Resultat 1 till 60 av 60

Ämne: "The Loudness War" finns inte!

  1. #1
    Toto - Rosanna
    Toto - Rosanna är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    "The Loudness War" finns inte!

    Alla som klagar på allt är så överkomprimerat och saknar dynmik..

    Ni har fel!! Det finns inget loudnesskrig, det finns bara bra och dålig musik! Jag presenterar de senaste två årens största hit:

    https://youtu.be/0KSOMA3QBU0

    Hur många tycker den är för komprimerad eller limiterad?

    De som köper the loudness-war conspiracy tror (helt felaktigt) att hårdare limterad musik på något mystiskt sätt automatiskt upplevs som bättre -detta stämmer inte! (kolla videon ovan, skulle detta vara en ännu större hit om dom bara tryckt ihop den lite mer?..)

    Ändrad upplevd volym uppfattas som annorlunda -inte bättre! Det superkomprimerade soundet har varit ett estetiskt ideal de senaste 10 åren, detta är en trend och inget mer.

    Det paradoxala är att de flesta som gnäller över att musiken är så limiterad inte har en susning om vad kompression är eller hur det låter, men det är ju alltid en bra ursäkt för att ingen vill lyssna på ens musik.
    Senast redigerat av Toto - Rosanna den 2015-06-09 klockan 03:13.

  2. #2
    Toto - Rosanna
    Toto - Rosanna är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kan "The Loudness War" ha hittats på av ett gäng griniga gubbjävlar som märkte att deras mixar inte höll måttet?

  3. #3
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    har Gumse börjat låta sin flashback-persona posta på 99musik?!?

  4. #4

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Toto - Rosanna Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan "The Loudness War" ha hittats på av ett gäng griniga gubbjävlar som märkte att deras mixar inte höll måttet?
    Njae, problemet är att det ibland uppstår digitaldist i låtarna. Lyssna på Veronica Maggio Välkommen hem vid ca 2.40, digitalsprak deluxe, ingen skön upplevelse.
    http://open.spotify.com/track/5MEuFY2DxrozPEgGpR8Fji

    Däremot gillar jag personligen hårt komprimerad musik, det finns i alla genres från pop till indie.

  5. #5
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Det är väl som med allt annat. Gör en det bra och på rätt sätt så funkar det.. Annars inte. Det är väl när någon brassat preset nummer 5 i Ozone och maxat allt utan eftertanke det blir lite trist. Om det är loudnesswar eller inte vet jag inte.

  6. #6
    otechn
    otechn är inte uppkopplad

    Senior
    Nja, men det finns en del billiga trick en (som ljud/musik-intresserad) blir ganska trött på när de blivit någon sorts standard. Att få det att låta "högt" och kraftfullt utan att låta helt ihoptryckt är lite av en konst.

  7. #7
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Toto - Rosanna Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan "The Loudness War" ha hittats på av ett gäng griniga gubbjävlar som märkte att deras mixar inte höll måttet?
    Jag håller med fullständigt. Det är ju upp till genren om man tycker att det låter bättre/sämre med energimaxad musik. Sedan kanske man inte skall applicera sin master mega limitering på alla genrer men det är ju ett konstnärligt val man gör. Löjlig diskussion av ja , främst +70 äldre herrar som nog inte har alla frekvenser i behåll heller.

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Bara för att man har krigat på delvis falska premisser betyder inte att det INTE har varit något krig.

    Jag finner Ian Shepards tankar intressanta:


    https://youtu.be/Cbu7uwLqunU


    https://youtu.be/7MXOcquHicw


    https://youtu.be/ng_gOHRl-r0
    Senast redigerat av Steelberry den 2015-06-09 klockan 15:14.

  10. #10
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Apropå mastering så vill jag slå ett slag för Cutting Room som ju i princip håller världsstandard när det gäller mastering. Man kan beställa en mastering på låt basis för runt 600:-. Det är det värt om man har en guldklimp på gång.
    Jag har mastrat två album där , iofs ganska länge sedan men Cutting Room har den "lite lätt magiska" förmågan att få det låta starkt och bra utan att det låter total squashat komprimerat.

  11. #11
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Så det handlar om estetik, men alla som inte delar dina estetiska preferenser är griniga gubbjävlar?

    Angående det där med att högre inte låter bättre. Fundera över varför i princip alla mjukvarukompressorer lägger på en eller ett par decibel i sina presets. Kolla vad folk har föredragit i lyssningstester av pluggar där ljudfilerna inte har varit volymmatchade. Det finns gott om exempel på exempelvis Gearslutz.

  12. #12
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apropå mastering så vill jag slå ett slag för Cutting Room som ju i princip håller världsstandard när det gäller mastering. Man kan beställa en mastering på låt basis för runt 600:-. Det är det värt om man har en guldklimp på gång.
    Jag har mastrat två album där , iofs ganska länge sedan men Cutting Room har den "lite lätt magiska" förmågan att få det låta starkt och bra utan att det låter total squashat komprimerat.
    Yes. Cuttingroom är så jävla bra och Engelmann i synnerhet.

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    The war is upon us - louder hörs better! Om man sedan (inte) gillar vad "vapnen" åstadkommer på resultatet är en helt annan fråga.


  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Stålbärsarbetarens länkar är intressanta. Jag har spanat de förr. Jag är 41, har visserligen inte alla frekvenserna intakta, men kolla in U2 de senaste decennierna och säg att ni står ut. Jag gillar inte ens U2, men Joshua Tree vs. senare grejer är som natt och dag...

    Viss musik passar levererad som ett IKEA-paket. Annan musik gör det inte. Jag säger som jag brukar, jag höjer hellre och låter öronen sköta komprimeringen. Ironin i alltihop är att det var med CDn som ljudkriget kom. Man skapade ett format som var "felfritt" (tm - dra den om rödluvan också) och mördar sedan det genom att maxa allt. Jag snurrade nyss Lisa Gerrard här. Där är en som fattat poängen med digitaltekniken... att tystnad får vara tystnad.
    Senast redigerat av machinepop den 2015-06-09 klockan 17:13. Anledning: inte vara elak Machinepop...

  15. #15
    olivettis avatar
    Veteran

    https://youtu.be/3Gmex_4hreQ

    För mig handlar det om att musik komprimeras så att det inte finns någon dynamik kvar i låten!
    Och då pratar jag om musik som i tidigare utgåvor har haft dynamiken intakt!
    Men som i nyutgåvor mastras sönder för att trenden är att allt ska vara lika högt!
    Tolkar det som Toto R har missuppfattat det hela.

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ironin i alltihop är att det var med CDn som ljudkriget kom.
    ...mer troligt att det var med regeringen Persson eller andra kausala samband

  17. #17
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    har Gumse börjat låta sin flashback-persona posta på 99musik?!?

  18. #18
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Toto - Rosanna Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan "The Loudness War" ha hittats på av ett gäng griniga gubbjävlar som märkte att deras mixar inte höll måttet?
    Finns inga griniga gubbdjävlar.
    Finns bara okunniga snorungar!

  19. #19

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns inga griniga gubbdjävlar.
    Finns bara okunniga snorungar!
    haha!

    För mig startade insikten om hård kompression av musik när vi fick kommersiell radio i Sverige, då snackar vi hårt ställda Orban kompressorer som helt ändrade karaktären på musiken. Ruskigt och hemskt... ur det perspektivet så vill man själv styra över processen och inte låta klåpare på en radiostation helt fxxxxx upp mixen.

  20. #20
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Toto - Rosanna Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De som köper the loudness-war conspiracy tror (helt felaktigt) att hårdare limterad musik på något mystiskt sätt automatiskt upplevs som bättre -detta stämmer inte! (kolla videon ovan, skulle detta vara en ännu större hit om dom bara tryckt ihop den lite mer?..)

    Ändrad upplevd volym uppfattas som annorlunda -inte bättre! Det superkomprimerade soundet har varit ett estetiskt ideal de senaste 10 åren, detta är en trend och inget mer.
    Jag tror att det är fel att ändrad volym bara upplevs som annorlunda. Tvärtom är det vad jag förstår så att aningen högre volym upplevs inte som högre, men väl 'bättre'.

    Kompressionen är bara ett sätt att få det att låta högra vid samma volyminställning. Så det är inte kompressionen som är idealet i sig, utan det faktum att det låter högre.
    Det paradoxala är att de flesta som gnäller över att musiken är så limiterad inte har en susning om vad kompression är eller hur det låter, men det är ju alltid en bra ursäkt för att ingen vill lyssna på ens musik.
    Men är det verkligen artisterna i första hand som gnäller på att musiken är komprimerad? Jag trodde det kom mer från lyssnarhållet. Hela 'give peaks a chance'-initiativet kommer ju i första hand inte från musikerhåll, utan från folk som är mer inriktade på distribution och produktion, med t ex Bob Ludwig och diverse personer från t ex EBU, samt Thomas Lund från TC Electronic, som naturligtvis vädrar morgonluft med försäljning av apparater och mjukvara för att upprätthålla en konsistent upplevd ljudvolym, men som har sina rötter i det som satt grunden för hans yrke - en passion för ljud och musik.

    Sen finns det ju musikgenrer där kompression är en väsentlig del av soundet, men det är inte det som Loudness Wars handlar om. Kompression som kreativ effekt är det ingen som rackar ner på, utan när kompression används enbart i syfte att få 'everyone louder than everyone else'.

  21. #21
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig startade insikten om hård kompression av musik när vi fick kommersiell radio i Sverige, då snackar vi hårt ställda Orban kompressorer som helt ändrade karaktären på musiken. Ruskigt och hemskt... ur det perspektivet så vill man själv styra över processen och inte låta klåpare på en radiostation helt fxxxxx upp mixen.
    Numera finns det utrustning just för radiostationer som är avsedda att motverka hyperkompressionen som finns på moderna inspelningar:

    http://blogs.telosalliance.com/under...-loudness-wars

    Den omedelbara reaktionen jag hade när jag hörde en 'undo'-processad inspelning var att instrumentbalansen förändrades: framförallt trummornas balans gentemot resten förändrades, vilket gör att man inte får samma instrumentbalans som man upplever ursprungsversionen. Det låter mer dynamiskt, ja, men inte helt rätt heller.

  22. #22

    Veteran
    Fast det är skillnad att jag som producent och artist väljer att det skall låta på ett visst sätt till att någon annan påverkar soundet åt ett eller annat håll, det är inte ok enligt mig (Pratar broadcast och inte när folk ställer upp bas och diskant hemma).

  23. #23
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran

    https://youtu.be/QPu0DKyGgZI

    Jag vilar min väska, som dom säger.

  24. #24
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

  25. #25
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    rolig invändning på frågan. Jag bryr mig ki om hur folk vill göra sin musik och komprimerar gärna skiten ur mina krejjer. Vettefan om det blir bättre, men jag gillar det så. Att det skulle vara ett argument för frustrerade surgubbar spelar ingen roll för mig; surgubbars gotta surgubb, it their nature. Men det händer ibland att jag hör en låt som bara är jobbig att lyssna på för att allt är som en vägg. Att däremot utgå från min personliga upplevda känsla till en generalisering? Nej fan, jag är talefjant, inget ärkestroll

    Sen tycker min smak att Katten Peril, suger popsvamp. Har inget mer med volym att göra än att jag personligen hellst lyssnar på henne med volymen ratten på -∞
    Senast redigerat av reSet den 2015-09-03 klockan 14:08.

  26. #26
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag tycker det är synd när det blir digitaldist som inte känns som att den ska vara där. RHCP har ett gäng plattor som jag älskar men som tyvärr är praktexempel på det. Funkar fint i skräniga ljudsystem eller t ex Koss Porta Pro men de gånger jag har satt på plattorna och lyssnat med monitorer eller ATH-M50 så stänger jag tyvärr snabbt av/byter ljud...

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...fick för mig presenterat (runt år 2000) ett förslag till ny "ljudstandard" för HiFi "på riktigt".

    Referensen är SPL och dynamiken baseras på 24-bitars upplösning, där 0 dB är en definierad SPL (faktiskt ljudtryck) vid lyssningsavstånd (typ 3 meter från ljudkällan), t ex 120 dB SPL (nära smärtgränsen). Det spännande är att systemet ska återge ljuden med "verklig" volym. En ensam akustiskt gitarr, en symfoniorkester, ett trumset... Exempel - starkaste ljud från gitarren spelas då in med max-nivå -50 dB.

    Tanken är alltså att, förutom övriga traditionella HiFi-egenskaper, även absolut ljudstyrka räknas in. Volymkontrollen ska (helst) inte finnas...

    Med 24 bitars upplösning är den teoretiska dynamiken 144dB vilket ger 24dB marginal till teoretiskt helt tyst och minst 40 dB i praktiken. T.o.m. 16 bitar kan räcka, med rätt dither.



    Givetvis starkt nischat - hur ska man bedöma "sann" SPL- för elektroniska instrument? Dessutom är i stort sett varenda (utgiven) inspelning manipulerad dynamiskt för att låta så "bra" som möjligt genom en mängd olika ljudvägar, till den grad man upplever kompromisserna som "bättre" än verkligheten... Sen har vi ju grannarna

  28. #28
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det där med sann SPL kan vara något för forskare och akustiker. Inte för oss som har grannar.
    En fördel med inspelningar är att jag kan skruva ner volymen till det uthärdliga (hyperkänsliga öron).

  29. #29
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Überlimitering är som glutamat eller glukossirap i maten - alla använder det, de flesta gillar det - men det är fusk som gör nått medelmåttigt att verka bättre än det är. Visst kan det användas som ett konstnärligt uttryck men glutamat i billiga hamburgare och pizzor är inte ett sätt att göra dem till gourmet-mat. Inget fel på billiga hamburgare men man får ta det för vad det är. Inte sminka upp dem till oxfilé. Har ni någonsin undrat vad som finns i det där röda pulvret som dom häller på i korvmojen - kallad grillkrydda? Och varför man blir så förbaskat törstig efteråt. Det är inte bara saltet. Det är fusk!

    Man behöver troligen vara surgubbe för att veta att uppskatta kvalitet dock.... men miljontals flugor kan inte ha fel - bajs är gott!

    (Duckar bakom rullatorn)

  30. #30
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Vad är det för fel på haloumiburgare?!

    *kastar rullskridskor*


  31. #31
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag förstår inte riktigt det här med att dynamik alltid är bra. Det beror väl på musikstilen? Sen visst, digitaldist är inte kul. För hård komprimering låter dåligt. Men jag ser inte problemet med att försöka använda det digitala formatet maximalt. Görs det smakfullt är det helt klart något som hjälper, särskilt på ljudanläggingar av sämre kvalitet.

    Men jag skulle aldrig använda en limiter på klassisk musik.

  32. #32
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där med sann SPL kan vara något för forskare och akustiker. Inte för oss som har grannar.
    En fördel med inspelningar är att jag kan skruva ner volymen till det uthärdliga (hyperkänsliga öron).
    Nja, större målgrupp finns nog, bland de audiofiler som anammar principen till sitt (ändå) specialbyggda lyssningsrum Utan volymkontroll är annars en extrem variant, men det skulle åtminstone finnas ett referensläge.

    Det har ju anknytning till Loudness Wars-frågan - mycket av "det outhärdliga" med att lyssna högt beror på allt tweakande för att få det att låta bra vid lägre volymer och inte minst den distorsion som tillförs och inte stör (snarare tvärtom) vid lägre SPL.

  33. #33
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte riktigt det här med att dynamik alltid är bra. Det beror väl på musikstilen? Sen visst, digitaldist är inte kul. För hård komprimering låter dåligt. Men jag ser inte problemet med att försöka använda det digitala formatet maximalt. Görs det smakfullt är det helt klart något som hjälper, särskilt på ljudanläggingar av sämre kvalitet.
    Det är en upplevelse/erfarenhetsfråga. All musik som bygger på transienter vinner IMHO på stark dynamik. Om de fetaste kaggarna, virveltrummorna och syntbasarna bara peakar några få dB över medelnivån kapar man ju en del av upplevelsen (lyssnades på hyfsat bra anläggning givetvis) - peakarna blir för matta eller medelnivån skadligt hög.

    Sedan tycker jag vi är på väg lite snett i debatten... Loudness Wars går ut på att få ett musikstycke att upplevas starkare än andra stycken - jämför med radioreklam etc och inte för att komprimeringseffekter kan vara... konstnärliga verktyg! Lite högre medelnivå upplevs som lite bättre vid A/B-tester av två i övrigt identiska ljudsignaler, men för t ex en DJ är det inte så kul... För musik med större dynamik = lägre medelnivå så behöver man "skruva upp volymen" för att få upp medelnivån. Klarar anläggningen att återge transienterna så uppleves det givetvis bättre än vid samma medelnivå på "pressat" material.

    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag skulle aldrig använda en limiter på klassisk musik.
    ...då är du hänvisad att lyssna live Även P2 t ex komprimerar och limiterar av helsike för att få plats med dynamiken ibland 70+ äkta dB att få plats i radions (optimistiskt gissat) 40-50 dB dynamik. Deutsche Grammofon var ökända för att jobba hårt med komprimering och regelåkningar. Annars fick inte dynamiken plats på vinyl och inte minst för att de flesta inte kan lyssna i speciellt tysta rum. Det är väldigt få miljöer som klarar en dynamik på 70+ dB i praktiken.

  34. #34
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    "dont mention the war" (falty towers anyone? )

  35. #35
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Året citat!

    "surgubbars gotta surgubb"

  36. #36
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    P2 om loudness war och snålkodning. Gillar att båda programmen har en lite dryg och självgod men samtidigt underhållande prägel

    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=4112

    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=4112

    PS: Dessa länkar har kanske figurerat tidigare....

  37. #37
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av COSMIC60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    P2 om loudness war och snålkodning. Gillar att båda programmen har en lite dryg och självgod men samtidigt underhållande prägel

    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=4112

    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=4112

    PS: Dessa länkar har kanske figurerat tidigare....
    Lyssnade på de där nu - najz exempel.

    Och som svar på förstaposten. Det där låter ju apa. Inte bara för att det är via nätets kompression utan lyssna på kate i tystare passager. T o m viskningarna mosas ju ut.

    Så... gubbjäveln ska vara tyst nu!

  38. #38
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...why not beat a dead horse?


    https://youtu.be/u9Fb3rWNWDA

  39. #39

    tillfälligt låst - kontakta admin
    och här kan man också läsa och "välja"
    http://dynamicrangeday.co.uk/about/

    Mvh

  40. #40
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...why not beat a dead horse?


    https://youtu.be/u9Fb3rWNWDA
    Det var bättre förr, ju förr dess bättre!

    Lyssning i stökiga miljöer som buss och bil är här för att stanna så hög genomsnittsnivå är fortsatt viktigt. Men de extrema avarterna av distorsion kanske kan undvikas med loudness normalization i mediaspelarna.

  41. #41
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssning i stökiga miljöer som buss och bil är här för att stanna så hög genomsnittsnivå är fortsatt viktigt. Men de extrema avarterna av distorsion kanske kan undvikas med loudness normalization i mediaspelarna.
    Jag tycker definitivt det borde finnas funktioner i mediaspelarna för att komprimera när det behövs, så inte alla behöver drabbas hela tiden. Jag tror det är dit vi är på väg också.

  42. #42
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Precis - "lokaltrafikläge" och "skogsgubbeläge" vore rimligt. Man får dra på när man passerar vägarbeten och annat i morgontrafiken.

  43. #43
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker definitivt det borde finnas funktioner i mediaspelarna för att komprimera när det behövs, så inte alla behöver drabbas hela tiden. Jag tror det är dit vi är på väg också.
    Men om det ska vara komprimerat så bör det ju då vara komprimerat med en/två jävligt bra kompressorer och med bra inställningar.
    Kanske börja ha två versioner av alla låtar/album?

  44. #44
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    *volantiz ser genast en ny marknad*

  45. #45
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om det ska vara komprimerat så bör det ju då vara komprimerat med en/två jävligt bra kompressorer och med bra inställningar.
    Kanske börja ha två versioner av alla låtar/album?
    Jag tror faktiskt inte det behöver vara världsklass på de kompressorerna efter som de bara kommer användas i situationer där ljudmiljön ändå är kass.

  46. #46
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Monolakes nya skiva behöver trafikmastras. I bullriga miljöer blir herr Henkes föredömligt mastrade skiva (inga kompressorer!) enbart sylvassa tunna virveltrummor och lite metalliskt FM-skrammel, alla snygga texturer, stämningar och annat drunknar...

  47. #47
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Bullriga miljöer kräver bra in-ear eller slutna lurar. Jag har insett att överrösta bullret är en dålig kompromiss. Jag använder AKG 271 på bussen ibland... eller så avstår jag att lyssna på musik.

  48. #48
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Sen har ju active noise cancelling blivit rätt fint nu också, hellre det än en billig limiter i lurarna om kotten själv får välja.

  49. #49
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen har ju active noise cancelling blivit rätt fint nu också, hellre det än en billig limiter i lurarna om kotten själv får välja.
    +1

  50. #50
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    *volantiz ser genast en ny marknad*
    Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

  51. #51
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen har ju active noise cancelling blivit rätt fint nu också, hellre det än en billig limiter i lurarna om kotten själv får välja.
    Jag uppfattar inte loudness normalzation som en kompressor i lurarna utan att spelaren sänker volymen baserat på genomsnittlig upplevd ljudstyrka så att alla låtar hörs bra på samma volym, så man slipper skruva upp och ner.

  52. #52
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag ska gräva fram min gamla DAT och testa lite.. har för mig att det blev bra volym när man laddade på högt i den jäveln.

  53. #53
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror faktiskt inte det behöver vara världsklass på de kompressorerna efter som de bara kommer användas i situationer där ljudmiljön ändå är kass.
    Det låter då som att det skulle behövas en kompressor som lyssnar på hur mycket oljud som läcker in så att den inte jobbar för hårt i onödan eftersom skräpet efter denna "multimediakompressor" troligtvis skulle bli för tydligt. Dessutom så ska den ju gärna ställas in rätt och inte låta piss. Det kan bli milt sagt lite knöligt.

  54. #54
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen har ju active noise cancelling blivit rätt fint nu också, hellre det än en billig limiter i lurarna om kotten själv får välja.
    Men finns det några lurar med bra ljud som har rimligt bra aktiv noise cancelling? Jag har Bosses senaste in-ear (QuietComfort 20 tror jag de heter?) och de låter ju som billigt smäck, men dämpar omvärlden fint. Mina JH Audio-lurar som INTE har någon noise cancelling är då betydligt roligare att lyssna med. De dämpar massvis och låter fantastiskt fint, men då hörs ju direkt problemen med dålig kompression så fort det inte är så värst bullrigt runt omkring..

  55. #55
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter då som att det skulle behövas en kompressor som lyssnar på hur mycket oljud som läcker in så att den inte jobbar för hårt i onödan eftersom skräpet efter denna "multimediakompressor" troligtvis skulle bli för tydligt. Dessutom så ska den ju gärna ställas in rätt och inte låta piss. Det kan bli milt sagt lite knöligt.
    Jag hoppas de/jag/du löser det problemet så snart som möjligt. :-P

  56. #56
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Skulle det inte vara effektivt med nån mackapär som känner av bakgrundsljudet och anpassar volymen efter det?

  57. #57
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle det inte vara effektivt med nån mackapär som känner av bakgrundsljudet och anpassar volymen efter det?
    Möjligen anpassar komprimeringen, med tanke på hörseln...

    Av de aktivt dämpande jag använt harSony in-ear låtit absolut bäst. OK lurar och ingen märkbar skillnad i ljudkvalitet eller nivå mellan aktivt/passivt läge.

  58. #58
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Det som händer nu inom dataspel är att spelen ska hålla sig inom samma LUFS, vilket är samma som tv, detta för att konsolerna ska kunna hoppa mellan tv-streams och spelet utan att konsumenten ska i panik sträcka sig efter fjärrkontrollen för att sänka volymen efter tv-tittande. Kuriosa är att det nu finns spel som ofta har en lägre volym generellt sätt bara för att kunna kräma på med explosionerna när de väl händer. GTA5 är ett sådant exempel.

    Som jag förstått det så har streamingtjänster (spotify/itunes m.m.) börjat normalisera spår efter LKFS 1770/3. Detta för att få dem i samma upplevda volym som alla andra spår. Detta innebär att volymen sänks och att det därmed finns en massa oanvänt headroom och en massa klippta transienter med distortion i sig istället. Eftersom true peak är på -1 db så är det onödigt att klippa transienterna, eller för den delen mosa sönder sinuskurvor så att de ser ut som pulsvågor istället, utan de kan istället få vara ifred. Spotify och iTunes m. fl. sägs köra med en LUFS på -16 vilket ger gott om headroom för transienter så själva distortionen som är grundproblemet ska kunna undvikas väldigt lätt. Youtube sägs köra på -11 LUFS vilket är ganska hårt komprimerat, men också en kompression som fungerar bättre i bilen eller i hörlurar. Där verkar de köra på någon form av limiter, medan spotify inte verkar ge någon form av boost på signalen utan bara sänker. Väldigt skönt när jag lyssnar på klassisk musik att slippa att allting låter Hans Zimmer måste jag säga. Soundcloud har ingen lösning vad jag känner till och där verkar fortfarande kriget råda.

    Personligen brukar jag annars föredra runt -14 för att jag tycker det känns lite fetare då, även om spåret spelas i lägre volym, så till viss del är väl jag lite skadad av loudness kriget också då jag tycker det känns mer "rätt".

    Lösningen på problemen kring loudness war tycker jag är att investera i en loudnessmätare och hålla lite koll på den under mixningen. Vissa spår behöver inte nämnvärd kompression i själva mastringen kommen ni upptäcka då, samt man vet som ljudtekniker garanterat att musiken kommer vara i rätt nivå i slutändan. Själv kör jag standard projektet med reglarna nere på -12 db från början för att behålla transienter osv.

    Toneboosters har en billig, och som fungerar i demoläge om ni nu vill pröva själva: http://www.toneboosters.com/tb-ebuloudness/ Det första ni kommer tänka när ni använder den är "ska det vara såhär lågt?".

    Jag glömmer förresten aldrig när jag var ute och dansade en gång på klubb och vinylspelaren gick sönder och dj'n fick köra på cd istället. Det lät så platt allting...

    Mina 5 ören i diskussionen.

  59. #59
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    På temat lurar och trafik så lyssnar jag väldigt olika. Normalt kör jag bil till jobbet och kan kräma på bäst jag vill i sunkvolvon och billighetsstereon där. Noise cancelling sker medelst mer volym och mental ignorans av omvärlden.

    När jag långdistanspendlar åker laptop och iPod fram. Då är mina Jays kanon. Dels låter de bra för det de ska återge och dels får man med utbytbara silikonproppar så man kan peta in dem i skallen och glömma allt annat. Även utan musik dämpar de omvärlden bra.

    I laptopen på tåget kör jag mest Spotify och eftersom jag har gratisabonnemang får jag stå ut med reklam ibland (men ganska sällan tycker jag, vet någon om det är mer och tätare i "listmusik" och mindre och glesare i "smal musik"?) och j-lar i h-vete vad de manglar på med kompression då. Man har inte en chans att värja sig. I ärlighetens namn tror jag det motverkar syftet, jag hör inte reklamen bättre, jag tar ut lurarna en minut istället...

  60. #60
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men finns det några lurar med bra ljud som har rimligt bra aktiv noise cancelling? Jag har Bosses senaste in-ear (QuietComfort 20 tror jag de heter?) och de låter ju som billigt smäck, men dämpar omvärlden fint. Mina JH Audio-lurar som INTE har någon noise cancelling är då betydligt roligare att lyssna med. De dämpar massvis och låter fantastiskt fint, men då hörs ju direkt problemen med dålig kompression så fort det inte är så värst bullrigt runt omkring..
    Jag har aldrig testat NC förut men tror det var ett par Bose jag hörde, blev förvnad hur effektivt det var men nä ljudet i dom var ju sådär. Sennheisers nya trådlösa Momentum har, får se om jag får tillgång till ett par att provlyssna. Väldigt glad i mina gamla ON Ear för musik ute osv så tänker mig att jag skulle gilla dom. Redigt dyra dock.
    http://sv-se.sennheiser.com/momentum-wireless

Liknande ämnen

  1. Youtube tar sida i "the loudness war"?
    Av false messiah i forum Utgivning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2015-03-18, 22:40
  2. Bra artikel om "loudness wars"
    Av false messiah i forum Mixning & mastring
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 16:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •