Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Tysta trummor?

  1. #1
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran

    Tysta trummor?

    Velig som jag är så saknar jag den taktila känslan i ett akustiskt trumset. Jag giillar verkligen mina 2box och dom ger mig mycket som ett akustiskt kit aldrig skulle grejja, men just det där att veta att när man slår sig ner bakom trummorna är det bara att sätta igång. Inget ska sättas igång, inga ljud ska fipplas med, slår man på cymbalklockan blir det 100% klockljud och inte "bara" i 99% av fallen osv.
    Men det låter ju en hel del med akustiska, det var en av huvudanledningarna till att jag bytte till elektroniskt.
    Jag dök på detta klipp igår:

    https://youtu.be/N3f0M-ccFPA
    Blev väldigt positivt överraskad över hur pass bra Silent Stroke faktiskt låter, t o m på virveln och Gen16 Buffed Bronze var inte heller helt fel. Detta är ju inte precis prylar man kan prova ihop i var och varannan butik, så därför undrar jag: har någon erfarenhet av kombination eller något av det? Hur tror ni det skulle låta om man mickar ett sådant som om det vore ett vanligt trumset?

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag gissar att Gen16 gör störst skillnad emedan 2box vs Silentstroke inte är "värt det"...

    Tror inte på mikade silentstroke då det akustiska ljudet bir rätt skevt. Själva anslaget hörs mer än trumman (än mer på cymbalerna). Spelar du lite orent och nuddar kanten lär det ju märkas! Då blir det ju trigmikar och samplat liktförbaskat! Ser heller ingen punkt att "lösmika" cymbalerna - de tillhörande mikarna tar ju upp det akustiska ljudet och DSPar fram "rätt" klang från respektive cymbal -du triggar ju inte andra ljud.

    Så köp Gen-16 bronze och trigga trummorna från 2-box-padsen

  3. #3
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    hm du har kanske rätt! Gen16 till 2box har jag ju tänkt mer än en gång hehe.

    Men som jag tänkte och andra verkar ha gjort kör dom vanliga resonansskinn och sen silent stroke som slagskinn och får på så vis ton. Tanken var då att köra gen16 utan triggmickarna till utan bara ha det akustiska ljudet. Men det är nog en omväg...

    Om man vänder på steken då: Går det att effektivt ljudbehandla ett rum såpass väl att det går att repa utan öronproppar men samtidigt inte förstöra hörseln?

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Köp ett silentskin och testa vettja

    Igen - Gen-16 är inte trigmikar utan kontaktmikar - "rätt" ljud dsp:as (filtreras) fram, typ som en Variax-gitarr. Det jag hör av akustiska Gen-cymbaler är väldigt mycket klickljud från stocken - en kompromiss vore att vulktejpa druvan på stocken för att reducera transienten...

    På fråga B svarar jag - nej! Har provat att spela i ett totalt dött rum och nog f-n smäller det fortfarande om grejjerna... Satsa på dyra gjutna proppar

  5. #5
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Mm vet hur Gen16 funkar, snvände fel terminologi hehe. Dock är min uppfattning att cymbalen låter jäkligt mkt bättre akustiskt än med mic och processad, iaf buffed bronze somlåter mer "naturlig" än nickelvarianten (är väl någon nickelvariant?).

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    "Akustisk" Gen-16 med DSP finns ju inte - att en cymbal låter bättre IRL jämfört med mikat är givet och Gen-16+DSP ska ju låta "mikad cymbal". Separat mikad "akustisk" Gen-16 tror jag inte blir så bra, med tanke på stock-ljudet!

  7. #7
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag menar alltså att jag tycker bättre om det rena ljudet från gen16 än gen16+dsp

  8. #8
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Nu har Zildjian släppt en ny serie, L80, som är ännu tystare än Gen16 och saknar uppmickning. Återigen blir jag sugen på ett tyst akustiskt set

  9. #9
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

  10. #10
    K_POP
    K_POP är inte uppkopplad
    K_POPs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Som någon som inte är så insatt (än) undrar jag finns det någon standard här eller köper man in sig på specifika system? Framförallt undrar jag över vilka dsp/ljudmoduler det finns.

  11. #11
    K_POP
    K_POP är inte uppkopplad
    K_POPs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det här hade ju varit extremt trevligt att kunna köra på ett akustiskt kit

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20160128_190217.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	90,2 KB 
Id:	64905

  12. #12
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Man köper med fördel in sig på ett system. Generellt så funkar det att mixa men typiskt försvinner vissa funktioner. Tre-zons-cymbler blir två-zons, rim funkar inte osv. Jag har ett 2box set som jag är nöjd med men det står hos mina föräldrar och jag är inte där så ofta så jag lirar tyvärr alldeles för lite trummor numera. Min flickvän vill inte att jag har trummor i sovrummet när en vägg redan är täckt av synthar

  13. #13
    K_POP
    K_POP är inte uppkopplad
    K_POPs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min flickvän vill inte att jag har trummor i sovrummet när en vägg redan är täckt av synthar
    Du får lära henne spela nåt instrument för att locka in henne i missbruket

  14. #14
    K_POP
    K_POP är inte uppkopplad
    K_POPs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Men OK help a brother out.. vilka system finns? Det enda jag hört som låter fantastiskt lovande, är Sunhouse - Kickstarter projektet (som fortf inte verkar ha kommit ut)

  15. #15
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    2box låter fint! Oh bra spelkänsla. Roland och Yamaha har också bra spelkänsla och ljudet är väl rätt schysst. Jag tycker dock att 2Box samples låter bättre än Rolands physical modelling.

  16. #16
    K_POP
    K_POP är inte uppkopplad
    K_POPs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ahh.. nånstans mellan "Tre-zons-cymbaler" och "2box set" villade du bort mig. Nu fattar jag OK men inget fokus på elektroniska ljud alltså? Jag vill ju kunna spela 808 på riktiga trummor

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...i princip alla system, från de man kan köpa på Lidl () och uppåt kan prata MIDI så du kan trigga annat än de interna ljuden i extern box eller ITB.

    2box bygger som sagt på samplingar och det går därmed att skapa och tanka in vad man vill. Men de är konstruerade för att i första hand fungera som ersättning till akustiska trummor (3-zonscymbaler, choke, rimshots, baskagge med pedal, etc för att "lira" likt sin akustiska motsvarighet).

  18. #18
    K_POP
    K_POP är inte uppkopplad
    K_POPs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp ett silentskin och testa vettja

    Gen-16 är inte trigmikar utan kontaktmikar - "rätt" ljud dsp:as (filtreras) fram,
    Det var detta jag syftade på.. Vad är det för system/box vi talar om här som omvandlar signalerna?

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av K_POP Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var detta jag syftade på.. Vad är det för system/box vi talar om här som omvandlar signalerna?
    Gen16 är ett set väldigt tysta riktiga cymbaler (hihat, ride och crash) från Zildjan i kombination med tillhörande DSP-box, om det var det du menade...

  20. #20
    K_POP
    K_POP är inte uppkopplad
    K_POPs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ni har väl inte missat detta.. ? Sunhouse som jag nämnde tidigare. En kontaktmic lösning med en vanlig dator som hjärna. Mkt lovande och ska funka med 'tysta' kits oxo https://youtu.be/TOWkkGu62TM

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Intressant, men verkar kräva en del dynamiskt spel för att trigga, dvs inte helt tysta? Men det kanske fungerar tillräckligt bra med kontaktmikar - att hitta detaljerade "ljud-signaturer" verkar vara en baggis idag (polyfoniska tuners t ex).

  22. #22
    K_POP
    K_POP är inte uppkopplad
    K_POPs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag menade (undrade) att ett sånt system kanske är 'proprietary' och förmodligen inte funkar att mixa valfritt..? Verkar dock som utvecklingen börjar ta ordentligt fart nu, hatar digitala kits med hela hjärtat

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Trumpads, "gummicymbaler & hats" och elektroniklådor brukar gå att blanda med lite fixande - smidigast att köra samma fabrikat på alla givetvis. Gen16 kör sitt eget race med DSP... Digitala kits - dä ä livet (i lägenhet) dä

  24. #24
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag kan säga att TD-30 från Roland har en del trummor som låter väldigt bra och har få eller inga artefakter såsom machine gunning eller velocity layers. Man behöver tweaka presets lite bara. Den innehåller också en jäkla massa gamla Rolandtrummor som många lider av det ovanstående.

  25. #25
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Så om jag vill ha ett trumset men lira på det i huset utan att störa för mycket så kan jag sätta dit silent skin och köpe på mig cymblaer och hi-hat från Zildijan. Jag har inte tänkt att spela in trummorna utan mer bara sitta och lira.. Kanon!

  26. #26
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Well. Hade jag inte haft ett 2Box set och skulle köpa idag hade jag gjort så

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

Liknande ämnen

  1. inspelning av väldigt tysta miljöer
    Av danielski i forum Inspelning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-02-19, 22:21
  2. Vissa ljud på TR-707 är tysta. Varför?
    Av outshape i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-12-08, 17:25
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 02:26
  4. Tysta ner PowerMac G4
    Av Max i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 13:20
  5. Tysta chassin?
    Av PeterH i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •