Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 242

Ämne: Korg ARP Odyssey

  1. #61
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp , jag avbeställde min Dominion från Thomann då jag tänkter vara lojal mot JAM så det verkar ligga några veckor bort för mig med Dominion.
    känner likadant: vi måste bevara lokala butiker, och prisskillnaderna är är ofta marginala numera. tillgång kan dock avgöra vilken butik jag köper ifrån.

  2. #62
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Hur låter Oddyn, filtret, vcoerna, i jämförelse med TTSH då? Ska den senare vara en Arp-klon eller bara en typ likadan synt?

  3. #63
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    TTSH är väl exakt i komponentväg Oddyn är väl mer trixig...men säkerligen mkt samma fast i microytisar.... så TTSH låter väl jävligt exakt av vad jag hört.... Oddyn är ju inte illa pinkad heller.... det är ju så kul med båda..och vad Korg har på lur nu och om zthee gör TTSH Volvo... helt jävla superkul

  4. #64
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Mmmm... hade en halvskabbig Oddy MKII till låns ett tag. Fan va bra den lät. Är däremot inte supertänd på att faktiskt köpa en Karp för egen del. Men ja, en TTSH som jag har råd med vore ju drömmen annars.

  5. #65
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    angående VCO;er eller DCO;er i Karpen: varken MS20m eller Karpen är rättstämda direkt när man slår på dom. dom behöver en liten stund att värma upp först. Så brukar inte DCO;er bete sej, eller hur?
    jag vet att det det tar emot att öppna handböckerna, men på båda maskinerna kan auto poweroff stängas av permanent.
    Senast redigerat av jocks1 den 2015-07-19 klockan 11:19.

  6. #66
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    angående VCO;er eller DCO;er i Karpen: varken MS20m eller Karpen är rättstämda direkt när man slår på dom. dom behöver en liten stund att värma upp först. Så brukar inte DCO;er bete sej, eller hur?
    jag vet att det det tar emot att öppna handböckerna, men på båda maskinerna kan auto poweroff stängas av permanent.
    Aha, okej kanske skall köpa tillbaka en karp då
    Nej, men jag tror att du måste manuellt slå på strömmen ändå om du har huvudströmbrytare till studion så även om de inte stänger av sig själva efter 3 timmar så slås de inte på automatiskt när man sätter på huvudströmmen igen, eller hur ?
    Är det någon som gjort LFO anti reset modden på en Karp , är det enkelt så skall jag banne mig köpa tillbaka en.

  7. #67
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    på Karp är det som på många TV-apparater numera: powerknappen är en standbyswitch som styr ett strömrelä till synten. jag stängde av auto power off, rykte ur strömkabeln. när kabeln sattes i startade synten först, när jag tryckte på powerknappen. på min MS-20m är det likadant. att stänga av LFO reset på Karpen vore bra. patchtricket mellan trigg in och gate out påverkar tyvärr bara enveloperna.
    Senast redigerat av jocks1 den 2015-07-21 klockan 01:17.

  8. #68
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    håller med Firechild ang. PWM på KArpen. den går inte riktigt så djupt som jag skulle vilja. med env.modulering går det inte att få en knäppande attack av en snabb envelopkurva. där presterar Dom-1, Bass Station 2, och SubPhatty/Sub37 bättre. Kan vara bra att veta om man är PWM-freak.

  9. #69
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    På en riktig Ody är freerun en busenkel mod, bara att skrapa bort en bana på kretskortet. Överkurs är att sätta in en switch så man kan välja om man vill ha re-start eller freerun.

    http://www.arpodyssey.com/iotech-arp...o-free-run.htm

    Man borde ju kunna hitta motsvarande ställe i Karpen om de nu kopierat originalet någotsånär rakt av.

  10. #70
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På en riktig Ody är freerun en busenkel mod, bara att skrapa bort en bana på kretskortet. Överkurs är att sätta in en switch så man kan välja om man vill ha re-start eller freerun.

    http://www.arpodyssey.com/iotech-arp...o-free-run.htm

    Man borde ju kunna hitta motsvarande ställe i Karpen om de nu kopierat originalet någotsånär rakt av.
    aha, intressant info Lackan! Men jag får nog vänta tills garantin gått ut först...

  11. #71
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Paul Hartnoll verkar ju gilla Karpen:

    https://youtu.be/uM-4AZquet8

  12. #72
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    TJOHOOOO!!!!!!

    LFO:n key retriggar INTE om man styr KARPen via CV/Gate/Trig!!!!!
    Retriggar via MIDI och USB Key on meddelanden samt om man kör direkt på mini keyboardet.

  13. #73
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TJOHOOOO!!!!!!
    LFO:n key retriggar INTE om man styr KARPen via CV/Gate/Trig!!!!!
    Retriggar via MIDI och USB Key on meddelanden samt om man kör direkt på mini keyboardet.
    Intressant, undrar om orginalet gjorde så också?

  14. #74
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant, undrar om orginalet gjorde så också?
    Originalet re-triggar som fasiken via USB i alla fall…

    Nej, originalet gör inte så. Men det finns ju free-run moden som är busenkel.

  15. #75
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TJOHOOOO!!!!!!

    LFO:n key retriggar INTE om man styr KARPen via CV/Gate/Trig!!!!!
    Retriggar via MIDI och USB Key on meddelanden samt om man kör direkt på mini keyboardet.
    jasså, jag har nästan bara kört KArpen via CV-GATE från Beatstep Pro. kollade inte in LFO-triggen då...

  16. #76
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag tillhörde dem som inte var övertygade, i början av den här tråden. Jag vet inte riktigt varför, kanske var jag lite skadad av att jag just då var inne i värsta fetmoogkoman. Jag förväntade mig givetvis inte ett liknande ljud, tvärtom var jag ju ute efter komplement. Men Model D:n och Voyagern är ju bara sweetspotar hela vägen, enklaste ljud låter gött och knasfett så fort man sveper filtret det minsta, typ.

    Hursomhelst, för några månader sen hade jag långtråkigt på Dlx och gav Karpen en kvart igen och nu tyckte jag plötsligt den lät kanon. Inklusive grundljudet. Så den fick följa med hem och just nu är det väl bara vara den nya fullsize-Karpen som eventuellt hotar dess plats.

  17. #77
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag är sugen på modulen. Den är ju "billig" redan nu (5500) och kommer säkert att gå ner i pris med tiden. Tycker formatet är perfekt för min lilla "studio" och så kan jag använda normalstora tangenter via Beatstep Pro. Hmmm...

    Varför tycker jag plötsligt att den vita gör sig bättre bara för att det är en modul?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SYNT KArp Odyssey Module.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	74,8 KB 
Id:	72301

  18. #78
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag lär ju köpa en sådan vid tillfälle ändå, Odysseyens arkitektur är genialisk förutom en idiotgrej:
    Man kan ju FM modulera filtret med S/H mix, men man kan inte samtidigt ha keyfollow på filtret, det är antingen eller....suck.

  19. #79
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det trista med Oddy är ju att LFO:n är för slö...

  20. #80
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lär ju köpa en sådan vid tillfälle ändå, Odysseyens arkitektur är genialisk förutom en idiotgrej:
    Man kan ju FM modulera filtret med S/H mix, men man kan inte samtidigt ha keyfollow på filtret, det är antingen eller....suck.
    Ja det där är lite synd, men en sak jag saknar på den och väldigt många andra är key cv åt andra hållet. Alltså att filtret stänger sig ju högre toner man tar. Det vill jag ofta använda.

  21. #81
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det där är lite synd, men en sak jag saknar på den och väldigt många andra är key cv åt andra hållet. Alltså att filtret stänger sig ju högre toner man tar. Det vill jag ofta använda.
    Utan cv key så blir ju effekten nästan just så men en 2600 kan ju verkligen göra det.

    Kolla in Joe Zawinul spela backlänges solo:


    https://youtu.be/D7fOetV0ha4

  22. #82
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Som Skilling säger hade inverterad amount på vissa grejer varit fint, typ ADSR->filter, klav->filter.

    Har haft Karpen i någon vecka nu och tycker den är grym. Första gången jag lekte med en Oddy fattade jag inte SH-mixern som modkälla, mest för att jag var lite trög, men den är ju ascool. Hur många monosyntar för 6 lax (tack Jam!) har de FM-möjligheterna?

    Men en sak jag inte fattar: varför kan VCA:n bara styras av ADSR/AR? Om det hade funnits en slider för båda hade man ju kunnat loopa AR och använd den som lfo, men ikke. Har jag missat nåt?

  23. #83
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det där är lite synd, men en sak jag saknar på den och väldigt många andra är key cv åt andra hållet. Alltså att filtret stänger sig ju högre toner man tar. Det vill jag ofta använda.
    Några (ickemodulära)syntar kan ju detta: Andromeda, OB Xpander, Matrix 12 och OB•Mx.

    Vet inte om Matrix 6 kan detta, men kanske? Modal-syntarna borde nog kunna detta också samt Matrixbrute kanske. Finns där fler?

    F.ö. är ju Oddy en bantad budget 2600, så de var väl tvungna att ta bort vissa delar för att få det att gå ihop. Just den supersega AR-envelopen känns ju igen allt för tydligt t.ex…

  24. #84
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Kan tillägga att jag testade midi igår och att den var jävligt otajt, både via usb och DIN, men återkommer när jag testat på en annan dator.

  25. #85
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan tillägga att jag testade midi igår och att den var jävligt otajt, både via usb och DIN, men återkommer när jag testat på en annan dator.
    Ouch. Hoppas det var tillfälligt. Finns få saker jag stör mig på mer än otajthet när jag håller på o jobbar i studion

  26. #86
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan tillägga att jag testade midi igår och att den var jävligt otajt, både via usb och DIN, men återkommer när jag testat på en annan dator.
    Jag kan med säkerhet säga att Karpen är en av de tightaste MIDI synthar man kan hitta.

  27. #87
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan med säkerhet säga att Karpen är en av de tightaste MIDI synthar man kan hitta.
    Mmm... såg det du skrev och blev lite förvånad. Har bara testat på en dator än så länge, men körde å andra sidan två olika midiinterfejs samt med usb direkt till Karpen. Får testa på någon annan dator.

  28. #88
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Igår testade jag att köra annat med samma midiinterfejs, och måste erkänna att det är ungefär lika otajt. Men det är lite märkligt att Karpens usb-midi är ungefär lika otajt. Men har fortfarande inte kunnat testa med annan dator.

    De brusande cv-ingångarna verkade iaf vara en lokal företeelse i repan. Lät finfint hemma.

  29. #89
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Igår testade jag att köra annat med samma midiinterfejs, och måste erkänna att det är ungefär lika otajt. Men det är lite märkligt att Karpens usb-midi är ungefär lika otajt. Men har fortfarande inte kunnat testa med annan dator.

    De brusande cv-ingångarna verkade iaf vara en lokal företeelse i repan. Lät finfint hemma.
    konstigt...tycker som Firechild att USB-midi är tight på min PC med win-7. var kommer din medlyssning ifrån? det är inte där din latency ligger? jag kör med ett firewire mixerbord, och med energisparläget på datorn fladdrar cpu-belastning emellan 12-28%, och kräver hög latency, när många ljudportar går till medlyssning. i prestandaläget ligger däremot cpu på 2-4% med 256 i latency-buffert med 15-20 ingångar i monitorläge. men då använder jag inga effektpluggar alls.
    Senast redigerat av jocks1 den 2017-05-01 klockan 10:29.

  30. #90
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Verkar inte bli otajt i repan, så det är väl något annat skit hemma. Aldrig att allt funkar på en gång.

  31. #91
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Trodde jag skulle gilla den här men den var inte alls för mig. Lite för vass/hård karaktär för min smak. Om det inte var för Verbos som jag gillar skarpt så hade jag trott det var pga SMT.

  32. #92
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trodde jag skulle gilla den här men den var inte alls för mig. Lite för vass/hård karaktär för min smak. Om det inte var för Verbos som jag gillar skarpt så hade jag trott det var pga SMT.
    Korg MS-20 och KArpen kan bli hårda i klangen, om man vill det. Dom har sådan dynamik/headroom, att ljudet kan ge nivåtoppar av t.ex. resonansen i filtren, istället för att komprimera ljudet. Men visst kan man få mjuka klanger ur den Jag hade gärna sett lite snabbare enveloper och LFO, men då hade det inte varit en Odyssey längre.

  33. #93
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Oddyn slår inte mig som särskilt hård faktiskt, även om jag inte ägt min så länge. Min står också vid sidan av en MS20M, och då känns hårdheten (åtminstone den onda gröten) ganska långt borta i jämförelse.

    Däremot märker jag att jag är inne i en period där jag gör jävligt tråkiga ljud. Allt blir olika mer eller mindre fina basar. Sen lekar jag så klart med S/H-mixern, som är en härlig uppfinning på en ickemodulär synt.

    Just nu har jag lust att bara ställa mig framför en mesig VA (MS2000 ligger nära till hands i mitt sinne) och bara göra dumma rymdpads. Lite existentiell kris här, märker jag. Ursäkta OT.

  34. #94
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Testade fullsize i går... slajdersarna var mkt skönare..klar kvalitetshöjjning. Även så PPC padsen som man på Minin får trycka utav bara helvete för att få respons på..större är bättre... men sen tar det stopp... tangenterna kändes sämre trots att de var FS.... på den lilla så går panellutningen och tangenterna i hop helt smooth typ... men på FS så blir det ett trappsteg.... hela känslan var ihåligare och plåten kändes mindre massiv..beror väl på storleken.... så förutom lite extra slaglängd och jävligt sköna sladders + större PPC så har jag svårt att se varför man skulle föredra denna...... speciellt inte för så många tusenlappar mer..och ingen snygg väska till ....no... den lilla Karpen vinner fighten

  35. #95
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Skönt att höra. Suktar efter stora tangenter (lärde mig att uppskatta det för bara några år sen), men priset funkar inte för mig. Tycker allt utom padsen (som jag inte använder) känns finfint med lilla.

  36. #96
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skönt att höra. Suktar efter stora tangenter (lärde mig att uppskatta det för bara några år sen), men priset funkar inte för mig. Tycker allt utom padsen (som jag inte använder) känns finfint med lilla.
    Ja minitangenterna är ju ovan de svarta i princip lika breda som stora så de funkar typ lika bra att spela på... Korg har gjort det jäkligt snyggt

  37. #97
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Älskar padsen även på den lilla. Förstår inte problemet alls. Använder med glädje både i studio och live.
    storleken är ok men tycker dom blir lite väl tröga.. blir lite mer smooth när dom är större... men du kanske har starkare nypor än mig .. förutom det så var slajdersarna äckligt sköna... bara flyter fram typ...lyx... känns inte alls som en gammal Odyssey med skit å oxid

  38. #98
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså jag älskar storleken för om man greppar på sidan har man tummen perfekt på padsen och kan klämma. Mycket spelvänligt tycker jag.
    ja, padsen är klart mjukare på nya fullsize. tummade som hastigast på en hos DLX Music.

  39. #99
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Ser att det är olika sågtänder på Karpens VCO, ramp på mklll och såg på mkl, åtminstone rent grafiskt.
    Men hur är det i verkligheten? För i LFO-läge är det ju en jävla skillnad!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	97E8A210-5E33-41CA-B345-6E4C5EECEE0F.png 
Visningar:	47 
Storlek:	1,67 MB 
Id:	96944
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9C63DC6F-1FC0-480D-B4A2-43A031BFEEB3.png 
Visningar:	39 
Storlek:	2,79 MB 
Id:	96945

  40. #100
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser att det är olika sågtänder på Karpens VCO, ramp på mklll och såg på mkl, åtminstone rent grafiskt.
    Men hur är det i verkligheten? För i LFO-läge är det ju en jävla skillnad!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	97E8A210-5E33-41CA-B345-6E4C5EECEE0F.png 
Visningar:	47 
Storlek:	1,67 MB 
Id:	96944
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9C63DC6F-1FC0-480D-B4A2-43A031BFEEB3.png 
Visningar:	39 
Storlek:	2,79 MB 
Id:	96945
    Vad jag vet är Karparna helt identiska förutom grafiken

  41. #101
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag vet är Karparna helt identiska förutom grafiken
    Ja, det verkar ju troligast. Men vilken variant är det. Ramp som LFO är ju helt oanvändbart

  42. #102
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Garanterat bara grafik-issue.

  43. #103
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Finns det någon här som har erfarenhet av både KARP och Behringers?
    Har sålt min Behringer Odyssey men är sugen på en KARP modul.
    Har hört att KARPen inte är lika bright samt mer "stabil" i ljudet, men har även läst att Behringern låter mer generell och mindre odyssey.
    Dock verkar ju bägge vara kloner så skillnaderna kan ju knappast vara särkilt stora?

  44. #104
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Garanterat bara grafik-issue.
    Ja, frågan är ju vilken som är rätt. Modulera filtret med ramp är ju inte riktigt den effekt man eftersöker...

  45. #105
    unsigned
    unsigned är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det är bara sinus och fyrkant på LFO:n. Det som visas i mitten av bilderna är oscillatorns output. LFO:n visas vid switchen längst ner. Ramp kan du ändå få om du vill , men då via Osc1 i LF-läge via S/H mixern.

  46. #106
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av unsigned Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är bara sinus och fyrkant på LFO:n. Det som visas i mitten av bilderna är oscillatorns output. LFO:n visas vid switchen längst ner. Ramp kan du ändå få om du vill , men då via Osc1 i LF-läge via S/H mixern.
    Exakt. Jag vet. Men frågan handlar om VCO1:s sågtand går /l eller |\ vilket ju är mycket relevant när man använder VCO1 som LFO.
    Är du säker på att det är ramp? Isåfall har jag fått svar på min fråga.
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2020-09-24 klockan 11:52.

  47. #107
    unsigned
    unsigned är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  48. #108
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av unsigned Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var ju inte bra. Tack tack.
    Då får jag hoppas att grafiken stämmer när jag får hem min mkl nästa vecka... men troligtvis inte.

  49. #109
    unsigned
    unsigned är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja, skriv gärna om hur det är för i t.ex manualen för Rev 2 så ser det ut som den är nedåtgående.

  50. #110
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Japp. Återkommer när den anlänt, om inte någon med mkl/mkll kan svara resan nu.

  51. #111
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Det borde väl gå att loopa stora kuvertet och använda det som sågtands-LFO? Inte spikrak attack, men ändå.

  52. #112
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag har en KARP Mk.2 FS och är väldigt nöjd med den. Jag kan inte jämföra med någon äkta Oddy, men gillar den skarpt.
    Mest av allt blir jag så jäkla glad varje gång jag kommer ner i studion och ser en svart/guld Oddy (som man kan låtsas är äkta)!

    Nu ska man väl inte kritisera att den är precis som originalet, men något som jag skulle önska är switchar för LFO retrig, Mono/duo och single/multi trig.

    Powerknappen gillar jag inte! Men den går att tejpa...

  53. #113
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Erik - grafiken på din mkll visar ju att VCO1 har en fallande sågtand, vet du eller kan du kolla om så verkligen är fallet? Eller om den är uppåtgående som mklll har.

    Och ja, det är ju lite bökigt att man ska behöva in bakom och dra om sladdarna för att fixa LFO retrig, mono/duo och single/multi trig varje gång man vill ändra.
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2020-09-24 klockan 13:46.

  54. #114
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Hur ändrar man lfo retrig?

  55. #115
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Från vårt eget eldbarn...
    Det medför ju vissa problem dock...
    Som att de där vita och svarta plastbitarna slutar funka?

    ”PROBLEM SOLVED!!!!!!

    The Korg Arp Odyssey will NOT retrigger/reset the LFO when contolling it with CV/Gate/Trigger!

    It will reset the LFO when controlling with MIDI/USB and the keyboard itself.
    Fair enough, I am a VERY happy camper now!”

  56. #116
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Vad händer om man kopplar cv/gate ut till in?

  57. #117
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Vet ej.
    Men kopplar du cv ut till in så blir den monofonisk.
    Gate ut till trigg in kan du spela legato.
    Och håller du ner de tre lägsta vita vid uppstart så tar du bort auto power off.

  58. #118
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ändrar man lfo retrig?
    Man moddar...med lödkolv

  59. #119
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man moddar...med lödkolv
    Kan knappt löda ihop en sladd!

  60. #120
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Kollade precis min vintage MkIII och all sågtand är ramp.

    LFO free-run modden innebär att man cuttar en bana. Vet inte om det är så enkelt på en klon, men det borde ju vara samma som på ett original.

Liknande ämnen

  1. Korg Arp Odyssey
    Av Fogelberg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1207
    Senaste inlägg: 2023-07-10, 13:18
  2. KORG ARP Odyssey försnack
    Av depulse i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 455
    Senaste inlägg: 2014-12-26, 10:54
  3. S/H mod på Arp Odyssey.
    Av theVOID i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-09-16, 20:51
  4. 5 min Odyssey
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 10:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •