Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 118 av 118

Ämne: Social entropy Engine

  1. #61
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Klart man skall ha en röd! Fick mail från Social Entropy om att CV expansionen är klar och är i produktion - han räknade med att det skulle 3 veckor..

    Skaffa dig en Yarns Outshape.. Alltid bra att kunna skicka ut 4 x CV / gate samtidigt

  2. #62
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart man skall ha en röd! Fick mail från Social Entropy om att CV expansionen är klar och är i produktion - han räknade med att det skulle 3 veckor..

    Skaffa dig en Yarns Outshape.. Alltid bra att kunna skicka ut 4 x CV / gate samtidigt
    Jag har Cirklon och den kan fungera som 8 x MIDI to CV/gate. Men absolut, jag har fluktat på Yarns. Tack för tipset!

  3. #63
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har Cirklon och den kan fungera som 8 x MIDI to CV/gate. Men absolut, jag har fluktat på Yarns. Tack för tipset!
    hahaha världens dyraste Midi / cv convertor med Cirklon

  4. #64
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hahaha världens dyraste Midi / cv convertor med Cirklon
    Hehe, sant! Men faktum är att jag sålde min andra åttakanaliga MIDI / CV-konverter när jag köpte Cirklon.
    Vissa projekt gör jag helt i datorn med arrangemang osv och då är det gött att kunna konvertera midi-prylarna ut till analogsyntarna.
    Men i ca 95% av inspelningarna jobbar såklart Cirklon som sequencer. Inte världens dyraste, men världens lyxigaste!

  5. #65
    deleted user
    Oj. Helt missat denna. Verkar grym.

  6. #66
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Visst är den grym outshape? Behändig med. Senast parade jag ihop den med preenfm2.

  7. #67
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran


    mitten/slutet av april!

  8. #68
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Whohooo!

  9. #69
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi får ju inte prata politik här!

    (Men den har samma färg som min politiska hemvist.)
    Brun? Du är väl från skånska slätten?!

  10. #70
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    så efter en tid, ni som köpt era engines, är ni fortfarande nöjda, vad älskas, vad hatas, ngt ni saknar? gimme, fett sugen på att byta ut min beatstep pro till denna

  11. #71
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Cv kit är släppt nu

  12. #72
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    så efter en tid, ni som köpt era engines, är ni fortfarande nöjda, vad älskas, vad hatas, ngt ni saknar? gimme, fett sugen på att byta ut min beatstep pro till denna

    dött här

  13. #73
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    dött här
    alla ägarna tyckte den var skit men vågar inte erkänna det

  14. #74
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    köpte en röd precis!

  15. #75
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    så efter en tid, ni som köpt era engines, är ni fortfarande nöjda, vad älskas, vad hatas, ngt ni saknar? gimme, fett sugen på att byta ut min beatstep pro till denna
    Jag gillar min - tycker den är relativt enkel att komma in i och den passar mig perfekt. Väntar på CV expansionen som gör att jag verkligen kan starta att använda den. Har i princip ingen synth med midi. Så jag har hållit tillbaka lite att använda den i väntan på CV expansionen. Är det något du undrar över som gör dig osäker?

    Kan bara varmt rekomendera den.

  16. #76
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    det jag undrar lite är vilka möjligheter man har att hamna off the grid

    hur funkar step delay funktionen?
    kan man förskjuta steps bakåt med eller bara framåt?
    kan man förskjuta ett helt spår?

    kan man spela in typ okvantiserat i realtid, även polyfoniskt? (både pads och extern klav)

  17. #77
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Ok - lite korta svar på det jag vet..

    hur funkar step delay funktionen?
    kan man förskjuta steps bakåt med eller bara framåt?
    kan man förskjuta ett helt spår?

    - Har inte testat något av ovan.. Förskjuta steps framåt har jag gjort antar att man även kan göra det bakåt.

    kan man spela in typ okvantiserat i realtid, även polyfoniskt? (både pads och extern klav)

    Absolut - man väljer om man vill ha kvantiserat eller okvantiserat.
    Kvantiserat - the beginning of any notes played 50% before or after a step will be quantized to the step start.
    The end of notes will be quantized to be 50% gate length from the nearest step

    Okvantiserat - goes to the nearest clock step (after the step start)

    Inget fullständigt svar - men lite mer - hoppas någon guru fyller i.
    Annars maila Social Entropy har fått svar från dem på allt jag frågat - kanske inte samma dag men ganska snabbt..

  18. #78
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Skummade genom manualen lite igen efter uppdateringarna och jag tror att svaret på dina frågor står där Nihad..

    Step delay sidan 53 t ex..

    http://www.socialentropy.com/engine/...guide_v098.pdf

  19. #79
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Sitter och läser igenom manualen nu. Känns inte omöjligt att denna tom kan ersätta MPCn om man samplar in i en extern sampler?

  20. #80
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    satan vad dyrt med frakt och tull bara

  21. #81
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Fick mitt CV Expansion kort - allt verkar flyta på som det skall. Har inte testat någon längre stund.. Äntligen !

  22. #82
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    ni som köpt genom SE och fått grejerna skickade med USPS - får man hem ett avi från Posten eller är det hemkörning som gäller?

  23. #83
    OscStorm
    OscStorm är inte uppkopplad
    OscStorms avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag börjar bli riktigt sugen på denna men den verkar fortfarande vara helt slutsåld och jag hittar ingen info om kommande leveranser. Är det någon som hört något?

  24. #84
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av OscStorm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag börjar bli riktigt sugen på denna men den verkar fortfarande vara helt slutsåld och jag hittar ingen info om kommande leveranser. Är det någon som hört något?
    Jag har den och har haft den sedan februari. Nööjd! Bara MIDI-versionen dock. Ska beställa CV/Gate också, eftersom jag har typ två tre syntar med MIDI, resten är CV/Gate.
    Vet tyvärr inget om hur det går med leveranserna däremot.

  25. #85
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Updatez
    Hello everyone!

    Today we are releasing a public beta for the next version of the Engine OS.
    There are some major new features and changes under the hood, so we want your help to make it perfect.
    Much of the work was based on feedback from users, as always!

    Here is rundown of some interesting new features:
    * 128 snapshots (up from 64)
    * 16 drum instruments per pattern (up from 8)
    * SYNTH2 pattern type - Used for more traditional polyphonic sequencing. This type makes a single pattern act as four "mini" sequences, with independent control of note length, pitch and velocity for four voices.
    * PROBABILITY pattern direction - Allows setting the probability that the sequence will play the next step or the previous step.
    * NOTE STEP REPEAT - Step based note repeat, repeats an entire step before moving on. This is a different take on ratcheting, the original note repeat method that splits a step is also still available.
    * PATTERN ARP DIRECTION - Arpeggiates the notes of the current pattern instead of playing the arpeggio via keyboard entry. You can also record this back into the pattern. Very cool!
    * REST MODE - Allows keyboard to be played live while muting current pattern, this replaces the live keyboard mode that was previously under the arp/roll, we had feedback it was to hard to use, especially when jumping to record mode.
    * REPLACE RECORD MODE - Allows replace recording instead of overdub record, automatically switches to overdub record with full loop of a pattern.
    * 3 velocity levels for DRUM steps, up from the previous two levels (unaccented, accented)
    * PAUSE RECORD MODE - Record can now wait for note input before starting the sequencer in record mode, applies to ARP/ROLL as well.
    * SECTION transpose - Allows mini-keyboard to transpose only the selected section, instead of the whole pattern.
    * TRACK / CTRL / DRUM UNSOLO, when soloing, now you can click the soloed item to return to previous mute state
    * MIDI channel for PGM change messages can be set separately (per track), use knob 4 while setting PGM number
    * UNDO for operations clear/paste/randomize/change pattern type.
    * CTRL knob settings can now use different MIDI channels and ports per knob, per track, allowing up to 48 different controllers to be used across the tracks.
    * WIPE Boot option to clear only pattern/song/snapshot data, while maintaining global and track configuration
    * TRACK CLEAR can clear track settings or clear all patterns in track to a particular type, setting all patterns to the same type (DRUM, SYNTH1, SYNTH2, CTRL)
    * CV mode "1 track" for synth1 type patterns sends clock signals out GATE outputs 1-6
    * Adjacent CTRL steps with SLIDE between them send intermediate MIDI CC value to smooth the modulation.

    Of course there are also many other bug fixes, refinements and changes.
    See the official release notes for the entire list and additional details: http://www.socialentropy.com/engine/...ease_notes.txt

  26. #86
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Attans, upptäckte just denna maskin men den är ju slutsåld.
    Men om de gjort ett nytt OS så antar jag att det blir fler batcher.
    Verkar ju otroligt kul och färgglad.

  27. #87
    OscStorm
    OscStorm är inte uppkopplad
    OscStorms avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    De har släppt nya nu, finns att köpa på hemsidan! Jag knep en röd med CV-expander, riktigt pepp!

  28. #88
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av OscStorm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De har släppt nya nu, finns att köpa på hemsidan! Jag knep en röd med CV-expander, riktigt pepp!
    Fick min i första batchen, tror jag. Dock utan cv, så jag har knappt kunnat använda den. Ska beställa expandera nu. Whohoo!

  29. #89
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    expandern är ett must buy IMO

  30. #90
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Någon som fick den svarta engine från den nya batchen? Sjukt snygg.

  31. #91
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ja, den svarta har varit den enda snygga. Fantastisk maskin, men ful när man ser den i verkligheten, och ration mellan de olika grafiska elementen känns lite off på något sätt.

  32. #92
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage


    Det är svart som gäller.

  33. #93
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Tycker verkligen tvärt om.. den svarta är skitful.. de andra känns mer stormtrooper/boba fett el nåt....Elan?

    Fick fan GAS på denna.... annars nya MPC med CV/gate.. undrar vad man skulle synka bäst med?

  34. #94
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker verkligen tvärt om.. den svarta är skitful.. de andra känns mer stormtrooper/boba fett el nåt....Elan?

    Fick fan GAS på denna.... annars nya MPC med CV/gate.. undrar vad man skulle synka bäst med?
    Ja, jag håller faktiskt med. Jag gillar min röda. Fick inte välja färg och blev besviken när den inte var blå, men nu tycker jag den röda är snyggast.

  35. #95
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Svart text på vit bakgrund är betydligt trevligare i klubbelysning med..

  36. #96
    stealthtank
    stealthtank är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Det är väll såhär dom ser ut. Inte som på bilden här ovan.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3102.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	229,7 KB 
Id:	72750  

  37. #97
    Aerobics
    Aerobics är inte uppkopplad

    Senior
    (LÖST)
    Fick hem min engine igår, kan sequenca mina synthar men när jag ska lägga ett drum pattern så funkar det ej. Jag kan spela dem olika trumljuden på engines sequencer, men när jag lägger ett pattern så hörs inget. Kan styra navan med octan så det är något i enginen som jag inte fått till rätt. Någon som vet vad jag kan ha gjort? använder midi out 1, kanal 10 på båda
    Senast redigerat av Aerobics den 2017-09-24 klockan 14:12.

  38. #98
    Aerobics
    Aerobics är inte uppkopplad

    Senior
    nytt problem, min social entropy dubbeltriggar navans OH/CH/CRASH/RIDE men inga andra instrument, har provat att sequenca från octan och upplever inte samma problem där, någon som vet vad problemet kan vara ?

    edit. med maxvelocity så försvinner dubbeltriggningen, men jag vill ju gärna kunna ha olika velocity utan dubbeltrigg..
    Senast redigerat av Aerobics den 2017-10-05 klockan 19:07.

  39. #99
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi får ju inte prata politik här!

    (Men den har samma färg som min politiska hemvist.)
    finns den i svart?

  40. #100
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Sista beställningen missad om man hade otur:

    Q: When will Engine be available?
    A: ENGINE is now completely sold out! We don’t have any plans for another batch. (as of August 2018)

    Q: When will the CV expansion for Engine be available?
    A: The CV expansion is in stock now. (as of August 2018

  41. #101
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Ligger en på Reverb nu. Visserligen för över 15 000 SEK men den tillverkas ju inte länge så det är inte så ofta man får möjlighet att skaffa en. Och har man pengar så...

    https://reverb.com/item/20689191-soc...2018-white-red

  42. #102
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Jag måste ge min en chans till...har inte riktigt kommit in i den. Är lite dum.

  43. #103
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    gillar min mycket, men stör mig på hur den hanterar gates med swing.

    normalt vid swing/shuffle brukar gate-time förlängas eller kortas ner så de klingar till nästkommande step trigg, så har alla sequencers jag någonsint testat (alla daws, dsi pro2, beatstep pro, etc). gate time i % borde mao vara relativ till timingen mellan steps.

    på engine däremot blir gates bara kortare, inte längre. det blir alltid en glapp mellan steps oavsett om man sätter gate-time till 100%. ljud med kort releasetid låter mao alltid "upphackade" vid swing och klingar inte ut naturligt, och vad jag vet går det inte att komma runt på något sätt.

    har påpekat detta till John på SE men utan någon vidare förståelse..

  44. #104
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ny firmware, dock ej införda ändringar i manual än så länge
    http://www.socialentropy.com/engine/...e_os_v1020.zip
    ENGINE - Release Notes
    *****************************************

    FOR DETAILS ON UPGRADING THE ENGINE OPERATING SYSTEM, PLEASE SEE THE FOLLOWING RESOURCES:
    SUPPORT WEBSITE: https://www.socialentropy.com/engine/?page_id=476
    THE OS UPGRADE TECH NOTE LOCATED AT: http://www.socialentropy.com/engine/...pdate_note.pdf
    YOUTUBE VIDEO FOR OS RECOVERY (WINDOWS 8 USERS): https://youtu.be/XtdymDkLp_c

    *****************************************
    V1.020a - 07/09/2019
    New Features -
    * Transposing pattern in MUTE MODE now transposes all playing synth type patterns in tracks set to receive MIDI transpose
    - Regular transpose mode functions as normal
    * Pattern data can be expanded or compressed using FUNCTION button while changing time scale (destructive).
    * New arpeggio direction UP/DOWN2, does not repeat notes at top and bottom of the range, in contrast to existing UP/DOWN


    Changes -
    * Clearing a track to a type (DRUM, SYNTH, CTRL) also resets the selected pattern to pattern 1.
    * Functions (rotate, clear/copy/paste, randomize) now work on individual drum/ctrls by pressing FUNCTION while in drum/ctrl select mode

    Bug Fixes -
    * Copy/paste of section did not correctly update the playing steps of playing pattern
    * Fix arpeggio UP/DOWN note ordering
    * Track copy/paste would overwrite track 1 drum note mappings

  45. #105
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Är det ngn som klurat ut hur man sequencar CV ut på utgång 3-8 i 1 Track CV Mode?

  46. #106
    EugeneKipe
    EugeneKipe är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Är det någon som vet hur Gate Offset-funktionen fungerar? Det jag funderar över är om den påverkar gate time för steg med tie eller slide. På Beatstep Pro till exempel appliceras offset till även såna steg, vilket jag verkligen inte gillar. Kollade lite i Engine-manualen, men hittade ingen info om detta.

  47. #107
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Efter ett längre uppehåll från syntarna har blicken nu fallit på min Engine. Ett dåligt samvete då jag som ovan nämnt känner mig lite sequencer-korkad. Eftersom jag är på gränsen till oförmögen att lära mig avancerade sequencers skall ni ta mina omdöme med flera nypor salt. Mina erfarenheter är begränsade.

    Men med det sagt, så jäkla kul jag har haft det och jag börjar lära mig den. Riktigt längtar efter att göra musik och spela live.

  48. #108
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Har ni andra övergett era?

    Är jag helt sen till festen?

  49. #109
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ni andra övergett era?

    Är jag helt sen till festen?
    Aldrig. I love it! Använder den främst live och det har ju inte varit skitmycket av den varan senaste två åren tyvärr.
    Sequencen stannar (eller ja, rullar kanske då)!

  50. #110
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Den rullar här med och används för både MIDI och cv/gate sequencing

  51. #111
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    vafalls, kan man köpa den igen? har inte sett den till salu på evigheter

  52. #112
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vafalls, kan man köpa den igen? har inte sett den till salu på evigheter
    Nej, tyvärr. Jag har haft min sedan våren 2015 då den släpptes. Det är väl några år sedan han slutade göra dessa?

  53. #113
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Fast han verkar hinta om en v.2 på facebookgruppen.

    Köpte min för tre år sedan här på 99an, men är milt uttryckt en slow learner när det gäller sequencers.

  54. #114
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, tyvärr. Jag har haft min sedan våren 2015 då den släpptes. Det är väl några år sedan han slutade göra dessa?
    Ja precis, har inte sett några nyheter på länge och den har varit out of stock hur många år som helst. Såg nån mässdemo från NAMM, 2016 tror jag, vet inte alls vad som hänt efter det.

  55. #115
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja precis, har inte sett några nyheter på länge och den har varit out of stock hur många år som helst. Såg nån mässdemo från NAMM, 2016 tror jag, vet inte alls vad som hänt efter det.
    Uppdaterat för tre dagar sedan på hemsidan:

    https://support.socialentropy.com/hc...-be-available-

    Det ska alltså komma en replacement…

  56. #116
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppdaterat för tre dagar sedan på hemsidan:

    https://support.socialentropy.com/hc...-be-available-

    Det ska alltså komma en replacement…
    Wow!!

  57. #117
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Intressant, jag var nära att köpa runt 2016 men det blev inte av.
    Kanske nu då.

    Funderar på om den sociala entropin ökat eller minskat i och med covid-pandemin...

  58. #118
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Manualen är verkligen ett monster, om än ovanligt(tror jag) välgjord och så.

    Med det sagt har jag så mycket kul med Enginen, och lär mig nya saker hela tiden. Senast att det är Groove midi jag har i jupiter-8an (inte vetat på 15 år...)och att det går styra det mesta och ge den extra LFOer fråpn Enginen

Liknande ämnen

  1. Social Ambitions live på Klubb Gordon 10/6
    Av amenbrother i forum Evenemang
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-10, 23:26
  2. du kan reason. du är social. du kan engelska?
    Av PF i forum Reason Studios
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 20:26
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 11:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •