Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 222

Ämne: Någon här som kör 3d skrivare?

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    Någon här som kör 3d skrivare?

    Vad använder ni för något? Vad rekommenderas i hyfsat "billig" prisklass (ja, relativt sett förstås)? Finns det någon "tjänst" man kan köpa för att printa ut mindre föremål via nätet, etc?

  2. #2
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Wiktorion skaffade väl en?

  3. #3
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Han sålde den nog lika snabbt.

  4. #4
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Min gamla bandpolare har blivit 3D-nörd & senast jag var hemma hos honom hade han 5 olika 3D-skrivare, den ena stor som en telefonkiosk.
    Jag tror dock att han bygger dom själv, från diverse delar han köper på nätet. Det hela är lite dimmigt, för när vi väl satt igång utprintningen av de pixelerade Kraftwerkgubbarna som kylskåpsmagneter så gjorde vi vad man tydligen gör under den ganska långa tid det tar att printa. Vi tittade på & drack Whisky.

    Men jag skall fråga om han har någon instegsmodell att rekommendera.

  5. #5
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag vill ha en

  6. #6
    tut
    tut är uppkopplad nu
    tuts avatar
    Senior
    Jag kör en "Ultimaker 2" på jobbet. Det är väl den och "Maker bot" som är de mest mogna på marknaden i konsumentklassen. Är ingen expert på området. Har än så länget bara använt den i ett riktigt jobb och annars bara skrivit ut små latjolajbangrejer.

    Det är ett litet hantverk att använda en 3d-skrivare. Vilka former funkar? Hur ska jag vrida stycket vid utskrift? Hur kan jag dela upp modellen? Skillnader mellan plasttyper/tillverkare?

    Nu var det ett tag sen, men har sett väldigt bra resultat komma från shapeways.com. Har ingen stenkoll på frakt osv, men prisnivån för modellen är väl rätt ok. Finns även möjliget att skriva ut i metall hos Shapeway.

  7. #7
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Polaren svarar så här:
    ------------------------------------

    Jadu, skall han bygga den eller köpa en färdig?

    Min första skrivare köpte jag från reprappro och vill man vara hard core så kan man ju våga sig på deras nya delta...
    https://reprappro.com/shop/reprap-ki...full-kit-beta/

    Annars, som första byggsats, kan man ju välja en från kjell som faktiskt verkarÅ. sjysst
    http://www.kjell.com/sortiment/el/el...yggsats-p87450

    Eller så kan man ju köpa en färdig i Tysk kvalitet från...
    http://www.spiderbot.eu/en/

    Övrigt, finns det ju en uppsjö att välja mellan, men Makerbot är ju ett stort namn på halvproffsiga skrivare.
    http://www.creativetools.se/makerbot...eplicator-2-se

    Creative Tools i Sverige har en hel del annat att välja på också.

  8. #8
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Min första skrivare köpte jag från reprappro och vill man vara hard core så kan man ju våga sig på deras nya delta...
    https://reprappro.com/shop/reprap-ki...full-kit-beta/
    Den är ju verkligen billig 3300 med frakt.

    Försöker se vilka filer den kan skriva ut: Ok man använder http://slic3r.org/ jag vill använda Rhinoceros... Man man kan skicka in sådan filer i Slic3r så fungerar det väl?

  9. #9
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Knappt 3600:- får jag det till men du kanske drar av momsen?

    Jag har ju ett par projekt på gång som tex minneskort för gamla Rolandsynthar. Att köpa färdiga lådor och sen borra/fräsa dem för hand tar evigheter men de flesta vill inte köpa nakna kretskort så många av mina projekt ligger i träda av den anledningen.

    Att lägga ut lådor på tillverkning kostar också mer än jag först trott (till skillnad från kretskort).
    Återstår 3D skrivare för hemma bruk men tar inte det en evighet och vad blir kostnaden för varje enhet?
    Blir resultatet proffsigt jämfört med gjutna plastdetaljer eller syns "valkar" på raka ytor?
    Hållbart?
    Känns lite osäkert allt det där och även lite av en fluga.

  10. #10
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Dom grejor jag har fått, blir ju lite "randiga" på "uppsidan", men undersidan blir blank & fin.

  11. #11
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag har haft min i lite över ett år, jag byggde min själv, en Velleman K8200. En RepRap Marlin i grund och botten. Good stuff! Och kul var den att bygga också, om man gillar sånt.

  12. #12
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Wow, visste inte att det fanns så många "ärrade" 3d-skrivarentusiaster här på forumet - härligt

    Att bygga ihop en reprap, är det extremt komplext? Hur ihopsatt är den ifrån början sas? De andra modellerna ni tipsade om ser grymt potenta ut men det gör dessvärre också priset ().

    Hur är det med att kunna skicka upp en modell och beställa utskrift av denna via nätet - finns det sådana tjänster (för konsumenter) eller är det för tidigt än för sådant?

  13. #13
    sallad
    sallad är inte uppkopplad
    sallads avatar
    Senior
    beroende på vad man vill printa så kanske lost foam kan vara ett alternativ. Du bygger din pryl i frigolit, limmar i hop tunnare skivor, skär och putsar osv. Lägger den i fin sand. Häller på smält aluminium och vips så fyller smältan ut frigolitens alla former. Resultatet en dito i solid aluminium. Googla på lost foam för detaljer.

  14. #14
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Oftast är kitten helt unassembled och det är till att bygga den helt från scratch. Det är inte extremt komplext men det är inget för nybörjare skulle jag säga.

    Det finns print-ops där du kan skicka och få utskrivet. Dessutom så är de flesta som har skrivare sugna att skriva ut mot lite ersättning - om jag inte just plockat isär min maskin så är det inga problem att skriva ut nästan vad som helst för materialkompensation och porto.

    När det gäller skrivare beror det lite på hur involverad i själva hantverket du vill vara. En kitskrivare kräver att du kalibrerar väldigt ingående, något som kan ta månader att få till. Det finns inget recept för att få en perfekt utskrift på just din skrivare - alla är lite olika. Dessutom varierar filament från rulle till rulle så inte sällan är det på sin plats att kalibrera om feedrate för en ny rulle osv.

    Om jag skulle köpa en ny skrivare idag på en budget skulle jag själv välja en kitskrivare - antingen bygga en egen RepRap eller en Printrbot Simple Metal. Jag gillar inte att skriva i ABS så PLA räcker bra för mig.

    Mycket kommer ner till byggyta. Jag ska lägga 3D-skrivare på is ett tag tills att jag kan skriva ut i större format - min önskan är att skriva ut Eurorack-case i ett stycke. Det finns vissa storformat-skrivare men de är ännu dyra och odokumenterade. Med tanke på hur fort denna teknik rör sig framåt tänker jag vänta lite innan jag tar nästa steg För små objekt och nyttosaker räcker 20x20x20 alldeles utmärkt.

  15. #15
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag var helt såld på idén och började göra research för att skaffa en 3d-skrivare till jul. Efter åtskilliga timmar (läs kvällar/nätter) av research kom jag fram till att tekniken helt enkelt inte är mogen nog, och vid det laget var jag helt avtänd på hela idén.

    Jag kan leta fram några artiklar om du vill, men det verkar vara helt otroligt mycket jobb för ett opålitligt resultat. Jag tror att detta verkligen kommer att vara en revolution för tillverkningsindustrin. Men inte än.

  16. #16
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Tillbaka i träsket igen

    sjukt vad mycket som hänt sedan jag skaffade min förra. Fick aldrig till min gamla skrivare för det var en rätt dålig hot-end och den körde 3mm-filament vilket i kombination med att jag aldrig fick till slicer-inställningarna alltid ledde till stringing och skräp-kvalitet på prints.

    köpte en tronxy x1 mest för att jag var sugen att komma igång igen och jävlar vad bra det går. inställningarna är bang-on.

    liten byggyta på 15 cm3 men det är en cantileverskrivare som har potentiellt massiv byggyta om man modifierar den så vi får se hur det blir. Kul!

  17. #17
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    15 cm3 låter ruskigt litet.

  18. #18
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    15 cm3 låter ruskigt litet.
    haha! jag menar 15x15x15 cm - vad blir det? nåväl

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haha! jag menar 15x15x15 cm - vad blir det? nåväl
    3,4 liter

  20. #20
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Kul att det finns några här med som fastnat för 3D-printing. Jag byggde min första för fem år sen, eller nåt sånt. Också med en kass 3 mm Kina-hotend. Fick den iofs att funka hyfsat men visst var det en hel del pyssel. Nu har vi två Prusa i3, den ena är på väg att få en multimaterial-uppgradering, och en DLP som inte kommit igång än.

    De har stått stilla lite under hösten pga renovering (stambyte) men i jul ska de dammas av och få flytta in i nya skåp

    Har bla ritat och printat ett ställ för två Boutique och en modulär skiff

  21. #21
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Japp jag är också på väg att fastna.. har fast tillgång till en Prusa i3 mk3 på jobbet men just ny lyckades nån skada en kabel till heatblocket efter en misslyckad print så det tar väl ett tag innan nån orkat fixa. Den maskinen har gått väldigt fint här annars.

    Så, hade egentligen siktet på en Prusa Mini till mig själv men skulle man beställa nu lär den inte komma förrän i april, och det finns inga riktiga tester ute än vad jag sett. Istället fick jag span på nya kinaföretaget Artillery/Evnovo vars Sidewinder X1 fått emånga bra recentioner och nu såg jag att dom också har släppt en lite mindre, Artillery Genius. Kan bli att jag råkar klicka hem en sån om ingen stoppar mig de närmaste veckorna! =)

    Edit: Även om Prusa Mini är ju den klart stiligaste jag sätt hittills..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	smallfootprint.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	277,8 KB 
Id:	90760
    Senast redigerat av kotten den 2019-12-09 klockan 18:27.

  22. #22
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Någon som har erfarenhet av resin-skrivare?

  23. #23
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nattvard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som har erfarenhet av resin-skrivare?
    Lite grann. Vad är det du undrar över?

  24. #24
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nattvard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som har erfarenhet av resin-skrivare?
    Såg du Markus Fullers senaste video?
    Resin verkar ge mycket bättre noggrannhet på detaljerna, men verkar lukta starkt.


    https://youtu.be//BzxTh4qAHOc

  25. #25
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite grann. Vad är det du undrar över?
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg du Markus Fullers senaste video?
    Resin verkar ge mycket bättre noggrannhet på detaljerna, men verkar lukta starkt.


    https://youtu.be//BzxTh4qAHOc
    Ska kolla filmen! Just att man kan få bättre finish och att det inte är så många delar känns lite lockande. Jag tänker troligtvis mest skriva ut småsaker.

    Sen har jag väl mest undrat över olika sorters resin, det verkar som att olika tillverkare har olika osv.

  26. #26
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Asså UV-skrivare verkar gött men sååååå himla bökigt.

    Du måste ha hartsvätska som är cancerframkallande, handskar, tvätta utskrifter i aceton, baka utskriften i UV-ljus och så stinker skrivaren upp hela rummet, inget du kan ha på ditt kontor eller liknande. Lägg till det att skrivaren är ganska ömtålig och har en massa delar som behöver bytas ut eller rengöras mycket noga, såsom projektorglaset mot byggytan.

    Liksom om man verkligen behöver estetiska prints som är pyttesmå fattar jag att det kan vara värt, men om man skriver ut 0.1mm lagerhöjd på en helt vanlig FDM-skrivare blir många resultat i princip samma eller likvärdiga. Bonus med FDM är dessutom alla materialmöjligheter och moddar.

  27. #27
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Som Wiktorion skriver. Tror iofs att det finns resin som går att skölja i vatten (om inte minnet spelar mig ett spratt) men det luktar fortfarande stinkbomb. Det är inte hälsosamt på nån skala att inandas ångorna. Mask som filtrerar både gaser och partiklar är att rekommendera i tillägg till ett väl ventilerat utrymme.

    Köper du inte en Apple-lösning à la Formlabs kan du räkna med en hel del fipplande med bl.a. exponeringstider för att få till bra utskrifter.

    Det ser jäkligt smutt ut i broschyrerna, men är ingen bal på slottet. Med et sagt, gör din research och är det vad du är ute efter - go for it! Det är kul som 17 att se sina skapelser bli verklighet

  28. #28
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    För finish kan jag verkligen tipsa om experimentella 'Ironing'-läget i Cura. Det måste slås på ur en visningsmeny men det har revolutionerat finishen för alla mina prints med horisontella toppskikt. Jag kör också combing och låg lagerhöjd på 205c utan filamentkylning och finishen blir superb på även estetiska prints ifall jag tar ner lagerhöjden. Kan verkligen tipsa om Add:North-filamentet de säljer på Kjell o Co, det är toppen i PLA, doftlös och finns i grymma färger.

    skrev ut den här idag, det är 0.15mm lagerhöjd så det går att ta ner den ytterligare, men redan nu går det knappt att se lagerhöjds-ränderna. Toppen
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	79791895_2436225593153617_7650892949676359680_n.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	372,6 KB 
Id:	90800

  29. #29
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Snyggt, Wiktorion

    Hmm, alla snackar gott om addnorth. Jag har bara testat en rulle svart och var allt utom imponerad Framförallt överhäng (även moderata) var riktigt hemska. Jag kör nästan uteslutande med 3D Primas egna filament med gott resultat.

    Tror iofs att de flesta filament (utom möjligen det riktiga bottenprisdravlet) håller rätt så bra kvalitet. Handlar bara om att hitta sina favoriter och tuna in printern efter dem.

  30. #30
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ok, klart omständigt men jag gillar detta! Skulle kunna vara ett lite kul sätt att göra innanmäten till egna cases och sånt.. eller varför inte ett par pappsidor till synten. Återvinningspapp är det nya ädelträ!


    https://youtu.be/0ItPfhx3ulw
    Senast redigerat av kotten den 2019-12-25 klockan 19:05.

  31. #31
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Hej hur går det med era projekt. Jag har tittat på det här sedan hedenhös men tänkt att:

    1 Jag vill inte skiva ut andras 3D projekt utan jag ska lära mig ett 3D program tillräckligt bra för att kunna göra egna mer detaljerade utskrifter.
    2 Skrivarna ska komma ner i pris och det har dom väl

    Har ju gått en kurs i Rhinoseros för länge sedan och nu tar jag upp det på nytt. Precis gått igenom lite grunder i programmet så då är det väl snart dags för skrivare. Vilka skrivare är bra nudå... Duger dom billigaste om man vill komma i gång lite.

  32. #32
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?m...2F114158023136

    den här kör jag. liten byggyta men väldigt kompetent för priset.

    cadda grejer kan du ju göra redan nu!

  33. #33
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka skrivare är bra nudå...
    Önskar jag kunde berätta om min prusa mini men den är nog inte här på ytterligare en och en halv månad, men jag tror på den!

  34. #34
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?m...2F114158023136

    den här kör jag. liten byggyta men väldigt kompetent för priset.

    cadda grejer kan du ju göra redan nu!
    Är du inne på din ? tredje skrivare och du säger att den är bra då måste den ju vara det
    Jo jag har just trimmat alla dom här ytorna, är väl på den nivån än så länge men det går hastigt framåt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	102,4 KB 
Id:	93487

  35. #35
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Nu har jag haft min (Prusa) mini några veckor! Jag gillar den, sjukt smidig. Lite knas med matningen ibland när jag byter filament, behöver lite justering där men har inte orkat.

    Mest gjort små tester och saker relaterat till själva 3d-skrivaren men min gamla MicroKontrol fick fötter här nyss, extremt skönt att kunna låta tangentbordet glida in nästan en decimeter under. Den skeptiske kan se ett par missar i mittenbilden men det håller för nu, klantade mig i Fusion men lär mig lite hela tiden.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	224,1 KB 
Id:	95279 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	227,4 KB 
Id:	95280 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	256,9 KB 
Id:	95281

  36. #36
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    En kompis hade trasiga gamla trähandtag som vi ska försöka byta ut.. lite slipning och olja och det känns fasen som bakelit!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	BF226BCB-EEFE-4C04-80E0-12EB03A77201.jpeg 
Visningar:	17 
Storlek:	334,0 KB 
Id:	95282

  37. #37
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ok en till, garderobsriggen, självklart med egenprintade hyllkonsoler och filamenthållare... tanken med att stänga in den i garderoben var att den ändå låter, och det var perfekt när jag testade på golvet där inne. Dock blev hyllan och gipsväggarna en fantastisk resonanshjälp så det blev värre än nånsin, därav dämpkuddarna. =) Oklart varför thumbnailen är på sniskan, klicka så är den rätt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	E1E15AD7-A0AE-4921-BE56-6EC958FAE98E.jpeg 
Visningar:	23 
Storlek:	2,28 MB 
Id:	95283
    Senast redigerat av kotten den 2020-06-24 klockan 15:13.

  38. #38
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Alltså kolla in de olika OP-1 skalen, 9 minuter in. Väldigt imponerande!


    https://youtu.be/zcX0HhXS0os

  39. #39
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså kolla in de olika OP-1 skalen, 9 minuter in. Väldigt imponerande!
    Att man kan slipa grejer visste jag ju och jag har ju slipat pollykarbonat på billyktorna och annat men var lite osäker på just den här plasten.

    Knepet är ju faktiskt att slipa med grövre före... Gå aldrig eller bara sällan på med det fina före. För med det får man knappt bort repor ens en gång. Det fina pappret glänsar bara upp om man säger så men repan är kvar. jag gick till o med på lite med 100 papp på mina lyktor så grovt var det. Grova krackeleringar minst sagt och vill man bli färdig samma dygn och vill att det ska hända något så....

    Tycker detta är kul men oj så tidsödande. tog nog sisådär en och en halv timme per lykta. Nya plastlyktor kan ju kosta 3000-6000 SEK så helt klart värt det jobbet och kul också att se vad som faktiskt går att göra.

  40. #40
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt, Wiktorion

    Hmm, alla snackar gott om addnorth. Jag har bara testat en rulle svart och var allt utom imponerad Framförallt överhäng (även moderata) var riktigt hemska. Jag kör nästan uteslutande med 3D Primas egna filament med gott resultat.

    Tror iofs att de flesta filament (utom möjligen det riktiga bottenprisdravlet) håller rätt så bra kvalitet. Handlar bara om att hitta sina favoriter och tuna in printern efter dem.
    Intressant, jag är lite för färsk för att kunna ha åsikter egentligen men typiskt vanlig PLA (3D prima och andra) har funkat fint för mig samt en rulle PETG, däremot köpte jag två matta och båda har jag problem att få att få grejerna att hålla särskilt bra. Haft en mailkonversation och blivit rekommenderat både högre och lägre temperatur men oavsett vad så blir dom bräckliga, även på olika skrivare osv..

    Faktiskt lite liknande med en matt vit (också PLA) från Addnorth, men den lyckades jag tuna in hyfsat bra sen... men undrar om det kan vara så att de matta (som känns lite texturerade på rullen) överlag är luriga på det sättet.

  41. #41
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att man kan slipa grejer visste jag ju och jag har ju slipat pollykarbonat på billyktorna och annat men var lite osäker på just den här plasten.

    Knepet är ju faktiskt att slipa med grövre före... Gå aldrig eller bara sällan på med det fina före. För med det får man knappt bort repor ens en gång. Det fina pappret glänsar bara upp om man säger så men repan är kvar. jag gick till o med på lite med 100 papp på mina lyktor så grovt var det. Grova krackeleringar minst sagt och vill man bli färdig samma dygn och vill att det ska hända något så....

    Tycker detta är kul men oj så tidsödande. tog nog sisådär en och en halv timme per lykta. Nya plastlyktor kan ju kosta 3000-6000 SEK så helt klart värt det jobbet och kul också att se vad som faktiskt går att göra.
    Det är nice att det går! Men ja det där med att slipa grejer i absurdum jag har aldrig orkat, bara fint att få bort den värsta randiga 3d-print-looken. Men i länken var det mest sättet att blanda färger i olika lager och använda olika mönster jag tänkte på, i nåt fall är det inte ens ritade mönster utan bara slicerns infill som används, eller tricket att tvinga slicern att gå i vissa mönster med hjälp av tunna spår som den fyller i sen. Smarta tekniker!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	720X720-img-4336-s.jpg 
Visningar:	3 
Storlek:	137,0 KB 
Id:	95608 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	720X720-img-4367-s-1.jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	95,0 KB 
Id:	95609 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	720X720-img-4292-s-1.jpg 
Visningar:	1 
Storlek:	59,2 KB 
Id:	95610 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OP1_07.jpg 
Visningar:	6 
Storlek:	266,8 KB 
Id:	95611
    Senast redigerat av kotten den 2020-07-15 klockan 12:44.

  42. #42
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är nice att det går! Men ja det där med att slipa grejer i absurdum jag har aldrig orkat, bara fint att få bort den värsta randiga 3d-print-looken. Men i länken var det mest sättet att blanda färger i olika lager och använda olika mönster jag tänkte på, i nåt fall är det inte ens ritade mönster utan bara slicerns infill som används, eller tricket att tvinga slicern att gå i vissa mönster med hjälp av tunna spår som den fyller i sen. Smarta tekniker!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	720X720-img-4336-s.jpg 
Visningar:	3 
Storlek:	137,0 KB 
Id:	95608 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	720X720-img-4367-s-1.jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	95,0 KB 
Id:	95609 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	720X720-img-4292-s-1.jpg 
Visningar:	1 
Storlek:	59,2 KB 
Id:	95610
    Har sett effekterna men inte hur man gör det, och vist inte om det där att man kunde göra utskriften på det viset Väldigt häftigt faktiskt. Jag undviker att kolla för mycket på sånt nu för jag ska se till att få hem min skrivare och bara komma i gång men misstänker att det här är för häftigt att undvika

    Allså orsaken till varför det tog sån tid att slipa var ju att jag testade mig fram och gjorde just det misstaget att gå på för fint papper från början. Jag fick börja om och gör jag det nu så tror jag att jag är ner på mist halva tiden.

    lärdom *grovt först.och det är ju det han också får göra eller borde tänka på för det går mycket fortare för man får ju något slipat om man tar grövre å betydligt lättare att få bort en grop med mera, dom finare (Relativt och säkert olika för olika material)400-600-800 och därutöver polerar ju bara allt mer. Upp till 1200 sen efter det på med pollerkräm.

  43. #43
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag har beställt en Creality Ender-3 v2 (precis en ny V2 modell) från Kina med EU priority line. Väntas komma i mitten på augusti i bästa fall Det är en lättbyggd byggsats...Det sägs att en del får justera en hel del och mixtra lite med dom här men jag tänker att en del är bara för att lära sig så kan man ta någon dyrare senare om man mer av mer inrikta sig mer på modellera och skriva ut.Låste om en på ett annat ställe på FB som tyckte att det var nog med att lägga tid på skrivare så den personen sålde den Crealityskrivaren och köpte en förmonterad dyrare skrivare som fungerar mycket bättre. Men vist jag kan ju skruva lite så det kanske funkar för mig ?

    Att inte jag har en skrivare för tio år sedan minst är ju en gåta men jag tyckte väl att det var galet dyrt där tidigt förmodligen på en privat budget.

  44. #44
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har sett effekterna men inte hur man gör det, och vist inte om det där att man kunde göra utskriften på det viset Väldigt häftigt faktiskt. Jag undviker att kolla för mycket på sånt nu för jag ska se till att få hem min skrivare och bara komma i gång men misstänker att det här är för häftigt att undvika
    Hehe det är nog klokt, det är lite blandat också en del av det där är helt klart överkurs, men just att lägga in en paus mellan lagrena för att byta filament kommer man långt med.

    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allså orsaken till varför det tog sån tid att slipa var ju att jag testade mig fram och gjorde just det misstaget att gå på för fint papper från början. Jag fick börja om och gör jag det nu så tror jag att jag är ner på mist halva tiden..
    Japp, gör också en massa blandade misstag men man lär sig så sakteliga. En del rekommenderar våtslipning förresten eftersom plasten inte är så tålig så kan det vara bra med kylningen, dessutom att hela tiden få bort skräp/damm på det sättet.

  45. #45
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har beställt en Creality Ender-3 v2 (precis en ny V2 modell) från Kina med EU priority line. Väntas komma i mitten på augusti i bästa fall Det är en lättbyggd byggsats...Det sägs att en del får justera en hel del och mixtra lite med dom här men jag tänker att en del är bara för att lära sig så kan man ta någon dyrare senare om man mer av mer inrikta sig mer på modellera och skriva ut.Låste om en på ett annat ställe på FB som tyckte att det var nog med att lägga tid på skrivare så den personen sålde den Crealityskrivaren och köpte en förmonterad dyrare skrivare som fungerar mycket bättre. Men vist jag kan ju skruva lite så det kanske funkar för mig ?

    Att inte jag har en skrivare för tio år sedan minst är ju en gåta men jag tyckte väl att det var galet dyrt där tidigt förmodligen på en privat budget.
    Kul! Dom är ju rätt beprövade nu känns det som, och ska finnas ett stort bra community runt Creality det är ett plus också. Kul med lite större också jag har redan känt av begränsningarna på min (18*18*18 cm).

    För övrigt har det ju hänt vääldigt mycket de senaste åren med användarvänlighet, precision och kvalité osv så nu är en klart rimlig tid att hoppa på tåget.
    Senast redigerat av kotten den 2020-07-16 klockan 12:03.

  46. #46
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Börjar lossna lite med Fusion 360 äntligen, det är helt klart en viss tröskel om man aldrig använt CAD förut men sjukt nice upplägg när man faktiskt ska konstruera nåt. Finns massvis av bra tutorials också nu tack vare 3d-print hysterin.

  47. #47
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Börjar lossna lite med Fusion 360 äntligen, det är helt klart en viss tröskel om man aldrig använt CAD förut men sjukt nice upplägg när man faktiskt ska konstruera nåt. Finns massvis av bra tutorials också nu tack vare 3d-print hysterin.
    Jag håller på med Rhinoceros, ett relativt billigt program men fullt kompetent solidmodelleringsprogram. Har sneglat lite på annat också men...det får bli det här nu eftersom att jag gått en kort utbildning i just det här programmet.

    Det är nog bara att nöta och nöta och nöta... Saker som är som lådor med lite hörn med radie på fixar man ju ganska lätt faktiskt. Ytor med varierande radier och mer friform närmar sig mot sånt som blir allt klurigare...Det får man allt ta senare.

    Jag vill även hålla på med ett sådan som klarar rörliga delar och så vidare, har en ide som kräver det men det är en bra bit kvar till det.

  48. #48
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller på med Rhinoceros, ett relativt billigt program men fullt kompetent solidmodelleringsprogram. Har sneglat lite på annat också men...det får bli det här nu eftersom att jag gått en kort utbildning i just det här programmet.

    Det är nog bara att nöta och nöta och nöta... Saker som är som lådor med lite hörn med radie på fixar man ju ganska lätt faktiskt. Ytor med varierande radier och mer friform närmar sig mot sånt som blir allt klurigare...Det får man allt ta senare.

    Jag vill även hålla på med ett sådan som klarar rörliga delar och så vidare, har en ide som kräver det men det är en bra bit kvar till det.
    Ja en sak i taget, Fusion är förresten gratis för hobbyister vill jag inflika till alla som inte visste!

  49. #49
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Jag gillade fusion 360 väldigt mycket, men förut hade de en gräns på "gratis" så att det bara gällde ett år. Har det ändrats?

    Jag betalar gärna för mjukvara, men just CAD/3D är ofta mycket dyrare än jag kan motivera.

    Ta t ex SketchUp. Om jag vill kunna få ut 2D ritningar av programmet måste jag betala 700 USD per år. Det är mycket stålar.

    Fusion 360 kunde jag knappt hitta priset på sist jag kollade.

    För mig som är sällananvändare och enbart hobbyist vote det bra med en snällare prismodell.

  50. #50
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Fusion 360 är gratis för hobbyister. Bara att förnya när året löpt ut

  51. #51
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    jag kör tinkercad. quick and dirty!

  52. #52
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fusion 360 är gratis för hobbyister. Bara att förnya när året löpt ut
    Deras definition är dessutom "enthusiasts, hobbyists, startups and smaller businesses" som drar in under $100,000 per år så även om man säljer nån grej på nätet eller lägger upp en youtube-video med Fusion så är det lugnt.

    Jag gjorde grejer i Sketchup innan och gillar verkligen direktheten, händer att skissar ihop nåt snabbt för att se det framför mig bara men så fort man vill kunna ändra runt lite är det lätt att bli trött, eller nåt nånting inte är riktigt tätt nånstans pga odefinierade plan.. Med cad så är det mer segheten att komma igång och verkligen få kläm på alla restrictions och se till att saker är gjort i rätt ordning, men sen när man bara kan rycka tag och ändra på grejer och att resten av grejerna anpassar sig, ordningssinnet bara njuter.

  53. #53
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För finish kan jag verkligen tipsa om experimentella 'Ironing'-läget i Cura. Det måste slås på ur en visningsmeny men det har revolutionerat finishen för alla mina prints med horisontella toppskikt. Jag kör också combing och låg lagerhöjd på 205c utan filamentkylning och finishen blir superb på även estetiska prints ifall jag tar ner lagerhöjden. Kan verkligen tipsa om Add:North-filamentet de säljer på Kjell o Co, det är toppen i PLA, doftlös och finns i grymma färger.

    skrev ut den här idag, det är 0.15mm lagerhöjd så det går att ta ner den ytterligare, men redan nu går det knappt att se lagerhöjds-ränderna. Toppen
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	79791895_2436225593153617_7650892949676359680_n.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	372,6 KB 
Id:	90800
    Hur mycket går det åt för att skriva ut något sådant? Tänker att filament känns rätt dyrt. Varit lite nyfiken ett tag på 3D-printing för bonusgrejer till specialutgåvor av skivor.

  54. #54
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur mycket går det åt för att skriva ut något sådant? Tänker att filament känns rätt dyrt. Varit lite nyfiken ett tag på 3D-printing för bonusgrejer till specialutgåvor av skivor.
    Tänk ungefär vad den väger, man printar sällan sånt solit utan det är kanske 15-20% material förutom ytterväggarna. Jag gjorde några ganska kraftiga hållare till bordsben för modularen nyligen för att passa 25mm rundstav, en sån väger just under 40 gram. En rulle 750g standard-PLA kostar väl 200-300:-

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	109086580_592248501474069_2152907117537774466_n.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	133,7 KB 
Id:	95630 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Annotation 2020-07-16 131116.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	50,6 KB 
Id:	95629

  55. #55
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Allrajt, då kanske det inte blir så dyrt per grej man skriver ut ändå. Klart får ju ta med kostnaden av skrivaren med

  56. #56
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allrajt, då kanske det inte blir så dyrt per grej man skriver ut ändå. Klart får ju ta med kostnaden av skrivaren med
    Det, all filament du köper med roliga färger som kanske inte blir använt på länge, alla klantmissar och iterationer på saker eller när prints failar och blir spaghetti, eventuella delar som pajar och behöver bytas ut men framför - en jävla massa tid! =) Bara om man tycker att själva grejen är kul annars skulle jag övertyga nån annan att printa grejer åt dig.

  57. #57
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ja, det kanske är rimligare. Nog inte så intresserad av att sitta och kalibrera maskin osv.

  58. #58
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    +1, kalibrering är verkligen halva rejset... alltid något nytt, framför allt med DIY-skrivare.

  59. #59
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Är det nån av er 3d-entusiaster som jag skulle kunna beställa utskrifter av?

  60. #60
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det nån av er 3d-entusiaster som jag skulle kunna beställa utskrifter av?
    Kanske! Det beror på lite vad det är osv och framför allt om det är nåt meckigt som behöver modelleras.. det är den stora flaskhalsen för mig än så länge, tar än så länge tid som fan att göra grejerna i datorn. Men det finns ju en massa grejer på thingiverse då är det oftast en baggis.

    - - - Uppdaterad - - -

Liknande ämnen

  1. 3D-skrivare
    Av Wiktorion i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2015-03-17, 16:31
  2. hacka patron... Skrivare...
    Av Modellear i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-10, 22:25
  3. Lyckas inte installera skrivare (Dell C1660W) Mac OS X 10.8.4
    Av Funkenteller i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •