Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: Fact mag exponerar Kraftwerk

  1. #1
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran

    Fact mag exponerar Kraftwerk

    http://mixmag.net/words/news/watch-s...rks-live-setup

    Jag känner mig så otroligt besviken, var allt bara fejk? Kraftwerks musik betyder NOLL för mig från och med nu

  2. #2
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    ja ush!! dom är ju bara helt vanliga människor av kött och blod i kostymer som spelar instrument!!!! jag trodde dom var gjorda av elektronik mekanik och hydrolik

  3. #3
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Var det inte så att de gick över helt till digitalt på 90-talet? Vill minnas att jag läste en artikel om hur de byggde om hela Kling Klang i det syftet.

  4. #4
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Den ene kollar Facebookflödet

  5. #5
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Haha. "Exposes" trodde folk att de hade gamla analogsyntar i riggen?

  6. #6
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Fyra gubbs i neonsparkdräkts som surfar lajv

  7. #7
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den ene kollar Facebookflödet
    nej då, han whitelistar publikens mobiltelfoners RFID på sin pineaple, så att dom kan easdroppa alla bilder och video filmer publiken spelar in.

  8. #8
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Min egen 65-åriga morsa sade "men, jag såg ju en dokumentär där dom hade laptops, det är väl inga nyheter?"

  9. #9
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Hehe. Jag är förvånad att de kontrollerar något live över huvud taget

  10. #10
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha. "Exposes" trodde folk att de hade gamla analogsyntar i riggen?
    Ja men precis, var de inte sponsrade av sony och gjorde stor grej av att de körde vaio-laptops för typ 10 år sedan? Det är väl ingen hemlighet att de kör midi-kontroller live?

    Deras image är ju att ligga i teknologisk framkant och där hör inte 40 år gamla analoga härken hemma, imho.

  11. #11
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Såna där 3D ränder är inte bra för figuren.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kraftwerk_mage.jpg 
Visningar:	46 
Storlek:	15,8 KB 
Id:	57574

  12. #12
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Dom spelar väl mer live med dom där grejerna än vad de gjorde under 80-90 talen.. var väl mer playback då..samma som med andra elektroniska artister som t.ex. Aphex Twin.

  13. #13
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såna där 3D ränder är inte bra för figuren.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kraftwerk_mage.jpg 
Visningar:	46 
Storlek:	15,8 KB 
Id:	57574
    Samtidigt borde man väl kunna justera geometrin så att man ser smalare ut?

  14. #14
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av beemeeks Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min egen 65-åriga morsa sade "men, jag såg ju en dokumentär där dom hade laptops, det är väl inga nyheter?"
    mixmag har gått ner sig... dom surfar den sista vågen av hatartikel-hype.. så passé, så 2013...

  15. #15
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Ränderna är där för att plastikkirurgen ska veta var han ska skära.

    Man ska leva som man lär. Med lite radioaktivitet hade dom hållit sig smala.

    Thank God, live is dead!

  16. #16
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom spelar väl mer live med dom där grejerna än vad de gjorde under 80-90 talen.. var väl mer playback då..samma som med andra elektroniska artister som t.ex. Aphex Twin.
    Första gången jag såg Depeche Mode 1982 hade dom en rullbandare på scenen. Man hade ingen aning om hur mycket dom spelade själva.

  17. #17
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    De flesta elektriska band spelar väl inte live utan kontrollerar maskiner?

  18. #18
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Lite intressantare analys på cdm: http://createdigitalmusic.com/2015/0...hecking-email/

  19. #19
    EnkelMagnus
    EnkelMagnus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Den här har gått runt ett par varv nu och jag förstår fortfarande inte vad som är grejen ?

  20. #20
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    nej det är verkligen inga nyheter direkt. enda nyheten är väl vad de exakt använder för ögonblicket och hur. men de spelar faktiskt ändå en del live så det är inte bara kontroll av manicker och typ playback

  21. #21
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av EnkelMagnus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här har gått runt ett par varv nu och jag förstår fortfarande inte vad som är grejen ?
    först visar det sig att dom använder samplingar, sen får vi veta att dom inte ens är RIKTIGA robotar helt vanliga dödlifa som SPELAR på sina instrument... OCH läser lite på skärmen. Vilken robot BEHÖVER ens en skärm?

    skämtar så klart. Men jag antar att det är i såna här tider jag ska vara extra nöjd med att jag inte utsätter mig själv för mass socialamedier

  22. #22
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    O i söndags när jag såg på The Mix i CPH spelade de tom fel! Ngt syntlir & lite feltriggning/synkning (från Maschine gissar jag)

  23. #23
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    i CPH spelade de tom fel! (...)
    åhfyfan dom försöker inte ens låtsas att dom är robotar det hade ju räckt med att trycka på "play"


    edit för säkerhets skull... jag är ironisk. hehe better safe than sorry.

  24. #24
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag skiter i att de far världen runt och spelar 3D-film. Jag vill hellre höra ett nytt album. Det måste inte ens vara nyskapande. Jag levde ganska länge på "Elektro-Kardiogram" och "Vitamin" och kunde förbise en massa annat...

  25. #25
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jag skulle vilja se hela denna live-film från 1981 restaurerad och återutgiven på BluRay:

    https://youtu.be/A5A47vzdR9M

    https://youtu.be/zZt64_XOflk
    Det här är så jäkla bra!

  26. #26
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle vilja se hela denna live-film från 1981 restaurerad och återutgiven på BluRay:

    https://youtu.be/A5A47vzdR9M

    https://youtu.be/zZt64_XOflk
    Det här är så jäkla bra!
    benägen att hålla med. men en sak jag tänkte på var att de rörde sig ovanligt mycket på scenen och digga med i musiken. när exakt inträdde den här närmaste lik-stelheten som du har numera? för här 1981 var det ju med all tyldighet mkt mer tillåtet att leva ut på scen..

  27. #27
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle vilja se hela denna live-film från 1981 restaurerad och återutgiven på BluRay:

    https://youtu.be/A5A47vzdR9M

    https://youtu.be/zZt64_XOflk
    Det här är så jäkla bra!
    Fräckt! En snutt av den där fanns ju i klockren kvalitet i BBC4 dokumentären. Håller med, vill se hela!

  28. #28
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fräckt! En snutt av den där fanns ju i klockren kvalitet i BBC4 dokumentären. Håller med, vill se hela!
    Ja, det finns ju en bootleg på hela konserten också och man blir ju jättepepp på att se den!
    https://www.youtube.com/watch?v=qwn4...C1491E10CEFD4F

  29. #29
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Älskar basljudet där! Så härligt snärtigt. Försöker ofta få till just det.

  30. #30
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    har inte läst alla analyser här, men live låter det. Sen om de triggar olika slinger eller vad de nu gör, skit samma. Playback är det långt ifrån. Visst läste nog minst 2/3 delar av gänget e-mail samtidigt som de diggar lite slött med lite knäskak, men det hade jag nog också gjort i deras läge
    Får fan gå och kolla på detta om något mer tillfälle ges, verkar cool!

  31. #31
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Om inte annat så för att det är rätt mycket goofs, på cirkus förra året blev det ju tyst mitt i en låt, hütter började lira ackorden och sjunga utan komp

  32. #32
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om inte annat så för att det är rätt mycket goofs, på cirkus förra året blev det ju tyst mitt i en låt, hütter började lira ackorden och sjunga utan komp
    Sånt diggar jag. Hände oss i S.P.O.C.K förra året i Malmö. Körde distad Rhodes o acapellasång medan sångaren sprang ut o letade upp en ny Backing-track-CD-spelare

  33. #33
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sånt diggar jag. Hände oss i S.P.O.C.K förra året i Malmö. Körde distad Rhodes o acapellasång medan sångaren sprang ut o letade upp en ny Backing-track-CD-spelare
    Hmm, S.P.O.C.K en hemlig ledtråd till valsolos tävling?


  34. #34
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Tycker inte det känns särskilt förvånande. Är väl rätt uppenbart att dom inte står och vrider fram deras senaste 3D-performance-whatever-spelningar på gamla anloger Det låter "trigga-scenes-i-ableton"-perfekt. Jag älskar både Kraftwerk och Ableton för övrigt.

    Det överskuggar ju inte heller på ngt sätt det dom gjort tidigare. Typ varit först & så.

  35. #35
    Bulvanskägg
    Bulvanskägg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nåja, jag har hört att det faktiskt finns folk som går och lyssnar på konserter med Swedish House Mafia trots att de varken komponerar, spelar in musiken, sjunger på inspelningarna eller gör ett smack live annat än och står och viftar i luften.

  36. #36
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    nåja vad man än kan tycka så följer ju raffe som kvarvarande ensam kapten sin dogma och image till fullo. dvs som redan har sagt att stå i teknikens framkant men att man ändå som alltid kan skönja ett viss drag av retro-futurism i kompositonerna. dock inte så mycket i övrigt av image etc som det en gång var...ja föruotm deras gamla svart-vita filmklipp när de spelar live. för de har väl inte spolat dem när de kör runt med sitt 3d-tjosan numera? jag såg dem sista gången 2008 och har sedan lagt ner dem live då jag generellt inte är någon fan av 3d-hypen och trenden öht samt än viktigare att när kraftwerk inte ens längre är den s.k dynamiska duon längre så kan det kvitta. skall köpa det där albumet som raffe har mecklat med till å från mellan allt turnerande sedan 2003 när förra skivan kom. om och när det albumet kommer. dels för jag alltid är mer nyfiken än vad som är nyttigt för mig och dels för att samlingen skall vara komplett med alla album.

    så för att återgå till temat för tråden så är de lr ja raffe då trogna sina ursprungliga ideal iaf. resten runtomkring har väl fallerat rätt ordentligt. så på ett sätt kan jag tycka att det är coolt med att maxa teknologi på det sättet och samtidigt inkorporera äkta live-spelande också å inte bara knapp-tryckande. men å andra sidan saknar nostalgikern i mig det gamla fina kraftwerk från deras guld-era på 70-. och början av 80-talen.

    så sure till viss mån förstår jag dig men å andra sidan finns det ju ingen anledning att vara upprörd över det. det är tidens tand med laptop-band (vilket f.ö är en estetisk styggelse om inget annat enligt min personliga åsikt), folk som inte spelar en ton utan mimar och låtsas bara lira (funnits ja så länge jag kan minnas). så i den kontexten klarar sig kraftwerk bra tycker jag. sedan kan mannog likt mig ha blandade känslor om det övriga.

    sådär blev mkt utanför ämnet mer än att allt handla om kraftwerk då. blir så när man pratar om något hjärtat är fullt av så visst känner jag stor sorg som STORT fan av kraftwerk när florian lämna skutan och därmed satta sista spiken i praktiken i likkistan för kraftwerk men det är väl å andra sidan ett under det inte skedde mycket tidigare.

    nå vi får väl se om det blir något "nytt" album och när. inget att hålla andan för direkt för, pga det kommer nog ta "en stund". tack för ordet

  37. #37
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sånt diggar jag. Hände oss i S.P.O.C.K förra året i Malmö. Körde distad Rhodes o acapellasång medan sångaren sprang ut o letade upp en ny Backing-track-CD-spelare
    Jaaa vilket härligt uppdrag att få mitt i en spelning, spontanitet, publikkontakt

    Kraftwerkgrejen gick till såhär, lite kul att hur gänget jobbade i kris, jag satt rätt nära.

    - computerworld, allt blir tyst, Schmidtz gör en "whoops"-min
    - alla står still på scen, total brist på reaktion!
    - kompet tonar in men allt är ur synk, Hutter dansar en ryckig liten dans till eländet. Tonar ut igen.
    - Stillhet.. man ser att Smidtz och Hilpert svettas, Hutter som inte ens sett åt sina bandpolare byter utan brådska ljud, och kör på med ackord + sång.
    - Ett par takter in kommer kompet + video igång igen i perfekt synk.
    - När Falke eller vad han heter den yngsta killen går av scenen först till Music non stop, får han en sån här min av ljudteknikern vid kortsidan av scenen


Liknande ämnen

  1. Kraftwerk
    Av mechatronic i forum Skivor & artister
    Svar: 202
    Senaste inlägg: 2024-01-22, 20:10
  2. Fact Mag: Against the Clock
    Av outshape i forum Skivor & artister
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2019-03-06, 19:25
  3. Could this be Kraftwerk ?
    Av resonator i forum Skivor & artister
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-08-27, 10:46
  4. Fact Mix
    Av outshape i forum Skivor & artister
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-02-11, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •