Sidan 1 av 5 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 242

Ämne: Korg ARP Odyssey

  1. #1
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran

    Korg ARP Odyssey

    Korg ARP Odyssey.
    Jag har aldrig haft äran att äga originalet så denna remake från Korg dök ju upp förträffligt lägligt i bättre prisläge än originalet dessutom.

    Det finns ju episkt långa trådar om denna synth här på 99musik så jag gör en snabb recension lite baserat på att man har lite förkunskaper om ämnet…

    De flesta trådar på nätet verkar jämföra Karpen mest med Rev3 filtret mot Rev 3 originalet ( tack vare tysksynthsamlaren förmodligen ) och man kan höra sig att det sjunger mer i basregistret på originalet. Det stämmer säkert men till Karpens försvar så är Rev3 filtret den klart svagaste länken av filtertyperna , Rev1 som är 12dB filtret är det fetaste 12dB filtret jag hört , det självsvänger fetare än de båda 24dB filtrena tillsammans ! Ujuj egentligen är de två andra filter typerna ren bonus för med endast Rev1 filtret hade jag varit mer än nöjd ändå.

    Ljudet låter väldigt bra men jag har förstås synpunkter på en del saker.

    Oscillatorerna är för stabila
    Och i med att LFO:n retriggar på keystrike så blir en multitrack tagning på samma MIDI spår och oförändrat ljud i princip identiskt då inte ens ett ljud med vibrato börjar på olika svängningspitch så att säga. Detta leder dock även till en annan slutsats att MIDI över USB kabeln är snortight. Det tightaste MIDI jag upplevt.
    Apropå USB MIDI så konverterar Karpen MIDI till CV/Gate/Trig också !

    PWM modulationen tycker jag kunde vara djupare , det går inte att modulera så mycket så att pulsen blir så smal att den inte hörs , ganska långt därifrån tycker jag.

    Hastigheten på LFO:n känns lite långsam på snabbaste hastighet för att vara analog.

    Slim tangenterna är verkligen HELT värdelösa spelmässigt. Som tur är fungerar det ju ypperligt att spela över MIDI även duofoniskt. Det postiva är ju dock att man får ner vikt och storlek och i mitt fall är jag ganska nöjd att Karpen har Slim tangenter då jag ändå använder mitt A-80 masterkeyboard när jag lirar in i min DAW.

    Summa summarum…finfin synth , jag hoppas den över tid kommer drifta mer




    https://youtu.be/FaXpo3gbpU0

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Gött, bra låt som vanligt FC. Skön och fet produktion, men det är ju ganska ofrånkomligt med en av de bästa monsyntarna som någonsin producerats.

    Håller med dig i allt du skriver, just därför bör man kanske modda free-run LFO och även LFO-speed, gissar att det är relativt enkelt även på den nya.

    12 dB-filtret är ju bäst, så har det ju alltid varit. Det är ju inte för den vita plåten "whiteface" blev legendarisk.

    Jolly good show!

  3. #3
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    En till grej...powerknappen är inte bra...det är en konstig svampig knapp som inte klickar utan man trycker en gång för att starta synthen och sedan för att stänga av så håller man inne knappen några sekunder...
    Men det sämsta är att synthen alltid förblir avstängd om man har en studio med huvudströmbrytare så man måste alltid manuellt sätta på strömmen , det är ett irritations moment , dock ett i-lands problem som det populärt kallas

  4. #4
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    första GAS momentet på denna leksak. Bra video och demo, FC!

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det kanske är dina ljudval FC, men den låter väldigt stabil och tyglad. Det är först runt 2 minuter jag tycker det börjar låta den Odyssey jag känner bäst (dvs blekansiktet). Men så är min också 43 bast i år och en del händer ju.

    Låten är ju sjysst som vanligt även om du gått lite onödigt över toppen med videoeffekterna den här gången. Och fin titel, nästan som världens bästa film.

    Snygg lösning med LFO-speed, minimoogtricket och filterval bangar nog ingen. Pyttetangenter känns ju sådär, men styr man den från annat håll så varför inte...

    Fin presentation och kul att höra annat än blipp och tut ur den lådan i stökig NAMM-miljö.

  6. #6
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Demon får den snarare att låta tuffare än jag lyckats med i affärn.

    Jag har varit och klämt och skruvat på den flera gånger nu och jag vill verkligen gilla den, men GAS:en vill inte infinna sig.

    Jag säger inte att den är dålig, men mycket mer tyglad än min tämligen nyrenoverade Axxe var. Man kan ju tuffa till den med overdriven och synk och ringmod, men, njae. Jämfört med ny-MS-20:n, så tycker jag den låter väldigt stiff. Jag har ingen erfarenhet av original-Odyn dock. Men den borde ju rimligen låta tuffare än min gamla Axxe, inte tvärtom?

  7. #7
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jäkligt najs låt som alltid! Det låter väldigt cleant och välputsat. Har en kort men intensiv Axxe erfarenhet, det var dock några år sedan.

    GAS uteblir dock denna gång, jag föredrar den lite galnare MS-20kit.

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En till grej...powerknappen är inte bra...det är en konstig svampig knapp som inte klickar utan man trycker en gång för att starta synthen och sedan för att stänga av så håller man inne knappen några sekunder...
    Men det sämsta är att synthen alltid förblir avstängd om man har en studio med huvudströmbrytare så man måste alltid manuellt sätta på strömmen , det är ett irritations moment , dock ett i-lands problem som det populärt kallas
    Detta är ju en konsekvens av det nya miljötänket som Korg med m fl japanska företag har fått anpassa sig till. Odysseyn har ju en stand-by tid med auto-shutoff precis som Mini MS-20n så har man inte configat om den så slår den av sig själv efter ett tag påslagen utan att någon spelat på den. Antar att det är samma krets som känner av när man håller in power switchen lite längre för att slå på och av synthen. En fördel med den "svampiga" knappen är ju att man inte av misstag kan slå av synthen mitt under giget bara för att basisten backar in i synthstället.
    Men hursomhelst, det går säkert att modda bort allt detta för att gamla studiorävar ska känna igen sig.

  9. #9
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Den låter långt ifrån cleant om man kan skruva den åt det andra hållet, filter FM, noisemod, ringmod etc låter brutalt och tungt och levande! Aldrig sett Odyssey som ett syntpopinstrument, snarare en normaliserad modulär.
    Korg Odyn kan låta fantastiskt komplex och levande, driveswitchen gör den bättre än originalet tom!

  10. #10
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...driveswitchen gör den bättre än originalet tom!
    Håller helt med. Och då är jag ändå vintage-feteshist. Funderar starkt på att lägga till en liten drive-switch på Avataren i alla fall...

  11. #11
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Men Lackan, du som har äkta varan, har du alltså testat Karpen och tycker att den låter lika bra som originalet? (Bortse från drive-switchen.)

  12. #12
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men Lackan, du som har äkta varan, har du alltså testat Karpen och tycker att den låter lika bra som originalet? (Bortse från drive-switchen.)
    Jag skrev en lite längre rec i NAMM-tråden.

    Jag tog en halvtimme på 4sound Fkunga på en lunch och var mäkta impad. När jag väl kommit över 86% och började tycka den var söt, impade ljudet mycket, och ljudmässigt gjorde jag allt på den som jag gör på mina. Skitkul!

    Stabiliteten alla pratar om, nja, jag upplever även originalet som ganska stabilt, och jag lovar att jag i ett blindtest antagligen inte hade kunnat avgöra KARP'ens oscillatorer från originalets.

    Det kan ju ha att göra med att faders på den nya är sjukt sköna och enkla att ställa in. De gamla originalfaders är ju lite hoppiga och ryckigare vilket gör att man aldrig tunar den 100% kanske…

    Det som sög fetpurjo är ju att de inte gjort något roligare med filter III än att verkligen kopiera 4075, vilket är helt beige. 4075 är ju ARPs kopia på 4035 och helt onödigt att ha båda. Jag hade hoppats på någon egen lösning där, men icke. Så i mitt tycke har den två filter 12dB och 24dB.

    Och driven är ju bara en såååå bra feature..!

  13. #13
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Hm. Så varför minns jag min Axxe som att den hade mycket mer levande grundljud? Psykologi? Inte otänkbart.
    Men det skulle ju i så fall innebära att jag inte gillar Ody nåt vidare helt enkelt, oavsett om det är ett original eller inte...?
    Min världsbild skakar...

  14. #14
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ja, alltså, jag upplevde den OCKSÅ som grymt stabil, men när jag kom hem och testade min 2800 så är den OCKSÅ stabil. Möjligen vid en A/B-jämförelse att KARPEN är lite mer DCO än VCO, men det är på högst subtil nivå. KARP'en är bra, bortsett tangenterna imo.

    Psykologiskt, absolut. Efter Valsolo's ljudtävling inser jag att jag i bästa fall hör skillnad på en DX7 och Minimoog.

  15. #15
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, alltså, jag upplevde den OCKSÅ som grymt stabil, men när jag kom hem och testade min 2800 så är den OCKSÅ stabil. Möjligen vid en A/B-jämförelse att KARPEN är lite mer DCO än VCO, men det är på högst subtil nivå. KARP'en är bra, bortsett tangenterna imo.
    Jag tänker inte bara på oscillatorerna, utan på hur filtret låter när man sveper det. Kanske ännu mer faktiskt och det gäller inte bara karpen.

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Psykologiskt, absolut. Efter Valsolo's ljudtävling inser jag att jag i bästa fall hör skillnad på en DX7 och Minimoog.
    Hahahaha! Dags att trimma ner maskinparken en aning då!

    Nej, men allvarligt, så är jag klart besviken på karpen. Jag har hajpat originalet ganska mycket i tanken och förväntade mig nåt liknande av Korgs variant, eftersom jag tycker att deras MS-20-remakes kommer väldigt nära originalen. Om karpen är lika lik originalet som MS mini/kit är lika original-MS, ja, då gillar jag väl inte Odyn helt enkelt, fast jag alltid trott att jag skulle tycka den var minst lika bra som Model D.

  16. #16
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Filtret lät bra imo, och inget som jag spontant kände var fel. Samma där, kanske vid A/B-jämförelse? Men när jag skruvade på den tyckte jag att den absolut var lik mina här hemma.

    Nej, Ody och D är väldigt olika imo. Odysseyn ÄR ju den cleana kirurgiska med vassa, hårda ljud som låter helt galet - när D är den varma mullrande analoga fetman. Som jag ser det i alla fall, speciellt i 12dB med 2800'an. Den är ju hyperhård.

    I min setup konkurrerar aldrig D och Ody, de är två färger som samsas på samma palett...

  17. #17
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag menar inte att jag väntade mig att Model D och Ody (karp eller ej) skulle vara lika. Det jag väntade mig var att de båda skulle ha den där egenskapen som Model D definitivt har, att grundljudet är så bra och livfullt, att man inte behöver dra till med några modulationer för att det ska låta bra. En Model D låter ju tametusan bra med en oscillator och öppet filter. Motsvarande hade jag förväntat mig av karpen, om än på ett annat sätt. Men jag tycker mig inte höra det. Och mitt minne säger mig, om än opålitligt, att jag hörde det hos min Axxe.

  18. #18
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En Model D låter ju tametusan bra med en oscillator och öppet filter.
    Nja, är det så?

    Jag tyckte KARPen lät bra, möjligen lite mer DCO vs. VCO-feeling. Men jag skulle vilja se det blindtest där en samlad musikerkår unisont skiljer ut KARPen från originalet.

    För halva priset mot ett original är den grym imo.

    Samma grej som när jag testade en MS20 mini, visst fanken är det close enough? Du kan säkert hitta skillnader mellan MS20mini och originalet vid A/B-jämförelse, men grundkänslan vid rattande och grundljudet är ju detsamma. Och samma med KARP imo.

  19. #19
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag kan ha drömt detta för jag hittar inget på webben nu...men visst var det rykten eller fakta om att MS-20mini hade en extra krets jämfört med originalet som stabiliserade tuningen...om det var så vilket jag har fått för mig , kan det inte vara så på Karpen också ?
    På något sätt får jag samma feeling på MS-20kit också att den på något odefinierbart sätt är för clean. Clean eller inte så är dock Karpen good value for money , helt klart.

    Edit:
    Jo jag hittade på muffwiggler.


    re. "now digitally stabilized"

    I had a feeling they would do this based on my analysis of the Monotron Duo schematics.

    To see how this is likely implemented, take a look at what the Duo does:

    http://www.korg-datastorage.jp/Manua...%20DUO_sch.pdf

    1. The control voltage from the ribbon "keyboard" and the vco knob get routed through a 16-bit MCU microcontroller:

    http://www.ti.com/product/msp430g2231

    2. VCO1 sends a signal back to this MCU which analyzes the frequency and a) corrects excessive pitch drifting do to oscillator-circuit instabilities and b) if enabled, quantizes the notes to the Monotron Duo's scales.


    This is a logical way of saving money during the factory calibration process and by not having to carefully spec temperature-coefficient resitors (tempco's) and other components that can cause excessive oscillator drift.

    I'm sure this isn't any kind of hard quantization and perhaps they allow some drifting that's consistent with the original MS-20. Or maybe the circuit can't correct the pitch perfectly and you still get the equivalent drift.
    Senast redigerat av Firechild den 2015-03-20 klockan 07:06.

  20. #20
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Sluta spekulera och öppna maskinen, dokumentera och börja sen analysera kretsarna mot Odysseyns Service Manual:
    http://www.arpodyssey.com/manuals/Ar...e%20Manual.pdf

    Sätt igång!

  21. #21
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    En okulär jämförelse räcker säkert för att se om det är någon skillnad…

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OdyInside.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	108,3 KB 
Id:	57910

  22. #22
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    som elsystemet på en T72 That's the spirit!!

  23. #23
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sluta spekulera och öppna maskinen, dokumentera och börja sen analysera kretsarna mot Odysseyns Service Manual:
    http://www.arpodyssey.com/manuals/Ar...e%20Manual.pdf

    Sätt igång!
    Nej , har inte tid
    Har en ny så sjukt underbar maskin som kommer ta all min tid de närmsta veckorna , ja den är med på bild i första posten f.ö.

  24. #24
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Läsvärd genomgång och riktigt mysig låtdemo, tack!

  25. #25
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ja, i demon lät det DCO. Om det sedan beror på att FC nazistämmer, KARPen har preussiska kretsar eller om originalets potar (fast mina har jag bytt!) spökar vet jag inte. Inget jag behöver bekymra mig om iofs, min Oddy+Avatar kostade tillsammans som en KARP.

  26. #26
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    )Har en ny så sjukt underbar maskin som kommer ta all min tid de närmsta veckorna , ja den är med på bild i första posten f.ö.
    Haha, Firechild has been bitten by the modular bug

  27. #27
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag menar inte att jag väntade mig att Model D och Ody (karp eller ej) skulle vara lika. Det jag väntade mig var att de båda skulle ha den där egenskapen som Model D definitivt har, att grundljudet är så bra och livfullt, att man inte behöver dra till med några modulationer för att det ska låta bra. En Model D låter ju tametusan bra med en oscillator och öppet filter. Motsvarande hade jag förväntat mig av karpen, om än på ett annat sätt. Men jag tycker mig inte höra det. Och mitt minne säger mig, om än opålitligt, att jag hörde det hos min Axxe.
    Men grundljudet ÄR inte SÅ bra i en Ody anser jag. Den låter bra som alla 70 tals syntar gör givetvis, men inte som en Mini givetvis. Odyn är inte en stor sweetspot, den låter hyfsat bra på allt dock, och är ju grymt mångsidig.
    Sen låter ju whiteface (som jag hade) mer unikt och fantastiskt tycker jag, men inte ens den har en massa värme etc och låter som en Mini, men det är ju en av poängerna med Odyn. Varm fet Mini och hårdare mer precis Ody låter ju grymt i kombination!
    Detta givet att det står en minin bredvid att jämföra med förstås..

    Det låter lite här som att Odyn skulle varit en drivande icke stabil jättevarm synt, det var den aldrig, den var bättre på andra saker, och den nya Korgen är helt grym på exakt de sakerna den med!

    Grym synt dock, jag kommer att köpa en KARP
    Senast redigerat av theVOID den 2015-03-20 klockan 10:04.

  28. #28
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Gordon Reid beskriver det ganska bra här tycker jag
    http://www.soundonsound.com/sos/1997...rpodyssey.html

  29. #29
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nej , hela den artikeln består i princip av 100 procent faktafel gällande filtren !

  30. #30
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej , hela den artikeln består i princip av 100 procent faktafel gällande filtren !
    Nej, men allt theVOID skriver är ju också lite på samma "känslo-mässiga" nivå som Gordon Reid, då spelar inte fakta så mycket roll...
    Och appropå fakta är det mycket snack och lite empiri på 99musik överhuvudtaget (fast kanske inte värre än på andra forum då egentligen)

  31. #31
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Isåfall har artikeln uppdaterats nyligen för nu står det iaf rätt:
    4023 som 12db. 4035 som Moog och 4075 som det senaste, med frekvensproblemet.
    Eller står det fel Kroffe?
    Har jag missat något?
    Senast redigerat av theVOID den 2015-03-20 klockan 10:50.

  32. #32
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag är ingenjör och arbetar bla med att implementera filter och FFT etc i DSP kod, så jag har nog möjlighet att
    se sakligt på detta samt veta vilka filter som är vilka samt hur de beter sig.
    Skriver inte enbart "emotionellt"

  33. #33
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Isåfall har artikeln uppdaterats nyligen för nu står det iaf rätt
    Såg också det. Innan skrev han ju t.ex. att filtret i whiteface var 4012 som i 2600'an…

    Någon kanske hörde av sig…

  34. #34
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ahaa, då är den uppdaterad mao, därav missförstånden

  35. #35
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det där grundljudssnacket... hej sågtand, hej fyrkant..... är ni rena.... eller filter, vca...PWM.. FM.........ga-ga-ga.... vad är grundljudet.......hmmm...

    Jag personligen skiter i om något är nytt eller gammalt...vilket filter som sitter i osv.. men mina öron säger att det låter aningen mer jävlar anamma om den gamle odyssyn och de Axxe/solus jag testat... psykologiskt... vete fan, förmodligen inte då jag skiter i vilken rev som är mest kredit... gillar KARPen bättre för den är snyggare och behändigare än originalet i Lederhausen.

    Men var och en kan ju ta en tur till Jam och köra KARPen mot AXXE för egen bedömning. Vad som sitter i.. en tändsticksask med en DSP

  36. #36
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Som sagt, jag skall köpa en, den låter grymt och jag vill inte att den skall låta som en Mini eller något annat.
    Kommer att göra intressant musik med den, jag lovar!

  37. #37
    netra
    netra är inte uppkopplad
    netras avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Najs demo!

  38. #38
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Isåfall har artikeln uppdaterats nyligen för nu står det iaf rätt:
    4023 som 12db. 4035 som Moog och 4075 som det senaste, med frekvensproblemet.
    Eller står det fel Kroffe?
    Har jag missat något?
    Helt otroligt...de har gått in och reviderat artikeln alldeles nyligen. Den var helfel från början , senast i Januari i år så behandlades ämnet i denna tråd:
    http://www.99musik.se/showthread.php...highlight=4075

    Men Gordon måste ha insett att det kommer bli för många gliringar nu med Karpen att de efter 20 år av felaktig artikel korrigerar den, kul , det står ingenstans att man redigerat , och det är redigerat REJÄLT också dessutom.

  39. #39
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Hehe, sent skall syntaren vakna tydligen!

  40. #40
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    http://www.soundonsound.com/sos/apr1...rp-odyssey.htm

    Recension av nya versionen. Kontentan är att det är en Odyssey, inget annat.

  41. #41
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Haha , så här stod det pre Januari 2015:

    "But it was the model 2800's superb 24dB/octave filter (the 4012) that was its crowning glory. This had a frequency response extending to nearly 35kHz, and it is this that now makes 'white-face' Odysseys the darlings of synth collectors."

    Nu står det mer korrekt:

    "But it was the model 2800's superb 12dB/octave filter (the 4023) that was its crowning glory. This had a frequency response extending to nearly 35kHz, and it is this that now makes 'white-face' Odysseys the darlings of synth collectors.

  42. #42
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt, jag skall köpa en, den låter grymt och jag vill inte att den skall låta som en Mini eller något annat.
    Kommer att göra intressant musik med den, jag lovar!
    <3

    En Odyssey är en Odyssey är en Odyssey är en Odyssey är en Odyssey....

  43. #43
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha , så här stod det pre Januari 2015:

    "But it was the model 2800's superb 24dB/octave filter (the 4012) that was its crowning glory. This had a frequency response extending to nearly 35kHz, and it is this that now makes 'white-face' Odysseys the darlings of synth collectors."

    Nu står det mer korrekt:

    "But it was the model 2800's superb 12dB/octave filter (the 4023) that was its crowning glory. This had a frequency response extending to nearly 35kHz, and it is this that now makes 'white-face' Odysseys the darlings of synth collectors.
    Men hela hans graderingar längst ner känns ju lite ute i det blå.. jag tycker det var taskigt att Solus bara fick en 6:A.. men det får ju å andra sidan 2500 också... går det ens att jämföra ... och det finns ju olika revisioner av flera modeller.. så varför 2600 en 7:A... vilken revision?!?!?

  44. #44
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, är det så?

    Jag tyckte KARPen lät bra, möjligen lite mer DCO vs. VCO-feeling. Men jag skulle vilja se det blindtest där en samlad musikerkår unisont skiljer ut KARPen från originalet.

    För halva priset mot ett original är den grym imo.

    Samma grej som när jag testade en MS20 mini, visst fanken är det close enough? Du kan säkert hitta skillnader mellan MS20mini och originalet vid A/B-jämförelse, men grundkänslan vid rattande och grundljudet är ju detsamma. Och samma med KARP imo.
    Jag tycker absolut MS-mini/kit är close enough! Jag valde ju t.o.m. att köpa ett kit, dyrare än jag kunde ha köpt en fin rev 1 för.

    Och det är mycket möjligt att detsamma gäller Karpen och originalet, men i så fall är jag kanske ingen Ody-kille helt enkelt. Vilket är något av en besvikelse, eftersom Odyn varit något av en vit val för mig länge. (Ja, ni hör ju hur sjuk jag är, blir besviken istället för lättad när jag blir av-GAS:ad. )

    Men jag har inte gett upp hoppet om Ody-lyckan än. Med vissa syntar har det ibland tagit en stund innan jag s.a.s. hittat nyckeln till det bra hos dem.

  45. #45
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Nu har jag bara halvtimmes butikstestat MS20-mini också (så ta mitt omdöme med en gubbanäve salt) men jag skulle säga att de båda är exakt lika olika/lika originalen.

    Jag gissar att du får hitta vita valar någon annan stans… Synthex kanske..?

  46. #46
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Men texten du citerar ser ju ut som gissningar? Eller finns det mer text, där postaren hittar stabiliseringskretsen i MS-20:n?

    Hursomhelst. Det var väl iofs minst 20 år sen jag regelbundet använde en MS-20 och MS-10, men som jag minns det så var de påtagligt stabila i original också, inte alls som t.ex. MonoPolyn jag hade samtidigt. Det lite "svajiga" i MS-burkarna ligger mer i filterresponsen tycker jag, särskilt med hög resonans.

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan ha drömt detta för jag hittar inget på webben nu...men visst var det rykten eller fakta om att MS-20mini hade en extra krets jämfört med originalet som stabiliserade tuningen...om det var så vilket jag har fått för mig , kan det inte vara så på Karpen också ?
    På något sätt får jag samma feeling på MS-20kit också att den på något odefinierbart sätt är för clean. Clean eller inte så är dock Karpen good value for money , helt klart.

    Edit:
    Jo jag hittade på muffwiggler.


    re. "now digitally stabilized"

    I had a feeling they would do this based on my analysis of the Monotron Duo schematics.

    To see how this is likely implemented, take a look at what the Duo does:

    http://www.korg-datastorage.jp/Manua...%20DUO_sch.pdf

    1. The control voltage from the ribbon "keyboard" and the vco knob get routed through a 16-bit MCU microcontroller:

    http://www.ti.com/product/msp430g2231

    2. VCO1 sends a signal back to this MCU which analyzes the frequency and a) corrects excessive pitch drifting do to oscillator-circuit instabilities and b) if enabled, quantizes the notes to the Monotron Duo's scales.


    This is a logical way of saving money during the factory calibration process and by not having to carefully spec temperature-coefficient resitors (tempco's) and other components that can cause excessive oscillator drift.

    I'm sure this isn't any kind of hard quantization and perhaps they allow some drifting that's consistent with the original MS-20. Or maybe the circuit can't correct the pitch perfectly and you still get the equivalent drift.

  47. #47
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag hajar inte. Både MS-20 och Odyssey är ju kända för att vara dvligt stabila!
    Min Micromoog är också väldigt stabil.
    Alla vintageanaloger driver inte runt som en Minimoog med gamla oscillatorkortet eller en Oberheim OBsomething.
    De låter bra ändå.

  48. #48
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag bara halvtimmes butikstestat MS20-mini också (så ta mitt omdöme med en gubbanäve salt) men jag skulle säga att de båda är exakt lika olika/lika originalen.

    Jag gissar att du får hitta vita valar någon annan stans… Synthex kanske..?
    Jag är inte så polyamorös. Men en VCS3 kanske. Hm...

  49. #49
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hajar inte. Både MS-20 och Odyssey är ju kända för att vara dvligt stabila!
    Min Micromoog är också väldigt stabil.
    Alla vintageanaloger driver inte runt som en Minimoog med gamla oscillatorkortet eller en Oberheim OBsomething.
    De låter bra ändå.
    Word. Men min Mini har gamla kortet och är OCKSÅ grymt stabil när den är varm…

  50. #50
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sluta spekulera och öppna maskinen, dokumentera och börja sen analysera kretsarna mot Odysseyns Service Manual:
    http://www.arpodyssey.com/manuals/Ar...e%20Manual.pdf

    Sätt igång!
    Marcus Fuller har öppnat en Karp: http://www.youtube.com/v/4p4NUiKwxpo

  51. #51
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Med sizen på komponenterna hade de lika gärna kunnat gjort en i 25% ...vilket hade varit riktigt ballt

  52. #52
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Marcus Fuller har öppnat en Karp: http://www.youtube.com/v/4p4NUiKwxpo
    Jo, jag postade den i andra tråden här för ett tag sen, men Marcus analyserar ju inte så mycket mer än det uppenbara tyvärr...

  53. #53
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Tjena! jag lade upp en enkel demo av min Karp Odyssey kompad av en blippade Korg ms20m på Soundcloud nyss
    Demon är såklart inte i Firechilds klass, men visar ändå lite av ljuden jag skapat under min första vecka med den. Hade gärna haft större tangenter av bättre kvalitet, men dom gör sitt jobb ändå. Enveloperna är inte riktigt lika snabba som på Sub37/SubPhatty, men den låter ändå himla bra!

    PS. om man styr den med en CV-GATE, funkar även pitch bend. från Dominion 1 skickas t.o.m. modulationen via CV.
    TILLÄGG: dynamiken i alla tre filter kan få alla ljudkort och mixerbord att slå i taket. det har inte varit så vanligt med nya analogsyntar tidigare. Odysseyn kan både göra spröda toner, och skrikande leadljud. Att ha olika modulationskällor för PWM för varje VCO är också imponerande. jag förstår verkligen attraktionen till storebror Arp 2600
    Här är länken:
    https://soundcloud.com/jocks13/korg-arp-odyssey-demo
    Senast redigerat av jocks1 den 2015-05-16 klockan 10:06.

  54. #54
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran

  55. #55
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Snyggt att det "råkar" stå en TTSH ovanför!

  56. #56
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Skulle vara intressant att höra din (Firechild) åsikt om skillnad mellan TTSH och KARpen
    ---
    Ahh! Jag såg att du redan hade svarat på frågan... http://www.99musik.se/showthread.php...ARP-2600-klon-!
    ---

    BTW så hittade jag detta klipp på tuben mellan KARpen och Mk.III


    https://youtu.be//watch?v=eUASXiJMnU4
    Senast redigerat av NON den 2015-06-15 klockan 15:43. Anledning: Svaret på TTSH vs KARPen

  57. #57
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Skillnaden mellan TTSH och kARPen är stor...helt olika synthar. Man skulle dock kunna säga att de kompletterar varandra kanon.
    TTSH saknar ju oscillator SYNC tyvärr och har enbart PWM på en VCO märkligt nog. Förutom detta är det ett mästerverk i synthväg , låter fantastiskt och jag använder den mest av alla mina synthar numera. Extremt rolig att ratta ljud på med sina lysande sliders , man mår bra av att sitta framför den. Ljudmässigt låter den så bra det bara går. Den låter lite mer cleant än Model D som överstyr lite mer internt på ett mer vintage mässigt sätt , men i och med att Model D är mer begränsad samt att min mini behöver 2 timmar på sig att komma rätt i tuning och key tracking så använder jag TTSH mer.
    kARPen låter kanon också inget snack om saken men några detaljer gjorde att jag kände att jag kunde låta den gå i förmån för förhoppningsvis en Dominion 1 i slutet på sommaren. Dels var det jobbigt att det inte är ett fast läge på tuningen utan två sliders som skall stå rätt , coarse och fine tuning ( lika på TTSH men slidersarna är mer inbjudande...) , LFO omstartar vid varje tangent nedslag , power on/off knappen...stängs av automatiskt efter 3 timmar utan användning , alltid avslagen när man slår på huvudströmmen i studion så man måste ALLTID slå på kARPen manuellt. Väldigt irriterande om man kör med USB MIDI:t och datorn bootar upp innan man kommit på att slå på kARPen då hittar inte mitt Reason ( som autostartar när datorn går igång ) kARPen när jag slår på kARPen när datorn redan är igång.
    Lite för stabila oscillatorer för min smak. MEN jag tycker det fortfarande är en kanon synth till väldigt lite pengar. Jag kanske köper en igen någon gång längre fram.

  58. #58
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag var inne en snabbis på Deluxe igår och klämde lite på den. Lyssnade inte, men kollade in, slet i lite reglar och kände på klavven. Jag betvivlar inte en sekund att den låter fint, men fasen på rappliga (norrländska för det vi i södern kallar kackigt) alla kontroller kändes. PPC-grunkan kanar ju nästan runt under panelen.

    F ö stod det två herrar och A-B-testade MS-20 då. Såg ut att vara i 99-åldern. Känner nå'n sig träffad.

  59. #59
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    @firechild: du kommer verkligen höra en annan klang i en Dominion 1 än i Karpen. Karpen köpte jag för Odysseys unika klang, trots sina minitangenter pitchbend och modulation skickar Dominion 1 via sina CV-GATE, så jag slipper använda den svampiga PPC-grejen.

  60. #60
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp , jag avbeställde min Dominion från Thomann då jag tänkter vara lojal mot JAM så det verkar ligga några veckor bort för mig med Dominion.

Liknande ämnen

  1. Korg Arp Odyssey
    Av Fogelberg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1207
    Senaste inlägg: 2023-07-10, 13:18
  2. KORG ARP Odyssey försnack
    Av depulse i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 455
    Senaste inlägg: 2014-12-26, 10:54
  3. S/H mod på Arp Odyssey.
    Av theVOID i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-09-16, 20:51
  4. 5 min Odyssey
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 10:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •