Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Krånglig mix!!

  1. #1
    Morglurg
    Morglurg är uppkopplad nu
    Morglurgs avatar
    Veteran

    Krånglig mix!!

    Hej 99bullen! Jag är normalt en fulmixare av rang men nu tänkte jag försöka. Det är ett sjuhelsikes rörig låt:

    Kick distad 909 som ser ut som en körv
    Baslina distad 303 brötar på
    "Pad" orgelackord som ska kännas närvarande och stark
    Låg orgeldrone
    En jäkla kör (hur mixar man kör)
    Percussion
    Distade hihats

    Alltihop ska låta fett och starkt. Vet inte vars jag ska börja!

  2. #2
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Ljudexempel?

  3. #3
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Det är lite svårt att ge några råd utan att höra hur det låter först
    Tycker itne det borde vara ett så svårt projekt att få ihop.

  4. #4

    tillfälligt låst - kontakta admin

  5. #5
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Vad jobbar du i för program?
    Ett alternativ är hit med stubbarna så kan jag göra ett försök.

  6. #6
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lordlondon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hahahaha den var ju fantastisk

    Fast den lär ju inte lösa problem med grötig mix.
    Senast redigerat av Ashaz den 2015-06-26 klockan 11:58.

  7. #7

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hahahaha den var ju fantastisk

    Fast den lär ju inte lösa problem med grötig mix.
    Nej, det är kanske sant...men det är ju en början med tanke på input i första inlägget, när vi inte vet något alls

    Mvh

  8. #8
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hahahaha den var ju fantastisk
    Jag som trodde det var sista meningen som var tipset.. "Just throw your limiter back on there and, baam!"
    Nej, seriöst så var det ett intressant tips för att ställa grundnivåer.

    Spontant utan att ha hört nåt så låter det som att du kommer behöva skära en del med eq i de olika spåren för att det inte ska gröta ihop fullständigt. Jag hade börjat med det viktigaste, kick och 303:a (eller vilket annat instrument du vill ska vara drivande), och se till att de sätter tonen och sen sett hur mycket man kan passa in de andra bitarna i hålen som blir kvar.

  9. #9
    Morglurg
    Morglurg är uppkopplad nu
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Tack för input alla ni, förstår att det är lite knappt att gå på. Ska kolla in videon och ev langa ljud. Interzone, tack jag kanske tar chansen om det inte ger sig!

    Edit

    Vilken bra video, jättesmart!! Nu vet jag var man kan börja
    Senast redigerat av Morglurg den 2015-06-27 klockan 00:01.

  10. #10
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag gör också gärna ett försök på en mix om jag får.

  11. #11
    Morglurg
    Morglurg är uppkopplad nu
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Alltså ni e för fina, tack Ashaz. Jag ska kolla om vi e redo att skicka iväg klabbet, jobbar med en kompis på det här.

  12. #12
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Finns en maxforlivedevice för ändamålet: http://www.maxforlive.com/library/de...-mix-reference

  13. #13
    otechn
    otechn är inte uppkopplad

    Senior
    keep it simple!

  14. #14
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Låter som det kan vara läge för dels att sidechaina kick och basgång gentemot drone och pad, så att drone och pad duckar och släpper igenom kick och bas.

    Annars hade jag nog EQ:at fram plats åt saker. Högpassa allt utom kick och ställ filtret olika beroende på hur basigt respektive kanal ska vara. Skär sedan bort här och var för att ge plats åt de olika ljuden. Tänk på att det är helheten som ska låta stor och fet, inte de individuella ljuden.

  15. #15
    Morglurg
    Morglurg är uppkopplad nu
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fabian Fox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som det kan vara läge för dels att sidechaina kick och basgång gentemot drone och pad, så att drone och pad duckar och släpper igenom kick och bas.

    Annars hade jag nog EQ:at fram plats åt saker. Högpassa allt utom kick och ställ filtret olika beroende på hur basigt respektive kanal ska vara. Skär sedan bort här och var för att ge plats åt de olika ljuden. Tänk på att det är helheten som ska låta stor och fet, inte de individuella ljuden.
    Bra tips, jag har gjort i lite samma banor. Låten passar faktiskt med uppenbar sidechain, så där är det fritt fram. Sen får man skopa ur en liten pöl frekvenser för varje grej att ligga i. Har jag rätt i om att man inte behöver skära lika hårt i högre frekvenser, säg 1000hz och uppåt?

  16. #16
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Enkelt tips på en bra mix: se till att det arret låter bra redan när du drar upp reglarna. Då behöver du inte syssla med att försöka rädda mixen utan kan jobba på att få den att låta bra istället.

  17. #17
    Morglurg
    Morglurg är uppkopplad nu
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av axeman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enkelt tips på en bra mix: se till att det arret låter bra redan när du drar upp reglarna. Då behöver du inte syssla med att försöka rädda mixen utan kan jobba på att få den att låta bra istället.

    Precis så vill man ju ha det, ofta så brukar jag veta ungefär var saker ligger i frekvens (väldigt avskalade låtar), men här var många ovana faktorer.

  18. #18
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Morglurg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra tips, jag har gjort i lite samma banor. Låten passar faktiskt med uppenbar sidechain, så där är det fritt fram. Sen får man skopa ur en liten pöl frekvenser för varje grej att ligga i. Har jag rätt i om att man inte behöver skära lika hårt i högre frekvenser, säg 1000hz och uppåt?
    Om man översätter ett klaviatur i frekvenser så är en oktav en dubblering i frekvens, dvs från 1 kHz och uppåt finns 1 > 2 > 4 > 8 > 16, dvs ca 4 oktaver. Så där kan säkert också behöva skäras. Men det beror ju också på hur materialet du skär i låter. Det kanske inte finns mycket där alls? Då kanske du tvärtom borde boosta så att man även i en datorhögtalare hör alla ljuden.

    Vare sig jag skär eller boostar brukar jag ha ett ganska brett Q-värde, så tycker jag det låter mer musikaliskt och enskilda toner riskerar inte att boostas eller skäras för kraftigt.

    Ljud som är konstanta (typ drone) brukar också må bra av att inte vara för basiga. De kan bli jobbiga att lyssna på i längden och tar dessutom udden av ljud med botten i som kommer i impulser (typ kick).

    Du kan också börja jobba med reverb och panorering för att ge de olika delarna rätt plats i låten. Med reverbet styr du djupet i ljudbilden. Pad/drone kanske inte behöver vara så "in your face" t ex?

  19. #19
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Morglurg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis så vill man ju ha det, ofta så brukar jag veta ungefär var saker ligger i frekvens (väldigt avskalade låtar), men här var många ovana faktorer.
    Vad är det som är ovant? Du har ett rytmpaket, ett baspaket, pad med ackord och kör. Det är väl bara att sätta ihop? Eller vad är det som gör det krångligt?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •