Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Det där feta soundet?

  1. #1
    Toto - Rosanna
    Toto - Rosanna är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Det där feta soundet?

    Hur gör ni för att få det så där tjockt och djupt i botten utan att bli basigt? Boosta sub? kompressor? Nån hemlig plug-in?


    https://youtu.be/dPKG1-3LXBs

  2. #2

    Veteran
    Ofta bumlar det runt 100-120 så där kan skära. Sedan gasar på långt ned i botten, prova runt 40-50 hz.

  3. #3
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Hellre skära och höj volym än boosta med EQ - men det finns alltid undantag... kompressor är viktigt.

  4. #4
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Använd högpassfilter på allt så att man rensar upp i botten och ger plats åt det som ska låta bas.

    T ex, på klassisk rocksättning:
    Bastrumma, mest sub: högpass vid 30 hz
    Bas, näst mest sub: högpass vid 70-90 hz
    Övriga trummor, högpass vid 100 hz
    Elgitarrer, högpass vid 150 hz

    Testa dig fram, men att ge utrymme för basfrekvenser att låta utan att bråka med andra instrument tycker jag ger mest (och rätt) tryck i basen.

  5. #5

    Veteran
    En liten tanke, skära bas vid 70-80 hz känns lite väl högt, lägsta tonen på en fyrsträngad normalstämd elbas är 41 Hz. Lite taskigt att skära bort toner.
    Samma sak med elgura, skär man vi 150 hz så har man skurit i de två lägst stämda strängarna på gitarren.

    Jag brukar tänka på vad jag spelar innan jag skär, visst ibland gör det inget om man skär i grundtonerna för övertonerna finns där och ger en hint om vad som spelas.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Fabian Fox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bastrumma, mest sub: högpass vid 30 hz
    Bas, näst mest sub: högpass vid 70-90 hz
    Övriga trummor, högpass vid 100 hz
    Elgitarrer, högpass vid 150 hz
    ...ganska rakt av "receptet" på LP-mastring för 20+ minuter per sida från the Bad Old Days, förutom bastrumman skars som strax under hundra...

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En liten tanke, skära bas vid 70-80 hz känns lite väl högt, lägsta tonen på en fyrsträngad normalstämd elbas är 41 Hz. Lite taskigt att skära bort toner.
    Samma sak med elgura, skär man vi 150 hz så har man skurit i de två lägst stämda strängarna på gitarren.

    Jag brukar tänka på vad jag spelar innan jag skär, visst ibland gör det inget om man skär i grundtonerna för övertonerna finns där och ger en hint om vad som spelas.
    ...brukar sällan göra så mycket att skära bort (fel uttryck egentligen - dämpa ska det vara) grundfrekvenserna eftersom det är nästan bara övertonerna som är intressanta. Annars brukar en generisk gitarrförstärkar ha gjort "jobbet" åt en, men tanke på hur deras frekvenskurva ser ut

  8. #8

    Veteran
    På gitarr kan jag hålla med om det. På bas blir det beroende på filtrets branthet tex 24db per oktav inte så mycket tryck kvar på lägsta strängen om man skär vid 80hz.
    Kör man en synt med en sinuston gör det rätt mycket om man skär över där man spelar...


    ...ganska rakt av "receptet" på LP-mastring för 20+ minuter per sida från the Bad Old Days, förutom bastrumman skars som strax under hundra...
    Japp, kändes som råden man fick från gubbar som mastrade för vinyl, plus tipset att inte ha för mycket stereobredd.


    Lyssna när man skär är väl egentligen bästa tricket.
    Senast redigerat av drloop den 2015-06-07 klockan 10:44.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På gitarr kan jag hålla med om det. På bas blir det beroende på filtrets branthet 12db skillnad vilket gör att det inte blir bastryck.
    Kör man en synt med en sinuston gör det rätt mycket om man skär över där man spelar...
    ...gör man verkligen så?? Men där har man ju nyttan av "fina EQ" och annat som subtilt adderar ett par harmoniska övertoner så att "basupplevelsen" behålls!

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, kändes som råden man fick från gubbar som mastrade för vinyl, plus tipset att inte ha för mycket stereobredd.
    Ja idén med att köra faskontroll med lissajouskurva på oscilloskop kommer ju av stereobreddsnojan vid vinylmastring (och broadcast). Nu är dess viktigaste funktion att höja analogfaktorn i studion

  10. #10
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ett högpass skär inte rakt utan snett (särskilt om man ställer in det att inte vara för brant, t ex 6 dB slope), så det är inte så att allt försvinner. Sedan glömmer man ofta när man mixar vad man mixar för. I de flesta fall en hemmastereo som inte fixar att spela 41 hz. Då är övertonerna desto viktigare, en bra mixad bas hörs även i en datorhögtalare som inte har bas över huvud taget, tycker jag (oftast iaf, finns alltid undantag).

  11. #11
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Sen finns det naturligtvis inga tydliga regler vid mixning. Det finns alltid undantag till allt eller ett "fel" sätt att jobba, men som ändå låter bra. Det som låter bra, låter bra.

    Med det sagt, så har jag märkt att många gärna adderar i EQ för att det ska låta fetare, medan jag tycker att ta bort ofta har större effekt. Jag kommer ihåg en mix jag gjorde där de hade spelat in en svinfet pad som spände över hela registret och lät asfet solo, men i mix fick jag högpassa vid typ 800 hz och högpassa vid 2,5 khz för att de andra instrumenten skulle höras bra. Vad som smälter in i mixen är inte nödvändigtvis det som låter fetast solo...

  12. #12
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Ja.. det där med att man ville hålla tillbaka stereobreddningen och att man skar rejält i bassen är oerhört intressant.

    Ändå lyckades sådana som Bruce swedien, eller varför inte Glenmark Skapa otroligt DJUP!!

    Det är detta som inte går ihop för amatören
    Senast redigerat av Jeppe K den 2015-06-07 klockan 11:15.

  13. #13
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Djup tycker jag man framförallt skapar med mickning, panorering och reverb.

  14. #14

    Veteran
    Intressant nog så skär man också i botten för att kunna trycka upp RMS vilket jag tycker är synd, Om jag vill ha riktigt fett i botten kommer RMS att sjunka vilket gör att man förlorar i RMS kriget. Men det verkar som det eventuellt lättar upp nu med nya riktlinjer på mastring. Ibland är det inte så dumt med Apple iTunes och Spotify som skapar nya förutsättningar bara så där...

  15. #15
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fabian Fox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Djup tycker jag man framförallt skapar med mickning, panorering och reverb.
    För syntharen har detta alltid varit en paradox. Fick mig att tänka på att det tog mig ganska lång tid att förstå att klassiska produktioner med Kraftwerk och "torra" produktioner med tex Jarre troligtvis har material som är upp-mickade i högre grad än vad man kanske kan tro.

    hur var det med detta egentligen. Någon som vet... ?

  16. #16

    Veteran
    Det normala var att man alltid hade ont om kanaler så stereoinspelade syntar var en lyx få förunnade. Det var först efter att MIDI kommit som man kunde mixa med syntarna i synk med tapen. Och oftast så tapade man syntar och instrument dels för att det krånglade ofta med synken i början samt att man annars inte kunde mixa om man inte hade tillgång till samma syntar och patchar.
    Alla trick i boken är tillåtna när man spelar in, varför skulle man inte vilja ha rumsljud från syntar när man spelar in rummet för trummorna? Dock mer som en effekt än hela tiden, återigen 24 kanaler räcker inte till mycket om allt skall vara i stereo.

Liknande ämnen

  1. Cortini-soundet
    Av robboten i forum Modularer & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2021-06-08, 14:15
  2. Suicide-soundet
    Av Mullvaden i forum Allmänt om musik
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 22:18
  3. Feta cymbaler - vst
    Av compute i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 08:48
  4. Feta trummor?
    Av uc.t i forum Effekter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 22:29
  5. Feta trummor
    Av Rizzo i forum Inspelning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-05-25, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •