Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Bandmic på puka?

  1. #1
    pangbrand
    pangbrand är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Bandmic på puka?

    Är det ett bra drag? Vill åt asfeta pukor (Ref. "Red, White, Blue and Gold" - Aoife O'Donovan) utan att de blir för high tech. Funderar på om mina Coles 4038 klarar det, SPL-mässigt? Eller andra tips på asfeta pukor mottages tacksamt!

  2. #2
    perry
    perry är uppkopplad nu
    perrys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    prova. Jag kör uteslutande dynamiskt på pukor och då gärna sm57.

  3. #3
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Det är inte ljudnivån som är känsligt med bandmickar, utan kraftiga luftströmmar. Du ska alltså inte sätta en bandmick framför baskaggen eller under en puka - men ovanför slagskinnet är normalt inga bekymmer.

  4. #4
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Det finns ju en del som hävdar ju att coles är den ultimata micken framför kaggen. Någon tipsade om att vinkla micken 45 grader ned mot golvet för att minska lufströmmarna och risken att bandet går sönder. jag har inte vågat testa med mina coles.. De är ju så fina, vill inte att det ska hända nått med dem

  5. #5
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av axelwaad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju en del som hävdar ju att coles är den ultimata micken framför kaggen. Någon tipsade om att vinkla micken 45 grader ned mot golvet för att minska lufströmmarna och risken att bandet går sönder. jag har inte vågat testa med mina coles.. De är ju så fina, vill inte att det ska hända nått med dem
    Med ett "Håkan P110 popkiller" (jo - det heter faktiskt så) framför micken, så är det nog riskfritt att placera bandmicken framför kaggen. Jag har en känsla av att man kan blåsa hur hårt som helst, men luftströmmen bromsas ändå mycket effektivt. Har kört med ett sådant i flera år och det är helt outstanding - och transparent. Kostar lite mer än de vanliga puffskydden, men är ändå billigt, tycker jag. <3

  6. #6
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    "Pris på dyrt puffskydd" < "reparation av Coles 4038"

  7. #7
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Utan tvekan!

  8. #8
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    jomox mbase har en analog mode för sin audio-trig in. Den lyssnar på signalens hetta för att ajustera volcity på det den triggar. Mixa ihop en vanligt uptagen puka med en sm57/58, med lite elektro subfluff, basig decay och klickdutt så slipper du ha super dyra mickar ochsånt

  9. #9
    nixpix
    nixpix är inte uppkopplad

    Senior
    1) se till att pukan låter bra och är rätt stämd
    2) se till att det slås på pukan på "rätt" sätt
    3) hellre bra preamp och dålig mik än tvärtom

  10. #10
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nixpix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1) se till att pukan låter bra och är rätt stämd
    2) se till att det slås på pukan på "rätt" sätt
    3) hellre bra preamp och dålig mik än tvärtom
    Håller med, men för min del är det tvärt om, lägger hellre pengar på en bra mic, i det här fallet en bra pukmick. Och sedan om nödvändigt en bättre preamp. Brukar använda 421, eller D20V. Bland de finaste ljuden jag har hört, kanske passande för jazz, var Pearl TC-4V, och 414.

  11. #11
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nixpix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1) se till att pukan låter bra och är rätt stämd
    2) se till att det slås på pukan på "rätt" sätt
    3) hellre bra preamp och dålig mik än tvärtom
    För mig är det lätt tvärtom på trean: hellre en bra mick än en bra pre

  12. #12
    nixpix
    nixpix är inte uppkopplad

    Senior
    Har ni jämfört? Det är lättare att få till inspelningen med bra preamp och enklare mik än tvärtom, tycker jag. En mycket erfaren person sade en gång till mig att man kan klara allt i mikningsväg med vanliga enkla mikar typ sm57/58 så länge man har tillgång till bra preamps, och jag gjorde det inte då, men idag är jag nog beredd att hålla med.

    Om vi vänder på scenariot, då snackar vi bra mik men enklare preamp. Jag skulle jämföra det med att driva ett par fina högtalare med en för billig förstärkare.

  13. #13
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    jag kommer ifrån samma skola som nixpix. idealet är väl bästa preampen med bästa mikrofonen... men med tanke vilka underbara mickar shure faktiskt gör i förhållande till priset, så skulle jag också lägga paketet på preamps.

  14. #14
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Bandmickar på trummor i alla sammanhang är väl en bra ide. Min studiokollega har börjat ha 8 som upptagningskarakteristik på pukor sedan ett tag tillbaka och tycker det är oslagbart. Är själv inte så förstjust i närmickade trummor så jag har inte testat ännu.

    Men kort och gott: Ja, det låter som rätt väg att gå för "asfeta" pukor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •