för de avgörande detaljerna.
    Senast redigerat av Jeppe K den 2015-07-02 klockan 14:09.

  5. #5
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Mäktigt!

  6. #6
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Coolt!
    Någon borde bygga in denna i en MIDI controller låda

  7. #7
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Någon borde ge Aly en medalj!

  8. #8
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Här är Aly James ord om ljudegenskaperna:

    "... This particular sampling technique (variable samplerate, J. anm) is what gives the sound a particular gritty sound. The final SamPLIGHT VST project should have implemented 8 voices cards with analog VCF and VCA, loop point reading and of course sampling capabilities, especially tailored for that vintage gritty sound we all love "

    Japp. Ser således ut som att man utöver VCF (trackingfiltret) och VCA också kommer att kunna sampla på den också !! <3 <3 <3

    Ingen Page 1 dock (additiv synthes).. Men allvarligt, vad gör det
    Senast redigerat av Jeppe K den 2015-07-02 klockan 14:18.

  9. #9
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Ingen Page 1 dock (additiv synthes).. Men allvarligt, vad gör det
    Ser ingen nackdel i det

  10. #10
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser ingen nackdel i det


    Det roliga var att den additiva synthesen faktiskt var grejen med en Fairlight CMI från början. De digitala, synthetiska ljuden var dock långt ifrån till belåtenhet. Det lät helt enkelt inget vidare i en värld av Prophets och minimoogs. Allra minst med tanke på vad systemet kostade. Även om man var ballast i stan genom att erbjuda ett "heldigitalt" system så fanns det ändå gränser. Det sägs att paniken spreds i CMI lägret!! Inför stundande uppvisning av maskinen var man tvungen att få till åtminstonde några bra ljud Det var först i detta senare stadie som "samplings funktionen" tillkom. Allt gott och väl.... I mycket, tills ett företag med namnet AKAI också bestämde sig för att göra vita samplers...

    Första volymen av original biblioteket (som borde ingå i SampLIGHT) har en del ljud gjorda med hjälp av Page 1. Lite sinusvågskaratär över dem Men även om de kanske inte sticker ut, så är de allt fina på sitt sätt.
    Senast redigerat av Jeppe K den 2015-07-02 klockan 22:16.

  11. #11
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Ja, PF lyckades ju få loss orginalsamplingarna och återsälja dessa så Aly kanske också får.

  12. #12
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon borde ge Aly en medalj!
    Sanning!

  13. #13
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Vill se videodemo där man får se interfacet!!

  14. #14
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, PF lyckades ju få loss orginalsamplingarna och återsälja dessa så Aly kanske också får.
    Eller så fixar Aly så den läser Bitleys Reason/Kontakt-filer...

  15. #15
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill se videodemo där man får se interfacet!!
    Jag hittade denna. Där han på ett tidigt stadium testar filter och variable samplerate:

    https://m.youtube.com/watch?v=BED-8IGQ_BE

    Kanske vi här får en hint kring användarinterfacet?

    Hans mål, i första hand, verkar vara att göra en "emulering" av Fairlighten på ett "ljudligt plan". (För mig är detta kärnan)

    Han verkar utgå från att man skall kunna spela upp Fairlight image filer (och sampla själv) med utgångspunkt från att det skall "låta Fairlight".

    Som med VLinn. Användaren får tillgång till ljuden som "uppför sig rätt". Men man får programera sequenses någon annan stans...

    Det finns ju en debatt kring om Fairlightens interna "Page R" sequenser också bidrog till Fairlightens "sound". Det gjorde den också... Förr i tiden!! Detta då "Page R" var mer spot on, timingtight, än dåtidens alternativ som var midibaserade. På detta sätt var det faktiskt lite lättare för Boris Blank i Yello att få till sin rytmik, än för den som fick nöja sig med en S900 och Atari (som ändå var en "tight" kombo ) Om man vill programera trumljud och sequenses ala Fairlight är det idag (i en modern DAW) bara att tänka "yxigt". I mycket att ta hänsyn till anslagsnivåer och notlängd. Tänk ett gammalt AMIGA trackingprogram, och man är i stort hemma
    Senast redigerat av Jeppe K den 2015-07-03 klockan 13:10.

  16. #16
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så fixar Aly så den läser Bitleys Reason/Kontakt-filer...
    Fast de har väl PF tweakat för att låta så bra som möjligt i Reason, vore nog bättre med helt råa orginalbytes.

  17. #17
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Denna vill jag ha!
    Inte för att jag gillar ostiga Fairlight samples, men jag gillar verkligen färgande samplers

  18. #18
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Denna vill jag ha!
    Inte för att jag gillar ostiga Fairlight samples, men jag gillar verkligen färgande samplers
    En av hemligheterna med "Fairlight färgen" är att man tvingades ha väldigt korta samples och loopar. Helst skall man sampla med en sample rate som är sympatisk till själva ljudet för att göra snygga loopar. Det ligger mao en hel del arbete att få det låta bra. Mao inte bara att bitreducera till 8 bitar. Sedan kan man ochså sample olinjärt för att få bättre dynamikomfång, vilket ger en annan färgning. Från 48dB till 70 om jag inte missminner mig.

  19. #19
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Om jag fattat det rätt.

    Innebar detta att man kunde välja vilken samplerate som helst vid inspelning? Att man sökte hitta ljudets "fundamentala frekvens", gärna så "högt" som möjligt, så att man endast behövde sampla ett så kort ljud som möjligt? (Det vill säga även "bassljud" kunde samplas "högt" för att sedan transponeras / "klockas" ner genom röstkortens variable samplerate) ?

    Inte undra på att jag alltid tjatat om transponeringen
    Senast redigerat av Jeppe K den 2015-07-03 klockan 14:56.

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Denna vill jag ha!
    Inte för att jag gillar ostiga Fairlight samples, men jag gillar verkligen kreativa samplers
    ConsensusFiXd

  21. #21
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Precis

  22. #22
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag fattat det rätt.

    Innebar detta att man kunde välja vilken samplerate som helst vid inspelning? Att man sökte hitta ljudets fundamenla frekvens, gärna så högt som möjligt, så att man endast behövde sampla ett så kort ljud som möjligt? (Det vill säga även "bassljud" kunde samplas "högt" för att sedan transponeras / "klockas" ner genom röstkortens variable samplerate) ?

    Inte undra på att jag alltid tjatat om transponeringen
    Nja, om man väljer en hög samplerate från början så kan man inte höja tonen så mycket. Jag har för mig att 50kHz var den högsta.

  23. #23
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Förstår!! I vilket fall upplever jag att ljudbibliotekets original samplingar ligger ganska "högt". (men det är ju inte riktigt samma sak) Tack för klargörandet!! Du har naturligtvis en stor poäng i att detta påverkade bibliotekets utformning och "val av ljud".

    Tänker i detta sammanhang på Synclaviern. Denna hade om jag inte miss minner mig, förmåga att sampla ända upp till 100khz. (kan det verkligen vara möjligt) ?
    Senast redigerat av Jeppe K den 2015-07-03 klockan 15:11.

  24. #24
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Har någon sett ett släppdatum mer än "~2015" som det står i youtubekanalen?

  25. #25
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har någon sett ett släppdatum mer än "~2015" som det står i youtubekanalen?
    Tyvärr. Inte hittat något...

  26. #26
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    *spänd av förväntan*

  27. #27
    ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    Samma här! Hörde av mig och frågade om han behövde beta-testare, men har tyvärr inte fått något svar...

    VLINN låter himla mycket bättre än TAL Sampler tycker jag, så jag har stora förhoppningar!

  28. #28
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Samma här också

    @ZX81 wow, då måste jag testa Vlinn också Hur menar du låter mycket bättre än Tal sampler ? Jag har demon på TS och den låter verkligen som jag minns de gamla EMU samplarna med analogfilter. Kommer att köpa den. Jag har en P2000 och det är ju bl a Curtisfilter i den men känslan av TS tycker jag definitivt är "samma generation" (i positiv bemärkelse )

  29. #29
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Men kom igen nu...

    Vill ha!!!!!!!!!!!!!!!!

  30. #30
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    *suck*

  31. #31
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Uppdatering på Aly James FB-sida nyss:

    ALY JAMES
    So what about Samplight VST taking ages? Well main reason is that I am refining the features and still experimenting things, while I always try to maintain hardware architecture and features, some of the old Fairlight workflow do not makes sense nowadays, so while I am keeping the vintage card sound and accurate loading of original voices + real emulation of the sampling, internal limitations etc, I am experimenting on a better way to manage voices, I also try to get right the cool sample sweeping function when you have a very short loop and scroll the starting point, with the start point "Midi-learnable" and a vocal sample I can almost make some controllable "talkboxish" sounds.
    The x64 and crossplatform developments of my other VST are also taking time so yeah I am still alone doing all this hence it takes time and I am still thankful for your awesome support!

  32. #32
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Han är bara bäst!!

    I detta fall får han gärna dröja lite. Förutom själva rösthanteringen och transponeringen har han helt rätt i att "Svep effekten" är grym (Framträdande på tex Jarre/Magnetic Fields) Hoppas han får till portamento/legato/LFO:s också, så att man kan leka med "böjda klockor" såsom på Oldfields "Foregin affair" eller Panflöjten på "Etyde". För mig ligger mycket av karaktären i CMII detta.
    Senast redigerat av Jeppe K den 2016-02-05 klockan 10:31.

  33. #33
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    bättre än ipads fairlight?

  34. #34
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Ja. (Ipad versionen ger dig dock tillgång till sequensern, Page R). På ett ljudmässigt plan (Att återspela plain raw CMI samples, på "rätt sätt") tycks Alys version slå allt som någonsin gjorts. Det verkar, glädjande nog, vara grejen med hela projektet.
    Senast redigerat av Jeppe K den 2016-02-05 klockan 11:02.

  35. #35
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Inga nyheter om Samplight eller?
    Aly James är säkert en skön kille, men det kommer liksom ingen output trots prognoser, utan kikar man in efter ett halvår igen så är det någon klagosång om "Alors, im doing this all alöööne, it will be available towards the söhmmööör.."

    Tal Togu tex gör ju kanonpluggar, och uppdaterar dessutom konstant och blixtsnabbt med nya BRA features och buggfixar. Så varför bara i Schweiz och inte vackra Frankrike? #blandadepåhopptrotsattmanegentligengillardriftiga småföretagare

  36. #36
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Vapourware!!!


  37. #37
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Kollar då och då. Inget tecken på release än så länge...

    Tråkmåns!!

    Han skulle ju ha en formidabel hit med denna...

  38. #38
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	aly1.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	68,2 KB 
Id:	71797
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Aly2.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	74,1 KB 
Id:	71798

  39. #39
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Samplight.png 
Visningar:	46 
Storlek:	122,7 KB 
Id:	72170

    ALY JAMES:
    HAPPY NEW YEAR EVERYBODY! SAMPLight VST internal oversampling bug is SOLVED!!! that means that development can continue, sounds AWESOME so far, I will post a vid snippet ASAP

    CUSTOMER QUESTION:
    great news,some tech question ,is the internal oversampling fix to avoid aliasing or to allow Mhz frequency (above normal sample rate? do you plan to include Additive synthesis with FFT ?

    ALY JAMES:
    Each card/Voice have a variable sample read-out clock, used for pitch variation (with a bit of negligible jitter though).
    Since no sample value interpolation is employed in the digital domain, lower playback rates produce audible frequency images at the DAC outputs if the VCF cutoff frequency is set to very high values (disabling analog interpolation).
    This artifact however is phase-coherent with the waveform and is therefore perceived as good sounding, preserving the original sound! The actual playing frequency of the DAC can often be way above 44.1K or 48K so in the VST case oversampling at least x16 is much needed to sound like a real variable sample rate system
    FFT synthesis might be included later, for now it will be done externally but the created file can be imported into Samplight

    ALY JAMES:
    So the internal VST processing can be 1.5 Mhz at 96 Khz DAW sample rate, 768 Khz at 48K etc

  40. #40
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Tack! Oerhört glädjande att han är på banan igen !! Började ge upp hoppet... Toppen!!

  41. #41
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    För den som kör Reaktor så har vi fixat en ensemble som gör jobbet. Vi är lite lowfi med att marknadsföra den men den är skitbra!

    http://bitley.laconicsounds.net/lo-f...t-for-reaktor/

  42. #42
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Blir väldigt spännande med autentisk Fairlight uppspelning av samplingarna...vi hade en Fairlight Series II i ett par månader på Uppsala Musikverkstad som vi försökte sälja för kunds räkning men det gick trögt.
    Hursomhelst så lät det häpnadsväckande varmt och gott om denna tidiga digital teknik vilket man inte får till genom att bara använda rå samplingarna och spela upp i valfri mjukvaru sampler. iPad Fairlight appen låter ju inte som originalet heller.

    Angående Lofi ensemblen till Reaktor, låter säkert grymt bra men för mig så kändes det tvärtom att Fairlighten gjorde underverk av lofi samplingar...
    Som om Oberheim OB-X hade sample playback möjlighet Varmt och mysigt.

  43. #43
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Om bara är ute efter factory biblioteket kan man ladda hem det som multisamplat dito i nord sample format (kör i nordwave, Stage 2, electro 3,4 eller 5):
    A Fairlight™ instrument consisted of a single 16kb 8 bit sample that was mapped over the entire keyboard, but the voice cards performed some magic that pitched samples up and down in a much more pleasant way than if you were to do this with any generic hardware or software sampler, a very part of the Fairlight sound.
    http://www.nordkeyboards.com/sound-l...ions/fairlight

  44. #44
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om bara är ute efter factory biblioteket kan man ladda hem det som multisamplat dito i nord sample format (kör i nordwave, Stage 2, electro 3,4 eller 5):

    http://www.nordkeyboards.com/sound-l...ions/fairlight
    Jag har testat. Låter utmärkt. Rekommenderas varmt!

  45. #45
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    FC...? det är vad den gör yes.

  46. #46
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Är det bara jag som inte är så impad av Fairlight?
    Har iofs aldrig hört den transponera samples i hög grad, bara de där vanliga flöjterna etc och det låter ju daterat hur man än gör.
    Den har ju intressanta additiva funktioner men jag vet inte på vilken skiva detta finns, tips mottagegs gärna!
    Synclaviern känns ju mycket mer intressant? Dess förmåga att skapa en kö av "slices" av FM ljud och morpha mellan dessa, samt resyntes etc. Den har ju ett signatursound i den delen.

  47. #47
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det bara jag som inte är så impad av Fairlight?
    Har iofs aldrig hört den transponera samples i hög grad, bara de där vanliga flöjterna etc och det låter ju daterat hur man än gör.
    Den har ju intressanta additiva funktioner men jag vet inte på vilken skiva detta finns, tips mottagegs gärna!
    Synclaviern känns ju mycket mer intressant? Dess förmåga att skapa en kö av "slices" av FM ljud och morpha mellan dessa, samt resyntes etc. Den har ju ett signatursound i den delen.
    Helt korrekt. Det bör vara väldigt få som är impad av Fairlighten idag. Men då det begav sig i början av 80-talet hade den ju några prime time år som en väldigt mytomspunnen apparat och ensam tillsammans med Synclavier att kunna spela upp samples. Det var ju helt fantastiskt på den tiden.
    Synclavier hade ju dock en mycket välljudande FM synth del som än idag låter väldigt bra.
    Fairlights additiv syntes del lät inte speciellt kul heller. Jag har ritat kurvor på skärmen och det mesta man ritar blir liknande ljud... Det är ju väldigt enkel additiv syntes vi pratar om i jämförelse med tex Kawai K5000. Dessutom hade ju Fairlight även en Sequencer del som gav ett mervärde för användaren.
    Hajpen idag med Fairlight är väl att Factory ljuden är så pass ikoniska att det har ett visst kult värde i sig.
    Att den transponerar samplingar ovanligt bra för att vara så gammal är väl unikt iofs men väljer man rätt algorithm i Kontakt 5 så blir det nog rätt bra där med om man säger så.

  48. #48
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Håller inte alls med om att Kontakt 5's algoritmer låter tillräckligt likt Fairlight IIx.

    Det är just IIx:ns unika sound som är själva lockelsen.
    III:an var alldeles för clean imho (vilket även Boris Blank tyckte, om jag inte missminner mig.).
    Vill man ha 'perfekt' sampling så fixar man det lätt idag med datorn eller en modernare sampler.
    Det är ju IIx:ns speciella grittiness som är så eftertrånansvärd.

    Faktiskt till den grad att om någon fyllde ett rum med t.ex. alla dessa och sa:
    -"Du får ta EN, vilken som helst gratis med fri service för all framtid!" så hade jag lätt valt IIx.

    Fairlight CMI IIx, Fairlight CMI III, Matrix 12, CS-80, Oasys, A6, Montage, MatrixBrute, Synclavier, PPG Wave, OB-Xa, EMS Synthi AKS, Moog-CEMS, Buchla 200e, Knifonium, DX-1, Synergy, CMS 2607, Prophet 10, ARP 2600 osv..

    (Underförstått då att man inte får välja den dyraste, sälja vidare och sen köpa den man eg vill ha)
    Senast redigerat av T11 den 2017-01-12 klockan 01:02.

  49. #49

    Veteran
    Lyssnade på Samplight på soundcloud och demon där lät som vilken sampler som helst med Fairlights samplingar.
    Men jag förstår att du gillar det grittiga soundet från transponeringen den effekten är ball, fin effektbox med andra ord.
    Jag kör med bitcrusher effekter när jag vill skapa liknande ljud. Funkar fint det också.

    Personligen väljer jag Emax framför IIx varje dag. Låter gött den också och Emaxen är mer lättjobbad.

  50. #50
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Det coolaste är ju när man pitchar ner med Emax, låter ju som extrem sample rate reduction, och slutar i extremt "krossade" ljud som inte har något gemensamt med originalet

  51. #51
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Bitcrush är en sak. Tyngd och bibehållen stadga i ljuden vid transponering är det som karaktäriserar Fairlighten. Återigen lyssna på en CMI Series III i sin fulla prakt:

    https://youtu.be/ntTNmB8XTwI

  52. #52
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bitcrush är en sak. Tyngd och bibehållen stadga i ljuden vid transponering är det som karaktäriserar Fairlighten. Återigen lyssna på en CMI Series III i sin fulla prakt:

    https://youtu.be/ntTNmB8XTwI
    Lite kul. Killen som utvecklat reaktorpluggen jag talar om som gjort detta. Med Kontakt.

  53. #53

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bitcrush är en sak. Tyngd och bibehållen stadga i ljuden vid transponering är det som karaktäriserar Fairlighten. Återigen lyssna på en CMI Series III i sin fulla prakt:

    https://youtu.be/ntTNmB8XTwI
    Tycker inte III är nåt speciellt alls i jämförelse med moderna samplers, då låter Emax och IIx bra mycket ballare.
    Men smaken är som baken.

  54. #54
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men smaken är som baken.
    Så sant

  55. #55
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Vi hade en CMI III v9.36 i flera år, och jag kan säga att den låter makalöst bra. Med bra menar jag pondus och crunch/grit när man pitchar ner, i kombination med tung tight bas med riktigt bra grepp i analogfiltret.

    Som en High end analogsynth, fast med sampling och sequencer.
    Den enda maskin som låter coolare (enligt mig) när man pitchar ned är Wavetermen. CMI:n låter tightare medan WT låter mer okontrollerat men fetare.

    Snygga rena hihats om du vill, stenhård pitchad crunch om du vill.
    IIx låter grungeigare och lite hårdare ja, men minneshanteringen gör att jag skulle välja III:an före. Grymma maskiner båda två, så man vill ha dem båda!

    Ungefär som en Emax och EIII är närbesläktade men har en tydlig egen identitet.

  56. #56
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi hade en CMI III v9.36 i flera år, och jag kan säga att den låter makalöst bra. Med bra menar jag pondus och crunch/grit när man pitchar ner, i kombination med tung tight bas med riktigt bra grepp i analogfiltret.

    Som en High end analogsynth, fast med sampling och sequencer.
    Den enda maskin som låter coolare (enligt mig) när man pitchar ned är Wavetermen. CMI:n låter tightare medan WT låter mer okontrollerat men fetare.

    Snygga rena hihats om du vill, stenhård pitchad crunch om du vill.
    IIx låter grungeigare och lite hårdare ja, men minneshanteringen gör att jag skulle välja III:an före. Grymma maskiner båda två, så man vill ha dem båda! .
    Också min bild av dem.

  57. #57
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Det verkar som om denna äntligen är på g nu!
    https://www.facebook.com/alyjamesoun...type=3&theater
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	samplight.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	31,3 KB 
Id:	81112  

  58. #58
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Yes väntat på den här

  59. #59
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Gott!

  60. #60
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Trodde den skulle gå att testa igår.

    https://m.facebook.com/story.php?sto...composer=false

Liknande ämnen

  1. Fairlight XXL refill - "Den stora bilden"
    Av PF i forum Reason Studios
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •