Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Skräckkörer?

  1. #1
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran

    Skräckkörer?

    Ja, jag vet inte riktigt hur jag beskriva vad jag är ute efter, så jag tänkte att om jag tar i, så läser fler ämnet!

    Jag har en ganska tydlig bild i huvudet, men det är svårt att beskriva med ord. Vad jag vill åstadkomma är en köreffekt som ligger under leaden och som har en sorts obehaglig och avhumaiserad känsla. Det får gärna låta syntetiskt. Intrycket jag är ute efter är typ ett gäng futuristiska ultravåldshuliganer. Tydlig kravspec, eller hur?!

    Det närmaste jag kommer på att jämföra med är bakgrundsången under refrängerna på Johnny Warmans Screaming Jets. Nu är det en viss Peter Gabriel som står för det avhumaniserade ljudet i det exemplet och jag misstänker att jag tyvärr inte kan få honom att lägga liknande stämmor på min låt. Men det behöver inte låta likadant. Jag är bara ute efter samma obehagliga stämning.

    Idéer? Förslag? Baklängesreverb kan väl ge det där sugande ljudet. Men mer då? Det får gärna låta mer syntetiskt än Johnny Warman-exemplet.

  2. #2
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Kan den där nya Soundtoys-pluggen Little AlterBoy funka kanske? Har inte hunnit testa, men den ska kunna göra Insane Monster Voices

    https://www.soundtoys.com/sxsw2015/&rc=293-7187-126

  3. #3
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Dissonans är din kompis, tror jag. Ett enkelt sätt att skapa läskig känsla är att leta efter den mest kantiga tonen du kan hitta i sammanhanget. Mycket pitchbend. Slö och skev pitchbend som går från disonant till disonant. Liksom inga raka 'naturliga' svängar, tänk 'skevt'.... Det hade iaf jag prövat...

  4. #4
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Exemplet (screaming jets) låter nästan lite långsam leslie tycker jag..

  5. #5
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Bra tips alla tre! Jag får kolla på nån ruskig rulle och sen sätta mig och experimentera lite.

  6. #6
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    A Space Odyssey har riktigt isande läskiga körer.

    Jag tror det uppstår när alla körmedlemmer försöker sjunga sin egen ton , det heter något ord som jag inte minns , men vi pratar rejäla disharmonier som med en tillräckligt stor kör blir ruskigt läskigt.

  7. #7
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Fanns en del konstiga kluster och dissonanser på gamla samplingsskivan Classical Choir. Gissar att de flesta såna paket innehåller sånt.

    Eller sampla Ligeti!

    (skrev samtidigt som Firechild, var bla 2001 jag tänkte på. Och enda bra scenen i nya Godzilla)

  8. #8
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Ja, Ligeti-körerna i 2001 har absolut rätt sorts läskighet, fast genomförandet blir nog knepigt i sammanhanget. Det ska sjungas ord och melodin är dessutom ganska, öh, melodisk.

    Men ni är ju flera som är inne på det där med skevheter och dissonanser, jag ska laborera med det. Melodisk dissonans, det blir något av en utmaning.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller sampla Ligeti!
    http://www.99musik.se/showthread.php...st-av-QuNexus)


  10. #10
    Horatius
    Horatius är inte uppkopplad
    Horatiuss avatar
    Senior
    Jerry Goldsmiths Ave, Satani från filmen Omen är det läskigaste jag kan komma på.

  11. #11
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Vibrato, överdrivet chorus (pitchmässigt) så det vobblar och har sig tror jag på.. köp en Eventide H3000 förresten vetja, lär ta dig hela vägen och hem igen.

  12. #12
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vibrato, överdrivet chorus (pitchmässigt) så det vobblar och har sig tror jag på.. köp en Eventide H3000 förresten vetja, lär ta dig hela vägen och hem igen.
    Chefsutvecklaren på Soundtoys (se peraults pluggförslag ovan) jobbade på Eventide förut och utvecklade faktiskt H3000. Man kan väl ana att pluggen är lite enklare dock...

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag skulle skriva Ligeti, jag också... Snacka om att vara sist på bollen. Men billig vocalizer, kanske med vocoder framför osv? Eller fulplugg, men det är ju inte lika kul.

    Och förresten... <3 Screaming Jets <3

  14. #14
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du sätta det där live med sång istället, så kan vi ha en hit på gång!

  15. #15
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och förresten... <3 Screaming Jets <3
    Verkligen! Jag hade helt glömt bort den, tills jag började fundera över mina skräckkörer. Den håller ju alldeles utmärkt än idag.

    Nån dag typ 1981 så spelade jag in ett blandband från ett radioprogram som jag tror var insatt istället för Ny Våg. Eller så var det bara att nån vickade för Jonas A. Hursomhelst så påverkade det där enda programmet min framtida musiksmak nåt enormt. Det spelades Poor Old Soul med Orange Juice, A Promise med Echo & The Bunnymen, Our Swimmer med Wire, osv, osv. Och då även Johnny Warman med Screaming Jets. Tack, du okände välgörare från P3!

    Jag skrev inte upp vare sig band- eller låtnamnen, men lyckades ändå mha jämnnördiga kamrater identifiera alla låtar. Utom en. Och den gör mig tokig! Jag har plågat vänner i decennier och Spotify-surfat i timmar utan att lyckas identifiera den. Jag måste gräva fram bandet, digitalisera och sätta 99detektiv på spåret! Dock i en annan tråd.
    Senast redigerat av slirak den 2015-03-24 klockan 13:52.

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ser fram emot den andra tråden...

  17. #17
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    Till vår kommande platta spelade jag in en riktig barnkör. 23 st sjöng klockrent medans en gosse sjung helt galet med en egen skala milt uttryckt. Först kände jag att detta blev totalt misslyckat för jag kunde ju inte be ungen att hålla tyst. Resultatet blev dock väldigt skrämmande och kusligt... ni kommer kunna höra detta senare i höst.

  18. #18
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Haha, härligt!

  19. #19
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Underbart!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •