Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 90

Ämne: Kan vi prata mer om autotune?

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Kan vi prata mer om autotune?

    För jag tycker det ÄR sorgligt. I så gott som all kommersiell, och även lite mindre kommersiell musik är det helt slappt AT-proddad sång. Är det helt enkelt så att det där med flera tagningar är borta ur medvetandet? Senast jag reagerade var i nån sång i ett south parkprogram i hyfsat sen säsong. Istället för den skönt småskeva, fantastiska, musikalstil de alltid kört så var allas röster, utan anledning eller komisk poäng helt AT. Är det producenter som gör detta slentrianmässigt utan omdöme, eller vad är det frågan om? Sorgligt hursomhelst.

    Jag förstår att verktyget är oerhört användbart för att diskret snygga till en liten falsk passage i en annars superbra sångtagning, och är inte emot det alls. Det jag talar om är ett regelrätt missbruk.

  2. #2
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Ett litet inflik bara… Jag har reagerat på att artister börjar sjunga så de låter autotunade. Första gången jag tänkte på det var i filmmusikalen Across the Universe. Även i Glee och andra Amerikanska sjung-serier låter allt superpolerat, men jag börjar tro att det snarare är ett sångmaner som blivit standard än att det autotunas.

  3. #3
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Man kör mycke autotune live också

  4. #4
    Matti
    Matti är inte uppkopplad
    Mattis avatar
    Senior
    Just när det gäller Glee! Såg första avsnittet av sista säsongen av en *ren* händelse häromdan, och reagerade på att rösterna lät (mer) naturliga än de gjorde i början. Så jag tänkte att antingen har algoritmerna blivit bättre, eller så har det skett en backlash. Kanske sångarna har blivit bättre just i Glee? Som Björkman sa apropå singback i Mellon: "Det är ju ingen som vill höra falsksång på TV".

  5. #5
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Läser man intervjuer med större pop-producenter så sägs det mer eller mindre rätt ut att allt fixas nu för tiden. Det i kombination med sångmanéren Lisa nämner gör nog att det låter som det låter... Slickt ska det vara.

    Jag har väntat i många år nu att motreaktionen mot superproducerad sång med 17 stämmor och dubbar ska komma, men det verkar dröja... Trodde helt klart det skulle komma en trend med väldigt avskalat och naturligt ljud. Som pop låter nu så blir som att äta gräddtårta dygnet runt, mättnadskänslan infinner sig snabbt, men kanske bara är jag. Det cykliska i mainstreammusik verkar ha försvunnit, blir bara mer av samma...

  6. #6
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Grejen är väl att antalet "scener" är fler idag, och i och med det så försvinner det cykliska... det kommer nog alltid finnas autotunad musik : P

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...lite samma tankar jag haft om "maskintrummor"... Rytmer har ju vart autotimade i 30 år

  8. #8
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan man inte se Autotune lite som när man införde band på stränginstrumenten?

  9. #9
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Ja, det är ju sjukt när de även kör autotune på röster som man vet är sjukt bra!
    När kom Chers "Believe"? Borde inte folk lessna snart??

  10. #10
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp , som lisau säger så börjar det även dyka upp allt fler som sjunger med inbyggd Auto-Tune effekt "live" men alltså utan fusk.
    Ganska coolt att kidsen även härmar och intonerar med "Auto Tune" numera
    Jag är yrkes skadad , jag stör mig inte på att man fixar sången , om man inte hör artifacts förstås.
    Michael Bublé är väl en artist som blivit beskylld för att vara kraftigt auto tunad , men han låter ganska auto tunad live också på det lilla jag hört.
    När jag proddar körer kör jag oftast utan auto tune , men ett trick som många kör är att man tunar 2 av 4 dubbar i kören.

  11. #11
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Jag har gått från hat till kärlek. Tycker det låter ball när den verkligen hörs jätte mycket. 2000 talets vocoder. Det går ju att ha den live med ett midispår. Jag tror nog barnen härmar, logic liksom. Men det är inget problem att fixa på en livescen precis.

  12. #12
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av underminer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grejen är väl att antalet "scener" är fler idag, och i och med det så försvinner det cykliska...
    Jo, så är det ju, allt finns samtidigt nu, mer än tidigare. Men något slags mittfåra, med tydliga trender, tycker jag ändå existerar? Eller har den blivit permanent nu? Det vore ju för deppigt...

  13. #13
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Jag tror det vore bra om den äntligen blivit 'permanent'. Då kommer nästa generation att göra comeback till sura men känslomässigt rätta toner, bara för att inte låta som gammlingarna.

  14. #14
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror det vore bra om den äntligen blivit 'permanent'. Då kommer nästa generation att göra comeback till sura men känslomässigt rätta toner, bara för att inte låta som gammlingarna.
    Fast det brukar gå mycket snabbare än en generation. Såna motreaktioner har ju alltid kommit med 10-årscykel innan. Det är det som förvånar mig...

  15. #15
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men ett trick som många kör är att man tunar 2 av 4 dubbar i kören.
    Så brukar jag göra.. Ellr 3 av 6, eller 4 av 8

  16. #16
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det brukar gå mycket snabbare än en generation. Såna motreaktioner har ju alltid kommit med 10-årscykel innan. Det är det som förvånar mig...
    Ja, precis. "Believe" kom för 17 år sedan...

  17. #17
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så brukar jag göra.. Ellr 3 av 6, eller 4 av 8
    För mig får de enskilda dubbarna gärna vara lite svajiga, bara hela paketet låter bra.

    Jfr VCO vs DCO

  18. #18
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, precis. "Believe" kom för 17 år sedan...
    Då kändes det kul & fräscht, men redan två år senare med Bröderna Olsen, "Fly on the Wings of Love", i melodifestivalen kändes det bara pinsamt.

  19. #19
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Alltid? Jaha... Hehe believe tillhör ju dom låtarna där det avsiktligen ska låta som en robot. Det är inte precis som att dom försöker dölja effekten och att cher inte kan sjunga. Men vad vet jag? Jag är inte särskillt bekymrad längre.

  20. #20
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har gått från hat till kärlek. Tycker det låter ball när den verkligen hörs jätte mycket. 2000 talets vocoder.
    Strålande exempel på detta i Kites nya låt Nocturne:


    https://youtu.be/WREnQ8U4BSc

  21. #21
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Undantaget som bekräftar regeln.

    (Har ju själv gjort en sån effektsånglåt, typ 2006. So I'm guilty as charged. )
    Senast redigerat av android den 2015-04-14 klockan 12:03.

  22. #22
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Orkar inte heller bekymras längre, har tillräckligt m väderkvarnar o inre demoner att slåss mot ändå

    Imho så kunde autotune nästan sluta användas redan efter den här låten. Det bästa exemplet på hur man använder verktyget snyggt o nyskapande . Å den gjordes redan 1998, antagligen FÖRE den avskyvärda Cher-hitten:


    https://youtu.be/kMytvD9LrrA

    NASA - Back To Square One

    (Som f.ö. dessutom med 'Sowing The Seeds Of Love' - Tears For Fears slåss om titeln världens mest välproducerade låt. Obs, inte att förväxlas med världens bästa låt. Nåt helt annat.)

    Dylan, Hellström, Nelson m.fl. hade nog bara mått bra av lite at

  23. #23
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Själv har jag lyssnat ganska mycket på balladskrivande millenials på youtube på sistonde och jag hör ingen AT. Att mainstream fuskar sig till billiga utgifter och stora inkommster är inget nytt. Att mainstream är bäst på att synas och höras är inte heller nytt, det gör inte den utövande mainstremen till en majoritet. Vad jag försöker säga är att jag tror inte naturliga röster är på väg att dö ut alls. Men som sagt passar AT mainstream bra, eftersom det blir billigare att skippa/tysta den fula backaren som står bakom ridån när snyggingen är på scen.

  24. #24
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran

    https://youtu.be/1_cePGP6lbU
    Mästerlig autotune!

  25. #25
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    NASA - Back To Square One

    (Som f.ö. dessutom med 'Sowing The Seeds Of Love' - Tears For Fears slåss om titeln världens mest välproducerade låt. Obs, inte att förväxlas med världens bästa låt. Nåt helt annat.)
    +1

  26. #26
    Even Odd
    Even Odd är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [...]Imho så kunde autotune nästan sluta användas redan efter den här låten. Det bästa exemplet på hur man använder verktyget snyggt o nyskapande . Å den gjordes redan 1998, antagligen FÖRE den avskyvärda Cher-hitten: [...]
    Vad jag kan se så säger Discogs att NASA - Back To Square One släpptes 19 Apr 1999. Och Believe vet jag spelades hårt på radio redan sommaren 1998.

  27. #27
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Det var medvetet jag skrev 'gjordes'.

    Dess maxi släpptes 1999, men enligt wiki så ska 1998 vara året för själva singelreleasen.

    Däremot så släpptes Cher's låt november 1998, så det torde ha vatt sommaren 99 som den snurrade som mest.

  28. #28
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag gillar vocoder och Autotune används väl ofta som en sorts alternativ vocoder. Så visst kan det vara en cool effekt. Men när det är på varenda låt på radio blir det tröttsamt.

    Om det används mer subtilt är det mer förrädiskt. Bra att kunna rädda en bra tagning (eller kanske den enda tagningen man har) men om det tar bort själen i sången blir det bara trist utan att man fattar varför. Människans öron är känslig för små variationer och tar man bort dessa uppfattar vi det även om det är omedvetet.

  29. #29
    Limestream
    Limestream är inte uppkopplad
    Limestreams avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av lasselu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1
    Plus en
    Hezel och thors är Sveriges mest förbisedda
    producenter och remembering the future är ibland
    de bästa syntpopalbumen någonsin.
    Lyssnar fortfarande på det lite då och då såhär sexton år senare. Tycker dom hade ett ganska snittsigt
    sätt att använda autotune då både Patrik och Martin är kompetenta sångfåglar när som vill

  30. #30
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    det här är min favorit AT låt någonsin


    https://youtu.be/xmLiEdHgDME

    Doctor L, Assassin's producent.

    edit: när jag köpte skivan var production en avlägsen drömm, jag reflekterade inte ens över "to AT or not to AT"... tyckte bara det var en grymm robotröst med en riktigt tung text som kom lagom till det för mig ny-upptcäkta klimathotet.... ignorance is a bliss....
    Senast redigerat av reSet den 2015-04-14 klockan 14:27.

  31. #31
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Som hasse_fx subtilt berör:

    Den här diskussionen är otroligt lik vad "gamlingarna" sa när vi kids öste på med trummaskiner och ultrakvantiserade sequencers på 80-talet. Det var inte "äkta", det gjorde musiken "själlös" och "snart kommer det att försvinna". Blabla. Och vi öste bara på än mer, eftersom det var ett nytt uttryck och det var skoj att det upprörde någon

    Jag tycker det är skönt att själv vara en gammal stöt nu, och gilla det här

  32. #32
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man inte se Autotune lite som när man införde band på stränginstrumenten?
    Just precis, band på strängarna var inte bara till fördel: det blev nödvändigtvis sur intonation, speciellt om man försöker spela i ren stämning med band, men en del nya sätt att göra musik blev också möjliga.

  33. #33
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Hata på och sälj en billig hårdvaru-autotune till mig. Jag vill ha den som effekt och som verktyg ihop med pitch to midi etc.

  34. #34
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det producenter som gör detta slentrianmässigt utan omdöme, eller vad är det frågan om? Sorgligt hursomhelst.
    Ja. Det sitter alldeles för många karriärsproducenter som faktiskt inte har någonting i en producentstol att göra som slänger på en autotune för att de har för dåligt gehör för att höra när det låter rätt. Det har jag irriterat mig på länge. Jag har ingenting emot att fixa pitch för att rädda en kanontagning men att pitcha ett helt spår bara för att det är enkelt... Det tar bort själen i sången. Det är bara att lyssna på gammal fin soul. Ofta är den konstant sur och ligger och skaver nästan lite för lågt. Det är dock denna surhet som skapar nerven och skulle man autotuna den så blir det bara trist.

  35. #35
    deleted user
    För mig som för reSet, från hat till kärlek. Jag har skitdålig koll, finns nåt billigt alternativ? Vill ha en och köra stenhårt men inte till den grad att jag lägger tusenlappar på det.

  36. #36
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bionik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig som för reSet, från hat till kärlek. Jag har skitdålig koll, finns nåt billigt alternativ? Vill ha en och köra stenhårt men inte till den grad att jag lägger tusenlappar på det.
    Letar du mjuk eller hård?

  37. #37
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Vem bryr sig? Så länge resultatet låter bra, så låter det bra. Vad som har använts för att nå dit, är helt egalt. Lyssningsupplevelsen blir bättre om man slipper störa sig på falsksång, helt enkelt.

    Jag blir däremot irriterad när det låter autotunat, när det inte används som en uppenbar effekt.
    Själv kör jag med Melodyne, som är det som ger mest transparent resultat.

  38. #38
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv kör jag med Melodyne, som är det som ger mest transparent resultat.
    Ja, vill man bara rätta enstaka toner här och där är ju ett sådant verktyg betydligt bättre än Autotune.

  39. #39
    deleted user
    Letar mjuk. Googlade lite och fann en del max4live-patchar. Får testa när jag har tid.

  40. #40
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Det finns en annan aspekt av hur Autotune har förstört för musiken. I slutet av 90-talet och början av 2000-talet så insåg skivbolagen att en artist faktiskt inte behövde kunna sjunga och det kunde ändå gå att släppa. Det räckte med att se bra ut och sedan anlitade man en fantastisk producent som helt enkelt fick det att funka, hur mycket mission impossible det än var. Jag kan inte minnas hur många artister jag har fått klippa upp i princip varenda stavelse på 50 tagningar och sedan försökt pussla ihop det till någonting som funkar. Och sedan autotune på det. Och sedan kommer en A&R och tycker att, ja, det där låter ju helt ok. Det kör vi på. Rinse and repeat.

  41. #41
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Du menar så här?

    https://youtu.be/G2Rhh_4GZmU

  42. #42
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar så här?

    https://youtu.be/G2Rhh_4GZmU
    Hahahaha exakt så! Skön klassiker som livar upp på nattkvisten.

  43. #43
    koppeti
    koppeti är inte uppkopplad
    koppetis avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar så här?

    https://youtu.be/G2Rhh_4GZmU
    Haha ... "Allt blir bättre med ny teknik"

  44. #44
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Jag bryr mig på livefronten, så mycket jag älskar att se artister göra sitt jobb live, inspelat eller i person. Det är därför jag fick intresset i musiken, att se oontzoontzklubbar studsa i takt med glada rattskevare på scen och folkmassor digga Beardymans galenskaper. Om någon behöver autotune till den grad axeman upplevt känner jag det är illa, speciellt för den stackars sångaren som mycket väl kan vara en som lever i en värld av illusioner där ingen vågar säga sanningen.

    Citat Ursprungligen postat av axeman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en annan aspekt av hur Autotune har förstört för musiken. I slutet av 90-talet och början av 2000-talet så insåg skivbolagen att en artist faktiskt inte behövde kunna sjunga och det kunde ändå gå att släppa. Det räckte med att se bra ut och sedan anlitade man en fantastisk producent som helt enkelt fick det att funka, hur mycket mission impossible det än var. Jag kan inte minnas hur många artister jag har fått klippa upp i princip varenda stavelse på 50 tagningar och sedan försökt pussla ihop det till någonting som funkar. Och sedan autotune på det. Och sedan kommer en A&R och tycker att, ja, det där låter ju helt ok. Det kör vi på. Rinse and repeat.
    ..dock är autotune att rekommendera till thereminspelande och som effekt, även korrektion av DIYperkussion. Ville ha en rackare som skoj-effekt för rösten, gjorde det manuellt istället. Precis som att hålla noter, gör det manuellt.

  45. #45
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Desto större skäl att inse hur briljant Freddy Mercury var. Är.

  46. #46

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just precis, band på strängarna var inte bara till fördel: det blev nödvändigtvis sur intonation, speciellt om man försöker spela i ren stämning med band, men en del nya sätt att göra musik blev också möjliga.
    True Temperament fixar intonationen.
    http://www.truetemperament.com

    Men det kanske är lika illa som autotune?

  47. #47

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...lite samma tankar jag haft om "maskintrummor"... Rytmer har ju vart autotimade i 30 år
    Haha, gubbgnäll om maskintrummor och syntar har man varit med om. Historien upprepar sig.

  48. #48
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Autotune är coolt.


  49. #49
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag tycker inte det är samma sak som med maskinrytmer. För mig handlar det om att tolvtons ET är en västerländsk kompromiss. Att ha en apparat som fixerar alla toner till den skalan är destruktivt för musikaliteten, som måste få svaja. Att ha perfekt gehör är mer ett handikapp än en superkraft eftersom man låser sig till ett egentligen godtyckligt system. AT-användandet har fixerat producenters öron vid det där såpass att de inte kan uppfatta det musikaliska längre, utan bara uppskattar det exakta resultatet efter AT-behandling. Inget att göra åt såklart, men sorgligt är det.

    Att använda det som roboteffekt o.dyl. är ju en helt annan sak.

  50. #50
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Desto större skäl att inse hur briljant Freddy Mercury var. Är.
    +1

  51. #51
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Ja, min kompis Nour sjunger franska ballader med finaste pipan. Hon köpte studio timmar med en superproducent från paris och gjorde en skiva. Mitt i processen ringde hon förtvivlat till mig. Det syntes nämligen tydligt på melodyneskärmen hur off hon alltid var. hon ville veta sanningen: kan hon sjunga, eller är alla bara väldigt snälla? då bjöd jag hem henne på en edith piaf lyssnar session. Det slutade med att producenten slapp jobba arslet av sig, alla blev lyckliga och Nour blev ganska stor i Geneve

  52. #52
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Tillåt mig göra en travestiFiXd:

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen-för-25-år-sedan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig handlar det om att en mekaniskt exakt rytm är en västerländsk kompromiss. Att ha en apparat som fixerar alla slag till en fast rytmisk indelning är destruktivt för musikaliteten, som måste få svaja. Att ha perfekt gehör är mer ett handikapp än en superkraft eftersom man låser sig till ett egentligen godtyckligt system. Användandet av maskintrummor har fixerat producenters öron vid det där såpass att de inte kan uppfatta det musikaliska längre, utan bara uppskattar det exakta resultatet efter kvantisering. Inget att göra åt såklart, men sorgligt är det.

    Att använda det som roboteffekt o.dyl. är ju en helt annan sak.
    Givetvis är det inte samma sak, men argumentationen om "dödande av uttryck" ekar som synes i exakt samma nu övergivna salar som trummaskinsdebatten. Trummaskinens inträde (fr.o.m. Linn) hade en annan tydligare påverkan - att session-trummsar förlorade jobb. Det gick så långt att musikerfacket i USA krävde att en trummis hyrdes in även om en trummaskin skulle användas citation needed. När det gäller AT så är det väl tvärt om, att fler får chansen att "låta rätt", ungerfär som MIDI/samplers/etc gav kompositörer chansen att även vara musiker...
    Senast redigerat av hasse_fx den 2015-04-15 klockan 11:42.

  53. #53
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Jag är jätte förtjust i hur öppensinnade och med självinsikt många 99 'gubbar' och 'gummor' visar sig var det känns som att evolutionen sköter sitt jobb i ordning och reda!

  54. #54
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Kan inte prata för alla, men för min del är det 100% en fråga om estetik, 0% teknik.

    Fixar själv pitch här och där, och har absolut ingenting emot det som verktyg.

    Men superautotunad sång, vare sig det är som effekt eller bara överanvänt, tycker jag låter skräp. Det är en trist effekt som jag inte uppskattade på Cher, och Basshunter gjorde inte saken bättre... Har aldrig hört någon göra det bra och intressant, drar därför slutsatsen att det inte inte passar min smak helt enkelt. Gillar inte dansband, symforock eller opera speciellt mycket heller, men vill absolut inte att det ska förbjudas för det! Dito autotune.

    Snacket om 'riktiga musikers' undergång är som vanligt kraftigt överdrivna. Och att vilken pajas som helst får göra en skiva är inget nytt. Jag är uppväxt på 80-talet, säger bara Prinsessan Stephanie. Eller Carl Lewis... En autotune där hade nog inte gjort saken värre.

  55. #55
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tillåt mig göra en travestiFiXd:



    Givetvis är det inte samma sak, men argumentationen om "dödande av uttryck" ekar som synes i exakt samma nu övergivna salar som trummaskinsdebatten. Trummaskinens inträde (fr.o.m. Linn) hade en annan tydligare påverkan - att session-trummsar förlorade jobb. Det gick så långt att musikerfacket i USA krävde att en trummis hyrdes in även om en trummaskin skulle användas citation needed. När det gäller AT så är det väl tvärt om, att fler får chansen att "låta rätt", ungerfär som MIDI/samplers/etc gav kompositörer chansen att även vara musiker...
    Jag tycker inte allegorin funkar. En trummis har alltid strävat efter tightness. En lite otajt trummis har aldrig kunnat tas för en trummis med uttryck och känsla, utan bara som en rätt dålig trummis. En medioker trummis pajar hela bandets uttryck. En svajig sångare som har mycket att säga och med känsla, däremot, kan rentav vara det som får ett band att vara bra. Därför är det olika saker. Håkan Hellström väljer liksom inte en otajt dålig trummis, trots att han är en rätt svajig sångare. Hade hans trummis varit dålig hade det inte blivit nåt band. Sen är jag ngen Håkan-fan, men hellre han än vilken slentrianATidolvinnarmelodifestivalpersonlighet som helst faktiskt.

  56. #56
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker inte allegorin funkar.
    ...håller inte med att det skulle vara skillnad (principiellt)

    En tight trummis är inte mekanisk - tvärt om! En bra sångare är inte falsk, men absolut inte autotune-exakt.

    Kvantiserade trummor är (tekniskt) ekvivalent med autotunade vokaler (eller annat).

    Att det sedan uppstår musikstilar och/eller "anpassning av smak" som bygger på mekaniseringen, det är en annan sak.

    När det gäller sång tror jag det finns en annan tolerans för "skeva" uttryck - hur skevt är en smak/paradigm-fråga. Det är ju skillnad på Mrs Miller och Bob Dylan, även om de skevar ungefär lika mycket.

    Edit: Till viss/stor del en generationsfråga? Trummaskiner är suspekt för en generation, men naturlig/självklar för nästa. Autotune är skumt nu, men kommer att integreras av nästa generation, eftersom den "alltid funnits"
    Senast redigerat av hasse_fx den 2015-04-15 klockan 12:12.

  57. #57
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Och jag hävdar att kvantiserade trummor inte är ekvivalent med automatpitchad sång. Och längre än så kommer vi nog inte

  58. #58
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och jag hävdar att kvantiserade trummor inte är ekvivalent med automatpitchad sång. Och längre än så kommer vi nog inte
    ...generationsfråga


  59. #59
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    DU knuffar ju till den Men vafan, let´s go.

    Rytm är något som till strukturen strävar efter ett jämnt, rätt exakt fördelat, flöde. När man går vill man att fötterna ska slå i marken i jämn takt. Att fördela slag jämnt över tiden är inte alls en konstruktion, på det sätt som en överrenskommelse om ett system med tolv toner jämnt fördelade över en tänkt oktav är en konstruktion. Sen kan du dubbelposta hur många dödshästar som helst, din gamla generationsfrågeställare

  60. #60
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Rytm är exakt - variationer (timing, shuffle, bpm) ger känsla - toner (västerländskt) är exakta, variationer (timing och tonhöjd) ger känsla. Nej inte helt samma, men helt likartad argumentation för/emot.

Liknande ämnen

  1. tipsa och prata om noise/liknande
    Av oljud i forum Allmänt om musik
    Svar: 165
    Senaste inlägg: 2018-11-01, 00:08
  2. Prata lite FMR RNC
    Av rotkiv i forum Effekter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 23:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •